Treinkaartje verandert vanaf juli

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AcrylicMess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 22:28

takkie_muis schreef:
Ik vindt het niks , ik heb niet geld om altijd 20 euro op OV te houden dat kan ik beter besteden.. Dan moet er nog meer op om ergens te komen , steeds in en uit checken nou moe ik wil de papieren kaartjes gewoon voor mijn 58 jarige moeder ook handiger

Ja dat zei ik dus ook, ik ben ook maar een student en heb niet altijd 10/20 euro "over" dat kan ik wel beter besteden.

ik zou het eerder een optie vinden als ze maar 4 euro borg aan zouden houden. Als overal poortjes komen dan moet je wel uit checken dus dan kunnen ze die borg imo ook omlaag doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 22:44

AcrylicMess schreef:
takkie_muis schreef:
Ik vindt het niks , ik heb niet geld om altijd 20 euro op OV te houden dat kan ik beter besteden.. Dan moet er nog meer op om ergens te komen , steeds in en uit checken nou moe ik wil de papieren kaartjes gewoon voor mijn 58 jarige moeder ook handiger

Ja dat zei ik dus ook, ik ben ook maar een student en heb niet altijd 10/20 euro "over" dat kan ik wel beter besteden.

ik zou het eerder een optie vinden als ze maar 4 euro borg aan zouden houden. Als overal poortjes komen dan moet je wel uit checken dus dan kunnen ze die borg imo ook omlaag doen.

Klopt net als bij de bus , dat is haalbaar tenminste..

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 07:31

Jolien87 schreef:
miccamaaike schreef:
Ik vraag me echt oprecht af of een aantal van jullie wel lezen...

Je kunt gewoon een kaartje kopen bij de automaat, alleen zal dit niet meer een papieren kaartje zijn maar een ovchipkaartje voor 1malig gebruik... die kost dan wel 1 euro meer maar goed dat is dan maar zo. Als je niet zo vaak met de trein gaat lijkt me dat niet zo'n probleem.
Ik snap werkelijk niet waarom sommigen er zo'n drama van maken.

Ik heb na drie pogingen de hoop maar opgegeven om dit nog langer duidelijk te maken hier. Ik vraag me af of ze het wel wíllen weten'. -O-

Ik denk dat dit is waarom mensen in 't algemeen altijd zo klagen over 't ov. Als je even voor je reis op de site van de ns/ov-chipkaart kijkt wat er mogelijk is kwa kaartjes enz en vooral even goed leest, zijn 9 van de 10 vragen/klachten in dit topic zo opgelost.

dormy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 07:44

Ik ben echt kwaad dat dit gebeurt. Voor alle treinreizen dat ik de provincie uit wil (en dat is bijna elk weekend ja) moet ik in een klap 3,50 meer betalen! Dat tikt lekker aan zo.

Daarnaast ben ik er op een vervelende manier achter gekomen dat als je vanaf de "binnenkant" van een stationspoortje incheckt je in feite niet incheckt maar nog een keer uit checkt. Je moet dus soms eerst uit het station, inchecken en dan tegen de stroom in weer terug zien te geraken (en hopen je overstap te halen!). Ik vind het veel fijner om met kaartje te reizen, geen gezeik met het inchecken en mocht ik vertraging hebben (wat bijna altijd zo is) kan ik in één keer naar mijn trein galopperen zonder in de file voor de paaltjes te gaan staan.

Voor mij is het inmiddels wel duidelijk: het is dat ik studenten-OV , maar als dat afgelopen is stop ik mijn centjes lekker in de auto!

Mungbean

Re: Treinkaartje verandert vanaf juli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 09:56

Tara, het is te triest voor woorden dat je je moet inlezen.
In Londen, Parijs, Barcelona etc is het me zonder lezen of zelfs de taal te spreken binnen 5 minuten duidelijk.
In Nederland waar ik notabene de taal spreek kom je er zonder internet niet uit en ik heb geen internet op mijn telefoon :roll:

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 10:19

Ik snap werkelijk niet wat er moeilijk is aan een kaartje kopen in een automaat...
Als die buitenlandse passen niet pakt is dat wel enigszins belachelijk, maar verder is er niks ingewikkelds aan. Gewoon kaartje kopen, inchecken en in de trein gaan zitten. Ik vind dat een aantal hier echt heel erg overdrijven.

Kaartjes kopen in de trein lijkt me niet echt handig, dat kan volgens mij in de meeste landen ook helemaal niet.

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 10:22

De automaat neemt buitenlandse passen gewoon aan.
In België kan je een kaartje kopen in de trein.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 10:32

Kaartjes kopen in de trein lijkt me een enorme uitnodiging om zwart te gaan rijden.
Ik vind het een prima idee dat de perrons dicht gaan voor mensen zonder kaartje!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 10:47

miccamaaike schreef:
Ik snap werkelijk niet wat er moeilijk is aan een kaartje kopen in een automaat...
Als die buitenlandse passen niet pakt is dat wel enigszins belachelijk, maar verder is er niks ingewikkelds aan. Gewoon kaartje kopen, inchecken en in de trein gaan zitten. Ik vind dat een aantal hier echt heel erg overdrijven.

Kaartje kopen in de automaat is ook geen probleem. Ik hoop ook dat dat nog lang blijft. Het is de chipper die mij iedere keer dat ik in Nederland ben weer voor problemen stelt. Zo was mijn chippas ineens niet geschikt voor treinreizen, dat moest ik eerst op internet activeren.........sta je dan op schiphol.....zonder internet en wel haast.......

Officieel pakken de automaten buitenlandse passen, maar je wilt niet weten hoe vaak ik al 4 of 5 apparaten heb moeten proberen voordat het ook echt werkte.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 10:50

Dat met die chipkaarten is wel knap vervelend ja... maar ik zou gewoon lekker een kaartje uit de automaat halen als je maar zo weinig met de trein gaat... en mits je pas werkt snap ik dan dus echt al het geklaag niet hier.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 10:54

Sizzle schreef:
miccamaaike schreef:

Kaartje kopen in de automaat is ook geen probleem. Ik hoop ook dat dat nog lang blijft. Het is de chipper die mij iedere keer dat ik in Nederland ben weer voor problemen stelt. Zo was mijn chippas ineens niet geschikt voor treinreizen, dat moest ik eerst op internet activeren.........sta je dan op schiphol.....zonder internet en wel haast.......

Officieel pakken de automaten buitenlandse passen, maar je wilt niet weten hoe vaak ik al 4 of 5 apparaten heb moeten proberen voordat het ook echt werkte.

Ik weet niet of dit in jouw geval ook zo is, maar dat is bij een anonomie OV-chip normaal. Die moet je inderdaad eerst activeren voordat je ermee in de trein kan. Overigens kan dat wel gewoon bij de NS-automaat ;) (En mocht het alleen via internet kunnen, dan is er op Schiphol ook gratis wi-fi, hoezee!)

Met mijn buitenlandse pas heb ik echt nog nooit problemen gehad...

friendlyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 10:57

dormy schreef:
Ik ben echt kwaad dat dit gebeurt. Voor alle treinreizen dat ik de provincie uit wil (en dat is bijna elk weekend ja) moet ik in een klap 3,50 meer betalen! Dat tikt lekker aan zo.

Daarnaast ben ik er op een vervelende manier achter gekomen dat als je vanaf de "binnenkant" van een stationspoortje incheckt je in feite niet incheckt maar nog een keer uit checkt. Je moet dus soms eerst uit het station, inchecken en dan tegen de stroom in weer terug zien te geraken (en hopen je overstap te halen!). Ik vind het veel fijner om met kaartje te reizen, geen gezeik met het inchecken en mocht ik vertraging hebben (wat bijna altijd zo is) kan ik in één keer naar mijn trein galopperen zonder in de file voor de paaltjes te gaan staan.

Voor mij is het inmiddels wel duidelijk: het is dat ik studenten-OV , maar als dat afgelopen is stop ik mijn centjes lekker in de auto!

Reis je dan met verschillende vervoerders ofzo? Want als je bijvoorbeeld alleen met ns reis hoef je je pas bij bestemming uit te checken he.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 11:00

Moet je telefoon wel internet aankunnen huh...
En nee het kon toen niet op Schiphol bij de automaten (of all places).
Hoe het nu is weet ik niet, kan me ook niets meer schelen, want ik vermijd nu het ov in Nederland.
Ik heb te vaak een trein gemist door de ellende met de pas.
Toen het systeem net ingevoerd werd en ik nog in NL woonde moest al al 2x per week mijn pas deblokkeren omdat het uitchecken in de lokale bus nooit werkte en na een aantal keer werd je abonnement dan geblocked. Voor mijn gevoel is het er sinds dien ook geen haar beter van geworden.
Al is het alleen al dat ik de pas nergens kan opladen in het gehucht waar mijn schoonouders wonen.

Lang leve Zwitserland, bij elke bushalte een kaartes automaat *\o/*

Sabine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 11:14

Wat ik nog het meest vervelend vind aan het hele verplicht in- en uitchecken verhaal is, dat het me zo moeilijk wordt gemaakt om met korting te reizen.
Ik heb een dal-voordeelabonnement, wat inhoudt dat je buiten de spits met 40% korting reist. Nu ga ik regelmatig op vrijdagavond na het werk richting Assen, naar mijn ouders. Het kortingstarief gaat in om 18.30.

Ik vertrek om 18.22 vanuit Hilversum, check keurig in tegen het volle tarief. Ik ben dan, áls de trein op tijd is, om 18.35 in Amersfoort. Wil ik dan én met korting reizen (waar ik vanaf 18.30 gewoon recht op heb), én met de aansluiting mee kunnen, heb ik 2 minuten om naar boven te sprinten, uit te checken, weer in te checken en naar de trein te rennen, want de aansluiting vertrekt om 18.37.

Toen ik nog een papieren kaartje kon kopen, had ik dit probleem niet. Ik kocht één kaartje vol tarief Hilversum-Amersfooort en één kaartje met 40% korting Amersfoort-Assen. Ik stapte rustig uit de trein, liep met de rest van de mensen mee naar de trein die aan de andere kant van het perron stond te wachten en kon rustig mijn reis vervolgen.
Helaas geldt het kortingsproduct op de kaart alléén wanneer je ingecheckt bent, ik kan dus ook niet gewoon een kaartje met korting kopen.
Wááárom staan er nou bijna nergens paaltjes op de perrons waar je even snel in en/of uit kan checken?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 11:32

miccamaaike schreef:
Kaartjes kopen in de trein lijkt me niet echt handig, dat kan volgens mij in de meeste landen ook helemaal niet.

In Oost-Europa kan het eventueel wel. Maar in andere landen reserveer je bijvoorbeeld een stoel. Ben je direct zeker van een zitplaats. Wat in NL ook niet het geval is.

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 12:09

xSwanHeart schreef:
Kaartjes kopen in de trein lijkt me een enorme uitnodiging om zwart te gaan rijden.
Ik vind het een prima idee dat de perrons dicht gaan voor mensen zonder kaartje!

Een kaartje in de trein is wel duurder dan als je het bij een loket haalt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 12:31

xSwanHeart schreef:
Ik weet niet of dit in jouw geval ook zo is, maar dat is bij een anonomie OV-chip normaal. Die moet je inderdaad eerst activeren voordat je ermee in de trein kan. Overigens kan dat wel gewoon bij de NS-automaat ;) (En mocht het alleen via internet kunnen, dan is er op Schiphol ook gratis wi-fi, hoezee!)

Met mijn buitenlandse pas heb ik echt nog nooit problemen gehad...

ik heb de mijne al wel 3x geactiveerd en doet het nog steeds niet in de trein. Ook mee bij het loket geweest en daar zeiden ze dat hij het gewoon doet :? Dus ben een keer heen en weer zwart gereden omdat hij het zogenaamd wel deed. Nou mooi niet, en ik snap er niks van. Kreeg ook geen nieuwe kaart omdat ze zeiden dat hij het wel doet.

dormy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 13:19

friendly schreef:
dormy schreef:

Reis je dan met verschillende vervoerders ofzo? Want als je bijvoorbeeld alleen met ns reis hoef je je pas bij bestemming uit te checken he.

