Boink wil ongevaccineerde kinderen weren van KDV

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Polly
Moderator Algemeen

Re: Boink wil ongevaccineerde kinderen weren van KDV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 22:41

Ik ken zelfs kindjes die met 3 maanden al naar het KDV gaan, dat is het einde van de zwangerschapsverlof.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 22:42

Polly schreef:
Ik ken zelfs kindjes die met 3 maanden al naar het KDV gaan, dat is het einde van de zwangerschapsverlof.

Mag ik dat n beetje sneu vinden? Voor het kindje dan

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 22:43

Vjestagirl er bestaan ook nog alleenstaande moeders die moeten werken en hun kind weg moeten brengen om aan hun geld te komen. Ik vind je erg kortzichtig overkomen wat dit betreft en bijna beledigend naar de mensen toe die niet anders kunnen. Aantal jaar geleden mochten ze thuisblijven tot hun kind vijf jaar was maar dat is allang niet meer zo.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 22:49

Vjestagirl schreef:
Nens77 schreef:

Mijn zoon was enorm eenkenning (kon nergens mee naar toe zonder onophoudelijk te brullen of zich aan mijn been vast te klampen) en is enorm opgeknapt sinds hij met twee jaar naar de peuterspeelzaal ging.
Daarnaast praatte hij nog niet met twee jaar en is ook daar enorm mee vooruit gegaan.
Dat hadden we met hem thuis houden niet voor elkaar gekregen, dan had hij echt problemen gekregen als hij vanuit volledig thuis naar de kleuterschool gegaan was.
Ook DAT is je verantwoording nemen als ouder zijnde, herkennen wat je kind nodig heeft (hij is overigens mijn derde kind, mijn oudste twee waren heel anders).

Dus is hij zijn eerste levensjaren bij zijn ouder(s) geweest. Hoewel ik hier ook al ergens las dat kindertjes van 6maanden naar een KDV gaan, maar ik hoop dat ik dat gewoon verkeerd begrepen heb...

Niet helemaal, wij hebben beide gewoon gewerkt maar onze ouders pasten op (opa's en oma's) dus.
Achteraf gezien had hij waarschijnlijk socialer en makkelijker geweest als hij wel vanaf baby op het kinderdagverblijf was geweest, al was het maar 1 dag per week (ook al was het dan geen noodzaak, hadden zeker voordelen aan gezeten).
Maar het is voor alle grootouders het laatste kleinkind dus die waren er niet blij mee geweest denk ik....

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 22:50

Inderdaad veel moeders moeten wel omdat ze moeten verdienen en alleen zijn. Ze hebben alleen nog steeds geen geldboompje in de tuin staan.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 22:50

Vjestagirl schreef:
Polly schreef:

Mag ik dat n beetje sneu vinden? Voor het kindje dan

dat mag jij :), ik ben 2 dagen gaan werken na mijn verlof (na 3 maanden dus) en onze zoon is naar een gastouder gegaan, ik kon het echt niet om hem zo in de massa los te laten als klein babytje en bij de GO heeft hij echt super individuele aandacht gehad, hij gaat daar ook echt niet meer weg!

Kindjes die ik ken waren overigens kindjes van tweeverdieners maar na die tijd houdt je zwangerschapsverlof gewoon op. Ik heb ervoor gekozen om ouderschapsverlof op te nemen en op die manier (veel) minder te gaan werken.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 22:53

Mijn dochter heeft ook ouderschapsverlof opgenomen de eerste twee jaar geloof ik, is wel een uitkomst hoor!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 22:53

chanicha schreef:
Vjestagirl er bestaan ook nog alleenstaande moeders die moeten werken en hun kind weg moeten brengen om aan hun geld te komen. Ik vind je erg kortzichtig overkomen wat dit betreft en bijna beledigend naar de mensen toe die niet anders kunnen. Aantal jaar geleden mochten ze thuisblijven tot hun kind vijf jaar was maar dat is allang niet meer zo.

Prima, maar ik denk niet dat je het aantal KDV's wat er in Nederland is kunt vullen met de kinderen van alleenstaande moeders... Als kindertjes tussen de 3 maanden en 14 maanden (op welke leeftijd ze blijkbaar ingeënt mogen worden leer ik hier) van alleenstaande ouders de overgrote meerderheid vormen van het aantal kindertjes op een KDV dan neem ik direct mijn woorden terug...

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 22:56

Volgens mij krijgen alleenstaande werkloze ouders de eerste jaren vrijstelling van de sollicitatieplicht om voor hun kind te zorgen, zoiets heeft een vriendin iig.

Ik vind ouderschapsverlof ook echt ideaal maar heb wat dat betreft ook een super meedenkende en meewerkende werkgever :)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 23:01

Nee hoor! Ze zijn er wel weer mee bezig geloof ik, maar je kan niet zomaar op je werk zeggen dat je niet meer komt na de bevalling, denk dat je dan een probleem hebt.

