kerngezonde giraffe door kop geschoten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:09

Pearlx schreef:
In het geval van de giraffe waren er trouwens meerdere dierentuinen zowel met als zonder giraffen die het dier wilden opnemen. De Deense dierentuin leek echter steeds weer een smoesje te hebben waarom het dier daar niet heen kon.

Ik weet niet welke dierentuinen het dier wilden opnemen. Ik weet wel dat er een verschil is tussen dierentuinen en dierentuinen. Op een Belgische nieuwssite (knack.be) vond ik deze informatie:

"In het Europese netwerk van dierentuinen en aquaria (EAZA) geldt het beleid om bloedverwantschap tussen giraffen te vermijden. Omwille van genetische redenen kon geen andere zoo in het EAZA-netwerk, dat 300 dierentuinen telt, gevonden worden."

Een castratie van het dier werd niet overwogen omdat het te gruwelijk is en "ongewenste" bijwerkingen zou hebben. De giraf terug in de natuur introduceren, was eveneens geen optie. Zo'n proces heeft weinig kans op succes en is niet gewenst door de Afrikaanse landen."

Het lijkt me niet de bedoeling om als EAZA-dierentuin je overtollige dieren af te voeren richting een niet-EAZA dierentuin. En blijkbaar was er geen EAZA dierentuin met belangstelling, dus geen geschikte herplaatsplek. Dat lijkt mij geen smoesje, maar een signaal dat de Deense zoo de EAZA-eisen serieus neemt en dus zijn verantwoordelijkheid neemt, zelfs als 'het grote publiek' dat niet wordt gehinderd door enige kennis op dit gebied alleen maar een sielug dier ziet en niet verder denkt. Hier in het topic heeft iemand gereageerd die werkt bij een dierentuin die deze giraf wel wilde hebben, maar die persoon geeft ook al direct aan dat deze dierentuin niet is aangesloten bij het EAZA-netwerk en bovendien geen andere giraffen heeft. Het lijkt mij dus volkomen terecht dat de giraf daar niet heen kon. Geen smoesje, maar gewoon voldoen aan de afspraken binnen de EAZA.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:13

LindyH schreef:
Oh oke, niet zo'n goed voorbeeld dan, de Stellerzeeleeuwen. Ik had dat voorbeeld gekozen omdat Bart, het grote mannetje van vroeger een favoriet van mij als kind was. Toe hij er opeens niet meer was heb ik aan een verzorger gevraagd waar Bart was gebleven. Hij antwoorde stotterend en rood aanlopend dat hij was ehh... overleden. Geen idee wat de doodsoorzaak was, kan best een natuurlijke dood zijn geweest, maar ik leerde als kind toen wel dat het overlijden van dieren in dierentuinen een gevoelig punt is.

Later realiseerde ik me bij die dieren voor het eerst hoe het ging in dierentuinen. Die Stellermannetjes zijn zo aggressief! In natuurfilms zie je dat soort dieren altijd vechten en vol met wonden en littekens zitten. Ik liep een keer door het Dolfinarium en vroeg me af waarom je dat soort gevechten daar nooit ziet...

Stellers zijn inderdaad een voorbeeld van een diersoort waar je echt geen meerdere volwassen mannen wilt als je ook vrouwtjes in hetzelfde verblijf hebt (Zeeolifanten trouwens ook). Er is een tijd geleden zelfs een Stellerzeeleeuw overleden in het Dolfinarium tijdens een simpele stoeipartij omdat deze net verkeerd in de nek werd gepakt door een andere zeeleeuw. Zeer heftige dieren waar de trainers ook alleen 'hands-off' mee werken.

Een 'bachelor' groep gaat overigens wel. Een gecastreerde zoon van Bart en een zoon van de huidige harembaas (Adak) zijn naar Zuid-Frankrijk verhuisd om de reden dat ze concurrentie waren geworden voor Adak. Hier is vorig jaar nog een jonge man bijgekomen en dat gaat prima. Het dolfinarium in Zuid-Frankrijk stond hier ook om te springen omdat het een nieuwe en vrij zeldzame soort is die ze zo toe konden voegen aan hun zeezoogdieren collectie.

