Vegetariër en je partner is vleeseter, geef je jonge kind we

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 16:19

MariekeB schreef:
SuzanH schreef:
Ik vind dat vegetarisch zijn een keuze is. Een kind moet wel gewoon alles leren eten, later mag die de keuze zelf maken. Ik vind niet dat een ouder dat hoort te doen. ;)

Maar stel dat je het doet zoals jij nu beschrijft. Dan maak je toch voor het kind de keuze om vlees te moeten eten.
Dat is toch precies hetzelfde als andersom.

Ja maar ik kan er ook voor zeggen dat m'n kind niks eet, dat is ook een 'keuze' ;)

Nee ik bedoel, een kind moet alles ooit hebben gegeten /leren eten. Als je een kind een leven lang geen aardappels geeft of een leven lang geen snoep, moet je zien hoe erg ze er van walgen om dat het simpel weg niet een gewoonte is dat ze het eten.

Ik ben zelf er ook van overtuigd dat vlees goed voor een mens is. Als het allemaal kwaad kon waren we hier niet met z'n alle geweest ;)

xSogno

Re: Vegetariër en je partner is vleeseter, geef je jonge kind we

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 16:34

Waarom moet dat? Ik heb nooit spruitjes gegeten als kind, mijn ouders lustten dat allebei niet, nu lus ik geen spruitjes, nou en?
Als je dat laatste als argument gaat gebruiken kan ik dat ook omdraaien, ik ben vegetariër en ben er ook nog, gezond en wel.

Het is misschien niet ongezond op een bepaalde manier maar verantwoord geen vlees eten is net zo gezond :+ , en dan hoef ik tenminste geen lijk te eten.a

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 16:37

Van huis uit ja, maar zijn hele leven al een kwakkelaar.
Het is jammer dat ze de afgelopen jaren uit elkaar gegroeid zijn, anders had ik kunnen vragen wat er nu mis was, mijn man weet het ook niet meer.

Even voor de duidelijkheid, ik ben er absoluut niet op tegen als kinderen vegetarisch worden opgevoed. Mits men het kind goed in de gaten houd dat het geen tekorten oploopt omdat er ergens iets niet lekker gaat. Maar dat moet men zoiezo doen, wat je ze ook te eten geeft, je weet nooit of je kind ergens allergisch of intolerant voor is.
Wat men wel in de gaten moet houden bij vegetarisch opvoeden is dat het kind wel voldoende dierlijke eiwitten binnen krijgt door middel van eieren of melk. Dierlijke eiwitten zijn toch echt nodig voor het ontwikkelen van de hersenen. Ik weet dan ook niet wat ik van veganistisch opvoeden zou vinden.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 16:43

mick75 schreef:
Ik vind ook dat een kind alles moet leren eten, of ik het nou lekker vind of niet. Alleen wat ik niet lekker vind zal ongetwijfeld minder vaak op tafel staan. Vlees moet een kind ook leren eten. Niet alleen omdat ik wel van mening ben dat vlees noodzakelijk is voor een compleet menu en dat in elk geval in onze maatschappij het makkelijkste te bereiken is door middel van het eten van vlees, ook omdat kinderen wel eens bij vriendjes blijven eten en daar vlees voorgeschoteld kunnen krijgen. En ouders van andere kinderen wel eens weigeren kinderen die vegetarisch opgevoed worden mee te laten eten. Mijn zusje weigert een vegetarisch vriendinnetje van haar dochter (6 jaar) mee te laten eten omdat het zo lastig is. Lijkt me dus gewoon niet goed voor de sociale ontwikkeling van een kind en dat je lichaam went aan het vleesgebrek, en dat (iets oudere) kinderen ziek kunnen worden als ze dan per ongeluk wel eens vlees krijgen ergens.

Plus dat een kind later het recht heeft zelf zoveel mogelijk keuzes te maken. Of het nou over religie gaat of over voedingsgewoonten. Ik ben atheist en vleeseter, mijn eventueel toekomstige kind krijgt voorlichting over zowel verschillende religies als over andere levensstijlen en mag daar zelf een keuze in maken. Of ik die nou leuk vind of niet.

