Ik stop ermee!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 13:37

Is dat echt bewezen?
Oefenen met een kind heeft toch zin? Lezen gaat niet vanzelf, dat leren ze door heel vaak te doen. En door al jong te beginnen met de lettertjes enzo. Moeder van een kindje uit de klas vond het sneu voor haar dochter dat ze nog niet kon lezen en die van mij al wel. Ja, ik oefen elke dag met haar. Zij vindt dat onzin want kinderen moeten spelen. Nou die van mij speelt ook hoor, we lezen alleen samen elke dag 2 bladzijden voor het naar bed gaan.

Urielle

Re: Ik stop ermee!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 13:55

Ik lees ook met mijn dochter, maar die vindt dat dus echt een straf := Heeft niks van mijn boekenwurmeigenschap geërfd helaas. Dat is minder relaxed voorlezen dan een kind wat er heerlijk voor gaat zitten (ik hoop nu maar dat de andere twee het wel leuk gaan vinden, ze weet niet wat ze mist!!!)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 14:19

Citaat:
Lezen gaat niet vanzelf, dat leren ze door heel vaak te doen. En door al jong te beginnen met de lettertjes enzo.

Je kan net zo goed wachten. Finse kinderen leren pas met 7 jaar lezen. En scoren prima. Iets te vroeg aanleren, leidt ertoe dat het langer duurt voor kinderen het kunnen.
Oefenen voor bepaalde vaardigheden heeft pas zin, nadat de ontwikkeling in de hersenen er klaar voor is. En die kun je dus niet pushen.

Nou is de gevoelige periode om bijv. de letters te leren herkennen bij ieder kind anders (soms al vanaf net 2 jaar!, soms pas op 7 jaar!) maar het steeds vroeger aanbieden is dus niet altijd maar nuttig.
Bovendien kan iets voortijdig aanbieden, ook grote weerstand in het kind opbouwen vanwege de enorme moeite om weinig te bereiken, waardoor het lezen dus als doffe ellende gaat zien...

Nou als er iets het leerproces fnuikt is het wel dat degene die het allemaal moet doen, het niet meer wil.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 18:20

Suzanne F. schreef:
Is dat echt bewezen?

Dat is bewezen ja - al is het onderzoek dat ik ken meer met kinderen leren praten en lopen. Bij beide dingen kun je met heeeeel veel training het moment dat ze beginnen iets vervroegen, maar dat gaat ten koste van de andere ontwikkelingen. Terwijl als je gewoon even wacht (wel voldoende aanbieden waar ze op in kunnen gaan maar geen gerichte training), het op een bepaald moment grotendeels vanzelf gaat. Ook bleek dat er op langere termijn geen positieve effecten waren van de training: het voordeel op dat ene gebied zakte heel snel weg. (Volgens mij verdwenen ook de negatieve effecten grotendeels trouwens: kinderen ontwikkelen zich grotendeels volgens hun eigen tempo, en veren daar ook snel weer in terug.)

Bij lezen geldt iets dergelijks. Kinderen die nog niet 'leesrijp' zijn, zijn gewoon nog niet toe aan die ontwikkeling. Je moet (bv) verschillende klanken kunnen onderscheiden en samen kunnen voegen, je moet kunnen beseffen dat letters een betekenis hebben die kan verschillen per woord... Als ze er klaar voor zijn, meestal te herkennen omdat ze het zelf ook willen ontdekken, leren ze zo lezen. Je ziet ze dan met sprongen vooruit gaan.

Zijn ze er nog niet klaar voor, dan kun je er uren en uren per dag aan besteden, en maken ze die sprong maar nauwelijks. Misschien dat je dan de leesleeftijd iets kunt vervroegen - maar dat kost je dus uren aan oefening die je niet aan iets anders kunt besteden en in die tijd ontwikkelen ze andere dingen iets minder.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 18:48

