Jeugdzorg ‘blundert’ bij aangrijpende uithuisplaatsing...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 00:15

---
Laatst bijgewerkt door xPabloBokt op 13-06-14 00:29, in het totaal 1 keer bewerkt

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 00:15

Helaas ben ik ik als kind ook in aanraking geweest met jeugdzorg en ben ook ik uit huis geplaatst.
Ik kan je vertellen dat is echt geen pretje en een kei harde wereld waar je dan in terecht komt.
Het is inmiddels dik 15 jaar geleden en nog kan ik me gigantisch boos maken.
Deze filmpjes vind ik dan ook hartverscheurend.

TessJazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 00:16

Zelf met jeugdzorg te maken gehad,
omdat iemand uit wraak een melding heeft gemaakt Anoniem.. dat ik mishandeld zou worden ..
Amk etc alles erbij.
ik was toen net 15,16 .
Ik heb ze zo hard uitgelachen toen ik het hoorde..
Ik word echt tot in de grond verwent door mijn ouders (om het zo uit te drukken)

en toen ze dat hadden afgehandeld..
iedereen ondervraagd, school,dokter..etc.

Kwamen ze er mee dan ik ook wel even op mijn gewicht kon letten, omdat ik ZO dun was en het waarschijnlijk wel eens een eetstoornis kon zijn, Toen heb ik ze helemaal hard uitgelachen.

Ik heb er ongeveer een jaar aan vast gezeten.
Ik moest zelfs VERPLICHT naar de jeugdarts..
Nou wat een drama was dat zeg.
Sorry dat ik het zeg.
Maar Jeugdzorg .. het slaat echt nergens op..

9 van de 10 keer verpesten ze de jeugd van kinderen.

Maar dat is mijn ervaring..

ik heb met tranen over me wangen gekeken.

Ik wil bij mama blijven.. zo zielig :(
Laatst bijgewerkt door TessJazz op 13-06-14 00:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 00:17

ruitje schreef:
Een kind van 8 laten beslissen? Er is een reden waarom dat wettelijk gezien niet mag, kinderen kunnen hun eigen onderbroek nog niet kiezen, die laat je zo'n beslissing toch niet nemen.

Nog mooier, als je alle rechtzaken eindelijk
wint moeten zeggen laat het kind maar bij de moeder want anders word hij overstuur.

Dan kunnen we de hele rechtstaat wel afschaffen....

Andersom, als een vader een kind kidnapt en 4 jaar in Turkije houd willen we wel allemaal dat ze gewoon terug komen. Dan zeggen we ook niet, voor de belang van het kind laten we ze maar daar....

Ik heb wel vaker de behoefte om het op te nemen voor vaders trouwens, vind dat onze maatschappij in dit soort zaken zo snel een moeder voortrekt :)

Het gaat hier toch om de relatie tussen vader en kind? Dan moet je denken aan de mentale staat van het kind en of hij of zij er klaar voor is om zijn vader te zien. "Ja, de rechter zei het, ik heb gelijk, dat mijn kind hier waarschijnlijk levenslang een trauma aan over houdt interesseert me geen reet. De wet zegt dat ik mijn kind mag zien dus die ga ik zien want dat wil ik, dus dat is goed voor mijn kind." Zo werkt dat niet, daar komt niets goeds uit. In dit soort situaties moet je voorzichtig zijn, soms afwijken van de regeltjes en soms wachten tot een goed moment.

Dat betekend niet dat ik het altijd voor de moeder opneem, als de rollen hier omgedraaid waren had ik hetzelfde gezegd.

Colien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 00:19

Geen woorden hiervoor.
Ik vraag me af in hoeverre de politie agent bekwaam is om te communiceren met zowel volwassenen als kinderen in zo'n situatie. Hij klinkt alles behalve bekwaam. Totaal niet zeker van zijn zaak en vraagt zelfs of ze echt niet even mag bellen. Nee dat geeft een kind ook geen rust.
Er is ook nog een filmpje van 15 minuten waar ze bij jeugdzorg denk ik zijn en Hans even zijn vader moet zien. Hierbij vind ik dat jeugdzorg WEL verkeerd zit. Ik snap nog enigszins dat hij zijn vader moet zien, het kind is overigens pas 6 en op zo'n leeftijd kun je naar mijn mening nog geen keuze maken of je je vader niet meer wilt zien of wel. Wel reageert jeugdzorg daar alles behalve duidelijk "draag hem dan over" en "we gaan hem niet aan de haren meesleuren naar vader". Er zit heel veel tussen hem overdragen en aan de haren meesleuren.
Over de opleiding Pedagogiek. Ik heb het gevolgd en je heb wel degelijk veel praktijk! In het eerste jaar liep ik al direct 1 dag per week stage.

