Strengere straffen in Nederland?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Strengere straffen in Nederland?

Ja
120 (72%)
Nee
43 (26%)
Weet ik niet
2 (1%)

Totaal aantal stemmen: 165

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:11

LK, omdat dat nu eenmaal zo werkt in NL. Zo betaal ik ook voor andersmans Oma en kinderen ;).

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:16

Ik kom even binnenvallen ;)

Tegenwoordig worden ook heel veel enkelbandjes gegeven. Dan blijf je gewoon thuis, en mag je alleen naar buiten als je werkt, en moet je dus binnen bepaalde tijden weer thuis zijn. Dit doen ze wel bij mensen die geen zware misdrijven hebben gepleegd, of bij mensen die al heellang hebben vast gezeten, en al naar open kamp zijn geweest.
Dit doen ze ook omdat het dus te duur is om mense met kleine vergrijpen in een gevangenis te houden.

En in de gevangenis werk je 4 uur per dag, heb je 2 uur in week geloof ik om scholing te doen, 2 uur per week heb je bieb, 2 uur per week fitnissen, je mag geloof ik om de dag douchen ( als je geen douche op cel heb ) en je heb 3 keer per week recreatie van anderhalf uur, dan kan je kokenof "gezellig in de huiskamer " met andere gevangen zitten.
Oja en 1 keer per week naar de kerk, en je mag ook 1 keer per week met een maatschappelijk werkster ofzo praten.

Voor de rest zit je dus in je cel, je hebt inderdaad een tv waar je wekelijks voor moet betalen, boodschappen kan je 1 keer per week halen ( als je genoeg geld heb )

Het is misschien niet heel zwaar in de gevangenis omdat je toch gewoon ormaal kan eten, slapen douchen en andere dingen kan doen. Maar wat al was gezegd hier, je vrijheid isheel belangrijk, dat merk je echt pas als je vast heb gezeten hoe erg dat is als je het zelf niet meer voor te zeggen heb en dat alles voor je word bepaald.

Er worden ook leuke activiteiten georganiseerd in de gevangenis, misschien vinden mensen dat allemaal luxe, maar ik denk dat iedereen die in de gevangenis zit liever eruit is ook al is het zo'n "luxe "
Je vrijheid is heel belangrijk hoor!

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:20

EskeGirl schreef:
kohtje schreef:
Waarom wordt er in gevangenissen niet meer gewerkt? Gewoon s'morgen 8 uur aan de gang tot een uur 17.00? Daarna zelf koken (kookploeg) En sávonds kan je nog naar avondschool zodat je ook nog een diploma kan halen.

Er wordt vaak wel gewerkt in gevangenissen. Werk je niet, dan zit je de hele dag op je cel (dat is igg in Vught zo, werd verteld bij Buch in de Bajes).

Ik ben laatst zelf in de PI in Vught geweest en daar hebben ze inderdaad de mogelijkheid om geld te verdienen. Ze hebben daar zelfs een 'supermarkt' waar gedetineerden in werken. Zij verdienen hier geld mee (wel heel weinig hoor, zeker geen normaal loon). Met dat geld kunnen gedetineerden eten kopen uit dat winkeltje. Ze krijgen dan een soort bestellijst waar ze bijv. een zak chips of een pakje sigaretten kunnen kopen.
Ook was er nog wat waar ze konden werken, weet niet meer precies wat. Maar er is dus zeker de mogelijkheid om te werken.

kohtje schreef:
Eigenlijk vind ik dat ze hun eigen verblijf zouden moeten betalen.

Van een kale kip kun je niet plukken.. Mensen die daar zitten zijn vaak niet voor niets crimineel. Die zien geen andere uitweg meer en hebben vaak ook niks.

little_king schreef:
heel leven hoef niet, maak er 10 jaar van.
Maar waarom moet ik betalen voor de mensen die zich niet aan de wet houden?

En ja een heleboel die het criminele circuit zelf kiezen, van werk wordt je moe en verdien je niet zo snel.
En kan niet anders zeggen dat ze daar gelijk hebben.
Consequenties zijn er toch bijna geen aan je daden. Dus eigenlijk zijn ze veel slimmer dan heel braaf werkend Nederland.

