Pleegzorg, wie denkt er nog meer over na?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 20:43

Wij namen hier ook kinderen op (niet via JZ, gewoon meiden die bekend waren en echt uit huis moesten).
Hebben hier gewoond tot ze stabiel genoeg waren om op zichzelf te wonen, een heeft hier een maand gezeten, de ander dik een jaar (was een vriendje van mijn broer, handig). Wel werd politie, jeugdzorg etc. op de hoogte gesteld en alles netjes geregeld.

Waren ook allemaal ouder (nu rond de 20 jaar oud, misschien wat ouder) en eigenlijk heeft mijn moeder er nooit problemen mee gehad. Ik en mijn broers ook niet.

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 20:46

ik ben ook pleegmoeder geweest, ik was een alleenstaande moeder met een baby en ik "mocht"pleegmoeder zijn.Ik had wel nadrukkelijk gezegd dat ik geen agressief kind wil aangezien ik met een baby zat...en dat begrepen ze volkomen.Ik kreeg een meisje als eerste Kind was 12 maar woonde niet bij mij maar ik ondersteunde zo kwam ze elke dag na school en ging ik met haar sporten enz. Ze was erg dankbaar en haar bosje bloemen betekende misschien nog wel meer voor mij dan die van mijn eigen kind bij wijze van dan he !

Daarna heb ik nog een jongetje gehad die wachtte op een plek in een groep en die is maar 2 keer geweest.
Daarna hebben ze nog een aanbod gedaan voor een tweeling waarvan 1 doof en beide traumatisch maar dat heb ik afgewezen ik vond mezelf daar niet "goed" genoeg voor.

Nu heb ik een druk gezin maar misschien als ik weer wat meer tijd heb zal ik het zeker weer doen

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 21:26

liesjecryos schreef:
Ik ben een pleegkind geweest en vreselijk.
erg is veel met me gesleep en door de gezinsvoogden heel veel verkeerd gedaan omdat ze wisselde en niet goed de andere op de hoogte stelde.
Ts echt heel nobel wat je wilt doen maar ik vindt je behoorlijk ''blind''(weet het niet zo goed te omschrijven).
Je wordt nu al emotioneel van de verhalen van sommige mensen....hoe gaat dat als er een kind bij je komt en seksueel is misbruikt en dat is niet vermeld??
Kun je daar mee omgaan??
En ik hoop voor je dat jeugdzorg met je meewerkt maar negen van de tien keer kun je het zelf uitzoeken.

Ik vind emotioneel geen slecht iets, emotioneel kan ook passie zijn en passie heb je nodig als je pleegzorg in gaat.
Emotioneel betekent niet dat je niet meer objectief kan zijn of als je jankende dweil door het leven gaat, het trekt mij gewoon aan en ik denk dat als de dag komt dat het je niets meer doet, je er mee moet stoppen.
Ik heb geen idee hoe ik ermee om zal gaan als ik zou opmerken dat het pleegkind sexueel misbruikt word.
Ik denk geschokt en kwaad, maar vooral verdrietig.
Maar zoals ik zei, heb ik zelf helaas veel eigen ervaring en weet ik van mijzelf wat ik vreselijk vond aan de reacties van men toen zei dit voor het eerst horen.v
Ik zal mijn eigen ervaring dus toepassen als ik merk dat dit de beste manier is om het kind te helpen.
Maar dat weet je nooit van tevoren, misschien barst je eerst wel in tranen uit of storm je naar de telefoon om tegen de voogd te gaan tieren.
Je kan het niet voorspellen.
En over jeugdzorg, kk weet dat voogden moeilijk zijn, ik heb er zelf 9gehad...

Wendybrian

Re: Pleegzorg, wie denkt er nog meer over na?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 21:32

@lysjegyros

Wat was verschrikkelijk voor jou?
Pleegzorg of jeugdzorg, wat had jij liever gehad, een tehuis met anderen kids?