Ik hen een aantal jaren bij de overheid gewerkt en daar is het perfect geregeld qua ouderschapsverlof, zorgverlof en dergelijke.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 23:02

Jawel! Voor moeders in de bijstand geld een sollcitatievrijstelling in het eerste jaar. Jij hebt het over mensen die al werken chanicha.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 23:32

Op pagina 2 mijn reactie gegeven, dat OOK kinderen die op 14 maand geënt worden kinderen kunnen besmetten die jonger zijn. Dan denk je veilig te zitten op een KDV met alleen maar geënte kinderen krijgt je kindje van 6 maand oud alsnog de mazelen. Tja en wie geef je dan de schuld?
Jammer dat er altijd schuldigen aangewezen moeten worden.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 23:40

Vjestagirl schreef:
chanicha schreef:

Prima, maar ik denk niet dat je het aantal KDV's wat er in Nederland is kunt vullen met de kinderen van alleenstaande moeders... Als kindertjes tussen de 3 maanden en 14 maanden (op welke leeftijd ze blijkbaar ingeënt mogen worden leer ik hier) van alleenstaande ouders de overgrote meerderheid vormen van het aantal kindertjes op een KDV dan neem ik direct mijn woorden terug...

laat je woorden staan, ken helaas te veel jonge moeders die zeggen 'nee hoor, twee dagen oma, twee dagen andere oma, twee dag kdv. is beter voor hem' en dan zeiken dat de opvoeding niet lukt.

kimberley12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 00:57

chanicha schreef:

Is het niet zo dat je dan half voor je creche werkt? Tenminste dat hoor je vaak zeggen, dat moeders dan beter thuis kunnen blijven, omdat het dan geen meerwaarde heeft? Heb eigenlijk geen idee..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 02:55

wendyenbram schreef:
Op pagina 2 mijn reactie gegeven, dat OOK kinderen die op 14 maand geënt worden kinderen kunnen besmetten die jonger zijn. Dan denk je veilig te zitten op een KDV met alleen maar geënte kinderen krijgt je kindje van 6 maand oud alsnog de mazelen. Tja en wie geef je dan de schuld?
Jammer dat er altijd schuldigen aangewezen moeten worden.

Natuurlijk. Zie mijn voorbeeld over soa's. Maar waarom het risico onnodig groot maken?

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 08:36

purny schreef:
Jawel! Voor moeders in de bijstand geld een sollcitatievrijstelling in het eerste jaar. Jij hebt het over mensen die al werken chanicha.

en dan alsnog moet je in de bijstand willen zitten. IK wilde dat absoluut niet.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 09:12

Woogy schreef:
laat je woorden staan, ken helaas te veel jonge moeders die zeggen 'nee hoor, twee dagen oma, twee dagen andere oma, twee dag kdv. is beter voor hem' en dan zeiken dat de opvoeding niet lukt.

Die werken 6 dagen in de week????

Wow,...das wel heel fanatiek. (en waarschijnlijk alleen van toepassing bij ouders met een eigen winkel)

Uit onderzoek is blijkt dat kinderen die op een KDV zitten het later beter doen op school.

Zo slecht is dat dus niet.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 09:14

Valt mee hoor, je eigen bijdrage hangt weer af van je salaris. Mijn dochter werkt zeker geen 40 uur want dan betaal je de hoofdprijs. Dat bij oma die en oma die en kdv in een week vind ik ook niet goed, iedereen doet het weet anders en kind weet niet meer waar het aan toe is. Ik bracht mijn kinderen toendertijd naar de chreche, twee halve dagen in de week en ze vonden het prachtig! De juf zei toen ook dat ze op een kleuterschool heel goed konden merken of een kind was gewend met andere kinderen te spelen en delen en konden knutselen,ik vond en vind dat belangrijk, niet dat ze zo ineens op een kleuterschool gedumpt worden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 09:42

In Duitsland en Zwitserland wordt zelfs aan de ouders geadviseerd om voor of vlak na de zwangerschap de kinderentingen te herhalen. Ik heb mijzelf na de geboorte opnieuw met DKTP laten enten. Dan krijgt de kleine de antistoffen ook mee voor dat het oud genoeg is voor de eerste vaccinatie. Mijn man was sowieso volledig geent omdat hij in een ziekenhuis werkt.
Voor rodehond heb ik een titerbepaling gehad in de zwangerschap en die was nog hoog genoeg.

De discussie of kinderen überhaupt naar een kdv moeten is hier niet aan de orde. Eerlijk gezegt zie ik vaak grotere problemen met opa/oma. Mijn ouders waren enkele dagen hier
en accuut is het slaapritme in de war omdat oma de baby bij elk geluidje direct in de armen neemt......

Edit: overigens was er in de jaren 80 een landelijke test om kinkhoest uit de DTP te halen (je kon kiezen). Mijn broer heeft toen kinkhoest gehad omdat hij alleen DTP heeft gehad en daardoor ruim een jaar school gemist.
Mijn moeder heeft als baby kinkhoest gehad en heeft er chronische longproblemen aan overgehouden.

