doodstraf invoeren in Nederland?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Doodstraf invoeren in Nederland?

ja
93 (43%)
nee
113 (53%)
weet ik niet
6 (2%)

Totaal aantal stemmen: 212

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 17:45

_San87_ schreef:
Je bedoelt pedoseksueel, Tigra. Haal die twee alsjeblieft niet door elkaar.

Het is toch duidelijk genoeg dat er staat pedofielen die gruwelijke dingen doen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 17:46

Tigra_ schreef:
_San87_ schreef:
Je bedoelt pedoseksueel, Tigra. Haal die twee alsjeblieft niet door elkaar.

Het is toch duidelijk genoeg dat er staat pedofielen die gruwelijke dingen doen.

Een pedofiel acteert niet naar zijn (of haar) behoefte. Een pedoseksueel wel. Er zijn nuances, maar dat maakt het er niet makkelijker op, vandaar even wat zwart-wit.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 29-10-13 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 17:48

_San87_ schreef:
Tigra_ schreef:

Een pedofiel acteert niet naar zijn (of haar) behoefte. Een pedoseksueel wel.

Wat boeit mij dat het is duidelijk genoeg wat ik bedoel. Dat mensen op ieder verschil maar een andere woordje moet verzinnen moeten ze zelf weten. Voor mij is het duidelijk genoeg en voor de meeste wel.

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 17:48

Ik ben niet voor de doodstraf, waarom? Omdat ik mensen die deze straf zouden moeten krijgen levenslang meer gun. Voor je daadwerkelijk de doodstraf krijgt is het afzien, maar daarna voelen ze niks meer. Liever zitten in de cel af te zien, die straf is voor heel veel criminelen vele malen erger. En ja, in de gevangenis zitten is duur, maar het proces tot de doodstraf ook. :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 17:51

Tigra_ schreef:
Wat boeit mij dat het is duidelijk genoeg wat ik bedoel. Dat mensen op ieder verschil maar een andere woordje moet verzinnen moeten ze zelf weten. Voor mij is het duidelijk genoeg en voor de meeste wel.
Mijn god, als jij altijd zo discussieert, dan zullen er veel misverstanden ontstaan.

Er is een verschil, een heel belangrijk verschil.

Aser

Re: doodstraf invoeren in Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 17:52

Ik ben voor enkel water en brood in de cel, en met kerst een tomaatje op het plakje kaas. Scheelt ook meteen een hoop in de kosten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 17:54

_San87_ schreef:
Tigra_ schreef:
Mijn god, als jij altijd zo discussieert, dan zullen er veel misverstanden ontstaan.

Ik ben ook niet in dit topic om een discussie te beginnen maar gewoon mijn mening te zeggen dat is alles.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 17:54

Aser schreef:
Ik ben voor enkel water en brood in de cel, en met kerst een tomaatje op het plakje kaas. Scheelt ook meteen een hoop in de kosten

en verder niet de cel uit? of brieven ontvangen of wat dan ook?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 17:56

Tigra_ schreef:
_San87_ schreef:

Ik ben ook niet in dit topic om een discussie te beginnen maar gewoon mijn mening te zeggen dat is alles.

Ik geef alleen aan dat je een woord verkeerd gebruikt. Doe er je voordeel mee, het is namelijk nogal dom om te roepen dat pedofielen walgelijke dingen doen terwijl dat dus niet zo is. Pedofielen zijn over het algemeen namelijk onschuldige mensen met een afwijkende voorkeur, waar ze niks mee doen.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 18:00

Ik heb 'nee' gestemd... Waarom?
Er zijn vaker dan je denkt mensen die onterecht vast zitten, jaaaaaren. Of die een straf opgelegd krijgen, terwijl zij onschuldig zijn, wat pas veel later word bewezen.
Stel dat wij dan de doodstraf hebben, komt men pas achter de onschuld als diegene dus al dood is... Vreselijk toch?

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 18:03

In een beschaafd land hoort de doodstraf niet, dus ik ben tegen. :)

Een greep argumenten:
- je kunt nooit 100% zeker zijn dat iemand schuldig is (zie Lucia de Berk), dus is er altijd de kans dat je een onschuldige vermoordt en dat is onomkeerbaar;
- moord rechtvaardigt moord nooit: met andere woorden, als iemand een moord pleegt, doe jij precies hetzelfde als je hem tot de doodstraf veroordeelt, misschien doe je zelfs wat ergers aangezien de doodstraf altijd met voorbedachte rade is en er bij de verdachte sprake kan zijn van bijvoorbeeld doodslag;
- het is bewezen dat de doodstraf niet afschrikwekkend werkt;
- veroordeelden zijn mensen, ik vind het niet kunnen om een kind van drie zijn vader af te nemen omdat hij een zware misdaad heeft begaan, daar kan dat kind namelijk niets aan doen (in de gevangenis zijn er bezoekuren, kan dat kind/volwassene nog kiezen of het hem wil zien, doodstraf is definitief).

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 18:05

Littera schreef:
In een beschaafd land hoort de doodstraf niet, dus ik ben tegen. :)

Een greep argumenten:
- je kunt nooit 100% zeker zijn dat iemand schuldig is (zie Lucia de Berk), dus is er altijd de kans dat je een onschuldige vermoordt en dat is onomkeerbaar;
- moord rechtvaardigt moord nooit: met andere woorden, als iemand een moord pleegt, doe jij precies hetzelfde als je hem tot de doodstraf veroordeelt, misschien doe je zelfs wat ergers aangezien de doodstraf altijd met voorbedachte rade is en er bij de verdachte sprake kan zijn van bijvoorbeeld doodslag;
- het is bewezen dat de doodstraf niet afschrikwekkend werkt;
- veroordeelden zijn mensen, ik vind het niet kunnen om een kind van drie zijn vader af te nemen omdat hij een zware misdaad heeft begaan, daar kan dat kind namelijk niets aan doen (in de gevangenis zijn er bezoekuren, kan dat kind/volwassene nog kiezen of het hem wil zien, doodstraf is definitief).

Mee eens!

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 18:05

Hoewel de insteek van dit topic oorspronkelijk net iets anders was dan het andere lopende topic over de doodstraf, is de discussie zodanig vergelijkbaar geworden met het andere topic, dat we hier een slotje gaan zetten.
Uiteraard staat het jullie vrij om dit specifieke onderwerp (doodstraf in Nederland) aan te kaarten in het andere topic. :)

[NM] Doodstraffen