Zin en onzin van vegetarisch eten.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Re: Zin en onzin van vegetarisch eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 11:23

Hummus! Nomnomnom, vooral die van de Lidl is heerlijk. Zelfgemaakte eiersalade, komkommersalade, tzatziki (of heeft hij een representatief beroep? :P Dan liever niet misschien)

Mogelijkheden te over :D

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 11:30

Een kennis van mij is (biologisch) varkenshouder....elke keer als ik daar kom en ik zie die schattige roze biggetjes denk ik weer: ik eet nooit geen vlees meer.....maar 's avonds ligt er toch weer een stukje vlees op mijn bord :o

De varkens van hem hebben het goed, ze worden top verzorgd. Hij verzorgt ze met zoveel liefde en respect dat het voor een buitenstaander bijna onbegrijpelijk is dat hij ze fokt voor hun vlees. Ze hebben meer ruimte dan de meeste vleesvarkens en hebben zelfs een buitenverblijf.

Het vlees van zulke varkens is duurder dan dat van de kiloknallers opgefokt in van die megastallen! De meeste consumenten willen veel voor weinig en werken op die manier dus mee aan slechte leefomstandigheden van de 'vleesdieren'.

Ik vind vlees lekker, ik kijk wel wat ik koop.....ik koop mijn vlees niet bij de supermarkt maar haal het altijd bij de plaatselijke slager. Vegetarisch vind ik soms ook wel lekker. Maar als ik mag kiezen, geef mij dan toch maar een stukje vlees erbij, heerlijk :Y)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 12:12

Vlees van goede komaf vind ik het tegenover het dier inderdaad een stuk redelijker.
Ik ken ook gewoon conventionele stallen waar de dieren het zo goed mogelijk hebben.
Meestal vind ik wakker dier juist erg vervelend en niet representatief.

Maar naast het dierenwelzijn gaat het mij ook om milieu en de dreigende voedselschaarste.
We kunnen niet meer onbeperkt vanalles naar binnen stouwen :D

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 13:17

Magrathea schreef:
Hummus! Nomnomnom, vooral die van de Lidl is heerlijk. Zelfgemaakte eiersalade, komkommersalade, tzatziki (of heeft hij een representatief beroep? :P Dan liever niet misschien)

Mogelijkheden te over :D

vind tegenwoordig alleen zelfgemaakte hummus goed te eten. zelfs vega's kunnen verwend en snobjes worden ;)
momenteel staan er veganistische muffins in de oven. soms ben ik onbedoeld een weekje veganist omdat het zo uitkomt met de boodschappen en koken.

wie heeft jamie olivers eat to save your life gekeken?
daar zat ook een slechtetende vegetarier in, die kreeg teveel vet en zout binnen.
de hele serie vind ik eigenlijk wel leuk om te kijken, het is informatief en soms echt creepy.

deze vond ik erg confronterend.
*pas op, bevat schokkende beelden*

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:36

Ersina schreef:
Mizora schreef:
Kistkalveren bestaan niet meer. Tot 8 weken mogen kalveren apart gehouden worden. Daarna moeten ze in groepshuisvesting. In de loop van de maanden van 1.5m2 per kalf naar 1.8m2. Hoe het op dit moment zit met het houden op roosters weet ik niet precies.

Overigens is er geen 25kg voer nodig voor 1kg vlees. Of je moet natuurgras rekenen bij vleeskoeien. Gangbare vleeskuikens zitten op 2 kg voer per kg lichaamsgewicht of vlees, dat weet ik niet zeker. Varkens op 2.5 Tot 3. Koeien dacht ik op 9kg, maar daarvan is een deel kuilgras.

Dat schreef ik...(kistkalveren bestaan niet meer) maar ze hebben een andere naam gekregen. Het weghalen van hun moeder en in een ruimte zitten van 1,5 m2 is geen verbetering in mijn ogen.

Lezen is ook een kunst hè. :D er staat groepshuisvesting van minimaal 1.5m2 per kalf. Groepen bestaan (meestal toch wel :P ) uit meer dan 1 kalf dus het kan nooit een hokje zijn van 1.5m2. Dat er minimumregels gelden voor de huisvesting wil overigens niet zeggen dat men altijd de kalveren ook op het minimum huisvest, ik heb eigenlijk alleen maar grotere strohokken gezien. Heb je zelf wel eens op een boerderij gekeken?
Overigens is het ook niet zo dat kalveren tot 8 weken in een eenlingbox blijven, meestal gaan ze met 1.5 week (als ze goed zelfstandig kunnen drinken) al over naar groepshuisvesting. Lijkt me nog altijd diervriendelijker dan paarden van 1.70 die in boxen can 3 bij 3 staan. :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:42

Het gaat hier over vleeskalveren (bij de vergelijking van kistkalveren). die worden vaak op de 1.8-2m2 gehouden. Maar inderdaad in groepen. Vaak van 5 of 6 stuks. Is het ideaal voor die beesten? Nee. Maar vergeleken met kistkalveren toch een wereld van verschil.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:06

Dat klinkt best krap idd. Ben alleen nooit op een vleeskalf bedrijf geweest, dus ik ben benieuwd hoe dit er in de praktijk uitziet. :)

Die berekening uit de OP vond ik trouwens erg leuk, realistisch en verhelderend! (kleine kanttekening :o , alle koekalfjes worden altijd aangehouden bij melkvee dus 2 blijven gemiddeld en 2 gaan weg als een koe 4 krijgt). Maar dat zal wel niet veel veranderen in de berekening. :D

Wel super om te lezen hoe bewust veel mensen hier omgaan met vlees en andere dierlijke producten! De consument staat vaak toch te ver van het dier (de natuur?) af en handelt hierdoor ook minder bewust als het om dierlijke producten gaat (goedkoopste vlees kopen, dingen weggooien etc).

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 00:06

Hoeveel jongvee er aangehouden wordt wisselt per bedrijf. Er zijn bedrijven die 50% (dus alles) aan jongvee aanhouden. Maar bij een vervangingspercentage van 25-30% wordt er vaak maar 30-35% aangehouden.