Meisje met suikerziekte in HEMA aangezien voor junk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

little_king

Re: Meisje met suikerziekte in HEMA aangezien voor junk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 20:54

Die vriendin had toch geen hyper. Als alles.rustig was uitgelegd geloof ik deze reactie van zowel beveiligers als politie niet.
Het is niet 1 persoon die de meiden verkeerd begreep.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 20:56

little_king schreef:
Die vriendin had toch geen hyper. Als alles.rustig was uitgelegd geloof ik deze reactie van zowel beveiligers als politie niet.
Het is niet 1 persoon die de meiden verkeerd begreep.

dat begrijp ik ook niet hoor,die vriendin kan het gewoon uitleggen.Maar ja,misschien sprak ze geen Nederlands?Of niet genoeg?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 21:58

Shadow0 schreef:
De beveiligers zijn professionals. Die zouden getraind horen te worden op goede communicatie in moeilijke situaties lijkt me.

zijn ze ook, maar ergens houdt de communicatie ook op. :)
je kunt 300x een in paniek geraakt persoon rustig toe proberen te spreken, maar ergens is er de grens en dan verwijder je die persoon om de openbare orde weer tot rust te brengen.
het meisje reageerde opstandig door haar ziekte, moest verplaatst worden naar een rustiger plekje waar ze niet zo in het oog springt met een plas urine naast zich (iets met waardigheid). meisje verzet zich in alle verwardheid en krijgt blauwe plekken. dat ze naar een rustiger plekje werd gebracht om tot zichzelf te komen dringt niet door, maar daarom zijn de beveiligers niet fout.

dat het meisje door haar ziekte opstandig en agressief reageert, ok dat kan ik begrijpen.
maar waarom meld die vriendin niets?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 22:06

De vriendin geeft aan dat ze wel toelichting heeft gegeven, maar genegeerd / niet geloofd werd, net als de moeder die later komt.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 22:08

achteraf praten is altijd makkelijk he, ze zou het ook hebben opgeruimd.
wanneer heeft ze toelichting gegeven? op het bureau is al een beetje laat vind je zelf ook niet? :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 22:17

Nee, meteen, dat staat in het artikel. En de moeder kwam ook voor ze naar het bureau werd vervoerd.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 22:20

In het artikel staat ook dat ze vriendin de plas opgeruimd heeft.
Dus de hele waarheid staat daar sowieso niet.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 22:39

Blue_Eyes schreef:
Citaat:
Hoe herkent u een hyper?

Als er te veel suiker (glucose) in het bloed zit, dus ongeveer boven de 10 mmol/l, dan hebt u hyperglykemie (een hyper). U merkt dat aan:

veel plassen
veel dorst hebben en houden
vermoeidheid
mogelijk plotselinge humeurigheid, snel boos worden
alles voelt vervelend
misselijk zijn of overgeven

Lijkt me duidelijk. Zowel het per ongeluk plassen als het agressieve gedrag zijn te verklaren vanuit de hyper.
Ik moet zeggen dat ik de reactie van de beveiliger vreemd vind; als je zelf diabetes hebt, zou je op zijn minst de prikset moeten herkennen.

Ten eerste.. Veel plassen heb je bij nieuwe diabeten die enige tijd boven de 20mmol zitten.
Bij een hyper is het niet zo dat je "ineens" perongeluk in je broek plast. Werk op een ziekehuis afdeling waarbij diabeten 9/10 x boven de 15-25mmol zitten, en geen 1 plast in zijn/haar broek. (behalve de incontine patiënten dan ;))

Ten tweede. Insuline spuit je niet bij een HYPO. wel glucagon indien eten niet in eerst instantie mogelijk is door de persoon vaak bij 2 mmol en lager (richting sub-comateus), wanneer ze weer wat bij zijn kunnen mensen suikers eten, insuline is namelijk een suiker verlager.

Daarom vind ik het een vreemd verhaald, vreemd dat er zomaar het hokje ingegaan word maar ook het weerwoord van het meisje wat imo niet klopt.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 23:32

Er staat ook HypER en niet HypO. Ik heb ook ergens zien staan dat het meisje in het hokje eerst haar suiker heeft gemeten en veel te hoog zat, en daarom insuline spoot.

Goed - misschien komt dat plassen niet direct door de diabetes. Maar eerlijk is eerlijk - als jij in een onhandige houding in zo'n hokje zit, je probeert te ontspannen om die spuit in je been te zetten en dan ineens wordt dat gordijn opengetrokken door een vreemde vent - kan me voorstellen dat je van schrik in/naast je broek plast.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 23:38

Als je heroine spuit kan je ook je plas laten lopen. Dat gebeurt eerder dan bij een verschrikte Hyper volgens mij

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 00:01

Collie2008 schreef:
Als je heroine spuit kan je ook je plas laten lopen. Dat gebeurt eerder dan bij een verschrikte Hyper volgens mij

Tja bij een slappe bekkenbodemspier kan je ook urine verliezen. En zo zijn er nog tig medische reden/oorzaken van urineverlies.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 00:22

En dan nog als je weet dat je urine kan verliezen dan doe je dat op een toilet?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 00:32

Indien het echt een hypo/hyper was: Een openbaar smerig toilet waar je dan met je zorgvuldig steriele naald moet gaan zitten. 't moet snél, toiletten zouden vol kunnen zijn en misschien nog best ver. Je bent draaierig en voelt je niet goed, naald raakt per ongeluk doordat je uit evenwicht raakt de muur. Vieze naald.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 00:38

Jolandaa_ schreef:
En dan nog als je weet dat je urine kan verliezen dan doe je dat op een toilet?

Ik ga ervan uit dat niemand bewust urine laat lopen, dat is per ongeluk/onverwacht. Anders gaje inderdaad naar een openbaar toillet

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 00:44

Nou sorry hoor maar als ik in een pashokje zou zitten in een vervelende situatie (denk niet dat ze dat zo gepland heeft om daar te moeten spuiten) en ik zit met mijn broek op mijn enkels en ineens wordt het gordijn open gerukt en staan daar 2 mannen in uniform... dan zou 't me niet verbazen als ik wat liet lopen.
Kom op, je schrikt je de pleuris, kind is bovendien 17 én allochtoon (met bijbehorende cultuurverschillen?)

Liamssfork

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 00:45

Verschrikkelijk.. Weet natuurlijk nooit of het echt zo is gegaan maar als dit wel het geval is vind ik het in 2 woorden respectloos en schandalig!

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 01:06

Als ik prednison gebruik, dan gaan mijn bloedsuikers op hol. Ik meet dan ook weleens een waarde in een pashokje. Ik wist niet dat dat verschrikkelijk not done was. Mijn voorkeur is op het toilet, want het is beter om met schone handen te meten. Bijspuiten doe ik dan wel in mijn buik terwijl ik thuis ook liever in mijn been spuit.
Over de hele situatie kun je niet oordelen. Ik was er niet bij. Er zijn las ik ergens bewakingsbeelden. Overigens is een insulinenaald ong 6 mm. Nu ben ik een dummy qua drugs maar daar heb je langere naalden voor nodig dacht ik zo.
ik ga trouwens ook zeker niet iemand zoeken om te vertellen wat ik heb.
Ik hoop wel dat mocht er schuld liggen bij bewaking dat ze naar scholing kijken, voor mensen buiten de zorg is het soms ook moeilijk voor te stellen hoe die dingen gaan.
In de trein heb ik weleens iemand agressief gezien, iemand waar je het eigenlijk niet van verwachten toen ik de prikplekjes op de vingers zag en de spoorwegpolitie er op wees gingen zij daar heel adequaat mee om.bij navraag was het een diabeet. Diegene had een hypo overigens en gelukkig reageerden hun heel goed.

Overigens kun je niet stellen hoe het voelt voor iemand anders. Ik als gelegenheidsdiabeet en verpleegkundige had me dit niet kunnen voorstellen. De hypers dus. Het is heel bijzonder in ieder geval.

Wat ik wel weet is dat je als moeder gebeld wordt dat er iets met de bloedsuikers is en je mag niet bij je minderjarige dochter dan ben je denk ik terecht boos. Ze werd tenslotte niet van een groot misdrijf verdacht.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 08:39

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2220 ... nd___.html

Citaat:
HEMA: diabetespatiënte correct bejegend

DEN HAAG -
De beveiligingsbeambten van de HEMA hebben correct gehandeld met hun optreden tegen de 17-jarige diabetespatiënte Yosra Aajir in een vestiging in Den Haag. De klant is niet onjuist behandeld, aldus de HEMA dinsdag in een verklaring.

Aajir kreeg vrijdag een acute aanval en trok zich terug in een pashokje om zichzelf met insuline te injecteren. Zij zou urine hebben verloren toen de beveiligers het hokje betraden. Die zouden haar hebben aangezien voor een junk en de politie hebben ingeschakeld.
„Vanuit de feiten zoals wij die kennen, gebaseerd op verklaringen van ooggetuigen en videobeelden, is de berichtgeving door de media op een aantal punten onjuist en zijn de zaken uitvergroot”, aldus het bedrijf. De standaardprocedures zijn correct gevolgd, zegt de HEMA.

Uit respect voor de vrouw wil het bedrijf verder niet op de feiten ingaan. „De HEMA wil mensen te allen tijde respectvol behandelen en vinden het vervelend dat de indruk is ontstaan dat dit anders zou zijn.”

Het concern heeft inmiddels contact met Yosra Aajir gezocht om de kwestie te bespreken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 11:33

Het is voor beveiligers natuurlijk ook moeilijk de situatie correct in te schatten, zij hebben veel te maken met stereotypen en moeten op basis van summiere info een oordeel vormen.
Enja, als iemand zich agressief gedraagd dan wordt diegene verwijderd uit de openbare ruimte, op dat moment gaan ze niet luisteren naar een vriendin die wat te melden heeft, dat komt later.

Maar blijft vreemd dat ze daarna niet gelooft is en ze de moeder niet toegelaten hebben, ook de aanleiding van het pashokje controleren vraag ik me af.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 14:10

Ik denk dat die aanleiding is, iemand die zich vreemd gedraagt geen spullen bij heeft om te passen.
Precies dat bij dat stukje hoort van snel moeten beoordelen wat er loos is.

Dat moeder er niet bij mag vind ik niet vreemd, het meisje is aangehouden en de beveiliging wacht op dat moment op de politie en op dat moment hoort daar geen ander persoon bij.

Maar wat ik apart vind is dat ze nog 4 uur is vast gehouden door de politie.
Die beveiligers handelen in een korte tijd, de politie heeft veel meer de tijd om de informatie die ze gekregen hebben te beoordelen? En dan te weten dat het om een fout gaat. Dat duurt toch geen 4 uur?
(of had die advocaat 3 uur reistijd?)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 18:14

Reistijd van advocaat, flippend kind / vriendin / moeder...kan allemaal veel tijd kosten hoor.
Reken er nu echt maar niet op dat de dames als makke kippetjes zich voorbeeldig hebben gedragen want dan was dit vast allemaal niet zo uit de hand gelopen :=

Die bewakers en politie hebben ook wel wat beters (leukers) te doen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 18:18

purny schreef:
[b]De Haagse politie kwam de afgelopen tijd meerdere malen in opspraak vanwege hun vermeend discriminerende houding ten aanzien van allochtonen.

Oja natuurlijk :+
bovendien zijn het geen allochtonen maar 'medelanders'.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 18:18

Ik denk dat je daar wel een groot deel van de waarheid te pakken hebt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 18:38

VivaLaVida schreef:
purny schreef:
[b]De Haagse politie kwam de afgelopen tijd meerdere malen in opspraak vanwege hun vermeend discriminerende houding ten aanzien van allochtonen.

Oja natuurlijk :+
bovendien zijn het geen allochtonen maar 'medelanders'.

tja....er is in Den Haag wel degelijk een probleem met jeugdbendes.Misschien dat het daardoor komt?

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 18:42

Ik denk dat het een mix is geweest van de reactie van de meiden en de eerdere ervaringen van de beveiligers. Meisje was uiteraard al niet helemaal zichzelf en waarschijnlijk geschrokken van het feit dat de beveiligers het gordijn open trokken. Beveiligers hebben blijkbaar eerder te maken gehad met junks en misschien vooroordelen.

Nog steeds een beetje raar dat er dan geen excuus af kan van de hema omdat het hier gewoon om een meid gaat die helemaal geen junk blijkt te zijn maar een conditie heeft waar ze zelf ook niks aan kan doen.

Als het een verwarde bejaarde was geweest die haar plas had laten lopen in het pashokje hadden ze dan ook zo gereageerd? en dan bedoel ik vooral achteraf?