Wakker Dier

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vind jij van Wakker Dier?

Heel goed dat dit bestaat! Iedereen zou veganist moeten worden!
27 (10%)
Goed dat er aandacht aan besteed word, maar veganist of vegetarier worden gaat te ver.
30 (11%)
Ontzettend overdreven gedoe. Wat mij betreft doeken ze de hele organisatie op!
72 (28%)
Het is goed dat ze er zijn, maar ze zouden met meer realistische en doordachte uitspraken moeten komen.
125 (49%)

Totaal aantal stemmen: 254

Douce

Re: Wakker Dier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 23:00

Ja het was ook wat lastig op de horeca te betrekken.
Maar de afnemers van de afnemers van de boeren (Johma, Subway) worden zwart gemaakt. Ik kan me niet voorstellen dat iets wat zo ver van me af staat, voelt als 'mij' zwart maken.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 23:13

De beelden van de veehouderij die Wakker Dier laat zien, zijn niet bepaald rooskleurig. Daar waar het allemaal gebeurt (in de stallen) gaat het volgens Wakker Dier mis.

Stel: Wakker Dier gaat ook de paardenhouderij erbij betrekken en laat alleen maar afbeeldingen zien van de meest gruwelijke manieren van paarden houden. Het beeld dat zij vormen is niet realistisch, omdat dat alleen maar extreme gevallen zijn. Voel jij je als paardenhouder (ik weet niet of je paarden hebt, anders beeld het aub even in :D ) dan nog steeds niet aangevallen?

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 23:37

Mijn probleem is dus hetzelfde als dat van Margratea, de recente berichten gaan alleen maar in op de ketens. En dus niet persoonlijk op de boer.

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 23:46

Uiteindelijk is de hele veehouderij een ontzettend complex verhaal...
Optelsommetje van urbanisatie+verhoogde inkomsten+kieskeurige eters+opkomst ontwikkelingslanden+exportpositie+invloed (fastfood)ketens+minder grond voor veehouderij+mazen in de wet+bemoeilijking door wet+gierige nederlanders+veeleisende nederlanders+...need to go on...?

Een organisatie die ons duidelijk probeert te maken dat de WERELDWIJDE veehouderij steeds meer de verkeerde kant op dreigt te gaan is in mijn ogen goed. Het lijkt mij een ontzettend goede zaak als mensen zich meer bewust worden van de natuurlijke bronnen die verbruikt worden bij het produceren van vlees, van de huidige groei in consumptie van dierlijke producten en de problemen die dat in de toekomst kan hebben. Maar dit beeld moet wel eerlijk zijn en dus ook de positieve kanten van de veehouderij laten zien.

Naar mijn mening gaat Wakker Dier inderdaad de fout in door veel dingen net even anders weer te geven dan ze eigenlijk zijn. Dat doen ze door het bedenken van termen (zoals plofkip) of het maken van foto's die dingen erger over laten komen dan ze zijn, maar ook door het verhumaniseren van dieren en bovenal door het weren van de positieve dingen. Wakker Dier wordt inderdaad door zo veel goede initiatieven op het gebied van veehouderij uitgenodigd, maar ik heb nu al van diverse bedrijven gehoord dat wakker dier niet op hun aanbod is ingegaan. Dat vind ik persoonlijk erg spijtig om te horen.
Ik denk dat wakker dier met een goede, eerlijke voorlichting verder zou komen dan met de huidige fotoreportages en dergelijke.

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 08:58

Douce schreef:
Daar hebben de boeren in mijn ogen indirect toch echt aan meegewerkt. Dat ze niet anders kunnen omdat ze dan het hoofd niet boven water kunnen houden, is weer de andere kant.

Dus omdat er geen betere keuze is voor de boeren omdat de financiele middelen er niet zijn en worden gegeven hebben ze er maar aan mee gewerkt?

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 10:12

tammiebels schreef:
Douce schreef:
Daar hebben de boeren in mijn ogen indirect toch echt aan meegewerkt. Dat ze niet anders kunnen omdat ze dan het hoofd niet boven water kunnen houden, is weer de andere kant.

Dus omdat er geen betere keuze is voor de boeren omdat de financiele middelen er niet zijn en worden gegeven hebben ze er maar aan mee gewerkt?

Bot gezegd en zwart wit gezien, ja. Want er bestaan in dit land véle manieren om te laten merken dat je het ergens niet mee eens bent. En mocht je al die manieren hebben gehad, dan kun je desnoods nog stoppen. Dus heel zwart wit gezien wel ja.
Hierbij bedoel ik niet dat de boeren alleen de schuld hebben, dat zeg ik ook nergens. Maar ze hebben ergens eraan meegewerkt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 10:56

Dat is wel erg zwart wit gesteld. Dit soort bedrijven zit nl. vaak al generaties lang in de familie. Je kunt echt niet zomaar stoppen, er zijn wel gezinnen afhankelijk van het inkomen van zo'n bedrijf. En laten we eerlijk wezen, vroeger dacht men bijna niet na over of iets diervriendelijk was. Er zijn al zulke enorme verandering geweest in de laatste jaren dat het niet meer te vergelijken is met vroeger. Wat mij betreft zou de Nederlandse overheid veel strenger moeten zijn in wat er geïmporteerd mag worden qua voedsel. Hier hebben veehouderijen enorm veel kosten door alle regels die er zijn (en uiteraard moeten er regels zijn), maar helaas wordt er allerlei zooi geïmporteerd, blijkbaar doen de regels dan niet meer ter zake. WD is inderdaad erg goed in het bedenken van dingen als 'plof'kip. Maar men zal bijvoorbeeld ook nooit tegenspreken wanneer er weer iemand meldt dat boeren hun dieren vol met groeihormonen proppen, dit is gewoon verboden in Nederland. Ook als je vraagt hoe iemand die bijvoorbeeld over zou willen gaan op biologisch, dit zou moeten bekostigen. Nederland is simpelweg ook gewoon veel te klein om alle dieren buiten te houden. En nu kunnen we gaan roepen dat er dan minder dieren gehouden moeten worden omdat de consument gewoon minder vlees moet gaan eten en daar meer geld voor moet betalen, dat gaat gewoon niet gebeuren in Nederland. De gemiddelde Nederlander geeft geen ene moer om de kwaliteit van vlees en koopt gewoon het goedkoopste vlees.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 12:11

En dat is nou dus waar je heen wilt... Door mensen duidelijk te maken dat het echt niet verder kan zo, besluiten ze uiteindelijk (hopelijk) toch minder vlees te gaan eten. Door sociale druk (dat je je echt niet meer kunt vertonen met een pakje plofkipfilet), doordat ze last krijgen van hun geweten, om milieuredenen, gezondheidsredenen, 't zal mij aan mijn achterste oxideren. Als het gebeurt is dat fijn :)

Verder wbt de reacties op mijn bericht: om even een duidelijker (hoop ik) voorbeeld te schetsen.

Er is veel in het nieuws geweest over langstudeerders. Daarbij wordt niet vermeld dat er ook veel hardwerkende studenten zijn die toch moeite hebben met het tempo en dus vertraging oplopen. Er wordt niet expliciet vermeld dat de langstudeerder een luie student is die zijn studiefinanciering wegzuipt in zijn/haar studentenvereniging, die indruk wordt echter wel gewekt, en er zijn veel mensen die het ook zo zien.
En tóch voel ik me niet persoonlijk gekwetst, ik weet dat het niet voor mij geldt en hoewel ik het heel vervelend vind weet ik dat er een klein deel van de studenten is die dit beeld creëren.
Het enige wat ik kan doen is zorgen dat ik niet alsnog bij die groep ga horen en me verder afzijdig houden.

Wie heeft er de aflevering van de keuringsdienst van waarden gezien over kipfilet? Waar ze een aantal kippen laten uitgroeien en waar in 5 weken een kipfilet uitkomt die zeker 5x zo groot is als een gewoon filetje uit de supermarkt, en waar het verenpak op de borst dun is omdat het de groei van de filet niet bij kan benen? En waar je ziet dat een kipje een paar stappen zet en vervolgens omvalt omdat de borst zo zwaar is?
KvW vind ik een heel mooi programma, iedereen zou de afleveringen over vlees eens moeten kijken, over leverworst, kipfilet enzo :) Ze hebben een heel objectieve kijk op de zaak en laten alle kanten zien. Doen!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 12:22

Douce schreef:
Bot gezegd en zwart wit gezien, ja. Want er bestaan in dit land véle manieren om te laten merken dat je het ergens niet mee eens bent. En mocht je al die manieren hebben gehad, dan kun je desnoods nog stoppen. Dus heel zwart wit gezien wel ja.
Hierbij bedoel ik niet dat de boeren alleen de schuld hebben, dat zeg ik ook nergens. Maar ze hebben ergens eraan meegewerkt.

