Of uw kind gaat ritalin slikken of het gaat van school af.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 15:25

ZO.. misschien moeten mensen eerst eens verder kijken! Er zijn zoveel andere oorzaken wat een kind druk maakt :j. Een goede en gezonde voeding voor het kind, doet ook echt wonderen en daarvoor is een pilletje zoals ritalin niet voor nodig. Ook wil de alternatieve geneeswijze veel goeds verrichten. Ik snap überhaupt niet, dat mensen denken dat alles met een pilletje op te lossen is. Ik vind het dan ook echt ver gaan van deze school!

hotchocolat

Re: Of uw kind gaat ritalin slikken of het gaat van school af.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 15:48

Mijn zoon nu 10 gebruikt al vanaf zijn vierde jaar ADHD medicatie.
5 Jaar gelden zijn we naar Duitsland verhuisd.
Hier moet je op school toestemming hebben van de arts voor medicamenten gebruik.

Ik heb mijn zoon 1x naar school gestuurd omdat ik dat papier niet had (in die periode ook nog geen ziektenkosten verzekering) Na die ene keer wilde ze hem alleen nog maar met medicatie hebben ondank dat ik geen brief kon overleggen.
Op de basisschool precies hetzelfde.

Sinds het begin van het nieuwe schooljaar is hij naar speciaal onderwijs gegaan. Hij heeft nu 12 kinderen in de klas, meer begeleiding en veel minder prikkels. De leraren zijn anders opgeleid en de controle is vele malen hoger.
De medicamenten zijn afgebouwd hoewel dit ook niet ideaal is.
Hier krijgen ze 2x per jaar een onderzoek, er wordt dan een hartfilmpje gemaakt, ze krijgen bloedonderzoek, verder wordt de groei,gewicht,bloeddruk enz gecontroleerd

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 15:51

Belachelijk. Alsof alles is opgelost met medicijnen... Nu snap ik ook waarom een meisje dat ik ken niet van d'r moeder op school mag vertellen dat de ADHD heeft....

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 17:01

De meeste bokkers hier hebben volgens mij geen goed beeld bij medicatie voor AD(H)D'ers. Het is een afwijking in de opname van dopamine, therapie zal daar niet bij kunnen helpen. Daar leer je enkel hoe je ermee om moet gaan, maar voor rust in je lijf en hoofd heeft therapie geen zin.
Het is zelfs zo dat kinderen met AD(H)D die géén medicijnen slikken, kleinere hersenen ontwikkelen dan kinderen die wél medicatie slikken.

colette40

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 17:50

Het is dat ze meerde hersenbanen aanmaken dan kinderen zonder adhd.
Maar een adhd er staat of valt met het persoon die (wat school betreft )
met de leerkracht die voor de klas staat.

Tegenwoordig is er spraken van nieuwe tijds kinderen.
Google dat maar eens,heel herkenbaar.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 18:20

Het onderwijs van nu met alle gevarieerde werkvormen, overleg, samenwerken etc. is niet altijd geschikt voor deze leerlingen. Evenals keuzes maken, overzicht over eigen taken, zelfredzaamheid etc.
Daardoor zie je nu ook vaak dat de kinderen die 'vroeger' enkel wat druk waren nu meer opstandig gedrag gaan vertonen.
En juist bij opstandig agressief gedrag, immers niet alle ADHD'ers zijn alleen wat druk, heeft een school wat mij betreft meer dan genoeg reden om te kiezen voor of medicatie of een schorsing.
Mits daarvoor natuurlijk wel onderzocht is naar de mogelijkheden om dit kind toch het onderwijs te kunnen bieden wat in de mogelijkheden ligt van de school.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 18:26

StableDoor schreef:
De meeste bokkers hier hebben volgens mij geen goed beeld bij medicatie voor AD(H)D'ers. Het is een afwijking in de opname van dopamine, therapie zal daar niet bij kunnen helpen. Daar leer je enkel hoe je ermee om moet gaan, maar voor rust in je lijf en hoofd heeft therapie geen zin.
Het is zelfs zo dat kinderen met AD(H)D die géén medicijnen slikken, kleinere hersenen ontwikkelen dan kinderen die wél medicatie slikken.

Dan nog 'als' mijn kind de diagnose ADHD had, dan was ritalin wel het laatste van het laatste waar ik aan zou beginnen..
Er zijn nog zoveel meer dingen die ook hebben en dat zonder bijwerkingen. Kijk maar eens naar BSM de Jong therapie :).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 18:32

Coby schreef:
En juist bij opstandig agressief gedrag, immers niet alle ADHD'ers zijn alleen wat druk, heeft een school wat mij betreft meer dan genoeg reden om te kiezen voor of medicatie of een schorsing.

Ik vind deze woordkeuze gevaarlijk. Een school mag niet kiezen voor medicatie. Een school mag aangeven dat ze een leerling niet kunnen handhaven en dus overgaan tot schorsing / verwijdering tenzij... maar we moeten heel erg oppassen dat we medicatie niet verplicht gaan stellen en daar ook niet op die manier over gaan praten. Dat gaat namelijk nogal in tegen een aantal fundamentele grondrechten van de mens.

Het is ieders eigen recht een behandeling te weigeren, en daar kunnen consequenties aanzitten (bv dat je niet meer naar die school kunt), maar toch mag medicatie niet verplicht worden en de keuze is al helemaal niet aan de school om te maken.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 18:57

Inderdaad misschien niet goed geformuleerd zie ik nu.... School heeft daarin alleen een informerende rol, maar moet naar mijn idee wel de keuze tot schorsing/verwijdering kunnen maken waarin desbetreffende leerling niet tot werken kan komen in een groep.

Edit, toevoeging.
School maakt geen keuze voor medicatie. Maar na onderzoek kan advies voor medicatie door bevoegde persoon worden afgegeven.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 19:02

@colette40 en @knetterhard
'Nieuwetijdskinderen' en die BSM de Jong therapie is in mijn ogen pure ónzin! Het heeft alleen maar meer mijn idee bevestigd dat er veel misverstanden zijn over AD(H)D en medicatie.
Die nieuwetijdskinderen slaat imo nergens op, kijk maar eens naar de 'kenmerken': soms dyslexie, soms astma, soms driftig als ze niet begrepen worden, enz. Kom op zeg! Ieder kind kan dyslexie of astma hebben, en ieder kind zal driftig worden als het niet begrepen wordt. Er staan heel veel kenmerken die voor ieder kind gelden, en heel veel kenmerken waarbij 'soms' staat. Zo kan ik ook wel allemaal theorieën gaan bedenken, als je er 'soms' bij zet.
Die BSM de Jong therapie klopt ook niet. Nieuwe hersenverbindingen aanmaken heeft niks te maken met AD(H)D, ook kan je door 'prikkels' er niet voor zorgen dat dopamine ineens wel in het postsynaptisch membraan opgenomen kan worden. Er is gewoon een probleem met de receptoren en de dopamine. Dit probleem zit in de zenuwcellen. De dopamine blijft in de synapsspleet zitten en wordt niet/slecht opgenomen door het postsynaptische membraan. Hoe zou therapie hierbij kunnen helpen?

Ik bedoel dit niet onaardig, maar ik ben oprecht verbijsterd dat mensen denken dat je hierdoor problemen in de zenuwen kunt oplossen.

anneliesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 19:21

Afgelopen jaar werden wij voor deze keuze gesteld. Mijn dochtertje is 7 jaar bijna 8 en ze konden haar niet handhaven. De keuze was dus medicatie of van school af.
Ik heb voor een andere school gekozen.
Ze zat op een democratische school en zit nu op gewoon onderwijs in een klas van 30 kinderen.
De structuur die ze hier geboden krijgt daar doet ze het ontzettend goed op.
Ik heb totaal geen problemen met mijn dochtertje haar gedrag en ben absoluut tegen retaline, omdat niemand weet wat het op de lange termijn doet.
Ik doe met haar concentratie en meditatie oefeningen. Er zijn ook alternatieven die ik hier kan kopen zoals Zoom. Ik ben woonachtig in Israel , maar weet zeker dat dat er in Nederland ook van alles te krijgen is.
We houden ook een strak suikervrij dieet doordeweeks dat ook ontzettend helpt.
Ik ben denk dat ouders ook veel kunnen doen om hun kind te helpen.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 19:38

Ik heb 2 kids , nee 4, maar 2 met een "beperking" de ene is een autisje en de ander pdd nos met adhd.
Als school zoiets tegen mij zou zeggen zou ik de week erop mijn zoon dochter elke ochtend een smintje uit een doosje geven (doosje uiteraard verwisseld.) Nu weet ik dat sommige ouders ook ontkennen dat hun zoon of dochter "moeilijk" is. Dus de vraag is en blijft, is het te doen? mijn zoontje heeft een spanningsboog van 3 seconden.. nee gekheid, maar zoo vreselijk snel afgeleid, dat zonder medicijnen naar school zou een straf zijn voor hem. Maar op woensdagmiddag en in het weekend,vakanties hoeft hij geen medicatie. Hij zegt zelf vaak dat hij wel een pilletje wil want anders wordt men vaak boos... men is dus inclusief wij als ouder want hij moet nog steeds zijn klusjes doen. Boos is een relatief begrip, we mopperen op hem en prijzen hem uiteraard als het wel goed gaat. Maar omdat hij links iets ziet is hij vergeten dat hij rechts zijn konijn zou verschonen. Met medicijnen zijn korte opdrachten wel te doen. Voor mij dus de wedervraag.. moet mijn zoon een minderwaadigheidscomplex krijgen omdat hij niks tot een eind kan brengen.. nee!!!

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 19:55

Ann_moi schreef:
*

Dit stond ook al in een eerder bericht van mij :) Therapie kan je helpen om het te begrijpen en er beter mee om te leren gaan, maar die drukte in je hoofd (en lijf als je ook de H lichamelijk hebt) kan door therapie niet minder worden.

Edit: iemand postte dat aangepaste voeding een oplossing is, maar dat is lang niet altijd zo. Door minder suikers te eten, zal ieder kind lichamelijk minder druk worden, dus ADHD'ers ook. De 'geestelijke H' die blijft echter, ook al pas je de voeding aan. De 'lichamelijke H' is voor 'omstanders' vaak heel vervelend, maar voor de AD(H)D'er is die 'geestelijke H' vaak nog veel vervelender, en die zal door anders eten waarschijnlijk niet worden opgelost.
Als iemand wel een 'dieet' weet waarbij die 'geestelijke H' wordt opgelost, hoor ik het graag :) (en dan ook graag de reden dat het precies werkt, ben nieuwsgierig aangelegd)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-12-15 16:00, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 19:57

StableDoor schreef:
'Nieuwetijdskinderen' en die BSM de Jong therapie is in mijn ogen pure ónzin! Het heeft alleen maar meer mijn idee bevestigd dat er veel misverstanden zijn over AD(H)D en medicatie.
Die nieuwetijdskinderen slaat imo nergens op, kijk maar eens naar de 'kenmerken': soms dyslexie, soms astma, soms driftig als ze niet begrepen worden, enz. Kom op zeg! Ieder kind kan dyslexie of astma hebben, en ieder kind zal driftig worden als het niet begrepen wordt. Er staan heel veel kenmerken die voor ieder kind gelden, en heel veel kenmerken waarbij 'soms' staat. Zo kan ik ook wel allemaal theorieën gaan bedenken, als je er 'soms' bij zet.
Die BSM de Jong therapie klopt ook niet. Nieuwe hersenverbindingen aanmaken heeft niks te maken met AD(H)D, ook kan je door 'prikkels' er niet voor zorgen dat dopamine ineens wel in het postsynaptisch membraan opgenomen kan worden. Er is gewoon een probleem met de receptoren en de dopamine. Dit probleem zit in de zenuwcellen. De dopamine blijft in de synapsspleet zitten en wordt niet/slecht opgenomen door het postsynaptische membraan. Hoe zou therapie hierbij kunnen helpen?

Ik bedoel dit niet onaardig, maar ik ben oprecht verbijsterd dat mensen denken dat je hierdoor problemen in de zenuwen kunt oplossen.

Jammer dat je het niet wilt inzien.. maar gelukkig is niet iedereen hetzelfde natuurlijk! Jij mag het onzin vinden, maar hoe kan jij een oordeel geven over iets wat je zelf niet hebt ervaren? Beetje jammer maar weer dat je in de mainstream blijft hangen, typisch gedrag van de kudde ;)

edit: Ik word er best wel moe van, als mensen zomaar wat gaan roepen en dat zonder enige ervaring :).
Ik heb namelijk ervaring met deze therapie bij een jongentje die zwaar autistisch was en nu dus de kenmerken heeft van een jongen met hele lichte autisme. Ook werkt deze therapie op een jongetje met zware epilepsie (hij zou een kasplantje worden) en nu gaat het zo goed met hem, dat hij zonder medicatie leeft en hij haalt zelfs 10en :)). En natuurlijk mijn eigen ervaring van ernstige chronische vermoeidheid met ADD (dus niet eens 200m naar de winkel kunnen lopen). Naar nu al een paar ochtenden werk in de week. Noem het onzin, maar ik ervaar het compleet anders ;).

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 20:09

knetterhard schreef:
StableDoor schreef:

Jammer dat je het niet wilt inzien.. maar gelukkig is niet iedereen hetzelfde natuurlijk! Jij mag het onzin vinden, maar hoe kan jij een oordeel geven over iets wat je zelf niet hebt ervaren? Beetje jammer maar weer dat je in de mainstream blijft hangen, typisch gedrag van de kudde ;)

Wat heb ik volgens jou niet ervaren? Ik snap je daarin niet helemaal. Ik heb genoeg (neuro)biologische kennis, en wat op die website staat klopt gewoon niet in (neuro)biologisch opzicht imo :) Ik sta open voor een uitleg, als het een goede uitleg is en als het klopt met hoe het lichaam werkt, zal je me wel kunnen overtuigen. Maar wat op de site staat, klopt imo niet :)
Ik bedoel het echt serieus overigens dat ik graag wil horen hoe en waarom het werkt volgens jou. Ik vind het alleen een beetje jammer dat je berichtje een beetje richting 'op de man spelen' gaat, maar dat zal vast je bedoeling niet zijn geweest :)

Edit: we hebben in ieder geval een soort overeenkomst :+ We worden er beide moe van als mensen zomaar iets roepen. Jij wordt er moe van als mensen zonder ervaring iets roepen, ik word er moe van dat mensen die zich niet verdiept hebben in AD(H)D, medicatie en de werking van het lichaam zomaar iets gaan roepen wat eigenlijk nergens op gebaseerd is.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 20:33

Ann_moi schreef:
*

Hier heb ik ook over gelezen, erg interessant :j Dit onderzoek is wel enkel naar de 'lichamelijke H' en niet de 'geestelijke H', toch? De 'geestelijke H' is natuurlijk ook erg moeilijk meetbaar. Ik heb wel ook een aantal artikelen gelezen over dat een onderzoek naar het eliminatiedieet helemaal niet klopte. Ze hadden veel fouten gemaakt in het onderzoek (ik weet niet of dat ook dit onderzoek was waar jij het nu over hebt hoor). Ik ben wel erg benieuwd naar de uiteindelijke resultaten :)
Ik weet wel dat bepaalde voedingsmiddelen de neurotransmitters stimuleren, maar die zorgen niet voor meer rust in het hoofd (wel voor sneller denken). Het lijkt me super als wetenschappers ook een dieet vinden wat zorgt voor rust in het hoofd!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-12-15 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd

colette40

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 20:35

Over nieuwe tijdskinderen bedoelde ik niet of dat waar of niet waar is.
Feit waar het om draait is dat deze tijd zowat niet bij te benen is voor kinderen.
En ben je dus druk actief en gevoelig heb je nu al snel een stempel te pakken.
Als ik het vergelijk met mijn dochter vanaf groep 1 tot groep 6,is dat een wereld van verschil.

Maar met diverse hulp (zoals accupunctuur fijne moteriek en met name duidelijk zijn ) is zij ten goede veranderd.

Ze is nog steeds druk,maar kan het zelf nu plaatsen,en uiteraard goede begeleiding op school.
Zij is net van school veranderd en ik hield mijn hart vast,maar het gaat prima.

Op beide scholen worden wij goed begeleid,dus het kan wel.
Tis een normale school.

colette40

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 20:38

Maar ook over het eliminatie dieet is niet bewezen dat het uiteindelijk werkt,voor de een wel en voor de andere niet.
Ik let ook op voeding en e nrs.
Tis puzzelen wat werkt voor jou kind of jezelf.

Neurofeedback is precies zoiets.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 20:55

Klopt, kwam misschien zo over omdat het gelijk zo als onzin word beschouwt..
Ik zelf weet niet op welke website jij hebt gekeken? Maar ik zal een poging doen om het uit te leggen :)).

Bij deze therapie word gekeken vanaf de embryo tot het hier en nu (klinkt zweverig maar het valt op zijn plek als je een gesprek hebt gehad). Het kan zijn dat je met moeite (langdurig in het geboortekanaal) word geboren, waardoor de hersenen van het kindje een soort 'trauma' oplopen, omdat ze dus te lang en teveel druk op het dan nog losse schedeltje hebben. Omdat er soms dus een minimale ongelijkheid in het schedeltje kan blijven, kunnen de hersenen en dus ook organen verkeerde signalen naar elkaar doorgeven en worden de hersengebiedjes niet allemaal voldoende doorbloed (wat dus wel zo hoort). Het ene kindje word erg druk en kan zich moeilijk concentreren hierdoor (vaak komen die 'trauma's ook voor bij huilbaby's) terwijl het andere kindje heel angstig word of krijgt het veelstemmjngswisselingen :). Ik weet niet als je er nog iets van snapt? Maar ik probeer nu weer wat verder te gaan met mijn uitleg.
Ik neem even een kind van 12 jaar oud als voorbeeld om het wat duidelijker uit te leggen.
in de tussentijd (dus vanaf embryo tot 12 jaar) kunnen zich ook andere trauma's voordoen bijvoorbeeld een harde val of een ongeluk, maar ook omdat gebieden in de hersenen (die dus prikkels geven aan de organen en andersom) dus minder doorbloed zijn door het trauma van bijvoorbeeld de geboorte. Of bijvoorbeeld een trauma mee hebben gemaakt van een gebeurtenis of ziektes hebben gehad zoals bijvoorbeeld reflux van de nieren of astmatische klachten. Als dat voor een groot deel is uitgezocht, kan daarbij een behandelplan worden gezocht door middel van voeding en supplementen maar ook oefeningen die je moet doen, om bepaalde gebieden weer wat meer moet gaan leren doorbloeden. Dit omdat het lichaam van zichzelf een herstellend vermogen heeft en zo steeds meer duidelijke prikkels krijgt.
Het helpt dus ook bij de groei van kinderen tot hun 18e levensjaar en daarna natuurlijk ook. Ik ben zelf 23 dus het is niet perse leeftijdgebonden, want er zijn ook gewoon mensen die een stukje ouder zijn en deze therapie volgen.

Ik ga zelf eens in de 3 maanden naar mijn therapeut toe en naarmate je 'beter' word word dit afgebouwd samen met de oefeningen en supplementen (wat overigens echt secondenwerk is).

Ik vind het zelf heel ingewikkeld om uit te leggen, dus als je het nog niet snapt dan hoor ik het wel graag.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 21:52

Ik snap het principe, maar ik snap nog niet helemaal hoe dit effect kan hebben op AD(H)D, ik ben dus nog niet overtuigd :P (ik ben moeilijk te overtuigen soms hoor, haha). Hoe werkt het dan dat je meer doorbloeding krijgt door oefeningen/voeding aanpassen? Op neurotransmitters heeft dat weinig effect lijkt me, of gaat het om een betere af- en aanvoer van zuurstof en afval- en voedingsstoffen?
Ik snap het principe dus wel, maar niet waarom/waardoor het zou werken :) Ik ben iemand die altijd in de 'waarom-fase' is blijven hangen :+ dus ik geloof dingen vaak pas als ik weet waarom/waardoor.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 21:54

Mijn zoon is geboren met een spoedkeizersnede, is/was asmatisch, voedselallergien, exzeem.
ADHD is bij mijn man in de familie aanwezig. Zijn beide broers hebben het en van de totaal 6 kinderen hebben er 4 ADHD verdeeld over de drie broers.

Ik zie het dus voornamelijk als een familie ziekte/afwijking

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 22:01

StableDoor schreef:
Ik snap het principe, maar ik snap nog niet helemaal hoe dit effect kan hebben op AD(H)D, ik ben dus nog niet overtuigd :P (ik ben moeilijk te overtuigen soms hoor, haha). Hoe werkt het dan dat je meer doorbloeding krijgt door oefeningen/voeding aanpassen? Op neurotransmitters heeft dat weinig effect lijkt me, of gaat het om een betere af- en aanvoer van zuurstof en afval- en voedingsstoffen?
Ik snap het principe dus wel, maar niet waarom/waardoor het zou werken :) Ik ben iemand die altijd in de 'waarom-fase' is blijven hangen :+ dus ik geloof dingen vaak pas als ik weet waarom/waardoor.

Dat herken ik heel goed en ik snap ook heel goed dat ADHD iets anders is dan autisme of epileptie, maar in principe moet dat daarbij ook goedkomen.
Ik zal het eens vragen hoe het precies zit, als ik er tijd voor heb, want zelf weet ik niet hoe ik dit precies in elkaar steekt.. het gaat er vooral om dat weefsels, spieren etc worden losgemaakt, wat dus sowieso voor een betere doorbloeding zorgt. Ik weet niet als je accupressuur kent (Het lijkt op accupuntuur, maar dan zonder naalden en daarvoor word de druk van vingers gebruikt)?
Het lijkt daar erg op en natuurlijk is het erg vergelijkbaar met een goede chiropractor/osteopaat.