Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Nies_ schreef:Dus bemoeien ze zich er wel mee.
daffie1986 schreef:Citaat:er gaan TE veel jonge mensen op een onverantwoorde manier mee om.
Ik wordt zo moe van deze uitspraak. Het is niet de schuld van de jongeren dat er verkeerd met alchohol omgegaan wordt, het is de schuld van de ouders. Ouders hebben de taak om hun kind dingen te leren voor de rest van hun leven, maar als het op alchohol aankomt dan zeggen we met zn allen:"Nee je bent nog geen 16". Als ze 16 zijn dan zoeken ze het vervolgens maar uit en gaan ze helemaal los omdat hun ouders ze niet geleerd hebben waar de grens is. En dan ligt er ook nog een deel van de schuld bij het feit dat ze geen bier of wijn drinken, nee joh dat is niet stoer genoeg, lekker aan die chemise zoete troep zodat je de alchohol niet kunt proeven. Ze drinken het als ranja en dan vindt iedereen het gek dat ze hun grens niet kennen.
Ik ben thuis (ja ver voor mn 16de) begonnen met een half glas bier bij de chinees, mijn broertje en ik waren altijd blij als we naar de afhaal chinees gingen want dat mochten we altijd een beetje bier. Zo vaak was dit niet, hooguit 1x per 2-3 maanden. Naar mate dat we ouder werden (14 en 15) mochten we iets vaker een half glaasje bier en zo werd het langzaam steeds ietsjes meer. Mijn broertje en ik weten allebij heel goed onze grens, ook met sterke drank, en zijn allebij maar 1 of 2 keer dronken geweest.
Nies_ schreef:Bizzybijtje schreef:Nee, vanaf 1 januari 2014 is alcohol gewoon verboden voor <18 jarigen. Voor zover ik weet is daar geen uitzondering op voor degenen die nu nog geen 18 zijn. Of ik heb niet ver genoeg gekekenDat zou natuurlijk ook heel goed kunnen hoor
![]()
Je mag het niet kopen en je mag het niet hebben. De enige manier waarop je als 16- of 17-jarige nog een fles alcohol aan mag raken is dat je hem verkoopt als barmedewerkerEr wordt ook meer op gecontroleerd en het wordt allemaal wat 'strikter'. Oftewel; 't is hopelijk gedaan met het comazuipen van 12-jarigen
Ohja, want alcohol mag nu wel legaal verkocht worden aan 12-jarigen
Citaat:De leeftijdsgrens van 16 jaar waarvan NIET wordt voorgesteld die te verhogen tot 18 jaar is de minimumleeftijd van het dienstdoende personeel in horeca- en slijtlokaliteiten inclusief barvrijwilligers in (sport)kantines. Deze leeftijdsgrens optrekken zou tot aanzienlijke problemen kunnen leiden bij het vinden van voldoende vrijwilligers die een bardienst willen draaien bij bijvoorbeeld sportclubs, het aantrekken van jong personeel door horeca- en slijtersbedrijven, maar ook bij het vinden van stageplaatsen in de horeca in het kader van beroepsopleidingen.
Poiuytrewq schreef:Lekker kortzichtig. Dit verschilt van persoon tot persoon en de ouders hebben niet altijd alles onder controle. Als je 16/17/18 bent doe je toch wel waar je zin in hebt, de een is wat verstandiger dan de ander, en het ene paar ouders heeft de teugels wat strakker dan het andere paar.(los van het feit of daar wel of niet naar wordt geluisterd)
Citaat:Wat ook een fabeltje blijkt te zijn, is dat het goed is om pubers thuis te 'leren' drinken.
"Dat is onzin," zegt Engels. "Kinderen die van ouders thuis mogen drinken, blijken op latere leeftijd juist meer te drinken dan kinderen die thuis nooit een druppel alcohol krijgen."
Citaat:Hoe meer de kinderen thuis drinken, des te meer er in latere jaren thuis en buitenshuis wordt gedronken. Voor jongens geldt dat thuis drinken ertoe leidt dat ze op 15-jarige leeftijd ook buitenshuis gaan drinken. Als jongeren eenmaal thuis beginnen met drinken, gaan ze alleen maar meer drinken, ongeacht de context of met wie.
Citaat:Hoe vaker jongeren thuis alcohol drinken, hoe meer alcohol er ook buitenshuis genuttigd wordt.
Citaat:Laat je puber NIET thuis alvast wennen aan drank. Tot voor kort werd wel gezegd dat het goed was om kinderen thuis kennis te laten maken met alcohol. Dit blijkt een fabeltje, thuis alcohol drinken vergroot de kans dat een puber nog meer gaat drinken.
Citaat:Kinderen die thuis duidelijke grenzen krijgen om voor de wettelijk toegestane leeftijd géén alcohol te consumeren, blijken overduidelijk minder te drinken dan leeftijdgenootjes die dit wel mogen.
Poiuytrewq schreef:Dan vind ik dat ze de grens voor het halen van het rijbewijs ook omhoog moeten doen. Gaan ze massaal alcohol nuttigen als ze 18 zijn geweest, en wat is er nou leuker dan autorijden als je je rijbewijs net hebt, en wat is er nou leuker dan alcohol kopen als je de leeftijdsgrens hebt bereikt, en wat is er nou leuker dan met je vrienden ergens uit te gaan met de auto, als je net je rijbewijs hebt, of naar een plek dat wat verder weg is/slecht bereikbaar met OV (of je huis is slecht bereikbaar met OV) . En dat icm je grens qua alcohol nog niet kennen, ik vind dat ze die twee dingen best enkele jaren uit elkaar mogen houden.
Niet dat dat gelijk gebeurd, en niet dat er nu geen mensen dronken achter het stuur zitten, maar als je wat jong en onbehouden bent en je grenzen nog niet kent
Reneee_ schreef:Poiuytrewq schreef:Dan vind ik dat ze de grens voor het halen van het rijbewijs ook omhoog moeten doen. Gaan ze massaal alcohol nuttigen als ze 18 zijn geweest, en wat is er nou leuker dan autorijden als je je rijbewijs net hebt, en wat is er nou leuker dan alcohol kopen als je de leeftijdsgrens hebt bereikt, en wat is er nou leuker dan met je vrienden ergens uit te gaan met de auto, als je net je rijbewijs hebt, of naar een plek dat wat verder weg is/slecht bereikbaar met OV (of je huis is slecht bereikbaar met OV) . En dat icm je grens qua alcohol nog niet kennen, ik vind dat ze die twee dingen best enkele jaren uit elkaar mogen houden.
Niet dat dat gelijk gebeurd, en niet dat er nu geen mensen dronken achter het stuur zitten, maar als je wat jong en onbehouden bent en je grenzen nog niet kent
Eerlijk gezegd ken ik meer volwassenen die met drank op achter het stuur kruipen dan jongeren. Jongeren weten vaak beter dat ze geen druppel mogen drinken als ze met de auto gaan dan de volwassenen tegenwoordig.
Hoe vaak hoor je bijvoorbeeld dat een jongere onder invloed achter het stuur kruipt? En hoe vaak hoor je dat van oudere bestuurders?
Wat betreft voorlichting daarover zit het onder de jongeren wel goed hoor, of ze nou op de 16e beginnen te drinken of op de 18e. Enige wat je dan krijgt is dat mensen niet meer willen bobben, maar dat is dan je eigen pakkie-an
Poiuytrewq schreef:Ik heb er ook een hekel aan. Ik ken ook iemand die naar eigen zeggen nuchter slechter rijdt dan wanneer hij wat biertjes op heeft... Ja dan geef je je mening en meer kun je niet doen, het is zijn leven niet het mijne.
Lessie schreef:Prima dat er geen alcohol meer geschonken wordt aan 16 en 17 jarige, maar waarom dan gelijk de uitgaansgelegenheden sluiten en alles naar 18+ opschroeven ?
Poiuytrewq schreef:En als hun oudere vriend of vriendin dat dan voor ze gaat kopen? Lijkt me heeeel moeilijk te controleren . Gewoon uit nieuwsgierigheid, want dat gaat wel veel gebeuren lijkt mij?