Het sociale leenstelsel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 11:39

josje4 schreef:
Klinkt goed chimello maar dan zou ik nog eerder naar denemarken verhuizen:

http://educatie-en-school.infonu.nl/bui ... arken.html

:+

Gratis studeren om de economie te stimuleren.
Waarom kan Nederland dat niet bedenken.....

Oh ja, Finland is ook gratis trouwens!

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 11:46

Mojito schreef:
TammyVN schreef:
Als ik in 2015 zou gaan starten met mijn huidige studie zou ik dan alsnog te weinig geld hebben.

Mijn ouders kunnen mij financieel niet steunen en ik krijg dus een uitwonende beurs + aanvullende beurs. Dit geeft mij grofweg gezegd 500 euro per maand om van te leven, mijn studie van te betalen, mijn huur van te betalen. Als de uitwonende beurs weg valt (=270 euro grofweg gezegd) houd ik dus aan die aanvullende beurs 230 euro over, hier komt dan 100 bij, word 330 euro. Dat is nog MINDER dan mijn huur?? :?

Geen loze dingen roepen klopt dus niet helemaal, ik zou dus niet meer rond kunnen komen??

Ik werk er nu ook naast om wat geld over te houden, dit doe ik op de zaterdag. Ik heb verder geen tijd om te werken, mijn studie is nogal zwaar en er gaat veel tijd in zitten. Nog sterker, veel mensen op mijn studie werken gewoon niet omdat er geen tijd voor is.

Ik kan niet omschrijven hoe blij ik ben dat ik dus nu al studeer.. Want ik had waarschijnlijk deze studie niet meer kunnen gaan doen dan..

Dus zeg dat je €275 per maand moet gaan lenen, dat hoeft alleen in de maanden dat je school hebt want in de vakantie kan je natuurlijk prima gaan werken. Dan betekend dat dat je per jaar 10 maanden €275 leent= €2750. Over vier jaar tijd is dat incl rente ongeveer €11.000/€12.000 euro.

Gemiddeld start salaris HBO ligt rond €2.000 netto. En zal met de jaren vaak nog flink groeien. Er vanuit gaande dat je met enkel een havo diploma ergens rond het minimumloon blijft hangen: €1486, hebben we het dus al over een verschil in salaris van €514 per maand. En dan hebben we het echt alleen over het startsalaris. Al ben je dus een pechvogel en blijf je altijd op het startsalaris hangen dan nog heb je na 24 maanden al voordeel van die €12.000 die je geleend hebt. Want €12.000/€514 betekend dat je na plusminus 23 maanden al meer verdiend heb dankzij je studie.

Een prachtige investering voor de rest van je leven lijkt me zo?!

Knijp dus alsjeblieft in je handjes voor de aanvullende beurs die jij krijgt! Zijn er velen die geen aanvullende beurs krijgen en evengoed hun hele studie zelf betalen.

Alvast sorry voor kleine rekenfoutjes, het is laat en om nou tot in getallen achter de komma nauwkeurig te gaan rekenen voor een voorbeeld..

Je leest er voor het gemak maar even overheen dat ik 23 ben, en vaak te duur ben voor bijbaantjes?? Ook ben ik chronisch ziek en kan ik het lichamelijk niet aan ok bv fulltime te werken of om nachtwerk te doen. 'Even een zomer werken' is ineens wat minder gemakkelijk..

Wie zegt dat ik een gemiddeld starttsalaris krijg na het HBO? Ken genoeg mensen die dat echt niet krijgen of die met een baan beneden hun niveau genoegen moeten nemen.

Studeren is zeker een prachtige investering. Maar ik weiger al mijn hele studie te lenen (ook op het mbo heb ik de gedurende 4 jaar geen lening afgesloten). Ik wil namelijk niet afstuderen met een schuld, ik wil niet vast komen te zitten aan zoiets. Ik heb 1 jaar gewerkt en collega's waren al tien jaar hun studie schuld aan het afbetalen en baalde hier vreselijk van. Ik wil dit koste wat het kost voorkomen. En nu word iedereen ineens VERPLICHT om te gaan lenen en dat vind ik echt schandalig..

De opmerking 'knijp je in de handjes' valt bij mij altijd verkeerd. De oorzaak voor de aanvullende beurs is alles behalve fijn. Natuurljk ik ben hardstikke blij met mijn aanvullende beurs, ik besef dat ik mazzel heb hierin.. Maar ik had het zelf liever anders gezien (ja echt!).

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 11:57

Tsja, als je pertinent niet wil lenen voor je studie, dan ga je toch niet (verder) studeren? Je zult dan later waarschijnlijk ook minder verdienen, maar dat is dan je eigen keuze.

