GGD start onderzoek naar krijsende peuters zonder toezicht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 07:58

Time out is juist een opvoedingsmethode die je op dit moment steeds minder gaat zien. Bovendien blijf je bij een time out in de buurt en duurt het niet langer (in minuten) dan de leeftijd van het kind. Deze kinderen zijn sowieso onder de vier jaar, dus 8 minuten is buiten proportie.
Deze buitensluiting is 8 minuten gefilmd, maar de kinderen waren al overstuur toen het filmpje begon, dus ze stonden daar minstens 8 minuten en wie weet wel al 15 minuten.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 08:14

8nnemiek schreef:
Wij hebben gisteravond echt met open mond zitten kijken naar het nieuws waar ze het filmpje lieten zien.. Is dit nu echt groot nieuws?! Man man man wat een ophef over een paar huilende kindjes die buiten staan! Vroeger werd je gewoon op de gang gezet totdat je rustig was.. heb ik helemaal niks aan over gehouden. Ja geef die kinderen teenwoordig allemaal maar lekker hun zin, krijg je dezelfde verwende nesten met 16 als wat je nu in Amerika ziet.
Maar vooral; wat een ophef over zoiets kleins.. er gaan tig kinderen per dag dood in afrika, in china, en er gebeuren nog veel ergere dingen in de wereld.. En dan is DIT nationaal nieuws? We hebben het gewoon veel te goed in Nederland..

Ben ik helemaal met je eens!
Typisch Nederland,ze maken er een groot Drama van.
En die vrouw die het heeft gefilmt is geen haar beter.Ze staat daar te schelden tegen die begeleidster waar haar eigen kind bij is.Nee das een goed voorbeeld voor je kind.
Er is nog nooit een kind getraumatiseerd door hysterisch gejank omdat ze hun zin niet kreeg.
Ik hoor echt geen paniek in dat gekrijs.En ja ik heb 4 kinderen in me eentje opgevoed,en alle 4 hebben ze respect voor mij en andere mensen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 08:18

Respect? Of murw? Time outs zijn net zo schadelijk voor een jong kind als een "pedagogische tik". Maar vroeger was natuuuurlijk alles beter en alle roeptoeters hier hebben niks overgehouden aan hun fijne autoritaire opvoeding - think again. Kijk eens rond in onze maatschappij, gaat goed joh, hier in Nederland :+

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 08:25

geerke schreef:
Ik weet het niet,maar bij mij komt dat gejank of gekrijs over als drift...je zin niet krijgen...het klinkt niet als paniek,tenminste in mijn kinderloze oren.

idd, kinderloos ;)

nee echt , zie veel verschil tussen antwoorden van mensen die wel of geen kinderen hebben, en je gevoel is toch echt wel heel anders als je ze wel hebt.
ik spreek uit mijzelf kwa ervaring. Ik had eerst een hekel aan kinderen, vreselijk vond ik ze en ik dacht er erg nuchter over en straffen moest.
Nu ben ik moeder en ligt het toch echt heel anders :j

ik kan mij dan ook best irriteren aan mensen die uitspraken doen zonder zelf er ervaring mee te hebben :o

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 08:26

Dat het niet goed gaat in onze maatschappij heeft ook te maken met al die rotzooi die in ons voedsel zit! En ook te maken met geen aandacht/geen tijd voor de kinderen.Ouders zijn te druk,werken veel,en hebben dan geen tijd of zin meer in tijd/aandacht voor hun kind.[er zijn uitzonderingen].
Ik zie zoveel kinderen die op straat rond zwerven,omdat er niemand thuis is en ze pas om 5uur binnen kunnen kome,want dan is moeder weer thuis.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 08:39

Ik vind dit dus wel walgelijk! En nee, ik heb zelf geen kinderen, maar wel jaren met kinderen gewerkt (kleuterschool, dus zo te zien aan het filmpje een jaartje of 2 jaartjes ouder) en veel kids om mij heen..
Wat je hier ziet, heeft niets meer met opvoeding te maken imo..zoals al eerder gezegd, een time out van deze lengte, is geheel buiten proporties. Dit doordat het gevolgen kan hebben, angsten, onveilig voelen etc.

Je kind breng je op een kdv, om tal van redenen..je weet dat je een stukje opvoeding uit handen moet geven en dan kies je een kdv die zoveel mogelijk bij jouw gedachten aansluiten.
Er werd op het nieuws al aangegeven dat dit kdv niet zo best stond aangeschreven en dat zegt al een hele hoop..normaal gesproken zou ik zeggen, dat zou dan ook een hoop over de ouders zeggen..maar het hoofd kan hele mooie dingen beloven, dan daadwerkelijk gebeurd.

Een vriendin van mij heeft op een kdv gewerkt, een heel goed aangeschreven en daar gebeuren dingen die niet door de beugel kunnen..wegens het nieuwe 4 ogen beleid en zich niet aan die regels kunnen houden...endaar is ze nu mee bezig, met een aantal andere werknemers..

Als ouder kies je heel goed uit waar je je kind heen brengt. Het behoeft veiligheid en geborgenheid en daar ga je als ouder vanuit. een time out buiten? zie het nut er niet van in..een time out buiten het lokaal? zie het nut er niet van in..we hebben het hier over peuters en dan kunnen ze nog zo driftig zijn op die leeftijd, dat ze er soms paars van gaan zien..8 minuten of langer buiten zetten is niet nodig..(wij weten natuurlijk niet wat er verder aan de hand is, mss wel onder het mom van even laten afkoelen? dan nog is het geen reden om ze buiten te zetten..wat ouders zelf doen, moeten ze zelf weten, maar dat is niet aan de leidsters op deze manier, welke een grote impact zal hebben)

Ik weet niet wat ik schokkender vind, de opmerkingen op de link, of sommige opmerkingen hier?!
Het zal je kind maar zijn...praat je dan nog zo makkelijk?
Hier begon het imo in paniek gegil, het niet gehoord worden gegil en driftig gegil, overgaan in paniek gegil..nee, lekker verantwoord.

Vind het goed dat dit onderzocht wordt. Het nieuwe beleid veroorzaakt veel onrust, de druk wordt steeds groter..dat dit in het nieuws komt vind ik meer dan een goede zaak..dan kunnn andere kdv zich nog even achter de oren krabben als zij dezelfde praktijken naleven.

8nnemiek

Re: GGD start onderzoek naar krijsende peuters zonder toezicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 08:46

Mijn zusje had vroeger regelmatig dit soort drifbuien. Mijn moeder gaf haar dan uiteindelijk maar haar zin omdat ze bang was wat de buren wel niet moesten denken.. Nou, mijn zusje is 20 jaar verder nog net zo verwend.. En zo wordt de slechte jeugd dus gevormd in mijn ogen. Geef ze allemaal hun zin maar. En dan idd ook nog schelden waar je kind bij is := dat maakt het helemaal af..

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 08:47

8nnemiek schreef:
Mijn zusje had vroeger regelmatig dit soort drifbuien. Mijn moeder gaf haar dan uiteindelijk maar haar zin omdat ze bang was wat de buren wel niet moesten denken.. Nou, mijn zusje is 20 jaar verder nog net zo verwend.. En zo wordt de slechte jeugd dus gevormd in mijn ogen. Geef ze allemaal hun zin maar. En dan idd ook nog schelden waar je kind bij is := dat maakt het helemaal af..

_/-\o_ _/-\o_

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 08:53

Brainless schreef:
geerke schreef:
Ik weet het niet,maar bij mij komt dat gejank of gekrijs over als drift...je zin niet krijgen...het klinkt niet als paniek,tenminste in mijn kinderloze oren.

Dit is echte paniek. Een driftbui klinkt anders.

Zelfs als dit kindje last zou hebben van een driftbui vind ik het 10 minuten buiten zetten zonder toezicht een nodeloze exercitie waarbij dit kindje echt niets geleerd heeft...

Als dit als straf bedoeld was dan is het dom om er nog een andere bij te zetten.

Was het als speelmoment bedoeld was,...waar was het speelgoed. Want als het bedoeld was als effe frisse neus halen dan is het toch wel leuk als je een beetje spelen kan.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 08:55

Hoe oud is het kind eigenlijk?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 08:55

Maar nu vul jij in dat het een driftbui is. En daar ben ik niet van overtuigd. Helemaal niet zelfs.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 08:56

secricible schreef:
True, ik denk ook niet dat dit kind zich straks als ze 20 is nog kan herinneren dat ze daar stond.

Nee, maar dat hoeft ook niet om negatieve gevolgen te hebben. Het gaat juist vooral om de onbewuste invloed die het heeft: dat het vertrouwen verliest in de volwassenen die voor je moeten zorgen (en als gevolg: minder gelukkig, meer stress, minder gezag durven aanvaarden, minder snel met problemen bij je ouders komen etc.)

En als het echt een incident is, en de ouders en omgeving verder voldoende steunend en veilig zijn dan zal het wel meevallen... Maar wat er nu over bekend is, is dat de omgeving aangeeft dat het geen incident is, en dat betekent toch dat de kinderen meerdere uren per week op een (emotioneel) onveilige plek zijn op dat KDV. En dat kan er behoorlijk inhakken.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 08:59

Vjestagirl schreef:
benangelique schreef:
Ik vind de reacties hier typerend. De mensen met de grootste bek en de duidelijkste mening, zijn de mensen zonder kinderen. ..

Zijn wel ook allemaal kind geweest... Hebben allemaal ouders, zijn allemaal opgevoed. Meer overeenkomsten dan verschillen ;)

Toch is het een verschil van manegeruiter en eigen paard.

Als ouder leer je de ontwikkelingsfase goed te onderscheiden. Wanneer je ouder bent vergeet je snel hoe je er vroeger naar keek. Zou nemen kleine kinderen ook alles heel letterlijk.
"Geef ome henk maar een hand" en kleine kinderen denken dat ze hun hand niet meer terug krijgen.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 09:01

Maar er is nog een heel grijs gebied tussen een kind zijn zin geven en een kind zo buiten sluiten ;)
En Gohya wat heeft ons voedsel te maken met hoe het in Nederland gaat :o?

Ik ben nu al bezig mijn zoontje te leren dat thuis een veilige basis is, en dat wij er altijd voor hem zullen zijn. Wij laten hem dus ook niet huilen (niet in zijn eentje tenminste) maar als hij iets van mij niet mag omdat het gevaarlijk is (hij is nu 8 maanden, heeft het besef dus nog niet dat iets gevaarlijk is maar als hij iets in het oog heeft dan is hij behoorlijk vast beraden) krijgt hij dat dus ook echt niet, en daar mag hij best boos om worden maar het gebeurt toch niet. Straks als hij wat ouder is kunnen wij hem uitleggen waarom het niet kan, nu geef ik hem iets anders om mee te spelen ook al is hij het daar niet altijd mee eens.
Ik ben in de overtuiging dat je daar geen verwende kinderen van krijgt, hij mag echt niet zomaar alles maar er staat altijd iemand voor hem klaar. Buiten sluiten (buiten de groep) vind ik gewoon niet kunnen.
(en dan al helemaal niet op deze leeftijd en zo lang, heeft helemaal geen nut).

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 09:02

Voor al die mensen die zeggen 'mij lieten ze vroeger ook gewoon krijsen en ik heb er ook niets aan over gehouden'. Alles wat je meemaakt vanaf je babytijd vormt je tot wie je nu bent, dus ook dat soort voorvallen. Onderzoek heeft aangetoond dat dit wel degelijk iets met je hersenen doet.

En wat een gedoe over 'verwende' kinderen? Waar maak je uit op dat een kind verwend is? Doordat hij een driftbui heeft? Nogal makkelijk oordelen over kinderen van anderen die je sporadisch meemaakt...

Verder sluit ik mij aan bij de opmerking van Chubby, wat een fijne geharde maatschappij hebben we toch...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 09:03

Shadow, dat is ook wat ik in de rest van mijn post zeg, quoot dan alles, want nu trek je conclusies uit mijn post die er niet zijn. Want ik zeg juist wat jij zegt: dat kind herinnert zich deze gebeurtenis niet, maar het gevoel komt bij zon kindje veel harder aan omdat ze dit niet kunnen beredeneren.

Overigens zat ik even te denken. Stel dat hier sprake is van een time out. Dan hebben ze dat boze gefrustreerde kind dus eerst een jas aangetrokken, sjaaltje om, mee naar buiten en buiten zetten. Voordat je 2 boze gefrustreerde kinderen een jas aan hebt ben je 10 minuten verder, dan is die time out totaal nutteloos.

Tenzij ze buiten hebben gespeeld en daar een time out hebben gekregen. Rest van de kinderen mochten naar binnen, zij niet. Lijkt me ook geen goed signaal naar deze kinderen toe. "Wij gaan naar binnen, jullie moeten buiten blijven"

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 09:06

Nou,ik liet mijn dochters ook wel eens alleen in huis janken hoor.Ik zie geen trauma bij hun.Maar dit was paniek huilen.Nu trouwens ook nog,een dochter van 13 kan ook een driftbui krijgen.
Laatst bijgewerkt door Britta31 op 05-04-14 09:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Rumina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 09:06

Het verdriet van een kind dat zo huilt is net zo groot als van een volwassene dat zo huilt. Dat ze sneller tussen de emoties kunnen schakelen en de reden ervoor kleiner is komt omdat ze kind zijn en niet beter weten, niet omdat ze zich aanstellen. Als je partner zo verdrietig is ga je hem of haar ook niet buitensluiten en daar maar even laten uithuilen.

Ookal kan je voor een volwassene het probleem niet oplossen, je kunt er wel voor hem zijn. Knuffelen, troosten, het verdriet serieus nemen en helpen te relativeren. Waarom zou je dat bij een kind dan niet doen? En dat kan ook prima zonder een kind zijn zin te geven.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 09:09

Stel nou dat deze kindjes idd vanwege straf buitengesloten zijn om "af te koelen". Dan maakt dit filmpje toch wel erg duidelijk dat dat niet lukt op deze manier :+

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 09:10

8nnemiek schreef:

Tussen een kind de zin geven en 10 minuten buiten laten krijsen zit ook wel heel veel ruimte he.

Een kind(geen baby!) gewoon maar eens laten huilen is ook niet zo'n probleem(en dan geen 10 minuten.)

Maar in de tuin zetten en dan daar laten staan....echt compleet zinloos.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 09:14

Quote:
En Gohya wat heeft ons voedsel te maken met hoe het in Nederland gaat.

In ons voedsel zit veel [chemische] troep wat slecht is voor de hersens.Om maar een voorbeeldje te noemen,die energie drankjes zijn zó slecht.Maar vooral die troep die in ons voedsel zit [wat wij niet eens allemaal weten] kan nooit gezond zijn.En ja,dan kunnen kinderen ook ontsporen en gaat het slecht in de maatschappij.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 09:20

Iris82 schreef:
Maar nu vul jij in dat het een driftbui is. En daar ben ik niet van overtuigd. Helemaal niet zelfs.

Ik?

Nee hoor,...zeker niet.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 09:23

Chubby schreef:
Stel nou dat deze kindjes idd vanwege straf buitengesloten zijn om "af te koelen". Dan maakt dit filmpje toch wel erg duidelijk dat dat niet lukt op deze manier :+

Eerder volharden loont. :+

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 09:28

Ik vind het schandalig en ik zou inderdaad niet moeten zien dat ze dit met een van mijn kinderen hadden gedaan of nu met mijn kleinkinderen zouden doen! Waar hebben we het over, het zijn kindjes van twee ofzo, hoe denken jullie dat die denken? Inderdaad kan je hier heel goed zien wie er kinderen heeft of niet en nee, ik ben geen softe moeder geweest die alles goed vond maar kinderen moeten zich wel veilig voelen en dat gevoel is ver te zoeken in dit filmpje.

CarinaR

Re: GGD start onderzoek naar krijsende peuters zonder toezicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 10:06

Echt, dit topic gaat zo een kant op waar het helemaal niet meer over gaat.

Idd wgaan.
hubby zegt, mocht het een time out zijn, dan gaat het zn doel al helemaal voorbij.
Daarnaast is dit niet iets wat voor het eerst gebeurt bij dit kdv.

Grappig (nee eigenlijk verdrietig) dat wij als zoogdieren zo onze natuur voorbij gaan.
En dan wel als paardeigenaar willen dat paard zo natuurlijk mogelijk gehouden wordt.
Ga je schamen (en nee dat hoeft niet in een hoekje want ook daar ben ik tegen)