Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Douce schreef:Daar hebben de boeren in mijn ogen indirect toch echt aan meegewerkt. Dat ze niet anders kunnen omdat ze dan het hoofd niet boven water kunnen houden, is weer de andere kant.
tammiebels schreef:Douce schreef:Daar hebben de boeren in mijn ogen indirect toch echt aan meegewerkt. Dat ze niet anders kunnen omdat ze dan het hoofd niet boven water kunnen houden, is weer de andere kant.
Dus omdat er geen betere keuze is voor de boeren omdat de financiele middelen er niet zijn en worden gegeven hebben ze er maar aan mee gewerkt?
Douce schreef:Bot gezegd en zwart wit gezien, ja. Want er bestaan in dit land véle manieren om te laten merken dat je het ergens niet mee eens bent. En mocht je al die manieren hebben gehad, dan kun je desnoods nog stoppen. Dus heel zwart wit gezien wel ja.
Hierbij bedoel ik niet dat de boeren alleen de schuld hebben, dat zeg ik ook nergens. Maar ze hebben ergens eraan meegewerkt.
Magrathea schreef:En dat is nou dus waar je heen wilt... Door mensen duidelijk te maken dat het echt niet verder kan zo, besluiten ze uiteindelijk (hopelijk) toch minder vlees te gaan eten. Door sociale druk (dat je je echt niet meer kunt vertonen met een pakje plofkipfilet), doordat ze last krijgen van hun geweten, om milieuredenen, gezondheidsredenen, 't zal mij aan mijn achterste oxideren. Als het gebeurt is dat fijn
Magrathea schreef:Maar dat is al eens gezegd: je bereikt niemand met "Jongens, 90% van de boeren is SUPER bezig maar bij 10% is het écht niet in orde! Dit moet stoppen!"
Agossie schreef:Ik mis de optie "Heel goed dat dit bestaat. Hopelijk gaat men meer nadenken over waar zijn eten vandaan komt en over dierenwelzijn."
Verder ga ik niet mee in de hele discussie. Ik houd van dieren, maar ben geen veganist en dat zal ik niet worden ook.
Douce schreef:Bot gezegd en zwart wit gezien, ja. Want er bestaan in dit land véle manieren om te laten merken dat je het ergens niet mee eens bent. En mocht je al die manieren hebben gehad, dan kun je desnoods nog stoppen. Dus heel zwart wit gezien wel ja.
Hierbij bedoel ik niet dat de boeren alleen de schuld hebben, dat zeg ik ook nergens. Maar ze hebben ergens eraan meegewerkt.
Sprintje schreef:Ik snap niet dat de boeren bedrijven, die van zichzelf vinden dat ze alles zo extreem goed doen voor hun dieren, zich toch aangesproken voelen door wakker dier... Dát zet mij dan weer aan het denken. Ik snap niet dat er weerstand is op een dergelijke organisatie als deze boeren zelf ook zo goed mogelijk dieren welzijn voorsteven! Dan hebben ze toch hetzelfde doel? EN zou er volgens mij een prachtige samenwerking kunnen zijn om dingen te verbeteren!
Wat ik wel weet is dat de koeien en varkens van de biologische boerderij hier verderop het echt goed hebben. Die staan lekker buiten in ruime weides. Als de tijd daar is worden ze geslacht, in de buurt, en wordt het vlees op de boerderij verkocht. Dát is volgens mij het ideaal beeld. Minder vlees productie, maar wel eerlijk en met hoge kwaliteit. Waarom wil niet iedere boer op die manier boeren??? Verdient het misschien wat minder?
Verder stelt wakker dier in mijn ogen vooral producenten, consumenten en supermarkten aan de kaak. Die push naar de boeren is echt maar een heel klein stukje van de campagnes. Maar blijkbaar voelen heel veel veehouders zich enorm aangesproken. En dat terwijl ze het allemaal al zo goed doen, toch...?
Ankie2011 schreef:Als Nederlandse boeren aan de hoogste dierenwelzijnsacties moeten voldoen, moeten we beginnen geen vlees meer van buiten Nederland te halen en dan zeker niet uit landen uit Oost-Europa, Zuid-Amerika en Azië waar geen fiets wordt gegeven om dierenwelzijn. Een Nederlandse boer kan daar nooit tegen opconcurreren en de gemiddelde consument kijkt alleen maar naar de prijs en niet naar dierenwelzijn.
tammiebels schreef:En dan heb je dus geen inkomen...en dan? Waar moet je zelf van leven?
juval schreef:alle boeren de ww in? en de consumenten de goedkope melk, vlees en eieren uit het oostblok halen... is dat waar we naar toe willen dan? of wat wakker dier wil?
Douce schreef:Ik probeerde ook meer te doelen op toentertijd. Er is wel echt een keuzemoment geweest, wat de boer imo minder een slachtoffer maakt van de huidige markt, zoals hier soms geschetst.