Inderdaad meerdere vervoerders, op zijn minst twee (Arriva en NS). Daarnaast reis ik tegenwoordig bijna wekelijks internationaal. Volgens de regels van NS hoef je dan niet in te checken, maar heb iedere keer weer gezeur met de conducteurs als ik niet ben ingecheckt. Dan moeten ze mijn overstap op Roosendaal ook niet zo ontzettend moeilijk gaan maken. Nee ik heb het helemaal gehad met de trein.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 14:18

Santos_05 schreef:
miccamaaike schreef:
Ik vraag me echt oprecht af of een aantal van jullie wel lezen...

Je kunt gewoon een kaartje kopen bij de automaat, alleen zal dit niet meer een papieren kaartje zijn maar een ovchipkaartje voor 1malig gebruik... die kost dan wel 1 euro meer maar goed dat is dan maar zo. Als je niet zo vaak met de trein gaat lijkt me dat niet zo'n probleem.
Ik snap werkelijk niet waarom sommigen er zo'n drama van maken.

Een papieren treinkaartje is veel goedkoper dan OV chip met de trein..... die euro komt het dan niet op aan, maar die 10 euro verschil wel.

[ Afbeelding ]

Een drama valt wel mee, maar de onzin dat er minimaal 20 euro op zo'n ov chipkaart moet staan terwijl het retourtje me maar 5 euro kost. houdt dus in dat ik er al 25 euro op moet hebben staan voordat ik aan mijn reisje kan beginnen. Maar inderdaad, ik heb niet volledig gelezen, als je nog steeds een éénmalig kaartje kan kopen (zal mij een zorg zijn dat dit dan een papieren kaartje is of een weggooichipkaart) dan zal dit voor de incidentele reiziger dus geen probleem mogen zijn. Overigens is met meerdere personen de auto nog steeds het meest interessant.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 22:23

Het is al bijna zover. :) Ik ben benieuwd.

Reis al jaren (zegmaar iets van vier) per OV-chipkaart, nog nooit problemen mee gehad, buiten dat ik 'm een keer kwijt was maar da's je eigen schuld dan natuurlijk :)*

Ik heb zelf voor de RET gewerkt toen daar de metro "om ging", in Rotterdam is er geen haan die er nog naar kraait dat je een chipkaart nodig hebt voor de metro/bus/tram. Mijn ervaring is dat mensen op het moment dat ze met een probleem bij de klantenservice komen vaak al half laaiend zijn, terwijl het toch echt heel makkelijk op te lossen is (om maar te zwijgen over het aandeel "zelf niet goed opgelet" oid... Want laten we wel wezen, in- en uitchecken is nog altijd je eigen verantwoordelijkheid).
Gelukkig kwamen er ook soms vriendelijke mensen langs, die wel netjes hun vraag stelden en die we goed konden helpen. ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 22:29

Ik ga sindsdien gewoon niet meer met het OV (in rotterdam), ik vond en vind het nog steeds een bagger systeem.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 23:04

Dammmnnnn wat een rotzooi maakt ns ervan :( ik ga er echt heeeeel erg op achteruit...

Eerst dacht ik telkens gewoon eenmalige kaartjes te kopen aangezien ik het absoluut niet eens ben met minimaal 20 euro op m'n Ov. Te moeten hebben staan om te kunnen reizen. Met de bus ga ik nooit dus dan gooi ik een heleboel geld weg. Maar nu kom ik er dus achter dat je voor een eenmalig kaartje 1 euro extra betaald en dat je ook alleen voltarief kaartjes kunt krijgen (ennnnnn weggggg is de 40% korting...)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 23:06

:? Maar als je een kortingkaart hebt heb je toch al een OV chipkaart :+

Sizzle: 't werkt anders prima in Rotterdam hoor... :) zo prima dat ik mijn baan kwijt was, klantenservice kon weer toe met de normale bezetting haha.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 23:08

Ja dat klopt, door de week gebruik ik m'n OV kaart want dan reis ik gratis.

In t weekend kan ik 40% korting krijgen... Maar dan moetttt ik wel m'n OV kaart opladen en er altijd minimaal 20 euro op hebben staan. Bagger

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 23:13

Ik dacht altijd dat je het geld wat er nog opstond terug kon laten storten... Of vergis ik me nu? :o