Borstvoeding, het taboe.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 21:51

LadyMadonna schreef:
benangelique schreef:
Ik stap eruit. De vraagstelling heb ik beantwoord en daar gaat het om.

Ja, want jouw waarheid is dé waarheid kennelijk.

Ik neem mijn hond ook niet mee naar een restaurant (jaar, een baby is geen hond... I know...) omdat daar mensen zitten die dat vies vinden...
Maar zo te lezen wordt dit weer een redelijk eenzijdig topic. Borstvoeding geven in het openbaar moet gewoon kunnen, en als het je niet zint ga je maar weg...
Waarom wordt zo'n topic eigenlijk geopend als mensen er toch niet anders over mogen denken?

Nee hoor. Daar gaat het niet om. Een andere mening mag best, ook over een dergelijk onderwerp. Het gaat om de toonzetting en woordkeuze van een aantal mensen die tegen bv in het openbaar zijn

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 21:52

Zilkesteyn70 schreef:
nine1987 schreef:
Nogmaals, iedereen moet doen wat hem of haar zelf goeddunkt.. Maar zorg dat anderen er geen last van hebben.. Nogmaals, het is 2014 en er zijn veel dingen mogelijk..

Ik ben niet tegen borstvoeding an sich.. Maar ik hoef gewoon niet mee te genieten..

Het is inderdaad 2014 en het gemiddelde rondje internet surfen of een half uurtje MTV kijken levert volgens mij meer ongevraagd bloot op als dat iemand gewoon haar kind aan het voeden is maar schijnbaar is het feit dat er een kind aan de borst drinkt voor veel mensen zeer schokkend en seksueel getint :+

Nu begin ik me er echt aan te storen.. Het gaat mij niet om het feit dat een kind aan de borst schokkend of seksueel getint is.. Ik zit er gewoon niet op te wachten.. Punt.. Ik ben als buitenstander maar verplicht om het lief, leuk, schattig, natuurlijk en dat allemaal te vinden, terwijl ik dit niet vind.. Ik voel me er ongemakkelijk bij, maar dit heeft niets met seksualiteit te maken..

verootjoo

LadyMadonna schreef:
Ik heb geen moeite met borsten, ik heb moeite met een baby lurkend aan een borst.

Als je als moeder naar een restaurant gaat, kan je toch ook van te voren kolven en dat mee nemen? (Toch? Dat kan toch? *ben geen moeder* ;) )

Is dit een serieuze vraag :') en als je dan stuwing krijgt moet je daar dan op de plee gaan kolven? Kan je toch beter 'live' kolven (bv geven dus) anders doe je alleen dubbel werk.

Serieus, ik heb er nog nooit over nsgedacht dat anderen bv shockeren vinden := je ziet amper tiet, niet meer dan in de gemiddelde bikini. Het kind moet toch drinken...

Lante

Verstandelijk beredeneerd moet het kunnen,maar gevoelsmatig hoeft het wat mij betreft niet. Kan mijn gevoel niet beargumenteren. Ik vind het niet vies, associatie met seks zie ik niet, maar ik vind het een intiem moment tussen moeder en kind en het voelt niet goed om daar getuige van te zijn op een vol terras oid.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 21:53

Nine dat mag je toch ook gewoon vinden :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 21:53

Vjestagirl schreef:
Dat snap ik volledig. Maar waarom leg je dan niet even een (dunne) doek over jezelf en je baby? Gewoon, om de anders denkenden tegemoet te komen?

Dat ligt eraan, soms wel gedaan, soms niet.
Waarom soms niet? Niet bij op dat moment, kind wat begon te wriemelen en huilen door de doek erover te leggen, eigen ongemak om die doek op zijn plaats te kunnen houden omdat beebs hem steeds opzij trok (best lastig om met twee handen je kind in bedwang te houden en ondertussen die doek goed te leggen, valt ondertussen meer op dat je voedt en meer te zien dan gewoon aanleggen en hoppa) ,... diverse redenen dus.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 21:54

benangelique schreef:
LadyMadonna schreef:

Ik neem mijn hond ook niet mee naar een restaurant (jaar, een baby is geen hond... I know...) omdat daar mensen zitten die dat vies vinden...
Maar zo te lezen wordt dit weer een redelijk eenzijdig topic. Borstvoeding geven in het openbaar moet gewoon kunnen, en als het je niet zint ga je maar weg...
Waarom wordt zo'n topic eigenlijk geopend als mensen er toch niet anders over mogen denken?

