Geef jij nog aan goede doelen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 15:17

Shadow0 schreef:
_San87_ schreef:
Van 40.000 euro kan je ook heel goed leven.

Klopt :j Ik zou niet protesteren als men het nog lager zou doen. Maar ik vrees dat de wereld daar helemaal nog niet klaar voor is.

Het is ook vooral niet terecht om directeuren 40.000 euro per jaar te laten verdienen. Het hoeft niet exorbitant hoog, maar ook niet op modaal niveau. Daar hebben ze teveel verantwoordelijkheid en werkuren voor.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 15:27

_San87_ schreef:
Het is ook vooral niet terecht om directeuren 40.000 euro per jaar te laten verdienen. Het hoeft niet exorbitant hoog, maar ook niet op modaal niveau. Daar hebben ze teveel verantwoordelijkheid en werkuren voor.

Jij vindt het niet terecht. Ik denk daar anders over. Ik ken bovendien meer mensen met veel verantwoordelijkheid en lange werkdagen, die ook niet zoveel krijgen.
Het is een kwestie van benadering. Ik denk: goed doel, wat mij betreft krijgen mensen die zich daar qua tijd veel voor inzetten voldoende om behoorlijk van te leven, en de rest is 'goed doel'. Dat je je dus afvraagt: wat is belangrijker, dat ik er een extra privejacht bijkrijg, of dat de organisatie jaarlijks een bedrag ter hoogte van een middelgrote stad extra heeft in het budget?
En goed leven kun je beslist, met 65.000 of 100.000. Maar inderdaad ook nog wel met 40.000.

(Bovendien is die verantwoordelijkheid nogal abstract. Je hoeft als falende directeur / hoofdbestuurder niet persoonlijk de gaten te dichten, en logistiek is een groot maar tamelijk stabiel bedrijf niet zo gek veel moeilijker dan een wat kleiner bedrijf.)

Wat mij betreft proberen ze het gewoon eens uit, kijken of de kwaliteit echt zover omlaag gaat als je niet meer buitensporig betaalt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Geef jij nog aan goede doelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 15:36

Ik vind het inderdaad niet terecht. Tegenover veel werkuren en grote verantwoordelijkheid mag van mij een goede beloning staan. En dat hoeft niet per se 200.000 euro te zijn. Maar toch zeker ook geen 40.000.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 15:50

Prima, da's jouw mening :j Maar toch ook niet meer dan dat. (Want eh, ga jij nu de straten op om te zorgen dat brandweer, politie en zorg meer geld krijgen, de mensen op de vloer dus? Die hebben VEEL verantwoordelijkheid, met regelmaat over leven en dood, lopen veel risico, en krijgen heel beslist geen 100.000 euro.)

Overigens komt dat bedrag van die 40.000 van jou he :) Ikzelf noemde 100.000 als reele optie en 65.000 als persoonlijke.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 15:56

Maak van de 40.000 65.000 wat mij betreft. Mijn mening blijft hetzelfde.

Overigens vind ik ook dat de beroepsgroepen die jij noemt meer dienen te verdienen. Maar dat was de discussie toch niet?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 15:59

_San87_ schreef:
Overigens vind ik ook dat de beroepsgroepen die jij noemt meer dienen te verdienen. Maar dat was de discussie toch niet?

Nee, hoewel het wel opvallend is hoe dat soort dingen altijd apart gehouden worden. En dan verandert er dus niet zoveel.

Maar het is voor mij in elk geval een reden om liever aan kleinere doelen bij te dragen dan aan megalomane grote, en ik kan me heel goed voorstellen dat mensen niet meer zo enthousiast zijn om aan de bloedbank te geven. Hoe vervelend dat ook is, een andere manier om uit te spreken dat het niet in verhouding staat is er nauwelijks.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 16:02

Shadow0 schreef:
_San87_ schreef:

Nee, hoewel het wel opvallend is hoe dat soort dingen altijd apart gehouden worden. En dan verandert er dus niet zoveel.

Maar het is voor mij in elk geval een reden om liever aan kleinere doelen bij te dragen dan aan megalomane grote, en ik kan me heel goed voorstellen dat mensen niet meer zo enthousiast zijn om aan de bloedbank te geven. Hoe vervelend dat ook is, een andere manier om uit te spreken dat het niet in verhouding staat is er nauwelijks.

Ik snap ook heel goed waarom mensen liever aan kleinere doelen geven :). Ik geef zelf overigens helemaal geen geld (behalve aan KWF), maar dat is niet omdat de directeuren goed betaald worden. Maar omdat ik niet overtuigd ben van het nut van het goede doel in kwestie.

Ik geef nog wel steeds bloed, maar ik geef dan ook bloed om mensen te helpen, dat dit als gevolg heeft dat de directeur een leuk salaris krijgt, so be it. Ik weet dat mijn bloed mensen helpt, dat het daadwerkelijk terechtkomt op de plaats waar ik voor getekend heb (ziekenhuizen) en daar doe ik het voor :).

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 07:27

_San87_ schreef:
Shadow0 schreef:
Ongeveer een ton lijkt me meer dan zat (voor mij persoonlijk mag het nog wel wat lager, 65.000, maar ik snap dat dat nog niet haalbaar is), daar kun je echt heel goed van leven.

Dat staat toch in geen enkele verhouding tot het werk en verantwoordelijkheid die je hebt :? Voor dat geld gaat niemand aan de top van een bedrijf staan. Een ton is imo heel redelijk.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 07:40

De basisschool hier zamelt nu spullen in voor gedupeerden van de oorlog in Syrie, bijv. kleding of kinderspulletjes. Dat zijn dingen waar ik wel aan meedoe.
Ik heb geen vast doel meer waaraan ik geld doneer maar dat heeft meer te maken met dat de crisis ook hier heeft toegeslagen.

Miekje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 07:47

en stichting t olde manegepeerd niet te vergeten!

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 07:57

Ik ben het wel met TS eens, dat het resultaat niet goed te zien is en de directie inderdaad veel te veel verdiend. Zo een cirkeldiagram van artsen zonder grenzen, vind ik dan erg fijn om te zien. Ik geef wel aan goede doelen, maar dan altijd wanneer ik zelf een bedrag kan invullen. Sms'jes stuur ik geregeld bij het zien van een reclame of een tv actie. Ik heb er een hekel aan dat je bij de winkels wordt aangesproken en ze je een soort schuldgevoel aan willen praten. Het is dan heel lastig om een eenmalige donatie te doen, want ze willen je als vast lid. Natuurlijk begrijp ik dat ze graag willen dat je ze maandelijks steunt, maar met al die goede doelen is het lastig een keuze maken. Ik merk trouwens wel dat ik vaker de goede doeken voor dieren steun, dan voor mensen. Als ze aan de deur komen, geef ik trouwens altijd.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 08:42

verootjoo schreef:
Dat staat toch in geen enkele verhouding tot het werk en verantwoordelijkheid die je hebt :?

Welke verantwoordelijkheid eigenlijk?

Citaat:
Voor dat geld gaat niemand aan de top van een bedrijf staan. Een ton is imo heel redelijk.

Er wordt heel wat verantwoordelijkheid gedragen door mensen die 'maar' 40.000 euro verdienen. Of nog minder. Of die het zelfs grotendeels vrijwillig doen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 10:15

verootjoo schreef:
_San87_ schreef:

Dat staat toch in geen enkele verhouding tot het werk en verantwoordelijkheid die je hebt :? Voor dat geld gaat niemand aan de top van een bedrijf staan. Een ton is imo heel redelijk.

Anders lees je de rest van mijn berichten ook even.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 20:31

Daphne__ schreef:
kimberley12 schreef:
Hetzelfde als in Haïti.....met alle overstromingen, tonnen is er ingezameld, en er is nog geen 1 nieuw gebouw neergezet, terwijl dit al jaren terug is.

Vergeet daarbij niet, dat het heel veel lijkt, maar als een heel land is weggevaagd en mensen geen huizen, maar ook geen eten etc meer hebben. Dan is dat bedrag, ontzettend weinig.

Oke, maar er zijn documentaires geweest afgelopen jaar, dat er HELEMAAL niks is gebeurd in dit land om dingen weer op te bouwen voor de mensen..
Mensen leven nu nogsteeds op straat net zoals ze dat deden net na de ramp...
Ze schijnen eccht geen rode cent gezien te hebben van al dat geld..

Overigens zou ik zelf idd wel eens willen helpen bij zon ramp, zelf een paar weken heen gaan om te helpen.

Zoals bloed doneren zou ik dus wel willen doen en organen enzo...

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 21:27

Ik ben al enkele jaren (zeer) actief vrijwilliger bij het Rode kruis.

Aantal jaren geleden toen de ophef ontstond rond de salarissen, hadden wij toevallig een Rode kruis gala.

De directeur heeft toen in details verteld wat hij jaarlijks doet(incl. foto en filmmateriaal). En nee, dat is geen 9 tot 5 baantje.
Voor zijn speech had ik geen probleem met zijn salaris, na zijn speech mocht zijn loon van mij wel flink omhoog.

