Column: Hoe diervriendelijk zijn dierenvrienden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sneeuwpop

Re: Column: Hoe diervriendelijk zijn dierenvrienden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 13:15

Arbeidsomstandigheden en china...
Dan is het niet gek hoe ze met dieren om gaan waar ze geld aan kunnen verdienen.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 15:49

magda_90 schreef:
Ik ken toevallig diverse Chinezen maar dat is voor de rest van Azië niet veel anders.

Omvat Azië bij jou eigenlijk ook landen als India, Nepal en Bhutan waar het hindoeïsme nog altijd veruit de grootste godsdienst is?

In onze eigen wetgeving viel het mishandelen in elk geval tot eind vorig jaar ‘zaakbeschadiging’. In juridisch opzicht was/zijn dieren dus ook hier dingen. Ook hier zijn nog steeds heel veel mensen die niet erkennen dat dieren gevoel én gevoelens hebben. (Nooit iemand horen zeggen dat een paard gerust harder geslagen kon worden ‘want dat voelt ‘ie toch niet’?)

Dus of wij Nederlanders nou echt de aangewezen persoon zijn om een beschaving die vele malen ouder is dan de onze te gaan beleren als het over ethiek en moraal gaat kun je je afvragen.

Ik ken geen Chinezen, dus ik ga er voor het gemak maar even van uit dat het net mensen zijn. Er zijn er meer dan een miljard, dus er zullen er vast een aantal zijn die dieren uitsluitend interessant vinden als potentiële functie. Voedsel, of jas, of gelatine, of boksbal. Er zullen er ook zijn die dieren als huisdier houden op soortgelijke wijze als jij en ik (en nee, dat is niet naïef. ’t Is niet dat ik de bewuste Chinezen persoonlijk moet kennen om te kunnen weten dat ze er zijn).

Deze discussie was best leuk en informatief. Maar de zure ondertoon van de column in de OP dringt nu door het hele topic heen. De arrogantie waarmee mensen denken te kunnen oordelen over de keuze van de wetgever om nertsenfokkerij te verbieden zonder zelfs maar te weten hoe dat onderwerp eigenlijk op de politieke agenda is gekomen, hoe het dossier er uitziet en wat de afweging is geweest die ten grondslag ligt aan de wet, is ontzettend vermoeiend en allesbehalve constructief. Wil je de beleidsmakers en de Chinezen en voor het gemak maar meteen heel Azië graag de grond intrappen en jezelf lekker moreel superieur vinden dan moet je dat vooral doen. Ga lekker gelijkhebbend zitten jammeren dat er nooit iets zal veranderen. Ik vind dat nogal oninteressant en als ik niet uitkijk word ik chagrijnig van de arrogantie waarmee mensen die ervoor kiezen om wél positief te blijven denken en handelen in een helaas niet volmaakte wereld worden weggezet als ongeïnformeerd en naïef. Ik zit niet op Bokt om chagrijnig te worden, dus ik ga maar eens een leuker topic zoeken. Yamcha misschien nog suggesties ;) ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 16:13

nog geen idee eigenlijk :D ik ga eens op zoek.

Maar ik denk dat ik hier ook afscheid ga nemen. Ik word een beetje misselijk van de morele schizofrenie en de hypocrisie in dit topic.

Jammer ook dat je als vegan dan weer moet worden aangevallen op het feit dat er in je huis dieren wonen, waar je dan toevallig heel goed bevriend mee bent. Dieren die géén eigendom zijn, maar een niet-menselijke persoonlijkheid, die gevoelens hebben en hobby's, die meer begrijpen en weten dan wij ons kunnen voorstellen. Dat heeft niets, maar dan ook niets met uitbuiting en gewin te maken, helemaal niets.