Siglos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 00:20

Geld?! Weet je hoe ontiegelijk duur is het om een kind uit huis te plaatsen? Denk je dat ze denken: yes laten we een kind uit huis plaatsen? Elke ouder vind dat zijn kind onterecht uit huis wordt geplaatst.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 00:20

Maar een kind gaat niet op de grond liggen gillen en huilen dat hij niet naar zijn vader wil als er niks gebeurd is... en ook met 'hersenspoelen' door mams gaat dat écht niet lukken. Als je hoort hoe dat kind doet moet je weten dat dat echt pure angst is en die kun je niet maken met zeggen dat papa of wie dan ook stom is :n

Ik heb 7 jaar geleden in een situatie gezeten waar ik op een gegeven moment ook zo ging reageren -op het slaan na- dat is puur wanhoop, en dat vergeet je echt nooit meer :n

Dus ja, ik vind dat je in sommige situaties naar een kind moet luisteren, ondanks de leeftijd.

Colien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 00:22

melody7 schreef:
Maar een kind gaat niet op de grond liggen gillen en huilen dat hij niet naar zijn vader wil als er niks gebeurd is... en ook met 'hersenspoelen' door mams gaat dat écht niet lukken. Als je hoort hoe dat kind doet moet je weten dat dat echt pure angst is en die kun je niet maken met zeggen dat papa of wie dan ook stom is :n

Ik heb 7 jaar geleden in een situatie gezeten waar ik op een gegeven moment ook zo ging reageren -op het slaan na- dat is puur wanhoop, en dat vergeet je echt nooit meer :n

Dus ja, ik vind dat je in sommige situaties naar een kind moet luisteren, ondanks de leeftijd.

Wacht even, niet door het hersenspoelen van moeders kunnen gebeuren? Ik vraag me af waar je dat geleerd hebt. Dat is bij scheidingen juist vaak de oorzaak van een van de ouders niet meer willen zien.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 00:23

xPabloBokt schreef:
xxCYNNxx schreef:
Niemand heeft toch gezegd dat de reactie van het jongetje overdreven is en dat hij onopgevoed zou zijn? Denk dat iedereen het er wel over eens is dat het logisch is hoe het kind reageert.

Ik heb dit aan het begin ergens gelezen, correct me if I'm wrong. Daar wilde ik eventjes op reageren. Ik merk nu wel aan mezelf dat dit onderwerp nog vrij gevoelig ligt. Dit is voor het eerst dat ik andermans situatie zie die zo veel op te mijne lijkt, dus ja. Het spijt me als mijn reactie overdreven overkomt maar ik kan me hier nog steeds erg pissig over maken.

Ja zie een quote een paar comments onder degene die ik nu quote, dat dat idd gezegd is door iemand. Sorry had ik even gemist :o

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 00:24

Een kind kan op de grond van de supermarkt gaan liggen krijsen omdat het geen snoep krijgt...

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 00:24

xxCYNNxx schreef:
Ja zie een quote een paar comments onder degene die ik nu quote, dat dat idd gezegd is door iemand. Sorry had ik even gemist :o

Geen drama, dat gebeurd wel eens :D

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 00:25

Zolang moeder blijft saboteren is het kind er nooit klaar voor en zal het nooit zijn vader willen zien. Heeft moeder haar zin en vader krijgt nooit de kans om een band op te bouwen.

Maar of dit allemaal aan de hand is weet iknatuurlijk ook niet :o

Over het feit dat het kind wel bang moet zijn voor zijn vader :

Ik ken kinderen die ZO hysterisch doen op zondag, in de AH, als ze geen dorakoekje mogen.... Echt hoor, als het moet heb ik na volgend weekend nog 3 van dit soort filmpjes :')

xPabloBokt
Fotograaf

Oh ja, ik schreeuwde ook zo als er iets gebeurde wat ik niet wilde. Dat is geen kwestie van onopgevoed zijn, dat is een kwestie van pure onmacht. Je weet dat er op dat moment toch niet naar je geluisterd wordt. Na een paar jaar merkte ik wel dat schreeuwen alleen maar averechts werkte, dus ben ik daar maar mee gestopt. Was vooral voor mijzelf ook goed. Echter ben ik nog steeds erg boos op wat er toen allemaal is gebeurd.

En is oké hoor, niet erg :)

ruitje

Vjestagirl schreef:
Een kind kan op de grond van de supermarkt gaan liggen krijsen omdat het geen snoep krijgt...

Lol

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 00:26

Jeugdzorg zal vast een goede reden hebben voor de uit huis plaatsing.
Wanneer dit soort gevallen uiteindelijk toch thuis blijft en er gebeurd wel iets vreselijks (huiselijk geweld tot familie drama), dan schreeuwt iedereen weer dat jeugdzorg had moeten ingrijpen.