Wel krijgt het kind van jongs af aan te weten waar het vlees vandaan komt. Omdat dingen gewoon zijn zoals ze zijn, het leven niet altijd mooi is en zowel eten als de dood, als eten en gegeten worden, onlosmakelijk bij het leven horen. Als ik een kind had gehad had ik het zo meegenomen naar die Deense dierentuin die een chiraffe publiekelijk slachtten, ongeacht de leeftijd. Is alleen maar leerzaam. Zo kunnen ze later als ze groot zijn tenminste een zo objectief mogelijk oordeel vormen en zelf beslissen.

Dat vlees niet per se nodig is voor een compleet menu lopen de levende bewijzen van rond.

Ouders die vrienden van hun kinderen niet uit willen omdat ze vegetarisch zijn, zijn ronduit asociaal. Wat is precies moeilijk aan om aardappelen groente en een vegaburger te maken ipv een gewone burger en aardappel +groente en een (nep)vleesje is nog steeds de standaard. Of patat, pizza of pannenkoeken, wat toch al vaak gedaan wordt als er kinderen komen eten... Mensen die die kleine moeite niet willen doem, daar wil ik mijn kind al niet eens laten komen.

Je maakt altijd keuzes voor je kind, als het niet in religie is, is het de tijd waarop hij mag thuis komen, of ie wel of geen alcohol mag. Ouders maken altijd bepaalde keuzes voor hun kinderen...

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 16:51

Ik ken een van huis uit veganist. Sinds zijn negentiende eet hij wel gewoon vlees (toen ging hij op kamers, en het vlees eten kwam een beetje uit protest), maar hij eet nog steeds bergen groente en fruit zoals voorheen. Hij zegt zelf dat hij toen hij veganist was, echt nooit ziek werd. Hij komt ook altijd naar school in een dun jasje, heeft het nooit koud, is nooit een keer verkouden, etc.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 17:04

Dat klopt, ouders maken altijd keuzes, omdat een kind dat nog niet zelf kan. Mijn doel is het kind zo op te voeden dat het van zoveel mogelijk dingen iets afweet, zodat het later, als kind oud genoeg is, in staat is zo objectief als mogelijk is eigen keuzes te maken. Of dat nou om al dan niet vlees eten gaat of andere dingen. Ik zal dus altijd laten weten dat in mijn huis mijn regels gelden, maar ook dat er elders andere regels (kunnen) gelden als het kind daar aan toe is en dat het kind later zelf zijn of haar eigen regels mag bepalen.

Ik geloof best dat zonder vlees een uitgebalanceerde maaltijd mogelijk is, maar dan moet je veel moeite doen. Onze maatschappij is daar niet meteen op ingericht en ik ben te lui. Vlees is nou eenmaal de makkelijkste manier.

En er zijn meer mensen dan je denkt die vegetarische kinderen maar lastig vinden en niet bij het eten willen hebben. Ik wil in elk geval niet dat mijn kind op die manier vriendjes/ sociale contacten kan mislopen.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 17:10

Zulke mensen ben ik liever kwijt dan rijk.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 17:15

Wat voor mensen?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 17:31

Esmeej333 schreef:
Waarom moet dat? Ik heb nooit spruitjes gegeten als kind, mijn ouders lustten dat allebei niet, nu lus ik geen spruitjes, nou en?
Als je dat laatste als argument gaat gebruiken kan ik dat ook omdraaien, ik ben vegetariër en ben er ook nog, gezond en wel.

Dan heb je het over 1 soort groente. Spruitjes. Dat je niet alle producten en ingedriënten in de wereld moet eten, staat vast, dat is waarschijnlijk zelfs onmogelijk, maar een kind een hele productcategorie ontzeggen (een hele blok uit de voedingsdriehoek als het ware) vind ik verder gaan en zou ik niet doen. Andersom zou ik het ook zo willen. Als een koppel beseft dat ze echte carnivoren zijn en veel meer vlees eten dan iets anders, dan zou ik hen toch aanraden om het kind meer afwisseling te eten te geven.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 17:55

mick75 schreef:
Wat voor mensen?

Iemand die niet de moeite wil doen om verder te kijken dan zijn eigen neus en kinderen buitensluit vanwege vegetarisme.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 17:58

Gini schreef:
Esmeej333 schreef:

Dan heb je het over 1 soort groente. Spruitjes. Dat je niet alle producten en ingedriënten in de wereld moet eten, staat vast, dat is waarschijnlijk zelfs onmogelijk, maar een kind een hele productcategorie ontzeggen (een hele blok uit de voedingsdriehoek als het ware) vind ik verder gaan en zou ik niet doen. Andersom zou ik het ook zo willen. Als een koppel beseft dat ze echte carnivoren zijn en veel meer vlees eten dan iets anders, dan zou ik hen toch aanraden om het kind meer afwisseling te eten te geven.