En dat door mensen die hun dierenleed-in-cellofaan eten, maar wel dierenvrienden zeggen te zijn..... en ondertussen staat het hier bol van racisme en speciesisme..... en da's niet hypocriet zeker.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 17:48

Misschien een beetje devils advocate hier.. Mensen zijn van nature omnivoren, een dieet waar ook vlees in thuis hoort. Vreemd is het dus niet dat wij mensen vlees eten. (Waarmee ik bepaalde omstandigheden absoluut niet goed probeer te praten overigens!)

Ik heb een hele tijd terug iets gezien op tv, van een chefkok (geen idee mee wie, waar of wanneer. sorry.) die aan het expirimenteren was met vlees van, ik dacht, nertsen (iig pelsdieren). Zouden jullie wel achter de nertsfokkerij staan, als ook deze dieren van kop tot staart gebruikt zouden zoals runderen?

Heeft iemand trouwens vorige week DWDD University gezien met chefkok Robert Kranenborg? Hij hield een pleidooi/betoog voor het dubbel-doel rund en het van kop tot staart gebruik ervan. Kan zo snel geen link vinden en weet niet of het op internet terug te zien is, maar was een zeer interessant "college".

Hoe diervriendelijk dierenvrienden handelen is altijd nog maar de vraag. Want is iemand die zijn/haar hond/kat beschouwd als zijn/haar "baby" en ook zo behandeld (jasjes aan, mee in de hondenwagen ipv zelf te lopen, "menselijke" snacks etc.) diervriendelijk? Ik denk dat een overmaat aan diervriendelijkheid soms net zo erg kan zijn als een gebrek eraan, of zelfs nog erger.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-13 17:48

Het is opvallen dat bij deze discussies mensen altijd weggaan als argument met argument wordt bestreden. Ik vind het er netjes aan toe gaan, lees geen vijandelijkheden alleen kritische vragen en stellingen. Het is jammer dat er nu zaken verdraaid worden en persoonlijk betrokken worden.

maura, ik ken de topografie. Ik heb het bewust alleen bij China gehouden omdat ik daar de ervaringen uit tweede hand ken. De rest is van horen zeggen namelijk.
Het is uiteraard goed om kritisch te kijken of de Nederlanders in die taak goed zouden kunnen zijn, ik weet op dit gebied zeker van wel aangezien o.a. Nederland qua pelsdierhouderij voorop loopt en de bevolking daar dus veel zou kunnen leren.

Ik snap dat je denkt dat er Chinezen zijn die huisdieren houden als jij en ik, maar helaas is dat niet zo. Vandaar dat ik ook vroeg of jij een paar persoonlijk kent, aangezien ik het dus vernomen heb dat zij weliswaar huisdieren hebben maar niet zoals hier in Nederland.

Ik vraag mij ook af waar je de zure ondertoon leest, ik zie ze in mijn berichten in ieder geval niet. Wel kritische tegenberichten maar hé, daarvoor is het toch een discussie? En arrogantie?
Sorry dat ik het zeg, maar dit is nogal typisch aan deze discussie. Er kan prima gespuit worden naar iedereen die vlees eet en niet meteen eens is met de tegenpartij, maar zodra de tegenpartij ook argumenten aanvoer zijn die meteen arrogant en het hele rataplan wat je opnoemt.

Yamcha, zeg lees eens wat ik daadwerkelijk schrijf en niet wat je wilt lezen. Ik val jou ten eerste niet als vegan aan. Wat jij nu aanhaalt is het feit dat jij de term "gewin" een andere inhoud geeft dan waar hij voor bedoeld is. Ik heb je puur de definitie voorgeschoteld zoals hij is, als je het daar niet mee eens bent, val dan het woordenboek aan, maar gedraag je niet alsof ik je aanval omdat je vegan bent.