Mijn ervaring met jeugdzorg (ik werk in een gezin waarbij 5 kinderen onder toezicht staan), is heel positief. Ze handelen absoluut in het belang van het kind.
Negatieve verhalen over jeugdzorg zullen er helaas altijd blijven, omdat bij elke situatie waar jeugdzorg betrokken is, er iemand het niet eens is.

Vjestagirl schreef:
[ Video ]

Wow, dit filmpje! Zijn moeder voed de angst alleen maar door zo aanhankelijk naar het kind te zijn. De hele tijd over zijn hoofd te aaien.

Ook in het eerste filmpje is duidelijk dat het gedrag van moeder het kind hysterisch maakt.
Laatst bijgewerkt door Mjetterd op 13-06-14 00:32, in het totaal 2 keer bewerkt

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 00:27

Colorado schreef:
xxCYNNxx schreef:

Geen drama, dat gebeurd wel eens :D

:D

ruitje

Re: Jeugdzorg ‘blundert’ bij aangrijpende uithuisplaatsing...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 00:28

Ik ga naar bed, respect voor deze discussie, vind dat hij heel netjes blijft ondanks de persoonlijke ervaringen en emotie bij het onderwerp :)

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 00:30

Ja, dat vind ik ook echt heel goed. Ik heb een aantal reacties van mij wel weggehaald omdat ik liever niet heb dat ze blijven staan.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 00:31

Colien schreef:
melody7 schreef:

Wacht even, niet door het hersenspoelen van moeders kunnen gebeuren? Ik vraag me af waar je dat geleerd hebt. Dat is bij scheidingen juist vaak de oorzaak van een van de ouders niet meer willen zien.

Zulk gedrag krijg je er toch niet ingestampt, dat geloof ik haast niet :n (maar ik kan het best fout hebben hoor, kijk misschien iets te veel naar mezelf in dat soort dingen..)

Ik hoor trouwens echt wel verschil tussen dat gekrijs om een koekje of wanhoop om iets heftigs hoor :=

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 00:34

ruitje schreef:
Zolang moeder blijft saboteren is het kind er nooit klaar voor en zal het nooit zijn vader willen zien. Heeft moeder haar zin en vader krijgt nooit de kans om een band op te bouwen.

Maar of dit allemaal aan de hand is weet iknatuurlijk ook niet :o

Een kind zal op een gegeven moment vragen gaan stellen, gaan leren dat anderen (of zelfs zij) het soms beter weten dan mama. Op zo'n moment zou Jeugdzorg in kunnen stappen met de vraag of hij of zij zich nog herinnert dat papa/zijn of haar vader zo vreselijk was en er voorzichtig op toe kunnen spelen dat de moeder misschien wel niet helemaal gelijk had.

Ik ben ooit (in een wat andere situatie, maar ik wilde mijn vader absoluut niet meer zien, spreken of iets over hem horen en ik wilde ook niet dat hij nog maar iets over mij zou horen) 'gedwongen' mijn vader te zien. Ik vroeg om psychische hulp maar niemand wilde de optie overwegen om mij persoonlijk door iemand te laten helpen, de enige optie was gezinshulp, waar ik samen met mijn vader naartoe zou moeten. Hierdoor werd de tegenzin bij mij zo opgebouwd dat ik hem uiteindelijk 4 jaar lang niet gesproken of gezien heb. Uiteindelijk ben ik zelf na gaan denken en heb ik zelf weer de eerste stap gezet (en nog loopt het allemaal heel moeizaam), maar als er in die tijd een andere optie aangeboden was dan had de kans bestaan dat ik nooit het contact geheel had willen verbreken. Het enige wat er nu gebeurde was dat ik me zo opgesloten/gedwongen voelde dat ik er zo hard als mogelijk tegenin ging.

(In mijn situatie heeft overigens nooit iemand slechte verhalen over iemand anders verteld, even ter duidelijkheid)

Ik vind het overigens ook een fijne discussie, kudos! :)
Laatst bijgewerkt door Colorado op 13-06-14 00:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Colien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 00:34

Het gedrag krijg je er inderdaad niet ingestampt. Maar als er continue tegen je gezegd wordt "papa is slecht, papa doet dit, papa doet dat" en zeker als je nog zo jong bent, dan geloof je dat! Bijna iedereen heeft/had wel dat die met één van de ouders beter overweg kon, dan is de andere snel zwart gemaakt. Zeker als vader er in dit geval niks tegen in kan brengen gezien die niet in hetzelfde huis woont.