Bij de meervoorkomende soorten zit helaas anders.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:15

maura schreef:
Een castratie van het dier werd niet overwogen omdat het te gruwelijk is.

Een castratie is 'te gruwelijk' maar het dier doden niet? Dat vind ik pas een rare beredenering.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:18

Vind het wel interessant. Had gerust bij die ontleding willen zijn. Leeuwen ook een lekker feest maal.

Zie het probleem niet. Tuurlik hadden ze beter moeten fokken om dit te voorkomen. Maar een giraffe die al te veel families elders heeft plaats je niet verder. Zeker niet met de fok programma's. Zou hij alleen maar een last zijn.

En tja die kinderen zijn allemaal bezoekers. Mij kinderen hadden dit niet mogen zien als ik ze had, ik vond die kids op TV veel te jong om te laten kijken

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:19

Deze dierentuin is tenminste wel eerlijk en is er open over.

Neemt niet weg dat het wel erg is en dat het raar is dat er vrij jonge kinderen bij mogen zijn tijdens het in het stukken snijden van het dier en zo voor de leeuwen te werpen.

Maar aan de andere kant... gezond vlees voor de leeuwen, niks wordt er verspild.

En wat is het verschil in dat er koeien/ schapen/ kippen/ paarden/ varkens/ geiten gedood worden voor vlees voor de mensen?

Dit is toch precies hetzelfde, maar dan gaat het in dit geval om een giraf en waar het publiek bij mag zijn.

Tja als men de dierentuinen zo leuk vinden en de jonkies zooo leuk vinden, tja........ dan worden er gefokt om de bezoekers aan te kunnen trekken. En het is ook iets natuurlijks voor de dieren om te kunnen paren en te jongen.

Ja, helaas komt er hiervan wel een overschot aan dieren...........

Gebeurd net zo goed in NL maar dan met de andere diersoorten. Alleen zijn ze daar niet zo open over.

Neem nou wolvenpups en of hyenapups? en of bavianen................ leeuwenwelpen............
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 10-02-14 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:24

Pearlx schreef:
maura schreef:

Een castratie is 'te gruwelijk' maar het dier doden niet? Dat vind ik pas een rare beredenering.

Pearl, die tekst die je quote is dus niet van mij, maar van de Belgische nieuwssite. Bovendien is het maar de helft van de zin.
Ik heb verder niet nagezocht waarom castratie bij giraffen gruwelijk zou zijn of wat de ongewenste bijwerkingen zouden zijn. Persoonlijk heb ik genoeg aan deze informatie, want blijkbaar is wel overwogen om te castreren en is geconcludeerd dat dat ook geen optie was. Als jij niet genoeg hebt aan die informatie, dan ga je toch gewoon zelf even zoeken naar het waarom? Nu ruk je de tekst volledig uit verband en geef je een oordeel over halve informatie. Beetje raar vind ik dat.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:25

Pearlx schreef:
maura schreef:

van de dood merkt hij niks en van castratie kan hij inderdaad wel meer van meekrijgen.

overigens dat mensen het goed vinden dat dierentuinen dit dier willen opvangen ook al hebben ze geen giraffe, nee dat vind ik pas hypocriet
als het woord giraffe werd weggelaten en er stond kalf/koe/varken/big of wat dan ook was het goed geweest.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:30

maura schreef:
Pearl, die tekst die je quote is dus niet van mij, maar van de Belgische nieuwssite. Bovendien is het maar de helft van de zin.
Ik heb verder niet nagezocht waarom castratie bij giraffen gruwelijk zou zijn of wat de ongewenste bijwerkingen zouden zijn. Persoonlijk heb ik genoeg aan deze informatie, want blijkbaar is wel overwogen om te castreren en is geconcludeerd dat dat ook geen optie was. Als jij niet genoeg hebt aan die informatie, dan ga je toch gewoon zelf even zoeken naar het waarom? Nu ruk je de tekst volledig uit verband en geef je een oordeel over halve informatie. Beetje raar vind ik dat.

