Doodstraffen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moet de doodstraf stoppen?

Ja
155 (48%)
Nee
166 (51%)

Totaal aantal stemmen: 321

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 23:12

Gadver, dat mensen echt nog geloven in oog om oog, tand om tand :r
Primitief!

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 23:13

xSlvna schreef:
Waarom zou je ze vast zetten? Zodat ze later weer los kunnen lopen? Nee bedankt, laat ze maar lekker in hun cel zitten, maar dan krijg je weer het grote nadeel, dat kost zo ontiegelijk veel geld hè.

Littera, sorry, moeten we met iedere mens rekening houd? Godsamme dan hebben we wat te doen. :+

Nou sorry hoor maar een executie kost evenveel, zo niet meer geld dan een gevangenisstraf. en ja dat is een feit :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 23:13

xSlvna schreef:
Waarom zou je ze vast zetten? Zodat ze later weer los kunnen lopen? Nee bedankt, laat ze maar lekker in hun cel zitten, maar dan krijg je weer het grote nadeel, dat kost zo ontiegelijk veel geld hè.

Littera, sorry, moeten we met iedere mens rekening houd? Godsamme dan hebben we wat te doen. :+

Doodstraf is niet goedkoper hè? ;) dus dat is een non argument.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 23:14

Ik kan niet tegen mensen die 'slechte' mensen verdedigen, die mensen hebben een zieke geest anders doe je dat iemand van je eigen soort niet aan. Die mensen zijn niet in orde.

Gevangenissen worden inderdaad vanuit de overheid betaald daarom worden en her en der ook gesloten, het kost teveel geld. Terwijl de burger moet bezuinigen tot en met hebben gedetineerden drie keer per dag een maaltijd, een warme douche, een bibliotheek, sportzaal etc tot beschikking en dat dokken ze echt niet van hun 40 urige werkweek. :=
Laatst bijgewerkt door KimD op 28-10-13 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 23:15

In sommige situaties ben ik niet tegen de doodstraf.
Denk aan massamoordenaars, massaverkrachters, mensen die dieren (of mensen natuurlijk) écht mishandelen en verwaarlozen enz.
Die verdienen geen (goed) leven meer :n

Dan heb ik t natuurlijk wel over heeule erge mensen.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 23:15

Littera schreef:
KimD schreef:
Voor mij mogen ze hem invoeren overal ter wereld, er zijn mensen die zijn te gruwelijk voor woorden en die mogen ze per direct ophangen! Liefst onder toezicht van de hele wereld. :j

Ontzettend jammer dat niet overal alle straffen gelijk zijn en hier in NL zo matig gestraft word.

In Nederland matig gestraft?
http://programma.vpro.nl/themadaders/ni ... treng.html
http://www.nrc.nl/rechtenbestuur/2010/1 ... st-europa/

Jouw moeder staat op straat naast Piet. Piet raakt in gevecht met Jan, die ook op straat staat, en slaat hem dood. Jouw moeder probeert tussenbeide te komen.
De politie komt eraan en vraagt aan de getuigen wie Jan heeft gedood. Ze wijzen naar je moeder.
Op het bureau wordt je moeder urenlang verhoord. Ze is moe, bang, heeft honger en wil alles doen om even te kunnen slapen, en bovendien voelt ze zich schuldig omdat ze Jan niet heeft kunnen helpen, dus zegt ze dat ze 'zijn dood misschien had kunnen voorkomen'.
Jouw moeder krijgt de doodstraf.
Drie dagen na haar dood bekent Piet dat hij Jan heeft gedood, en dat jouw moeder alleen wilde helpen.

Dat vind jij dus oké? En van jou mag dat op televisie worden uitgezonden?

Gelukkig wordt er in ons rechtssysteem niet door zulke simpele zielen te werk gegaan.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 23:16

KimD schreef:
Ik kan niet tegen mensen die 'slechte' mensen verdedigen, die mensen hebben een zieke geest anders doe je dat iemand van je eigen soort niet aan. Die mensen zijn niet in orde.

Ik, en de anderen, verdedigen niemand. Wat we wel doen is ethisch kijken naar dit soort zaken. Het is namelijk niet zo simpel. als jij iemand een doodstraf geeft, moet iemand die uitvoeren..

Gnome

Ik vind het bij de doodstraf een hele geruststelling dat ze hun daad nooit meer over kunnen doen. Als ik lees dat misdadigers nog geen dag vrij zijn en weer iemand verkracht/vermoord... Had voorkomen kunnen worden.

xSlvna

vuurneon schreef:
Doodstraf is niet goedkoper hè? ;) dus dat is een non argument.

Doodstraf duurder dan iemand 20, 30, 60 jaar vast zetten? Dan moeten ze daar ook maar gelijk iets aan aanpassen, problem solved. Zo duur is dat goedje niet, zo wel verzinnen ze maar iets anders. Het moet gewoon veel simpeler worden.
We hebben 7.000.000.000 man op aarde, daar mag best een (groot) deel (zieke) mensen van opgeruimd worden.

Kim, we delen volgens mij de zelfde Kerkraadse nuchterheid, bijna iedereen in mijn omgeving vind ook dat (kinder/dieren)verkrachters gewoon meteen dood mogen, net als mensen die moorden voor de grap. Voor sommige moorden heb ik wel begrip, maar voor de rest? :=
Laatst bijgewerkt door xSlvna op 28-10-13 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Celiien

ingedebruijn schreef:
Ik vind het bij de doodstraf een hele geruststelling dat ze hun daad nooit meer over kunnen doen. Als ik lees dat misdadigers nog geen dag vrij zijn en weer iemand verkracht/vermoord... Had voorkomen kunnen worden.

En wat nu als er na 3 jaar 'nieuw bewijs' wordt gevonden waaruit blijkt dat hij/zij het helemaal niet gedaan heeft?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 23:18

xSlvna schreef:
Doodstraf duurder dan iemand 20, 30, 60 jaar vast zetten? Dan moeten ze daar ook maar gelijk iets aan aanpassen, problem solved. Zo duur is dat goedje niet, zo wel verzinnen ze maar iets anders. Het moet gewoon veel simpeler worden.
We hebben 7.000.000.000 man op aarde, daar mag best een (groot) deel (zieke) mensen van opgeruimd worden.

Kim, we delen volgens mij de zelfde Kerkraadse nuchterheid, bijna iedereen in mijn omgeving vind ook dat (kinder/dieren)verkrachters gewoon meteen dood mogen, net als mensen die moorden voor de grap. Voor sommige moorden heb ik wel begrip, maar voor de rest? :=

Wauw, speechless. ooit van Ethiek gehoord?

om je vraag te beantwoorden: er zijn mensen die ruim 10 jaar in een 'dodencel' zitten te wachten tot de gehele administratie e.d. rond is...

vuurneon

xSlvna schreef:
Edit: Enkel bij harde bewijzen, mensen moeten gewoonweg niet bekennen als ze niks gedaan hebben, dat is hun eigen dommigheid vind ik. :')

Heb je zo weinig inzicht in de mens?
Je kan een mens dermate tergen dat ze hoe dan ook zullen bekennen. Een arme jongen van ik geloof 15 heeft in Amerika de moord op zijn zusje bekend; jongen is uren, dagen ondervraagd, gedwongen om maar gewoon te bekennen. Verscheurd van verdriet om de dood van zijn zusje, de walgelijke druk van de agenten heeft hem gedwongen tot bekennen... Hij was compleet onschuldig maar volledig gebroken.
Als je de beelden ziet van de ondervraging, valt je bek letterlijk open...en snap je waarom die jongen heeft bekend. Dat in de westerse wereld...
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 28-10-13 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Gnome

Dat lijkt mij iets te ons systeem. Die dingen kunnen gebeuren maar lijkt mij dat dit eerst wel uitgezocht wordt.
Vind het geen reden om het niet in te voeren.

xAnnouk

Celiien schreef:
ingedebruijn schreef:

En wat nu als er na 3 jaar 'nieuw bewijs' wordt gevonden waaruit blijkt dat hij/zij het helemaal niet gedaan heeft?

Het lijkt me niet dat ze roekeloos bij iemand de doodstraf plaatsen? Daar moeten ze wel sterke bewijzen voor hebben.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 23:19

Celiien schreef:
ingedebruijn schreef:

Ik heb het ook niet specifiek over jullie mag ik dat even ophelderen. :)

En op je quote te reageren, dat is heel naar maar niet meer terug te draaien. Maar een doodstraf word niet zomaar uitgevoerd, daar staat ook geen HTK onderzoekje op. :n

VenoSnorlax

Anke98 schreef:
En wat nou die jongens van 16 en 18 die voor de lol een hardloper hebben doodgeschoten in amerika.
Dit is een extreem geval maar ik vind ophangen en weg ermee wat vinden jullie daarvan dan

Iris82

Celiien

xAnnouk schreef:
Celiien schreef:

Het lijkt me niet dat ze roekeloos bij iemand de doodstraf plaatsen? Daar moeten ze wel sterke bewijzen voor hebben.

er zijn alleen al in amerika zo'n 25 gevallen bekend dat de persoon bij nader inzien niet schuldig was.. laat ik het niet hebben over Azië/Midden- Oosten..

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 23:20

xSlvna schreef:

Hahaha ja ik geloof het ook! :+

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 23:20

Inderdaad ingedebruijn. Als het in Amerika op zo'n zieke manier gaat betekend toch niet dat het hier ook zo gaan moet?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 23:21

Ik denk dat sommige mensen er goed aan doen te emigreren naar de middeleeuwen.

vuurneon

KimD schreef:
Ik heb het ook niet specifiek over jullie mag ik dat even ophelderen. :)

En op je quote te reageren, dat is heel naar maar niet meer terug te draaien. Maar een doodstraf word niet zomaar uitgevoerd, daar staat ook geen HTK onderzoekje op. :n

En oa. daarom kost het ook zoveel...

O ja, de cel is geen pretje. Belangrijkste wat je als mens kan hebben is vrijheid. Als je dat niet meer hebt, heb je weinig meer.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 28-10-13 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

xSlvna schreef:

Nuchterheid noem je dat? :')
Eerder Kerkradense kortzichtigheid. :+

Maar definieer zieke mensen eens.

KimD

Celiien schreef:
xAnnouk schreef:

er zijn alleen al in amerika zo'n 25 gevallen bekend dat de persoon bij nader inzien niet schuldig was.. laat ik het niet hebben over Azië/Midden- Oosten..

Maar even heel eerlijk die zijn daar ook gewoon hard in en hebben vrij weinig middelen tot onderzoek, iig niet zo uitgebreid en die roepen veel sneller "Joh ophangen die handel!" en dat gebeurt dan ook. Kun je niet vergelijken met NL.

Nies_

Zijn er nu echt serieus nog mensen die denken dat er geen mensen jarenlang onschuldig vastzitten? :wow: