NL geeft aan filipijnen maar geen geld kankerpatiënten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dinek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 01:47

o er zijn ook maar zat mensen die een einde aan hun leven maken (denk aan euthanasie)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 01:47

dinek123 schreef:
o er zijn ook maar zat mensen die een einde aan hun leven maken (denk aan euthanasie)

Of zelfmoord.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 01:49

Hoe bedoel jij dat rekken precies? Veel kankerpatiënten kunnen nog een vrij lange tijd een vrij goed leven hebben dankzij de medicatie. Het jammere is (zoals ik al zei) dat als een patiënt dan niet meer wílt leven, die mogelijkheid ook héél erg moeilijk wordt gemaakt.

Vjestagirl: Prima, als jij je berichten niet genuanceerder wilt plaatsen (los van of ik het over jou had), moet je dat doen, daarom vráág ik of mensen dat zouden willen doen. Dat moet niet, diegene die dat willen/kunnen, nou fijn. Snap niet goed waarom je gewoon om een vraag (waar jíj geen ja op hoeft te zeggen) weer een hele discussie over moet maken.

dinek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 01:51

Vjestagirl schreef:
Maartje1990 schreef:
Als je 'm niet genuanceerd kan plaatsen, plaats 'm dan niet. Niemand wordt er ook maar een haar beter van als je 'm wel plaatst, hooguit slechter. Nee je kan niet tegen alles beschermd worden, maar waarom iets plaatsen waarvan je kan verwachten of zelfs weet dat het iemand (kan) kwetst.

edit: Ik vraag overigens gewoon netjes of er misschien rekening kan worden gehouden dat dit wellicht voor sommige gevoelig is, daar is toch niks mis mee?

Omdat het jouw mening is. Dat je de mogelijkheid niet hebt om hem genuanceerd te plaatsen (omdat je dat zelf niet kan of omdat je mening niet te nuanceren valt) wil niet zeggen dat je niet deel mag nemen aan de discussie.

Als mijn mening zou zijn (en dit is niet mijn mening maar een voorbeeld!) dat we kanker sowieso niet zouden moeten behandelen omdat ik vind dat het veel te duur is om het te behandelen, dan gaat dat veel mensen pijn doen. Wil dat zeggen dat ik niet deel mag nemen aan deze discussie? Nee.

Eerlijk: ik word er een beetje moe van dat je tegenwoordig op iedere zin 3x moet kauwen voordat je iets mag neerzetten, omdat het eventueel iemand weleens pijn zou kunnen doen. Dat hele zwarte Piet gedoe komt ook daaruit voort, mensen voelen zich continue aangevallen, gediscrimineerd, beledigd en pijn gedaan, en vinden dat andere mensen daar verantwoordelijk voor zijn. Hoe k*t het ook is, soms moet je gewoon een schild hebben voor dat soort dingen.

Ik zal ophouden met off topic gaan nu ;)

tuurliik mag iedereen met eigen mening plaatsen, maar dat je iets neerzet zonder respect naar al die mensen die oom maar iets te maken hebben (gehad) met deze ziekte.. alsof die mensen het nog niet moeilijk genoeg hebben gehad.

wat ik met dit bericht wil zeggen is dat iedereen vrij zijn kf haar mening kan geven, we wonen immers in nederland, maar respect tonen naar elkaar is blijkbaar erg moeilijk voor sommige, en dat is hetgeen wat mij raakt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 01:52

upendo schreef:
Weten jullie wat pas echt Nut zou hebben met een hoofdletter N?

Als je naast het geld dat je wel of niet geeft DONOR wordt! Geef bloed, word orgaandonor, of.. Als je een echte bikkel neemt, stamceldonor! 100% zekerheid over wat er met je geld gebeurt heb je nooit. Over wat er met je donorschap gebeurt, 100% !

En ja. Ik vind het afschuwelijk wat er in de Filipijnen gebeurt en kanker is zwaar, slopend en klote, maar ik ben van mening dat je zoveel meer vooruit komt als je meer voor elkaar over hebt dan simpel geld.

Ik zou best bloed willen geven maar het mag gezien mijn medische situatie niet. Ben wel orgaandonor, heb ik al heel lang geleden ingevuld maar weet eigenlijk niet of mijn organen nog wel gebruitk mogen worden. Daarbij blijft ook bij Sanuin nogal wat geld aan de strijkstok van veel verdienende directeuren hangen. Mensen geven vrijwillig en gratis bloed maar er wordt dan wel weer veel aan verdiend.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 01:52

upendo schreef:
Mijn vader is niet op.
Mijn vader heeft een mutatie gehad in zijn genen waardoor er op een atypische plaats leukemie ia ontstaan. Vind jij dat 'op'? Ik niet. Ik vind het eerder 'pech'.

Iedereen die ziek wordt heeft pech. Of dat nu kanker, MS, ALS of Creutzfeld-Jakob is. Maar het gevolg van die pech is wel dat het lichaam 'op' kan raken en soms is iets gewoon niet te repareren... Kan dit wel, grijp die kans! Maar ik vind ook dat het verstandig kan zijn je neer te leggen bij bepaalde situaties.

En dan heb je de keuze je leven nog een maand, of twee maand te rekken. Sommige mensen hebben het geluk dat hun leven nog 4 jaar gerekt kan worden, dat laatste is natuurlijk mega fijn voor die mensen. Toch vraag ik me af of je in uitzichtloze situaties (en ja, die bestaan zeker) moet willen rekken.

Ik vind het echt heel erg van je vader... En het is echt mijn doel niet om mensen (of jou) bewust te kwetsen, het is een lastig onderwerp en voor mij, en zeker voor jou, een emotioneel onderwerp (dinsdag iemand begraven die is gestorven aan kanker), maar ik probeer er wel rationeel naar te kijken, want daaruit ontstaan de betere discussies en de mogelijkheid tot het verkrijgen van nieuwe inzichten.

upendo

Re: NL geeft aan filipijnen maar geen geld kankerpatiënten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 01:55

Van tevoren weet je niet of het levensreddend of levensrekkend zal zijn. In een laatste fase zijn er inderdaad andere oplossingen, maar het kwam op me over of je vindt dat er uberhaupt niet zoveel in geïnvesteerd moet worden. Een dat stak. Misschien ben ik dan emotioneel onhandig op het moment maar ik vind wel dat iedereen recht heeft op eventuele genezing met alle mogelijke middelen. :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 01:55

dinek123 schreef:
tuurliik mag iedereen met eigen mening plaatsen, maar dat je iets neerzet zonder respect naar al die mensen die oom maar iets te maken hebben (gehad) met deze ziekte.. alsof die mensen het nog niet moeilijk genoeg hebben gehad.

wat ik met dit bericht wil zeggen is dat iedereen vrij zijn kf haar mening kan geven, we wonen immers in nederland, maar respect tonen naar elkaar is blijkbaar erg moeilijk voor sommige, en dat is hetgeen wat mij raakt

Dat iets hard wordt gebracht, betekent niet dat er geen respect is voor wat mensen hebben moeten doorstaan. Dat er geen medeleven of sympathie is.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 01:57

Mijn moeder heeft nu pakweg anderhalfjaar alweer de diagnose dat ze uitgezaaide borstkanker heeft in haar botten en ook in haar longen. Al anderhalfjaar heeft ze eigenlijk gewoon een vrij goede kwaliteit van leven gehad. En voorlopig lijkt dit ook nog zo te blijven ook werkt ze daarbij dus nog steeds. En ja, uiteindelijk zal het minder gaan, als zij dan langer wílt leven is dat háár keus, als zij beslist niet meer te willen worden behandeld is dat óók haar keus. Niet die van iemand anders. En dat is eigenlijk wat ik probeer te zeggen en dat zou óók in zekere zin veel kosten besparen. Iedereen gelukkig. Mensen die willen kunnen op dure medicijnen doorleven, mensen die niet meer leven kunnen er voor kiezen om te stoppen met leven, heb je ook die kosten van de pijnstilling etc. niet meer.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 01:58

upendo schreef:
Van tevoren weet je niet of het levensreddend of levensrekkend zal zijn. In een laatste fase zijn er inderdaad andere oplossingen, maar het kwam op me over of je vindt dat er uberhaupt niet zoveel in geïnvesteerd moet worden. Een dat stak. Misschien ben ik dan emotioneel onhandig op het moment maar ik vind wel dat iedereen recht heeft op eventuele genezing met alle mogelijke middelen. :)

Over het algemeen kun je zeggen dat je het wel kunt zeggen over uitzaaiingen, maar mocht er nu toevallig in de tijd dat m'n moeders leven wordt gerekt een medicijn komen dat haar geneest, nou briljant natuurlijk.

dinek123

Re: NL geeft aan filipijnen maar geen geld kankerpatiënten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 02:00

'het is crisis en mensen met kanker genezen kost geld dus laat ze maar sterven'
dat is t idee wat ik nu krijg o er jullie mening.
maar, dan kan je de ziekenhuizen voor een deel sluiten, gevolg? nog meer werkloosheid, want ja, dat hadden we nog niet genoeg he..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 02:02

upendo schreef:

In het geval van terminale kanker (correct me if I'm wrong) is iedere vorm van medicatie in principe toch levensrekkend :)? Tenzij er een mogelijkheid tot genezing gevonden wordt.

Ik vind zeker dat er geïnvesteerd moet worden, de mens kan veel, het zou zonde zijn dat niet te benutten. Ik vraag mij soms gewoon dingen af, bijvoorbeeld of je alles moet willen kunnen genezen (snap je het nog?), de één zegt volmondig ja, ik doe dat niet per definitie. De ene keer slaat de wijzer naar nee, de andere keer weer naar ja, op het moment hangt deze in het midden. Ik kan er niet over uit. Nog niet. Er wegen zoveel factoren mee in de discussie die ik met mezelf voer.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 02:03

dinek123 schreef:
maar, dan kan je de ziekenhuizen voor een deel sluiten, gevolg? nog meer werkloosheid, want ja, dat hadden we nog niet genoeg he..

Dan lees je toch echt niet goed.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 02:03

upendo schreef:

Ben ik met je eens :j

Uiteindelijk wil vrijwel iedereen ook vechten voor zijn leven. Dan wil je niet horen dat het niet kan omdat er geen geld voor is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 02:05

fransje23 schreef:
upendo schreef:

Uiteindelijk wil vrijwel iedereen ook vechten voor zijn leven. Dan wil je niet horen dat het niet kan omdat er geen geld voor is.

Even de knuppel in het hoenderhok...

Wat als nu blijkt dat er dus daadwerkelijk geen geld meer voor is? (Wel een doemscenario, hoor.)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 02:06

Overigens ken ik wel oudere mensen die zich bewust niet laten behandelen met chemo's etc. Zij hebben zoiets van bij ons gaat de kanker langzaam en waarom zou ik dat traject in gaan en mij beroerd voelen terwijl ik toch al "een mensje van de dag " ben. Maar dat is wel de eigen keuze van de patient!

Ik geloof trouwens niet dat er ooit een punt komt dat we alles kunnen genezen.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 02:08

_San87_ schreef:
fransje23 schreef:

Wat als nu blijkt dat er dus daadwerkelijk geen geld meer voor is? (Wel een doemscenario, hoor.)

Dan krijg je een Amerikaanse situatie voor obamacare.. Dus iedereen zelf gewoon dokken voor wat hij of zij heeft of krijgt...

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 02:08

Dan vind ik dat we eerst maar eens moeten kijken naar medische plastische chirurgie en andere onderdelen van het geneeskunde'gedoe' waar flink op weggestreept zal kunnen worden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 02:09

dinek123 schreef:

Je kunt niet ontkennen dat er aan gezondheidszorg een economische factor zit. Medicijnen kosten veel geld (door hoge kosten voor ontwikkeling), zorg in een ziekenhuis kost veel geld. Dat moet betaald worden, linksom of rechtsom. Daar hebben we zorgverzekeraars voor, op basis van het solidariteitsbeginsel betalen we daar allemaal aan mee. Dat is een perfect stelsel, mits de kosten 'binnen de perken' blijven. Doen ze dat niet dan kun je een aantal kanten op.

Je kunt meer geld binnen gaan halen. Gevolg daarvan is dus dat de premies omhoog gaan. In een tijd die economisch niet bepaald goed te noemen is (veel mensen werkloos, mensen die liever oppotten dan uitgeven, belastingen die omhoog gaan etc.) is datgeen gewenste actie. Sowieso niet, maar op dit moment is het ook een schadelijke actie, we zitten niet te wachten op koopkracht verkleining.

Dan kun je de kosten drukken. Dat kun je doen door bepaalde services niet of verminderd aan te bieden (IVF wat nog maar beperkt vergoed wordt, bepaalde medicatie die nog maar beperkt vergoed wordt, fysiotherapie wat nog maar beperkt vergoed wordt etc.). Een optie daarin is ook om 'levensverlengende' behandelingen niet meer of verminderd te vergoeden.

Hoe cru het ook is: je kunt niet de kool en de geit sparen. Je kunt niet én alles blijven vergoeden én je buffers in stand houden én de premies laag houden én het eigen risico laag houden én én én... Dat kan gewoon niet.

Dat ziekenhuizen moeten sluiten als je stopt met kanker behandelen is denk ik wat overdreven, er zijn nog meer dan genoeg wachtlijsten voor andere ziektes en aandoeningen waar zát mensen op staan die nog behandeld moeten of willen worden. Ik denk daarom niet dat dat echt een heel realistisch idee is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

upendo schreef:
Dan vind ik dat we eerst maar eens moeten kijken naar medische plastische chirurgie en andere onderdelen van het geneeskunde'gedoe' waar flink op weggestreept zal kunnen worden.

Wat bedoel je precies?

Maartje1990

_San87_ schreef:
upendo schreef:

In het geval van terminale kanker (correct me if I'm wrong) is iedere vorm van medicatie in principe toch levensrekkend :)? Tenzij er een mogelijkheid tot genezing gevonden wordt.

Je hebt, in principe, gelijk zoals je zegt bij uitgezaaide kanker is het alleen nog maar levensverlengend. Echter zoals je zelf zegt, tenzij er dus een mogelijkheid tot genezing wordt gevonden :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 02:10

_San87_ schreef:

Dan wil je dat nog steeds niet horen als patient zijnde :)

Ik denk eigenlijk dat behandelingen in de loop van de tijd efficienter en goedkoper kunnen. Dan gaat geld minder een rol spelen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 02:11

upendo schreef:

Is geestelijk lijden dan minder erg dan lichamelijk lijden? Medische plastische chirurgie wordt toegepast om mensen een uiterlijk te geven waardoor ze zich geestelijk beter gaan voelen (correctie van flaporen, borst reconstructie etc.) waardoor ze meer zelfvertrouwen krijgen en beter functioneren in de maatschappij.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 02:11

Celiien schreef:
_San87_ schreef:

Dan krijg je een Amerikaanse situatie voor obamacare.. Dus iedereen zelf gewoon dokken voor wat hij of zij heeft of krijgt...

Ik ken maar weinig mensen die de daadwerkelijke kosten van behandelingen kunnen betalen.

fransje23 schreef:
_San87_ schreef:

Dan wil je dat nog steeds niet horen als patient zijnde :)

Ik denk eigenlijk dat behandelingen in de loop van de tijd efficienter en goedkoper kunnen. Dan gaat geld minder een rol spelen.

Nee, dat wil je als patiënt niet horen. Ik bedoelde meer, als er geen geld meer is, wat dan?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 02:12

Vjestagirl schreef:
upendo schreef:

Is geestelijk lijden dan minder erg dan lichamelijk lijden? Medische plastische chirurgie wordt toegepast om mensen een uiterlijk te geven waardoor ze zich geestelijk beter gaan voelen (correctie van flaporen, borst reconstructie etc.) waardoor ze meer zelfvertrouwen krijgen en beter functioneren in de maatschappij.

Of fysiek ook echt last ervan hebben (bvk bijvoorbeeld)

@san dan krijg je dus leningen om de ziekenhuiskosten te betalen..