Pamfletten op supermarkt wegens zondagopenstelling

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LovingTweety

Re: Pamfletten op supermarkt wegens zondagopenstelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:14

O dat klopt, al maakt vriendlief regelmatig weken van 70 uur, maar dat is normaal in zijn sector. Er zijn altijd manieren om de regels te ontwijken.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 00:24

Ik zie werkelijk het probleem van de zondagsopening niet en vind deze actie erg laag en getuigend van weinig medeleven van de christenen in kwestie (lees: degene die de pamfletten hebben opgeplakt).

Iedereen moet toch zelf weten of hij/zij wilt boodschappen doen/werken wat dan ook op zondag? Ik vind het persoonlijk raar dat mij als atheist de zondagsrust word opgelegd.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 13:23

Het geeft mij heel veel rust als ik op zondag m'n boodschappen kan doen ipv dat tussen al het stress van alle andere dagen tussendoor moet proppen waar ik toch al aan het rennen en vliegen ben.........
Kortom......... zondagsrust!! Heerlijk :D

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 13:40

De dominee verdient toch ook op zondag zijn geld?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 16:39

purny schreef:

En de rest van de week. Maar over het algemeen is het wel zo dat dominees een andere dag in de week als vaste vrije dag nemen, waarop gemeenteleden hen niet 'mogen' storen. Bij onze dominees zijn dat dinsdag en woensdag (ieder een dag). En zaterdag is in principe ook een vrije dag, maar minder strikt dan die andere twee. Overigens is het werk van de dominee op zondag eigenlijk alleen de dienst, de voorbereidng daarvan is allang vantevoren gedaan. Die dominee komt meestal als een van de laatste kerkgangers de kerk in gerend en bij ons is hij meestal ook vrij snel na de dienst weer vertrokken, als er niet teveel mensen vragen hebben. Dat krijg je met vier kleine kinderen :D

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 16:56

Afgelopen zondag was de AH hier voor het eerst open.
Vond het wel handig... Was wat vergeten.
Maar ik was gelijk kwijt welke dag het was :')

Die pamfletten vind ik persoonlijk echt te ver gaan. Prima dat je niet gestoord wil worden in je zondagsrust, maar je bent niet alleen op de wereld.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 19:28

Waarom mag een dominee op zondag wel geld verdienen en een FM niet? Word het nu niet heel erg opgedrongen aan de mensen die niet aan de zondagsrust doen cq door de weeks werken.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 19:30

purny schreef:
Waarom mag een dominee op zondag wel geld verdienen en een FM niet? Word het nu niet heel erg opgedrongen aan de mensen die niet aan de zondagsrust doen cq door de weeks werken.

Die dominee wordt meer gezien als een arts dan als een filiaalmanager, moet ik zeggen... Bij sommige beroepen is het op zondag werken nu eenmaal onvermijdelijk. Dominee is daar een van.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 19:32

Wat een dikke onzin, een dominee als een arts zien... het is helemaal niet noodzakelijk dat een dominee op zondag werkt. Zoals een arts. Of mensen in de zorg. Etc etc.
Dat wordt uiteraard weer zo gedrááid door die christenen, dat het noodzakelijk is. Dat doen ze met zoveel dingen, als het maar in hun straatje past.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 19:36

purny schreef:

Dat is het eerste wat ik ook dacht purny!
Hij mag wel zijn ding (lees werk) doen op zondag maar de rest niet blijkbaar.....
Er staat toch ook nog zoiets in de bijbel als respect naar een ander toe?
Wil jij als gelovige je zondagsrust? Prima dan ga je geen andere activiteiten doen dan wat je nu al doet op zondag. Wil een ander wel wat doen op zondag? Ook prima!
Beetje leven en laten leven en het kan er allemaal heel anders uitzien!

Ik vind het erg laag en ook eigenlijk best zielig dat een kerk zoveel macht heeft en op deze manier dat probeert af te dwingen.
In een andere plaats is ook al zoiets gebeurt en die winkel kon de deuren sluiten als deze er geen gehoor aan had gegeven, die winkel is niet meer open op zondag en de mensen komen weer.
Hoezo schijnheilig?!

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 19:43

Wel of niet op zondag open, iedereen mag voor mij zijn eigen mening daarover hebben. Waar ik moeite mee heb is dat een mening die afwijkt van wat een bepaalde bevolkingsgroep graag zou willen niet geaccepteerd wordt. Door het plakken van pamfletten probeert een bevolkingsgroep zijn zin door te drijven. Dat past niet in onze huidige Nederlandse samenleving. Het riekt naar fundamentalisme.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 20:32

Het past ook niet meer in deze economie dat een winkel op zondag gesloten is. Net zoals een tandarts die op zaterdag vrij is. Mijn tandarts is op zaterdag aan het werk.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 20:37

Blue_Eyes schreef:
purny schreef:

Die dominee wordt meer gezien als een arts dan als een filiaalmanager, moet ik zeggen... Bij sommige beroepen is het op zondag werken nu eenmaal onvermijdelijk. Dominee is daar een van.

Whahahaha, sorry hoor. Maar een dominee vergelijken met een arts? Een arts red levens en is onmisbaar als er iets gebeurt, ook op zondag. Mensen kunnen heel goed bidden en hun geloof beoefenen zonder een dominee...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 20:49

Ik ben alleen nog nooit met een blauwe teen bij de dominee geweest... mag er zeker niet komen omdat ik eerst alles vervloekt heb. :+

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 20:53

Anoeska27 schreef:
Whahahaha, sorry hoor. Maar een dominee vergelijken met een arts? Een arts red levens en is onmisbaar als er iets gebeurt, ook op zondag. Mensen kunnen heel goed bidden en hun geloof beoefenen zonder een dominee...