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 22:06

gewoon thuis met de juiste begeleiding!
Ze maakte de ene fout na de andere en om zich te doeken werd ik uit huis gehaald,terwijl dat niet eens nodig was.
toen er eindelijke een goede gezinsvoogd kwam mocht ik weer na huis,alleen toen kwma er weer andere ellende vanuit mijn zus.
Heel lang verhaal,geen zin om te vertellen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 22:07

Herkenbaar, mij wilde ze ook uit huis zetten omdat mijn buren voor overlast zorgde (bedreigingen etc.). Fijn :+

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 22:11

Nou zoiets was dus ook bij ons gaande,alleen zetten ze mij uit huis (de jongste) en even later heeft mijn zus zulke banketstaaf rond gespreid dat die ook uit huis werd geplaats.

Jeannette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 22:23

Zo gauw plaatsen kinderen niet uit huis. Ik werk i nhet SBO en heb wel een aantal schrijnende gevallen in de klas gehad. De hulpverlening meldt dan dat ze erbovenop zitten :+ en dat het kind eten krijgt en een dak boven zijn hoofd heeft.
Tsja, als dat het uitgangspunt is.

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 22:39

liesjecryos schreef:
gewoon thuis met de juiste begeleiding!
Ze maakte de ene fout na de andere en om zich te doeken werd ik uit huis gehaald,terwijl dat niet eens nodig was.
toen er eindelijke een goede gezinsvoogd kwam mocht ik weer na huis,alleen toen kwma er weer andere ellende vanuit mijn zus.
Heel lang verhaal,geen zin om te vertellen.

Dat snap ik natuurlijk, maar om een goed beeld te krijgen over een situatie moet je wel alle details weten.

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 22:49

Die ik niet op het internet ga plaatsen,dat doe jij ook niet :+ :+

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 23:15

Dat snap ik ook heel goed hoor. Goed recht toe. Maar er zullen denk ik wel meer inhoud in zitten als een voogd een uit huis plaatsing besluit, ik bedoel te zeggen dat je geen oordeel kan trekken uit een oncompleed verhaal.
:)

En idd ik zet ook alle vuile was niet buiten, niet omdat ik het niet wil vertellen maar omdat ik geen slechte smaak over jeugdzorg in mensen hun mond wil leggen en hun keuze daarom beinvloed

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 23:26

Ik ben oppas ouder van drie zusjes , heb ze drie dagen van zeven tot vijf, Het zijn bijna mijn eigen kids geworden hoe vertrouwd ze hier zijn en zo thuis. Maar toch ..als ik hier kinderen zou opvangen zou ik er aan hechten en zou het zo moeilijk vinden om ze weer te moeten laten gaan . Ook is ons huis te klein ( zelf 1 zoon maar maar twee slaapkamers waarvan 1 rommel/katten kamer :D ) ik heb ook diep respect voor mensen die kinderen opvangen die een trauma hebben, Ik ken bij ons in het dorp ook twee gezinnen die kinderen opvangen en ze krijgen niet altijd de makkelijkste , toch zou ik het niet kunnen puur omdat ik mij zou hechten aan het kind ... :o

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 23:28

Als dat de enige reden is is het erg jammer.
Want het KAN het verschil uitmaken voor zo een kind, en dan vind ik het altijd een beetje suf om dat te laten varen door eigen emotie.

Maar daarom zijn we allemaal verschillend!

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 23:35

Ik snap je..en zet mij heel erg aan het denken...

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 09:10

Mijn man is er mee opgegroeid, altijd waren er pleegkinderen in huis. Na een aantal jaren war zijn zelf thuis met 6 broers en zussen en waren er vaak nog 1 of 2 in huis wonende pleegkinderen, soms ook kinderen die een aantal dagen in de week kwamen.
De ernst van deze kinderen varieerde van lichte probleemmatiek tot zware invalide kinderen.
En nog steeds (4 kinderen zijn het huis al uit) vangt mijn schoonmoeder alles op wat hulp nodig heeft.