Voor jullie beiden: Jullie hebben zelf tegenargumenten ingevoerd en als je dat doet kun je andere argumenten terug verwachten. Als die argumenten niet bij jullie in het straatje passen is het laf om de zaak vervolgens zo te draaien alsof wij arrogant zijn en jullie de dupe.
En dat is niet alleen in deze discussie te zien, dit valt langzaamhand structureel op, weet je als je het niet kunt hebben dat je tegengas krijgt, reageer bij voorbaat dan niet in plaats van zo weg te kruipen. ;)

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 18:01

iedereen maak zich zorgen. denk dat we dan eerst zorgen moeten maken over de lijsten die ze aan het maken zijn. hoe je bepaalde dieren moet houden, welke dieren je niet mag houden. of te wel de groene lijst. alles word gedoogd, terwijl deze het meest voorkomen. vind dat ze daar dan ook eisen voor moeten stellen. hoeveel dieren heb ik in omstandigheden gezien als medewerker van een zeer bekende organistatie als dieren inspecteur. en de wet moet aangepast worden dat dieren geen ding meer zijn. daar moet het beginnen.

heb zelf dieren die op de rode lijst staan of komen te staan. kan foto's laten zien. mijn dieren zijn zitten erg ruim. maar toch is dit niet ruim genoeg, want ze stellen idioten eisen straks voor chinchilla's papegaaien, baardagaam en nog veeeeel meer. maar aan een hond word niet gedacht.

hoeveel dieren worden gedumpt daar hebben ze geen ruimte voor de de bossen stik straks van baaragamen, schildpadden, papegaaien en chichilla's en nog veel meer. Hoeveel dieren gaan er door de regels straks dood.

Daar maak ik mij op dit moment wel veel meer druk om

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 19:01

Magda, ik heb niets tegen tegengas, graag zelfs. Ik heb wel iets tegen het type discussie waarbij het niet om uitwisseling van informatie gaat, maar om het selectief reageren op puntjes waar iemand misschien nog zijn gelijk kan halen. Gelijk interesseert me niets, helder onderbouwde argumenten wel. Iemand aanvallen op het feit dat ze honden heeft, heeft wat mij betreft helemaal niets met argumenten te maken maar met een volslagen gebrek aan respect en waardering voor het feit dat diegene de moeite neemt om aan je topic deel te nemen.

Ik reageer op de tekst die iemand opschrijft, niet op de persoon. Dat kan ook niet, want ik ken niemand in dit topic in het echt. In jouw geval val ik onder andere over het gemak waarmee je Azië typt als je (blijkbaar) China bedoelt. Je kunt de topografie wel kennen maar je schrijft zelf op dat het 'in de rest van Azië' niet veel anders is dan in China. Dat is geen argument, maar botte onzin. Voortdurend Azië blijven zeggen waar je slechts een deel van Azië bedoelt vind ik vermoeiend. Dan kun je zeggen dat je het alleen bij China hebt gehouden maar lees nou zelf je eigen teksten nog eens, je hebt het bij herhaling over Azië.

Verder geef je aan dat je je baseert op ervaringen uit tweede hand en vervolgens zeg je
magda_90 schreef:
Ik snap dat je denkt dat er Chinezen zijn die huisdieren houden als jij en ik, maar helaas is dat niet zo. Vandaar dat ik ook vroeg of jij een paar persoonlijk kent, aangezien ik het dus vernomen heb dat zij weliswaar huisdieren hebben maar niet zoals hier in Nederland.

Volgens mij heb jij mij nergens gevraagd of ik persoonlijk Chinezen ken? Maar goed, ik heb net als jij informatie uit tweede hand over China en volgens die informatie is het wel degelijk waar dat er Chinezen zijn die huisdieren hebben op de manier die wij ook gewend zijn. Opnieuw nogal vermoeiend als jij dan schrijft dat dat niet zo is, categorie welles-nietes en dat vind ik tijdverspilling. Verder is de historie van de Pekinees wel een aardige illustratie van de culturele geschiedenis van de hond als huisdier in China, hoewel wij huisdieren natuurlijk niet aanbidden dus als je dat bedoelde heb je gelijk. Alleen krijg ik door het woordje 'helaas' niet de indruk dat je dat bedoelde.
China is na de culturele revolutie behoorlijk veranderd, maar dat is nog maar anderhalve generatie geleden. Om 'de Chinezen' (alle 1,3 miljard!) weg te zetten als barbaarse dierenbeulen is niet eens meer arrogant, het is hilarisch.