Nee hoor. Daar gaat het niet om. Een andere mening mag best, ook over een dergelijk onderwerp. Het gaat om de toonzetting en woordkeuze van een aantal mensen die tegen bv in het openbaar zijn

Heb ik iets verkeerd gezegd? Ik vind t nl een nette (en leerzame :) ) discussie.. :)

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 21:55

Hoewel ik zelf bewust kinderloos ben en godzijdank mijn eierstokken niet zijn gaan rammelen (en dit nu ook wel niet meer gebeuren zal) heb ik niks tegen borstvoeding in het openbaar.

Laten we eerlijk zijn: hoe vaak komt nu eigenlijk voor dat je in een restaurant zit en een tafeltje naast je wordt borstvoeding gegeven?
Niet tot nauwelijks; ben nu 40 en heb wel geteld 3 keer in mn leven gezien dat een moeder borstvoeding in het openbaar gaf. Wel vind ik dat je dit dan discreet doet, bv zoals al meerderen hier in het topic hebben aangegeven.

Helaas was er 1 keer ( van de drie keer dat ik het gezien heb) een moeder die het wel heel openlijk deed; niks afdekken en blousje tot de navel open en dan ook nog eens zo bijdraaien dat zelfs een blinde (bij wijze van spreken dan :+ ) niet om die gigantische borst heen kon. En maar gemaakt sereen om zich heen kijken om te checken of iedereen het wel zag. Ja sorry, maar dat is idd om te :r .

Maar die andere 2 moeders? Nee hoor geen problemen mee gehad. Die deden het gewoon discreet en was voor hun duidelijk hun eigen privemomentje. Praktisch niemand die het doorhad zelfs. Maar die derde? Nee op die manier, dan liever dat je ff naar een andere ruimte gaat hoor
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 13-05-14 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

benangelique

Ojajoh schreef:
ik ben niet tegen borstvoeding en ook niet tegen borstvoeding in het openbaar

ik ben meer van de stelling/mening: waarom zou je zelf zo in de drukte en schijnwerpers willen staan? :?
Het is voor jezelf en je kindje toch veel fijner om even een rustig hoekje op te zoeken zonder dat mensen gaan staren of raar gaan kijken? En voor je kindje is de rust tijdens het drinken ook goed....

ik begrijp de (volgens wikipedia, "mediageile") moeders ook niet die perse flink openbaar willen zitten. Die perse in drukke stukken gaan zitten en alles fiks los laten hangen en zien...Wat is de meerwaarde?

Dus ben in deze zowel voor als tegen.... Wel voor borstvoeding, ook openbaar ,maar wel gepast

En dat is precies wat ik voedende vrouwen zie doen. Discreet, onopvallend en zonder de aandacht te zoeken

Esplendido

KimD schreef:
Esplendido schreef:
Mijn zoontje was een flesweigeraar. Als ik niet in het openbaar had kunnen voeden dan was ik het eerste jaar aan huis gekluisterd geweest. Mijn dochter wil wel de fles maar ik ging echt niet eerst afkolven en dan later in een fles doen en de melk weer op moeten warmen terwijl ik melk op perfecte temperatuur bij me heb omdat anderen mensen bv geven aanstotend vinden. Mijn dochter is nu drie als zij wil drinken krijgt ze het ook in het openbaar.

Heb je wel eens negatieve reacties gehad nu je dochter de twee jaar gepasseerd is? Want nu is het natuurlijk echt taboe na die leeftijd.

Nee, de meeste mensen denken dat ze op mijn schoot zit te slapen. Zoveel bloot is er dus te zien... En misschien straal ik ook wel uit dat ze met kritiek niet ver komen.

De speenleeftijd van een kind ligt inderdaad tussen de 2 en de 7 jaar. Maar vaak drinken die kindjes nog maar een paar keer per dag. Het is echt niet zo dat je dan als moeder in de schoolpauze naar school moet om je kind de borst te geven.

Vorig jaar waren wij met de kindjes in de Aenheul. Daar was te zien hoe een moederaapje haar kleintje voedde. Veel mensen er om heen en alleen maar "o, wat schattig". Waarom zou dat bij een mensenbaby anders zijn?

verootjoo

nine1987 schreef:
Nu begin ik me er echt aan te storen.. Het gaat mij niet om het feit dat een kind aan de borst schokkend of seksueel getint is.. Ik zit er gewoon niet op te wachten.. Punt.. Ik ben als buitenstander maar verplicht om het lief, leuk, schattig, natuurlijk en dat allemaal te vinden, terwijl ik dit niet vind.. Ik voel me er ongemakkelijk bij, maar dit heeft niets met seksualiteit te maken..

