Derde wereldoorlog?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Romyv

Re: Derde wereldoorlog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 15:43

ziet er lekker blond uit :o?

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 15:51

Ik denk er niet dagelijks over na wat er allemaal zou kunnen gebeuren.
Maar als er een straaljager overvliegt schiet ik toch even in de stress, hoe onbenullig het ook is... :\

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 15:59

Ik denk dat je juist moet denken in veiligheid: ze beschermen ons land :) Daarbij zijn de vliegers verplicht om een X-aantal vlieguren te maken per jaar, dus bijna altijd zijn het trainingen enz. Stelt dat je iets gerust?

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 16:05

Dat wist ik niet nee, dat stelt op zich wel gerust.
Een paar jaar geleden is een straaljager door de geluidsbarrière gegaan bijna boven onze school, ben me toen zo rot geschrokken dat ik sindsdien nogal bang ben voor straaljagers.
In veiligheid denken is inderdaad een goed plan :j

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 16:07

Bij 9/11 was ik een jaar of 7, en toen dacht ik wel even dat de wereld verging :').

Maar ik denk niet dat het tot een Derde wereldoorlog uitbreekt, eerder een oorlog tussen Rusland en Oekraine.

Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 16:08

Ik vind de gelijkenissen met de Tweede Wereldoorlog wel best beangstigend als je kijkt naar de Krim en Oost-Oekraïne. Wel leven we in een hele andere tijd nu. Ik geloof eerder dat we in een nieuwe koude oorlog terecht komen dan in een grote derde wereldoorlog. Dat zou het einde van de mensheid betekenen, met alle kernmachten die er nu zijn in de wereld.

Dit is overigens wel interessant om te lezen, vind ik :)

http://www.rtlnieuws.nl/economie/home/c ... oor-oorlog

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 16:24

Moderne oorlogvoering is cyberwar; het stelen van identiteiten, data, beinvloeden van processen en systemen om zo een land uit te roeien. (zie bv: http://nl.wikipedia.org/wiki/Cyberoorlog )

Een paar hele bekende voorbeelden:

* Estland 2007:
Hackers hebben de nationale infrastructuur weten plat te leggen door onder andere het digitale betalingsverkeer te blokkeren. Als een land ineens niet meer bij zn geld kan, heb je geen bestaansrecht.
* Stuxnet 2007:
Hackers hebben een virus geïnstalleerd op de centrifuges voor de verrijking van uranium. Dit virus deed 3 dingen: 1. liet hij het apparaat langzamer draaier waardoor de verrijking vertraagde 2. liet hij het apparaat extra trillen waardoor het eerder stuk ging wat ook het proces vertraagde en 3. gaf het gemanipuleerde gegevens door aan het controle center zodat iedereen dacht dat alles goed ging. Het virus heeft zichzelf gekilld op een voorgeprogrammeerde einddatum. Ze hebben wel een vermoeden wie dit heeft gedaan, maar weten het niet zeker (waarschijnlijk Amerika).

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 10:08

Limitless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 19:13

Als er al een oorlog kom, dan zal iedereen elkaar sancties opleggen, meer niet.. Als 1 iemand een bom gooit, dan gaan alle landen die niet zeggen dat ze kernwapens hebben, hetzelfde doen, en dat gaat men écht niet riskeren. Lijkt me wel tijd dat er eens ingegrepen word, Poetin gaat echt veel te ver :n

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 19:18

xSlvna schreef:
Laat maar komen, weg overbevolking en hallo werk. :+

Nee onzin, ik geloof er niet zo. De meeste mensen zijn te lui om van hun gat te komen, ik zie echt geen oorlog in komende jaren.

Dat dacht ik dus ook heeeel wat jaren. En iedereen maar zeuren dat ik echt geen oorlog mee wil maken... Maar wie zegt dat het in Nederland komt? Wie zegt dat ik het over Nederland heb? :+

Zelf ben ik er ook niet bang voor... Ja op het moment dat het er is misschien wel, maar dat moet eerst nog komen. En aangezien er nu nog niet veel gebeurd... (en het zal ons allemaal maar net overkomen, ik druk op versturen en 'opeens' in de 3e WO er.. :'))

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 18:20

Limitless schreef:
Als er al een oorlog kom, dan zal iedereen elkaar sancties opleggen, meer niet.. Als 1 iemand een bom gooit, dan gaan alle landen die niet zeggen dat ze kernwapens hebben, hetzelfde doen, en dat gaat men écht niet riskeren. Lijkt me wel tijd dat er eens ingegrepen word, Poetin gaat echt veel te ver :n

Poetin gaat te ver?
http://www.infiniteunknown.net/2014/05/ ... it-anyway/
Dit is wat van Rompuy (hoofd EU) zegt:
Citaat:
the EU intends ultimately to control every country on the western flank of Russia.

In an interview with De Standaard newspaper, Van Rompuy speaks about his “dreams” that all the Balkan states will join the EU. He calls it an “inspiring thought” that in the long term “the whole of European territory outside Russia” will be tied in some way to the EU.

He admits he does not know if there is public support for such a move, “But we do it anyway.”

Wie is hier nu de grote boze wolf?

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 22:10

Ik heb altijd het gevoel gehad dat de wereld over 100 jaar bestaat uit alleen maar oorlog en dat de oorlog tussen het christendom en de islam gaat :)

En dat Amerika ook een grote rol in veel dingen gaat spelen..

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 22:11

Ik heb niet het hele topic gelezen maar het lijkt mij sterk dat er een derde wereldoorlog komt.
Volgens mij zijn er nu te veel landen met kernwapens en zou er niet veel overblijven van de wereld als er een echt grote oorlog uitbreekt..

