Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
MarlindeRooz schreef:Als kerk en staat dan geschieden zijn, waarom zijn er dan christelijke partijen? Dat is imo erg dubbel.
Sammie schreef:Nu wordt er zo panisch gedaan over een gelovig iemand die anti abortus is en anti dit en dat.
MarlindeRooz schreef:"Democratie is niet de beste manier om een land te besturen,
een beter is alleen nog niet gevonden"
quote van: een groot filosoof, ik gok plato?
Sammie schreef:Met het middelste gedeelte ben ik het zeker eens. Maar die opmerking ging er meer over dat er hier mensen zijn die roepen dat mensen achterlijke standpunten hebben en dat dat verboden zou moeten worden.
Verdraagzaamheid werkt twee kanten op. En de grens zou wat mij betreft idd zijn ik doe het niet/ geen behoefte aan. Als jij dat wel hebt prima doen. Zolang je er een ander maar geen pijn/kwaad enz. mee doet.
Maar het punt op levensbeschouwelijkheid (en dat icm politiek) is lastiger dan bovenstaand. Immers kun je dan ook afspreken dat alles kan en mag en dat is onze samenleving ook niet de bedoeling. Iemand kan zodanig overtuigd zijn van geen abortus plegen dat hij dit voor elk leven graag wil voorkomen. Net zoals dat er vegetariërs zijn die het niet kunnen laten om maar te roepen hoe zielig dieren eten is of neem de fanatieke niet-roker die roept dat roken verboden zou moeten worden. Ik zie op dat punt dus geen verschil met iemand die vindt een dergelijke organisatie niet op zondag, maar op zaterdag gehouden wordt in dorp A. En in het verlengde van de tweede opmerking van Shadow. Je hebt alle vrijheid om alsnog op 4 mei te herdenken, de herdenking wordt niet afgeschaft of verboden maar slechts verplaatst om x en y redenen.
En wat betreft het laatste. Ook dat is subjectief. Jij vindt een vrijheid en jij vindt het belangrijk om te behouden. Een ander vindt dat echter weer niet en ziet het liever verdwijnen. We zullen daar met z'n allen een weg in moeten vinden. En ook dat geldt voor iedereen. En ik kan mij goed voorstellen dat als je overtuiging is dat die vrijheid een groot goed is dat je je zorgen maakt als iemand daar dreigt 'aan te komen'. Datzelfde gevoel heeft iemand anders ook, maar ziet het dan liever verdwijnen en wil er op zijn of haar manier alles aan doen om dat te laten gebeuren. Wat dan goed of fout is erg persoonlijk.
Als we dan toch filosofisch worden.
Nou ja en we dwalen een beetje af denk ik.
maura schreef:MarlindeRooz schreef:"Democratie is niet de beste manier om een land te besturen,
een beter is alleen nog niet gevonden"
quote van: een groot filosoof, ik gok plato?
Een groot filosoof zou ik hem niet willen noemen, maar jij bedoelt waarschijnlijk deze woorden van Winston Churchill: "Democracy is the worst form of government, except for all those other forms that have been tried from time to time."
Kuggur schreef:dit gaat ten eerste totaal niet in op wat ik probeer duidelijk te maken, laat staan dat er nog altijd een groot verschil is tussen fundamentalistische christenen en de 'gewone' christen. Ten tweede ging t om de reacties hier.. Ook geen ruimte voor tolerantie en dan verder nog iets met wat u niet wil dat u geschiedt.. Doe dat ook een ander niet.Leuk en aardig, maar het probleem van fundamentalistische stromingen in wat voor religie dan ook is dat ze de absolute (letterlijk heilige) waarheid in pacht hebben.
Geen ruimte voor discussie, laat staan tolerantie.
mick75 schreef:Wat is er niet tolerant? Ik vind dat iedereen mag vieren wat ie wil, en ook wanneer hij dat wil. Inclusief dodenherdenking, en wat mij betreft vier je koninginnedag op de dag van het overlijden van Emma. Mij een zorg.
Er zijn echter een paar dingen die we in dit land afgesproken hebben collectief te vieren, zodat iedereen de kans heeft daaraan deel te nemen indien die daar behoefte aan heeft. Een van die dingen is dodenherdenking, en dat herdenken we op 4 mei, ongeacht op welke dag dat valt. Dat doen we al zo'n 70 jaar zo. Als gemeenten dat plotseling gaan verplaatsen naar andere data omdat de 4 mei toevallig niet zo goed uitkomt dat jaar, dan ontneem je de mensen voor wie dat belangrijk is, inclusief de specifieke datum van 4 mei, de kans iets voor hen belangrijks te herdenken omdat de mensen voor wie het niet goed uitkomt blijkbaar boven afspraken die al langere tijd bestaan kunnen worden gesteld. Dat heeft niets te maken met gebrek aan tolerantie want in prive-sfeer mag iedereen dodenherdenking (en wat wat je ook wil vieren of herdenken) doen op elk willekeurig gewenst tijdstip/ datum. Dat is de vrije keuze van het individu. Ik zal niemand een strobreed in de weg leggen als die graag op 3 mei kransen wil leggen in plaats van op 4 mei. Maar het als gemeente verplaatsen van dergelijke dingen vind ik niet kunnen, wel kan je als gemeente een EXTRA mogelijkheid inlassen om voor diegenen die zondagsrust belangrijker vinden, op de zaterdag ervoor de kransen te leggen en (collectief) te bidden, of ceremonies uit te voeren. Dan geef je mensen namelijk wel een keuze.
Tinkergekj schreef:Ik zit me net te bedenken. In 2008 viel Dodenherdenking ook op zondag. Waarom zouden ze het 6 jaar geleden niet verzetten, en nu opeens wel? Het dorp Werkendam vind ik toch maar een raar iets
Citaat:Een Werkendammer die vlakbij de kermis woont, spreekt zijn verwondering uit over de dodenherdenking op 3 mei. "Wie heeft dat bedacht? Dodenherdenking, terwijl het kermis is? Ook op Hemelvaartdag, nota bene een Christelijke feestdag, draaide de kermis gewoon door. Ik vier de dodenherdenking wel gewoon op 4 mei". Werkendam is duidelijk verdeeld over de dodenherdenking.
Blue_Eyes schreef:Tinkergekj schreef:Ik zit me net te bedenken. In 2008 viel Dodenherdenking ook op zondag. Waarom zouden ze het 6 jaar geleden niet verzetten, en nu opeens wel? Het dorp Werkendam vind ik toch maar een raar iets
Ik denk zomaar dat ze dat toen ook gedaan hebben.... Maar toen was er op de een of andere manier minder gezeik over. Wat al meer mensen gezegd hebben: in heel veel christelijke gemeentes gebeurt dit al jaren. Waarom het dan nu ineens een probleem moet zijn...
Edit: ja, dat klopt dus. Zie o.a. dit artikel. Een citaat eruit:Citaat:Een Werkendammer die vlakbij de kermis woont, spreekt zijn verwondering uit over de dodenherdenking op 3 mei. "Wie heeft dat bedacht? Dodenherdenking, terwijl het kermis is? Ook op Hemelvaartdag, nota bene een Christelijke feestdag, draaide de kermis gewoon door. Ik vier de dodenherdenking wel gewoon op 4 mei". Werkendam is duidelijk verdeeld over de dodenherdenking.
Tinkergekj schreef:Ik kan het me bijna niet voorstellen dat geloof voor respect voor een ander gaat. Jammer dat dit dus gebeurt. Maar aan de andere kant, de kermis had gerust een weekje later gekund. Ik 'vier' dodenherdenking op 4 mei, klaar, punt!