Twee talig onderwijs op basisschool in NL ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Re: Twee talig onderwijs op basisschool in NL ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:39

Ja, maar wel eentje die ze 30 uur per week zien, die ze echt moeten gaan vertrouwen en waar ze alles aan moeten kunnen vertellen. En ik denk dat dat niet kan als je zo'n kunstmatige afstand inbouwt.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:40

Vjestagirl schreef:
Ja, maar wel eentje die ze 30 uur per week zien, die ze echt moeten gaan vertrouwen en waar ze alles aan moeten kunnen vertellen. En ik denk dat dat niet kan als je zo'n kunstmatige afstand inbouwt.

Ik denk dat het zeker wel kan, kijk er hoeft geen ijskoude relatie te ontstaan tussen leerling en leraar, maar ik vond vroeger al mijn juffen en meesters net zo leuk, ook al zei ik u, juffrouw en meester tegen ze.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:41

Amandavd schreef:
Vjestagirl schreef:

Ik denk dat het zeker wel kan, kijk er hoeft geen ijskoude relatie te ontstaan tussen leerling en leraar, maar ik vond vroeger al mijn juffen en meesters net zo leuk, ook al zei ik u, juffrouw en meester tegen ze.

En ik had net zoveel respect voor ze, ook al zei ik je, jij, Loek en Anja... :)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:46

Ik zeg ook niet dat je op school geen sociale vaardigeheden leert ik zeg express samenwerken moet je op school leren. Normaal doen tegen anderen moet je imo echt van huis uit meekrijgen en begint ook al voor je 5de verjaardag. Samenwerken kan je inprincipe leren met welk vak je ook bezig bent, het maakt niet uit of je samen rekend, schrijft, geschiendenis leert of Engels. Overgens klagen ouderen al sinds het begin van de geschiedenis dat jongeren onbeleefd zijn dus volgens mij hoort dat er gewoon bij en is het niet nuttig om er tijd aan te besteden dat te verbeteren :roll:

U en dank je wel zeggen leer je gewoon van je ouders en respect voor je leraren/ouderen etc. heeft niets te maken met aanspreekvormen (behalve als je ze aanspreekt met "hé kloothommel" misschien :+ )

EDIT: op de middelbare school mochten leraren zelf bepalen of zij met u of jij aangesproken wilde worden, uit beleefdheid sprak bijna iedereen de leraren aan zoals zij dat wilde maar er was echt niet meer respect voor de leraren die met u aangesproken werden ofzo?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:24

Van mij mogen ze zelfs de hele dag op school Engels spreken. Mijn zoon is ook tweetalig opgevoed (eerst door onszelf en later privéles thuis door een native) en daar heeft hij alleen maar profijt van. Ik heb - toen hij nog op kleuterschool zat - al gepleit voor een Engelstalige les, maar daar wilde men indertijd niet aan. Later op de basisschool weer aangehaald en er was één leerkracht die ervoor open stond, maar gezien de regels van school er helaas niets mee kon doen. Ben blij dat er nu eindelijk wat meer aandacht aan besteed wordt. Meeste basisscholen beginnen pas in de laatste klas aan een spoedlesje Engels, waarbij de docent niet eens fatsoenlijk de taal kan spreken. Mijn zoon ergerde zich groen en geel tijdens dat laatste schooljaar. Meestal zijn de kinderen voor de brugklas nog steeds niet goed voorbereid en is het eerste jaar voor hen dan ook vaak extra zwaar. Dat kregen wij althans van diverse mentoren van de middelbare school te horen.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:27

Ik vind het echt heel goed. :j Ik wou dat ik die kans zou hebben! Voor kinderen is het ook goed dat er al op jonge leeftijd aandacht aangeschonken word omdat Engels de eerste wereldtaal is en er steeds meer Engels word gepraat!

