De doodstraf

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 17:56

verootjoo schreef:
Bunga schreef:
Dus er gaat zo veel geld op aan de kosten van een nieuw pand en bewaking? Maar imo moet de bewaking toch sowieso betaald worden? Ik kan het me nog steeds niet voorstellen.. :o?

:+

heb jij enig idee wat de kosten van de hoogste rechters zijn? De advocaten? En wat die hele processen kosten? Dan de executie zelf nog... De mensen die bepalen welke straf iemand krijgt zijn niet bepaald de minste. En het zijn er ook nog eens heel erg veel, zal wat wezen als een rechter dat kan beslissen.
Da's ways duurder dan iemand levenslang opsluiten.

En om nou een mens te executeren te vergelijken met het inslapen van een paard...

Voor iemand levenslang wordt opgesloten moeten hier toch ook rechtszaken over geweest zijn? Misschien moet ik duidelijker mijn vragen formuleren: wordt de doodstraf door anderen bepaald dan de gevangenisstraffen? En een paard is inderdaad niet te vergelijken met een mens, maar bij een mens worden spierverslappers ingespoten, een paard krijgt een overdosis aan slaapmiddelen. Zit hier werkelijk zon verschil in aan kosten?
Laatst bijgewerkt door Eight op 18-01-14 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 17:57

Heeft wel degelijk met begrijpend lezen te maken; deze dingen stonden ook al in mijn eerdere quotes. Daar had je prima kunnen zien dat het niet alleen het pand en de bewaking was. En onvriendelijk? Nee. Kort, dat wel. Het staat er namelijk al.

Natuurlijk zijn die processen duurder. Het is nogal een beslissing die je neemt. Er zijn meer beroepsmogelijkheden, dus heel veel meer rechtszaken. Er moet nog beter en nauwkeuriger onderzocht worden of het allemaal echt wel klopt, want het gebeurt helaas nog veel te vaak dat er een onschuldige ter dood wordt veroordeeld.
De executie is duur omdat het spul duurder is, omdat je de beul moet betalen (een veearts komt misschien voor 100 euro, iemand die een mens ter dood brengt echt niet), omdat je bevoegde getuigen moet toelaten, omdat er een arts bij moet zijn, etcetera etcetera.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 18:00

Google is je vriend, als je gewoon googled op "why are executions expensive", krijg je heel wat info. Op één van de eerste links, vind ik dit, om er even een getal op te plakken:

Citaat:
Kansas: “The study counted death penalty case costs through to execution and found that the median death penalty case costs $1.26 million. Non-death penalty cases were counted through to the end of incarceration and were found to have a median cost of $740,000. For death penalty cases, the pre-trial and trial level expenses were the most expensive part, 49% of the total cost. The investigation costs for death-sentence cases were about 3 times greater than for non-death cases. The trial costs for death cases were about 16 times greater than for non-death cases ($508,000 for death case; $32,000 for non-death case).”

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 18:09

Dus als ik alles goed begrijp kost het meer geld om een zaak te onderzoeken waarbij de dood het gevolg gaat zijn voor de dader? Is dit onderzoek dan nog uitgebreider dan bij de zaken die niet de dood tot het gevolg hebben? Want dit moet dan toch eigenlijk wel een teleurstelling zijn voor slachtoffers waarbij de doodstraf niet in beeld is geweest? Er wordt dus enkel meer geld aan uitgegeven omdat de straf die volgt groter is en er dus meer/beter bewijs moet zijn tegen de dader? Zaken waarbij de dader een celstraf heeft gehad zijn dan in principe minder onderzocht, of snap ik het helemaal fout? Ik probeer het te begrijpen, werkelijk, maar het blijft een lastig punt..

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 18:10

Bunga schreef:
En een paard is inderdaad niet te vergelijken met een mens, maar bij een mens worden spierverslappers ingespoten, een paard krijgt een overdosis aan slaapmiddelen. Zit hier werkelijk zon verschil in aan kosten?

Ik heb het idee dat jouw focus (te veel) ligt op alleen de daadwerkelijke executie zelf? Daar gaan onder andere ook nog heeeeel wat jaren detentie aan vooraf.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 18:16

Citaat:
Kansas: “The study counted death penalty case costs through to execution and found that the median death penalty case costs $1.26 million. Non-death penalty cases were counted through to the end of incarceration and were found to have a median cost of $740,000. For death penalty cases, the pre-trial and trial level expenses were the most expensive part, 49% of the total cost. The investigation costs for death-sentence cases were about 3 times greater than for non-death cases. The trial costs for death cases were about 16 times greater than for non-death cases ($508,000 for death case; $32,000 for non-death case).”

Dit vertaald:
Citaat:
Kansas: "De studie berekende de kosten van een doodstrafzaak door tot de executie en kwam tot de conclusie dat de gemiddelde doodstrafzaak $1,26 miljoen kost. Zaken waarin geen doodstraf uitgesproken wordt, werden doorberekend tot het einde van de gevangenisstraf en bleken een gemiddeld kostenplaatje van $740.000 te hebben. Voor doodstrafzaken gold dat het de kosten voor en tijdens de processen het hoogst waren, namelijk 49% van de totale uitgaven. De onderzoekskosten voor doodstrafzaken waren ongeveer 3x zo hoog als voor niet-doodstrafzaken. De proceskosten voor doodstrafzaken waren ongeveen 16 keer hoger dan voor niet-doodstrafzaken ($508.000 voor doodstrafzaken tegenover $32.000 voor niet-doodstrafzaken).

Natuurlijk zijn de onderzoekskosten hoger, natuurlijk wordt alles beter onderzocht. Het is immers niet meer terug te draaien.

Wat betreft de daadwerkelijke executie; daar heb ik in mijn vorige post al antwoord op gegeven.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 18:19

Targaryen schreef:
Bunga schreef:
En een paard is inderdaad niet te vergelijken met een mens, maar bij een mens worden spierverslappers ingespoten, een paard krijgt een overdosis aan slaapmiddelen. Zit hier werkelijk zon verschil in aan kosten?

Ik heb het idee dat jouw focus (te veel) ligt op alleen de daadwerkelijke executie zelf? Daar gaan onder andere ook nog heeeeel wat jaren detentie aan vooraf.

Zoals in het vorige geplaatste bericht vraag ik me oprecht af waarom er dan meer onderzoek wordt gedaan indien de dood van toepassing is dan wanneer het om een celstraf gaat. Ik kan me voorstellen dat de dood echt de zwaarste straf is, maar eigenlijk is dit dan toch oneerlijk tegenover de slachtoffers van een misdrijf waarbij de dader een celstraf heeft gehad? Deze zaken zijn dan toch minder goed onderzocht en mogelijk heeft de dader (door mindere onderzoeken) een lichtere straf gehad? Mijn focus lag inderdaad op de executie zelf, het inspuiten van de vloeistof moet door iemand gedaan worden die bevoegd is daarvoor, maar dan nog vind ik het moeilijk voor te stellen dat de executie zelf zo duur moet zijn? Een arts zal inderdaad redelijk wat verdienen, maar het inspuiten zelf duurt toch niet lang? Wat betreft de rechtzaken zie ik het wel in dat hier hogere kosten aan zitten, maar het waarom is dan oneerlijk tegenover de slachtoffers van andere zaken..? Lastig.. :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 18:20

Bunga schreef:
Dus als ik alles goed begrijp kost het meer geld om een zaak te onderzoeken waarbij de dood het gevolg gaat zijn voor de dader? Is dit onderzoek dan nog uitgebreider dan bij de zaken die niet de dood tot het gevolg hebben? Want dit moet dan toch eigenlijk wel een teleurstelling zijn voor slachtoffers waarbij de doodstraf niet in beeld is geweest? Er wordt dus enkel meer geld aan uitgegeven omdat de straf die volgt groter is en er dus meer/beter bewijs moet zijn tegen de dader? Zaken waarbij de dader een celstraf heeft gehad zijn dan in principe minder onderzocht, of snap ik het helemaal fout? Ik probeer het te begrijpen, werkelijk, maar het blijft een lastig punt..

Dat is toch niet zo raar? Bij een foutieve veroordeling van iemand die vastzit kan je diegene nog excuses aanbieden, schadevergoeding, bladiebla, bij iemand die geëxcecuteerd is niet. Bovendien kan ik het me voorstellen dat iemand eerder klaar is met de hele gerechterlijke mallemolen als hij "alleen maar" een celstraf heeft. Of misschien moet hij die zelf betalen en zijn het dus geen kosten voor de staat. In het geval van de doodstraf moet de staat voor zichzelf bewijzen dat zij een weloverwogen keuze maakt door de doodstraf toe te passen.
Bovendien zijn het ernstigere en waarschijnlijk ook meer gecompliceerde delicten waarbij de doodstraf wordt toegepast, logisch dat daar meer tijd en geld in gaat zitten/

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 18:22

Hoeft toch niet minder goed onderzocht te zijn? Bij doodstraf onderzoeken ze alles 10x zodat alles echt 100% zeker wordt, een executie kun je niet meer terugdraaien. Alles moet 100% zeker zijn, niet 99%.

Verder is het niet een kwestie van ''zomaar even 1sec een spuitje zetten''. Die arts zal stukken duurder zijn dan een normale arts alleen al om het feit dat hij dus ook iemand uit het leven moet halen, velen doen dat niet zomaar. :)

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 18:26

Dominique_96 schreef:
Hoeft toch niet minder goed onderzocht te zijn? Bij doodstraf onderzoeken ze alles 10x zodat alles echt 100% zeker wordt, een executie kun je niet meer terugdraaien. Alles moet 100% zeker zijn, niet 99%.

Verder is het niet een kwestie van ''zomaar even 1sec een spuitje zetten''. Die arts zal stukken duurder zijn dan een normale arts alleen al om het feit dat hij dus ook iemand uit het leven moet halen, velen doen dat niet zomaar. :)

Nee dat begrijp ik :j maar bepaalde artsen in het ziekenhuis zijn ook bevoegd voor euthanasie. Dus deze doen dan niet onder aan zo'n arts toch? Verder snap ik dat alles extreem onderzocht wordt wegens het niet onomkeerbaar kunnen maken van de dood, maar toch vind ik dat andere zaken waarbij de celstraf het gevolg is ook niet onderschat moeten worden. Er wordt toch een x aantal jaren van iemands leven genomen, wellicht niet het volledige leven maar toch een fractie. Een geldbedrag is dan misschien een troost, maar de weggenomen jaren zijn net zo goed niet meer terug te geven. Ik vind het een lastig onderwerp en ik weet (zoals ik eerder al aan gaf) niet goed hoe ik er over moet denken.. :)

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 18:29

Bunga schreef:
Dominique_96 schreef:

Nee dat begrijp ik :j maar bepaalde artsen in het ziekenhuis zijn ook bevoegd voor euthanasie. Dus deze doen dan niet onder aan zo'n arts toch? Verder snap ik dat alles extreem onderzocht wordt wegens het niet onomkeerbaar kunnen maken van de dood, maar toch vind ik dat andere zaken waarbij de celstraf het gevolg is ook niet onderschat moeten worden. Er wordt toch een x aantal jaren van iemands leven genomen, wellicht niet het volledige leven maar toch een fractie. Een geldbedrag is dan misschien een troost, maar de weggenomen jaren zijn net zo goed niet meer terug te geven. Ik vind het een lastig onderwerp en ik weet (zoals ik eerder al aan gaf) niet goed hoe ik er over moet denken.. :)

Klopt, een onterechte celstraf is ook niet goed te maken, zelfs niet met ontzettend veel geld, maar is toch wat ''minder erg'' (nja, je snapt wat ik bedoel) dan de dood. Die is helemaal niet terug te keren.
Euthanasie is trouwens ook nog steeds een soort taboe voor artsen. Velen willen hier niet aan mee werken door angst om veroordeeld te worden door omgeving, of door foute procedures. Dus zelfs bij een vrijwillige dood moet je een arts zoeken die dat echt al vrijwillig wil doen, en dat is zeer moeilijk.

Maar zeer zeker een lastig onderwerp, wel leuk om erover na te denken vind ik. :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 18:30

Dat is dus omdat er geen grijs gebied is tussen gevangenis en doodstraf. Het is niet een kwestie van 20 of 21 jaar, maar van leven of dood. Zoals ik dus al eerder heb beschreven.
Ook voor de familie is het natuurlijk schrijnend als iemand onterecht ter dood is gebracht, terwijl als diegene "gewoon" uit de gevangenis komt ze nog een aantal jaar samen kunnen doorbrengen.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 18:32

Magrathea schreef:
Dat is dus omdat er geen grijs gebied is tussen gevangenis en doodstraf. Het is niet een kwestie van 20 of 21 jaar, maar van leven of dood. Zoals ik dus al eerder heb beschreven.
Ook voor de familie is het natuurlijk schrijnend als iemand onterecht ter dood is gebracht, terwijl als diegene "gewoon" uit de gevangenis komt ze nog een aantal jaar samen kunnen doorbrengen.

Dit is zeker waar! Ik ga er vanavond nog eens over nadenken, het is toch wel een onderwerp wat me niet zomaar los laat :j

Chris118

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 18:37

Ik ben voor de dood straf zou die ook weer in Europa weer willen.
Gewoon dodelijk injectie zetten.

Maar zo als Dominique_96 al zegt,
Wel 100% zeker zijn eerst!
Ander levens lang.

Vind het trouwens erg raar dat mensen meer medelijden hebben met een serie verkrachter of serie moordenaar of een heel erg ander mis drijf word gepleegd.
En die persoon daar door de dood straf er voor krijgt.

Maar als het vermoeden bestaat dat er op een boerderij 1 miljoen kippen b.v misschien de vogelpest hebben die met gemak vergast worden en er alleen maar een beetje word gezegd van, O wat erg maar ja!
Maar iemand die een oma verkracht berooft en vermoord b.v er liever geen dood straf er voor krijgt,maar levens lang krijgt.
Dat dat erger mee speelt als die kippen die waarschijnlijk niks hebben, maar met gemak in massa's worden vergast ???

Dominique_96

Re: De doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 18:41

Bij die kippen gaat het echter niet over een strafbaar feit dat ze hebben gepleegd maar om de gezondheid van maatschappij en gezond vlees waar wij niet ziek van worden. Dat vind ik wat anders dan iemand die iemand anders vermoordt. Snap die vergelijking verder ook niet eigenlijk :P

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 18:45

Chris118 schreef:

Ander levens lang.

Vind het trouwens erg raar dat mensen meer medelijden hebben met een serie verkrachter of serie moordenaar of een heel erg ander mis drijf word gepleegd.

Maar als het vermoeden bestaat dat er op een boerderij 1 miljoen kippen b.v misschien de vogelpest hebben die met gemak vergast worden en er alleen maar een beetje word gezegd van, O wat erg maar ja!
Maar iemand die een oma verkracht berooft en vermoord b.v er liever geen dood straf er voor krijgt,maar levens lang krijgt.
Dat dat erger mee speelt als die kippen die waarschijnlijk niks hebben, maar met gemak in massa's worden vergast ???

Daar distantieer ik mij van, ik eet al jaren uitsluitend vegetarisch.

Verder heb ik met niemand medelijden, maar het blijven mensen met mensenrechten. En daarnaast is het niet te rechtvaardigen dat je iets doet (een mens vermoorden) waarvoor een ander de doodstraf krijgt (ofwel degene die een mens heeft vermoord).
Ofwel: je mag niemand vermoorden, behalve als je voor ons werkt.

Wel heb ik medelijden met mensen die handelen uit psychische waanzin en die altijd in onrust/paniek/verwarring leven. En zich daardoor vergrijpen aan vrouwen, kinderen of die iemand van kant maken. Dat je zover gedreven kan worden door je eigen brein is vreselijk.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 18:45

Chris118 schreef:

Ander levens lang.

En wanneer weet je het 100% zeker? waar wil je een grens trekken? want deze mensen worden beoordeelt door andere mensen en ieder mens maakt fouten..
Er zijn mensen met psychische ziektes, die ook niet willen zijn zoals ze zijn en nooit de juiste hulp gekregen hebben.. zoals mensen die handelen wanneer ze in een psychose zitten en dus niet weten wat ze doen. Moeten deze ook maar een spuit krijgen?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 18:50

Citaat:
http://www.anatomievaneenexecutie.nl/he ... het-gedaan
Het is prettig om mensen die vreselijke misdaden plegen, buiten de groep te plaatsen waartoe wij zelf behoren. Zo iemand móet wel essentieel anders zijn dan wij, wil hij tot zoiets in staat zijn. Het kwaad is misschien wel aangeboren. De andere optie, namelijk dat iemand die moordt gewoon een mens is, en dat elk mens gegeven de 'juiste' omstandigheden tot soortgelijke daden in staat is, is een beangstigend idee. Toch weten we uit de geschiedenis en uit talloze onderzoeken (o.a. Stanford Prison Experiment, Milgram Experiment) dat de meeste 'gewone mensen' tot aanzienlijke wreedheden in staat zijn onder bepaalde omstandigheden.

Natuurlijk leidt een discussie over dit soort zaken altijd tot de onderliggende vraag 'Heeft een mens vrije wil?'. En als een mens geen vrije wil heeft (en vanuit de wetenschap zijn er veel redenen om aan te nemen dat wij vooral dénken dat we vrije wil hebben en dénken dat we rationele keuzes maken), hoe kunnen we hem dan verantwoordelijk houden voor zijn daden? Kan de seriemoordenaar met de frontaalkwab-beschadiging er wel iets aan doen dat hij steeds weer moordt?

Chris118

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 18:52

100% zeker als het als er video beelden zijn of foto's of meerderen mensen die het hebben gezien met hun eigen ogen.
Of te wel op heterdaad worden betrapt !!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 18:54

Chris118 schreef:
100% zeker als het als er video beelden zijn of foto's of meerderen mensen die het hebben gezien met hun eigen ogen.
Of te wel op heterdaad worden betrapt !!!

Videobeelden en foto's kunnen gemanipuleerd worden.... Getuigen kunnen liegen...

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 18:59

Arrabel schreef:
Ik zit op programma gemist een docu te kijken over mensen die de doodstraf hebben. Ik vind dat zo vreemd... Dat een hogere macht beslist dat jij dood moet. Op dit moment zitten er 260 mensen in Texas te wachten tot ze vermoord worden. Uit cijfers blijkt dat er 4 mensen per jaar onschuldig ter dood veroordeeld zijn. Mensen die weten dat ze een dodelijke injectie krijgen moeten daar soms ook nog een aantal jaar op wachten. Dan kun je nog zo veel vreselijke dingen hebben gedaan maar een mens kan toch niet over een ander mens beslissen wanneer hij dood gaat? Dan ben je toch net zo erg als de moordenaar die je vermoord?

Een moordenaar is toch hetzelfde principe? Waarom mogen hun dan op dat moment wel over een ander mens beslissen of zij dood gaan. Dan vind ik dat iemand anders ook over zíjn leven mag beslissen. What comes around goes around zullen we maar zeggen.

En ook al heeft iemand een dusdanige psychische stoornis, moet die dan maar de rest van z'n leven opgesloten worden in een inrichting? Dat lijkt mij net zo erg, misschien nog wel erger. Want wat voor leven heb je dan?

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 19:01

Een moordenaar mag dat ook niet, die doet het gewoon. ;)
Edit: en daar wordt ie dan ook voor gestraft.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 19:11

JLLN_ schreef:
Arrabel schreef:
Ik zit op programma gemist een docu te kijken over mensen die de doodstraf hebben. Ik vind dat zo vreemd... Dat een hogere macht beslist dat jij dood moet. Op dit moment zitten er 260 mensen in Texas te wachten tot ze vermoord worden. Uit cijfers blijkt dat er 4 mensen per jaar onschuldig ter dood veroordeeld zijn. Mensen die weten dat ze een dodelijke injectie krijgen moeten daar soms ook nog een aantal jaar op wachten. Dan kun je nog zo veel vreselijke dingen hebben gedaan maar een mens kan toch niet over een ander mens beslissen wanneer hij dood gaat? Dan ben je toch net zo erg als de moordenaar die je vermoord?

Een moordenaar is toch hetzelfde principe? Waarom mogen hun dan op dat moment wel over een ander mens beslissen of zij dood gaan. Dan vind ik dat iemand anders ook over zíjn leven mag beslissen. What comes around goes around zullen we maar zeggen.

En ook al heeft iemand een dusdanige psychische stoornis, moet die dan maar de rest van z'n leven opgesloten worden in een inrichting? Dat lijkt mij net zo erg, misschien nog wel erger. Want wat voor leven heb je dan?

Lekker systeem omdat de één moord mag de ander dat ook.
We kunnen ook gewoon iemand vogel vrij laten verklaren :').

Nouja iemand dood maken of in een inrichting zetten waar diegene nog hulp kan krijgen ook, vind ik een heel verschil ja :j

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 19:37

Nog even iets: de cijfers heb ik nu even niet paraat, maar een aanzienlijk deel van de terdoodveroordeelden heeft een, vaak ernstige, psychische ziekte. Het soort mensen wat hier levenslang TBS krijgt, zeg maar. Mensen die wellicht onomstotelijk schuldig zijn maar die ook nauwelijks beseffen wat ze gedaan hebben, psychopaat zijn (en dus letterlijk geen geweten hebben en geen gevoel voor goed of fout), of die zeer ernstig getraumatiseerd zijn (bijvoorbeeld opgevoed in een zéér gewelddadig milieu waar bruut geweld en seksueel misbruik aan de orde van de dag is).

Overigens heeft het geen enkel afschrikwekkend effect, voor degenen die dat denken. Het zorgt voor een toename van het aantal moorden en géén afname van het totale aantal ernstige misdrijven.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 19:52

JLLN_ schreef:
Arrabel schreef:

Een moordenaar mag dat toch ook niet, die doet het, wat het ergste is wat een mens kan doen. Maar moet je dan als de ander die het goede voorbeeld zou moeten geven hetzelfde doen en dus óók een moordenaar worden?
En waarom zou je nog meer verdriet willen maken dan er toch al is? Ook een moordenaar is een mens, heeft een vader en moeder, misschien zelf kinderen, mensen die van hem houden. Waarom zou je andere mensen ook slachtoffer willen maken van de daden van de dader? En hun hetzelfde aandoen als wat een ander is aangedaan.
Ik kan daar echt niet bij :n