Kritiek op bedrijfsvoering Jumbo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

TurdusMerula

Re: Kritiek op bedrijfsvoering Jumbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 19:43

Ik heb niet het hele topic gelezen, wel gescand.
Uiteraard ben je als consument uiteindelijk verantwoordelijk voor wat je koopt. Plofkip is een keuze.

Om alleen Jumbo te pakken is niet helemaal fair. Het werkt blijkbaar wel, bewustzijn vind ik heel goed! Maar juist Jumbo heeft een relatief grote keuze biologische producten bijvoorbeeld, en verkoopt ook van de Vegetarische Slager. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 20:05

dees_daan schreef:
love_western schreef:
Hier iemand die gezond eet. Maar toch zware vitamine d tekort heeft. Mijn B12 is net sinds een paar maand weer op peil. En mijn ijzer hangt op het randje.

Eet je dan geen vlees? Zo nee, wel vervangers?

Ik vind de prijs van vervangers eigenlijk wel meevallen, €3, nog wat voor 2 schnitzels vind ik niet heel veel.

Ik heb 2 weken in het ziekenhuis gelegen met een heel 'programma' o.a met een diëtiste.
Zolang ik minimaal 2x per week vervangers zou eten kon ik gewoon stoppen met vlees, voeding is bij mij nu wel echt een dingetje geworden en mag heel veel niet eten en moet supplementen slikken, sommige voedingsmiddelen (of een gebrek daar aan) zijn triggers, maar ik heb met die vleesvervangers niet meer last gekregen (ook niet minder trouwens)

Ik eet elke dag vlees. Eet gevarieerd en elke dag genoeg fruit en groente. Maar mijn moeder heeft precies zelfde klachten en mijn zusje ook.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 20:09

Ik ben ook een jumbo klant.
Maar moet zeggen ik haal zelden vlees van de jumbo. Wel de vis overigens.
Kip haal ik bij de poelier om de hoek (soms ook ander vlees zoals rund, lam of varken).

En varkensvlees haal ik bij een slager die we kennen. Ik moet zeggen vind dat beter vlees. Had laatst bij iemand kipfilet ook van de jumbo en ik moet eerlijk bekennen dat ik dat eigenlijk niet eens lekker vond.
En ja ik hou van een lekker stuk vlees dat geef ik eerlijk toe. Eet ook niet elke dag vlees ( probeer 2 keer per week toch wel vis te eten) maar ik snap de discussie wel.
Anderzijds snap ik ook dat mensen die met minder rond moeten komen (wij moeten ook van weinig rond komen momenteel) wel vlees bij de jumbo halen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 20:10

love_western schreef:
Hier iemand die gezond eet. Maar toch zware vitamine d tekort heeft. Mijn B12 is net sinds een paar maand weer op peil. En mijn ijzer hangt op het randje.

Jonge vrouwen hebben per definitie al een grotere kans op ijzertekort, ook als je bijv een zware menstruatie hebt. En volgens mijn dokter is iedereen er eigenlijk wel gebaat bij om in de winter vitamine D supplementen te slikken :) (Tenzij je een baan hebt waarvoor je veel buiten bent)

Verder wil ik iedereen erop wijzen dat er meer in "vleesvervangers" is dan alleen de burgers die je kant en klaar kunt kopen (die ook in veel gevallen helemaal niet lekker zijn). (Hou ook niet van het woord vleesvervangers trouwens, impliceert dat je vlees nodig hebt enzo ;) ). Peulvruchten en paddestoelen zijn ook goede aanvullingen op je voeding. Je hebt ijzer, vitamine B12 en eiwit nodig (waarbij de meeste mensen van eiwit eerder teveel binnen krijgen dan te weinig). IJzer zit met name in groene groenten, B12 in zuivel of in producten dat verrijkt is met B12 (muesli, sojamelk, etc). Nergens "vleesvervangers" voor nodig :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 20:14

Magrathea schreef:
En volgens mijn dokter is iedereen er eigenlijk wel gebaat bij om in de winter vitamine D supplementen te slikken :) (Tenzij je een baan hebt waarvoor je veel buiten bent)

Dat helpt in Nederland ook niet echt: in de winter zit er te weinig uv in het zonlicht om vitamine D aan te maken.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 20:16

Shadow0 schreef:
Magrathea schreef:
En volgens mijn dokter is iedereen er eigenlijk wel gebaat bij om in de winter vitamine D supplementen te slikken :) (Tenzij je een baan hebt waarvoor je veel buiten bent)

Dat helpt in Nederland ook niet echt: in de winter zit er te weinig uv in het zonlicht om vitamine D aan te maken.

Echt? Ik dacht dat het uiteindelijk wel goed kwam met de hoeveelheid.

Anyway, ik geloof dat we nu een beetje afdwalen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 20:19

Magrathea schreef:
love_western schreef:

Jonge vrouwen hebben per definitie al een grotere kans op ijzertekort, ook als je bijv een zware menstruatie hebt. En volgens mijn dokter is iedereen er eigenlijk wel gebaat bij om in de winter vitamine D supplementen te slikken :) (Tenzij je een baan hebt waarvoor je veel buiten bent)

Verder wil ik iedereen erop wijzen dat er meer in "vleesvervangers" is dan alleen de burgers die je kant en klaar kunt kopen (die ook in veel gevallen helemaal niet lekker zijn). (Hou ook niet van het woord vleesvervangers trouwens, impliceert dat je vlees nodig hebt enzo ;) ). Peulvruchten en paddestoelen zijn ook goede aanvullingen op je voeding. Je hebt ijzer, vitamine B12 en eiwit nodig (waarbij de meeste mensen van eiwit eerder teveel binnen krijgen dan te weinig). IJzer zit met name in groene groenten, B12 in zuivel of in producten dat verrijkt is met B12 (muesli, sojamelk, etc). Nergens "vleesvervangers" voor nodig :)

Ik heb al genoeg supplementen maar ik moest toch echt 2x in de week vervangers eten van de diëtiste in het ziekenhuis..
Heb o.a hoge dosissen vitamine B2, B12, magnesium en nog wat aanvullende supplementen waar verschillende 'soorten' in zitten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 20:24

[***] schreef:
Als iedereen minder vlees eet, hoeven er minder dieren geslacht te worden, kunnen de leefomstandigheden van de dieren verbeterd worden en de prijs kan ook omhoog, want als mensen eerst 7 keer per week vlees eten, en daarna bijvoorbeeld maar 3 keer kan de prijs verdubbeld worden zonder dat het niet meer te betalen is.
Ik woon nu thuis dus ik eet gewoon wat er op mijn bord ligt, en dat doe ik ook.
Als ik over een aantal jaar op mijn zelf kan wonen, wil ik wel minder vlees eten.
Echter lijkt me dit best lastig , omdat ik nu gewend ben elke dag vlees te eten, maar het is gewoon beter voor jezelf en de dieren om minder te eten.
Ik vraag me wel af, een vleesvervanger is bijvoorbeeld een ei, maar hoeveel eieren moet je eten wat gelijk staat aan een gezonde portie vlees ?
Staat gewoon 1 ei daar gelijk aan ?

Je moet niet denken in "aardappelen, groenten en iets anders voor vlees" Je moet je maaltijd een beetje anders samenstellen. Peulvruchten zijn erg gezond (bonen, linzen, enz)
Ik denk dat er wel informatie te vinden moet zijn op Internet. Weet iemand hier een goede site?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 20:41

Ceriadwen schreef:
Heb jij dan niet dat je de smaak van dat vlees niet lekker vind?

Misschien ben ik enorm verwend, maar ik proef het verschil direct

Op vleesgebied ben ik niet zo kieskeurig. Het enige wat ik niet graag eet is orgaanvlees, verder kun je me eigenlijk met alles blij maken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 20:42

lieveli schreef:
Nikass schreef:

Tja en als mensen alleen maar aan zichzelf blijven denken dan wordt t natuurlijk nooit wat. Alhoewel aan jezelf denken... het is ook nog eens hartstikke ongezond wat je doet :r

Nou echt hé... Walgelijk gewoon, sorry hoor.

Goh, wat een volwassen reacties joh, top :Y)
Jullie vinden het vast niet erg dat ik er verder niet op reageer he?

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 20:47

Tja, een hoop moraalridders gelijk hier, maar de jumbo biedt dit aan omdat er vraag naar is vanuit de maatschappij. Mensen willen goedkoop vlees, jumbo voorziet in dit aanbod, vervolgens is er kritiek op de jumbo.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 22:12

xFioon schreef:
Tja, een hoop moraalridders gelijk hier, maar de jumbo biedt dit aan omdat er vraag naar is vanuit de maatschappij. Mensen willen goedkoop vlees, jumbo voorziet in dit aanbod, vervolgens is er kritiek op de jumbo.

Als de Jumbo het niet aanbiedt kunnen de mensen het ook niet kopen :)
En er gaat op den duur bij de mensen echt wel een lampje branden, van "goh, die acties zijn vast niet voor niks"

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 22:13

Zou voor mij wel heel nadelig zijn... Ik koop het helaas ook niet voor niets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 22:15

Mensen moeten altijd hun zin doordouwen en iedereen van het vlees houden , ik eet met alle liefde elk vlees i dont care en ik kom er voor uit en al komt heel bokt over me heen dan negeer ik jullie. Vlees hoort erbij , en die stomme soja en weet ik veel vega gedoe komt er niet in. Maarja dan zijn we weer sneu bezig en bla bla , dan heb ik maar kiwi's voor mijn ogen of wacht biefstukken voor mijn ogen o nee die zijn duur dan heb ik plofkip voor mijn ogen ik eet het gewoon hoe dat ook afgekraakt wordt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 22:18

takkie_muis schreef:
Mensen moeten altijd hun zin doordouwen en iedereen van het vlees houden , ik eet met alle liefde elk vlees i dont care en ik kom er voor uit en al komt heel bokt over me heen dan negeer ik jullie. Vlees hoort erbij , en die stomme soja en weet ik veel vega gedoe komt er niet in. Maarja dan zijn we weer sneu bezig en bla bla , dan heb ik maar kiwi's voor mijn ogen of wacht biefstukken voor mijn ogen o nee die zijn duur dan heb ik plofkip voor mijn ogen ik eet het gewoon hoe dat ook afgekraakt wordt

Nee hoor, jij geeft het tenminste toe. Ik had het over het excuus "ik koop plofkipvlees want ander vlees is te duur". Uitzonderingen daar gelaten kun je echt wel een dagje zonder vlees, het irriteert me gewoon dat die mensen niet toe willen geven dat het ze eigenlijk geen ruk interesseert, waar hun eten vandaan komt :D Waar een wil is is een weg enzo!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 22:48

takkie_muis schreef:

Nou nou.. Zin doordrijven? Dat valt ook wel mee volgens mij.

Mensen moeten zelf weten wat ze eten, ik vind alleen wel dat je bewust moet kijken naar wat je eet, ik weet hoe kippen aankomen op de slachterij, heb er zelf 3 maanden gewerkt toen ik 15 was en sindsdien heb ik nauwelijks meer kip gegeten.
Een stukje vlees vind ik best lekker en ik ben ook niet helemaal vega maar ik snap niet dat mensen gewoon maar plofkip blijven eten en het ze niks kan schelen wat er met de dieren gebeurd..
Is dat dan je ogen sluiten of kan het je niks schelen?
Kip smaakt mij sowieso niet meer, maar koeien en varkens worden ook niet altijd goed behandeld dus ik eet zo min mogelijk vlees.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 22:59

Magrathea schreef:
xFioon schreef:

En er gaat op den duur bij de mensen echt wel een lampje branden, van "goh, die acties zijn vast niet voor niks"

Als Jumbo het niet aanbiedt gaan ze wel naar de AH, of naar de Aldi, de Lidl, de Spar, de C1000's die nog over zijn, of zelfs naar de Makro, waar je 2 kilo kip kan halen voor 15 euro.

Ik eet graag vlees, ik heb het ook nodig omdat het er op lijkt dat mijn lichaam geen ijzer aanmaakt (zijn we aan het onderzoeken). De dokter heeft (niet letterlijk) tegen mij gezegd dat ik beter geen vegetariër kan worden. :+ maar ik koop geen biologisch supermarktvlees omdat ik dat te duur vind. Dan ben je bij de lokale slager een stuk goedkoper uit!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 10:22

Jans schreef:
Als Jumbo het niet aanbiedt gaan ze wel naar de AH, of naar de Aldi, de Lidl, de Spar, de C1000's die nog over zijn, of zelfs naar de Makro, waar je 2 kilo kip kan halen voor 15 euro.

Maar markt wordt ook gecreeerd. Zo ontzettend machteloos zijn ze nou ook niet. De AH krijgt elke keer het land plat met allerlei onzinnige acties - reken maar dat die marketinggoeroe's ook wel wat meer voor elkaar krijgen met biospul als ze zouden willen.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 11:19

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 11:28

Magrathea schreef:
love_western schreef:

Enigste manier hoe ik aan mijn B12 kom, is door mijzelf elke maand te injecteren. Vitamine d waarde was 29. En het UMCG hanteert een minimum van 80. En het beste is boven de 125. Terwijl ik het gehele jaar door veel buiten te vinden ben.

Ik eet gevarieerd en gezond. Doe ik mijn hele leven al. Maar kamp mijn hele leven ook al met deze klachten. Kan het wel laten onderzoeken, waar het probleem ligt. Maar ik heb al zoveel onderzoeken gehad.

Maar daarnaast ben ik sowieso gek op vlees. Eerder aten we altijd vlees van eigen land. Helaas is de boerderij verkocht.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 13:13

"Wanneer de berekeningen kloppen, zou een wereldwijde invoering van deze in vitro technologie tegen 2030 een enorme afname betekenen van energie, uitstoot van broeikasgassen en landbouwgrond. Wanneer we inderdaad massaal overstappen op in vitrovlees, daalt het gebruik van energie die nu nog opgaat aan veeteelt met 35 tot 60 procent, daalt de uitstoot van broeikassen uit de veeteelt met 80 tot 95 procent en is er 98 procent minder aan landbouwgrond nodig.
Kweekvlees en etageteelt zijn zéér hoogtechnologische en intensieve vormen van voedselproductie die mij bijzonder optimistisch stemmen over de mogelijkheid om over 40 jaar daadwerkelijk 10 miljard mensen te voeden."

http://www.foodlog.nl/artikel/goed-fout ... -landbouw/

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 13:26

Courses schreef:
Ik snap de gedachtegang van het 'Dierenleed' sticker, maar jij kan niet in andere mensen hun portomonee kijken. Een gezin met extreem laag inkomen met een scheef oog aankijken vanwege het niet kunnen betalen van biologisch vlees vind ik zelf ook niet acceptabel.
Een gezin (of student zoals ik) met een extreem laag inkomen kan er ook voor kiezen om minder vaak vlees te eten. Dan wordt scharrelkip vanzelf wat betaalbaarder.
Enfin, het is ook niet de bedoeling dat je één bepaalde doepgroep 'pakt' met dergelijke informatie op de verpakking. Het gaat om álle consumenten. Net zoals 'Beter leven', 'Gezonde keuze', 'Roken is dodelijk' en 'Duurzaam gevangen' teksten op andere verpakkingen: geldt voor iedereen.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 13:32

Hanafubuki schreef:
Magrathea schreef:

Dat is precies wat ik zei. Jumbo zelf heeft hier niks mee te maken ;)

Hanafubuki schreef:
Ik eet graag vlees, ik heb het ook nodig omdat het er op lijkt dat mijn lichaam geen ijzer aanmaakt (zijn we aan het onderzoeken). De dokter heeft (niet letterlijk) tegen mij gezegd dat ik beter geen vegetariër kan worden. :+ maar ik koop geen biologisch supermarktvlees omdat ik dat te duur vind. Dan ben je bij de lokale slager een stuk goedkoper uit!
Hee lotgenoot! Mijn lichaam maakt ook geen ijzer aan. Maar het is dan ook weer achterhaald dat ijzer vooral in vlees zit.. Anyhow, ik eet lang niet elke dag vlees en zorg dat mijn ijzerwaarde op peil is d.m.v. groene groenten en tabletten. Lokale slager (of beter nog: eigen kippen en een eigen koe kopen en laten slachten via vrienden :D ) is veel goedkoper inderdaad!

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 13:57

dees_daan schreef:
takkie_muis schreef:

Nou nou.. Zin doordrijven? Dat valt ook wel mee volgens mij.

Mensen moeten zelf weten wat ze eten, ik vind alleen wel dat je bewust moet kijken naar wat je eet, ik weet hoe kippen aankomen op de slachterij, heb er zelf 3 maanden gewerkt toen ik 15 was en sindsdien heb ik nauwelijks meer kip gegeten.
Een stukje vlees vind ik best lekker en ik ben ook niet helemaal vega maar ik snap niet dat mensen gewoon maar plofkip blijven eten en het ze niks kan schelen wat er met de dieren gebeurd..
Is dat dan je ogen sluiten of kan het je niks schelen?
Kip smaakt mij sowieso niet meer, maar koeien en varkens worden ook niet altijd goed behandeld dus ik eet zo min mogelijk vlees.

Zin doordrijven misschien niet, maar je wordt hier wel aangevallen als je gewoon vlees eet van de supermarkt.. Hoe er bijvoorbeeld op Urielle gereageerd wordt vind ik kinderachtig, onvolwassen en ook nog eens niet nodig.. Je kan iemand toch gewoon in z'n waarde laten??

Nu on topic, ik eet ook elke dag vlees.. Omdat ik het lekker vind en ik kijk niet naar de prijs.. Soms is het supermarkt en soms de slager.. Vind de slager overigens wel lekkerder! Komt ook nog bij dat ik niet zou weten waar ik m'n vlees door moet vervangen..

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 17:22

Hoe op Urielle gereageerd wordt is niet kinderachtig; is gewoon een constatering dat iemand het niet kan schelen dat dieren onnodig lijden want ikke ikke ikke MOET vlees op mijn bord en het mag vooral niet te veel kosten.

En vlees eten omdat je niet weet wat de alternatieven zijn is ook een beetje suf, vindt je niet? Als je anders zou willen zou je die alternatieven zo gevonden hebben. Doe dan mee met Urielle en zeg gewoon dat t je geen flikker interesseert.