Je kunt prima afwisselend eten binnen het vegetarisme.
Waarom zou vlees eten de norm moeten zijn? Waarom zou hij het moeten lusten? Als ik zeg dat ik m'n kind sprinkhanen ga voeren zodat hij later insecten kan eten wordt je ook raar aangekeken.

In dit topic zie je toch enkele voorbeelden van mensen die als vegetariër opgegroeid zijn en toch vlees gaan eten? Het kan ook prima andersom imo.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 18:07

Inderdaad, het is gewoon mijn mening. Ik kan het niet staven met feiten of statistieken.
Ik zou gewoon aanraden een kind alles uit de voedingsdriehoek te laten eten. Natuurlijk kan je daar dan nog wel je voorkeuren meer gewicht geven (fruit en groenten) en andere categorieën (frisdrank en snoep) beperken. Maar een kind volledig vleesloos, groenteloos, snoeploos, granenloos of ... laten opgroeien zou niet mijn keuze zijn.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 18:10

SuzanH schreef:
Er zijn meer vlees eters dan niet vlees eter onder de mensen. Oorspronkelijk zijn we ook zo opgevoed. Wij allemaal ;) Ik persoonlijk vind gewoon dat een kind alles hoort te eten van af jongs af aan. Zo hebben ze een brede smaak, tuurlijk heb je ze er tussen zitten die dan alsnog niks lusten, wat overigens niet ergs is maar tis wel zo makkelijk als je bijna alles lust ;) . Als jij geen spruitjes lust dan geef je ze toch wel aan je kind? Waarom altijd al die kinderen al gelijk zo laten vormen door hun ouders?Maar in ieder geval als je ze wild vreemd houd van vlees, zullen ze het snel niet lusten. Tis mijn mening, ik ben zelf opgevoed, wat de pot schaft eet je en al zien dat sommige zien zonder vlees is dat ook hun keuze.

Om heel eerlijk te zijn ken ik meer vleeseters die 'niks lusten' dan vegetariërs. Hoeveel vleeseters wel niet gaan klagen als er ook maar een beetje sla op hun bord ligt. :')
Over het algemeen letten vegetariërs beter op hun voeding en hebben ze ook een veel bredere smaak (behalve als het om vlees gaat natuurlijk). Dat is althans mijn ervaring.

Magrathea schreef:
Het lijkt een clichebevestiging hier trouwens, dat het meestal de vrouw is die vegetariër is en de man die wel vlees eet :o

Ik zal mijn vraag trouwens nog eens stellen: wie kent er iemand die van huis uit vegetariër is en die later gezondheidsproblemen heeft gekregen als het gevolg van het niet eten van vlees, waarop deze persoon wel vlees is gaan eten?
Verder: is er iemand die iemand kent die van huis uit vegetariër is en die bij het proberen (of per ongeluk eten) van vlees daar serieus last van heeft gekregen?
De van-huis-uit vegetariërs die ik ken hebben namelijk óók geen last gehad van het vlees eten, maar ze vonden het gewoon niet lekker dus zijn het niet blijven eten.

Nee op beide vragen!

MyHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 18:14

Is zou het kind tot hun 12de (ik zeg maar wat) wel alles geven, vlees, groenten noem maar op. Ook als vegetariër :j

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 18:15

Stel ik ben vegetariër (wat dus niet zo is) en ik zou kinderen hebben (wat ook nog lang niet aan de orde is) zou ik ze wel vlees geven. Ik vind niet dat je ze dat kan ontnemen en vind dat je ze zelf moet laten kiezen.
Wel vind ik dat als je een vegetariër bent en je kinderen geen vlees geeft, dat je je kinderen de nodige vervangers moet geven. Niet zo zeer in de vorm van vleesvervangers, maar in de vorm van noten oid.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 19:07

NikkiEnJij schreef:
Stel ik ben vegetariër (wat dus niet zo is) en ik zou kinderen hebben (wat ook nog lang niet aan de orde is) zou ik ze wel vlees geven. Ik vind niet dat je ze dat kan ontnemen en vind dat je ze zelf moet laten kiezen.
Wel vind ik dat als je een vegetariër bent en je kinderen geen vlees geeft, dat je je kinderen de nodige vervangers moet geven. Niet zo zeer in de vorm van vleesvervangers, maar in de vorm van noten oid.

