Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Lezen gaat niet vanzelf, dat leren ze door heel vaak te doen. En door al jong te beginnen met de lettertjes enzo.
Suzanne F. schreef:Is dat echt bewezen?
Suzanne F. schreef:Is dat echt bewezen?
Oefenen met een kind heeft toch zin? Lezen gaat niet vanzelf, dat leren ze door heel vaak te doen. En door al jong te beginnen met de lettertjes enzo. Moeder van een kindje uit de klas vond het sneu voor haar dochter dat ze nog niet kon lezen en die van mij al wel. Ja, ik oefen elke dag met haar. Zij vindt dat onzin want kinderen moeten spelen. Nou die van mij speelt ook hoor, we lezen alleen samen elke dag 2 bladzijden voor het naar bed gaan.
Suzanne F. schreef:Oefenen heeft zeker wel zin. Die van mij kon al lezen groep 2 en leest nu de AVI boekjes van groep 4-5 terwijl ze net een maand in groep 3 zit. Als ik niet had geoefend had ze echt niet uit zichzelf dit al gekund.
Suzanne F. schreef:Oefenen heeft zeker wel zin. Die van mij kon al lezen groep 2 en leest nu de AVI boekjes van groep 4-5 terwijl ze net een maand in groep 3 zit. Als ik niet had geoefend had ze echt niet uit zichzelf dit al gekund.
Ouders gaan vaak teveel uit van school maar zelf kunnen ze ook grote bijdrage leveren aan de ontwikkeling van het kind. Ik vertel haar ook weleens over Geschiedenis of we gaan samen de wereldkaart bekijken.
Citaat:Dat is bewezen ja - al is het onderzoek dat ik ken meer met kinderen leren praten en lopen. Bij beide dingen kun je met heeeeel veel training het moment dat ze beginnen iets vervroegen, maar dat gaat ten koste van de andere ontwikkelingen. Terwijl als je gewoon even wacht (wel voldoende aanbieden waar ze op in kunnen gaan maar geen gerichte training), het op een bepaald moment grotendeels vanzelf gaat. Ook bleek dat er op langere termijn geen positieve effecten waren van de training: het voordeel op dat ene gebied zakte heel snel weg. (Volgens mij verdwenen ook de negatieve effecten grotendeels trouwens: kinderen ontwikkelen zich grotendeels volgens hun eigen tempo, en veren daar ook snel weer in terug.)
Bij lezen geldt iets dergelijks. Kinderen die nog niet 'leesrijp' zijn, zijn gewoon nog niet toe aan die ontwikkeling. Je moet (bv) verschillende klanken kunnen onderscheiden en samen kunnen voegen, je moet kunnen beseffen dat letters een betekenis hebben die kan verschillen per woord... Als ze er klaar voor zijn, meestal te herkennen omdat ze het zelf ook willen ontdekken, leren ze zo lezen. Je ziet ze dan met sprongen vooruit gaan.
Zijn ze er nog niet klaar voor, dan kun je er uren en uren per dag aan besteden, en maken ze die sprong maar nauwelijks. Misschien dat je dan de leesleeftijd iets kunt vervroegen - maar dat kost je dus uren aan oefening die je niet aan iets anders kunt besteden en in die tijd ontwikkelen ze andere dingen iets minder.
Floemii schreef:Als pabo student met een moeder bij de kleuters kan ik me er vinden in de brief. echter is het niet alleen het kleuter onderwijs waar je als leerkracht eerder een kantoormedewerkster wordt maar heel het onderwijs. Methodes moeten door gekauwd worden en als er een leerling niet goed mee komt, krijgt deze meteen een stempel met dyslectisch, adhd, laag iq en ga zo maar door. een leerling die 'gewoon' wat langzamer leert bestaat niet meer. juist door de stempels die uit gedeeld worden, krijg je als leerkracht meer de taak om als kantoor medewerkster elke stap die deze leerling maakt nauwkeurig te verwerken. maar wat nou als je een 'normale' leerling bent, of boven gemiddeld? wat wordt er met die stempel gedaan?
betreft de methodes bij de kleuters, sinds wanneer was het spelen in de kleuter klas niet meer voldoende? dit is puur de boeken industrie die weer een gat in de markt zien want daar viel nog geld te behalen!
Supervixen schreef:Dat stempel krijgen ze echt niet meteen hoor, zoals jij dat zegt.. daar gaat een lang traject aan vooraf van veel administratieve rompslomp en handelingsplannen.
Bovendien kan zo'n 'stempel' er wel voor zorgen dat er veel gerichtere hulp komt voor deze kinderen, waardoor ze het veel beter doen op school.
Suzanne F. schreef:Nee dat begrijp ik. Maar het is niet zwart en wit. Er zit een groot grijs tussen niks doen en pushen.
NatasjavE schreef:Supervixen schreef:Dat stempel krijgen ze echt niet meteen hoor, zoals jij dat zegt.. daar gaat een lang traject aan vooraf van veel administratieve rompslomp en handelingsplannen.
Bovendien kan zo'n 'stempel' er wel voor zorgen dat er veel gerichtere hulp komt voor deze kinderen, waardoor ze het veel beter doen op school.
Nou het officiele stempel duurt even ja. Maar het stempel wat door school bedacht is staat er zo op.
En dan is het wel hopen dat het goede stempel erop staat want het verkeerde stempel levert geen geld op.
Ja ik ben blij dart we nu een stempel hebben om Mika gericht te begeleiden. Maar de school kon enige teleurstelling niet onderdrukken dat het stempel bij Mika geen rugzakje opleverde maar juist geld kost.
Gelukkig zijn ze er wel aktief mee aan de slag gegaan en gaat het nu heel erg goed met Mika op school.
Supervixen schreef:NatasjavE schreef:
Nou het officiele stempel duurt even ja. Maar het stempel wat door school bedacht is staat er zo op.
En dan is het wel hopen dat het goede stempel erop staat want het verkeerde stempel levert geen geld op.
Ja ik ben blij dart we nu een stempel hebben om Mika gericht te begeleiden. Maar de school kon enige teleurstelling niet onderdrukken dat het stempel bij Mika geen rugzakje opleverde maar juist geld kost.
Gelukkig zijn ze er wel aktief mee aan de slag gegaan en gaat het nu heel erg goed met Mika op school.
School bedenkt een stempel, zij zien immers jarenlang honderden kinderen en hebben als het goed is behoorlijke ervaring met problemen die kinderen kunnen hebben. Als school een stempel bedenkt wil dat nog niet zeggen dat het klopt. Daarom wordt een kind besproken in zorgteams, worden er onderzoeken gedaan door psychologen of andere mensen om te kijken of school in de goede richting denkt. Soms hebben wij het goede stempeltje al bedacht, maar het is ook voorgekomen dat er uit onderzoeken andere, soms verrassende dingen kwamen. Dit maakt het voor de leerkracht alleen maar duidelijker hoe ze een kind goed kunnen helpen.
Al deze rompslomp gebeurt, omdat als het goed is, school het beste voorheeft met de kinderen en wil dat ze optimaal kunnen presteren en zich goed voelen in de groep.
Dat het geld kost vind ik een rare redenatie, hoe bedoel je dat?
Teleurstelling kan ik me soms wel goed voorstellen. Zeker als je een combinatieklas hebt met 30 kinderen en je wilt graag hulp voor een kind, maar er is geen mogelijkheid dat dat kind die extra hulp kan krijgen. Dan kan zo'n 'rugzakje' echt uitkomst bieden! Hiermee krijgt bij ons op school een kind vier uur extra ondersteuning buiten of in de klas per week. Dat lijkt niet veel, maar het maakt voor de leerkracht, maar zeker ook voor het kind een groot verschil. Een procedure om een rugzak te krijgen duurt soms wel twee jaar.
Supervixen schreef:Floemii schreef:Als pabo student met een moeder bij de kleuters kan ik me er vinden in de brief. echter is het niet alleen het kleuter onderwijs waar je als leerkracht eerder een kantoormedewerkster wordt maar heel het onderwijs. Methodes moeten door gekauwd worden en als er een leerling niet goed mee komt, krijgt deze meteen een stempel met dyslectisch, adhd, laag iq en ga zo maar door. een leerling die 'gewoon' wat langzamer leert bestaat niet meer. juist door de stempels die uit gedeeld worden, krijg je als leerkracht meer de taak om als kantoor medewerkster elke stap die deze leerling maakt nauwkeurig te verwerken. maar wat nou als je een 'normale' leerling bent, of boven gemiddeld? wat wordt er met die stempel gedaan?
betreft de methodes bij de kleuters, sinds wanneer was het spelen in de kleuter klas niet meer voldoende? dit is puur de boeken industrie die weer een gat in de markt zien want daar viel nog geld te behalen!
Dat stempel krijgen ze echt niet meteen hoor, zoals jij dat zegt.. daar gaat een lang traject aan vooraf van veel administratieve rompslomp en handelingsplannen.