"Bij 100 000 likes gaat Floortje niet de pan in"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 13:07

little_king schreef:
Ja en als ze dat graag doen? Omdat prijzen zo absurd zijn kiezen ze voor de knallers.
Je kan de consument wel de schuld geven dat ze alles goedkoop willen, je kunt het ook omdraaien, het etiketje dat een product extra duur maakt is ook mensen van de markt afstoten.

Dat biologisch nu te duur is is een feit.
maar dat komt ook doordat hun veel minder afnemers hebben en hun om kosten duurder zijn dan de normale euroknaller koe...

Maar hoe meer mensen biologisch kopen hoe maar de vaste kosten gedeeld worden over een groter aantal
dan kunnen de prijzen pas zakken!

en dat je nu zegt ik koop goedkoop is grote onzin.
want een 3sterren beloond product (door de dierenbescherming) scheelt amper van dat hele goedkope vlees.
en 1 a2 sterren zijn standaard in een supermarkt ( de 0 sterren bestaand amper)

daarbij zouden mensen eens moeten nadenken over niet elke dag vlees eten,
dan is de prijs helemaal niet duurder.
want 3x vlees in de week en dan biologisch is goedkoper dan persee 7 dagen in de week (ongezond) vlees eten..

ongezond? JA
er word vanalles in gepropt zodat het vlees goedkoop blijft.
je ossenhaas is allang geen echte ossenhaas meer,
die is allemaal stukjes (rest)vlees aan elkaar geplakt met o.a. toegevoegde eiwitten en genetische oliebol en antibiotica?
(neem het voorbeeld dat meisjes op steeds jongere leeftijd tieten krijgen, denk je echt dat de mens sneller volwassen wordt vanuit zichzelf, NEE, vanuit een boost aan hormomen die je vanuit mismaakt, door mens gecreert fabriek vlees komen ;)
Laatst bijgewerkt door KingYasFenn op 21-12-13 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

little_king

Re: "Bij 100 000 likes gaat Floortje niet de pan in"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 13:10

Ja maar sommige mensen menen elke dag een stuk vlees bij hun eten te moeten hebben.
Van mij hoeft het niet maar bij veel wel.
Die krijg je niet ineens om om maar duur vlees te kopen en dan minder.

klopt dat prijzen kunnen gaan zakken, nu is dat niet.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 13:13

Ik heb nog een stukje toegevoegd hierboven :)

enja, je krijgt de mensen niet in een keer om.
maar door langdurige campagnes en bewustmaking wel de toekomstige generaties.
een voedselketen veranderen kan niet in 1 of 2 jaar, daar doe je 15 tot 20 jaar over, maar dan is het ook (hopelijk) om :)

zie het als de rages als gezond eten,
heeeel langzaam gaat het ongezonde de deur uit, maar dat duurt wel jaren.

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 13:18

kan me hier niet druk om maken.
zolang ze maar zelf gekocht of gefokt zijn en niet zijn gestolen voor kerst.

het hele jaar door worden dieren gegeten.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-13 13:47

Daarom is het sterrensysteem in het leven geroepen. Mensen die niet het volle pond willen/kunnen betalen voor biologisch maar die zich ook niet goed voelen bij bioindustrie-vlees. Eén ster is dan al een hele verbetering daar ten opzichte van.

Enneh, dat hormonenverhaal is al niet meer van toepassing, is niet meer toegestaan... En gezonde, betere voeding is wel degelijk een oorzaak van vroegtijdig volwassen worden. Zou eerst eens even een gedegen onderzoek naar gedaan moeten worden :j

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 13:52

Ik kan me er ook niet druk om maken.. Waarom dit konijn niet maar de koeien van de buren wel?

Kunnen wel plots met z'n alle vegetarisch worden maar dan eten we het eten van de dieren op, en dan? Sterven ze alsnog maar dan aan hongersnood

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 13:58

LizzyLover schreef:
Ik kan me er ook niet druk om maken.. Waarom dit konijn niet maar de koeien van de buren wel?

Kunnen wel plots met z'n alle vegetarisch worden maar dan eten we het eten van de dieren op, en dan? Sterven ze alsnog maar dan aan hongersnood

Eten het eten van de dieren op? Eet jij gras dan? Of varkensvoer? Of hooi?
Die dieren bestaan en lijden omdat wij vlees eten, als we minder vlees gaan eten, zijn er ook vanzelf minder dieren.