Beter betalen voor die mensen dan dat ze gewoon op straat rondlopen. Tuurlijk is het niet helemaal eerlijk, maar we moeten die mensen ergens laten met beveiliging enz. Als we ze op een onbewoond eiland konden zetten met helemaal niks en zonder kosten zou dat natuurlijk geweldig zijn, maar dat kan tegenwoordig niet meer.

Ik ben duidelijk tegen strengere straffen in Nederland en ik hoop écht niet dat ze minimumstraffen af in gaan voeren. Elk geval moet verschillend bekeken worden en minimumstraffen zijn daarbij niet bevorderlijk. Sommige mensen die een delict hebben gepleegd hoeven geen zware straf te krijgen en met minimumstraffen krijg je soms oneerlijke situaties.
Sowieso vind ik dat buitenstaanders niet over een opgelegde straf kunnen oordelen. Men roept altijd wel heel snel: dat is véél te laag, maar niemand weet de ins en outs van de zaak. Niemand is bij de zitting aanwezig geweest en niemand heeft héél het dossier doorgelezen. Dan pas vind ik dat je kan oordelen. Niet als je zo maar wat roept, zonder kennis van de zaak en zonder kennis van het rechtssysteem.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:23

Ik heb geen moeite te betalen voor gehandicapte, geen moeite te betalen voor zieken.
Want dat zijn dingen die je overkomen.
Criminaliteit overkomt je niet, het is een keuze. En ik weet dat jullie dat zo niet vinden, maar ik blijf daar wel bij. Dit door ervaringen in mijn omgeving en van mezelf.

Ik ben zelf vaak genoeg in de gevangenis geweest wat in bedrijf was. En ja ik vind het wel een hotel.
Nee natuurlijk niet betreffende de vrijheid, bij elke doorgang moet je vragen of je er door mag.
Maar betreft de voorzieningen vind ik het heel goed.
Beter dan veel van die gehandicapten in hun tehuis.
Als ik zou mogen kiezen waar mijn belastingcentjes heen gingen dan werd het heel wat soberder in het gevang en kregen gehandicapten en ouderen in verzorgingstehuizen eindelijk eens de zorg die ze verdienen.

Vjestagirl

Re: Strengere straffen in Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:25

Je mag kiezen waar je belastinggeld heen gaat. Stemmen. En dat doen we allemaal, en daarmee kiezen we wie wij allemaal gezamenlijk vinden dat de beste ideeën heeft.

En serieus, "alleen maar je vrijheid" kwijt zijn is meer dan je denkt. Je beslist helemaal niets meer zelf. Wat je eet, wanneer je eet, wanneer je slaapt, met wie je eventueel je cel deelt, wat voor werk je doet, wanneer je gaat douchen...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:28

Je waardeert pas de waarde van vrijheid wanneer je het niet meer hebt.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:29

Vjestagirl schreef:
Je mag kiezen waar je belastinggeld heen gaat. Stemmen. En dat doen we allemaal, en daarmee kiezen we wie wij allemaal gezamenlijk vinden dat de beste ideeën heeft.

En serieus, "alleen maar je vrijheid" kwijt zijn is meer dan je denkt. Je beslist helemaal niets meer zelf. Wat je eet, wanneer je eet, wanneer je slaapt, met wie je eventueel je cel deelt, wat voor werk je doet, wanneer je gaat douchen...

Dat laatste dat klopt. Maar dat vind ik niet meer dan je denkt.
dat weet je als je gepakt wordt dat dat zo is.
Overigens heb ik op het werk ook niet te beslissen met welke collega ik op de kamer zit en tegenwoordig welk werk je doet ook niet meer als je al blij bent een baan te hebben.
Het leven is ook voor niet criminelen niet zo vrij.