Even als sidenote: ik hou echt niet van het woord "vleesvervanger". Impliceert dat je vlees nodig hebt := nee, je hebt bepaalde voedingsstoffen nodig die in vlees zitten, en dat is heel wat anders.

mick75 schreef:
Dat klopt, ouders maken altijd keuzes, omdat een kind dat nog niet zelf kan. Mijn doel is het kind zo op te voeden dat het van zoveel mogelijk dingen iets afweet, zodat het later, als kind oud genoeg is, in staat is zo objectief als mogelijk is eigen keuzes te maken. Of dat nou om al dan niet vlees eten gaat of andere dingen. Ik zal dus altijd laten weten dat in mijn huis mijn regels gelden, maar ook dat er elders andere regels (kunnen) gelden als het kind daar aan toe is en dat het kind later zelf zijn of haar eigen regels mag bepalen.

Ik geloof best dat zonder vlees een uitgebalanceerde maaltijd mogelijk is, maar dan moet je veel moeite doen. Onze maatschappij is daar niet meteen op ingericht en ik ben te lui. Vlees is nou eenmaal de makkelijkste manier.

En er zijn meer mensen dan je denkt die vegetarische kinderen maar lastig vinden en niet bij het eten willen hebben. Ik wil in elk geval niet dat mijn kind op die manier vriendjes/ sociale contacten kan mislopen.

Werkelijk? Kan jij mij zo uit je hoofd vertellen wat voor voedingsstoffen er dan in vlees zitten die je nodig hebt, en hoe jij 's avonds een potje klaarmaakt en dan voor jezelf weet dat jij een goede en gebalanceerde maaltijd aan het maken bent?

Mocht je nu willen zeggen "2 ons groenten, 100 gram vlees en 150 gram aardappelen" dan moet ik je helaas teleurstellen. Iemand die voldoend gevarieerd eet heeft in het algemeen voldoende aan 200 gram vlees per week (correct me if I'm wrong, maar veel zit ik er niet naast iig). Eet je meer, dan eet je vooral meer cholesterol, eiwit, vet etc wat allemaal niet bepaald gezond is ;)

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 19:15

Vleesvervanger impliceert dat je iets eet waar de voedingsmiddelen inzitten die je anders met vlees binnen had gekregen ;)

Je moet voldoende gevarieerd eten. Dat houdt dus in dat je niet elke dag vlees eet, maar ook een keer vis, en ook een keer noten, en ook een keer ei, en ook een keer ... http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vlees.aspx Meer dan 500 gram rood vlees per week wordt afgeraden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 19:29

Hmm, nou weet ik niet waar ik het tegen ben gekomen, want nu vind ik overal dat 100 gram tóch goed is. Maar goed, sites als het voedingscentrum worden gesponsord door de overheid en de vleesindustrie dus daar durf ik eigenlijk niet zo goed op te vertrouwen :) Maar "maximaal 500 gram vlees pw" vind ik al een hele stap +:)+

Wat elke vleeseter wél mee kan nemen is dat onder die 100 gram niet alleen je gehaktbal bij het avondeten valt, maar óók je plakje ham op je boterham 's morgens, de kipnugget die je hebt gesnaaid van iemand bij de lunch en het plakje droge worst dat je 's avonds met een glaasje wijn nuttigt. Wat dat betreft valt er dus nog een hoop te halen ;)

Interessante site: http://www.eerlijkovervlees.nl/

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 19:45

Ik was voor de zwangerschap pescotarier (voorheen vega, maar daar was ik al even vanaf gestapt).
zwangerschap besloten toch op verantwoorde wijzd weer wat vlees te gaan eten (na 14 jaar) ivm verzwakkingsgevaar doordat ik haast niets binnen hield en erg beroerd was.
Dit flexen ga ik er denk ik in houden en ook aan de kleine meegeven. Dus wel vlees, maar niet elke dag als must. Ik ben nl. van mening dat veel mensen veel te vaak en te veel vlees eten en dat dat echt niet nodig, en ook niet gezond is.
Vriend is wel vleeseter, maar ziet ook in dat zoveel en vaak nergens voor nodig is en dat vega gerechten net zo lekker zijn.
De gulden middenweg dus.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 19:51

Cerilene_ schreef:
Ik was voor de zwangerschap pescotarier (voorheen vega, maar daar was ik al even vanaf gestapt).
zwangerschap besloten toch op verantwoorde wijzd weer wat vlees te gaan eten (na 14 jaar) ivm verzwakkingsgevaar doordat ik haast niets binnen hield en erg beroerd was.
Dit flexen ga ik er denk ik in houden en ook aan de kleine meegeven. Dus wel vlees, maar niet elke dag als must. Ik ben nl. van mening dat veel mensen veel te vaak en te veel vlees eten en dat dat echt niet nodig, en ook niet gezond is.
Vriend is wel vleeseter, maar ziet ook in dat zoveel en vaak nergens voor nodig is en dat vega gerechten net zo lekker zijn.
De gulden middenweg dus.

Kan ik ook goed inkomen hoor. De wereld zou al een stuk beter worden als kinderen leren dat vlees alleen is voor speciale gelegenheden (en niet andersom: vegetarisch eten voor aparte dagen).

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 19:52

Dat mensen beter op hun voedsel letten als ze vegetarisch zijn is onzin. Dat hangt af van het persoon zelf hoe hygiënisch ze met eten om gaan.
Het lijkt alsof mensen niet afhankelijk willen zijn aan vlees. We zijn ook afhankelijk van groenten en fruit. Wat als we alles eten wat er in zit, want we moeten de voedingstoffen wel binnen krijgen, maar we eten geen vlees(het product waar zelf alles in zit), want dat is schadelijk( tis anders als je het niet uit vanwege medelijden voor de dieren). Laten we dan ipv fruit vitamine C pillen slikken of ipv van groente eten we shakes waar alleen die voedingstoffen in zitten.

Ik snap het niet, wie kan mij uit leggen wat er zo slecht/schadelijk is aan vlees? Mensen zijn toch niet voor niets een omnivoor?
Niks aan vallend bedoeld, maar ben wel benieuwd! ;)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 20:00

SuzanH schreef:
Dat mensen beter op hun voedsel letten als ze vegetarisch zijn is onzin. Dat hangt af van het persoon zelf hoe hygiënisch ze met eten om gaan.
Het lijkt alsof mensen niet afhankelijk willen zijn aan vlees. We zijn ook afhankelijk van groenten en fruit. Wat als we alles eten wat er in zit, want we moeten de voedingstoffen wel binnen krijgen, maar we eten geen vlees(het product waar zelf alles in zit), want dat is schadelijk( tis anders als je het niet uit vanwege medelijden voor de dieren). Laten we dan ipv fruit vitamine C pillen slikken of ipv van groente eten we shakes waar alleen die voedingstoffen in zitten.

Ik snap het niet, wie kan mij uit leggen wat er zo slecht/schadelijk is aan vlees? Mensen zijn toch niet voor niets een omnivoor?

Ik snap je eerste zin niet helemaal. Reageer je op mij? Want ik zei juist dat iedereen op zijn voedsel hoort te letten, al ben je carnivoor, fruitariër of allergisch voor noten. Dat je niet hoeft na te denken of je voldoende voedingsstoffen binnen krijgt omdat daar automatisch alles in zit is natuurlijk onzin :)
Feit blijft dat er zoveel redenen zijn om geen vlees te eten, die je ook kan nalezen op de site die ik net noemde. De documentaire "Meat the truth" laat ook een aantal mooie dingen zien. (Edit: http://www.meatthetruth.nl/ )

Laat ik verder de vraag omkeren: kan jij mij uitleggen wat er zo goed/nuttig is aan vlees? Zijn er werkelijk dingen ZO waardevol en nuttig aan vlees dat we kunnen rechtvaardigen dat we er een complete industrie omheen hebben gebouwd waarin dieren worden uitgebuit? (Let wel: ik heb geen problemen met het eten van vlees, wel met de manier waarop. Iets met de kiloknaller en het goedkope vak van de Jumbo enzo.)