Maar hoe kan jiij je ongemakkelijk voelen, als een ander haar kind voedt :? Je kan toch ook ergens anders naar kijken? Ik zie zat dingen op straat die mi erger zijn.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 21:55

En als moeder dan nu dit mutsje op zouden doen? Dan is het natuurlijk helemaal uit ten boze toch? Ook al is het maar een mutsje. :)

Afbeelding

nine1987

Lante schreef:
Verstandelijk beredeneerd moet het kunnen,maar gevoelsmatig hoeft het wat mij betreft niet. Kan mijn gevoel niet beargumenteren. Ik vind het niet vies, associatie met seks zie ik niet, maar ik vind het een intiem moment tussen moeder en kind en het voelt niet goed om daar getuige van te zijn op een vol terras oid.

Beter verwoord dan dat ik deed, maar dat is inderdaad geheel mijn punt.. Dankje.. :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 21:56

Mallow schreef:
Vjestagirl schreef:
Wat ik oprecht niet snap is dat je als moeder niet even simpel een sjaal of doek meeneemt en die subtiel over jou en je kindje heen drapeert? Geen afleiding voor je kind, andere mensen kunnen geen aanstoot meer aan je nemen al zouden ze het willen, en jij kunt toch lekker blijven zitten waar je zit.

Wat ik oprecht niet snap is dat mensen borstvoeding direct associëren met enorm veel bloot. Veel moeders doen dit ook gewoon zoals jij omschrijft.

Als ik google op borstvoeding zijn dit voorbeelden van foto's die ik te zien krijg:
http://www.zorgvoorborstvoeding.nl/best ... reflex.jpg
http://www.naviva.nl/cms/FCKeditor/cstm ... oeding.JPG
http://www.borstvoeding.com/files/tandem-saniye.jpg

En er komen eigenlijk geen foto's naar boven waarbij er niet een flink stuk blote borst en/of tepel te zien is.

Bij 'borstvoeding openbaar' vind ik bijvoorbeeld dit (naast een hoop reclame foto's voor doeken):
http://www.borstvoeding.com/files/W20110703.jpg

Dus ik vind het niet zo gek dat mensen aan bloot denken :)

Flore

Afbeelding

djinnie

Aangezien ik mijn 13 maander nog aan de borst heb, en we daar nog lang niet van plan zijn mee te stoppen, ben ik uiteraard vóór voeden in het openbaar.

Over een doek over je kindje gooien. Ten eerste heeft dat zelden nut. Mijn dochter zou dat heerlijk gebruiken als kiekeboe spelletje... :D Daarnaast vraag ik de man twee tafels verderop ook niet om een doek over zijn hoofd te gooien, omdat hij kauwt met open mond... Dus waarom zou ik mijn dreumes gaan toedekken?

Discreet voeden...tja... Mijn dochter laat nogal eens los tijdens het drinken. Oh mama, kijk een vlinder. Slokje. Oh mama, kijk, een groene ballon. Slok. Dus ja.... :)) er zal wel eens een stukje tepel te zien zijn. Vreselijk shocking, dat begrijp ik, en ik denk tussendoor ook meestal af, maar toch... ik begrijp dat ik met die glimp van mijn borst en tepel, mensen serieus een trauma bezorg?

Afkolven van te voren en mee nemen? Enig idee hoeveel extra nutteloos werk dat is? En voor wie zou ik dat dan moeten doen? Voor de vriendelijke medemens, die vindt dat ik mijn jonge kind niet in het openbaar moet voeden?

8)7 Koekoek...

Wachten vind ik al helemaal zinloos. Als ik dochterlief voedt voor we weg gaan, kan ze toch nog trek krijgen/zin in een slokje hebben als we ergens zijn. En dan voed ik. Meer is het niet. Ik spring niet op tafel en zwaai mijn tieten in het rond. Ik voed mijn dreumes... that's all...

Oh ja, dragen doe ik inderdaad ook! Heerlijk. <3

nine1987

KimD schreef:
En als moeder dan nu dit mutsje op zouden doen? Dan is het natuurlijk helemaal uit ten boze toch? Ook al is het maar een mutsje. :)

[ Afbeelding ]

*grinnik*

Ben nu totaal in shock!! :)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 21:57

LadyMadonna schreef:
benangelique schreef:
Ik stap eruit. De vraagstelling heb ik beantwoord en daar gaat het om.

Van jou mogen mensen dus ook niet anders denken. Het moet allemaal maar kunnen en iedereen moet het maar normaal vinden en anders ga je maar weg. Nou sorry hoor maar dat is geen discussie dat is gewoon je zin doordrammen.

Krissis

nine1987 schreef:
Heb ik iets verkeerd gezegd? Ik vind t nl een nette (en leerzame :) ) discussie.. :)

Ik vind je een prettige spam-partner hier, die mij (als ex-borstvoedende restaurantganger) aan het denken zet.
Je bent netjes en duidelijk met een andere mening, doe je goed! _/-\o_

nine1987

verootjoo schreef:
nine1987 schreef:

Maar hoe kan jiij je ongemakkelijk voelen, als een ander haar kind voedt :? Je kan toch ook ergens anders naar kijken? Ik zie zat dingen op straat die mi erger zijn.

Lees de post van lante maar.. Die legt het precies zo uit als ik het denk.. :)

benangelique

Nee hoor nine!

Cynn, dat is echt een grote uitzondering die je gezien hebt. Jammer is dat. Zelfs Ik, als echte pro bv, zou me daar vervangend voor generen denk ik

benangelique

Re: Borstvoeding, het taboe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 21:59

Je reageert op mij jenny01?

Anoniem

De perfecte oplossing voor al uw problemen met borstvoeding :')

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... 280&type=1

ik vind hem geweldig!

maar even zonder dollen: borsten zijn bedoeld om kinderen te voeden, maar op de een of andere manier heeft onze maatschappij ze gesexualiseerd. En dat is op zich prima, ware het niet dat we kinderen koemelk geven (en daarvoor de kalfjes direct bij de koe weghalen enzo, waarna die zonder pardon vermoord worden) en zelf ons hele leven melk blijven drinken, en dat volkomen normaal vinden, terwijl ik het ergens best wel heel idioot vind om moedermelk van een andere soort te drinken ná je zuigelingenperiode. Voilà.

En dan vinden we het ook nog raar, aanstootgevend, weet ik wat al, om kinderen zelf te voeden? Terwijl moeder natuur de boel zo heeft ontworpen dat moedermelk perfect is voor baby's en koemelk voor kalfjes...... we hebben de hele zaak omgedraaid, en we vinden dat nog normaal ook.......

ik vind het super als iemand haar baby zelf voedt, en ik hoop echt dat ze dat blijven doen tot het kind anderhalf is ofzo, zodat je het kind ook op een natuurlijke manier kunt spenen. Veel gezonder, veel natuurlijker, beter voor het kind, kan me voorstellen dat het ook goed is voor de band met je kind. Als het niet lukt, heb je altijd nog flesvoeding, maar dat zou een last resort moeten zijn.

Ojajoh

benangelique schreef:
Ojajoh schreef:
ik ben niet tegen borstvoeding en ook niet tegen borstvoeding in het openbaar

ik ben meer van de stelling/mening: waarom zou je zelf zo in de drukte en schijnwerpers willen staan? :?
Het is voor jezelf en je kindje toch veel fijner om even een rustig hoekje op te zoeken zonder dat mensen gaan staren of raar gaan kijken? En voor je kindje is de rust tijdens het drinken ook goed....

ik begrijp de (volgens wikipedia, "mediageile") moeders ook niet die perse flink openbaar willen zitten. Die perse in drukke stukken gaan zitten en alles fiks los laten hangen en zien...Wat is de meerwaarde?

Dus ben in deze zowel voor als tegen.... Wel voor borstvoeding, ook openbaar ,maar wel gepast

En dat is precies wat ik voedende vrouwen zie doen. Discreet, onopvallend en zonder de aandacht te zoeken

ik heb dus wel eens anders gezien :=
net zoals xxCYNNxx beschreef

Zilkesteyn70

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 22:00

LadyMadonna schreef:
Ik heb geen moeite met borsten, ik heb moeite met een baby lurkend aan een borst.

Als je als moeder naar een restaurant gaat, kan je toch ook van te voren kolven en dat mee nemen? (Toch? Dat kan toch? *ben geen moeder* ;) )

Ja dat kan maar ooo zeg, ik voelde me net een koe aan een melkmachine, het duurde ook eeuwen en wat een gepruts zeg voordat ik eindelijk een flesje melk had :')
En als ik dan zo ga zitten dat (de meeste) mensen er weinig zicht op hebben (en ik zorgde ook altijd voor en doek die ik er over kon leggen) dan had ik A. de melk al op de juiste temperatuur en B. was het zo gepiept :+