Liever 1 bekwam iemand die weet wat hij doet en er flink voor betaald krijgt, dan 20 vrijwilligers die geen idee hebben waar ze mee bezig zijn.

Mensen schijnen alleen oog te hebben voor wat de directeur verdient, maar niet wat het rode kruis doet.
Die denken dat het voornamelijk buiten de grenzen gebeurd.

Mensen zien ons pas als ze ons nodig hebben.

Maar we zijn overal!

Is het 32 graden en is er een file? Dan komt het Rode kruis water uit delen, breekt er een dijk? Komen wij 's nachts ons warme bed uit.
Wordt er een elfstedentocht gereden, staan wij langs de kant met 20 graden onder de nul.

Denk dat het voor veel mensen niet onverstandig is zich te verdiepen in wat een organisatie doet, en dan niet kijken wat de directeur verdient. Maar wat de vrijwilligers doen voor de samenleving.

Bovenstaande geldt natuurlijk ook voor andere organisaties,

Of ik zelf doneer??
Nee, heb amper een cent om mijn eigen reet te krabben. Daarom doe ik vrijwilligerswerk (en niet alleen bij het Rode kruis, maar rest valt niet onder "goed doel"
Probeer wel altijd wat kleingeld in huis te hebben voor collectebussen

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 21:38

Bloed- en orgaandonor ben ik wel, daarvan weet je in elk geval zeker dat het goed wordt gebruikt (daar ga ik althans vanuit :P ). Collectes aan de deur geef ik ook, maar de 'goede doelen' die ze je op straat aansmeren sla ik vriendelijk over. Net als de TS heb ik het idee dat je daarbij meer geld aan de organisatie zelf schenkt dan aan het verwezenlijken van de projecten waar ze zich voor inzetten. Fiasco's die uitgebreid in de media worden behandeld (zoals Pink Ribbon een aantal jaar terug) helpen ook niet echt mee..

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 22:06

xIrlijn schreef:
Bloed- en orgaandonor ben ik wel, daarvan weet je in elk geval zeker dat het goed wordt gebruikt (daar ga ik althans vanuit :P ). Collectes aan de deur geef ik ook, maar de 'goede doelen' die ze je op straat aansmeren sla ik vriendelijk over. Net als de TS heb ik het idee dat je daarbij meer geld aan de organisatie zelf schenkt dan aan het verwezenlijken van de projecten waar ze zich voor inzetten. Fiasco's die uitgebreid in de media worden behandeld (zoals Pink Ribbon een aantal jaar terug) helpen ook niet echt mee..

En hoe had je in gedachten dat het werkt met een project?

Iemand denkt: O ik ga daar een project starten en bel bij 100 mensen zonder enige kennis van zaken aan en vraag of ze mee gaan?

Je hebt geen mensen nodig die enig idee hebben waar ze mee bezig zijn? Ervoor opgeleid zijn? Dat er geen materialen en vervoersmiddelen nodig zijn? Dat het eten uit de lucht komt vallen??

Ik heb een groot hart voor het Rode kruis, maar ik ga mijn materialen/lessen niet zelf betalen, en mijn kleding ook niet. Net als mijn opleiding en mijn hap eten tijdens een lange dienst. En niet te vergeten mijn vervoerskosten en verzekering :Y)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 22:57

Nou, het zal per bedrijf verschillen, maar laatst was er hier in de buurt een of ander bedrijf die failliet was gegaan. Waarom? Omdat de financieel adviseur gewoon 50% van de subsidie die zij kregen, zichzelf had toegeëigend. En er is niks tegen gedaan.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 22:59

antje_vip schreef:
Nou, het zal per bedrijf verschillen, maar laatst was er hier in de buurt een of ander bedrijf die failliet was gegaan. Waarom? Omdat de financieel adviseur gewoon 50% van de subsidie die zij kregen, zichzelf had toegeëigend. En er is niks tegen gedaan.

Wisten ze dat ook al voor ze failliet gingen?

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 15:13

Ik heb zelf een stichting opgestart. Omdat idd er veel sti htingen misbruik maken van het geld. Ik werk in kosovo.
Wordt er egt misselijk van hoeveel stichtingen misbruik ervan maken.gelukkig zijn er ook nog veel goeie
www.foundationroza.nl

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 16:33

Kitty1985 schreef:
xIrlijn schreef:

En hoe had je in gedachten dat het werkt met een project?