Het standje aan het adres van Yamcha en mij waarmee je je post afsluit is dat ook. Maar pas voor de aardigheid je verwijt aan ons adres over straatjes en draaierij eens op jezelf toe. Ik voel mij overigens helemaal nergens de dupe van (en ik ben ook gewoon een ik, geen 'wij' of 'jullie'), ik heb domweg geen zin om tijd te besteden aan een discussie die geen discussie is. Niet omdat ik gelijk wil krijgen, dat interesseert mij helemaal niks. Maar omdat ik discussies leuk vind als ze leerzaam zijn, als er een beetje humor in zit en als ik ze niet hoef te voeren met mensen die meer interesse hebben in gelijk halen dan in de inhoud. Leerzaam is deze discussie niet meer, er staat bij jouw 'argumenten' bijvoorbeeld geen enkel feit dat nieuw voor me is. Humor zit er ook niet meer in en uit jouw posten haal ik vooral een drang om gelijk te willen halen. En dat kan ik je niet geven, want je argumenten snijden geen hout. Dus doe ik mezelf en naar alle waarschijnlijkheid ook jou alleen maar een plezier door ermee op te houden. Als jij het nodig vindt om dat laf te noemen, tsja. Je kunt vermoedelijk zelf wel bedenken of ik daar iets van vind. :+

Je kunt me één ding wel verwijten, namelijk dat ik niet aardig doe. Da's een karakterfoutje van mij, ik word heel ongeduldig van halve waarheden, onzinnige redenaties en het over één - uit tweede hand afkomstige - kam scheren van een paar miljard mensen. Als ik iets minder koppig was en/of in staat zou zijn om daarvoor zonder een spoortje ironie excuses te maken zou ik dat doen. Maar dat zit er dus niet in. Succes met het topic verder, ik hoop dat het voor anderen wel de moeite waard is om er nog tijd in te steken.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-13 19:15

maura schreef:
Iemand aanvallen op het feit dat ze honden heeft, heeft wat mij betreft helemaal niets met argumenten te maken maar met een volslagen gebrek aan respect en waardering voor het feit dat diegene de moeite neemt om aan je topic deel te nemen.

En dit is typisch een geval van selectief lezen... Ik heb Yamcha nooit aangevallen op het feit dat ze honden heeft, ik heb alleen erop gewezen dat ze het begrip "gewin" verkeerd geïnterpreteerd heeft. Sinds wanneer is dat een aanval op de honden die nu toevallig ter sprake kwamen? Ik ben hier niet diegene die selectief leest.

Azië heeft mijn interesse dus ja qua gebruik van dieren ben ik nog steeds van mening dat het vrij eensgezind in.

Uit tweede hand, betekend: ik ken Chinezen die hier voor een bepaalde tijd in Nederland hebben gewerkt/stage gelopen/gestudeerd aan de hand daarvan heb ik mijn mening geformuleerd. En vice versa heb ik de informatie van vrienden en familie die voor een bepaalde tijd in Azië hebben gezeten.
Ik zal het aan deze mensen vertellen dat jij het hilarisch vindt dat het schijnbaar niet zo is gesteld met dieren daar.

En verder, als je denkt dat ik mijn gelijk wil halen en denkt dat ik onzinnige redenaties aanhaal. Ga zo door. Natuurlijk reageer ik zo aan het einde van post, als tegenreactie op het einde wat van jou komt.
Er worden daarnaast genoeg bronnen/feiten en dergelijke aangehaald, niet om te overtuigen maar om te informeren. Maar nu wordt alles omgedraaid, er wordt zelfs niet gereageerd op een eerdere bron van mij waar duidelijk wordt dat een verbod weinig zin heeft onder het mom - onzinnig. Dan ben ik er ook klaar mee inderdaad.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 19:17

Sweetsox, Die dieren gaan niet dood door de regels. Die gaan dood omdat mensen zich niet willen aanpassen aan die regeld, waarschijnlijk omdat dat geld kost.

Maura, ik ben het volledig met je eens :) Hoewel ik ook een beeld heb van "Azië" als dieronvriendelijk, besef ik dat natuurlijk niet iedereen in dat werelddeel zo is.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 20:42

chinezen en nette mensen, ja die zullen er tussen zitten :D
chinezen kijken niet echt op een dode meer of minder, bouwongevallen, verkeersongevallen, netjes met de natuur omgaan... niet echt. mijn vriend heeft er een halfjaar gewoon voor een ecoproject. :)
zelf wilde ik vrijwilligerswerk doen in vietnam, zelfde mentaliteit daar.
een mensenleven is daar minder dan de winst die een project dar opleverd zonder in veiligheid te investeren.
met dieren is het nog slechter gesteld.

yamcha, ik zie niet waar jij word aangevallen. ben zelf vegetarier/parttime vegan met alleen tweedehands spullen :')
maar dat doet er niet toe in deze discussie. :)

mensen veroordelen tot morele shizofrenie is ook niet erg netjes. ik zie het gewoon anders dan jij :)
het gaat hier niet om mensen persoonlijk aan te vallen maar om samen tot iets zinnigs te komen waar dieren bij gebaat zijn. ego's hebben we in de politiek al genoeg.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 00:05

Ik sta heel realistisch in alles. Wat mij betreft, is geen enkele vorm van dierproductie (inclusief bont!) verkeerd, mits het humaan gebeurd! De reden maakt mij niet uit, als het dier maar een waardig bestaan heeft gehad en op een humane wijze aan zijn einde komt.

Er zijn helaas, vooral in Nederland, té veel mensen die zeggen verstand te hebben van dieren en vervolgens alleen maar op gevoel redeneren en discussieren. Een actiegroep daarvan is Wakker Dier. Opsich geen verkeerde instantie, maar wanneer je een geboortekrik gaat verbieden en iedereen maar wilt pushen om vega te worden? Ja dan verlies je bij mij een groot stuk aan geloofwaardigheid. PETA net zo. Hele wereld veganistisch? Gaat nooit gebeuren. Beetje realistisch blijven in je standpunten is geen probleem.
Overigens, heb ik geen probleem met mensen die vegetariër of veganist zijn!

Vandaag weer op het nieuws, varkensstal afgebrand. Wat wilt Wakker Dier? Strengere regels en stallen verbouwen. Wat ze alleen vergeten is dat dat écht niet gemakkelijk is. Boeren krijgen al de bodemprijs voor hun vlees, omdat de consument (wij dus) voor een dubbeltje een kwalitatief goede biefstuk willen hebben. Dat gaat natuurlijk niet, maarja. Supermarkten werken er aan mee met kiloknallers en Basis vlees te verkopen.

En dan niet eens het geld, maar de wettelijke eisen. Wil je iets aan je stal verbouwen, ben je eerst 20 vergunningen en 6 maanden verder voordat je uberhaupt kan gaan tekenen... En dan nog hopen dat het allemaal goedgekeurd word.

Het word tijd dat de consument eens aangewezen word op zijn/haar gedrag en de gevolgen daarvan. Mensen gaan onderwijzen waar hun stukje vlees vandaan komt en stoppen met de kiloknallers. Vlees in de bonus? Geen probleem. Maar houd het rendabel.
De boer wilt wel, nu de rest nog.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 00:08

Hoe komt het toch dat mensen die niets willen veranderen zichzelf altijd realistisch noemen?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 00:09

Nikass schreef:
Hoe komt het toch dat mensen die niets willen veranderen zichzelf altijd realistisch noemen?

Waar staat dan dat ik niets wil veranderen? Volgens mij staat er toch een zeer grote verandering in mijn post.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 00:13

De een wil het linksom veranderen, de ander rechtsom. De een wordt geleidt door emoties de ander door realistisch nadenken.