Ik heb van m'n 18e tot m'n 26e gestudeerd en nooit zonder bijbaantje gezeten, soms zelfs meerdere tegelijkertijd. Heb wel een studieschuld, maar daar heb ik geen last van - wordt gewoon maandelijks afgeschreven.

Edit: als je een lager startsalaris krijgt, los je op dat moment dus ook minder af (lees: max 4%).

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 12:01

Ik heb gelukkig niet te klagen, want heb er niet meer mee te maken, maar denk dat de studenten het toch ook echt aan zichzelf te danken hebben. Toen ik studeerde aan het hbo was ik de enige! die in een jaar mijn propedeuse haalde. En dat was omdat ik retegemotiveerd was omdat ik in mijn hoofd had wat ik wilde. de overige klasgenoten deden wel wat maar alles chill en niemand maakte zich ergens druk om, ja om wat ze gingen zuipen in het weekend.
Die 90 euro.die ik per maand kreeg had ik niet eens nodig, had vier bijbaantjes en verdiende genoeg. Ouderd konden ook niet meebetalen.

Helaas moeten de goeie nu onder de slechte leiden, maar opzich vind ik het niet eens zo gek. De OV blijft behouden en dat is het belangrijkst denk. Laat mensen maar nadenken over de toekomst.

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 12:03

Ik studeer al, wie zegt dat ik ga stoppen? :?
Het gaat mij even om het principe. Ik kan heel goed begrijpen dat mensen niet willen afstuderen met een studieschuld, ik heb namelijk precies hetzelfde.

Edit: ik ben niet het type student die elke week in de kroeg zit en mijn studie niet serieus neem.
Laatst bijgewerkt door Aroha op 29-05-14 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 12:04

gekvanfleur schreef:
Ik heb gelukkig niet te klagen, want heb er niet meer mee te maken, maar denk dat de studenten het toch ook echt aan zichzelf te danken hebben. Toen ik studeerde aan het hbo was ik de enige! die in een jaar mijn propedeuse haalde. En dat was omdat ik retegemotiveerd was omdat ik in mijn hoofd had wat ik wilde. de overige klasgenoten deden wel wat maar alles chill en niemand maakte zich ergens druk om, ja om wat ze gingen zuipen in het weekend.
Die 90 euro.die ik per maand kreeg had ik niet eens nodig, had vier bijbaantjes en verdiende genoeg. Ouderd konden ook niet meebetalen.

Helaas moeten de goeie nu onder de slechte leiden, maar opzich vind ik het niet eens zo gek. De OV blijft behouden en dat is het belangrijkst denk. Laat mensen maar nadenken over de toekomst.

Hier ook inderdaad, zooooveel nemen hun studie totaal niet serieus. Ik ben nu van het hbo overgestapt naar de uni, en daar merk je al echt een verschil in mentaliteit. Wij hadden inderdaad ook op het hbo van die mensen die elk weekend aan de drank en drugs waren, maar tentamens halen ho maar :+

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 12:10

Wat mij betreft was de langstudeerboete een veel betere regeling dan een leenstelsel maken van studiefinanciering. Er is een begrotingstekort, dus ik begrijp dat het geld ergens vandaan moet komen. Alleen worden met het leenstelsel verkeerde prikkels gegeven: het ontmoedigd om te gaan (verder) studeren. Een tegenargument is dat een studie een investering voor jezelf is. Maar het is vooral ook een investering voor de overheid, als jij na je studie een goede baan krijgt ga je veel meer belasting betalen.

De langstudeerboete geeft wél de goede prikkels: het zorgt ervoor dat studenten hun studie binnen kortere tijd gaan halen. Zelf ben ik bijna afgestudeerd, en er is echt een grote groep studenten die amper naar colleges gaat enz. Niet iedereen natuurlijk!! Maar je krijgt een jaar uitloop, en als er bijzondere omstandigheden zijn extra, dus het is gewoon haalbaar om je studie in 3 of 4 jaar +1 te halen.

Ik heb al een baan voor na mijn studie in september, maar wel op 2 uur enkele reis.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 12:22

Ik kan gewoon niet begrijpen dat ze nu de goede onder de slechte laten leiden. Verhoog de langstudeerboetes maar flink, desnoods neem je een regel dat je maximaal één jaar over mag doen anders krijg je een boete prima. Ik vind het gewoon niet eerlijk dat de wel gemotiveerde toekomstige studenten eronder moeten leiden omdat er nu een groot deel van de studenten er met de pet naar gooit.

En ál die flutstudies waar wij er hier in Nederland nogal een aantal van hebben, waarom wordt daar in geïnvesteerd? Ze zouden eens moeten kijken naar de banenkansen ná een studie en de studies die geen banenkans hebben eruit gooien, ook de pretstudies mogen wat mij betreft weg.

Courses

Re: Het sociale leenstelsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 12:23

Trouwens, wie begon over 'vroeger hadden we ook geen studiefinancering'. Vroeger waren studies ook veel goedkoper, kamers veel goedkoper, alles veel goedkoper :')

Connie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 12:25

Ik vraag mij af, wat verstaan jullie onder pretstudies? Voorbeelden?

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 12:26

Courses schreef:
Trouwens, wie begon over 'vroeger hadden we ook geen studiefinancering'. Vroeger waren studies ook veel goedkoper, kamers veel goedkoper, alles veel goedkoper :')

En toen had je meer kans op een baan...

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 12:27

En hoe zit het nou als je straks in september begint aan je eerste jaar? Is er boor die studenten nog stufi, of moeten die al lenen?

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 12:28

xConnie schreef:

Ik vind een studie Fotografie nogal een pretstudie, je kunt zonder zo'n diploma ook fotograaf worden. Net als de studie paardenhouderij, hartstikke leuk als je "iets met paarden" wilt gaan studeren, maar wees nou eerlijk, daar is gewoon geen werk in te vinden in de huidige maatschappij.

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 12:41

Ik vind het echt te belachelijk voor woorden dat leenstelsel!

Ik heb het geluk dat ik al studeer. Ik kan dat geld goed gebruiken. College geld a €1800,- boeken a €900,- en dan krijg je nog de extra dingen. Onbetaalbaar :n Het word nu studeren voor de rijken. Als je weet dat je een schuld hebt van €12.000,- na je studie. Wie wil dan nog studeren. Denk dat weinig nog de prikkels ervoor krijgen. Ze laten alle goede studenten onder de slechte lijden. Nederland is groter dan den haag.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 12:41

Rianneuhh schreef:
En hoe zit het nou als je straks in september begint aan je eerste jaar? Is er boor die studenten nog stufi, of moeten die al lenen?

Is het in september 2015?

_Cowgirl schreef:
xConnie schreef:

Ik vind een studie Fotografie nogal een pretstudie, je kunt zonder zo'n diploma ook fotograaf worden. Net als de studie paardenhouderij, hartstikke leuk als je "iets met paarden" wilt gaan studeren, maar wees nou eerlijk, daar is gewoon geen werk in te vinden in de huidige maatschappij.

Tja, dan kun je elke creatieve studie wel afschaffen want geen enkele creatieve studie 'leert' je creatief zijn, dat kun je ook zijn zonder diploma.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 12:47

_Courses schreef:
_Cowgirl schreef:

Tja, dan kun je elke creatieve studie wel afschaffen want geen enkele creatieve studie 'leert' je creatief zijn, dat kun je ook zijn zonder diploma.

Ik ben totaal niet creatief en mijn interesses liggen daar ook niet, maar ik vind dat er wel ruimte moet zijn voor de mensen die dit wel leuk vinden en er graag iets mee doen. Maar dat zegt niet dat je onwijs veel verschillende keuzes moet hebben, want er zijn er in mijn ogen nogal veel.

Ik bedoelde met Fotografie meer te zeggen dat je zonder diploma ook van fotografie je beroep kunt maken. Zonder diploma kan ik geen juf, verpleegkundige, arts of iets in die richting worden. Dus waarom zou je dan zoveel geld in zo'n studie investeren als het toch niet erg veel uitmaakt. :j
Laatst bijgewerkt door Eunomia op 29-05-14 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 12:47

Nee, straks. Dus 2014

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 12:52

Zonder Graphic Design diploma kun je ook grafisch vormgever worden. Persoonlijk een beetje krom door de bocht want er zijn zoveel beroepen die vervult kunnen worden zonder diploma. Uiteraard zijn er vakkundige beroepen (docent, arts, etc) die vak kennis nodig hebben, ik zou 't niet zo fijn vinden als zomaar m'n buurman in mij gaat opereren :')

Rianneuhh schreef:
Nee, straks. Dus 2014

Daar heb je je antwoord al.

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 13:00

Courses schreef:
Zonder Graphic Design diploma kun je ook grafisch vormgever worden. Persoonlijk een beetje krom door de bocht want er zijn zoveel beroepen die vervult kunnen worden zonder diploma. Uiteraard zijn er vakkundige beroepen (docent, arts, etc) die vak kennis nodig hebben, ik zou 't niet zo fijn vinden als zomaar m'n buurman in mij gaat opereren :')

Rianneuhh schreef:
Nee, straks. Dus 2014

Daar heb je je antwoord al.