Het gedrag stamp je er niet in, maar wel de slechte gedachtes waardoor het kind uiteindelijk weigert naar zijn vader te gaan.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 00:38

Ik ken een situatie waarbij het kind het echt niet erg vond om bij z'n ma (alleenstaand) weg te gaan. Daar was de uithuisplaatsing ook niks moeilijks van. Nu vind hij het ook niet leuk om steeds in opvangtehuizen te zitten, maar hij vind het beter dan bij ma... Dus het kan heus.

Maar aan de andere kant zie ik nu van dichtbij hoe 2 omgangsregelingen worden gemaakt. Bij die 1 verloopt het ongeveer net als bij hansje (hoewel nog geen uithuisplaatsing). Ma doet alles voor d'r kinderen, pa is op meer dan 1 vlak fout geweest de afgelopen jaren. Beide kinderen willen er niet meer heen. Jeugdzorg heeft een omgangsregeling afgedwongen voor de vader en die wordt gehandhaafd. Ma brengt keurig de kinderen er heen. De jongste (jaar of 6) wordt dan door de oudste (13) opgetild en naar pa gebracht. Na een paar uur is het voorbij. Je weet precies wanneer het weer die dag is. Kind begint een dag van te voren te huilen en probeert zich te verstoppen in de tuin.
De oudste heeft aangegeven niet meer te willen, maar gaat nu uiteindelijk toch om z'n broertje te beschermen (zijn woorden).

Kinderen zijn niet gek...

In het filmpje van die omgangsregeling irriteerde ik me enorm aan de slechte manier waarbij beide jeugdzorgwerkers omgingen met kind en ouder. Nooit geleerd hoe om te gaan met stress en angst bij kinderen en ouders lijkt het wel. Ma pakt dingen niet zo handig aan, maar daar ben je dan voor om er actief mee om te gaan. Niet om als een muts op een stoel ernaast te gaan zitten of op een gang te gaan staan. Als je wil dat een kind jou genoeg vertrouwd om mee te gaan naar een plek die hij doodeng vind... JA dan moet je er wel wat voor doen. En ook als je wil dat een ouder jou genoeg vertrouwd om actief dat kind aan te sturen met jou mee te gaan. Zeker als een ouder aangeeft dat er ooit geweld/bedreiging aan te pas is gekomen.

En dat vind ik ook in het tweede filmpje van de uithuisplaatsing. Als jeugdwerker had je allang een band moeten opbouwen met dat gezin. Niet een ouder terug bellen is wat mij betreft dan ook een now-go.
Bovendien vind ik het nogal idioot dat op het laats wanneer ma dus bedenkt dat ze iemand kan bellen die wel invloed heeft op het kind... Je besluit dat kind dan toch mee te nemen. Probeert ze het enigszins nog te regelen. Ma loopt dus ook naar de buren om te bellen en vervolgens proberen ze snel-snel dat kind mee te nemen. Het zal best zijn dat je als agent geen zin hebt in lang werk, maar dat kind had er meer aan gehad als ze even rustig met elkaar hadden gepraat.

Is dat trouwens normaal uitspraak van een kinderrechter zonder dat je als ouders daarvan verwittigd wordt of er een hoorzitting is?

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 00:40

Dit hierboven, hier kan ik mij erg in vinden.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 00:46

melody7 schreef:

Zulk gedrag krijg je er toch niet ingestampt, dat geloof ik haast niet :n (maar ik kan het best fout hebben hoor, kijk misschien iets te veel naar mezelf in dat soort dingen..)

Ik hoor trouwens echt wel verschil tussen dat gekrijs om een koekje of wanhoop om iets heftigs hoor :=[/quote]

Helaas wel, heb het al een aantal maal gezien. Kinderen die dachten dat ze misbruikt werden door een ouder, omdat de andere ouder dat vertelde enz.

Het is 'jammer' dat bjz zijn verhaal niet kan doen ivm privacy, want we horen nu maar 1 kant. Daarnaast gaat een uithuisplaatsing over het algemeen niet over 1 nacht ijs (en bepaald bjz niet alleen) en wordt er zeker niet in alle gevallen de politie erbij betrokken.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 00:50

Triest. Hartverscheurend ook. Ik zie op het eerste filmpje een moeder die in paniek is omdat ze haar kind weg halen. Natuurlijk reageert ze niet zoals zou moeten, een moeder die de angst heeft haar kind kwijt te raken, kan denk ik niet helder denken, die vecht als een leeuwin om haar kind te behouden.
Op het tweede filmpje zat ik me echt op te vreten. Was die man de vader? Wat een slappe zak dan zeg, de moeder mag het allemaal op knappen, ze krijgt geen enkele hulp bij de overdracht.
Schandalig, dit kind wordt gewoon een trauma bezorgd.