Mila11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:49

Ik heb zelf ervaring dus hier kan ik wel op antwoorden. Ik ben een brugger, en ik zit op 't TTO onderwijs. T is heel handig en het is een enorme voorsprong, als je vloeiend Engels kan, is dat toch fantastisch? Toen ik begon was mijn Engels echt bagger... Nu kan ik het best goed. Mijn vriendin zit niet op het TTO en ik merk dat haar Engels minder is dan de mijne.

Het is pittig, dat zeker, vooral in het begin omdat iedereen op hetzelfde niveau begint en TTO klassen dus meer Engels krijgen, en enkel 4 x per week Engels krijgen is echt niet voldoende moet ik zeggen. Het is erg lastig omdat je echt alles in het Engels krijgt(behalve studieles, Nederlands en Frans) en je moet dus ook alles leren in het Engels want anders kom je er niet... Maar het is goed te doen.

Op het 3e of op het 4e jaar geven ze geen TTO meer, dan schakel je weer terug naar het Nederlands en dan heb je alles voor je examen in het Engels al gehad, wat een enorme voorsprong geeft.
Ik heb al veel meer geleerd qua grammatica in het Engels dan niet-TTO klassen

Eerst twijfelde ik zelf ook, of mijn Nederlandse cijfers niet naar achter gaan, maar dat is niet zo. Ik ga 9 voor Engels en haal voor Nederlands ook goeie cijfers :)

Dus, waarom niet?

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 22:24

Mila 11 het gaat in het topic over Engels op de basisschool. Al veel eerder dan de middelbare school gaan lesgeven in het Engels.

Mijn mening is, dat ze eerst de basis maar eens goed voor elkaar moeten gaan maken. Dat is dus (Nederlandse) taal en rekenen, een basis van ruimte (aardrijkskunde) en tijd (geschiedenis), en een stukje basis motorische vaardigheden. Aan de ene kant wordt er veel te veel over de schutting bij het basisonderwijs gegooid. Aan de andere kant is het allemaal ook heel erg gefixeerd op het meegaan met van alles en nog wat, wat er maar 'in de mode' is, zeg maar. Dan heb je ook nog de etiketten economie, als een kind een etiket heeft krijgt school er wat bij, dus hup, plakken maar. Teveel om op te noemen, terwijl een basisschool zich eigenlijk zou moeten toeleggen op de basis in het onderwijs (mijn mening). Het zou prettig zijn als er wat kritischer gekeken werd naar wat er allemaal 'zou moeten' op de basisschool.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 08:21

zoutenootjes schreef:
Mila 11 het gaat in het topic over Engels op de basisschool. Al veel eerder dan de middelbare school gaan lesgeven in het Engels.

Mijn mening is, dat ze eerst de basis maar eens goed voor elkaar moeten gaan maken. Dat is dus (Nederlandse) taal en rekenen, een basis van ruimte (aardrijkskunde) en tijd (geschiedenis), en een stukje basis motorische vaardigheden. Aan de ene kant wordt er veel te veel over de schutting bij het basisonderwijs gegooid. Aan de andere kant is het allemaal ook heel erg gefixeerd op het meegaan met van alles en nog wat, wat er maar 'in de mode' is, zeg maar. Dan heb je ook nog de etiketten economie, als een kind een etiket heeft krijgt school er wat bij, dus hup, plakken maar. Teveel om op te noemen, terwijl een basisschool zich eigenlijk zou moeten toeleggen op de basis in het onderwijs (mijn mening). Het zou prettig zijn als er wat kritischer gekeken werd naar wat er allemaal 'zou moeten' op de basisschool.

AMEN!

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 12:48

Ik ben voorstander meertalig opvoeden, mijn toekomstige kinderen zullen ook 3 talig opgevoed worden dit is nederlands, zweeds en engels.

Ik vind het goed dat op school er al vroeg engels wordt meegenomen. Juist spelenderwijs leren is goed voor de ontwikkeling, ik merk echt wel dat kinderen die al vroeg met engels beginnen er jaren later veel meer profijt van hebben dan kinderen die laat beginnen en alleen maar moeten blokken de standaard woorden en zinnen uit hun hoofd leren :)

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 22:19

Ik zou het wel goed vinden als er op de basisschool meer aandacht wordt gegeven aan engels. Zelf heb ik nooit engels op de basischool gehad, of nouja in groep 8 misschien enkele woordjes, maar verder dan dat echt niet. En omdat ik nog eens moeite heb met talen liep ik gelijk achter op de middelbare en is het voor mij altijd een struikelblok geweest.
Ik denk dat het voor mij (en misschien vele andere) beter was als ik eerder engels had gehad. Dan leer je alles makkelijker en je kan van de engelse taal vast ook wel wat leuks maken in de lessen :P

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 09:59

Isabel_k schreef:
Engels de eerste wereldtaal is en er steeds meer Engels word gepraat!
Think again ;)

Wat mij betreft mag er eerst meer aandacht besteed worden aan de Nederlandse taal.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 18:32

Ik ga hier vast een hoop gezeik op krijgen maar ik zie dit topic vaker verschijnen en volg soms stukjes van de pro's en contra's hier, dus ik gooi het er toch even tussen.

Op school vroeger hadden we meer tweetaligen, Frans en Nederlands, en op mijn huidige hogeschool ook. Wat mij opvalt is het volgende. Als kinderen écht tweetalig worden opgevoed (dus niet een stukje meekrijgen van de tweede taal) schrijven en spreken ze zelden tot nooit beiden talen gewoon goed. Ze kunnen zich uiteraard vlot verstaanbaar maken in beide talen, maar grammatica en schrijfvaardigheden zijn soms zelfs ronduit slecht in minstens één van beide talen. Ik ben serieus nog geen enkele volle tweetalige tegengekomen (en ik ken er echt wel wat!) die beide talen goed en correct schrijft en spreekt. Ik denk dat het dus wel degelijk negatieve gevolgen heeft voor de taalvorming van een kind. Wat heb je eraan om 2 talen halfbakken te kunnen? Nada, want op het hoger onderwijs word je hier behoorlijk op afgerekend.
Dat zoveel mensen toch zoveel moeite hebben met middelbaar onderwijs omwille van de talen is volgens mij ook gewoon onzin. Er verandert veel in die stap van lagere school naar middelbaar, meer dan enkel wat talen bij krijgen. Daarbij, de ene heeft nu eenmaal meer taalgevoel dan de ander en de een heeft bijvoorbeeld meer feeling met germaanse talen dan met romaanse. Tsja! Dan kan het goed zijn dat persoon 1 geen enkel probleem heeft met die nieuwe talen en persoon 2 wel.

Ik zou mijn kind persoonlijk niet naar tweetalig onderwijs sturen. Ze moeten al meer dan genoeg. Een tweede taal kunnen ze meekrijgen via liedjes en films, maar dat hoeft van mij niet in school worden gegeven op die leeftijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 22:13

Mijn exvriend was een voorbeeld van een tweetalige die zowel op schrift als op papier in beide talen helemaal correct was :j het kan dus wel! Maar je moet inderdaad rekening houden met je kind: als die het niet aankan, dan niet.

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 22:26

Ik heb de afgelopen 3 jaar Tweetalig VWO gedaan en dat is nu afgelopen voor mij. Het kostte me teveel moeite enzo, lang verhaal maar ik zit beter op m'n plek op de HAVO.
Bij ons kun je na het 3-jarige TTO programma nog Engels krijgen op hoog niveau. Ik baal wel behoorlijk dat ik dat nu misloop. Er wordt daar in de 6e klas ook een Engels Cambridge examen gedaan.

