Is de dood beter dan een beperkt leven?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Is de dood beter dan een beperkt leven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 14:52

De moeder van mijn schoonzusje had ook een euthanasieverklaring, hebben de dokters daar wat aan gehad? Nee. Heeft ze eronder geleden? Heel erg.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 16:03

Een arts is niet verplicht daaraan mee te werken helaas. Veel willen dat niet. Ook een(moeilijke) keus die je als arts moet maken. Mijn moeder stond bij huisarts en ziekenhuis in de pc dat ze geen levensreddende acties wilde, maar dan nog als je op straat een hartstilstand krijgt, gaan ze eerst reanimeren ed . Dat kettinkje zit dan achter in je nek en wordt dus ook niet gezien. Beter is het om het op je voorhoofd te laten tatoeeren.. is tenminste zichtbaar. ;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 16:06

De artsen wilden wel, maar mochten niet. Ondanks de verklaring.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 16:08

oh wat naar

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 16:20

Een hele interessante film over euthanasie is de Belgische film 'Tot altijd'. Makkelijk te krijgen op internet en echt heel mooi. Een beetje de tegenhanger van Simon, maar dan op ware feiten berust.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 16:25

pipo schreef:
oh wat naar

Ja, vreselijk. Door de morfine was ze niet meer... Geestelijk gezond, zeg maar. Heel erg, zag overal complotten en de paar seconden dat ze bij zinnen was, gewoon haarzelf, smeekte ze om dood te mogen.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 16:56

Mijn (stief)oma heeft wel het geluk gehad dat er artsen waren die de euthanasie wilden doen.
De vriendin van mijn vader is enigs kind en heeft dus alles kunnen regelen, geen familie leden die moeilijk gingen doen. Echt iedereen stond er achter en afgelopen oktober is ze na een lange strijd tegen borstkanker op 81 jarige leeftijd overleden.
Hoewel het op het moment echt heel erg moeilijk was, vooral omdat ze er niet ziek uitzag (maar dat wel was, met veel pijn), vind ik dat ze de juiste beslissing heeft gemaakt.
Ik zal de laatste gesprekken met haar nooit vergeten, vooral de gesprekken over de dood niet.

Edit: Spelfout

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 17:51

De vraag is niet de keuze van zelfdoding..
Iemand die dermate ziek is en pijn heeft, die maakt zelf de beslissing geeuthanaseerd te worden.
Dat is anders dan dat iemand anders de beslissing gaat nemen over het leven en doden van een dier of een mens...

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 18:11

Pipo
Ben nog steeds benieuwd naar je antwoord op de vraag een pagina terug. (van poiuytrewq)
Want imo vat(te) jij haar reacties heel verkeerd op. (en je weet zelf ook dat opmerking veel te ver ging.)

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 18:37

Haar opmerking ging ook te ver, voor mij wel namelijk ik heb mij verontschuldigd, zij haar opmerking niet. Dus einde verhaal voor mij.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 18:49

pipo schreef:
Haar opmerking ging ook te ver, voor mij wel namelijk ik heb mij verontschuldigd, zij haar opmerking niet. Dus einde verhaal voor mij.

Nog steeds benieuwd naar het antwoord op haar vraag.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 18:54

Als ik lees dat een eigenaar van een verbrand paard geld en tijd gaat steken dit dier met /pijnlijke/ behandelingen het dier weer te redden vraag ik me af waar ze mee bezig zijn. Als mijn paard een brand overleefde en er zo uitzag liet ik haar een spuitje zetten. Zo'n pijn zal ik haar liever besparen dan huidtransplantaties enzovoort. Een paard met gebogen beentjes kan niet goed lopen dus worden er maar spalkjes gemaakt. Wat heeft dat paard daar ik godsnaam aan als hij niet zelfstandig kan lopen... Wees dan zo eerlijk en denk eens na of dit wel een goede oplossing is.
Maar soms worden dieren ook te snel ingeslapen of afgemaakt omdat het makkelijker is... Gedragsproblemen enzo... kijk daar valt echt nog wat aan te doen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 19:21

pipo schreef:

Nee jij las haar opmerking heel anders dan zij het bedoelde. Dat is iets heel anders. Ik zie dat zij netjes blijft en dat jij geëmotioneerd reageert.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 19:28

liljebo schreef:
Poiuytrewq schreef:
Simpel, in de natuur gaan de zwakken ook snel dood.
Een gehandicapt/beperkt mens voegt niks toe aan de maatschappij en kost alleen maar geld.
Het lijkt me verschrikkelijk moeilijk om zelf een gehandicapt kind te krijgen. Het verschil tussen mensen en dieren is dat je een dier kan laten inslapen, en dat zou ik ook zeker doen als het niet zonder allerlei tierelantij en behandelingen kan leven.

Zeldzaam kortzichtig en blijkbaar weinig meegemaakt in het leven. Ik vraag mij af wat er gebeurt als je van je hoge troon valt en zelf met een handicap te maken krijgt; aan eigen lijf of bij iemand om wie je veel geeft.
Of lijkt het je onmogelijk om van iemand te blijven houden die niets meer toevoegt aan de maatschappij; schuif je zo iemand makkelijk aan de kant?
Maak je een einde aan je eigen leven, als je een handicap oploopt waardoor je niet meer in staat bent alles te doen wat je nu doet?

Ik begrijp niet waar jullie over vallen, en ja, ik ben zo eentje die niks meer toe voegt aan de maatschappij. Dat je er mee leert leven en een manier zoekt om er zo goed mogelijk mee om te gaan, betekent nog niet dat je ineens een aanwinst voor de maatschappij bent.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 21:36

Ik dacht hier eerst ook heel anders over. Dat de mens niet over de ander mocht bepalen, of over een dier.

Maar nu ik een aantal keer de keuze moest maken om mens & dieren.uit hun lijden te verlossen,
Denk.ik ja, als wij dat als mens kunnen doen, dan moeten we dat ook doen..

Als echt een dier of mens, zo'n pijn heeft,
Believe me, maar dan is de dood je beste vriend..

En ik geloof dat er meer is na de dood, iets moois, dat kan niet anders !

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 11:03

liljebo schreef:
Poiuytrewq schreef:
Simpel, in de natuur gaan de zwakken ook snel dood.
Een gehandicapt/beperkt mens voegt niks toe aan de maatschappij en kost alleen maar geld.
Het lijkt me verschrikkelijk moeilijk om zelf een gehandicapt kind te krijgen. Het verschil tussen mensen en dieren is dat je een dier kan laten inslapen, en dat zou ik ook zeker doen als het niet zonder allerlei tierelantij en behandelingen kan leven.

Zeldzaam kortzichtig en blijkbaar weinig meegemaakt in het leven. Ik vraag mij af wat er gebeurt als je van je hoge troon valt en zelf met een handicap te maken krijgt; aan eigen lijf of bij iemand om wie je veel geeft.
Of lijkt het je onmogelijk om van iemand te blijven houden die niets meer toevoegt aan de maatschappij; schuif je zo iemand makkelijk aan de kant?
Maak je een einde aan je eigen leven, als je een handicap oploopt waardoor je niet meer in staat bent alles te doen wat je nu doet?

Ayasha schreef:
Ik begrijp niet waar jullie over vallen, en ja, ik ben zo eentje die niks meer toe voegt aan de maatschappij. Dat je er mee leert leven en een manier zoekt om er zo goed mogelijk mee om te gaan, betekent nog niet dat je ineens een aanwinst voor de maatschappij bent.

Volgens mij vallen mensen over de manier waarop Poiuytrewq zich uitdrukt. Door eerst te stellen dat in de natuur de zwakken snel dood gaan (correct) en direct daarna te stellen dat gehandicapte/beperkte mensen niks toevoegen aan de maatschappij, komt het over alsof het haar een goed idee lijkt om gehandicapte/beperkte mensen maar snel dood te laten gaan.
Overigens ben ik het er niet mee eens dat gehandicapte/beperkte mensen niks toevoegen aan de maatschappij. Er zijn genoeg voorbeelden van gehandicapte/beperkte mensen die méér toevoegen aan de maatschappij (of hebben toegevoegd) dan de gemiddelde bokker. Mensen als Theodore Roosevelt, Ray Charles, Stevie Wonder, Stephen Hawking, Esther Vergeer, Bart de Graaff, stuk voor stuk mensen die héél wat meer hebben bereikt dan de doorsnee bokker. Ik vraag me stiekem ook af wat Poiuytrewq zelf toevoegt aan de maatschappij, maar zo'n vraag zal wel niet gesteld mogen worden omdat dat te persoonlijk is.

De vraag in de OP, of de dood beter is dan een beperkt leven, lijkt me niet iets waar een algemeen antwoord op kan worden gegeven. Dat is in elke situatie anders. Ik ben er echter wel van overtuigd dat de dood een einde maakt aan pijn, omdat om pijn te beleven er levende zenuwen nodig zijn die in contact staan met levende hersenen. Daarom heb je na een wortelkanaalbehandeling geen kiespijn meer, na een hoge dwarslaesie hooguit nog hoofdpijn en ben je na overlijden van alle pijn af.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 10:15

Klopt maura...Daar hoef ik niets aan toe te voegen. :)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 11:41

Dat mag je vragen, maar ik heb er inderdaad totaal geen behoefte aan om mijn privéleven op internet te kwakken :D.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:09

Inderdaad, wanneer voeg je wat toe aan de maatschappij? Als je lichamelijk nog goed bent? Of wanneer je heel slim bent?

Wie bepaalt die standaard?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:58

Dat is vrij lastig. Wat bereiken is ook nog eens niet per definitie iets positiefs toevoegen aan de maatschappij.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:06

Ik denk dat je iets toevoegt aan de maatschappij, wanneer je in staat bent anderen te helpen. En dan in de breedste zin van het woord. Al is het jouw weektaak de eieren uit het kippenhok te rapen, al maak je iemand die verdrietig is aan het lachen.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:25

Dus als je als levend lijk op een bed ligt en niet kan bewegen maar geestelijk wel alles meekrijgt en er dus bent voor je naasten ( en er zelf en je familie akkoord mee kan zijn) kan je dus zwaaien naar een leven. Want je kost alleen maar. Onee zwaaien kan niet meer...

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:27

Zou jij zo willen leven?

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:31

Ik persoonlijk niet, maar er zijn mensen die dat wel kunnen. Bijvoorbeeld door hun geloof. En ook dat respecteer ik. Ongeacht de kosten!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:35

Volgens mij dwaal je af van de openingspost...