Ik ben op dit moment zwanger en daardoor al wel bezig met scholen enz en nadenken welke soorten onderwijs en zijn en hoe we daar over denken.
Zelf kan ik me wel vinden in de vrije school waar kinderen toch veel langer kind kunnen zijn, er zit geen druk op lezen en schrijven en er wordt vooral gekeken naar wat een kind wel kan en leuk vind.
Grootste nadeel in mijn ogen is dat de overgang van de vrije school naar een regulier middelbare school wel vrij groot is en ik me af vraag of een kind zich dan nog goed staande kan houden.
Samen met de afstand waarschijnlijk een reden om uiteindelijk niet voor de vrije school te kiezen maar het concept spreekt me wel heel erg aan.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 19:23

Suzanne F. schreef:
Is dat echt bewezen?
Oefenen met een kind heeft toch zin? Lezen gaat niet vanzelf, dat leren ze door heel vaak te doen. En door al jong te beginnen met de lettertjes enzo. Moeder van een kindje uit de klas vond het sneu voor haar dochter dat ze nog niet kon lezen en die van mij al wel. Ja, ik oefen elke dag met haar. Zij vindt dat onzin want kinderen moeten spelen. Nou die van mij speelt ook hoor, we lezen alleen samen elke dag 2 bladzijden voor het naar bed gaan.

Om vlot te lezen moet je oefene ja. Maar hier heb ik er een( en die andere begint dat nu ook te doen) dat zodra ze de letters goed kennen ze zich zelf leren lezen.

Ja ik heb inderdaad iedere dag, nog steeds, voorgelezen...omdat het leuk is. Niet om met ze te oefenen.

Ik denk dat oefenen alleen zin heeft om vlotter te leren lezen. Om het te bevestigen zeg maar.

Maar o wat vind mijn oudste het heerlijk om nog voorgelzen te worden.

En ja,...hij zit in groep 5 en leest eind groep 7.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:26

Oefenen heeft zeker wel zin. Die van mij kon al lezen groep 2 en leest nu de AVI boekjes van groep 4-5 terwijl ze net een maand in groep 3 zit. Als ik niet had geoefend had ze echt niet uit zichzelf dit al gekund.
Ouders gaan vaak teveel uit van school maar zelf kunnen ze ook grote bijdrage leveren aan de ontwikkeling van het kind. Ik vertel haar ook weleens over Geschiedenis of we gaan samen de wereldkaart bekijken.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:30

Wat ik wel eens lastig vind is dat ouders bepaalde taken naar ons toeschuiven. Zoals leren veterstrikken, jassen aandoen e.d.
Wat Suzanne F ook aangeeft. Ouders kunnen zeker met hun kinderen oefenen. Maar dan wel goed in de gaten houden wat het kind aangeeft. En spelenderwijs.
Dit is ook weer per kind afhankelijk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:08

Suzanne F. schreef:
Oefenen heeft zeker wel zin. Die van mij kon al lezen groep 2 en leest nu de AVI boekjes van groep 4-5 terwijl ze net een maand in groep 3 zit. Als ik niet had geoefend had ze echt niet uit zichzelf dit al gekund.

De vraag is: waarom? Welk voordeel is er dat je kind het nu kan ipv een paar maanden later? Als je kind het aanbiedt is het trouwens helemaal prima hoor - want je moet kinderen niet dom houden. Maar pushen levert niks op. Elke dag oefenen met een kind dat er niet klaar voor is, is vooral een effectieve manier om het zelfbeeld en motivatie te verpesten, maar veel verschil maakt het niet. En teveel aandacht voor bepaalde ontwikkeling gaat ten koste van andere ontwikkeling.
Dat is onderzocht en bewezen.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:16

Dat bedoel ik met meegaan met je kind. Dus inspelen op de behoeftes.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:18

Spelen = leren.
Het rare schoolsysteem wat in feite niet aansluit bij de belevingswereld van kinderen (en veel volwassenen!); graag nog zo lang mogelijk uitstellen.

