Pearlx schreef:In het geval van de giraffe waren er trouwens meerdere dierentuinen zowel met als zonder giraffen die het dier wilden opnemen. De Deense dierentuin leek echter steeds weer een smoesje te hebben waarom het dier daar niet heen kon.
Ik weet niet welke dierentuinen het dier wilden opnemen. Ik weet wel dat er een verschil is tussen dierentuinen en dierentuinen. Op een Belgische nieuwssite (knack.be) vond ik deze informatie:
"In het Europese netwerk van dierentuinen en aquaria (EAZA) geldt het beleid om bloedverwantschap tussen giraffen te vermijden. Omwille van genetische redenen kon geen andere zoo in het EAZA-netwerk, dat 300 dierentuinen telt, gevonden worden."
Een castratie van het dier werd niet overwogen omdat het te gruwelijk is en "ongewenste" bijwerkingen zou hebben. De giraf terug in de natuur introduceren, was eveneens geen optie. Zo'n proces heeft weinig kans op succes en is niet gewenst door de Afrikaanse landen."
Het lijkt me niet de bedoeling om als EAZA-dierentuin je overtollige dieren af te voeren richting een niet-EAZA dierentuin. En blijkbaar was er geen EAZA dierentuin met belangstelling, dus geen geschikte herplaatsplek. Dat lijkt mij geen smoesje, maar een signaal dat de Deense zoo de EAZA-eisen serieus neemt en dus zijn verantwoordelijkheid neemt, zelfs als 'het grote publiek' dat niet wordt gehinderd door enige kennis op dit gebied alleen maar een sielug dier ziet en niet verder denkt. Hier in het topic heeft iemand gereageerd die werkt bij een dierentuin die deze giraf wel wilde hebben, maar die persoon geeft ook al direct aan dat deze dierentuin niet is aangesloten bij het EAZA-netwerk en bovendien geen andere giraffen heeft. Het lijkt mij dus volkomen terecht dat de giraf daar niet heen kon. Geen smoesje, maar gewoon voldoen aan de afspraken binnen de EAZA.