En stemmen, mooi, nu nog een partij die ook doet wat hij beloofd met verkiezingen?
ik kan er geen opnoemen, huichelaars, allemaal.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:30

Ze staan voor wat ze beloven (behalve Geert Wilders), maar ze moeten wel vaak samenwerken met anderen, en dat betekend compromissen sluiten.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:33

http://www.nrcnext.nl/blog/2012/05/08/n ... %E2%80%99/

Interessant om te lezen :j
Voor wie er geen zin in heeft: gemiddeld kost een gedetineerde 217 euro per dag volgens het ministerie van Justitie en Veiligheid. Ongeveer 140 euro daarvan is personeel. De precieze kosten hangen af van waar je zit (Huis van Bewaring voor kleinere vergrijpen is bijvoorbeeld goedkoper (want minder streng beveiligd) dan TBS, vrij logisch op zich)

Als een gevangene daar zelf voor op moet draaien tijdens zijn/haar straf, dan mag diegene een baantje hebben dat ongeveer drie keer de Balkenendenorm verdient. Doe mij ook maar zo'n baantje dan :j

En ja, laten we gehandicapten ook in cellen opsluiten met 1x per dag luchten en vaste regels voor álles. Denk niet dat dat erdoor komt :')

Edit: als je de voorzieningen weghaalt in een gevangenis (denk recreatie, fitness etc) denk ik dat de meeste gevangenen er een heel stuk verknipter uit komen dan dat ze erin gaan. Dat soort activiteiten worden vaak ook door vrijwilligers gedaan geloof ik, dus daar zitten die personeelskosten niet in. Heel veel bespaar je er dus niet mee :)
Laatst bijgewerkt door Magrathea op 09-01-14 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:35

Magrathea schreef:
En ja, laten we gehandicapten ook in cellen opsluiten met 1x per dag luchten en vaste regels voor álles. Denk niet dat dat erdoor komt :')

En de ouderen, vergeet de ouderen niet! 1x per dag een betonnen pleintje op met een flink hek er omheen, en voor de rest van de dag opsluiten in een onsloopbare cel...

Klinkt wel goedkoop.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:37

Vjestagirl schreef:
Magrathea schreef:

En de ouderen, vergeet de ouderen niet! 1x per dag een betonnen pleintje op met een flink hek er omheen, en voor de rest van de dag opsluiten in een onsloopbare cel...

Klinkt wel goedkoop.

:')

Nee even serieus, ik hoop niet dat we de kant van Amerika op gaan. Sowieso zijn daar de straffen buiten proportie, van therapie, praatgroepen e.d. hebben ze nog nooit gehoord en met name in Texas vegen ze hun reet af met de mensenrechten. (Leesvoer: http://www.anatomievaneenexecutie.nl/toiletpapier)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:49

Luchten in een betonnen pleintje, dat kan, maar is echt niet overal zo.
Waar ik werkte was er een hele atletiekbaan.
En genoeg ouderen die hele dag op bed liggen omdat er geen tijd is ze überhaupt te luchten.
Ik denk dat veel oudere zouden willen ruilen ja.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:50

Sorry, maar wanneer ben jij voor het laatst in een verzorgingstehuis geweest?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:51

little_king schreef:
En genoeg ouderen die hele dag op bed liggen omdat er geen tijd is ze überhaupt te luchten.

Dat heeft dan meer te maken met dat er niet genoeg personeel is. Als er niemand in de gevangenis zou willen werken zitten zij ook de hele dag in hun cel.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:53

Magrathea schreef:
little_king schreef:

Dat heeft dan meer te maken met dat er niet genoeg personeel is. Als er niemand in de gevangenis zou willen werken zitten zij ook de hele dag in hun cel.

En hoe komt het weinig personeel? Omdat er geen budget is. Wat dus wel naar de gevangenis gaat om de mensen te luchten, maar niet naar de onschuldige oudjes.
Dat is dus precies mijn punt. Dank voor de bevestiging :)

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:53

In sommige gevallen zou er mi zwaarder gestraft moeten gaan worden. In de zin van langere gevangenisstraffen met therapie. In sommige gevallen is de maatschappij dan veiliger en zo wordt er ook aan het probleemgedrag gewerkt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:55

Oh, ik wist niet dat het geld van de gezondheidszorg naar de gevangenissen gaat... Wordt er op penitentiaire inrichtingen niet ook bezuinigd :')?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:57