Ik lees in dit topic geen berichten over niets veranderen namelijk, alleen dat de een de methode van de ander niets vind.

Bedankt minikatje en ik deel je mening Marjoow.

Kieffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 12:41

Wakker Dier is nou juist zo verbeten bezig aan te geven dat de kiloknaller een probleem is ;) . Dus wat dat betreft ben je het denk ik behoorlijk eens met die organisatie, Marjoow.

Overigens is het niet realistisch te denken dat alleen educatie de wereld gaat verbeteren. Een bewuste burger is nog geen bewuste consument. Consumenten weten vaak wel waar hun vlees vandaag komt, ze willen er ook niet teveel over nadenken. Ze willen wel dat het vlees op een min of meer acceptabele wijze is geproduceerd, maar daar niet elke keer in de supermarkt over na moeten denken en kiezen tussen slechte alternatieven. Regelgeving is daar de uitgelezen methode voor (creeer je ook een level playing field).

Van sommige dingen wil je gewoon dat ze geregeld zijn. Je wilt niet bij elk truitje van de H&M bedenken of het door kinderen gemaakt is of niet, je wil gewoon dat iemand er voor jou voor gezorgd heeft dat dit niet zo is.

Magda, ik geloof dat jij toch heel duidelijk had aangegeven niets te willen veranderen aan de huidige nertsenfokkerij in Nederland?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 12:58

Kieffertje schreef:
Wakker Dier is nou juist zo verbeten bezig aan te geven dat de kiloknaller een probleem is ;) . Dus wat dat betreft ben je het denk ik behoorlijk eens met die organisatie, Marjoow.

Overigens is het niet realistisch te denken dat alleen educatie de wereld gaat verbeteren. Een bewuste burger is nog geen bewuste consument. Consumenten weten vaak wel waar hun vlees vandaag komt, ze willen er ook niet teveel over nadenken. Ze willen wel dat het vlees op een min of meer acceptabele wijze is geproduceerd, maar daar niet elke keer in de supermarkt over na moeten denken en kiezen tussen slechte alternatieven. Regelgeving is daar de uitgelezen methode voor (creeer je ook een level playing field).

Van sommige dingen wil je gewoon dat ze geregeld zijn. Je wilt niet bij elk truitje van de H&M bedenken of het door kinderen gemaakt is of niet, je wil gewoon dat iemand er voor jou voor gezorgd heeft dat dit niet zo is.

Magda, ik geloof dat jij toch heel duidelijk had aangegeven niets te willen veranderen aan de huidige nertsenfokkerij in Nederland?

Op sommige gebieden ben ik het eens met Wakker Dier, over het algemeen toch niet zo. Aangezien zij ook een geboortekrik willen gaan verbieden wat gewoon nergens op slaat.
En ook gewoon simpelweg het feit dat ze niet lijken te weten wat er nu werkelijk op een boerenbedrijf gebeurd.

Feit blijft dat de consument niet veel wilt betalen voor hun stukje vlees, de supermarkten met elkaar blijven vechten om de laagste prijs te hebben. Maar níemand lijkt dus door te hebben dat het probleem dus juist dáár ligt. Het probleem ligt niet bij de boeren, die willen vaak wel maar kúnnen niet.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 13:11

Dan zou ik mijn berichten teruglezen en denken aan een groter geheel terwijl je dat doet. :)

Ik denk inderdaad dat je het beter hier kunt houden; zorgen voor transparantie en een groep opzetten die voorlichting geeft in landen waar het niet goed gaat. Hier in Nederland zitten de dieren er goed bij, maar de welzijnsregels zullen wel op wat fronten aangepast moeten worden. Mijn blik is niet alleen geworpen op het hier en nu namelijk. Alle beslissingen hebben gevolgen en die zullen in kaart gebracht moeten worden alvorens je knopen doorhakt.

Dus ik weet niet waar je vandaan haalt dat ik niets wil doen? Ik heb alleen andere suggesties.

Kieffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:26

Het hier houden en enkele regels aanpassen is geen grote verandering. Er bestaat voorlichting over (buitenlands) bont. Ik weet niet wat je verder allemaal nog wil veranderen?

Marjoow: Overigens ben ik het niet met je eens dat boeren alles wel willen maar niet kunnen. De vraag naar diervriendelijk vlees (met keurmerk) stijgt nog steeds, er is dus ruimte voor nieuwe instroom. En er is vrij veel onderzoek gedaan naar methoden om diervriendelijkere productie (varkens, melkkoeien) mogelijk te maken binnen de reguliere markt. Tegen zeer lage kosten dus. Maar wat de boer niet kent, dat eet hij niet, geldt helaas wel een beetje. Op zich ook logisch: verandering brengt risico's met zich mee, en de agrarische sector is tamelijk risicomijdend.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 16:44

Kieffertje schreef:
Het hier houden en enkele regels aanpassen is geen grote verandering. Er bestaat voorlichting over (buitenlands) bont. Ik weet niet wat je verder allemaal nog wil veranderen?

Marjoow: Overigens ben ik het niet met je eens dat boeren alles wel willen maar niet kunnen. De vraag naar diervriendelijk vlees (met keurmerk) stijgt nog steeds, er is dus ruimte voor nieuwe instroom. En er is vrij veel onderzoek gedaan naar methoden om diervriendelijkere productie (varkens, melkkoeien) mogelijk te maken binnen de reguliere markt. Tegen zeer lage kosten dus. Maar wat de boer niet kent, dat eet hij niet, geldt helaas wel een beetje. Op zich ook logisch: verandering brengt risico's met zich mee, en de agrarische sector is tamelijk risicomijdend.

Ja, de vraag naar biologische producten is hoger dan het aanbod. Maar dat betekent niet dat je daardoor gelijk mogelijkheden bied voor bedrijven om hun hele bedrijfsvoering om te gooien. Aan het keurmerk "Biologisch" zit namelijk een oneindige lijst aan eisen vast. Dit is voor veel bedrijven die bv de ruimte niet hebben of niet verder mogen uitbreiden vanwege natuurgebieden al onmogelijk. Zo gemakkelijk als dat jij het schetst, gaat het gewoon niet. Sowieso krijg je pas het beetje meer voor je vlees wanneer je ook daadwerkelijk biologisch produceert. Tot die tijd, krijg je nog steeds te weinig geld voor je producten. Dus zal de boer eerst moeten investeren in zijn bedrijf voordat hij over kan naar biologisch.

En daarbij komen ook regels kijken waar ik persoonlijk van vind dat het echt onzin is. Biologische dieren mogen bv maar 1 of 2x per jaar antibiotica toegediend krijgen. In dat soort gevallen zul je dus eerder dieren zien die aan ziektes lijden zonder dat er wat aan gedaan kan worden. Want ja, waarom zou je nu een klauwinfectie gaan bestrijden met antibiotica? Voor hetzelfde geld krijgt de koe later in het jaar mastitis en dan kun je hem niet meer behandelen omdat hij dan geen label "biologisch" meer krijgt.

Dat er wat moet veranderen, staat vast. Het zou alleen fijn zijn als dit in overleg zou gaan met boeren en dat boeren meer inspraak krijgen. Richt een politieke partij op gemaakt door boeren en ik stem. Ik ben van mening dat je pas écht een kijk hebt op de zaken zoals ze zijn als je zelf in het vak hebt meegelopen en er kennis over hebt opgedaan. Pas als je weet hoe het er op de werkvloer aan toe gaat en hoe de dieren werkelijk zijn, dan pas kun je een juiste beslissing nemen over de veranderingen.

Kieffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 22:19

Juist de markt voor het tussensegment groeit (beter leven kenmerk bijvoorbeeld). En daarnaast geldt dat ook maatregelen die niet direct geld kosten niet worden ingevoerd, omdat boeren er bijvoorbeeld geen ervaring mee hebben (ook al lijken deze wel te werken).

Maar we dwalen af, geloof ik.