Wajongers herkeurd?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 13:55

Mars schreef:
Participatiewet is nu alleen nog maar een voorstel, is nog niet definitief ingevoerd.

klopt, maar de link die jij gaf is sowieso niet correct meer. Wwnv is alleen een voorstel gebleven en eruit gegooid.

Geryon

Re: Wajongers herkeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 13:57

Gelukkig voor de mensen die deels kunnen werken en dus uit de wajong geschopt worden/er niet in komen, komt er een uitkering tot bijstandsniveau.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 14:23

Die uitkering was er al... ik vraag me wel af of dezelfde regels gelden voor die uitkering als voor de bijstand.
In de bijstand raak je bijvoorbeeld je uitkering kwijt bij een erfenis...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 14:28

Zoolgangster schreef:
Die uitkering was er al... ik vraag me wel af of dezelfde regels gelden voor die uitkering als voor de bijstand.

Ligt eraan hoeveel je erft natuurlijk, je mag wel een stuk eigen vermogen hebben :j

Voor een paar is dat zo'n 11.000 euro nog.

Maar inderdaad... Geen idee hoe dat bij de Wajong zit.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 14:41

Zoolgangster schreef:

Uh, welke dan?

edit: de uitkering voor mensen die gedeeltelijk gehandicapt waren was gewoon de wajong maar dan deels.. Wajong wordt nu alleen voor mensen die nooit meer kunnen werken (als het plan definitief wordt) dus blijven de gedeeltelijk gehandicapten over en daar maken mensen zich zorgen om, maar die kunnen dus alsnog een uitkering aanvragen als dat nodig is.

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 14:58

Heftige discussie, en ik zou zo graag... Het is ook vreselijk frustrerend kan ik je zeggen als wajonger om dit alles zo op bokt te lezen.
En ik moet het eigenlijk niet lezen maar het gaat mij wel aan, dit is hoe er gedacht word en dat treft mij hard.
Als ik het goed begrijp zien sommigen van jullie de wajong als een uitkering niet voor de luxe. In mijn hoofd/woorden betekend dit: Geen huisdieren, geen smartphone, geen auto, geen vakanties...
Immers als je voor een kat kan zorgen dan kan je ook wel 2 uur per week vakken vullen. Maar haalbaar is dit niet.
Ik kan uit eigen ervaring vertellen dat vrijwilligerswerk vinden al een opgave is. Vaak past het werk niet, is het te ver reizen of geeft het dermate veel stress dat je volledig uitgeput raakt.
Des tijds heb ik gekozen voor mijn hond, 2 katten en pony. Omdat hun ervoor zorgen dat ik uberhaubt nog enig sociaal contact aanga en hierdoor wel blijf proberen wat voor de maatschappij te betekenen. Al is het maar gratis de hondjes van de buren uitlaten als hun werkende zijn of de stalgang aanvegen. Die kleine dingen maken dat ik nog enig sinds een gevoel krijg van "ik hoor erbij"
Qua zorg staat er een heel team om mij heen. Elke week de psychiatrische intensieve thuiszorg, SPV, psychiater en psychologe en regelmatige bezoekjes aan de huisarts.
Kreeg ik dit niet, had ik mijn dieren niet dan was het veel ellendiger geweest. Ik heb geen auto, ik ga niet op vakantie, ik ga nooit dagjes uit, ik kan 3 avonden warm eten, drink of ranja of ijsthee en al mijn kleding komt weg bij de kringloopwinkel. Trots? Nee! Blij? Nee! Gelukkig? Nee!

Ik zou zo verdomd graag willen bijdragen en mij nuttig voelen, ik zou zo enorm graag een betaalde baan hebben en 5 dagen in de week werken en daarna kunnen zeggen: YES weekend!
Want ik kan je zeggen dat het enorm pijn doet dat je 26 bent, al je leeftijdsgenootjes gaan samenwonen, krijgen kinderen, trouwen etc.. En ik? Ik blijf voor mijn gevoel steken waar ik 10 jaar geleden begonnen ben, in de psychiatrie.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 15:09

