Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Nikass schreef:Respect voor het unieke van dit stukje natuur. Het zo goed mogelijk beheren en daarvoor moet je ook ervaring opbouwen om te kijken hoe dat het beste kan.
aikon schreef:Als het een strenge winter is en ze gaan over het ijs om een betere plek qua voedsel en beschutting te zoeken (wat puur natuurlijk gedrag is van deze dieren) worden ze weer terug gejaagdWant ze mogen niet migreren, dan loopt hun project in het honderd. DAT is wat ze in het "echte" wild doen. En dat stuit mij heel erg tegen de borst. Ze zijn gewoon gevangenen van een stel niet nadenkende bureau tijgers.
Snap heel goed dat ze niet buiten het gebied MOGEN migreren, neem dan wel je verantwoordelijkheid. Zouden ze echt in het wild leven (lees een gebied vele malen groter dan nu met grote rovers) dan heb ik absoluut geen probleem met de "natuur zijn gang laten gaan" Maar nu
Mist schreef:Nikass schreef:Respect voor het unieke van dit stukje natuur. Het zo goed mogelijk beheren en daarvoor moet je ook ervaring opbouwen om te kijken hoe dat het beste kan.
en is er een quotum bepaald van hoeveel dieren er mogen sterven tijdens dit experiment ? ervaring opbouwen over de lijken van dieren, ik vind het walgelijk.
Als zelfs boeren de dieren bijvoeren in die horrorwinters, zegt mij genoeg. Misschien moet Staatsbosbeheer eens bij deskundigen te raad gaan (boeren) zodat ze weten hoeveel grote grazers eten....
aikon schreef:Als het een strenge winter is en ze gaan over het ijs om een betere plek qua voedsel en beschutting te zoeken (wat puur natuurlijk gedrag is van deze dieren) worden ze weer terug gejaagdWant ze mogen niet migreren, dan loopt hun project in het honderd. DAT is wat ze in het "echte" wild doen. En dat stuit mij heel erg tegen de borst. Ze zijn gewoon gevangenen van een stel niet nadenkende bureau tijgers.
Snap heel goed dat ze niet buiten het gebied MOGEN migreren, neem dan wel je verantwoordelijkheid. Zouden ze echt in het wild leven (lees een gebied vele malen groter dan nu met grote rovers) dan heb ik absoluut geen probleem met de "natuur zijn gang laten gaan" Maar nu
JJane schreef:Nou iedereen kan het allemaal wel mooi omschrijven en bagataliseren met vergelijkingen. Maar in mijn opinie is het bewust onnodig dood laten hongeren van vele dieren een gebrek aan beschaving en respect voor het leven.
randalinpony schreef:Argument voor wat? Het is een simpele constatering.
Maar goed, zolang die beesten daar lopen is niets doen gewoon accepteren dat ieder jaar opnieuw een aanzienlijk deel van de populatie verhongert... Terwijl je van mensen kan vinden wat je wilt, maar er zijn zat natuurgebieden waar paarden en ander vee halfwild rondlopen, maar waar het door eender welke vorm van beheer (wegvangen, bijvoeren, selectie in mannelijke dieren enz.) lang niet zon ellendig beeld geeft als in de OVP.
En hoewel mensen in jouw ogen niet zoveel goed lijken te kunnen doen, gaat dat toch al eeuwenlang best prima.
Nikass schreef:in dit topic lees ik voortdurend dat er afgeschoten moet worden, dus wat is jullie probleem eigenlijk?
Nikass schreef:Ja de OVP bestaan al dertig jaar maar mensen kregen pas interesse na zielige beelden in 2010. Voor die tijd lag niemand er wakker van.
Ik vind afschieten zeker niet prettig, maar dat wordt hier wel voortdurend gepromoot, waarna vervolgens gezegd wordt dat er niks gedaan wordt. Wat mij tot de conclusie brengt dat de meeste mensen hier zich onvoldoende informeren.
Essentieel meningsverschil blijft dat ik van mening ben dat er wel "echt wild" en "echte natuur" mogelijk is in Nederland en dat ik niet geloof dat SBB het heerlijk vind om dieren te laten lijden.
anneliesdj schreef:Natuur is ook prima mogelijk maar dan moeten ze de grote grazers eruit halen, al het andere maakt er nog steeds een prachtig stuk natuur van met veel meer diversiteit.
Wat staatsbos wil is gewoon niet mogelijk. De runderen, paarden en edelherten lopen al meer dan 25 jaar in de ovp, waarom is daar nog steeds geen 'evenwicht' in ontstaan/gemaakt om de groep stabiel te houden en sterfte elk jaar tot een minimum te beperken?
Staatsbos eva zullen vast allemaal goed bedoelen maar werken de verkeerde kant op. In plaats van de huidige problemen aan te pakken proberen ze juist meer problemen toe te voegen (meest recent met de plannen om wolven toe te voegen).
Dat noem ik geen goed beheer, het doet me eerder denken aan de concentratieboog van een 4 jarige.