En jij was degene die de tekst plaatste maura, dus als ik op het 'quote' knopje druk staat daar jouw naam. Daar kan ik niks aan doen. ;(

Castratie bij giraffen is zeker een risico, bij alle dieren trouwens. Ook is het nog niet zo vaak gedaan en zo'n groot dier onder narcose brengen is natuurlijk ook risicovol. Als ze dát er hadden neergezet dan vond ik het ook helemaal geen probleem, maar de woordkeuze 'te gruwelijk' gebruiken terwijl hij vervolgens wordt gedood, in stukken gesneden voor de ogen van kinderen en aan de leeuwen gevoerd vind ik echt te ironisch voor woorden.

Ik ben het trouwens volledig eens met de stelling dat als het een koe/kip/big was geweest men er niet zo'n heisa over maakte.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:31

Citaat:
De giraf terug in de natuur introduceren, was eveneens geen optie. Zo'n proces heeft weinig kans op succes en is niet gewenst door de Afrikaanse landen."

En leg nou nog eens uit wat precies het doel is van een fokprogramma van deze dieren door Europese dierentuinen?

Als ze toch niet in het wild teruggeintroduceerd kunnen worden? Lang leve de Europese regelgeving en totale zinloosheid!

Misschien maar beter helemaal stoppen met dit soort dieren te fokken alleen maar voor vermaak van een publiek, aangezien terugzetten in het wild ook weinig waarde heeft als ze er daar niet eens gebruik van wensen te maken?

Dit lijkt op fokken alleen maar voor bezoekers en als voer voor de leeuwen?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:32

maar als het dier terug gezet zou worden in de wildernis op dit moment zou het ook gedood worden en aan de leeuwen besteed zijn.
dat is het nu toch ook?

en wij fokken voor het merendeel toch ook voor onze dieren

hondenvoer/kattenvoer/slangenvoer en noem zo maar op ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:35

randalinpony schreef:
Citaat:
De giraf terug in de natuur introduceren, was eveneens geen optie. Zo'n proces heeft weinig kans op succes en is niet gewenst door de Afrikaanse landen."

En leg nou nog eens uit wat precies het doel is van een fokprogramma van deze dieren door Europese dierentuinen?

Als ze toch niet in het wild teruggeintroduceerd kunnen worden? Lang leve de Europese regelgeving en totale zinloosheid!

Misschien maar beter helemaal stoppen met dit soort dieren te fokken alleen maar voor vermaak van een publiek, aangezien terugzetten in het wild ook weinig waarde heeft als ze er daar niet eens gebruik van wensen te maken?

Je maakt mensen wel een stukje bewuster, je kan over alle dieren wel roepen 'laat ze niet verdwijnen' maar als mensen nog nooit zo'n dier van dichtbij hebben gezien dan zijn ze zich er wel minder bewust van hoe 'bijzonder' het is dat ze nog in het wild leven.
Ik ben niet voor of tegen dierentuinen maar denk wel dat het mensen bewuster maakt en mensen zich zo sneller in willen zetten voor de dieren in Afrika of andere landen.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:36

randalinpony schreef:
Citaat:

Het doel van dieren fokken in dierentuinen is zelden het 'terugzetten in het wild' met uitzondering van een paar zeer bedreigde soorten.

Het echte doel van het fokken van dieren in dierentuinen is een populatie behouden in gevangenschap die alle dierentuinen van deze soort kan voorzien. Zodat je geen dieren uit het wild hoeft te halen om dierentuinen te vullen.

En dan heb je ook nog de soorten die er genoeg of zelfs te veel zijn, maar toch gefokt worden. Ookal is er geen plek in de andere tuinen. Dit heeft meestal met publiciteit te maken.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:41

Pearlx schreef:
En jij was degene die de tekst plaatste maura, dus als ik op het 'quote' knopje druk staat daar jouw naam. Daar kan ik niks aan doen. ;(

Klopt, maar je had ook een groter stuk kunnen quoten met daarbij de melding dat het van die nieuwssite kwam of zoals Randalinpony deed de tekst zonder naam quoten. Maar goed, ik kan nogal een Pietje Precies zijn en we zitten hier op een forum en niet in een rechtszaal dus zand erover.

Randalinpony, ik lees dat stukje anders. Namelijk dat deze giraf terug in het wild plaatsen geen optie is, niet dat het nooit een optie is om gefokte dieren in het wild uit te zetten. Alleen heb je ook in de vrije natuur niet zoveel aan één enkele onvolwassen hengst lijkt mij, dus als gefokte giraffen worden uitgezet kan ik me zo voorstellen dat dat gebeurt als kudde. Verder worden fokprogramma's niet alleen gebruikt om dieren in het wild te kunnen uitzetten, maar ook om ervoor te zorgen dat dieren niet meer uit het wild gevangen te hoeven worden. Zodat illegale handelaren niet weg kunnen komen met de smoes dat illegaal gevangen dieren bedoeld zijn voor dierentuinen.

Kedevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:43

Ik snap dat als er een overschot is er iets aan gedaan moet worden. Autopsie en vervolgens aan de leeuwen voeren vind ik best oké. Het dier merkt er tenslotte niks van. Kreeg een kogel boem dood.
Wat ik echter niet snap is waar waren de ouders van die kinderen? Mijn kinderen zouden dit absoluut niet mogen zien. Ik snap ook niet dat de dierentuin hier geen leeftijds grens aan heeft aan gesteld. Het is helemaal niet erg om ze te leren dat het leven niet altijd even leuk is maar om ze nou zo met de neus op de feiten te drukken..

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:47

Ik heb niet alles gelezen.
Dit gebeurt bij alle dierentuinen, zowel in Nederland als in het buitenland.
Zeker mannetjes zijn er vaak teveel. Wat moet je ermee doen?
Is een lastige kwestie. Wordt heel leuk gezegd, zat andere dierentuinen.
maar de meeste dierentuinen zitten echt niet te wachten op een mannetje waar ze niet mee mogen fokken. Waar zet je die dan neer? En een mannetje is een groep zetten waar al een man zit, das leuk!

Mag ik overigens over het fokprogramma nog even het prezwalksi paard aankaarten?
Als deze niet in gevangenschap werden gehouden waren ze uitgestorven.
Ze zijn juist door het fokprogramma weer uitgezet.
Dierentuinen willen de populatie in gevangenschap behouden. Uitzetten kan altijd nog als dat moet en nodig is. Dat gaat alleen echt niet zo makkelijk. En zeker niet met 1 dier die 18 maanden lang door de mens gevoerd is. Die gaat het echt niet overleven in het wild.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:47

Ik vind het ook een zeer onzinnige aangelegenheid. Als dit ter educatie was had ik de gelegenheid maar aangegrepen om te leren hoe je zo'n dier dient te castreren. Ja is een risico maar Shires en stieren worden ook gecastreerd. Gewoon staand dus alleen plaatselijke verdoving.

Waarom ik het echter echt een onzinnige toestand vind is dat ze op voorhand wisten dat dit dier geen genetische aanvulling zou zijn. Bij een degelijke klein fokpopulatie hou je op voorhand rekening met de inteelt percentages(of legt ze bewust naast je neer.)
Dan fok je zo'n dier niet. Of zet hem inderdaad terug. Dat is met przewalski's ook gedaan. Zou niet weten waarom dat met een giraffe niet geprobeerd kan worden.

Of, prima hoe je wil, doet het wel en weet dat je hem gaat slachten....maar hou het dan buiten de publiciteit en voer hem op aan de leeuwen als de dierentuin gesloten is.
Ik vind voor de ogen van kinderen zo'n dier opvoeren aan de leeuwen geen fraaie attractie. (en ik zou ook zeker als ik het wist niet dan gaan kijken met mijn koters)

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:51

ik denk dat men daar eens wat meer stil bij moet staan. Waarom zijn er dierentuinen, waarom wordt er gefokt met de dierentuindieren?

Ja, dierentuinen dragen steeds meer bij aan natuurbehoud etc. Maar waarom gaan wij met z'n allen er heen? Ik denk dat een heel groot gedeelte van de dierentuin bezoekers niet stilstaat bij dat soort dingen. men gaat puur voor het vermaak niet om een bijdrage te leveren aan natuurbehoud. Het grootste gedeelte van de dierentuin dieren wordt idd niet gefokt om terug te zetten in de natuur. Maar puur om idd de dierentuin populatie in stand te houden. En zo lang wij betalen om die dieren te kunnen zien, draag je dus niet alleen bij aan de goede kanten maar uiteindelijk ook aan de negatieve kanten van de zaak.
Maar ik denk wel dat dierentuinen tegenwoordig steeds meer doen en beter worden in educatie en op deze manier mensen bewust maken van bv uitstervende diersoorten en de oorzaken ervan. Ik denk dat ze hier een grote bijdrage leveren. Helaas is een dierentuin die enkel bestaat uit diersoorten die uiteindelijk terug gezet worden in het wild niet interessant voor het publiek. Dus het grootste gedeelte dierentuin dieren is enkel voor het leuk, voor het trekken van bezoeker. Inclusief de jonge dieren en de gevolgen hiervan. Tja o heeft alles zijn negatieve kanten... en helaas, zonder fokken sterft een dierentuin populatie ui.t Gevolg dat ze of niet meer te zien zullen zijn of uit het wild gehaald gaan worden omdat het publiek de soort nou eenmaal wil zien...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:57

Jolandaa_ schreef:
Vind het wel interessant. Had gerust bij die ontleding willen zijn. Leeuwen ook een lekker feest maal.

Jammer dat het niet gewoon voor menselijke consumptie gebruikt is. Ik had wel een Giraffe steak willen proberen.

Afbeelding

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:59

jojootje84 schreef:
ik denk dat men daar eens wat meer stil bij moet staan. Waarom zijn er dierentuinen, waarom wordt er gefokt met de dierentuindieren?

Ja, dierentuinen dragen steeds meer bij aan natuurbehoud etc. Maar waarom gaan wij met z'n allen er heen? Ik denk dat een heel groot gedeelte van de dierentuin bezoekers niet stilstaat bij dat soort dingen. men gaat puur voor het vermaak niet om een bijdrage te leveren aan natuurbehoud. Het grootste gedeelte van de dierentuin dieren wordt idd niet gefokt om terug te zetten in de natuur. Maar puur om idd de dierentuin populatie in stand te houden. En zo lang wij betalen om die dieren te kunnen zien, draag je dus niet alleen bij aan de goede kanten maar uiteindelijk ook aan de negatieve kanten van de zaak.
Maar ik denk wel dat dierentuinen tegenwoordig steeds meer doen en beter worden in educatie en op deze manier mensen bewust maken van bv uitstervende diersoorten en de oorzaken ervan. Ik denk dat ze hier een grote bijdrage leveren. Helaas is een dierentuin die enkel bestaat uit diersoorten die uiteindelijk terug gezet worden in het wild niet interessant voor het publiek. Dus het grootste gedeelte dierentuin dieren is enkel voor het leuk, voor het trekken van bezoeker. Inclusief de jonge dieren en de gevolgen hiervan. Tja o heeft alles zijn negatieve kanten... en helaas, zonder fokken sterft een dierentuin populatie ui.t Gevolg dat ze of niet meer te zien zullen zijn of uit het wild gehaald gaan worden omdat het publiek de soort nou eenmaal wil zien...

Dierenparken dragen veel meer bij dan alleen vermaak. Bij alleen vermaak zonder enige vorm van educatie heb je het namelijk over een circus. Ja, entertainment voertnog steeds de overmaat in dierenparken want mensen moeten nu eenmaal vermaakt worden, wil je zie iets leren. Kijk naar musea, die staan als 'uitjes' aangekondigd en moeten allemaal leuke acties verzinnen om het boeiend te maken voor gezinnen. Pure leerstof dat vind de standaard consument niks, het moet in een leuk jasje.

Vroeger was dit ook al zo en ging dat er voor de dieren nog slechter aan toe. Denk bijvoorbeeld aan olifanten en apen. 20 a 30 jaar geleden was het nog vrij normaal dat deze ook kunstjes deden in dierentuinen. Het was heel normaal om een aap met kleren aan door het park te zien wandelen of een olifant op zijn achterpoten te zien staan, of een ritje aan de kids te geven.

Dierenwelzijn evolueert gelukkig snel en er zijn steeds strengere regels voor. Educatie is een groot aspect in dierenparken. Waarom plaatst men borden, geeft men rondleidingen en bouwt men in de dierentuin vaak de natuurlijke omgeving van de dieren na? Juist, voor de bezoeker.

Ze hoéven helemaal geen borden te plaatsen en de dieren kunnen net zo goed op beton liggen, de mensen komen toch wel kijken, daar zijn circussen nog steeds grote voorbeelden van.

Of de verblijven kaal zijn of natuurgetrouw aan de wilde omgeving doet verder niet veel leed aan het dier toe, juist vooral aan de bezoeker. Of het nu een betonnen wand, of een rotswand is maakt niet zo heel veel uit, of een leeuw die op betonnen bodem ligt en een roestvrij stalen ligplek heeft inplaats van het gras en een mooie ligrots. Of het speeltje nu een Afrikaans uitziend houtblok met vlees erin is of een stalen constructie, Het effect is vooral cosmetisch. En eigenlijk is beton en roestvrijstaal veel hygiënischer omdat het makkelijker is schoon te maken en misschien dus stiekem zelfs beter voor het welzijn.

Educatie komt van meer dan alleen borden. Er zijn talloze educatieve presentaties onder de dierenparken. Speurtochten, Tourgidsen, boekjes, filmvertoningen. Ook doneren veel dierentuinen jaarlijks erg veel geld aan het behoud van wilde dieren. Ook hier in Nederlanden doneren dierentuinen enorme hoeveelheden aan natuurbehoud en onder andere projecten voor het behouden van wilde neushoorns, tijgers etc.

Dat kost allemaal veel geld dat ze net zo goed in hun eigen zak kunnen steken of in de verzorging van de dieren. Nogmaals ze hoéven het niet te doen.

Hier zit zeker de lijn tussen bijvoorbeeld een circus en een dierenpark, oftewel het pure vermaak en het educatieve gedeelte.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:03

Kedevr schreef:
Ik snap dat als er een overschot is er iets aan gedaan moet worden. Autopsie en vervolgens aan de leeuwen voeren vind ik best oké. Het dier merkt er tenslotte niks van. Kreeg een kogel boem dood.
Wat ik echter niet snap is waar waren de ouders van die kinderen? Mijn kinderen zouden dit absoluut niet mogen zien. Ik snap ook niet dat de dierentuin hier geen leeftijds grens aan heeft aan gesteld. Het is helemaal niet erg om ze te leren dat het leven niet altijd even leuk is maar om ze nou zo met de neus op de feiten te drukken..

Tja, t is maar net hoe je erin staat als ouder. Mijn vader is vanaf jongsafaan al betrokken geweest bij het slachten van de eigen dieren. Voor mijn vriendin op de boerderij was het ook gewoon onderdeel van de opvoeding (die zei ook rustig; opa heeft onze kip geslacht en die eten wij vanavond op, heerlijk!). Ik kwam als kind ook op een boerderij waarbij ik als jong meisje als de dode schapen van het land moest halen :+ Is niets mis mee om te leren waar het vlees vandaan komt :) als ouder weet je wel wat je kind wel of niet aankan op dat moment en als je zelf goede tekst en uitleg geeft is het eerder leerzaam dan 'slapeloze nachtenwerk'.
Ik had met mijn neefjes dit ook zo bekeken, die jongens hadden dat juist hartstikke interessant gevonden. Met mijn buurjongen dan weer niet, die was al overstuur als je per ongeluk op een mier stond.

_Tara_

Re: kerngezonde giraffe door kop geschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:05

Helemaal met vuurneon eens :j

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:06

vuurneon schreef:
Tja, t is maar net hoe je erin staat als ouder. Mijn vader is vanaf jongsafaan al betrokken geweest bij het slachten van de eigen dieren. Voor mijn vriendin op de boerderij was het ook gewoon onderdeel van de opvoeding (die zei ook rustig; opa heeft onze kip geslacht en die eten wij vanavond op, heerlijk!). Ik kwam als kind ook op een boerderij waarbij ik als jong meisje als de dode schapen van het land moest halen :+ Is niets mis mee om te leren waar het vlees vandaan komt :) als ouder weet je wel wat je kind wel of niet aankan op dat moment en als je zelf goede tekst en uitleg geeft is het eerder leerzaam dan 'slapeloze nachtenwerk'.

Helemaal mee eens maar volgens mij kun je dat niet vergelijken met deze actie: bleue kindertjes die nog nooit íets van de dood hebben meegemaakt ineens confronteren met het in stukken snijden van een (toch niet zo alledaagse) giraf. Wat hebben die ouders ook gedacht? Daar ga je met je kind toch niet heen?

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:06

vuurneon schreef:
Kedevr schreef:

Ik kom ook uit een familie waar dieren slachten normaal was. Ook werd mij van jongs af aan goed uitgelegd hoe het zat met de dood en de dood van een huisdier, daar kon ik dan ook goed mee omgaan. Ik denk dat de meeste ouders wel weten wat hun kind mentaal aan kan. Want als je uit een huishouden komt zonder huisdieren en nog nooit een stuk rauw vlees van dichtbij gezien hebt lijkt het me sterk dat je met je kind gaat kijken hoe ze een giraffe aan stukken hakken. In Denemarken is het volgens mij ook normaal om dit soort autopsies bij te wonen, ik zie regelmatig berichten van aangespoelde walvissen in Denemarken voorbij komen waar dan ook voor publiek het dier wordt ontleed.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:07

sallandval schreef:
vuurneon schreef:

Helemaal mee eens maar volgens mij kun je dat niet vergelijken met deze actie: bleue kindertjes die nog nooit íets van de dood hebben meegemaakt ineens confronteren met het in stukken snijden van een (toch niet zo alledaagse) giraf. Wat hebben die ouders ook gedacht? Daar ga je met je kind toch niet heen?

Weet je niet, als mijn neefjes hier zo per ongeluk tegen aan liepen weet ik zeker dat zij hadden gevraagd om erbij te blijven. :)
Als ouder ken je je kind ;) dus waarom ook niet? Als je merkt dat je kind overstuur is, dan ga je het uit de weg natuurlijk en leg je het rustig uit, uit zicht van de ontleding.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 10-02-14 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:09

vuurneon schreef:
Weet je niet, als mijn neefjes hier zo per ongeluk tegen aan liepen weet ik zeker dat zij hadden gevraagd om erbij te blijven. :)
Als ouder ken je je kind ;)

Dat jij als ouder je kind kent zegt natuurlijk niet automatisch dat elke ouder zijn kind goed inschat, was het maar zo'n feest...