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 15:01

Misschien dat dat uiteindelijk dan wel het einde van de wereld betekent, niet klimaatveranderingen of een meteoriet of een ijstijd.... Nope, dan vergaan we doordat we onszelf vernietigen *\o/*

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 14:38

poetin speelt een vies spel.

ik weet niet of er een WO III gaat komen maar de kans is aanwezig.
mischien dan geen echte wereldoorlog maar wel een oorlog op moderne wijze, niet zoals vroeger.

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 14:55

Interessant topic.

Laats ook op school discussie over gehad.
We zijn toen tot de conclusie gekomen dat er waarschijnlijk nu nog geen oorlog komt.
Leef het leven zolang je nog kan.

En zoals al eerder gezegd werd; Half Rusland weet geen eens dat Nederland bestaat :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 15:00

Het is de helft van Rusland dat wél weet dat Nederland bestaat waar je je potentieel zorgen om moet maken, lotlot2 :+.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 15:09

Het demoniseren van de tegenpartij is stap 1 om je bevolking rijp te maken voor een oorlog. In een situatie waar de economie slecht is en de jeugdwerkeloosheid hoog is, is oorlog een manier om de economie aan te jagen en van je overschot aan jonge arbeiders af te komen.
Achtergronden en andere inzichten:
http://www.washingtonsblog.com/2014/05/ ... raine.html
http://www.washingtonsblog.com/2014/03/ ... risis.html
Waar de EU en USA mee in bed liggen qua regering Oekraïne:
http://www.opednews.com/populum/pagem.p ... 6-321.html

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 15:13

_San87_ schreef:
Het is de helft van Rusland dat wél weet dat Nederland bestaat waar je je potentieel zorgen om moet maken, lotlot2 :+.

Oeps :+

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 15:47

Ik hoop dat ik nooit een oorlog mee ga maken. Maar ik denk wel dat rusland en Oekraïne een keer fout gaan..
Maar of dat nou een wo3 word.. Denk het niet

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 15:58

Oekraïne kan wel eens uitlopen op een burgeroorlog (maar voor die definitie moet het dodental nog een flink stuk oplopen tot ik dacht minimaal 1000).

Rusland wil geen oorlog, die heeft middelen (olie en gas) genoeg en ook meer afnemers (BRICS landen) dan enkel Europa. USA is vervelend omdat o.a. BRICS landen genoeg hebben van de dollar (inflatie ervan kost ze teveel koopkracht) en er dus vanaf willen. Ook de olie willen ze best in andere valuta betalen en dat kost de USdollar zijn status en dus macht als wereldmunt.

Er komen steeds meer signalen dat er een tekort aan het ontstaan is aan makkelijk te winnen olie en dat is voor economieën die niet zonder kunnen (USA, maar ook China begint zich te roeren) onacceptabel. Resourcewars zijn wel degelijk mogelijk/ronduit waarschijnlijk in de niet zo verre toekomst. "Gelukkig" is ons gas rond 2020 ook niet genoeg meer, dus kans op bezetting om ons gas op te eisen is klein. Maar als je een eigen huis hebt (of een meewerkende huisbaas) is goede isolatie, houtkachel, alternatieve energie en groententuin + kleinvee (want zonder betaalbare olie geen transport, kunstmest en grootschalige monocultuur) iets om heel serieus over na te denken.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 16:07

Ik sluit me aan bij Tamary :-)

Hier in het Westen moet je je goed bedenken naar welke media je aan het luisteren bent en welke krant je leest. Door wie wordt deze berichtgeving gekleurd?

Je zou ook kunnen betogen dat deze situatie is ontstaan door de expansiedrift van de EU (en dan met name de expansiedrift naar het Oosten). Uiteraard vind Rusland/Poetin daar iets van. Ik zou daar ook niet gelukkig van worden.

Wat is er nu eigenlijk aan de hand in Oekraine? De gekozen (!!!), dus democratische president is afgezet (toevallig een gematigde/pro-russische president) en deze is vervangen door een niet democratisch gekozen pro-europese president :=
Logisch dat bepaalde regio's in Oekraine nerveus worden. Op de Krim is de meerderheid van de bevolking Russisch, zij hebben dus middels een referendum gestemd liever bij Rusland te willen horen. In het Oosten van Oekraine leeft ook een grote Russische meerderheid die liever bij Rusland wil horen. Ook logisch dat zij nu liever van hun democratisch recht gebruik willen maken om aansluiting bij Rusland te zoeken :-) .

(draai nu voor de lol de woorden EU en Rusland eens om, wie zou je dan kunnen zien als de grote boze wolf?)

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 16:18

Ik denk dat de 3e wereld oorlog best zal komen maar wanneer? Geen idee, het is wachten tot de bom barst.
Echter zullen ze niet zo snel met bommen gaan gooien want beide hebben heftige kernwapens. En als de een gaat gooien gooit de ander er meer terug.
Maar ik denk niet dat de oorlog uitbreekt binnen nu en 4 jaar.
Ik denk wel dat nederland een rol gaat spelen aangezien wij ook wapens van amerika hier hebben.
Dus wij spelen wel degelijk een rol.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 16:21

Kernwapens inzetten staat gelijk aan suïcide. Dat doet geen enkel land.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 11:25

En als er wel oorlog komt (denk ik niet) is iedereen er toch gelijk aan met de wapens van nu. Maar dat gebeurt niet meer denk ik. Wel oorlogen in een land zelf maar geen Wereldoorlog denk ik