zwakbegaafde mensen/mensen met downsyndroom zwanger worden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 19:00

_San87_ schreef:
vuurneon schreef:
Xslvna:
Heb het dan over positieve eugenetica :) dat klinkt al heel anders. Denk daarbij bv aan de genieën spermabank.

Da's ook niet handig ;(. Als je alleen maar genieën hebt, heb je geen plebs meer om het simpele werk te doen en sterft de mens alsnog uit aan ondervoeding of de pest 3.0 of zo :').

En wie wil nou een kind die qua uiterlijk op de gemiddelde genie lijkt? -O-

(Geintje natuurlijk haha)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 19:01

vuurneon schreef:
Denk daarbij bv aan de genieën spermabank.

Zijn die zo goed voor de wereld dan? Volgens mij hebben enkele briljante genieen de wereldeconomie aan het randje van de afgrond geholpen. Ook Hitler was bovengemiddeld intelligent... een kwade genius kan heel wat meer schade aanrichten dan een persoon met een verstandelijke beperking...

Misschien moeten we juist de mens wel dommer en liever maken om een kans te hebben op overleving.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 19:01

vuurneon schreef:
_San87_ schreef:

Da's ook niet handig ;(. Als je alleen maar genieën hebt, heb je geen plebs meer om het simpele werk te doen en sterft de mens alsnog uit aan ondervoeding of de pest 3.0 of zo :').

En wie wil nou een kind die qua uiterlijk op de gemiddelde genie lijkt? -O-

(Geintje natuurlijk haha)

En wereld vol Sheldon's en Amy Farrah Fowler's, zie je het voor je _O-.

Oké, nu weer ontopic :)).

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 19:04

Shadow0 schreef:
vuurneon schreef:
Denk daarbij bv aan de genieën spermabank.

Zijn die zo goed voor de wereld dan? Volgens mij hebben enkele briljante genieen de wereldeconomie aan het randje van de afgrond geholpen. Ook Hitler was bovengemiddeld intelligent... een kwade genius kan heel wat meer schade aanrichten dan een persoon met een verstandelijke beperking...

Misschien moeten we juist de mens wel dommer en liever maken om een kans te hebben op overleving.

Klopt en nu komt het ook wel vaker voor dat extreme intelligente ook door kan slaan in een 'gekte'. Dus of dat nou zo wenselijk is?
Idee was ook een beetje dubieus vond ik, dat je een deel van je wilt laten voortleven oke... Maar om er nou een spermabank voor te maken puur vanwege je genialiteit? :')
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 24-04-14 19:06, in het totaal 1 keer bewerkt

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 19:05

Ik citeer mezelf even

Citaat:
Nee, je hoeft zeker geen ideaal ras te creëren, maar je kunt wel 'het slechte ras' gaan beperken.

Ik vind het gewoon onzin dat alleen intelligente mensen kinderen zouden kunnen krijgen, komen we straks allemaal aan met een IQ van 125 en dan? Moet hier ook weer een verschil tussen 'slim' en 'slimmer' gemaakt worden, lekker handig.

Maar zorgen dat (een groot deel van) de 'opvoedfouten' voorkomen gaan worden lijkt me niet zo een ramp. Wat je af en toe voor gekke dingen leest bij zwakbegaafde mensen en hun kinderen... och arme...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 19:06

vuurneon schreef:
Shadow0 schreef:

Klopt en nu komt het ook wel vaker voor dat extreme intelligente ook door kan slaan in een 'gekte'. Dus of dat nou zo wenselijk is?

Wel 'grappig' dat dit aangehaald wordt :). In de instelling die ik in mijn eerste post noemde zit toevallig ook een bovengemiddeld intelligente jongen, IQ van 150 (dacht ik, iig zeer hoog), maar echt zo gek als een deur. Volgens mij is hij geen uitzondering :).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 19:07

xSlvna schreef:
Maar zorgen dat (een groot deel van) de 'opvoedfouten' voorkomen gaan worden lijkt me niet zo een ramp.

Maar dat is het waarschijnlijk wel, omdat je iets heel fundamenteels ineens bij een machtige overheid legt. Het neigt enorm naar een totalitaire staat - de problemen daarmee zijn groter dan met de 'opvoedfouten'.

En vergeet echt niet dat we het vaak niet weten. Want naast grote misstanden zijn er ook veel situaties waarin ouders en kinderen getraumatiseerd worden door onterecht ingrijpen van de instanties die we nu al hebben!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 19:08

Einstein was ook een genie. Bij deze man werd heel erg duidelijk dat de grens tussen zin en waanzin smal is.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 19:09

Zou je die laatste uitspraak kunnen uitleggen Shadow.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 19:09

Daarom zie ik ook liever voorkomen bij diegene die absoluut niet zelfredzaam zijn en ook geen recht hebben over hun medische behandeling; dat instanties niet hoeven in te grijpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 19:10

Shadow0 schreef:
xSlvna schreef:
Maar zorgen dat (een groot deel van) de 'opvoedfouten' voorkomen gaan worden lijkt me niet zo een ramp.

Maar dat is het waarschijnlijk wel, omdat je iets heel fundamenteels ineens bij een machtige overheid legt. Het neigt enorm naar een totalitaire staat - de problemen daarmee zijn groter dan met de 'opvoedfouten'.

En vergeet echt niet dat we het vaak niet weten. Want naast grote misstanden zijn er ook veel situaties waarin ouders en kinderen getraumatiseerd worden door onterecht ingrijpen van de instanties die we nu al hebben!

Jeugdzorg en kinderbescherming is niet zaligmakend.
Vaak is ingrijpen al mosterd na de maaltijd en komen er meer problemen van dan dat ze voorkomen worden.

Ouders of vader uit de ouderlijke macht zetten nav een vechtscheiding zijn geen uitzondering.
Beschuldigingen als incest zijn ook onder deze noemer te zetten
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-04-14 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 19:11

Shadow0 schreef:
xSlvna schreef:

Dat laatste is natuurlijk een heel goed punt en je hebt zeker gelijk :). Dat maakt de materie ook meteen zo moeilijk...

Je eerste punt overigens ook...

Yasmijntje

Re: zwakbegaafde mensen/mensen met downsyndroom zwanger worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 19:13

Zolang deze mensen daadwerkelijk een kind kunnen opvoeden, of daar de juiste hulp bij hebben, lijkt mij het geen probleem.

Maar er moet natuurlijk wel goed worden gekeken naar of het kind dan niet wordt belemmerd.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 19:15

Yasmijntje schreef:
Zolang deze mensen daadwerkelijk een kind kunnen opvoeden, of daar de juiste hulp bij hebben, lijkt mij het geen probleem.

Maar er moet natuurlijk wel goed worden gekeken naar of het kind dan niet wordt belemmerd.

Dan is de volgende vraag, hoe beoordeel je of die mensen daadwerkelijk een kind kunnen opvoeden :). Ik kan me voorstellen dat het voor kinderen van gehandicapte ouders enorm zwaar is om uiteindelijk op jonge leeftijd slimmer te zijn dan je vader en moeder, de kar te moeten trekken, dat als eerste.

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 19:17

Ja zeker.
Wel echt een prachtig discussie punt ja..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 19:20

xSlvna: oa de kinderombudsman heeft al geconstateerd dat er nog wel eens wat fout gaat bij jeugdzorg. Ze overreageren en kinderen worden dan ten onrechte uit een gezin geplaatst, op basis van verkeerde aannamen, slordige conclusies en onjuiste feiten.

(En daarna komen de kinderen terecht in een systeem waar ze niet zelden slechter van worden. Het is al traumatiserend om uit huis geplaatst te worden - voor alle kinderen, hoe slecht ze het thuis ook hebben, maar komen dan ook nog eens terecht in een systeem waar bv veel onzekerheid is, vaker misbruik voorkomt, lang niet altijd werkelijk behandeld wordt, etc.)