Ik vind het terecht dat je niet geente kinderen kunt weigeren. Het gaat dan niet om de andere kinderen die al geent zijn, maar het feit dat die dat mee naar huis nemen naar een potentieel zwangere moeder of zuigeling.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 10:33

NatasjavE schreef:
Woogy schreef:

Die werken 6 dagen in de week????

Wow,...das wel heel fanatiek. (en waarschijnlijk alleen van toepassing bij ouders met een eigen winkel)

Uit onderzoek is blijkt dat kinderen die op een KDV zitten het later beter doen op school.

Zo slecht is dat dus niet.

Nee hoor, ze wilden gewoon ene dag in het weekend voor zichzelf hebben...
Typisch, ik zat in de klas met meer dan 60% kdv kinderen...kan nou niet echt zeggen dat die het beter deze dan de rest. Wat doen ze beter dan? Leren?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 10:44

Woogy schreef:
Nee hoor, ze wilden gewoon ene dag in het weekend voor zichzelf hebben...
Typisch, ik zat in de klas met meer dan 60% kdv kinderen...kan nou niet echt zeggen dat die het beter deze dan de rest. Wat doen ze beter dan? Leren?

Dag in het weekeind voor zichzelf vind ik wel wat apart....maar goed. Ik kan me niet voorstellen dat dit nu een hele grote groep is die 6 dagen in de week de kinderen uitbesteed.

Jouw ervaring zegt niets over een hele grote groep.

Er zijn hele grote groepen kinderen met elkaar vergeleken en ja gemiddeld genomen deden de kinderen die op het KDV gezeten hadden het beter op school dan de kinderen die dat niet hadden.(leren dus)

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 11:21

zulke mensen heb ik nog nooit van gehoord.

wel eens een kindje op het kdv gezien die 4 dagen per week heen moest en s's ochtends vroeg al werd gebracht en als laatste opgehaald. vond dat al zielig zat.

onze eerste heeft alle entingen gehad. en nu wat meer informatie gelezen en andere meningen gehoord.
toch laat ik de tweede die binnenkort geboren wordt ook weer enten.

enige wat ik wel eens heb gedaan is de prik uitstellen als de kleine niet zo lekker was of verkouden was of zo.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 11:28

Als ik zie dat de kinderen in het kdv iedere dag buiten zijn, waarvan 2x wandelen (ook met babies) en zodra ze oud genoeg zijn regelmatig o.a. naar de dierentuin gaan, 'meehelpen' met koken, grote zandbakken en ander buitenspeelgoed de hele dag tot hun beschikking hebben dan is dat volgens mij zo slecht nog niet.
Thuis zit het maar de hele dag alleen terwijl moeder de was doet, keuken schoon maakt etc etc en komt vooral buiten om naar de supermarkt te gaan.
Als je een veulen met enkel volwassen paarden hebt gaat bokt ook stuiteren, maar voor een kind maakt dat blijkbaar niets uit.

Is trouwens vreselijk off-topic, het ging over inenten tenslotte.
De prik uitstellen bij verkoudheid moet ook. Dat horen ze ook te vragen (of het kind gezond is).
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 18-03-14 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 11:28

purny schreef:
Inderdaad veel moeders moeten wel omdat ze moeten verdienen en alleen zijn. Ze hebben alleen nog steeds geen geldboompje in de tuin staan.

Daarmee is het voor het jonge kindje nog niet minder sneu dat het met 3 maand al in een KDV wordt gestopt.
Het is dan gewoon een noodzakelijk (?) kwaad dat het zo jong al daar terecht komt. En dat mag wat mij betreft best sneu gevonden worden.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 11:30

NatasjavE schreef:
Er zijn hele grote groepen kinderen met elkaar vergeleken en ja gemiddeld genomen deden de kinderen die op het KDV gezeten hadden het beter op school dan de kinderen die dat niet hadden.(leren dus)

Het spelen met kinderen op een kinderdagverblijf is goed voor de sociaal-emotionele ontwikkeling voor kinderen, ik vind het ook echt belangrijk dat jonge kinderen veel in contact komen met andere kinderen.

Echter, er zijn zoveel onderzoeken geweest. Overal zitten voor- en nadelen aan. Er zijn ook onderzoeken geweest dat het echt een grote (negatieve) impact heeft op een baby om het al vanaf 3 maanden op een KDV te brengen.

Persoonlijk denk ik dat je moet kijken wat bij jouw kind past. Mijn zoontje kon als baby helemaal niet aarden op een KDV, hij brulde alles bij elkaar en ze lieten m maar gewoon liggen want geen tijd. Nu heb ik achteraf begrepen dat KDV niet helemaal netjes is als het over de omgang met de hele kleintjes gaat. Ik dacht dat ik er goed aan deed, maar merkte al heel snel dat dit echt niet goed voelde. Nu dus bij een gastouder en wat een verschil.