Als ik heel sceptisch kijk, heeft het deze kinderen wel sociaal gemaakt en niet vooroordelend naar de omgeving om je heen, behalve een broer van mijn man, hij heeft er denk ik wel onder geleden.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 19:49

Mijn schoonouders vangen pleegkinderen op, ze hebben zelf 6 kinderen(waarvan alleen mijn man het huis uit is de rest woont nog thuis), en hebben nu 3 permanente pleegkinderen(4 jaar, 6 jaar en 20 jaar) en 1 crisis plaatsing(meisje van net 2, is er sinds paar weken onduidelijk voor hoe lang).
Mijn schoonmoeder werkt een paar uur in de thuiszorg, alleen op een avond als oudere kinderen of mijn schoonvader thuis is. Ze hebben een groot huis dus de meesten hebben een eigen slaapkamer.

forest11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 00:58

Zus van mijn vader is geestelijk (tijdelijk?) niet in staat om voor haar kindje (jongentje van 3) te kunnen zorgen. jeugdzorg heeft het kindje dan ook in een crisisgezin opgevangen. dit was voor 2 jaar. bjz hoopte dat in deze tijd moeder zichzelf zodanig heeft weten te hervinden dat ze de zorg weer kan overnemen. helaas zijn er al 1.5 jaar verder en moeder is alleen maar verder gezonken. aangezien dit gezin het kindje niet langer dan 2 jaar kan houden heeft bjz een beroep op de familie gedaan. Mijn ouders hebben gereageerd. Na velen gesprekken hopen wij op het groene licht, wat sterk het geval lijkt te zijn.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 01:48

Een pleegkind zit vaak niet te wachten op nieuwe pleegouders. En al helemaal niet op hun emoties en verwachtingen en hoop.

Als pleegouder kun je er eigenlijk alleen maar op rekenen dat je je eigen emoties opzij kunt zetten, overal heen rijdt ivm afspraken, alles moet overleggen en verantwoorden terwijl je er zelden voor terugkrijgt wat je hoopt.

Maar als je inderdaad je emoties voor jezelf kunt houden en je taak kunt beschouwen als iets goeds, ook wanneer daar geen ander bewijs of emotionele beloning tegenover komt te staan, dan heeft een kind iets aan je en ben je geschikt voor de taak.
Pleegkinderen zijn geen aanvulling op jouw leven of gezin. Jij moet een aanvulling kunnen zijn op hun leven.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 02:03

Ik zou het absoluut afraden om pleegouder te worden!

Zoals ik hier boven al las, onderschat het werk niet wat je er van hebt, evenals de kosten.. En inderdaad, verwacht niet dat je er veel voor terug krijgt emotioneel gezien. Zijn veel kinderen met problemen, vnl hechtingsproblemen.
Blijven trouw aan ouders, die worden meestal op een voetstuk geplaatst. Wat ze die kinderen aangedaan hebben wordt 'vergeten' of hebben ze nooit zo in de gaten gehad. Contact houden met de ouders hoort er in de meeste gevallen ook bij en trust me, daar zitten niet altijd fijne welwillende types bij. Mensen die alles proberen om hun kind terug te krijgen incl het (proberen) onderuit halen van jou als pleegouder of je gezin.
Heb je mazzel staat er onverwacht zo'n 'gek' voor je deur en dat is dan niet altijd voor de gezelligheid.

Al laat je je nog zo goed informeren, de werkelijke risico's van het pleegouderschap worden je niet verteld. Erger nog... Krijg je te maken met die risico's hoef je absoluit niet te rekenen op steun vanuit de organisatie. Al ben je JAREN lang bewezen goed pleegouder geweest, staat het in meervoud, door verschillende medewerkers/experts op papier in meters dikke dossiers... Bij het minste geringste laten ze jou en je evt gezin in de stront zakken. Zij willen absoluut geen risico's lopen (regel/wetgeving mede oorzaak) en trekken hun handen er vanaf. Wordt doorgeschoven, hun zgn procedures worden gevolgd, maar waar de pleegouders volgens de regels recht op hebben wordt voor het gemak vergeten.

Mijn ouders zijn al jaren pleegouders, langdurige plaatsingen, maar ook crisis opvang. Ongeveer een jaar terug een ontzettend vervelend voorval gehad, wat ons hele gezin de afgrond in had kunnen helpen. Pleegzorg gaf niet thuis en liet mijn ouders in de oliebol zitten.
Gelukkig alles heel goed op papier en een aantal vaste medewerkers waaronder de gezinsbegeleider aan hun kant. Vandaaruit kregen ze wel steun (medewerkers kregen van hun meerdere nog te horen ook dat ze niet zo betrokken moesten zijn!)
Uiteindelijk gelukkig goed gekomen door voldoende hard bewijs op papier.