Ja indirect gaat het daar naartoe ja.
Mijn belastinggeld gaat niet naar waar ik wil dat het heen gaat, waar half nederland wil dat het naartoe gaat.
Belastinggeld kan maar 1 keer uitgegeven worden, en dat is niet aan de zorg.

http://www.telegraaf.nl/watuzegt/221964 ... nd___.html
misdaad loont en dat leer je al als je jong bent.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:00

@ Little king, je bent wel erg kortzichtig hoor, en ja het is alleen je vrijheid ja verder is het wel te doen daar.
Maar het is ook eenzaamheid, want de meeste tijd ben je alleen, je mist je familie/vrienden/vrouw? kinderen? dat is echt wel zwaar hoor.
Het heet ook een vrijheidsstraf, geen martelstraf toch? Een gevangenis straf is voor je vrijheid, niet om het maar zo zwaar mogelijk te maken.
En hier in Nederland hebben wij hier de luxe dat er veel voorzieningen zijn inderdaad, ik denk dat dat beter is dan al die andere landen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:03

Jij mag het kortzichtig noemen, jou feestje.
Ja het is een vrijheidsberoving en dat weet je voordat je er komt te zitten.
Dat weet je al op het moment dat je met wat illegaals bezig bent.
Dan weet je al dat als je gesnapt wordt je je familie niet ziet.
Maar blijkbaar was die gedachte niet erg genoeg om toch door te gaan met wat je aan het doen was.
En als dat nu na 1 keer is, maar vele vervallen vaker.
Dan is het blijkbaar goed te behappen die zeer strenge straf in onze gevangenissen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:04

Char_elle schreef:
Ik ben duidelijk tegen strengere straffen in Nederland en ik hoop écht niet dat ze minimumstraffen af in gaan voeren. Elk geval moet verschillend bekeken worden en minimumstraffen zijn daarbij niet bevorderlijk. Sommige mensen die een delict hebben gepleegd hoeven geen zware straf te krijgen en met minimumstraffen krijg je soms oneerlijke situaties.
Sowieso vind ik dat buitenstaanders niet over een opgelegde straf kunnen oordelen. Men roept altijd wel heel snel: dat is véél te laag, maar niemand weet de ins en outs van de zaak. Niemand is bij de zitting aanwezig geweest en niemand heeft héél het dossier doorgelezen. Dan pas vind ik dat je kan oordelen. Niet als je zo maar wat roept, zonder kennis van de zaak en zonder kennis van het rechtssysteem.

En de meerderheid hier heeft dit niet. Dat is niet erg maar een deel van de mensen roept dus onwaarheden :o.

little_king schreef:
Ik heb geen moeite te betalen voor gehandicapte, geen moeite te betalen voor zieken.
Want dat zijn dingen die je overkomen.
Criminaliteit overkomt je niet, het is een keuze. En ik weet dat jullie dat zo niet vinden, maar ik blijf daar wel bij. Dit door ervaringen in mijn omgeving en van mezelf.

Ik ben zelf vaak genoeg in de gevangenis geweest wat in bedrijf was. En ja ik vind het wel een hotel.
Nee natuurlijk niet betreffende de vrijheid, bij elke doorgang moet je vragen of je er door mag.
Maar betreft de voorzieningen vind ik het heel goed.
Beter dan veel van die gehandicapten in hun tehuis.
Als ik zou mogen kiezen waar mijn belastingcentjes heen gingen dan werd het heel wat soberder in het gevang en kregen gehandicapten en ouderen in verzorgingstehuizen eindelijk eens de zorg die ze verdienen.

Ik betaal anders liever ook niet voor de kinderen van een ander. de auto van een ander, de hond van een ander etc etc etc. Aan de andere kant ben ik echter wel donders blij dat ik heb kunnen studeren en zorg krijg als ik deze nodig heb en ook dáár betalen anderen aan mee. Kun je niet tegen onze zorgmaatschappij, rest je niets anders dan te verhuizen naar een land waar je naar een free clinic kan op het moment dat je wegens omstandigheden geen zorgverzekering meer kan betalen...