Dos_Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 15:26

LizzyLover schreef:

Hahahahaha WTF eet jij dan?! :')

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 16:17

Esmeej333 schreef:
Die dieren bestaan en lijden omdat wij vlees eten, als we minder vlees gaan eten, zijn er ook vanzelf minder dieren.

denk dat je je nooit hebt verdiept in de vleeshandel??

maar als nederlander zal je over het algemeen buitenlands vlees eten .

nederland export ongelooflijk veel vlees,juist omdat de kwaliteit van het vlees hier zó goed is,wordt er vooral gefokt en geslacht voor de export..wijzelf eten dan vooral het wat goedkopere import vlees ( argentijns/engels vlees)

dus als wij minderen met het eten van vlees,zal er nog geen beest minder ervan sterven of gefokt worden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 20:58

Jawel, het gaat alleen niet direct. Als we het minder eten dan zal de boer uiteindelijk minder opzetten want dan zakt de prijs van het dier en krijgt hij de voerkosten niet meer uit de verkoop. Van de zomer was dit heel duidelijk bij de vleeskuikens. Een hoop boeren hebben hun schuren na een ronde 1 tot 2 weken extra leeg gelaten (op een ronde van 6 weken). Hierdoor is het aanbod wat minder geworden en konden ze weer kostendekkend werken.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-13 17:52

Ja precies... Het gaat er bij mij echt niet in dat als een grote groep mensen minder vlees gaat eten er niet uiteindelijk minder aanbod gaat zijn.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 18:14

Ik weet niet of het hier al vermeld is geweest maar een tijd geleden was er in Belgie een programma 'BASTA' en daar ging het ook om kalfjes (Willy en Barabas) en dat was een eyeopener voor veel mensen. Hier een fragmentje: http://www.youtube.com/watch?v=ilFe5lfKDrQ&gl=BE Er waren zelfs mensen die aan het wenen waren maar hey, daarvoor wel allemaal lekkere hamburgers op

Nu zelf eet ik niet veel vlees maar of het nu Willy, Barabas of Floortje is,... het smaakt hetzelfde als een naamloos dier

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-13 20:41

Citaat:
Floortje het Kerstkonijn blijft leven!

Elk jaar verdwijnen 724.810 kalkoenen en kippen, 3.859 koeien, 8.612 varkens en 468.627 eenden en konijnen in het kerstdiner. Nederlanders kauwen op er tijdens de kerstdagen een indrukwekkende veestapel doorheen. Vrijwel niemand staat stil bij de meestal vreselijke omstandigheden waaronder die dieren worden gefokt. De dieren worden gezien als anonieme productiemiddelen en jij ziet ze alleen als roze lapje bij de slager.

Ik stelde je voor aan mijn kerstdiner: Floortje. Zij is een konijn als alle andere. Maar Floortje kreeg via deze Facebook-pagina een naam en een "gezicht". En dan wordt het akelig. Confronterend. Ik kreeg honderden boze reacties. Doodsbedreigingen zelfs. Worden de klanten van de slager op de hoek ook met de dood bedreigd of uitgescholden? Nee. Blijkbaar heb je geen moeite met vleeseters, behalve als ze hun maaltje in levende vorm van tevoren op Facebook publiceren. Dat is vreemd.

Veel boze reacties kwamen van mensen die het eten van Floortje zielig vinden, terwijl ze hoogstwaarschijnlijk vanmorgen in de supermarkt hun karretje volgooiden met kiloknallers. Floortje is namelijk geen anonieme kipfilet, maar een aaibaar beestje. Dat vindt u zielig. En dat is hypocriet.

Een klein beetje nadenken over je eten (en de manier waarop dat wordt geproduceerd) kan geen kwaad. Je zal dan al snel tot de conclusie komen dat Floortje zeker niet zieliger is dan de oorspronkelijke eigenaar van de schouderham die je vanmorgen in je winkelmandje gooide. Integendeel. Je tweede conclusie zal zijn dat je geen vlees nodig hebt om van je kerstdagen en de rest van je leven een feest te maken. Integendeel. Vegetarisch eten is beter voor je gezondheid, het milieu en natuurlijk het dierenwelzijn.

