Wakker Dier wil verbod op geboortekrik

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loose

Re: Wakker Dier wil verbod op geboortekrik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 15:22

Volgensmij was die opmerking sarcastisch bedoelt. :D

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 15:23

Tiepfoudt schreef:
Kinke schreef:
jullie snappen het niet hoor, als je ze maar genoeg ruimte geeft dan knokken ze niet ;) :)

"Knokken", zoals jij het noemt, is natuurlijk gedrag van koeien dat ook voorkomt als ze eindeloos de ruimte hebben. Koeien zijn kuddedieren en delen wel eens een kopstoot uit. Dat koeien in een ligboxenstal vaker 'stoeien', geloof ik wel, maar het houdt niet ineens op hoor als je een kudde in een stuk land van 30ha zet. Daarbij, hoe zie jij dat voor je? Ruimte en Nederland? Ruimte is in Nederland helaas ver te zoeken.

Plus dat onthoornen (of hoornloos fokken) een stukje veiligheid voor de veehouder betekent.

je zag werkelijk het sarcasme niet in deze post?

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 15:32

ik twijfelde ook hoor? ik maar uit van sarcasme vandaar mijn post over de hekken los zetten. Echter in dit topic weet ik af en toe niet meer wat echt is en wat niet ;-) Maar dat zal vast komen omdat het zo`n belachelijk onderwerp is... }:0

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 15:33

Dan heb ik uiteraard niets gezegd :oo

* Ik geloof dat ik nog niet helemaal wakker ben *

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 15:58

Geeft niet Tiepfoudt :) Het was inderdaad ironisch bedoeld :)
Onze blonde dames hebben allemaal flinke wapens op hun hoofd, ieder voorjaar is het weer even knokken als ze de wei weer in gaan. Dit levert soms flinke krassen op, verder gelukkig geen ernstige dingen. Mijn man onthoornt ook niet omdat we ze anders helemaal niet te pakken kunnen krijgen. Voor jezelf is het wel uitkijken natuurlijk, helaas zijn die van ons geen knuffelkoeien. (en het verbaast me toch ieder keer weer hoe lief ze zijn voor hun kalfjes haha)

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 16:30

suffie schreef:
Fijn, dus als een koe 's avonds moet bevallen en ik ben alleen thuis en vertrouw het niet helemaal, dan moet ik ipv de krik de veearts maar meteen uit z'n bed bellen. Met de krik moet je kunnen omgaan, maar als je dit kunt, zoals de meeste veehouders, dan is er helemaal niets mis mee. Bijna alle koeien kalven hier zelf, maar als het een achterwaartse is, dan MOET er gewoon snel worden ingegrepen en bellen wij niet de veearts, maar pakken de krik. En dan niet om het kalf eruit te krikken, maar om de koe te helpen, anders heb je geen wakker dier, maar een dood dier........ :') _/-\o_

En nu gaan we dus ook de vacuümpomp bij de bevalling van baby's verbieden? Heel ander onderwerp, niet te vergelijken, maar het kriebelt wel bij mij :7

Hier net zo hoor! Wij pakken altijd de krik. Mijn schoonvader weet er goed mee om te gaan. Veearts is niet eens nodig en ik denk dat de meeste boeren wel weten hoe ze het moeten gebruiken. Dit is typisch mensen in pak die dit soort dingen toch niet begrijpen

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 18:06

Anne_GTI schreef:
Hmmm, heb ik nog wel een mooi voorbeeld....

Grote blonde; 2e kalfs. Tijdens opvoelen echt joekels van pootjes. Veearts gebeld om een keizersnede te laten doen. Veearts komt, voelt koe op en wil toch trekken. 3 man trekken. Kalf muurvast op de heupen. Krik erbij. Geen verandering. Kalf dood. Met de zaag kalf in stukken eraf gehaald. Koe nooit weer drachtig geworden en exit slager.

Conclusie; als wij vinden dat het niet kan en de dierenarts vindt van wel dan gaat toch de zijuitgang gebruikt worden. Een krik erachter zetten kunnen we zelf ook wel en daar bellen we hem niet voor. Gewoon netjes in een wee met de krik schuin naar beneden een beetje meehelpen en de koe het meeste werk laten doen.

Brrr, naar verhaal. Verschrikkelijk dat jullie dat kalf en uiteindelijk ook de koe zijn verloren. Maar ik zou zelf een andere conclusie trekken. Namelijk dat de dienstdoende veearts een inschattingsfout heeft gemaakt en een overtreding heeft begaan door een wettelijk verboden instrument in te zetten. Lijkt me dat die veearts daardoor aansprakelijk is voor de geleden schade.

Verder lijken verschillende mensen het juist goed te vinden dat de krik gedoogd wordt, omdat er koeien en kalveren mee gered worden. Maar dan is het toch juist helemaal niet goed dat alleen maar gedoogd wordt? Dan is het toch juist in het belang van de veehouder dat het ding gewoon gelegaliseerd wordt? Uit de tekst op de site van WD haal ik helemaal niet dat boeren massaal die krik misbruiken, maar wel dat boeren massaal in bezit zijn van zo'n ding en dat dat vreemd is omdat in de Nederlandse wet staat dat het gebruik van krachtwerktuigen bij veeverlossing is verboden. En dat vind ik ook vreemd, al was het maar omdat ik ook weleens getuige ben geweest van een geboorte met krik die zonder krik was geëindigd in een dode koe en een dood kalf.
Het lijkt me wel de bedoeling dat het inzetten van krachtwerktuigen als trekkers e.d. bij veeverlossing verboden blijft en dat mensen die overdreven krachtige middelen gebruiken om een kalf uit een koe te krijgen strafbaar zijn. Dus misschien is het handig om aan te sluiten bij bijvoorbeeld Denemarken, waar het gebruik van een geboortekrik is toegestaan mits de trekkracht niet groter is dan die van twee personen. In elk geval lijkt het me goed dat de wet duidelijker wordt en niet meer alle krachtwerktuigen op één hoop gooit. Nu staat namelijk in de wet dat het niet uitmaakt of je met een trekker aan een kalf staat te sleuren of met een geboortekrik. Lijkt mij geen goede wetgeving, of mis ik iets?

De vergelijking met een vacuümpomp bij menselijke bevallingen klinkt leuk, maar klopt volgens mij niet. Een vacuümpomp kan namelijk niet 6 x zo hard trekken als de moeder kan persen. Die schiet los als er zo hard getrokken wordt dat de baby stuk gaat. Een geboortekrik schiet niet los.

Dan nog iets dat misschien niet leuk is om te horen :o , maar als je dit topic als niet-boer leest dan komen de boeren echt over als mensen die niet bereid zijn om uit te zoeken waar het nou echt over gaat en meteen beginnen te schreeuwen dat het allemaal onterecht is. Je kunt wel vinden dat de publieke opinie niet jouw pakkie an is, maar die publieke opinie bepaalt wél mee hoe die consument wiens schuld het allemaal is over boeren denkt en welke prijs hij bereid is voor de producten van die boeren te betalen. Op dit punt valt ook aan 'de media' te verwijten dat ze het verhaal van WD vertalen als "WD is tegen het gebruik van de geboortekrik", maar ik mag toch hopen dat juist boeren heel goed in staat zijn om onderscheid te maken tussen wat er écht gezegd wordt en wat de media ervan maken. Dat WD bijzonder goed is in het bespelen van die media is een feit, maar in plaats van daar over te gaan jammeren kun je het kunstje natuurlijk ook gewoon zelf (nog beter) nadoen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-13 18:39

dat komt omdat er al genoeg over gepraat is op de FB pagina van WD, en de meesten nu het idee hebben dat het WD helemaal niet gaat om het 'legaliseren'. Hun reacties zijn ook alsof boeren niet met dat ding kunnen omgaan, en ze zijn er nog niet uit welk standpunt ze innemen. Ze hadden het nl. ook nog over dat misschien alleen de veearts dat ding mag gebruiken, boeren een soort 'cursus' moeten volgen etc.etc.etc. Als je dan vervolgens vraagt hoe ze dat voor zich zien, dat je een kalf hebt wat klem zit en er NU uit moet, dat je dan eerst de veearts moet bellen, mag hopen dat die niet al met een spoedgeval bezig is, en bovendien sowieso te laat zal komen als dat kalf het benauwd heeft, dan krijg je dus nulnadanoppes reactie meer van WD.
En dat gebeurt dus constant, niet alleen over dit onderwerp :(

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 19:24

Dank voor de uitleg Kinke. Even voorop gesteld: ik begrijp de frustratie heel goed. Desondanks probeer ik te denken richting een resultaat waar boeren wél iets mee kunnen. En ongeacht of WD of iemand anders de discussie begint, denk ik nog steeds dat het in het voordeel van boeren zou zijn wanneer de krik (of een krik met verder uitgewerkte eisen over maximale trekkracht) gewoon geheel legaal zou zijn. In dat opzicht zou het mij - als ik een boer was - helemaal niets kunnen schelen hoe WD een eventueel legaal van gebruik van de krik voor zich ziet. Wat telt is hoe de boeren die de krik gebruiken het legale gebruik voor zich zien. En als zij/jullie daar dan een werkbaar idee bij hebben, leg dat dan als sector zélf voor aan Dijksma. Dan ligt het initiatief voor het aanpassen van de regels bij de boeren zelf ipv bij een lobby-organisatie. Geen idee hoe zulke dingen in de veehouderij worden georganiseerd, maar als bijvoorbeeld LTO een afdeling melkveehouderij heeft, dan zou ik als ik boer was toch wel heel graag hebben dat die afdeling een formele brief naar Dijksma stuurt. Dan heb je namelijk een antwoord voor WD: "dankjewel dat jullie even aandacht hebben gevraagd voor de misstanden die kúnnen ontstaan bij het gebruiken van krachtwerktuigen bij veeverlossing. Wij hebben het onderwerp als sector opgepakt en gaan het met de staatssecretaris uitwerken. Als we eruit zijn, zijn jullie de eerste die een kopietje van de nieuwe regels krijgen en intussen kunnen jullie weer iets anders met je tijd gaan doen."
Maar zoals gezegd weet ik niet of zo'n reactie haalbaar is want ik weet niet hoe LTO in elkaar zit. Ik weet wel dat in andere sectoren zulke discussie vaak door de brancheorganisatie worden opgepakt en dat dat meestal de beste manier is om uit het verdomhoekje te komen.

Nog één ding trouwens, over de rotte appels. Ik denk dat het nog wel meevalt hoe 'de Nederlander' naar boeren kijkt en dat die Nederlander best weet dat excessen (zoals veeverlossen met een trekker ipv een krik) alleen voorkomen bij die rotte appels. Maar wetgeving zou niet nodig zijn zonder rotte appels. Als nooit iemand een moord zou plegen, zou het niet nodig zijn om moord strafbaar te stellen. Want het komt toch niet voor. Maar juist omdat er rotte appels in de samenleving zijn die het nodig vinden om anderen te vermoorden, moet het bij wet verboden worden. Dat betekent niet dat iedereen meteen als moordenaar beschouwd wordt. Zo werkt het ook met die wetgeving over de geboortekrik. Die is helemaal niet verboden vanwege de praktijk bij de mensen die hier uitleggen dat ze prima weten hoe ze ermee om moeten gaan, maar juist voor die rotte appels die het ding verkeerd gebruiken en volgens sommigen de naam 'boer' niet verdienen. Dus je hoeft je echt niet aangesproken te voelen als je voor jezelf weet dat de krik bij jou op het bedrijf gewoon met beleid gebruik wordt (al snap ik echt wel dat het lastig kan zijn om je niet aangesproken te voelen).

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 19:33

Het is heel duidelijk wat je aanvoert Maura. en ook heel erg te begrijpen.
Echter dit is wat er bij de boeren dus steeds gebeurt.

Nu bouwen ze een moderne stal die aan alle eisen voldoet. volgende week voldoet hij op een aantal punten niet meer, en over 5 jaar helemaal niet meer. Juist omdat een bijv. wakker dier steeds maar dingen aanhaalt. en dat doet doormiddel van verouderde foto`s. en Nederland trapt er massaal echt WEL in. ook in dit topic en andere topics wat over het boerenbedrijf gaat. zie je steeds weer dat er nog steeds veel mensen zijn, die denken dat de dieren in kleine donkere hokken staan en dat er nog steeds legbatterijen zijn.

De boer wil juist graag de Nederlander voorlichten, organiseert open dagen, of is het boerenterrein altijd open voor bezoekers. of wat dacht je van kamperen bij de boer. Maar de Nederlander die echt zoiets als wakker dier geloofd bereik je niet als boer. en heel soms (echt heel soms) bereik je wel zo`n type en dan hakkelt die alleen maar, o" dit wist ik echt niet wist niet beter dan dat het kalf in een donker hok zat. want dat is wat er vaak in bladen en nieuws te zien is.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-13 19:51

ik denk dat de meesten het inmiddels wel hebben opgegeven met WD, ik kan het ook helemaal begrijpen, ik lees nog maar kort mee (sinds dat 'krik" verhaal) en ben er ook al helemaal klaar mee.

Deliana1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 19:52

Wordt je toch moe van?!

Laat die mensen zich toch een druk maken om die hondjes in het asiel die mensen zonder enkel verstand kopen en uiteindelijk weer in een asiel belanden..

PardoesJessi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 20:46

IK weet toch niet wat dat is dat men vind dat boeren direct beginnen te blazen. Ik zie de dames hier toch elke keer met de beste wil proberen dingen uit te leggen. Ook ik probeer dat altijd...Maar jeminee! Er was van de week zo een mevrouw van WD op radio 1 die aan het beweren was dat kalfjes uit elkaar werden getrokken door zo een ding......Nou weet ik niet hoe rotte appels met de krik omgaan maar zoals ik het kan bekijken trek je eerder de koe in 2en als het kalf.....

Kijk (mss bedoelt ze dat wel????) gebeurd wel eens dat een kalf al enige tijd dood is voordat de geboorte op gang komt. De geboorte vordert dan meestal niet of heel slecht en op een gegeven moment ga je helpen. Je bind de touwtjes om de pootjes en, ongeacht met wie of wat, ga je druk uit oefenen. Heel naar (naar geluid ook) gebeurd het dan meestal dat je de hoefjes eraf trekt.....Sja is niet leuk maar het is zo.....

Ook ik ben inmiddels als groene boerin wel eens gefrustreerd. Want ik geloof heilig in het de burger uit leggen en laten zien......Maar sommige mensen denken blijkbaar maar langs 1 weg en zijn daar niet van af te brengen. Of dat gevoel krijg ik er wel bij.

Over het algemeen zijn de boeren ook een doend volkje. Die zijn niet druk met lobbyen en vaak geen praters....

Verder worden wij al jaren bedolven onder wetgeving en regeltjes die ieder jaar weer totaal anders zijn en waarvan word verwacht dat je er wat mee doet. Zelfs de DA waar wij een 1 op 1 (ja ja...) relatie mee hebben verbaasde zich er over dat medicijnen die heel normaal gebruikt werden, zonder publicatie van te voren in ene een verboden middel waren geworden.
Je bent soms echt gewoon wetgeving moe. Daar krijg je ook reacties van als :LAAT ons nou gewoon eens ons werk doen en voor ons vee zorgen! Dat willen wij graag. Maak niet nog meer regeltjes en in vredesnaam verander ze niet om de haverklap!

Ik denk, algemeen gesproken, dat we gewoon prettig willen werken voor een redelijke prijs net als ieder ander. Dat wij best willen investeren in een duurzame diervriendelijke bedrijfstak maar dat dat erg lastig is als de consument voor bijna niks vooraan wil staan.

Anderzijds denk ik ook: hoezo blazen de boeren? Ik vind dat WD ea telkens vreselijk hoog van de toren blazen....eerlijk gezegd.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 21:06

mooi gesproken, precies wat ik denk, kan het alleen niet zo goed verwoorden

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-13 21:11

Zometeen op Ned.3 : De koe, door Robert Kranenborg :)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 21:28

Zou idd veel duidelijker zijn als de krik gewoon legaal was. En dat dat dan een krik moet zijn die aan bepaalde eisen voldoet juich ik alleen maar toe.

Boeren blazen en zagen dan mss veel maar het is bij momenten echt huilen met de pet op.
Idd, goedwerkende producten ineens *poef* weg.
Of de normenaanpassing. Hebben ze net een gloednieuw gebouw helemaal conform neergeplant, komt de volgende aanpassing.
De voorbije maanden hebben er hier een stuk of 10 melkboeren de brui aangegeven. In 2015 worden de quota afgeschaft, gaan er ook nog een paar ophouden. In 2017 komt er een nieuwe normenaanpassing, ook velen die zeggen dat ze er dan mee ophouden, geen geld om nog eens een hele stal te vernieuwen.
En de laatsten zeggen dat ze hun gebouwen afbetalen en daarna is het ook gedaan.
En sommigen daarvan zijn dus 'goed'draaiende bedrijven met dik 100 koeien aan de melk bvb, robotmelker en luxestal aanwezig.
Ken eigenlijk geen melkhouder die niet verzucht dat hij ermee wil ophouden.
Als ze kunnen zetten ze al hun gronden om in cultuurteelt, kan dat niet dan beperken ze zich tot vetmesten van dieren.

In België is er nu ook een filmpje in omloop van 'bite back' over de wantoestanden in de varkenssector, met dus oa beelden van stervende biggetjes.
Betreffende boeren helemaal woest omdat
1) ze ongeoorloofd de stal zijn ingegaan (iedereen bekend in de varkenssector weet dat je niet zomaar een varkenstal inloopt)
2) heel subjectief gefilmd hebben (uiteraard)
3) het schandalig is dat ze (de filmers) een biggetje niet vanonder de moeder of uit de drinkbak halen maar er stoicijns bij blijven staan filmen om de tere zieltjes te shockeren met beelden van een stervend biggetje.

Tegen dergelijke ongefundeerde propaganda kan je als boer hoog en laag springen, het zet je in de verdomhoek.

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 22:08

Hier ook een boerin in wording die teleurgesteld is door deze maatregel.

Hier al jaren bezig met onder andere het gebruik van pinken stieren zodat de vaarzen lichte kalveren geven. Voeding tijdens de lactatie en droogstandsperiode zodat koeien niet vervetten en makkelijk kalven. Beweging in de droogstand doormiddel van een 24/7 toegankelijke zand uitloop met heuvels zodat de dames fit blijven. Gelukkig, door al die aanpassingen gaat het afkalven erg makkelijk en kalft een heel groot deel van de koeien en vaarzen, vanzelf af.

Maar helaas zit het ook hier wel eens tegen, een kalving wat bijvoorbeeld niet vordert omdat een pootje/kop teruggeslagen ligt en wat al tijden duurt om het kalf in normale houding te krijgen, een zwaarder kalf, zelfs enkele kalveren met misvormingen aan het achterlijf. Ja, dan hebben ook wij de geboortekrik hard nodig! Voor een boer is namelijk het ergste om te zien een dier wat lijd, je wilt dan snel kunnen ingrijpen!

Natuurlijk zijn koeien die helemaal vanzelf afkalven het allermooiste en daarbij ook het beste voor de koe! Wanneer je niet helpt breng je ook veel minder besmettingen over naar de koe haar geboortekanaal wat alleen maar gunstig voor de koe haar gezondheid. Maar als het echt niet gaat moet je als boer ingrijpen, en als je naar een dier kijkt die lijd aan de bevalling, geloof mij dan duren minuten uren als je op de dierenarts moet wachten!

Daarbij vind de uitspraak: kalveren zijn niks waard, nogal vreemd. Als een zwaar kalf gewoon voorwaarts geboren wordt, kun jij aan de pootjes niet zien of het een vaarskalf of stierkalf wordt. Ook heb ik links en rechts reacties gelezen als: kalveren worden doormidden getrokken. Een kalf kun je alleen door midden trekken als het kalf al minimaal 2 dagen dood is in de moeder en begint te ontbinden!! Daar wordt een koe erg ziek van.

Dat wakker dier graag een geboortekrik ziet met een krachtmeter, of wat dan ook vind ik helemaal niet erg. Wel vind ik de manier waarop dit gecommuniceerd wordt heel erg storend. Er is geen ruimte voor overleg met de doelgroep; boeren. Nee het wordt gewoon gepubliceerd en de boer moet het zelf maar lezen. Daarbij nemen vele burgers dit verhaal aan als werkelijkheid en komt een slecht imago naar voren.
Als wakker dier gewoon op een normale manier kan communiceren met boeren denk ik dat er al veel minder tegen aan geschopt wordt.

Daarbij krijg ik dus ook sterk het idee dat het niet WD's bedoeling is om een betere veehouderij te creëren maar juist om publiciteit te krijgen en burgers op een verkeerd been te zetten, zonder dat ook maar iemand van WD de moeite neemt om bij een hedendaagse veehouder op het bedrijf te kijken.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-13 22:12

't is machtig interessant, misschien extra voor mij, aangezien wij vleeskoeien hebben :)
Hij gaat nu alle onderdelen van de koe bij langs :)

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 12:28

in vond het een heel waardevolle uitzending

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 12:41

Misschien leuk om ook in te gaan op het probleem wat hier naar mijn idee aan ten grondslag ligt?

Sommige kalveren worden gewoon te groot gefokt voor het bekken van de koe (denk aan Belgisch Blauw bvb), hierbij vind ik het gebruik van de krik ook belachelijk. Je weet dat als je met zulke stieren insemineert dat je dikke kans hebt op een zware bevalling. Om dan maar standaard elk jaar een keizersnede te doen (wat soms als 'oplossing' wordt gezien) is natuurlijk al helemaal belachelijk!

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 16:00

Jasmijn159 schreef:
Misschien leuk om ook in te gaan op het probleem wat hier naar mijn idee aan ten grondslag ligt?

Sommige kalveren worden gewoon te groot gefokt voor het bekken van de koe (denk aan Belgisch Blauw bvb), hierbij vind ik het gebruik van de krik ook belachelijk. Je weet dat als je met zulke stieren insemineert dat je dikke kans hebt op een zware bevalling. Om dan maar standaard elk jaar een keizersnede te doen (wat soms als 'oplossing' wordt gezien) is natuurlijk al helemaal belachelijk!

Als ik even verder borduur op wat volgens jouw het echte probleem is: Waarom worden er te zware kalveren gefokt (hoewel dit in de melkveehouderij geloof ik niet echt het probleem is)? Juist, omdat er brood op de plank moet komen. Lage prijs voor het vlees = lage opbrengst voor de veehouder en dus wordt er op alle mogelijke manieren geprobeerd om toch nog ergens winst mee te behalen.

Oftewel, het probleem ligt toch echt bij de consument. Men klaagt nu al steen en been dat de boodschappen al zo gruwelijk duur zijn, laat staan dat we nóg meer voor ons dagelijks stukje vlees moeten gaan betalen.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 16:38

Maar kalveren die zwaar zijn bij de geboorte geven geen beter rendement dan een lichter kalf. Integendeel, echt zware kalveren hebben vaak wel opstartproblemen.
Het Belgisch wit blauw is een Belgisch probleem (mss hebben ze er in NL ook?) en niet representatief voor de algehele veeteelt.
Hier in Frankrijk moeten ze er niets van weten, omdat een keizersnede hier 200-300€ kost en BWB-kalveren berucht zijn om hun gezondheidsprobleempjes.
Genoeg andere rassen die goed vlees geven en makkelijk afkalven. Blondes staan bvb bekend om hun kwaliteit, limousins ook; bij beiden is het karakter soms wel een struikelblok.

Enkel op een oude holstein wordt hier soms een blauwe gezet, omdat blauw idd makkelijk 'pakt' en het laatste kalf dan wat meer bevleesd is.

En zo slecht is prijs voor vlees nu ook niet. Melk is een ander verhaal.
Althans hier is dat zo.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 19:35

ik dacht zelf eigenlijk dat afkalfproblemen meer voorkomen bij die echte dikbillen? Verbeterd roodbont e.d.? Maar misschien hebben ze bij de BWB inderdaad dezelfde problemen. Die dieren zijn inderdaad niet representatief voor de gehele veeteelt.
Wij hebben Blondes, dat zijn inderdaad dames met karakter, maar afkalven gaat over het algemeen prima. Heb in de 6 jaar dat ik hier woon 2 keizersnedes meegemaakt. Het vlees is super, wij krijgen eind dit jaar of begin volgend jaar ook weer een deel van 1 van onze koeien in de vriezer :)

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 21:02

Thioro schreef:
En zo slecht is prijs voor vlees nu ook niet. Melk is een ander verhaal.
Althans hier is dat zo.

De vleesprijzen zijn ten opzichte van deze zomer flink gedaald... De melkprijs is nu overigens erg goed te noemen :j

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 21:06

Van de week hier een Holstein kalf opgehaald. Bracht €80,- op. Als je rekent dat je een koe ongeveer 2 x insemineert variërend tussen de 15 tot 34 euro per rietje dan hou je er niet heel veel aan over. Dan zijn Belgisch blauwe kalveren wel veel gunstiger. De melkprijs is inderdaad goed!