De enige echte schuldige is in mijn ogen gewoon de consument.
En wat merkt die ervan als de boer stopt? Niks, ze halen het vlees gewoon uit verweggistan, je weet wel, waar het heel slecht gesteld is met dierenwelzijn -O-
De boer bereikt niks met stoppen, het enige waar een boer wat mee zou kunnen bereiken is het doorvoeren van verbeteringen (als dat nog nodig is), en zorgen dat zijn dieren het in ieder geval goed hebben.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 12:24

Magrathea schreef:
En dat is nou dus waar je heen wilt... Door mensen duidelijk te maken dat het echt niet verder kan zo, besluiten ze uiteindelijk (hopelijk) toch minder vlees te gaan eten. Door sociale druk (dat je je echt niet meer kunt vertonen met een pakje plofkipfilet), doordat ze last krijgen van hun geweten, om milieuredenen, gezondheidsredenen, 't zal mij aan mijn achterste oxideren. Als het gebeurt is dat fijn :)

Maar is dat zo? Het punt is juist dat het beeld wat WD over de nederlandse boeren schetst niet klopt. Ze staan alleen niet open voor een beeld wat wel klopt.
Terwijl de echte "schuldige", de consument, buiten schot blijft.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 12:27

Maar dat is al eens gezegd: je bereikt niemand met "Jongens, 90% van de boeren is SUPER bezig maar bij 10% is het écht niet in orde! Dit moet stoppen!"

Ach, dat is de reden dat ik ben gestopt met vlees eten. Geen gedoe meer met vlees wel of niet uit NL, wel of niet goed, paard of niet... Heerlijk rustig winkelen zo :)

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 12:30

Maar ik durf te wedden dat bijna al die medewerkers van WakkerDier een lief klein konijntje in een hokje houden. 8)7 Want dat is zooooo *schattig!

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 13:12

Ik mis de optie "Heel goed dat dit bestaat. Hopelijk gaat men meer nadenken over waar zijn eten vandaan komt en over dierenwelzijn."
Verder ga ik niet mee in de hele discussie. Ik houd van dieren, maar ben geen veganist en dat zal ik niet worden ook.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 13:21

Magrathea schreef:
Maar dat is al eens gezegd: je bereikt niemand met "Jongens, 90% van de boeren is SUPER bezig maar bij 10% is het écht niet in orde! Dit moet stoppen!"

En dus zijn de boeren de l*l? Hoe eerlijk is dat?
Als WD blijkbaar niet in staat is om op een eerlijke, nette manier hun doel te bereiken, kunnen ze zich dan niet beter opheffen omdat ze niet in staat zijn om het voor elkaar te krijgen?

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 13:27

Agossie schreef:
Ik mis de optie "Heel goed dat dit bestaat. Hopelijk gaat men meer nadenken over waar zijn eten vandaan komt en over dierenwelzijn."
Verder ga ik niet mee in de hele discussie. Ik houd van dieren, maar ben geen veganist en dat zal ik niet worden ook.

Liever niet nadenken... Maar zelf kijken.
Dan valt het allemaal best wel mee. (uitzonderingen daargelaten, maar die bevestigen ook meestal de regel :') )

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 16:12

Douce schreef:

En dan heb je dus geen inkomen...en dan? Waar moet je zelf van leven?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 16:20

alle boeren de ww in? en de consumenten de goedkope melk, vlees en eieren uit het oostblok halen... is dat waar we naar toe willen dan? of wat wakker dier wil?

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 16:24

Sprintje schreef:
Ik snap niet dat de boeren bedrijven, die van zichzelf vinden dat ze alles zo extreem goed doen voor hun dieren, zich toch aangesproken voelen door wakker dier... Dát zet mij dan weer aan het denken. Ik snap niet dat er weerstand is op een dergelijke organisatie als deze boeren zelf ook zo goed mogelijk dieren welzijn voorsteven! Dan hebben ze toch hetzelfde doel? EN zou er volgens mij een prachtige samenwerking kunnen zijn om dingen te verbeteren!

Wat ik wel weet is dat de koeien en varkens van de biologische boerderij hier verderop het echt goed hebben. Die staan lekker buiten in ruime weides. Als de tijd daar is worden ze geslacht, in de buurt, en wordt het vlees op de boerderij verkocht. Dát is volgens mij het ideaal beeld. Minder vlees productie, maar wel eerlijk en met hoge kwaliteit. Waarom wil niet iedere boer op die manier boeren??? Verdient het misschien wat minder?

Verder stelt wakker dier in mijn ogen vooral producenten, consumenten en supermarkten aan de kaak. Die push naar de boeren is echt maar een heel klein stukje van de campagnes. Maar blijkbaar voelen heel veel veehouders zich enorm aangesproken. En dat terwijl ze het allemaal al zo goed doen, toch...?