Ik ben niet tegen vleeseters. Ik vind dat iedereen maar voor zichzelf moet uitmaken wat 'ie op z'n bord schept, zolang je maar weet waar jouw eten vandaan komt, daarover nagedacht hebt en dat kunt rijmen met je eigen geweten en ideeën.

Ik ben al jaren vegetariër en dus eet ik Floortje of haar soortgenoten niet. Hopelijk heb ik je wel aan het denken gezet over je kerstdiner. Ik snap dat dat confronterend is. Daarom vind ik je nare reacties, scheldpartijen en doodsbedreigingen op deze Facebook-pagina niet zo erg.

Fijne kerstdagen en eet smakelijk!
Alex Oosterveen

P.S.: Lekker eten tijdens kerst? Kijk eens op www.vegetariers.nl/kerst

Hij zegt het allemaal.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 22:51

Verrassend (ahum), toch wel een beetje slap dat hij zich niet aan z'n woord houdt. :+

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-13 01:32

Nou ja, ik snap het wel, ik bedoel als hij doodsbedreigingen krijgt :+

Hij maakt wel een punt hoor. De slager krijgt geloof ik nooit doodsbedreigingen...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 00:03

Magrathea schreef:

Hij maakt wel een punt hoor. De slager krijgt geloof ik nooit doodsbedreigingen...

Vergis je niet, op youtube waren er filmpjes gezet van een slager die liet zien hoe het in zijn werk gaat, maar bij de commentaren stonden dus regelrechte doodsbedreigingen en doodsverwensingen naar die slagers toe...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 00:05

Zoolgangster schreef:
Magrathea schreef:

Vergis je niet, op youtube waren er filmpjes gezet van een slager die liet zien hoe het in zijn werk gaat, maar bij de commentaren stonden dus regelrechte doodsbedreigingen en doodsverwensingen naar die slagers toe...

Ik had het meer over de slager persoonlijk zal ik maar zeggen.

Het laat gewoon de ware aard van de mensen weer eens zien. Veilig vanachter je computer ben je overal tegen, maar gaan protesteren bij een slager zullen ze nooit doen. Net als dat het ineens zielig is als het beestje een naam heeft :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 01:48

Op zich ben ik niet tegen vlees eten. Als het dier maar een top leven heeft gehad, maar dat heeft het gros niet.
Ik eet alleen biologisch rund van minimaal 4 jaar oud en biologische kip. Varkensvlees eet ik niet tot zelden, konijn, lam, kalf, kuiken, speenvarken of andersoortig vlees eet ik ook niet. Wild weer wel, maar goed dat is vaak het beste scharrelvlees.
Mensen moeten zich eens wat bewuster van hun eten worden en ook niet overal veel van willen hebben. Ik eet in totaal een 10 kilo vlees per jaar. Ik ken gezinnen waar er minimaal 7 kilo kiloknallers per week door gaan.
Ik vind zo'n facebookpagina wel goed, laat mensen zich maar een bewust worden van wat ze wel niet naar binnen werken en de belachelijke hoeveelheden daarvan.
Men heeft er recht op, hoor je ook vaak, nog zo'n idiote redenering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 01:50

Magrathea schreef:
Het laat gewoon de ware aard van de mensen weer eens zien. Veilig vanachter je computer ben je overal tegen, maar gaan protesteren bij een slager zullen ze nooit doen. Net als dat het ineens zielig is als het beestje een naam heeft :)

Mensen gaan niet bewust met eten om, en sluiten de ogen over hoe het op hun bord komt. Ze zijn tegen dierenleed, maar het vlees mag vooral niet te veel kosten en minderen is geen optie.
Ik denk dat bewustzijn al een heleboel kan doen.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 01:59

Het enigste wat ik zal zeggen.

Als je de vlees eet, eet het dan ook met respect.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 10:33

kensha schreef:
Het enigste wat ik zal zeggen.

Als je de vlees eet, eet het dan ook met respect.

Ik gooi het nooit over de tafel heen en eet ook met mes en vork :+

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 15:49

Mooie actie. Van mij had hij Floortje op mogen eten hoor :)

En het is inderdaad hypocriet als men ineens in wil gaan grijpen zodra het beestje er aaibaar uit ziet. De mensch is maar een vreemd wezen :P