Couldn't agree more.

Zonder mijn studie interactieve vormgeving had ik nooit zo ver gekomen in het web design wereldje. Ik heb na mijn studie een baan aangeboden gekregen en daar dan ook een jaar gewerkt. Helaas is dit niet helemaal mijn ding en ben ik nu verder aan het studeren. Ik zie wel waar het schip strand ;).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 13:06

Courses schreef:

Alles is nog steeds in verhouding. Wat ik in guldens kreeg, krijg je nu in euro's. Ofwel alles is duurder, maar je krijgt ook het dubbele.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 13:16

Ik kan alleen nergens vinden dat als je vóór 2015 begint, dat je dan je hele studieperiode nog stufi krijgt... Heeft iemand dat zwart op wit?

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 13:20

Wat een gejammer allemaal zeg. Is het nou echt zo erg om te moeten lenen om later waarschijnlijk een goed inkomen te hebben? Je kunt het ook zien als een investering voor later. Ik vind het juist goed. Wie heeft gestudeerd verdient meestal minder dan iemand die op zijn 18e is gaan werken. Waarom zou die moeten betalen voor de studie van bijvoorbeeld een arts?

En als je het later toch niet kunt terugbetalen omdat het het minimumloon hebt wordt je schuld kwijt gescholden. Gewoon een sociaal systeem. In Denemarken is het misschien gratis, maar daar zijn de belastingen ook veel hoger dan in Nederland, idem dito voor Zweden, Noorwegen en Finland. En er blijft een aanvullende beurs beschikbaar voor jongeren met ouders die weinig verdienen. Wat is daar nou niet zo sociaal aan?

Oehlalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 13:32

De mensen die over een studieschuld van 50.000 euro praten vergeten zeker dat je ook gewoon bij je studie kan werken? :+ Ook nog eens goed voor je cv..
Ik zit op dit moment in een vrij dure kamer, maar werk vrij veel (15 - 20 uur per week) waardoor ik alles makkelijk kan betalen en mijn studiefinanciering (geen aanvullend) eigenlijk linea recta naar mijn spaarrekening gaat.
Daarnaast haal ik gewoon hoge cijfers bij mijn opleiding op de universiteit dus werken naast een opleiding is best mogelijk. Overigens werkte ik ook iets van 12 uur per week toen ik nog thuis woonde en dus ook reistijd van ongeveer 3 uur per dag had.

Dus stel, je wilt een beetje fijn leven, dan kan je altijd nog iets bij lenen. Maar dat hoeven toch echt geen honderden euro's per maand te zijn :?
Als je zou bijlenen wat een uitwonende student nu als studiefinanciering krijgt (280) kom je op een schuld uit van rond de 13.000 euro en dus bij lange na geen 50.000 euro..

Mensen zouden eens iets minder in problemen moeten denken, maar meer in oplossingen. Zie het als een investering en geniet van je studententijd :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 13:35

Ik vind het ergens heel normaal dat je je eigen studie betaalt. Dat was vroeger niet anders. Ik vind dat we blij mogen zijn dat we van de overheid mogen lenen tegen een lage rente (of zelfs geen rente??) en je mag ook nog eens 35 jaar doen over het terugbetalen. Stel je hebt 10.000 euro geleend, dan komt dat uit op minder dan 300 euro per jaar terugbetalen. Nou, als jij daardoor een goede opleiding en een mooi salaris hebt dan mag je echt niet klagen!

En ik heb begrepen dat kinderen waarvan de ouders echt heel weinig verdienen nog steeds iets geschonken krijgen.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 13:38

Ik snap het aan de ene kant wel.. maar waarom geen tussenweg?

Waarom niet:
- 4 jaar MBO, maar alleen als je het ook binnen 4 jaar afmaakt. Stop je: alles terugbetalen. Doe je er langer over mag je de kosten na die 4 jaar zelf betalen.
- 4 jaar HBO. Regels hetzelfde als MBO.
- bedragen precies gelijk aan het schoolgeld + boeken (dus niet zoveel dat mensen nog geld overhouden van hun stufi)
- OV alleen geven aan mensen die verder dan (ik noem maar wat) 20 km. van school af wonen.
- als je na je studie boven een bepaald bedrag gaat verdienen, mag je alsnog de studie terug betalen. Blijf je onder dat bedrag, dan is het een gift.

Waarom niet gewoon op deze manier? Dan weet je zeker dat er geen geld verspild wordt en kunnen mensen toch blijven studeren.