Wakker Dier heeft maar één doel en dat is de totale vernietiging van de intensieve veehouderijsector in Nederland. Dus hoe goed je het ook doet, het zal nooit goed genoeg zijn in de ogen van Wakker Dier.

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 16:27

Als Nederlandse boeren aan de hoogste dierenwelzijnsacties moeten voldoen, moeten we beginnen geen vlees meer van buiten Nederland te halen en dan zeker niet uit landen uit Oost-Europa, Zuid-Amerika en Azië waar geen fiets wordt gegeven om dierenwelzijn. Een Nederlandse boer kan daar nooit tegen opconcurreren en de gemiddelde consument kijkt alleen maar naar de prijs en niet naar dierenwelzijn.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 16:35

Ankie2011 schreef:
Als Nederlandse boeren aan de hoogste dierenwelzijnsacties moeten voldoen, moeten we beginnen geen vlees meer van buiten Nederland te halen en dan zeker niet uit landen uit Oost-Europa, Zuid-Amerika en Azië waar geen fiets wordt gegeven om dierenwelzijn. Een Nederlandse boer kan daar nooit tegen opconcurreren en de gemiddelde consument kijkt alleen maar naar de prijs en niet naar dierenwelzijn.

Klopt, terwijl je als consument echt geen ingewikkelde dingen hoeft te doen om vlees te eten van dieren die het wél goed hebben gehad. Ga gewoon naar een boer in de buurt waarvan je weet dat de dieren het goed hebben :j
Nou ja, één ding dan, een grote diepvries hebben is dan wel handig ;)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 16:36

Dat is dan inderdaad heeeeel handig. Maar ook zo handig dat je bij het boodschappen doen geen vlees meer hoeft te halen :)

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 17:58

tammiebels schreef:
En dan heb je dus geen inkomen...en dan? Waar moet je zelf van leven?

juval schreef:
alle boeren de ww in? en de consumenten de goedkope melk, vlees en eieren uit het oostblok halen... is dat waar we naar toe willen dan? of wat wakker dier wil?

Wat Wakker Dier wil (imo) is bewustwording. Als bij wijze van 90 % van de boeren stopt/staakt, dan zal dat heus de media wel halen en komt er dus bewust wording. Maar dat was eigenlijk niet wat ik wilde vertellen.
Ik ken toevallig boeren die zijn gestopt met de veeteelt toen het allemaal massaler werd. En die zitten niet in de WW :+ Net alsof boeren alleen maar kunnen wat ze huidig doen, vind het bijna denigrerend overkomen :o (begrijp wel dat het niet zo bedoeld is).
Maar goed, de boeren die gestopt zijn toen het erg massaal werd doen nu:
- Pensionstal
- ZZP'er
- Landbouw
- Kaasboerderij

en zo zijn er nog tal van mogelijkheden. Ik zeg niet dat ze het allemaal moeten doen, maar het is niet dat ze niet anders konden. Er zijn/waren mogelijkheden.
Ik kan even niet meer vinden wie het zei, maar iemand zei dat boeren vroeger inderdaad echt niet zo lief/begaan waren met hun dieren. Wakker Dier kan de boeren misschien in jullie ogen zwart maken, maar ook echt niet alle boeren zijn lieve koeknuffelaars.

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 18:17

Er zit wel een verschil tussen boeren die gestopt zijn toen de veehouderij massaler werd en tussen boeren die nu stoppen. Door de vele ontwikkelingen in de veehouderij de afgelopen decennia hebben boeren veel moeten vernieuwen om mee te kunnen blijven draaien.
Melkmachines, voermengers en andere van dat soort zaken heb je er als boer niet in een paar weken uit, daar gaan jaren overheen voordat je de kosten eruit hebt. Natuurlijk zal er altijd wel wat mogelijk zijn, maar ik denk niet dat het tegenwoordig even makkelijk is om van beroep te veranderen als jaren terug ;)

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 18:25

Ik probeerde ook meer te doelen op toentertijd. Er is wel echt een keuzemoment geweest, wat de boer imo minder een slachtoffer maakt van de huidige markt, zoals hier soms geschetst.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 19:13

Douce schreef:
Ik probeerde ook meer te doelen op toentertijd. Er is wel echt een keuzemoment geweest, wat de boer imo minder een slachtoffer maakt van de huidige markt, zoals hier soms geschetst.

Die boeren stopten destijds over het algemeen ook echt niet vrijwillig hoor. Meestal had dat te maken met problemen rondom het rendabel houden/krijgen van het bedrijf...