Ik vond het zo gaaf en heb ontzettend veel geleerd. Ik heb er ook een hoop internationale contacten aan over gehouden. Nu ik op de HAVO zit merk ik hoe groot mijn voorsprong is. Zij zijn nog steeds bezig met bijvoorbeeld de Present Perfect, die ik in de 1e al heb geleerd en nooit heel ingewikkeld was. En zo zijn er veel meer vormen waarvan ik niet eens wist dat ze een naam hadden (zoals Gerund, ook dit jaar pas geleerd). Doordat je zoveel Engels aanhoort krijg je er steeds meer gevoel voor en ik denk persoonlijk dat dát de code is. In mijn Engelse lessen nu wordt er véél te weinig Engels gepraat, terwijl dat juist zo belangrijk is!
Verder is er met mijn Nederlands ook niks mis hoor. Haal wel hogere cijfers op Engels, maar kan ook fatsoenlijk ABN praten en schrijven. :j

Ik zou TTO op de basisschool leuk vinden, maar pak eerst maar eens dat normale Engelse les aan. Ik heb er vrij weinig aangehad terwijl ik het denderend interessant vond. Ben toen maar zelf dingen gaan leren en Engelse series op YouTube gaan kijken. Maar er mist een groot stuk in het Engelse onderwijs op de bassischool. Zou het zelf wel wat vinden als ze daar aparte docenten voor gaan inzetten. :+

Ik vind dit iets heel interessants, voornamelijk omdat ik nu ook heel erg neig richting HBO Docent Engels. :D

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 20:22

Ik heb talen ook echt niet op school geleerd, maar op tv en youtube :+

Vind het een slecht plan. De meeste docenten op tweetalig vwo spreken al behoorlijk flut Engels, laat staan die basisschool leraren. Beetje realistisch blijven is niet weg, ik vond het vroeger op school al een stel dommies en als ik er nu over na denk is dat nog zacht uitgedrukt.

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 23:03

Heb je ervaring met TTO leraren dan? :o
Mijn ervaring is juist compleet andersom. Ik heb 2 native speakers (voor Engels, godsdienst en muziek), een die net niet meer in Engeland is geboren (rest van de familie wel, dus Engels was heel goed!), een leraar die z'n C2 Cambridge heeft gehaald gehad.
Er zaten weleens leraren tussen die geen achtergrond/certificaat had, maar die hebben gaandeweg geleerd en ons keihard ingehaald door er heel hard voor te werken. Dat soort leraren waren overigens wel de beste leraren die onze school had.
Wij kregen als TTO'ers dus echt de beste leraren! :j

Benthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 23:27

Interessante discussie. Beetje een misverstand dat het Nederlands er op achteruit zou gaan als er ook Engels aangeboden wordt. Uit onderzoek is gebleken dat tweetaligheid juist heel veel goeds doet voor de hersenen. Ik sta straks zelf voor de klas en zou er zeker voor pleiten om meer spelenderwijs Engels aan te bieden, juist om de belangrijke feeling er mee te krijgen. Jonge kinderen leren nou eenmaal veel sneller en zonder er veel moeite voor te hoeven doen een tweede taal. Woordjes en rijtjes leren helpt hierbij niet, het moet leuk en interessant, betekenisvol aangeboden worden.
Deze discussie doet me denken aan NT2 leerlingen, bijvoorbeeld kinderen uit een Turks gezin. Thuis wordt Turks gesproken, op school en in de omgeving leren ze Nederlands. Moeten de ouders dan Nederlands leren om hun kinderen te helpen? Nee! Juist de goede Turkse woordenschat is een perfecte basis om Nederlands te leren. Zo werkt dat met tweetalig onderwijs ook, thuis en gedeeltelijk op school leert het kind correct Nederlands, wat een prima basis is om vervolgens Engels er naast te gaan leren. Sowieso kan Engels al zeker vanaf de kleuters aangeboden worden (ben aupair geweest in Duitsland waar ze zelfs in de Kindergarten (peuterspeelzaal) al Engelse spelletjes deden).

Dus ja, ik ben voor tweetalig onderwijs, MITS de docent vloeiend foutloos accentloos Engels spreekt. En als ik dan om mij heen kijk op de pabo is het niveau Engels echt om te huilen....

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 23:45

Interessante discussie inderdaad.

