Onze ouderen, dupe van onze maatschappij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 10:35

je hebt het heel mooi verwoord. En eerlijk is eerlijk het is te triest voor woorden.

Velen die zouden graag iets willen doen maar kunnen dit niet door allerlei redenen. Maar waar ik wel een voorstander van ben is dat mensen die een uitkering ontvangen best verplicht mogen worden de handen uit de mouwen te steken, al is het maar op bezoek gaan, een uitje, of onderhoud. Als zou dit maar enkele uren of een dagdeel in de week zijn dit zou al zoveel kunnen verbeteren voor alle betrokkenen.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 12:00

friesiszwart schreef:
je hebt het heel mooi verwoord. En eerlijk is eerlijk het is te triest voor woorden.

Velen die zouden graag iets willen doen maar kunnen dit niet door allerlei redenen. Maar waar ik wel een voorstander van ben is dat mensen die een uitkering ontvangen best verplicht mogen worden de handen uit de mouwen te steken, al is het maar op bezoek gaan, een uitje, of onderhoud. Als zou dit maar enkele uren of een dagdeel in de week zijn dit zou al zoveel kunnen verbeteren voor alle betrokkenen.

Sociale dienst plicht, heel goed idee.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Onze ouderen, dupe van onze maatschappij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 12:10

Ik zie dat nog niet gebeuren...
Er zijn bepaalde groepen mensen die niet voor niets geen baan hebben. Die wil je echt niet bij oudere mensen langs sturen. Hoe ga je dan selecteren wie wel en wie niet?

"Oh jij bent een leuk en sociaal iemand, ga jij dat maar doen, jij, oh nee jij niet hoor, nee..."

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 13:26

Waarom niet zoals het vroeger was een of twee jaar verplicht voor je overheid (dus voor en met elkaar) op je 19e a 20e of dienstplicht of helpen in de zorg.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 14:10

Jesser schreef:
Waarom niet zoals het vroeger was een of twee jaar verplicht voor je overheid (dus voor en met elkaar) op je 19e a 20e of dienstplicht of helpen in de zorg.

ik snap ook niet waarom ze de dienstplicht hebben afgeschaft hoor....er zijn heel wat jongeren die best een beetje discipline bijgebracht kan worden.Aangezien de ouders dat vergeten :+

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 14:45

little_king schreef:
Echt ?
Waar mijn oma in zat is 4 jaar geleden compleet nieuw gebouwd?
Dan zullen ze er toch niet mee gaan stoppen?
Ze huurde daar gewoon een kamer.

Edit: lees daar op de site, dat heet officieel ook geen bejaardenhuis meer.
Maar appartement met 24 uurs zorg.

Echt... extramuraal wonen heet dat. Zo lang mogelijk thuis blijven wonen met ingehuurde zorg.
Daarna, als je echt al heel slecht bent, ga je pas naar een verzorgingstehuis.
De tussenstap verdwijnt dus.
Mijn vader is dus een van de eerste en het is waardeloos!

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 15:19

Jesser schreef:

Helemaal mee eens !

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 15:32

storrum schreef:
cam schreef:
Helaas moeten bijna alle bomen een keer verplanten omdat ze niet goed meer gedijen.

Heb je wel eens een oude boom verplant? Die gaat het niet meer doen hoor, het spreekwoord bestaat niet voor niets... :)

Oude bomen kan je prima verplaatsen,gebeurd tegenwoordig best vaak.
Maar het moet op het juiste moment en met goede begeleiding.
En dat is het probleem,ouderen blijven steken en willen blijkbaar niet meer vooruit denken.
Kijk als je op een studentenkamer woont en je gaat samen wonen zoek je daar een passende plek bij,en hoe leuk een studentenhuis ook was en welke mooie herinneringen je ook hebt daar,je verhuist toch.
Als je in een leuk appartement zit en je bent zwanger van een tweeling dan snap je ook dat het niet gaat passen en hoe leuk je het ook vind daar en ook al is het het huis waar jullie samen zijn begonnen en hoe leuk de buren ook zijn,je verhuist omdat het beter is voor je.
Je hebt een leuke baan,maar je krijgt je droombaan aangeboden,alleen in een ander deel van het land ,wat doe je dan....idd.
Of je hebt een mooie woning maar je kan het niet betalen,hoe jammer ook je gaat op zoek naar een betaalbare woning.
Maar blijkbaar als je de 70 voorbij bent werkt het zo niet meer,en dat vind ik vreemd en erg ja ik zeg het toch hardop net als Geerke zei egotistisch.
Want ik vind dat kinderen best om mogen kijken naar hun ouders,maar ik vind niet dat je ze kan verplichten voor ze te zorgen.
Kijk de regering heeft ons bijna verplicht om beide te werken,en er zijn veel eenoudergezinnen,of mensen zitten nog volop in de kleine kinderen omdat men tegenwoordig op latere leeftijd kinderen krijgt.
Dus dat wat vroeger kon is iets wat nu veel stress oplevert voor mantelzorger.
Gelukkig zie je dat de 60 plussers van nu steeds meer wel vooruit kijken.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 15:42

geerke schreef:
je hebt natuurlijk gelijk....maar ik vind dat de kinderen wel eens wat meer kunnen doen.
Hun ouders waren er altijd voor hun,zij moeten er nu zijn voor hun ouders.

Ja, die is lekker kort door de bocht.
Je werkt tegenwoordig met zijn 2-en om de kost te verdienen en woont niet perse in de buurt van je ouders. Dan is zorgen voor toch iets lastiger dan bij je moeder in dezelfde straat even langs wippen tussen de middag voor een bakje thee.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 18:22

geerke schreef:
Jesser schreef:

ik snap ook niet waarom ze de dienstplicht hebben afgeschaft hoor....er zijn heel wat jongeren die best een beetje discipline bijgebracht kan worden.Aangezien de ouders dat vergeten :+

Wilde dat laatste bewust niet zeggen, want das een andere discussie, maar ook hier hebben we het wel eens erover.. Zou gewoon goed zijn als jongeren gewoon in het algemeen twee jaar verplichte dienst zouden hebben.. En mogen kiezen, of zorg, of leger.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 19:05

Zunzuncito schreef:
Oh, ik kan niet echt op mijn vingers blijven zitten; ik vind je post echt tegen arrogantie aan zitten Margee. Ik geloof niet dat allebei jouw ouders full time 9-5 aan het werk waren in een stad verderop, jullie hadden blijkbaar de tijd om op en neer te rijden. Als ik om zes uur 's avonds thuis ben, ben ik al blij als ik om zeven uur klaar ben met eten en mijn rotzooi opgeruimd heb, en dan nog twee uur op en neer rijden met die auto die ik niet heb+ kwaliteit-tijd geven aan mijn ouders+ de hulp bieden die ze dan waarschijnlijk nodig hebben...dat kan je dan wel een kul-smoes noemen, maar daar gaat het nou wel om, dat je juist die verzorging moet combineren met kwali-tijd.
Dat gezegd hebbende geloof ik meteen dat je vrije tijd in moet leveren om andere prioriteiten voorrang te geven, maar ik word er verdrietig van als het maar als gemakzucht wordt omschreven.
Misschien zit mijn karma in de weg >;) , ik heb jaren gezegd dat ik die broers en zussen niet miste, maar dat komt nou heel hard terug -O- ;)

Daarbij: er zijn mensen (zoals ik) die hun baan opgaven of korter gingen werken toen er voor de ouders gezorgd moest worden. Tja, prioriteiten stellen... ;)

Ook een interessante redenering om te overwegen: waarom zouden 2 mensen twee volledige arbeidsplaatsen bezet houden terwijl hun ouders hulp nodig hebben... >;)
Maar ja, ik begon te werken tijdens de crisis van de jaren '80, waar fulltime werkende tweeverdieners ( terwijl er 800000 werklozen waren) nog voor baantjespikker werden uitgemaakt...

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 21:35

:oo bedoel je nou te zeggen dat iemand maar een deel van een baan moet opzeggen om voor ouders te gaan zorgen? Ik zit niet in een tweeverdienersmodelsituatie, ik verdien mijn eigen centjes, en veel mensen blijven voor mijn salaris liever thuis, maar ik ben het met je eens dat als je de mogelijkheid hebt terug gaan in uren dat zeker een manier is om tijd vrij te maken. Ik kan trouwens wel makkelijk praten, want ik heb geen gezin met 4 kinderen te onderhouden...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 21:42

Het zou vooral goed zijn als we eens nadenken als samenleving hoe we dat het beste kunnen verdelen. Er is een beperkte hoeveelheid geld, een beperkte hoeveelheid banen en een beperkte hoeveelheid energie die we daarnaast nog kunnen inzetten. Nu is dat ieder voor zich (heb je wel werk en geen ouders heb je mazzel, ben je oud en heb je geen kinderen wordt het steeds lastiger, en heb je geen werk dan kun je gedwongen worden om voor de ouders van anderen te zorgen, maar dan onder minimumloon) maar misschien kunnen we dat een stuk beter regelen. En liefst zonder meteen te gaan dwingen, maar eerst eens nadenken over wat nou een handige manier zou zijn.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 00:02

Maar zoiets is er toch al? Je kan toch mantelzorg vergoeding krijgen.
dan zou je dus minder kunnen werken?
Als ik iets heel fouts zeg kan dat, heb me er verder niet in verdiept :)

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 00:19

Sammy_xxs schreef:

Mantelzorgvergoeding is er niet hoor,wel kan iemand die hulp krijgt 1 keer per jaar een mantelzorger opgeven en dan krijgt deze een mantelzorg complimentje van 200 euro.
Was vroeger 250 euro is dus ook al weer geminderd

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 00:27

Nou een vriendin van mij krijgt elke maand 500 euro ofzo omdat ze 3 dagen in de week voor haar vader zorgt die nog bij haar moeder woont. Dat krijgt ze van de belastingdienst.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 07:55

Dan zal ze wel een pgb krijgen, maar is dat van de belastingdienst?
Ze krijgt dan de vergoeding die anders naar een zorginstelling gaat.

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 08:22

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 09:08

Sammy_xxs schreef:

Ja ik loop ook binnen,200 euro per jaar voor 24 uur per dag. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 09:39

De ouderen die in een verzorgingstehuis zitten gaan vanaf 1 januari 2014 gemiddeld 300 euro per maand meer betalen.
Schandalig vind ik het. Die mensen moeten heel hun aow en pensioen gaan betalen aan het tehuis. Dus er blijft geen geld meer over voor wat extra's of een bril enz..

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 09:54

Margee schreef:
Dan zal ze wel een pgb krijgen, maar is dat van de belastingdienst?
Ze krijgt dan de vergoeding die anders naar een zorginstelling gaat.

Oja klopt pgb is dat ja, nu je het zegt weet ik het weer :D maar weet inderdaad ook niet of dat van de belastingdienst is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 10:00

Anoniem schreef:
De ouderen die in een verzorgingstehuis zitten gaan vanaf 1 januari 2014 gemiddeld 300 euro per maand meer betalen.
Schandalig vind ik het. Die mensen moeten heel hun aow en pensioen gaan betalen aan het tehuis. Dus er blijft geen geld meer over voor wat extra's of een bril enz..

Nee, ze betalen juist in veel gevallen veeeeel te weinig, ruim onder hun maandinkomen.
Vergeet niet dat de meeste amper nog uitgaven hebben, het eten en alles is al geregeld.
Dat is leuk voor de kinderen die daarna een erfenis krijgen, maar het maakt het systeem juist kapot als je het allemaal half gratis wil blijven doen. We gaan nu eenmaal niet meer gemiddeld met 60 jaar dood.
De armere ouderen zullen dan heus wel subsidie kunnen krijgen.
Bovendien vind ik juist daar ook een rol voor de kinderen. Ik zou best bereid zijn meer te werken of een paard weg te doen om mijn ouders een betere zorg te kunnen geven mits nodig.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 10:01

Sizzle schreef:
Ik zou best bereid zijn meer te werken of een paard weg te doen om mijn ouders een betere zorg te kunnen geven mits nodig.

Meer te werken? Hoeveel werk je dan?

Citaat:
Daarbij: er zijn mensen (zoals ik) die hun baan opgaven of korter gingen werken toen er voor de ouders gezorgd moest worden. Tja, prioriteiten stellen...

Pardon.. Whut? :?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 10:18

Sizzle: ik zou het best interessant vinden als er meer inzicht in de kosten komt. Want soms heb ik het gevoel dat het gewoon niet klopt. Dat er ook behoorlijk wat geld gaat naar overhead (hier in de buurt is een tehuis met ongeveer 1 manager (dus niet verpleging / verzorging) per 4 bewoners. Voor mijn gevoel moet dat anders ingericht kunnen worden.)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 10:23

Cer schreef:
Sizzle schreef:
Ik zou best bereid zijn meer te werken of een paard weg te doen om mijn ouders een betere zorg te kunnen geven mits nodig.

Meer te werken? Hoeveel werk je dan?

We werken beide voltijd, maar er zijn best wel dingen waar we op zouden kunnen besparen.
Ik ga nu waarschijnlijk minder werken ivm kind, maar mochten mijn ouders over enkele jaren zorg nodig hebben dan wil ik dat best weer terug op voltijd zetten hoor.

Bovendien heb ik liever dat ze gewoon een gedeelte van hun bezitting gebruiken voor een goed leven dan dat wij er nog wat aan 'over' houden. Bij jongere mensen is er toch ook amper ruime teom te sparen? Waarom moet het voor ouderen het leven dan ineens zo goedkoop zijn?
Mijn oma betaalde echt super weinig in verhouding tot wat een student al moet opbrenegen per maand.

Mijn moeder heeft voor veel ouderen administratie gedaan omdat de kinderen er geen tijd voor hadden en die heeft dus inderdaad kunnen zien hoe veel die zorgbehoevenden eigenlijk sparen per maand aangezien ze namelijk verder geen kosten meer hebben behalve het tehuis. Daar schrok ze best van.