Mieke_Cunna schreef:
Heftige discussie, en ik zou zo graag... Het is ook vreselijk frustrerend kan ik je zeggen als wajonger om dit alles zo op bokt te lezen.
En ik moet het eigenlijk niet lezen maar het gaat mij wel aan, dit is hoe er gedacht word en dat treft mij hard.
Als ik het goed begrijp zien sommigen van jullie de wajong als een uitkering niet voor de luxe. In mijn hoofd/woorden betekend dit: Geen huisdieren, geen smartphone, geen auto, geen vakanties...
Immers als je voor een kat kan zorgen dan kan je ook wel 2 uur per week vakken vullen. Maar haalbaar is dit niet.
Ik kan uit eigen ervaring vertellen dat vrijwilligerswerk vinden al een opgave is. Vaak past het werk niet, is het te ver reizen of geeft het dermate veel stress dat je volledig uitgeput raakt.
Des tijds heb ik gekozen voor mijn hond, 2 katten en pony. Omdat hun ervoor zorgen dat ik uberhaubt nog enig sociaal contact aanga en hierdoor wel blijf proberen wat voor de maatschappij te betekenen. Al is het maar gratis de hondjes van de buren uitlaten als hun werkende zijn of de stalgang aanvegen. Die kleine dingen maken dat ik nog enig sinds een gevoel krijg van "ik hoor erbij"
Qua zorg staat er een heel team om mij heen. Elke week de psychiatrische intensieve thuiszorg, SPV, psychiater en psychologe en regelmatige bezoekjes aan de huisarts.
Kreeg ik dit niet, had ik mijn dieren niet dan was het veel ellendiger geweest. Ik heb geen auto, ik ga niet op vakantie, ik ga nooit dagjes uit, ik kan 3 avonden warm eten, drink of ranja of ijsthee en al mijn kleding komt weg bij de kringloopwinkel. Trots? Nee! Blij? Nee! Gelukkig? Nee!

Ik zou zo verdomd graag willen bijdragen en mij nuttig voelen, ik zou zo enorm graag een betaalde baan hebben en 5 dagen in de week werken en daarna kunnen zeggen: YES weekend!
Want ik kan je zeggen dat het enorm pijn doet dat je 26 bent, al je leeftijdsgenootjes gaan samenwonen, krijgen kinderen, trouwen etc.. En ik? Ik blijf voor mijn gevoel steken waar ik 10 jaar geleden begonnen ben, in de psychiatrie.

Heftig :(:) Ben blij voor je dat je je dieren hebt. Voor sommigen is dat beetje ''luxe'' zo belangrijk, om verschillende redenen die jij ook aangeeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 15:14

Niet te veel laten opfokken door wat andere mensen zeggen (heb het topic niet door gelezen trouwens, alleen de OP) ik heb al mensen van het UWV gesproken en het valt best een beetje mee, je word vanzelf uitgenodigd voor een gesprek en dan gaan ze je inderdaad herkeuren, als ze er dan achter komen dat je wel kan werken en ze gaan je vragen of je wil werken en je zegt nee, dan gaan ze inderdaad je uitkering korten. Zo lang jij er voor open staat om aan het werk te gaan en als je dat ook laat zien dat je dat wil (mits je het kan natuurlijk) dan valt het allemaal wel een beetje mee. Jij bent 100% afgekeurd? Dan gaan ze je echt je uitkering niet afpakken omdat je simpel weg niet kan werken..
Ik heb ook een Wajong en hoor dit al jaaaren aan en ben navraag gaan doen en zo hebben ze het mij verteld.. Als je meer wil weten bel gewoon het UWV of via waar je je uitkering hebt en vraag het daar..

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 15:34

Het Uwv bellen heeft helemaal geen nut. Ik meende dat de uitspraak eind dit jaar zou komen. Wacht erop, nu zitten mensen zich druk te maken om niks, hier zijn ze al jaaaren mee bezig, nog nooit is het er door gekomen.

Zolang er geen uitspraak is is en zal er ook geen duidelijkheid komen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 16:01

vuurneon schreef:
Sammy_xxs schreef:
Nou als ik straks mijn wajong krijg, en ik heb weer tijd en geld voor een paard, dan ga ik er zeker ook weer 1 kopen.
Ik heb ook nog een man die inkomen heeft, dus waarom zou ik geen paard mogen hebben?

Hebben ze de Wajong nog steeds niet gekoppeld aan inkomen van een partner?

Als je man boven bijstandsniveau verdient, zou ik het absurd vinden dat je dan als vrouw, recht hebt op Wajong :o
Dat het wordt aangevuld tot bijstandsniveau, prima.

gelukkig hebben ze dat idd niet gekoppeld aan het inkomen van de partner...
dan krijg je weer fijn vooroorlogse situaties, de partner geheel afhankelijk van de partner, de partner draait op voor alle kosten, serieus, als mijn wajong gekoppeld word als ik trouw of een samenlevingscontract zou aangaan met mijn vriend, aan zijn inkomen
, dan gaan we een dergelijke stap gewoon nooit nemen omdat het leven dan onbetaalbaar word en ik niet wil dat mijn vriend voor mijn gehele levensonderhoud op moet gaan draaien, dan blijf ik wel gewoon single voor de wet. de wajong is ene persoons gebonden uitkering voor mensen die geen kans hebben op de arbeidsmarkt om een inkomen te genereren en een cv op te bouwen... dat lijkt me iets heel anders dan iemand die er vrijwillig voor kiest thuis te blijven of iemand die in ieder geval wel de kansen en mogelijkheden heeft om op te bouwen.