Ik ben een groot voorstander van het laten ontwikkelen van het taalgevoel op jonge leeftijd. Als ze jong zijn, slurpen ze een hele hoop informatie op. Meerdere talen beheersen is in deze tijd een enorm pluspunt. Ik ben van mening dat je er een heel stuk verder mee komt als je meerdere talen spreekt dan als je slechts één taal beheerst.

Wel sluit ik me aan bij de mensen in dit topic die zeggen dat een docent die in een andere taal doceert deze taal wel góed moet beheersen.
Ik ben zelf van oorsprong Limburgse maar gelukkig met een van nature aanwezig taalgevoel gezegend. (overigens een Limburgse die schijnbaar geluk heeft gehad met een goede basis, als ik het eerste gedeelte van dit topic moet geloven. :') )
Doordat ik op vrij jonge leeftijd een Australisch vriendinnetje kreeg dat geen tot slecht Nederlands sprak, heb ik mijn Engels redelijk goed kunnen ontwikkelen. Hetzelfde geldt voor mijn Duits, dat zolang ik het onderhoud meer dan prima is. Een taal moet leven, je moet het onderhouden, en helaas is het na mijn schooltijd een beetje gaan zakken. Als ik het echter weer eens spreek, gaat het binnen een halfuurtje weer goed. Mede dankzij het feit dat ik in mijn jeugd deze talen heb geleerd, ben ik dankbaar dat ik een goed taalgevoel heb, gezien ik nu in Friesland woon en zij hier blijkbaar ook een aparte taal spreken. Die ik gelukkig over het algemeen perfect versta en zelfs al stukje bij beetje beheers. :D

@Benthe: Op de PABO is niet alleen het niveau Engels om te janken. :') Ik heb wel eens taalblunders gelezen waarvan ik dacht 'deze malloot moet de volgende generatie Nederlands leren? Oh boy..'

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 09:59

Niet alleen het Engels en Nederlands, hahaha. Ik had het vroeger standaard een grote discussie over het rekenen, waarna ik dan boos thuis kwam en echt wel gelijk bleek te hebben. :')
PeerAppel schreef:

Had zelf geen TTO, maar wel TTO docenten die het dan wel eens interessant vonden om bij ons ook een deel in het Engels te vertellen, maar dat leek over het algemeen toch echt nergens op.

Vind het wel een goed idee om kinderen jonger Engels te leren, gewoon omdat dat voor de kinderen makkelijker is, maar denk dat de beste oplossing dan toch is om ze in de middagpauze voor de BBC hun boterhammetje te laten eten :+

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 10:02

dorientjuh schreef:
Het jammere alleen is dat de meeste docenten die dan in het Engels les moeten gaan geven, bar slecht Engels spreken. Op zich vind ik het wel een goede ontwikkeling, mits goed uitgevoerd. Maar het moet niet zo zijn dat bijna alles in het Engels wordt gegeven, meertaligheid schijnt niet goed te zijn voor de ontwikkeling van de moedertaal.

Over dat eerste twijfel ik ook. Als kinderen steenkolen Engels met Nederlands accent wordt aangeleerd twijfel ik aan de meerwaarde.

Ik denk zelf dat ik mijn kinderen misschien wel tweetalig zou opvoeden, dus tweetalig onderwijs zou hierop een mooie aanvulling zijn.

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:53

Nies_ schreef:
Niet alleen het Engels en Nederlands, hahaha. Ik had het vroeger standaard een grote discussie over het rekenen, waarna ik dan boos thuis kwam en echt wel gelijk bleek te hebben. :')
PeerAppel schreef:

Had zelf geen TTO, maar wel TTO docenten die het dan wel eens interessant vonden om bij ons ook een deel in het Engels te vertellen, maar dat leek over het algemeen toch echt nergens op.

Vind het wel een goed idee om kinderen jonger Engels te leren, gewoon omdat dat voor de kinderen makkelijker is, maar denk dat de beste oplossing dan toch is om ze in de middagpauze voor de BBC hun boterhammetje te laten eten :+

En wat was het dan? Grammaticaal, accent? Ben daar wel benieuwd naar dan. :j