Zie bv http://www.defenceforchildren.nl/p/48/3 ... -jeugdzorg

En het probleem is dat het risico dus enorm is dat mensen ten onrechte een stempel krijgen, en daar nooit meer vanaf kunnen komen. Dan grijp je wel echt heel diep in in het leven van mensen. Ik vind niet dat de overheid zo ver mag gaan.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 19:21

Mij hebben ze ook, op 12 jarige leeftijd, uit huis willen zetten, en ik had niet eens problemen thuis. JZ ook altijd met hun onzin. :+
Had even niet direct door dat het om bijvoorbeeld de JZ ging.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 19:27

Maar het zou dan Jeugdzorg of iets vergelijkbaars zijn die bepaalt of je wel of geen kinderen mag. Daar moet je toch niet aan denken?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 19:29

Dan mogen alleen mensen met een eigen huis of donkere huidskleur kinderen krijgen. :roll:

Ik zeg ook niet dat JZ het dan zou moeten bepalen, wie wel en niet kinderen mag krijgen. Denk dat ze daar beter mensen voor kunnen gebruiken met meer verstand en inzicht.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 19:29

Zal Jeugdzorg de instantie zijn die dat zou mogen gaan bepalen? Dat zou een zeer kwalijke zaak zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 19:38

En waarom denk je dat ze die mensen wel gaan zoeken voor de beslissing wie kinderen mag, als we dat niet doen voor wanneer je kinderen uit huis moet plaatsen? Als we er nu niet voor kunnen zorgen, waarom dan in de toekomst wel?

San87, een jeugdzorg-achtige instantie. Maar vrijwel elke instantie trapt in dezelfde val: tunnelvisie, dingen onder de pet houden, je teveel willen bewijzen (en dus te vaak ingrijpen), paniekvoetbal, onzorgvuldige beslissingen... Ik zou even geen instantie weten in Nederland waar dat niet regelmatig zo is.

Dus die beslissing moet je gewoon echt niet aan instanties overlaten. Die zijn te machtig, te anoniem. We hebben ooit besloten dat we hier geen totalitaire staat a la Sovjet-Unie of Noord-Korea wilden... dan moeten we dit soort dingen dus heel erg voorkomen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 19:46

Shadow0 schreef:
En waarom denk je dat ze die mensen wel gaan zoeken voor de beslissing wie kinderen mag, als we dat niet doen voor wanneer je kinderen uit huis moet plaatsen? Als we er nu niet voor kunnen zorgen, waarom dan in de toekomst wel?

San87, een jeugdzorg-achtige instantie. Maar vrijwel elke instantie trapt in dezelfde val: tunnelvisie, dingen onder de pet houden, je teveel willen bewijzen (en dus te vaak ingrijpen), paniekvoetbal, onzorgvuldige beslissingen... Ik zou even geen instantie weten in Nederland waar dat niet regelmatig zo is.

Dus die beslissing moet je gewoon echt niet aan instanties overlaten. Die zijn te machtig, te anoniem. We hebben ooit besloten dat we hier geen totalitaire staat a la Sovjet-Unie of Noord-Korea wilden... dan moeten we dit soort dingen dus heel erg voorkomen.

Je hebt zeker gelijk :).

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 19:55

Ik vind dat deze mensen best kinderen mogen krijgen, mits er dan constant hulp is, begeleiding, zodat ze keuzes niet alleen zelf maken. Geen idee of dat realistisch is.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 19:56

Geryon schreef:
Ik vind dat deze mensen best kinderen mogen krijgen, mits er dan constant hulp is. Geen idee of dat realistisch.

En wie gaat dat betalen, zoete lieve Gerritje...... :)ddd

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 19:57

Suzanne F. schreef:
Geryon schreef:
Ik vind dat deze mensen best kinderen mogen krijgen, mits er dan constant hulp is. Geen idee of dat realistisch.

En wie gaat dat betalen, zoete lieve Gerritje...... :)ddd

Dat als eerste. En dan ook nog eens het feit dat juist de controlerende instanties regelmatig jammerlijk falen.