Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Nikass schreef:little_king schreef:Wat het van oorsprong ook ooit was of niet was, nu is het niet meer bedoeld als racisme.
En ieder die dat wel denkt moet eens bij zichzelf ten rade gaan
Dan kun je alles wel verbieden.
Geen aandacht meer geven aan de anti-piet mensen en gezellig sinterklaas gaan vieren met zwarte piet.
het is duidelijk dat jij niet een verleden van onderdrukking en slavernij kent. Hoe kan je zo over anderen oordelen terwijl je niet in hun schoenen staat??
Het gaat niet om het feest verbieden, je kunt er wat details aan veranderen en je kunt kinderen heel gemakkelijk uitleggen waarom. Die zitten daar echt niet mee.
Sunrise_ schreef:Volgens mij is er ook een groot verschil in de visie van volwassenen en kinderen.
Volwassenen die moeite hebben met het concept van Sinterklaas/Zwarte piet, zien zwarte piet als een achtergestelde, ondergeschikte in de rol van een slaaf,
die gehoor moet geven aan de eisen van een blanke man die hoog vanaf zijn paard orders geeft.
Kinderen zien deze hiërarchie helemaal niet: zij zien Zwarte piet niet als een minderwaardig, achtergesteld hulpje van de Sint, maar juist als een held en iemand
tegen wie je op kijkt, want wie wil er niet zo cool zijn als Zwarte piet en de Sint mogen helpen. Ik denk daarom ook niet dan kinderen een verband leggen tussen 'een zwarte huid ->
een lagere positie -> mensen met een donkere huid zijn minderwaardig' oid.
Imo kunnen volwassenen zich beter richten op andere thema's dan op een kinderfeest, waarin het plezier van kinderen centraal staat. Ik heb als kind ultiem genoten
van Sinterklaas en nooit enig verband gelegd tussen Zwarte piet en mensen met een donkere huidskleur. Zwarte piet hoort immers gewoon alleen bij Sinterklaas.
Is het überhaupt zinvol om zulke grote thema's toe te passen op een kinderfeest, waarin de Zwarte pieten juist als een soort helden door kinderen worden gezien?
Als het om grote thema's als slavernij en racisme gaat, is het wellicht een idee om een keer een vrouwelijke Sint te proberen. Komt het feminisme ook weer eens langs.
little_king schreef:maar laat sinterklaas gewoon sinterklaas zijn, zonder veranderingen.
Iris82 schreef:Nee, we gaan ze pimpelpaars met gele stippen schilderen.....denk dat het de enige oplossing is
Het gegoogeld, kon geen stam of volk vinden met pimpelpaars met gele stippen gezicht
Shadow0 schreef:Tigra_ schreef:Ik snap niet dat mensen zo in het verleden blijven hangen. Ja dat is vroeger gebeurt. Maar dat zijn voorouders van degene die nu leven dat kun je de mensen die NU leven toch niet kwalijk nemen. Ik snap dat niet. Dat is voorbij waarom moeten mensen altijd zo in het verleden blijven hangen.
Ten eerste omschreef Nikass dat al heel duidelijk: er wordt nog steeds gediscrimineerd, mensen met surinaamse en afrikaanse achtergrond hebben in veel gevallen nog steeds vaak een mindere uitgangspositie dan veel blanke nederlandse gezinnen, en de situatie in Afrika en Suriname is rechstreeks een gevolg van het handelen van (oa) onze natie. Het verleden is niet verdwenen, men heeft er nog steeds mee te maken.
Ten tweede: als we toch in het nu leven, waarom is de traditie dan zo belangrijk? Het vasthouden aan een traditie alleen maar omdat het altijd zo was, is toch ook vasthangen in het verleden? Ja, zwarte piet was vroeger misschien een neger. Dat is geen enkele reden waarom 'ie in de toekomst niet blauw kan zijn.
MoriMann schreef:Overigens zijn het niet alleen de blanken die de herinnering aan deze 'barriere' steeds naar boven blijven halen.. Nee, slavernij is niet goed. Ook niet als stamhoofden in Afrika zelf hun ongewenste inwoners graag aan de blanke man meegaven.
Killyenn schreef:Ik snap niet waarom mensen racisme, wat een zeer groot en realistisch probleem is voor zeer veel mensen, durven te vergelijken met fictionele problemen als elvenslavernij en rendierleed. Het lijkt mij dat de medemens toch net even wat belangrijker is dan fictionele karakters.
Killyenn schreef:Ik snap niet waarom mensen racisme, wat een zeer groot en realistisch probleem is voor zeer veel mensen, durven te vergelijken met fictionele problemen als elvenslavernij en rendierleed. Het lijkt mij dat de medemens toch net even wat belangrijker is dan fictionele karakters.