ik vind het absurd dat je een persoon met arbeids/functie beperking/handicap zover in een afhankelijke positie zou willen dwingen door hem/haar elke vorm van inkomen af te nemen bij een relatie aangaan met iemand die een inkomen heeft en op die manier zelfs ook sociaal isolement nog meer "in the picture" brengt.

edit: en nee, ik vind ook niet dat je kunt zeggen "dus jij hebt een huisdier of ene bepaalde luxe, dus is je uitkering te hoog, je krijgt 100 euro minder"
iemand met een wajong uitkering(en die deze terecht heeft toegewezen gekregen)
zit niet in die situatie uit onwilligheid :n maar omdat hij/zij niet mee kan draaien in de maatschappij/op de werkvloer
moeten we die persoon dan maar veroordelen tot een spartaans leven met water brood en macaroni met ketchup?
vooral je huis niet verlaten(hallo sociaal isolement) want je hebt geen geld voor een keer een bak koffie en alles wat je uitgeeft moet verantwoord worden en liefst aangevraagd in drievoud, is dat niet bij een instantie, dan wel je partner. (zo'n gevoel krijg ik er bij)
dus ook toedels zelfstandigheid in welke vorm dan ook

daarnaast , wat je aan uitkeren bespaard door mensen te korten op basis van de partner, ben je gedeeltelijk al weer kwijt aan het stijgen van huurtoeslag, zorgtoeslag etc , omdat het gezamelijke inkomen wel tot of boven het sociaal minimum komt, je weer wel binnen die limieten blijft.
en je mensen meer belast op allerlei vlakken waardoor psychische klachten kunnen verergeren waardoor behandeling en medicatie nodig is , wat dus weer meer zorgkosten met zich meebrengt , maar daar word ook al dermate in gesnoeid dat dat toch niet te betalen word ,

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 16:23

Geryon schreef:
Zoolgangster schreef:

Uh, welke dan?

edit: de uitkering voor mensen die gedeeltelijk gehandicapt waren was gewoon de wajong maar dan deels.. Wajong wordt nu alleen voor mensen die nooit meer kunnen werken (als het plan definitief wordt) dus blijven de gedeeltelijk gehandicapten over en daar maken mensen zich zorgen om, maar die kunnen dus alsnog een uitkering aanvragen als dat nodig is.

Beetje onduidelijk van me, ik bedoel dat wajongers die goedgekeurd zijn tot dusverre een bijstandsuitkering kregen, als ze niet rond kunnen komen. Hoe een eventuele nieuwe regeling werkt weet ik niet.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 16:31

Sonja_vR schreef:
ik vind het absurd dat je een persoon met arbeids/functie beperking/handicap zover in een afhankelijke positie zou willen dwingen door hem/haar elke vorm van inkomen af te nemen bij een relatie aangaan met iemand die een inkomen heeft en op die manier zelfs ook sociaal isolement nog meer "in the picture" brengt.

edit: en nee, ik vind ook niet dat je kunt zeggen "dus jij hebt een huisdier of ene bepaalde luxe, dus is je uitkering te hoog, je krijgt 100 euro minder"
iemand met een wajong uitkering(en die deze terecht heeft toegewezen gekregen)
zit niet in die situatie uit onwilligheid :n maar omdat hij/zij niet mee kan draaien in de maatschappij/op de werkvloer
moeten we die persoon dan maar veroordelen tot een spartaans leven met water brood en macaroni met ketchup?
vooral je huis niet verlaten(hallo sociaal isolement) want je hebt geen geld voor een keer een bak koffie en alles wat je uitgeeft moet verantwoord worden en liefst aangevraagd in drievoud, is dat niet bij een instantie, dan wel je partner. (zo'n gevoel krijg ik er bij)
dus ook toedels zelfstandigheid in welke vorm dan ook

,

Beide zeg ik overigens niet.
Wajong als aanvulling op het inkomen van de partner, als die onder een bepaald norm bedrag voor een paar verdient: hartstikke mooi!
Maar... Waarom moet de overheid bijdragen als de man/vrouw met wie diegene samenleeft een goede kostwinner is? Dus niet de hand ophouden bij de man/vrouw, maar wel bij de overheid? Dus je blijft afhankelijk, van een ander voor je geld. Als je trouwt in gemeenschap van goederen is zijn geld ook jouw geld.
Sociaal isolement? Dat heb je ook zelf in de hand :) hoeft geen cent te kosten hoor om de deur uit te gaan en wat te ondernemen :) (en veel gemeenten hebben ook projecten voor de minima, of klop aan bij de kerk of maatjes projecten)