Floemii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:22

Als pabo student met een moeder bij de kleuters kan ik me er vinden in de brief. echter is het niet alleen het kleuter onderwijs waar je als leerkracht eerder een kantoormedewerkster wordt maar heel het onderwijs. Methodes moeten door gekauwd worden en als er een leerling niet goed mee komt, krijgt deze meteen een stempel met dyslectisch, adhd, laag iq en ga zo maar door. een leerling die 'gewoon' wat langzamer leert bestaat niet meer. juist door de stempels die uit gedeeld worden, krijg je als leerkracht meer de taak om als kantoor medewerkster elke stap die deze leerling maakt nauwkeurig te verwerken. maar wat nou als je een 'normale' leerling bent, of boven gemiddeld? wat wordt er met die stempel gedaan?
betreft de methodes bij de kleuters, sinds wanneer was het spelen in de kleuter klas niet meer voldoende? dit is puur de boeken industrie die weer een gat in de markt zien want daar viel nog geld te behalen!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:29

Suzanne F. schreef:
Ouders gaan vaak teveel uit van school maar zelf kunnen ze ook grote bijdrage leveren aan de ontwikkeling van het kind. Ik vertel haar ook weleens over Geschiedenis of we gaan samen de wereldkaart bekijken.

Die van mij kon ook al lezen in groep 2.(zoals gezegd hij zit in groep 5 en leest groep 7.)

Ze gaan lezen wanneer ze er aan toe zijn.

En natuurlijk heeft oefenen zin. Maar te vroeg gaan proberen te leren lezen heeft geen zin.

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:58

Citaat:
Dat is bewezen ja - al is het onderzoek dat ik ken meer met kinderen leren praten en lopen. Bij beide dingen kun je met heeeeel veel training het moment dat ze beginnen iets vervroegen, maar dat gaat ten koste van de andere ontwikkelingen. Terwijl als je gewoon even wacht (wel voldoende aanbieden waar ze op in kunnen gaan maar geen gerichte training), het op een bepaald moment grotendeels vanzelf gaat. Ook bleek dat er op langere termijn geen positieve effecten waren van de training: het voordeel op dat ene gebied zakte heel snel weg. (Volgens mij verdwenen ook de negatieve effecten grotendeels trouwens: kinderen ontwikkelen zich grotendeels volgens hun eigen tempo, en veren daar ook snel weer in terug.)

Bij lezen geldt iets dergelijks. Kinderen die nog niet 'leesrijp' zijn, zijn gewoon nog niet toe aan die ontwikkeling. Je moet (bv) verschillende klanken kunnen onderscheiden en samen kunnen voegen, je moet kunnen beseffen dat letters een betekenis hebben die kan verschillen per woord... Als ze er klaar voor zijn, meestal te herkennen omdat ze het zelf ook willen ontdekken, leren ze zo lezen. Je ziet ze dan met sprongen vooruit gaan.

Zijn ze er nog niet klaar voor, dan kun je er uren en uren per dag aan besteden, en maken ze die sprong maar nauwelijks. Misschien dat je dan de leesleeftijd iets kunt vervroegen - maar dat kost je dus uren aan oefening die je niet aan iets anders kunt besteden en in die tijd ontwikkelen ze andere dingen iets minder.

Ik ben wel benieuwd naar de bron. Het is waar ik me ook veel mee bezig hou. Aan de andere kant denk ik ook wel eens terug aan de tijd dat ik zelf in groep 3 zat in 1986. Toen waren er aan het einde van het jaar maar liefst 4 'zittenblijvers' waarvan er twee achteraf gewoon nog niet 'rijp' waren. Ik geloof dat we die kinderen er wel makkelijker uit pikken en hun behoeften tegemoet kunnen komen. Nu ben ik ook dageliiks bezig met het oefenen met de kids. Want ja ze moeten een hoop kunnen. We synthetiseren en analyseren ons suf! Dat vind ik al heel wat gevraagd voor de kleintjes maar ik ben wel echt een voorvechter van de auditieve training, ook omdat ik er in de midden en bovenbouw zo tegenaan liep dat die vaardigheden zo tegenvielen. Maar de kunst is om de balans te vinden en een kleuter leert door te spelen en te ontdekken. Ik merk dat sommige collega's de kleuters ook te veel in het platte vlak laten werken. Allemaal werkbladen krijgen ze voor hun snufferd. Kleintjes leren met hun lijf en dat wordt ook wel makkelijk vergeten.

Maar al met al. Ik denk dat we het niet zo slecht doen met z'n allen. Want om eerlijk te zijn vielen er in mijn tijd heel wat meer kindertjes buiten de boot dan tegenwoordig. Als jet het niet kon bijhouden zat je gewoon lekker achterin en was je gewoon dom!

En dat we er als leerkrachten van balen dat we al dat werk erbij krijgen.... zo is het nu eenmaal. Dat is in wel meer werkvelden het geval. En ja leerkracht is inderdaad 'hard voor weinig'. Ik maak in een werkweek heel veel extra uren maar gelukkig staan daar wel weer vakanties tegenover dus als ik mijn totaal aantal uurtjes verspreid over 46 weken (in het bedrijfsleven heeft men toch maar 6 weken vakantie?) Dan kom ik aan het einde van de streep wel redelijk uit. We worden er niet rijk van maar dat wisten we al van te voren. Ik geniet voorlopig nog van mijn baan en dat is me het meeste waard. Eigenlijk ben ik ook een beetje klaar met het geklaag van een hoop collega's.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 08:46

Shadow0 schreef:
Maar pushen levert niks op.

Nee dat begrijp ik. Maar het is niet zwart en wit. Er zit een groot grijs tussen niks doen en pushen.
Wij lezen samen elke dag en dat gaat zonder pushen hoor, het gaat heel vrijblijvend.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 08:54

Oh, wat en heerlijke basis school hebben mijn kinderen gezeten (Nu HAVO 5 en HAVO 3).
"Gewoon" kringgesprek, poppenhoek, bouwhoek, zandtafel etc. Ja, wel cito toetsen, maar dat waren gewoon voortgangstoetsen. Waar staat het kind nu, wat doet het wel, wat niet. Om te kijken hoe de voortgang is over de 8 jaar basis school. De overgang van groep 2 naar 3 hebben wij niet als eng of stressvol ervaren. Het kan dus wel! Bovendien vind ik dat er vaak wel erg prinsen en prinsessen gedrag wordt aangeleerd "vooral geen druk of prestatie". Nee, je moet een kleuter niet pushen, drukken of tot prestatie aanzetten. Hoewel........ een kind dat niet samen durft te spelen in de poppenhoek met anderen, toch zo ver krijgen dat het met een ander kind gaat delen, samen spelen is ook "druk" en "presteren" het is maar net hoe je die woorden wilt interpreteren. Dat het onderwijs beter kan, dat ben ik gelijk met iedereen eens. Maar een groep 7 kind wat nog steeds zijn of haar huiswerk voor de tafels niet doet, mag van mij een schop onder de billen krijgen "aan 't werk jij!".

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 09:11

Floemii schreef:
Als pabo student met een moeder bij de kleuters kan ik me er vinden in de brief. echter is het niet alleen het kleuter onderwijs waar je als leerkracht eerder een kantoormedewerkster wordt maar heel het onderwijs. Methodes moeten door gekauwd worden en als er een leerling niet goed mee komt, krijgt deze meteen een stempel met dyslectisch, adhd, laag iq en ga zo maar door. een leerling die 'gewoon' wat langzamer leert bestaat niet meer. juist door de stempels die uit gedeeld worden, krijg je als leerkracht meer de taak om als kantoor medewerkster elke stap die deze leerling maakt nauwkeurig te verwerken. maar wat nou als je een 'normale' leerling bent, of boven gemiddeld? wat wordt er met die stempel gedaan?
betreft de methodes bij de kleuters, sinds wanneer was het spelen in de kleuter klas niet meer voldoende? dit is puur de boeken industrie die weer een gat in de markt zien want daar viel nog geld te behalen!

Dat stempel krijgen ze echt niet meteen hoor, zoals jij dat zegt.. daar gaat een lang traject aan vooraf van veel administratieve rompslomp en handelingsplannen.
Bovendien kan zo'n 'stempel' er wel voor zorgen dat er veel gerichtere hulp komt voor deze kinderen, waardoor ze het veel beter doen op school.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 09:18

Supervixen schreef:
Dat stempel krijgen ze echt niet meteen hoor, zoals jij dat zegt.. daar gaat een lang traject aan vooraf van veel administratieve rompslomp en handelingsplannen.
Bovendien kan zo'n 'stempel' er wel voor zorgen dat er veel gerichtere hulp komt voor deze kinderen, waardoor ze het veel beter doen op school.

Nou het officiele stempel duurt even ja. Maar het stempel wat door school bedacht is staat er zo op.
En dan is het wel hopen dat het goede stempel erop staat want het verkeerde stempel levert geen geld op.

Ja ik ben blij dart we nu een stempel hebben om Mika gericht te begeleiden. Maar de school kon enige teleurstelling niet onderdrukken dat het stempel bij Mika geen rugzakje opleverde maar juist geld kost.

Gelukkig zijn ze er wel aktief mee aan de slag gegaan en gaat het nu heel erg goed met Mika op school.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 09:57

Suzanne F. schreef:
Nee dat begrijp ik. Maar het is niet zwart en wit. Er zit een groot grijs tussen niks doen en pushen.

Ten eerste: de vraag waarom het nodig of nuttig is, heb je nog niet beantwoord.

Ten tweede: het hele punt van de discussie is dat het dus steeds minder vrijblijvend wordt. De school bv heeft steeds minder de keuze om niks te doen, maar moet toch steeds meer richting pushen gaan. Daar ga je tot nu toe aan voorbij, maar is natuurlijk wel precies waar de brief uit de OP over ging (en waar ik meen Tamara ook heel duidelijk over schreef.)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:37

NatasjavE schreef:
Supervixen schreef:

Nou het officiele stempel duurt even ja. Maar het stempel wat door school bedacht is staat er zo op.
En dan is het wel hopen dat het goede stempel erop staat want het verkeerde stempel levert geen geld op.

Ja ik ben blij dart we nu een stempel hebben om Mika gericht te begeleiden. Maar de school kon enige teleurstelling niet onderdrukken dat het stempel bij Mika geen rugzakje opleverde maar juist geld kost.

Gelukkig zijn ze er wel aktief mee aan de slag gegaan en gaat het nu heel erg goed met Mika op school.

School bedenkt een stempel, zij zien immers jarenlang honderden kinderen en hebben als het goed is behoorlijke ervaring met problemen die kinderen kunnen hebben. Als school een stempel bedenkt wil dat nog niet zeggen dat het klopt. Daarom wordt een kind besproken in zorgteams, worden er onderzoeken gedaan door psychologen of andere mensen om te kijken of school in de goede richting denkt. Soms hebben wij het goede stempeltje al bedacht, maar het is ook voorgekomen dat er uit onderzoeken andere, soms verrassende dingen kwamen. Dit maakt het voor de leerkracht alleen maar duidelijker hoe ze een kind goed kunnen helpen.
Al deze rompslomp gebeurt, omdat als het goed is, school het beste voorheeft met de kinderen en wil dat ze optimaal kunnen presteren en zich goed voelen in de groep.

Dat het geld kost vind ik een rare redenatie, hoe bedoel je dat?

Teleurstelling kan ik me soms wel goed voorstellen. Zeker als je een combinatieklas hebt met 30 kinderen en je wilt graag hulp voor een kind, maar er is geen mogelijkheid dat dat kind die extra hulp kan krijgen. Dan kan zo'n 'rugzakje' echt uitkomst bieden! Hiermee krijgt bij ons op school een kind vier uur extra ondersteuning buiten of in de klas per week. Dat lijkt niet veel, maar het maakt voor de leerkracht, maar zeker ook voor het kind een groot verschil. Een procedure om een rugzak te krijgen duurt soms wel twee jaar.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 17:43

...laten we vooral ook niet vergeten dat lezen LEUK moet zijn voor kinderen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 18:09

Supervixen schreef:
NatasjavE schreef:

School bedenkt een stempel, zij zien immers jarenlang honderden kinderen en hebben als het goed is behoorlijke ervaring met problemen die kinderen kunnen hebben. Als school een stempel bedenkt wil dat nog niet zeggen dat het klopt. Daarom wordt een kind besproken in zorgteams, worden er onderzoeken gedaan door psychologen of andere mensen om te kijken of school in de goede richting denkt. Soms hebben wij het goede stempeltje al bedacht, maar het is ook voorgekomen dat er uit onderzoeken andere, soms verrassende dingen kwamen. Dit maakt het voor de leerkracht alleen maar duidelijker hoe ze een kind goed kunnen helpen.
Al deze rompslomp gebeurt, omdat als het goed is, school het beste voorheeft met de kinderen en wil dat ze optimaal kunnen presteren en zich goed voelen in de groep.

Dat het geld kost vind ik een rare redenatie, hoe bedoel je dat?

Teleurstelling kan ik me soms wel goed voorstellen. Zeker als je een combinatieklas hebt met 30 kinderen en je wilt graag hulp voor een kind, maar er is geen mogelijkheid dat dat kind die extra hulp kan krijgen. Dan kan zo'n 'rugzakje' echt uitkomst bieden! Hiermee krijgt bij ons op school een kind vier uur extra ondersteuning buiten of in de klas per week. Dat lijkt niet veel, maar het maakt voor de leerkracht, maar zeker ook voor het kind een groot verschil. Een procedure om een rugzak te krijgen duurt soms wel twee jaar.

Het kost extra geld omdat leermiddelen voor hoogbegaafden niet uit een rugzakje komen. De school heeft die materialen zelf moeten aanschaffen uit het eigen budget.

En nee. Mijn mening is dat leraren nooit en te nimmer(!!!!!) een etiketje op mogen plakken. Juffen en meesters zijn geen kinderpsychiaters en hebben opdat vlak onvoldoende kennis.
Wellicht dat ze een vermoede kunnen hebben maar ASS, PDD-NOS, ADD, ADHD en nog wat ontwikkelingsstoornissen hebben soms een overlap waardoor het alleen voor psychiaters mogelijk is een juiste diagnose te stellen(en soms dan valt het niet altijd mee)
Een juf moet constateren dat een kind niet scoort zoals verwacht. (of laat gedrag zien wat niet passend is) en zorgt dat de ouders het kind laten onderzoeken.

Bij Mika zaten ze er zo ver naast en hebben ze een half jaar lang verkeerde leerstrategieen op los gelaten. Het enige wat ze hadden hoeven doen was hrt hoogbegaafde protocol in te zetten...maar dat deden ze niet want ze hadden zelf een etiketje geplakt.

(en ja er waren aanwijzingen voor hoogbegaafdheid)

Floemii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 20:58

Supervixen schreef:
Floemii schreef:

Ik zit er met mijn neus boven op, en idd er zit een rompslomp aan werk vooraf, maar die rompslomp wordt mij ziens te snel in werking gezet. een kind dat gewoon wat minder snel leert gaat meteen de molen in ipv in rust te laten ontwikkelen en dan maar een stapje minder snel

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 08:35

Gelukkig gebeurt dat bij ons niet hoor.. Een kind dat minder snel leert, moeten wij eerst een half jaar intensief begeleiden. Als het dan geen resultaat heeft opgeleverd, meld je het kind aan bij het zorgteam. Je beschrijft het probleem, zij geven tips. Die ga je weer uitproberen en zo ben je al een jaar verder voordat er echt instanties van buitenaf bij gaan komen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:50

Nou hier was de diagnose ook al gesteld hoor... precies zoals bij NatasjavE. Zonder diagnose kunnen juffen kennelijk ook wel even zelf vaststellen wat er met een kind aan de hand is.

Dat ze daarmee dubbel schade aanrichten komt niet in ze op. Dat ze zelf (benadering, aanbod op school) een deel van het probleem zouden kunnen zijn, natuurlijk al helemaal niet.

Sorry, ik kan prima zien dat mijn paard koliek heeft, ik hoef immers alleen maar een set gedragingen aan elkaar te verbinden. En ja, soms denk ik dat ik de oorzaak wel weet en dokter zelf al vast wat, onschuldige zaken als stappen en laxeren...
Maar alsnog bel ik dan de veearts, die er gelukkig 6 jaar voor doorgeleerd heeft, en die een veel groter scala aan kennis, toetsingsmogelijkheden en ervaring tot zijn beschikking heeft om de werkelijk diagnose vast te stellen, de oorzaak te achterhalen!!! en mogelijke behandelingen in te zetten.
En zelfs die veearts verwijst weer door als hij het niet goed weet en hoedt zich er wel voor om te doen of hij de wijsheid in pacht heeft, want ook die weet niet alles meteen...

Ook al zijn er honderden paarden door mijn handen gegaan in mijn leven, ik kijk wel link uit om zelf op de stoel van VA te gaan zitten.