Ik overwoog voorheen ook wel het pleegouderschap.. Helaas door schade en schande wijzer geworden. Voor mij dus never nooit niet! Op enkele goede medewerkers na, met het hart op de juiste plaats, heb ik voor de organisatie 'pleegzorg' geen goed woord meer over.

Wat wij hebben moeten doorstaan wens ik niemand toe. Dus mijn advies; begin er niet aan!

forest11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 02:12

bovendien, als je ook maar iets fout heb gedaan in de ogen van bjz wordt ook gelijk jouw gezin onder de loep genomen, eenmaal in dat circuit kom je er heel moeilijk weer uit

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 02:22

Klopt ook ja.
Een kennis van mij is gescheiden en heeft behoorlijk moeite met haar kinderen op te voeden. Ze bedoelt het absluut goed, de kinderen worden niet mishandeld en komen niks te kort. Maar ze heeft moeite met grenzen stellen en de kids een beetje in het gareel te houden nu ze er alleen voor staat. (is een beetje een te zachtaardig type)
Ze wilde (goed bedoeld) hulp inroepen bij de jeugdzorg.
Dat hebben we haar ook afgeraden. Ga absoluut niet met jeugdzorg rommelen als het niet nodig is. Schakel andere hulp in! Jeugdzorg kun je hoopjes trammelant mee krijgen, al bedoel je het nog zo goed.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 03:20

fjordie333 schreef:
ik ben ook pleegmoeder geweest, ik was een alleenstaande moeder met een baby en ik "mocht"pleegmoeder zijn.Ik had wel nadrukkelijk gezegd dat ik geen agressief kind wil aangezien ik met een baby zat...en dat begrepen ze volkomen.Ik kreeg een meisje als eerste Kind was 12 maar woonde niet bij mij maar ik ondersteunde zo kwam ze elke dag na school en ging ik met haar sporten enz. Ze was erg dankbaar en haar bosje bloemen betekende misschien nog wel meer voor mij dan die van mijn eigen kind bij wijze van dan he !

Dat is een mooie om erin te komen als pleegouder. :)

Mag ik vragen waarom er voor deze constructie gekozen is voor dit kind? En wordt dit vaak gedaan?

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 20:39

Wij hebben inmiddels tijdelijk een pleegkind in huis. Ze is 9 jaar en de dochter van een vriendin van mij die opgenomen is in een kliniek voor minimaal 4 maanden. Daarna is de bedoeling dat ze weer naar huis gaat.

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 21:29

Wat goed dat jij haar op hebt gevangen!
Hoe gaat het?

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 22:34

Goed, maar dat heeft grotendeels te maken denk ik met het feit dat we haar al goed kennen, mijn kinderen haar goed kennen (we zitten bij dezelfde homeschooling groepen) en onze levensstijl heel erg over een komt met die van haar moeder.
Ze is hier nu sinds dinsdag, moeder heeft een zelfmoordpoging gedaan en is toen opgenomen. Meisje heeft verder niemand, vader is vertrokken voor haar geboorte en moeder heeft geen familie (of geen contact mee)
Alleen het kamer delen met mijn meiden vind ze erg lastig, logisch ook omdat ze enigskind is, en ze hier moet delen met 2 meiden.
Eigenlijk zouden wij niet in aanmerking komen nog voor pleegzorg omdat we nog niet lang genoeg in het land wonen en geen eigen kamer hebben (meiden slapen met zn tweetjes, jongens met zn drieen) voor het pleegkind, maar omdat moeder aangegeven had dat ze bij ons moest komen zijn ze akkoord gegaan.

In vergelijking met Nederland krijgen wij echt een absurd hoge pleegzorg vergoeding van 157 pond per week plus groot belastingvoordeel. Ik snap nu (helaas) waarom sommige mensen voor het geld pleegouders worden hier, want een kind kost natuurlijk echt geen 157 pond per week (wij hebben voor het hele gezin niet eens 157 pond per week over!)