Iemand denkt: O ik ga daar een project starten en bel bij 100 mensen zonder enige kennis van zaken aan en vraag of ze mee gaan?

Je hebt geen mensen nodig die enig idee hebben waar ze mee bezig zijn? Ervoor opgeleid zijn? Dat er geen materialen en vervoersmiddelen nodig zijn? Dat het eten uit de lucht komt vallen??

Ik heb een groot hart voor het Rode kruis, maar ik ga mijn materialen/lessen niet zelf betalen, en mijn kleding ook niet. Net als mijn opleiding en mijn hap eten tijdens een lange dienst. En niet te vergeten mijn vervoerskosten en verzekering :Y)

Natuurlijk kan een grote organisatie niet enkel uit vrijwilligers bestaan. Dat verwacht ik niet en ik denk ook niet dat iemand anders daar vanuit gaat. Evengoed mag een directeur goed verdienen, hij doet die baan niet voor niks. Maar als ik doneer wil ik er zeker van zijn dat mijn geld óók terecht komt bij het goede doel wat ze zeggen te willen verwezenlijken. Er zit nog een verschil tussen een deel van de inkomsten gebruiken om de organisatie in stand te houden, en vrijwel alle inkomsten daarvoor gebruiken. Ongetwijfeld zijn er organisaties die handelen zoals ze zeggen, en dat zal de meerderheid zijn, maar het feit dat de 'rotte appels' er in de media uit worden gelicht betekent wel dat ik die onthoud. En als dan iemand op straat mij een goed doel probeert aan te smeren, dan zijn het die berichten waar ik aan denk. Dus ja, dan bedank ik daar liever voor en zet ik mij op andere manieren in voor goede doelen :)

gemma92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 16:37

Cerilene_ schreef:
Ik geef wel aan goede doelen. Hoewel wat jij beschrijft heel erg is en het allemaal erg dubbel maakt ben ik van mening dat als er maar een paar centen van je donatie wel op de juiste plaats aankomen, het al beter is dan niets. Ik merk wel dat ik selectiever ben en alleen geef aan goede doelen waarvan ik de 'cause' echt belangrijk vind. Ook kan ik nooit heel veel geven, aangezien ik zelf simpelweg niet bepaald een geldboom in de tuin heb (studerend met een kindje onderweg).

Precies om de dikgedrukte reden geef ik ook nog elke maand geld aan goede doelen!..

een meisje v stal zei ooit tegen mij: Waarom zou ik die mensen geld geven? Als ik dalijk ineens geen geld meer heb en straatarm word geven zij toch ook niks aan mij?.. Nou echt 8)7 :o? :roll: waar gaat t heen

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 17:04

Ik geef al jaren aan Brooke.

Daarnaast geef ik microkredieten uit op www.kiva.org. Je leent iemand 25 dollar en krijgt dit ook weer terug, waarna je het weer aan een ander kan lenen, of weer op je rekening kan laten storten. De mensen die geld lenen betalen wel wat rente aan kiva, maar dit is veel minder dan bij een commerciële bank.

Ook geef ik regelmatig een klein bedragje aan prince fluffy kareem. Dit is een stichting die de werkpaarden bij de piramides in Luxor, Egypte helpt. Je kan er ook spullen via een tussenpersoon naar toe sturen. Ze houden een facebookpagina bij, waar je dus ook je eigen gedoneerde spullen langs ziet komen. Ze publiceren ook regelmatig printscreens van hun paypal account op facebook met de inkomsten en uitgaven, zodat iedereen kan zien dat er een grote bestelling medicatie besteld is van het gedoneerde geld.

Door op deze manieren kleinschalig, met korte lijntjes te doneren heb ik het gevoel dat het allemaal veel zuiverder en eerlijker gaat, dan bij grote stichtingen.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 14:45

Ik ben blij dat niet iedereen zo denkt zoals jij TS. Want elk klein verschilletje dát je kunt maken is een verschil. Ongeacht of de directeur nou een dure auto koopt (wat overigens echt niet bij alle goede doelen gebeurd)!
Ik heb een sponsorkindje, en ja ik betaal 29 euro per maand, maar dat kindje is zoveel vooruit gegaan! Naar school, kleertjes, medische zorg en kan later gaan studeren.
Gelukkig doneren wel veel mensen, zo te zien in dit topic! Respect! :D

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 01:32

Ja. Iedereen die aan de deur komt krijgt een bijdrage. De een wat meer dan de ander. En voor de mensen op de Filipijnen heb ik deze maand ook een uurloon overgemaakt.