Verder wil ik je vragen dit overzicht te bestuderen:
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 4920_n.jpg
Het "omnivoor" argument is niet alleen achterhaald maar ook niet waar ;)
"Frugivorious" kan je overigens omschrijven als "een herbivoor of omnivoor met een zeer sterke voorkeur voor vruchten" (dus fruit, groenten en zaden). Apen eten bijvoorbeeld voornamelijk vruchten dus, en af en toe insecten.
Laatst bijgewerkt door Magrathea op 26-03-14 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 20:02

SuzanH schreef:

Veel mensen eten te veel rood vlees, wat een sterk verhoogd risico geeft op darmkanker. Dus nee, dagelijks vlees eten is niet goed voor je. Dan zou je het moeten beperken tot de hoeveelheden die Magrathea aangaf. Volgens mij heb je daar een rapport/onderzoek van, ik dacht dat het door het WCRF geschreven was maar pin me er niet op vast. :)

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 20:06

Magrathea schreef:
SuzanH schreef:

Ik snap je eerste zin niet helemaal. Reageer je op mij? Want ik zei juist dat iedereen op zijn voedsel hoort te letten, al ben je carnivoor, fruitariër of allergisch voor noten. Dat je niet hoeft na te denken of je voldoende voedingsstoffen binnen krijgt omdat daar automatisch alles in zit is natuurlijk onzin :)
Feit blijft dat er zoveel redenen zijn om geen vlees te eten, die je ook kan nalezen op de site die ik net noemde. De documentaire "Meat the truth" laat ook een aantal mooie dingen zien.

Laat ik verder de vraag omkeren: kan jij mij uitleggen wat er zo goed/nuttig is aan vlees? Zijn er werkelijk dingen ZO waardevol en nuttig aan vlees dat we kunnen rechtvaardigen dat we er een complete industrie omheen hebben gebouwd waarin dieren worden uitgebuit? (Let wel: ik heb geen problemen met het eten van vlees, wel met de manier waarop. Iets met de kiloknaller en het goedkope vak van de Jumbo enzo.)

Verder wil ik je vragen dit overzicht te bestuderen:
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 4920_n.jpg
Het "omnivoor" argument is niet alleen achterhaald maar ook niet waar ;)
"Frugivorious" kan je overigens omschrijven als "een herbivoor of omnivoor met een zeer sterke voorkeur voor vruchten" (dus fruit, groenten en zaden). Apen eten bijvoorbeeld voornamelijk vruchten dus, en af en toe insecten.

Eerste gedeelte was inderdaad niet op jou gericht maar op Fiffl.

Waarom mij vlees nuttig lijkt is door het voedingstoffen die er in zitten. Waarom het vervangend eten als je het puur natuur kan krijgen. Ook omdat we anders dieren overschotten hebben en zo ook ecosysteem in de war brengen. Ook voor verandering in je eetstyle, afwisselen met groente en fruit enz.

Ben het absoluut met je eens wat betreft euroknallers enzo. Wij halen alles bij de goedgekeurde slager. :j

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 20:11

SuzanH schreef:
Eerste gedeelte was inderdaad niet op jou gericht maar op Fiffl.

Waarom mij vlees nuttig lijkt is door het voedingstoffen die er in zitten. Waarom het vervangend eten als je het puur natuur kan krijgen. Ook omdat we anders dieren overschotten hebben en zo ook ecosysteem in de war brengen. Ook voor verandering in je eetstyle, afwisselen met groente en fruit enz.

Ben het absoluut met je eens wat betreft euroknallers enzo. Wij halen alles bij de goedgekeurde slager. :j

Heb je gelezen wat ik net typte? Vlees hoef je niet te vervangen, je moet gewoon alle voedingsstoffen binnenkrijgen die je nodig hebt. Enneh, wat is er niet puur natuur aan (verwerkte) soja, peulvruchten en noten? Allemaal excellente producten rijk aan voedingsstoffen. Geen vlees voor nodig.

En meen je nou echt serieus dat we dieren overschotten gaan krijgen als men minder vlees gaat eten? Ik mag toch hopen dat je een grapje maakt, en anders mag je je heel wat meer in de herkomst van voedsel gaan verdiepen. Ik kan je in elk geval het geheimpje verklappen dat de tonijn bedreigd aan het worden is door de populairteit van sushi, en daarmee ook dieren die tonijn eten: dieren die wel schattig zijn, zoals de orka en de dolfijn. En de tonijn is niet de enige, extreme hoeveelheden van het zeeleven sterven in vissersnetten om de vraag van het westen te kunnen voorzien.