Dan ben je zeker niet in de gevangenissen hier in de omgeving geweest ;). Dat zijn écht geen hotels hoor. Gevangenen zitten vaak met z'n tweeën op een cel van 3.5 x 1.5 met een open toilet, geen douche, 20u per dag. Niet genoeg te eten, niet meer dan 30min luchten en geen ramen in een bedompte, warme gevangenis. Natuurlijk moeten mensen die een strafbaar feit hebben gepleegd gestraft worden maar om nou onze gevangenissen te vergelijken met hotels... :n.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:05

Ik denk dat je beter kunt kijken naar waarom mensen recidiveren dan dat je straffen strenger maakt.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:06

Altijd weer een interessante discussie......(en dan bedoel ik niet over het hotel-klimaat binnen de PI en de vergeljiking met verpleeghuizen).

Ik denk dat er een wereld gewonnen kan worden als de informatieverstrekking en de media-informatie veranderd en verbeterd. Dit onderwerp is altijd een discussie op basis van "onderbuik" gevoel van de burgers. Heel belangrijk, maar lang niet altijd kloppend. Ook is een vergelijking met andere landen niet alleszeggend. Daar zitten juridische systemen anders in elkaar, heerst een andere cultuur en worden dus ook andere delicten gepleegd. Dat hier bijv. veel kort gestraften zijn kan allerlei oorzaken hebben. Misschien is hier veel meer kleine criminaliteit. Misschien worden hier veel meer mensen voor kleine feiten afgestraft etc.
Die getallen zijn van veel factoren afhankelijk. Zo heb je nu ook nieuwe wetgeving omtrent de zogenaamde OM-transactie. Dan mag het OM buiten de rechtspraak om zelf zaken af doen, bijv. met een boete/werkstraf. Dat zal de cijfers ook beinvloeden.

Verder komt maar een inieminie stukje van alle uitspraken in de openbaarheid. Als ik zie dat we hier dagelijks soms al tientallen arresten uitspreken dan zijn het er op landelijke basis honderden zijn. 99% zullen buitenstaanders nooit wat van horen.
Als wij een buitenlandse drugskoerier voor 3 jaar de gevangenis in sturen zal dat never nooit in de krant komen. Het zijn enkel de grote zaken die het nieuws halen en dat zijn ook net de zaken waar vaak meer emoties bij spelen en waar veel mensen meteen een "oordeel" over hebben.

Het is al een begin dat er nu soms projecten zijn met een soort publieksjury. Dat is vaak vanuit kranten. Dan is een groepje geinteresseerden bij de zitting aanwezig en vormt een "jury". Op basis van de zitting vormen ze een oordeel en vergelijken dat dan met de uitspraak van de rechters. De dossiers worden dan ook op zitting uitgebreid besproken dat ze veel info hebben. Vaak blijkt dat deze buitenstaanders dan veel meer begrip hebben voor de uitspraak.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:07

LK, heb je enig idee waaróm veroordeelden vaak in herhaling vallen? Of berust je mening hierin alleen op een vooroordeel :o ?

En de telegraaf vind ik nou niet echt een goede bron :o...

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:08

little_king schreef:
Jij mag het kortzichtig noemen, jou feestje.
Ja het is een vrijheidsberoving en dat weet je voordat je er komt te zitten.
Dat weet je al op het moment dat je met wat illegaals bezig bent.
Dan weet je al dat als je gesnapt wordt je je familie niet ziet.
Maar blijkbaar was die gedachte niet erg genoeg om toch door te gaan met wat je aan het doen was.
En als dat nu na 1 keer is, maar vele vervallen vaker.
Dan is het blijkbaar goed te behappen die zeer strenge straf in onze gevangenissen.

Juist ja, die mensen weten dat, en ze doen het toch en krijgen dan een een gevangenis straf, dat is idd vrijheidsberoving wat al een straf is.
Moet er dan nog zwaarder gestraft worden, om het maar zo onmenselijk mogelijk te maken voor ze?
Dat is nergens voor nodig, en straf hebben ze ook nog als ze vrijkomen, want de maatschappij blijft altijd op je neer kijken als je een ex gedetineerde bent.
Laatst bijgewerkt door Sammy_xxs op 09-01-14 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt