Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Tiepfoudt schreef:Kinke schreef:jullie snappen het niet hoor, als je ze maar genoeg ruimte geeft dan knokken ze niet![]()
"Knokken", zoals jij het noemt, is natuurlijk gedrag van koeien dat ook voorkomt als ze eindeloos de ruimte hebben. Koeien zijn kuddedieren en delen wel eens een kopstoot uit. Dat koeien in een ligboxenstal vaker 'stoeien', geloof ik wel, maar het houdt niet ineens op hoor als je een kudde in een stuk land van 30ha zet. Daarbij, hoe zie jij dat voor je? Ruimte en Nederland? Ruimte is in Nederland helaas ver te zoeken.
Plus dat onthoornen (of hoornloos fokken) een stukje veiligheid voor de veehouder betekent.
suffie schreef:Fijn, dus als een koe 's avonds moet bevallen en ik ben alleen thuis en vertrouw het niet helemaal, dan moet ik ipv de krik de veearts maar meteen uit z'n bed bellen. Met de krik moet je kunnen omgaan, maar als je dit kunt, zoals de meeste veehouders, dan is er helemaal niets mis mee. Bijna alle koeien kalven hier zelf, maar als het een achterwaartse is, dan MOET er gewoon snel worden ingegrepen en bellen wij niet de veearts, maar pakken de krik. En dan niet om het kalf eruit te krikken, maar om de koe te helpen, anders heb je geen wakker dier, maar een dood dier........![]()
![]()
En nu gaan we dus ook de vacuümpomp bij de bevalling van baby's verbieden? Heel ander onderwerp, niet te vergelijken, maar het kriebelt wel bij mij
Anne_GTI schreef:Hmmm, heb ik nog wel een mooi voorbeeld....
Grote blonde; 2e kalfs. Tijdens opvoelen echt joekels van pootjes. Veearts gebeld om een keizersnede te laten doen. Veearts komt, voelt koe op en wil toch trekken. 3 man trekken. Kalf muurvast op de heupen. Krik erbij. Geen verandering. Kalf dood. Met de zaag kalf in stukken eraf gehaald. Koe nooit weer drachtig geworden en exit slager.
Conclusie; als wij vinden dat het niet kan en de dierenarts vindt van wel dan gaat toch de zijuitgang gebruikt worden. Een krik erachter zetten kunnen we zelf ook wel en daar bellen we hem niet voor. Gewoon netjes in een wee met de krik schuin naar beneden een beetje meehelpen en de koe het meeste werk laten doen.
Jasmijn159 schreef:Misschien leuk om ook in te gaan op het probleem wat hier naar mijn idee aan ten grondslag ligt?
Sommige kalveren worden gewoon te groot gefokt voor het bekken van de koe (denk aan Belgisch Blauw bvb), hierbij vind ik het gebruik van de krik ook belachelijk. Je weet dat als je met zulke stieren insemineert dat je dikke kans hebt op een zware bevalling. Om dan maar standaard elk jaar een keizersnede te doen (wat soms als 'oplossing' wordt gezien) is natuurlijk al helemaal belachelijk!