stelling: Pesten is je eigen schuld...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:06

Miepie77 schreef:
wat een kulstelling een kind vraagt er niet om om gepest te worden

Niet bewust nee. :)

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:14

MarlindeRooz schreef:
Miepie77 schreef:
wat een kulstelling een kind vraagt er niet om om gepest te worden

Niet bewust nee. :)

dus kan je het ze ook niet aanrekenen, belachelijk om hierover schuld te praten, denk eerder waarom pesters dat doen, die zijn schuldig ;)

Air

Re: stelling: Pesten is je eigen schuld...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:32

Wat is dan onbewust? Zichzelf zijn? Vraag je er om als je al verlegen bent? :n

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:34

Nooit, maar dan ook echt NOOIT heeft iemand het recht een ander te pesten. Iedereen heeft het recht zichzelf te zijn.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:39

Air schreef:

Ja, helaas wel ja.

Het is niet dat het leuk is, en pesten mag NOOIT. Maar er is altijd wel een aanleiding / oorzaak te vinden.

En ja, ik spreek uit ervaring.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:42

linky schreef:
Nooit, maar dan ook echt NOOIT heeft iemand het recht een ander te pesten. Iedereen heeft het recht zichzelf te zijn.

Ja dat vind ik ook, maar helaas worden de zwakkere kinderen vaak gepakt, zij die "anders" zijn. Als in huidskleur, zelfverzekerdheid, andere gezinssituatie etc.

Kan het kind niks aan doen.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 21:53

Hóeft het kind ook niet iets aan te doen, zo is hij/zij. Niemand kan een ander zijn. En iedereen moet zichzelf kunnen zijn zonder gepest te worden.
Helaas wordt pesten op veel scholen (en door veel ouders van pestende kinderen!) nog met een schouderophalen afgedaan, maar het kan een kind voor de rest van zijn leven tekenen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 21:57

Dat weet ik als geen ander.

En de maatschappij is nou eenmaal zo, je kan heel hard stampen dat het niet zo hoort of je kan je aanpassen. En dat is wat ik doe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 21:59

Nee, nooit de schuld van het kind zelf. Schuld van de pesters, dat ze blijkbaar problemen hebben met iemand die misschien iets 'anders' is. Maar je mag anders zijn, maar blijkbaar kunnen sommigen daar niet tegen en moeten zo nodig pesten.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 11:07

MarlindeRooz schreef:

En de maatschappij is nou eenmaal zo, je kan heel hard stampen dat het niet zo hoort of je kan je aanpassen. En dat is wat ik doe.

Waarom niet blijven stampen? Het zou niet zo moeten zijn, pesten moet je nooit goedkeuren en ook niet accepteren. Juist door je aan te passen geef je het signaal dat je het er eigenlijk wel mee eens bent en op die manier blijft het altijd bestaan. Als iedereen zo zou denken, dan verandert er nooit iets. Dus ik zeg: lekker blijven stampen!

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 13:34

Aanpassen omdat iemand anders mij pest?? Ik zal het best gedaan hebben in de tijd dat ik elke dag doodsbang naar school ging maar nu doe ik dat al lang niet meer. Ik ben wie ik ben. Pesten is in mijn ogen ook niet de schuld van het slachtoffer, daar heb ik teveel voor meegemaakt...

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 13:51

MarlindeRooz schreef:

Ik ben nooit zwak geweest, ik heb altijd terug geslagen als het moest...
Maar ik ben wel keihard gepest...

Maar ik ben nog steeds mezelf, ik ga mezelf niet aanpassen aan een ander omdat die vind dat het de maatstaf is voor normaal zijn...
Ik heb het geprobeerd en het werkt niet.
Ik ben wie ik ben, moet je me niet? Jammer dan...

Ik ben tegenwoordig trots op wie ik ben...
Niet op haar mondje gevallen, een lastige student, iemand met een mening die bereid is om die te geven en bovenal, altijd eerlijk...
Je zal van mij altijd een eerlijk antwoord krijgen en ja die kan tactloos zijn en die kan hard zijn en niet zijn wat je wilde horen. Maar dat is niet mijn probleem...

En als je me daarom moet pesten, be my guest.
Het interesseert mij niet meer.
En tuurlijk heb ik mij wel eens alleen gevoeld.

maar ik ga mij nooit neer aanpassen

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 15:03

MarlindeRooz schreef:
Air schreef:

Ja, helaas wel ja.

Het is niet dat het leuk is, en pesten mag NOOIT. Maar er is altijd wel een aanleiding / oorzaak te vinden.

En ja, ik spreek uit ervaring.

En ik spreek ook uit ervaring dat dat niet zo is. :)
Ik was vroeger heel verlegen (nu nog steeds, maar het gaat beter) en ik ben nooit echt gepest geweest. Ik had wel niet echt veel vrienden, had één vriendin en dat was genoeg voor mij. Heb wel eens van die belachelijke opmerkingen gehad dat ik zo klein was, maar had toen gelukkig een vriendin die het voor me opnam en het is nooit echt ver gegaan. Toen was ik zo'n 7-9 jaar.
Toen ik 10 was ben ik naar een andere school gegaan, nog steeds even verlegen maar ben er ook nooit echt gepest geweest, op een momentje na maar ze vonden me al snel niet interessant genoeg meer.
Had spijtig genoeg wel geen vrienden, want de mensen waarmee ik om wou gaan waren in jaar ouder dan mij en dat vonden hun 'vrienden' niet goed, tja. 8)7
Toen ik 11-12 was (laatste jaar in het lager dus) ben ik weer naar een andere school gegaan en daar vond een 10-11 jarige het nodig om nog eens een opmerking te maken over mijn grote en me uit te lachen, wenen dat ik moest. :') School ging er wel heel goed mee om en ze hebben nooit meer iets gezegd.
Dan toen ik 12-13 was naar het middelbaar, nog steeds even verlegen en nooit echt gepest geweest, enkel wat belachelijke opmerkingen over mijn schoenen of zo en dat ik maar met één vriendin omging, maar dat heeft ook niet lang geduurd en ze lieten me gewoon met rust.
Pas toen ik 13-14 was ben ik hard gepest geweest, toen kwam het verlegen meisje een drukke vriendin tegen en daar leefde ik me helemaal in. Ik was vreselijk druk in de klas, op de speelplaats tijdens de pauzes, gaf opmerkingen tegen anderen waar ik niks mee had, zette een arrogante bek op etc. En geholpen heeft het me niet, dat is iets waar ik nu over kan spreken, want als ik me niet zo belachelijk gedragen had, was ik nooit gepest geweest en had ik me nooit zo slecht moeten voelen zoals ik me toen voelde en me nu nog soms voel.
Ik weet niet of ik het hun kwalijk moet nemen, maar op de een of andere manier heb ik er zelf om gevraagd. Misschien niet letterlijk, maar mijn gedrag (en dat van mijn vriendin) zette hun aan om opmerkingen terug te maken die niet altijd even vriendelijk waren (dingen zoals 'pleeg zelfmoord', of opmerkingen over mijn kleding).
Het heeft me zowel positief als negatief veranderd, in de tijd dat ik dus gepest werd om mijn drukke gedrag voelde ik me op school toch nog steeds geweldig, maar thuis stort je dan natuurlijk in elkaar, ik voelde me echt vreselijk slecht en ik wilde toen op sommige momenten gewoon dood.
Het heeft me wel positief veranderd in de zin dat ik nu niet meer zo vreselijk druk ben, maar ook niet meer dood verlegen. Wel heb ik nu ongelooflijke mood-switches, ik kan het ene moment vreselijk blij zijn en het andere moment wens ik mezelf gewoon dood, en dat heeft deels te maken met de mensen die me gepest hebben.
Maar pesters hebben vaak ook niet altijd door wat ze aanrichten, zo kunnen sommige mensen wel eens opmerkingen maken waarvan ze niet door hebben dat ze iemand daar heel hard mee kunnen kwetsen. En zoals ik dus net geschreven heb treden kinderen ook wel eens tegen andere kinderen op om vervelend gedrag te corrigeren, maar 13 jarige weten ook niet direct altijd hoe ze zo'n vervelend kind nu aan moeten pakken, dus dan gaan ze zich gewoon tegen je opzetten en hebben ze niet door waar ze eigenlijk mee bezig zijn.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 14:24

Eigen schuld is het nooit. De kans dat je gepest word kan wel vergroot worden door keuzes die je maakt in bijvoorbeeld kleding en cultuur. Daar is niets mis mee, maar mensen die "anders" zijn worden sneller gepest.

Maar dit is NOOIT je eigen schuld. De schuld ligt bij de pesters.

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 14:41

Pesten is NOOIT de schuld van de persoon die gepest wordt. NOOIT NOOIT NOOIT.

Het is kuddegedrag van onopgevoede asociale mensen die een zwakker iemand gebruiken om zichzelf beter te voelen. Zich te verheffen boven een ander om hun eigen ego een boost te geven. Zich geaccepteerd te voelen door de "groep" zodat ze erbij horen.

Het komt in alle lagen van de bevolking voor en bij alle leeftijden en ik kan er elke keer weer woest om worden. Ik vind het onbegrijpelijk dat mensen de schuld bij de gepeste willen leggen. Dit zijn vaak hele gevoelige, andersdenkende mensen die geïsoleerd worden door het pesten en hier hun hele leven last van hebben.

Ik vind dat ze op elke school, in elke werkkring hier aandacht aan moeten besteden en moeten voorkomen door bv het verplicht kijken van programma's als gepest, over de streep ed. Dan pas zien ze wat het doet met mensen en zullen ze aan het denken gezet worden. Ik vind het echt schokkend om te zien dat iemand na jaren (soms 10tallen) nog helemaal overstuur raakt door langs een oude school te lopen terwijl de pesters zich van geen kwaad bewust zijn en alleen maar lol hadden. Bewustwording, daar gaat het om.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 15:00

Wat ik in mijn werk zie is dat het vooral ook met OUDERS te maken heeft. Zijn vaak kinderen die weinig zelf (durven te) ondernemen, kinderen met kinderlijke kleding op oudere leeftijd. kinderen met flink overgewicht, kinderen die extreem gepamperd worden en hier geen ruimte krijgen om zicht zelf te ontwikkelen en vaak dus "babyachtig" gedrag vertonen. Hele onzekere kinderen , als ouders signaleer je dit toch? Doe daar dan wat mee?!

Pesten is vaak gewoon een houding, en het niet doorhebben dat je het leven tot een hel maakt. Maaaar een heel sociaalvaardig, goedgebekt kind met zelfvertrouwen wordt over het algemeen niet gepest. Het zijn vaak de sociaal onhandigere, onzekere kinden die de pineut zijn.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 22:48

Pesten is een ongelooflijk ingewikkeld, complex probleem. Volledig uitbannen zal nooit lukken, alleen al omdat diegene die pest een andere definitie van pesten, en de impact ervan, heeft dan diegene die gepest wordt. En wie heeft er dan gelijk? Als je de mening van de gepeste aanhoudt zou er vaak heel, heel veel normaal gedrag en grapjes die in andere omstandigheden/ groepen juist de onderlinge band versterken, niet meer mogen.

Pesten volledig uitbannen gaat niet lukken, al is het maar omdat er geen vaste definitie is van pesten. De een voelt zich gepest als ze een keertje per ongeluk opzij geduwd wordt, de ander voelt zich pas gepest als gedurende langere tijd haar banden lek gestoken worden, ze met regelmaat klappen krijgt en bedreigd wordt.

Wat wel kan, maar ook ietwat onethisch is, is iedereen eens laten meemaken wat het is om buitengesloten te worden, of concreet gepest. Ik denk dat dat de enige manier is om iedereen in te laten zien dat iedereen het recht heeft te zijn wie die is, ook wijkt dat af van de massa. Je weet pas wat je een ander aandoet als je het zelf ervaren hebt.

Maar, dan nog heb je interpretatieverschillen en zal de een dingen altijd zwaarder opvatten dan de ander, en de een iets eerder als pesten categoriseren dan de ander. En dat zal je nooit kunnen uitbannen.