NikkiEnJij schreef:Stel ik ben vegetariër (wat dus niet zo is) en ik zou kinderen hebben (wat ook nog lang niet aan de orde is) zou ik ze wel vlees geven. Ik vind niet dat je ze dat kan ontnemen en vind dat je ze zelf moet laten kiezen.
Wel vind ik dat als je een vegetariër bent en je kinderen geen vlees geeft, dat je je kinderen de nodige vervangers moet geven. Niet zo zeer in de vorm van vleesvervangers, maar in de vorm van noten oid.
Even als sidenote: ik hou echt niet van het woord "vleesvervanger". Impliceert dat je vlees nodig hebt
nee, je hebt bepaalde voedingsstoffen nodig die in vlees zitten, en dat is heel wat anders.
mick75 schreef:Dat klopt, ouders maken altijd keuzes, omdat een kind dat nog niet zelf kan. Mijn doel is het kind zo op te voeden dat het van zoveel mogelijk dingen iets afweet, zodat het later, als kind oud genoeg is, in staat is zo objectief als mogelijk is eigen keuzes te maken. Of dat nou om al dan niet vlees eten gaat of andere dingen. Ik zal dus altijd laten weten dat in mijn huis mijn regels gelden, maar ook dat er elders andere regels (kunnen) gelden als het kind daar aan toe is en dat het kind later zelf zijn of haar eigen regels mag bepalen.
Ik geloof best dat zonder vlees een uitgebalanceerde maaltijd mogelijk is, maar dan moet je veel moeite doen. Onze maatschappij is daar niet meteen op ingericht en ik ben te lui. Vlees is nou eenmaal de makkelijkste manier.
En er zijn meer mensen dan je denkt die vegetarische kinderen maar lastig vinden en niet bij het eten willen hebben. Ik wil in elk geval niet dat mijn kind op die manier vriendjes/ sociale contacten kan mislopen.
Werkelijk? Kan jij mij zo uit je hoofd vertellen wat voor voedingsstoffen er dan in vlees zitten die je nodig hebt, en hoe jij 's avonds een potje klaarmaakt en dan voor jezelf weet dat jij een goede en gebalanceerde maaltijd aan het maken bent?
Mocht je nu willen zeggen "2 ons groenten, 100 gram vlees en 150 gram aardappelen" dan moet ik je helaas teleurstellen. Iemand die voldoend gevarieerd eet heeft in het algemeen voldoende aan 200 gram vlees per week (correct me if I'm wrong, maar veel zit ik er niet naast iig). Eet je meer, dan eet je vooral meer cholesterol, eiwit, vet etc wat allemaal niet bepaald gezond is