De Dominee redt zijn kudde op zondag omdat ze dan hun zonden kunnen afkopen door centjes in het zakje te doen.

Je KAN het vergelijken met een arts.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 20:54

OK flauwe grap, die mensen tegen het hoofd kan stoten. Voor diegene die zich aangevallen voelen, sorrie.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 22:40

Een dominee is protestants.. Aflatingen was katholiek.. Is nogal een verschil..

Ik begrijp niet dat iemand op 1e kerstdag in een supermarkt wil wezen, maar als iemand dat wel zou willen lekker laten doen. Dus imo zou elk bedrijf zelf zijn tijden mogen bepalen.. Maar ik snap ook dat sommige gemeentes dat willen bepalen ivm concurrentie.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 12:37

GamblersCup schreef:
Wat een dikke onzin, een dominee als een arts zien... het is helemaal niet noodzakelijk dat een dominee op zondag werkt. Zoals een arts. Of mensen in de zorg. Etc etc.
Dat wordt uiteraard weer zo gedrááid door die christenen, dat het noodzakelijk is. Dat doen ze met zoveel dingen, als het maar in hun straatje past.

Wanneer moet-ie het dan doen? Op alle andere dagen werken al zijn gemeenteleden en hebben ze geen tijd om naar de kerk te komen...

Goed, maar gezien de reacties hier op mijn bericht vind ik het wel gezegend. Gooi geen parels voor de zwijnen, staat er in de Bijbel. Als mensen toch alleen maar willen christenbashen en niet serieus na willen denken over iets wat ik met de beste opzet schrijf, dan laat maar. Ik heb een aantal keer geprobeerd aan te geven - als gematigd christen - hoe christendom in elkaar zit, maar alles wat ik erop terugkrijg is spot.
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 01-01-14 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 12:41

Blue_Eyes schreef:
GamblersCup schreef:

Wanneer moet-ie het dan doen? Op alle andere dagen werken al zijn gemeenteleden en hebben ze geen tijd om naar de kerk te komen...

Gewoon als het christendom toch zo enorm in trek is kan het toch wel op meerdere momenten, dan is er altijd wel een moment dat iemand kan. En als je kan ook tijd vrij maken. :j

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 12:57

S'avonds of op zaterdag ofzo?

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 12:59

Ik begrijp ineens waar de weerstand tegen werken op zondag vandaan komt door de post van Bleu Eyes.

Als er leden van de gemeenschap moeten werken op zondag, dan komen er minder mensen naar de kerk. De kerken lopen al niet over dus dat zou echt bijzonder vervelend zijn schat ik zo in.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 13:31

Wat een zuurpruimreacties komen er hier weer voorbij. Worden er hier vragen gesteld om daadwerkelijk te leren of om nog meer te zuurpruimen? Of om mislukte pogingen tot semi-grappige opmerkingen te kunnen plaatsen..?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 14:33

Ik vind het ook een beetje (erg) flauw om iemands eigen keuzes belachelijk te gaan maken. Het punt is toch dat iedereen mag kiezen? Ik geniet vrijwel elke week van de zondagsopenstelling, maar ik wil niemand verplichten erheen te gaan.
Wat anderen met hun zondag doen moeten ze helemaal zelf weten. Ik zou niet weten waarom ik iemand die naar de kerk gaat belachelijk moet maken, of wat je er als niet-kerkelijke uberhaupt mee te maken hoe men in de kerk de zaken regelt en of de dominee wel of niet op zondag mag werken. Niet mijn organisatie, niet mijn zaak. Dat is echt bij uitstek iets tussen de leden van de gemeenschap en hun kerk - heb het respect je daar niet mee te bemoeien.

Dat is anders als het buiten de muren van de kerk komt en z'n weg vindt naar wetgeving, of sociale uitsluiting van mensen die niet aan de kerk opgelegde normen voldoen. En wat dat betreft is het pamfletten plakken op het randje, het verbieden van openstelling op zondag voor iedereen omdat sommige mensen de zondagsrust willen er al iets over, maar om daar nou tegenin te gaan met wat de dominee preekt of kinderachtige opmerkingen over te weinig mensen die naar de kerk komen? Nee hoor, echt nergens voor nodig :n

Misschien moeten we begrippen als fatsoen, vrijheid en respect voor andermans vrijheden toch iets meer in de praktijk brengen.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 14:37

Shadow Aan de ene kant heb je daar gelijk in, aan de andere kant word je in mijn regio wel heel erg apart behandeld als je niet naar de kerk gaat. Om een voorbeeld te noemen: als ik naar de bakker in het dorp ga, dan krijgen de "gelovige kindjes" een koekje of broodje aangeboden en mijn dochter wordt overgeslagen... Het leven en laten leven principe gaat voor hun niet op, terwijl ik mijn dochter dat wel bij probeer te brengen. En als ik ouders erop aanspreek dat er door hun kinderen dingen uit mijn tuin verdwijnen, dan krijg ik te horen dat ze op zondag in de kerk wel boete doen. Kan ik helemaal niets mee, want dat vervangt mijn spullen niet.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 14:43

Er komen nu inderdaad kinderachtige dingen voorbij. Maar wat ik zelf nog altijd een struikel blok vind is dat we ten alle tijden respect horen te moeten hebben voor de gelovige, maar dat enige respect vanaf de andere kant soms behoorlijk uit kan blijven. Ik vind het namelijk bijzonder respectloos van de pamfletplakkers dat ze tegen de vrijheid van andere mensen ingaan en mensen dus zondagrust willen opleggen. Want als "respect"van maar 1 kant komt, is er dan nog wel sprake van respect of valt het dan meer onder het kopje opleggen en dwang?