Hoe het geld besteedt, maakt mij niets uit. Al rolt iemand de geldbriefjes op en stopt er shag in en steekt het aan :+
Maar aankloppen bij de staat terwijl je partner met wie je samenleeft, boven de norm zit? Nee. Dat gaat er bij mij niet in :) en hopelijk bij de overheid ook niet. Dat lijkt mij niet de bedoeling van een uitkering.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 16:37

Ik snap iets niet.. Die norm gaat toch om één persoon? Als hij daaroverheen zit, geeft dat toch helemaal niet aan dat ze genoeg geld hebben voor alle twee?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 16:40

Geryon schreef:
Ik snap iets niet.. Die norm gaat toch om één persoon? Als hij daaroverheen zit, geeft dat toch helemaal niet aan dat ze genoeg geld hebben voor alle twee?

Nee, als je samenwoont telt ie voor een paar :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 16:42

Ah op die manier. Nou dan moet die ene wel lekker verdienen haha :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 16:44

Geryon schreef:
Ah op die manier. Nou dan moet die ene wel lekker verdienen haha :D

Dit is de norm overigens:

Categorie Bruto normbedrag per dag
Gehuwd/samenwonend € 67,94

Zit je daaronder? Heb je recht op een mogelijke toeslag.

(Dus keer 5 om de week te berekenen, dus zo heel erg laag is die norm echt niet :) )

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 18:20

vuurneon schreef:
Beide zeg ik overigens niet.
Wajong als aanvulling op het inkomen van de partner, als die onder een bepaald norm bedrag voor een paar verdient: hartstikke mooi!
Maar... Waarom moet de overheid bijdragen als de man/vrouw met wie diegene samenleeft een goede kostwinner is? Dus niet de hand ophouden bij de man/vrouw, maar wel bij de overheid? Dus je blijft afhankelijk, van een ander voor je geld. Als je trouwt in gemeenschap van goederen is zijn geld ook jouw geld.
Sociaal isolement? Dat heb je ook zelf in de hand :) hoeft geen cent te kosten hoor om de deur uit te gaan en wat te ondernemen :) (en veel gemeenten hebben ook projecten voor de minima, of klop aan bij de kerk of maatjes projecten)

Hoe het geld besteedt, maakt mij niets uit. Al rolt iemand de geldbriefjes op en stopt er shag in en steekt het aan :+
Maar aankloppen bij de staat terwijl je partner met wie je samenleeft, boven de norm zit? Nee. Dat gaat er bij mij niet in :) en hopelijk bij de overheid ook niet. Dat lijkt mij niet de bedoeling van een uitkering.

dat trouwen in gemeenschap van goederen willen ze vanuit de overheid zelfs schrappen als de standaard trouwsituatie, lijkt me niet dat je dat dan bij iets als de wajong opeens dat wel als de standaard moet pakken
er word aan alle kanten nog steeds keihard gewerkt om iedereen een eigen inkomen te geven (iedereen moet werken, zelfstandig zijn etc etc etc , niet afhankelijk van de partner)

op het moment dat je afhankelijk bent van 1 persoon(de partner) vrees ik ook voor ene gelijkwaardige relatie :=

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 18:45

Nee, de overheid wil dat niet schrappen maar aanpassen; de voorhuwelijkse situatie qua eigendom, geld wordt opgenomen, ipv standaard gelijk overzetten op 'gemeenschappelijk'

Enne als een relatie dusdanig ongelijkwaardig (en je je ook zo voelt) is puur vanwege inkomen, dan zit er in de relatie ook iets niet goed :=
Je kiest voor elkaar, dus ook voor wat er kan komen of al speelt :) baanzekerheid is ook voor gezonde mensen niet meer zo vanzelfsprekend :=

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 18:49

Mieke_Cunna schreef:

Inderdaad, mensen doen soms net alsof je voor je lol thuis bent! Ik vind het ook heel kwetsend over komen. Je hebt een beperking; dus geen recht op enige luxe. En je man ook niet blijkbaar, want die moet maar voor twee werken. Wat zullen deze mensen blij zijn dat ze gezond zijn!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 18:57

Mwah, trouwen in gemeenschap van goederen en het al dan niet toekennen van een uitkering op basis van een gezamelijk inkomen vind ik echt niet te vergelijken. Maar wel de vraag: in het geval van een WWB uitkering wordt wél rekening gehouden met het inkomen van de partner, waarom zou dat dan in de Wajong niet hoeven gebeuren? Dat vind ik veel krommer.

Overigens een paard hebben vind ik wel wat verder gaan dan 'een beetje luxe...'

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 18:59

CM_ schreef:
Nederland heeft gewoon al jaren een probleem, belastinggeld gaat naar de verkeerde doeleinden.
Als asielzoeker heb je meer recht op een uitkering dan wanneer je werkeloos raakt..
Ik vind het in elk geval erg krom.

Vind die herkeuring ook een goede zaak... maar om de 5 jaar?? Dat mag wel wat vlugger m.i.
Ik ken helaas ook diverse mensen die ten onrechte een uitkering vangen, ik snap die mensen ook niet en heb er ook absoluut geen respect voor.

Zij verpesten het voor de echt arbeidsongeschikten.

Ik vind dat ze daar helemaal geen vaste periode op zouden moeten stellen.
Eigenlijk zouden ze dat per individu moeten bekijken.

Sommige mensen misschien wel elk jaar en anderen misschien 3 jaar en sommigen misschien wel helemaal nooit.

Kijk naar mijn broertje.
Die heeft een afwijking bij geboorte.
Hij is slechtziend, hartafwijking.
Hij kan niet lezen, schrijven of rekenen. Dit veranderd ook nooit meer. Dus een herkeuring is eigenlijk voor hem een beetje onzin.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 19:01

Mijn broer is ook een wajonger en ik vind het heel naar om sommige reacties hier te lezen..
Mijn broer bijvoorbeeld wilt heel veel, alleen het lukt hem gewoon niet en dat is echt niet opzettelijk.
Als iemand met een wajong een paard heeft, is dat toch een eigen keuze? Diegene zal dan op andere dingen wat zuiniger moeten letten, maar dat gaat niemand wat aan toch..
Voor sommige mensen, waaronder ook mijn broer, zijn dieren een hele goede uitlaatklep, zonder dieren zou het ze een stuk minder goed afgaan.
Deze mensen afzonderen van de buitenwereld is echt een no go :n.
Leven en laten leven, niet iedereen gaat het voor de wind.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 19:03

Ik vind ook dat ze niet iedereen inderdaad weer te hoeven herkeuren, hoop voor de broertje van daantjjuuuh dat dat ook niet nodig is elke 5 jaar (terwijl het bij een aantal juist weer verstandig is om vroeger te keuren)

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 19:06

Sommige dingen in dit topic komen echt over alsof het geroepen wordt door kippen zonder kop := Sorry voor mijn taalgebruik, maar nadenken voor je zulke dingen op het web pleurt zou mensen sieren...

Even een nootje om over na te denken: Ik heb geen wajong, maar ben volledig afgeurd. Dat was een Wia en is nu een IVA geworden, oftewel de kans op herstel is nihil. En toch heb ik een paard... Mensen die roepen dat een paard luxe is en dat er dan maar minder uitkering gegeven moet worden zouden eens na moeten denken over het volgende. Ik zat gemiddeld 3x per jaar langere tijd op een gesloten psychiatrische afdeling, sinds ik mijn paard heb is er geen opname meer nodig geweest. Hoeveel denk je dat zo'n opname kost? En weet je dat daar ook belastinggeld naartoe gaat? En dat ik, als ik daar zat, evenveel uitkering kreeg als wanneer ik er niet zat? Dus onder de streep is het voor andermans belastingcentjes beter dat ik wél een paard heb, want dat geld kreeg ik toch wel alleen geef ik het nu uit aan iets dat mij daadwerkelijk beter maakt én ik kost geen extra geld door langdurige opnames. Is dat geen mooie besparing?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 19:08

Een huwelijk is in voor en tegenspoed toch?

En dat is dus het probleem Mieke_Cunna, hoe kan het toch dat jij 10 jaar geleden in de psychiatrie terecht kwam en nu nog een team aan zorg om je heen staat?
Terwijl je toch zo graag wil in het leven? Wat wil opbouwen.
Hoe kan het toch dat ze jou niet kunnen helpen en er zo nog meer zijn in die situatie?
Moet er behalve naar de Wajongers en hun uitkeringen ook niet eens naar die zorginstanties gekeken worden?
Waar lopen die hulpverleners tegenaan waardoor sommigen na lange tijd nog maar weinig verder zijn?

@bromfiets: Wat zit er scheef in de zorg dat zij jou niet op de been kunnen houden en een paard wel?
Laatst bijgewerkt door LBLGypsyCobs op 23-11-13 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt