Nou ja reclame voor orgaandonatie, schandalig gewoon

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 10:51

Ulfeino schreef:
Ik vind de reklame ook een beetje apart, maar toevallig werd de motivatie achter het filmpje gisteravond uitgelegd.
De man met het donorhart is dankzij zijn nieuwe hart ontsnapt aan de dood, en dat wordt dus uitgebeeld in de reklame.

Ik zie ook wel eens stoethaspels "ontsnappen aan de dood" maar dat doodsgevaar hadden ze zelf makkelijk kunnen vermijden door niet het spoor over te steken als de bomen al neergaan... of het (dubbele) spoor over te steken terwijl er nóg een trein kan aankomen.

Een donorhart nodig hebben vergelijken met je zelf in doodsgevaar brengen zoals in het filmpje vind ik een slechte vergelijking van de reclame makers.

Tendance

Re: Nou ja reclame voor orgaandonatie, schandalig gewoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 11:16

Dan interpreteer je de reclame dus niet juist.
Waarom bekijken mensen alles zo snel negatief. Misschien ook eens van de positieve denkwijze van mensen uitgaan?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 11:22

Wat is er positief aan langs een aanstormende trein kunnen fietsen? Een engeltje op de schouder?

Lijkt me niet de boodschap die je uit wilt dragen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 11:25

Negatief ?
Sommige dingen zijn gewoon dom om te doen. als je dat iemand ziet doen dan is dat niet een vorm van negatief denken,maar realistich denken.

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 11:27

Ik vind het ook een hele rare reclame, ik zag hem voor het eerst en ik zei meteen tegen mijn moeder dat ik het een behoorlijk stomme reclame vond. Lijkt net alsof het niet gevaarlijk is om zo nog net voor de trein te schieten. Dat is juist hardstikke gevaarlijk!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 11:27

@Tendance: dat krijg je als je vlakbij 2 spoorwegovergangen woont.

Verder: ik kan me heel goed verplaatsen in allerlei soorten denkwijzen van mensen, en weet dat er mensen zijn die iets zien op TV en dat als bevestiging zien dat dat normaal is. Zoals de spoorwegovergang oversteken als de bellen al gaan. En ja, die mensen zijn er ècht.
Ze zijn niet in de meerderheid (mag ik hopen) maar dat selecte groepje idioten kan voor een heleboel zooi op de spoorwegovergang en 500 meter daarvandaan zorgen plus trauma's bij de betrokkenen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 12:04

Die mensen gaan dat echt niet door zo'n filmpje doen hoor. Die deden dat sowieso al. Misschien moeten we daar iets aan doen ipv de schuld bij een reclamefilmpje leggen.
Ik heb 21 jaar aan het spoor gewoond en zie het reclamefilmpje als:
Deze man doet dingen, die eigenlijk niet normaal zijn om te doen, maar hij heeft se mogelijkheid om tot het uiterste te gaan, omdat iemand hem een hart gaf.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 12:08

Hij heeft mogelijkheid achterlijk te doen omdat iemand hem een hart gaf :D.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 17:58

Tendance, je hebt de boodschap gemist. Het kan echt niet. Zomaar onder de bomen door terwijl er een trein aankomt. Er zijn hier twee filmpjes gepost, wat het doet met de machinist. Er is voorlichting op scholen dat het dus echt niet kan. Wat doet deze campagne? Het tegenovergestelde is ook wel goed, met een donor hart?

Dat is gewoon helemaal tegenovergesteld met wat de NS probeert duidelijk te maken. Het is gevaarlijk. Echt gevaarlijk.

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 19:48

Citaat:
De klachten komen er in essentie op neer dat de reclame:

• een onjuist voorbeeld geeft met gevaar voor navolging van gevaarlijk en verboden gedrag, terwijl van de Rijksoverheid verwacht mag worden dat deze dergelijk gedrag ontmoedigt 

• confronterend is voor treinmachinisten, met name voor diegenen die betrokken zijn geweest bij een dodelijk ongeval op een overgang

• confronterend is voor degenen die iemand hebben verloren door een dergelijk ongeval

• de indruk wekt dat de getoonde atleet met zijn donorhart onverschillig is voor gevaar

https://www.reclamecode.nl/consument/de ... euwsID=473

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 19:51

Update:

Citaat:
DE RECLAME CODE COMMISSIE ACHT DONOR-COMMERCIAL IN STRIJD MET DE RECLAME CODE

Aan de Reclame Code Commissie is de Donor-commercial - waarin wordt opgeroepen je als donor te registreren - ter beoordeling voorgelegd.
Het betreft een niet-commerciële reclame-uiting van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

De Commissie acht de commercial in strijd met artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC) de goede smaak en artikel 4 NRC nodeloos kwetsend.

Strijd met de goede smaak, omdat van de spot de suggestie uitgaat dat het "risicovolle" gedrag van de triatleet stoer is en een mens het uiterste uit zijn leven haalt als hij risico's, die zijn leven in gevaar brengen, neemt.

Nodeloos kwetsend, omdat de Commissie – anders dan het ministerie – van oordeel is dat de getoonde beelden niet als fictieve situaties herkenbaar zijn. Daar waar de atleet de spoorwegovergang oversteekt op het moment dat de slagbomen sluiten en een trein met hoge snelheid nadert, wordt – ook door de geluiden – op realistische wijze een levensgevaarlijke situatie getoond.

Het is algemeen bekend dat dergelijke situaties in de praktijk voorkomen en daarvoor wordt ook door de overheid regelmatig gewaarschuwd.  De beelden brengen zowel bij machinisten als ook bij andere groeperingen in de samenleving die betrokken zijn (geweest) bij ongelukken op het spoor een schokeffect teweeg. Van de overheid had mogen worden verwacht dat zij met deze gevoelens rekening zou hebben gehouden.

Bij overtreding van de Reclame Code in een niet-commerciële reclame-uiting kan de Commissie, i.v.m. de vrijheid van meningsuiting, de adverteerder uitsluitend adviseren om de uiting niet langer openbaar te maken. 

Tegen deze beslissing van de Commissie kan beroep worden aangetekend bij het College van Beroep tot uiterlijk 24 oktober 2013. 

https://www.reclamecode.nl/consument/de ... euwsID=474

Zo zie je maar, dat er dus inderdaad mensen die een dierbare op zo'n wijze zijn verloren dit schokkend vinden, evenals het rijdend personeel...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 20:55

Ik ben heel erg blij met deze conclusies. *\o/* fijn dat klagen toch geholpen heeft en eigenlijk best snel ook nog.

Deze uitspraak kan de minister in haar zak steken met haar beetje schurend en op net randje. Nee ver erover heen het ravijn in. 8)7

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 21:08

karuna schreef:
Ik ben heel erg blij met deze conclusies. *\o/* fijn dat klagen toch geholpen heeft en eigenlijk best snel ook nog.

Deze uitspraak kan de minister in haar zak steken met haar beetje schurend en op net randje. Nee ver erover heen het ravijn in. 8)7

Nou ik vind het nog steeds mieren neukerij om je hier druk over te maken!
onbegrijpelijk

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 21:30

Ik ben niet de enige kennelijk als zelf de reclame code commissie deze mening heeft. Dat de reclame zelfs op twee punten wettelijk niet is toegestaan. Erg slordig voor een overheidsreclame die zijn eigen wetten overtreedt.

Als je ziet hoe een machinist lijdt onder dit soort stunts denk je er wel anders over. Ik heb van heel dichtbij meegemaakt hoe die mannen er kapot aan gaan en soms eigenlijk vaak moeten stoppen met hun geliefde vak omdat ze het geestelijk niet meer aankunnen.

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 22:23

riegje schreef:
karuna schreef:

Nou ik vind het nog steeds mieren neukerij om je hier druk over te maken!
onbegrijpelijk

Ik wil jou wel eens horen als je zoiets hebt meegemaakt!
Je hebt echt geen flauw idee wat voor impact een aanrijding met persoon geeft.
En ja, beelden zoals in die reclame brengt dat weer naar boven...

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 08:40

Daar weet je niets van wat ik wel en niet meegemaakt hebt,
Dus ik zou daar niet teveel over zeggen.

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 10:21

Jij wilt beweren dat je in de cabine hebt gezeten tijdens een aanrijding??

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 10:38

Of een afdekzeiltje over het eindresultaat heen moeten leggen?
Om het even wat iemand wel of niet heeft meegemaakt, van een beetje inlevingsvermogen in andermans situatie, ipv het meteen als mierenneukerij af te doen, is nog nooit iemand slechter geworden.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 11:44

Mooie conclusie het was inderdaad een achterlijke reclame. Zag hem gisteren nog maar dat stuk met die trein was er volgens mij uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:50

Vinden jullie het echt zo'n verschrikkelijke reclame? Ik snap dat het vervelend kan zijn om naar te kijken maar wat de TS in haar openingspost als argument naar voren brengt is dat het aanstootgevend is tot bepaald gedrag. Ik denk nou eerlijk gezegd niet dat kinderen of jongeren zo'n reclame zien en dan ineens denken dat het cool is om vlak voor een trein langs te lopen of om over een openstaande brug heen te fietsen. Past voor mij in hetzelfde plaatje als dat spellen als GTA of andere shooters totaal niet aanstootgevend zijn (ben ik van mening) voor agressie onder jongeren.

Ik vind dit een beetje mierenneukerij, vooral als er duidelijk is gemaakt dat de reclame is bedoeld als "ontsnappen aan de dood". Ik snap ook heus wel dat het voor sommige mensen als schokkend ervaren kan worden of dat ze het een vreemd principe vinden, maar ik vind de reacties op de reclame hier nogal apart :=

friendlyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:54

Denk dan eens aan de machinist die het zo vaak maar net goed heeft zien gaan en met pech ook gruwelijk fout. En de mensen die het wellicht toevallig zien (gebeuren). Dit IS aanstootgevend. Misschien niet uitlokkend maar wel té confronterend. Heel fijn dat je door donorschap ontsnapt bent aan de dood maar dit is de verkeerde vertaling er van.

Kyana18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:56

Ik ben het helemaal met je eens!
Dit is een reclame die echt niet door de beugel kan om maar zo te zeggen.