Zijn Uggs zielig??

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sweetgirl1
Berichten: 4596
Geregistreerd: 17-10-07

Re: Zijn Uggs zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 11:55

Dit staat op FB

UGGS are UGLY....

Misschien wist u het nog niet maar voor deze UGGS (zie foto) worden in China honden levend gevild vanwege de adrenaline die door hun angst en pijn vrijkomt. Het doel van het levend villen is dat hun vacht dan sneller loslaat. Dat klinkt gruwelijk en dat is het ook! Aan deze UGGS die jouw voeten in de wintermaanden warm houden kleeft dus een gruwelijk dierenleed! Ik neem aan dat degene die overwegen deze boots te kopen dit toch wel graag zouden willen weten. Elk paar UGGS dat verkocht wordt in Europa, houdt deze allerwreedste en barbaarse praktijken in China in stand.
Laat uw gevoel voor het weerloze dier spreken want als u dat doet dan is er maar een beslissing mogelijk namelijk.... Geen UGGS kopen alstublieft want UGGs zijn in alle opzichten UGLY!

hannahaapje

Berichten: 2004
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Prov Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 11:56

Selka schreef:
liljebo schreef:
Ik kan de wereld niet veranderen, maar wel mijn eigen gedrag.


Dit dus :j Ik roep ook altijd tegen de mensen die mij een hippie noemen, verbeter de wereld begin bij jezelf :)


+:)+

vinos

Berichten: 1794
Geregistreerd: 05-09-03
Woonplaats: Borkel en Schaft

Re: Zijn Uggs zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 12:04


Anoniem

Re: Zijn Uggs zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 12:27

Voor wie niet zijn kop in het zand wil steken:

Earthlings

Hij is NIET leuk. Echt niet. Maar wel waar.

En: Gary Yourofsky

Geen beelden van de PETA, ook niet van Wakker Dier. Gewoon beelden van achter de schermen. Dingen die elke dag gebeuren.

Het is makkelijk om dat allemaal belachelijk te maken, maar wie dat doet, drijft de spot met intens leed. En dat is gemeen, en oneerlijk imo. Wat maakt dat mensen dat doen? Dat sommigen blijkbaar volkomen onverschillig zijn tegenover het leed van dieren?

Ontopic: nee, ik denk niet dat je mulesing kunt uitbannen door geen Uggs meer te kopen, anderzijds worden deze schapen gehouden omdat het zich loont, en zolang je producten blijft kopen die daar vandaan komen, blijf je dit leed sponsoren. Imo, zodra je ergens voor betaalt, is het hele proces van begin tot eind voor jou bedoeld geweest, en bij jij, en jij alleen, verantwoordelijk voor het leed dat op die manier veroorzaakt is.

Blacky94

Berichten: 3524
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 19:40

Sweetgirl1 schreef:
Dit staat op FB

UGGS are UGLY....

Misschien wist u het nog niet maar voor deze UGGS (zie foto) worden in China honden levend gevild vanwege de adrenaline die door hun angst en pijn vrijkomt. Het doel van het levend villen is dat hun vacht dan sneller loslaat. Dat klinkt gruwelijk en dat is het ook! Aan deze UGGS die jouw voeten in de wintermaanden warm houden kleeft dus een gruwelijk dierenleed! Ik neem aan dat degene die overwegen deze boots te kopen dit toch wel graag zouden willen weten. Elk paar UGGS dat verkocht wordt in Europa, houdt deze allerwreedste en barbaarse praktijken in China in stand.
Laat uw gevoel voor het weerloze dier spreken want als u dat doet dan is er maar een beslissing mogelijk namelijk.... Geen UGGS kopen alstublieft want UGGs zijn in alle opzichten UGLY!

Haha serieus?
Wat een joke :')
Daarnaast ''het staat op Facebook'' zegt al weer genoeg over het niveau. Dat iets in de media staat betekend niet per direct dat het waar is. Volgens mij gaat er al maanden een foto rond van een locatie op google earth (toevallig in Nederland) waar bij staat ''er wordt een lijk in het water gesleept''. Op tv is toen toch duidelijk vermeld dat het ging om een hond die keer op keer in het water sprong. En toch zijn er nog steeds zoveel mensen die het geloven. En dat is niet het enige. Ik zie zo vaak op facebook, twitter, waar dan ook dingen voorbij komen die niet waar zijn. En toch zijn er dagelijks zó veel mensen die er in trappen.
Zelfde met wakker dier, peta, en bijvoorbeeld dierproeven. Naast dat het in de EU verboden is om make up te testen op dieren gelooft volgens mij 95% van de bevolking dat deze dieren in te kleine hokjes gehouden worden, geen aandacht krijgen en onderworpen worden aan 10tallen testen per dag. Alleen maar omdat dat in de media geroepen wordt. Well, guess wat, in ieder geval in Nederland is dit verre van waar. Die beesten krijgen waarschijnlijk meer aandacht dan dat konijn in de achtertuin van je buren en daarnaast wordt er meestal niet meer dan één test op een dier uitgevoerd, beetje afhankelijk van wat het doel van de testen is. Voer je meerdere testen tegelijkertijd uit is de kans vrij groot dat dingen elkaar gaan beinvloeden en je testresultaten krijgt waar je niks mee kan. En nog steeds zijn er duizenden mensen die iets geloven ''omdat het in de media geroepen wordt''. Well, grow up en doe je research. En dan bedoel ik niet google het. Neem een kijkje in verschillende bedrijven, praat met mensen, bedrijven, instanties etc.


Ik heb gewerkt op een nertsenfokkerij. Naast dat lang niet alle bont gefokt wordt voor een bontkraag/bontjas is het leven van die dieren ook lang niet overal zo verschrikkelijk als geroepen wordt. Ik ben nooit pro bont geweest, ben het nog steeds niet, maar mocht ik een leuke jas zien die toevallig echt bont blijkt te hebben zal ik er ook geen nee tegen zeggen. Dat er genoeg dingen zijn die in China gebeuren zoals het niet hoort zullen er ook bedrijven zijn die het wel goed doen maar dankzij de media niet gehoord worden. Daarnaast is het nu eenmaal zo dat China nu eenmaal niet zo'n welvarend land is en zal ook van bont de kwaliteit lang zo goed niet zijn als van wildvang of fokkerijen hier in bijvoorbeeld Canada, Nederland etc. Mocht je jas een goede bontkraag hebben is de kans vrij groot dat het bont helemaal niet uit China komt. Echter wordt volgens mij het grootste gedeelte van bont naar China verscheept om daar (goedkoop) bewerkt te worden. Net als het verhaal van straathonden en katten. Volgens mij zit daar kwalitatief gezien nauwelijks ''bont'' aan waar ze echt iets mee kunnen. Maar goed, ook daar geldt weer, is het goedkoop, dan is de kans vrij groot dat het beest een minder goed leven heeft gehad dan van een jas die 10 keer zo duur is. (Ik hoorde laatst van een vriendin van mij dat iemand hier op bokt een jas met ''echt racoon bont'' had gevonden op ebay voor Idk, 9 dollar ofzo. Tsja, daar zou ik ook mijn vraagtekens bij zetten)

Maar waarom zouden Uggs of bontkragen (ik vind bontjassen persoonlijk echt spuuglelijk) zoveel zieliger zijn dan dat stuk koe of varken dat je 's avonds op je bord hebt liggen en de leren schoenen die je draagt? Alle dieren worden dood gemaakt voor menselijke consumptie maar toch hoor je daar lang zoveel niet over.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 19:52

liljebo schreef:
Snoevie schreef:
Dat is bewonderenswaardig liljebo!
Mwaahhhh lijkt mij eigenlijk niet meer dan normaal.
Je geeft om dieren of je doet dat niet.

Ik heb niet zoveel begrip voor mensen die zichzelf als dierenliefhebber presenteren en vervolgens hun kop in het zand steken als blijkt dat de door hun begeerde produkten met een heleboel (onnodig) dierenleed gepaard gaat, noch voor mensen die beweren dat het niet uitmaakt als ze dergelijke producten kopen, omdat het toch gebeurd. Right, Als iedereen zo denkt, verandert er inderdaad niets.

Juist de dingen die veranderd zijn op gebied van dierenwelzijn, vonden plaats doordat mensen zich ervan af keerde.
Uiteindelijk is het altijd de consument, die verantwoordelijk is voor het product (en eventueel leed wat daarmee gepaard gaat)
Bedrijven haken daar alleen maar op in.
Hoe meer consumenten bewust worden van het verhaal achter een product en daar daadwerkelijk iets mee doen, hoe meer bedrijven gedwongen worden om veranderingen door te voeren.


_O_

Als er zoveel dierliefhebbers zouden zijn als er altijd beweerd wordt, zou het er ook zéker niet zo aan toe gaan met dieren.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 20:35

Precies Geryon! Alleen iets zeggen is makkelijker dan iets doen helaas.. Zo is het best lastig kleding te vinden die lekker warm is en geen dierlijke producten heeft. Toch heb ik na lang zoeken gewoon een winterjas en truien kunnen vinden. Dit is alleen wel iets wat je ervoor over moet hebben :)
Nu een nieuwe zoektocht naar een paar warme dichte laarzen voor op stal.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 20:57

Selka schreef:
Precies Geryon! Alleen iets zeggen is makkelijker dan iets doen helaas.. Zo is het best lastig kleding te vinden die lekker warm is en geen dierlijke producten heeft. Toch heb ik na lang zoeken gewoon een winterjas en truien kunnen vinden. Dit is alleen wel iets wat je ervoor over moet hebben :)
Nu een nieuwe zoektocht naar een paar warme dichte laarzen voor op stal.


Dat is helemaal zo inderdaad.. Ik wil ook veel bewustere keuzes gaan maken qua producten kopen, maar vind het enorm moeilijk en weet ook niet echt precies hoe.
Iemand nog een tip voor een hééééle warme winterjas (koukleum eerste klas hier..) zonder dons en weet ik het? Heb zoveel webwinkels afgezocht, andermans jassen gepast, maar alle winterjassen zonder dons/veren zijn te dun.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Zijn Uggs zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:00


Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Zijn Uggs zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:11

Ik stuur je even een pbtje voordat er een moderatoropmerking komt :+

hannahaapje

Berichten: 2004
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Prov Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 22:03

Yamcha schreef:
Voor wie niet zijn kop in het zand wil steken:

Earthlings

Hij is NIET leuk. Echt niet. Maar wel waar.

En: Gary Yourofsky

Geen beelden van de PETA, ook niet van Wakker Dier. Gewoon beelden van achter de schermen. Dingen die elke dag gebeuren.

Het is makkelijk om dat allemaal belachelijk te maken, maar wie dat doet, drijft de spot met intens leed. En dat is gemeen, en oneerlijk imo. Wat maakt dat mensen dat doen? Dat sommigen blijkbaar volkomen onverschillig zijn tegenover het leed van dieren?

Ontopic: nee, ik denk niet dat je mulesing kunt uitbannen door geen Uggs meer te kopen, anderzijds worden deze schapen gehouden omdat het zich loont, en zolang je producten blijft kopen die daar vandaan komen, blijf je dit leed sponsoren. Imo, zodra je ergens voor betaalt, is het hele proces van begin tot eind voor jou bedoeld geweest, en bij jij, en jij alleen, verantwoordelijk voor het leed dat op die manier veroorzaakt is.


Ik ben de eerste documentaire aan het kijken.
Het is inderdaad vreselijk, ik kan er absoluut niet tegen. Ik heb er al een half uur opzitten, maar vanaf nu eet ik nooit meer vlees. En als ik mijn voornemen vergeet, ga ik het afkijken zodat ik me nooit meer vergis. Al helemaal geen varkensvlees meer.
Echt, ik zou wel willen zeggen dat het heel erg verdrietig, gruwelijk is maar ik heb geen worden die uitdrukken hoe erg het is.
Ik zit serieus al de hele tijd te huilen zo vreselijk voor de arme dieren.

Anoniem

Re: Zijn Uggs zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 22:37

Het is echt onvoorstelbaar ook, dat mensen dat kunnen doen..... Het is ook een van de redenen dat ik geen vlees eet. Ik vind het niet oké, en ik wil daar niet aan meebetalen.

BenteMaxime

Berichten: 1115
Geregistreerd: 07-08-12
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 22:38

beaversrun schreef:
BenteMaxime schreef:
Door de link die Iselda hierboven heeft neergezet denk ik even heel anders over mij Uggs die op de mat staan.. Jeetje mina. Iedereen is wel tegen dierenleed neem ik aan (behalve die halve gares die die schapen zo kunnen behandelen) maar dat filmpje heb ik maar gelaten voor wat het was want anders had ik m'n Uggs meteen de kliko ingegooid denk ik..


Dan had dat arme schaapje dat ook een mama had voor niets geleden voor jou prachtige wegwerp UGGS.


Daar heb je ook wel weer een goed punt ja :+

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 08:50

Blacky94 schreef:
Wat een joke :')
1-Daarnaast ''het staat op Facebook'' zegt al weer genoeg over het niveau.


2* Die beesten krijgen waarschijnlijk meer aandacht dan dat konijn in de achtertuin van je buren en daarnaast wordt er meestal niet meer dan één test op een dier uitgevoerd, beetje afhankelijk van wat het doel van de testen is. Voer je meerdere testen tegelijkertijd uit is de kans vrij groot dat dingen elkaar gaan beinvloeden en je testresultaten krijgt waar je niks mee kan.


3.
Ik heb gewerkt op een nertsenfokkerij. Naast dat lang niet alle bont gefokt wordt voor een bontkraag/bontjas is het leven van die dieren ook lang niet overal zo verschrikkelijk als geroepen wordt.


4.Volgens mij zit daar kwalitatief gezien nauwelijks ''bont'' aan waar ze echt iets mee kunnen. Maar goed, ook daar geldt weer, is het goedkoop, dan is de kans vrij groot dat het beest een minder goed leven heeft gehad dan van een jas die 10 keer zo duur is. (Ik hoorde laatst van een vriendin van mij dat iemand hier op bokt een jas met ''echt racoon bont'' had gevonden op ebay voor Idk, 9 dollar ofzo. Tsja, daar zou ik ook mijn vraagtekens bij zetten)

Maar waarom zouden Uggs of bontkragen (ik vind bontjassen persoonlijk echt spuuglelijk) zoveel zieliger zijn dan dat stuk koe of varken dat je 's avonds op je bord hebt liggen en de leren schoenen die je draagt? Alle dieren worden dood gemaakt voor menselijke consumptie maar toch hoor je daar lang zoveel niet over.



1. Een warenonderzoek heeft aangetoond dat bij bij de nep-uggs (niet zelden voorzien van het etiket 'australisch bont´ omdat het beter verkoopt) veelal gebruik wordt gemaakt van wasberen huid, en ja... die worden wel dergelijk in een aantal gevallen levend gevild. Het zal vast ook anders gebeuren, maar wie controleert dat? Bovendien... is dat dan zoveel beter, als je geen idee hebt hoe het gebeurt en welk leven die dieren hebben, alleen omdat mensen zo nodig uggs moeten hebben omdat iemand heeft besloten dat dat hip is en het heeft weten om te turnen tot een hype?
Overigens zijn inderdaad bij een klein percentage ook hondenhuid aangetroffen.
Daarnaast staat de australische schapenhouderij ter discussie omdat er inderdaad een aantal grote bedrijven zijn die geen aangename manier van dierhouderij hebben.
Maar wat wil je ... de uggs leveren kapitalen op en waar veel geld te verdienen is, komt het welzijn van dieren in het gedrang. Er moet tenslotte veel worden geleverd en daar zitten consequenties aan

2. Een konijn in een lab krijgt meer aandacht dan een konijn in een hokje in de tuin, Klopt. Die heeft nl ook een kl** leven als het gaat om een klein konijnenhokje, waar het niet uitkan en geen natuurlijk gedrag kan laten zien. Maar een konijn in het wild heeft het beter; een konijn met een eigen konijnenberg met gezin, zoals wij dat vroeger in de kinder/ouderboerderij hadden, heeft een beter leven etc etc.
Dit zijn altijd van die flutargumenten om iets goed te praten.
Een dierin een lab wordt idd gebruikt voor 1 specifiek onderzoek; dat kan varieren van het inspuiten van bepaalde bacterieen, het aansluiten van electroden op bepaalde delen van hersenen om bepaald gedrag te onderzoeken (inwendig) of aansluiting op andere inwendige lichaamsdelen, gedragstesten zoals het onderzoek naar aangeleerde hulpeloosheid met bv lichte shocks of (gelukkig nu verboden) het testen van cosmetica. En ja... ik weet er wel iets vanaf ja. Heb gedragsbiologie gestudeerd waar die zaken allemaal aan de orde komen.
Ken ook iemand die in een lab heeft gewerkt.

3. Ik ben ook op nertsfokkerijen geweest en geen van die dieren werden op een wijze gehouden die enigszins overeenkomt met de natuurlijke situatie of waar natuurlijk gedrag kan worden toegepast. Ook niet waar verder redelijk zorgvuldig met de dieren werd omgesprongen. Dat is namelijk niet rendabel, dus vanuit bedrijfsoogpunt gezien logisch.
Maar dat maakt het niet goed.
Bont is namelijk een overbodig middel-
En dus weer... de consument is verantwoordelijk,.

4. en dus weer dezelfde flutredenering die ik steeds zie terugkomen. Je eet toch ook vlees?
Op de eerste plaats veroorzaakt de hype rond uggs behoorlijk wat misstanden die ik eerder noemde en die in stand wordt gehouden door de mensen die zo nodig uggs willen, zoals overal de consument bepalend is voor dierenleed.
Hoe groter de vraag, hoe meer kans dat het met ellende gepaard gaat.

Daarnaast denk ik dat de groep mensen die bewust zich hiervan af keren, ook kritischer zijn tov vlees, als ze het al eten.
Zelfs ben ik overwegend veganist, met reden.
Het vlees wat ik koop (niet iedereen in mijn gezin eet geen vlees) kies ik bewust. Ik weet waar het vandaan komt. In dit geval per defintie ecologisch zweeds, omdat de regelgeving tov de dierhouderij hier veel strenger is. Daarom is zweeds vlees hier in zweden per definitie duurder dan het buitenlands vlees dat je hier kunt kopen.
Het is daarom gewoon een bewuste keuze
(en ik gooi in een eenpansgerecht niet zelden gewoon vegetarisch vleesvervanger en nog nooit opmerkingen over gehad -blijkbaar merkt niemand het-. Met gasten, die toevallig op dierendag kwamen, heb ik een overwegend veganische maaltijd gemaakt (zat een klein beetje kaas in) zonder het te noemen. Iedereen heeft gesmuld, niemand heeft gemerkt dat er helemaal geen vlees in zat en alleen havermelk was gebruikt... zelfs niet de zeer fervente vleeseters 8-) )

Bovendien is de intensieve veehouderij rampzalig voor het milieu. Ook iets om bij stil te staan.

Ik blijf dus bij mijn standpunt. Het zijn wij als consumenten die bepalend zijn voor alles wat er gebeurd en dus ook verantwoordelijk voor dierenlees.

FNews
Berichten: 2721
Geregistreerd: 10-06-11

Re: Zijn Uggs zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 10:56

Uggs zijn zielig?
En je leren schoenen, zadel, hoofdstel, rijlaarzen etc. dan?

Als iemand Uggs wil dragen moet die persoon dat maar doen. Dat is toch iedere zn eigen keuze?

Marjo

Berichten: 37355
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Zijn Uggs zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:00

Bont overbodig? Ga jij maar eens naar Alaska of een ander enorm koud land. Dan ben je érg blij met een goede bontjas hoor ;)

hannahaapje

Berichten: 2004
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Prov Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:25

FNews schreef:
Uggs zijn zielig?
En je leren schoenen, zadel, hoofdstel, rijlaarzen etc. dan?

Als iemand Uggs wil dragen moet die persoon dat maar doen. Dat is toch iedere zn eigen keuze?


Deze vragen zijn allang uitgebreid geantwoord. En wil je werkelijk de mening van een veganist over haar zadel horen? Of wil je voor jezelf rechtvaardigen dat je vormeloze schoenen aan hebt waar dieren een vreselijk leven voor hebben gehad en gruwelijk voor zijn gestorven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:39

Marjoow schreef:
Bont overbodig? Ga jij maar eens naar Alaska of een ander enorm koud land. Dan ben je érg blij met een goede bontjas hoor ;)

Daar zijn tegenwoordig prima vegan alternatieven voor, en dan nog: is het eerlijk om zo'n 20 vossen anaal te elektrocuteren alleen omdat je het koud hebt? Terwijl er ook alternatieven zijn zonder dierenmishandeling?

Marjo

Berichten: 37355
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:47

Yamcha schreef:
Marjoow schreef:
Bont overbodig? Ga jij maar eens naar Alaska of een ander enorm koud land. Dan ben je érg blij met een goede bontjas hoor ;)

Daar zijn tegenwoordig prima vegan alternatieven voor, en dan nog: is het eerlijk om zo'n 20 vossen anaal te elektrocuteren alleen omdat je het koud hebt? Terwijl er ook alternatieven zijn zonder dierenmishandeling?

Kunnen we het allemaal eens niet zo enorm zwart wit zien?

Bont moet gewoon kunnen, mits de dieren een waardig einde/ bestaan hebben. Dus nee rectaal elektrocuteren? Lijkt me niet prettig. Maar volgens mij worden veel beesten ook gewoon vergast? ;)

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Zijn Uggs zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:39

Majoow.In de koude delen van het land gebruiken ze ter bescherming de vacht van het dier, waarvan ze ook het vlees eten en ieder onderdeel gebruiken. Ooit in lapland geweest en je in de cultuur aldaar verdiept? De rendieren leven in vrijheid, totdat ze naar de slacht gaan (vroeger werd alleen het dier geslacht dat op dat moment werd gegeten, maar tegenwoordig worden ze bij elkaar gedreven, uitgesorteerd en naar de slacht gebracht) Ieder deel van het rendier wordt gebruikt. Dat is iets dat al op het internaat voor saamse kinderen wordt geleerd, net als respect voor de natuur. (de samen zijn nog steeds in de zomer nomaden) Het vel van het rendier wordt idd gebruikt om jezelf tegen koude te beschermen.
Ik ken niet alle culturen, maar wel een paar en dat komt steeds op hetzelfde neer,.
De westerling heeft niets te maken met extreme kou en ook hier in zweden trek ik het uitstekend zonder bontjas, zelfs tijdens een vakantie in lapland, winterse markt, met extreme temp van -42.
Het fokken van dieren voor bont is dus inderdaad overbodig en wordt puur gedaan omdat vrouwen ene bontjas willen (status?)

fnews, je komt met een al tig keer genoemd nonargument dat iedere keer goed onderbouwd werd weerlegd. Even teruglezen dus (als het je werkelijk interesseert)''

Anoniem

Re: Zijn Uggs zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 17:12

Ik denk dat er vanuit het oogpunt van het slachtoffer niet heel veel grijstinten zijn ook eigenlijk.

Marjo

Berichten: 37355
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Zijn Uggs zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 17:17

Bont word altijd maar aan slecht & verkeerd gekoppeld. Bont is in mijn ogen prima, mits de beesten een waardig bestaan en einde hebben.

Is in mijn ogen hetzelfde als alle andere productiedieren ;)

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 17:25

Marjoow schreef:
Bont word altijd maar aan slecht & verkeerd gekoppeld. Bont is in mijn ogen prima, mits de beesten een waardig bestaan en einde hebben.

Is in mijn ogen hetzelfde als alle andere productiedieren ;)


Dat geldt voor mij hetzelfde. Maar hoe kies je het uit dan? Hoe weet je nou welk bont wel van een dier afkomt dat een goed leven en einde heeft gehad? Ik zie het ook gewoon niet zo rooskleurig in, want als mensen geld willen verdienen, willen ze zoveel mogelijk verdienen en dat gaat dan altijd ten koste van de dieren. Vandaar ook de bio-industrie die zo gangbaar is en het biologische dat meer alternatief is.

Heb je zoiets ook van bont? Nog nooit tegengekomen eigenlijk. En als dat er niet is dan kan je er vanuit gaan dat ze geen waardig leven en einde hebben gehad. Er zijn geen standaarden en waarom zouden ze dan ook zoiets doen als ze er geen stempel als 'biologisch' oid op krijgen? Ze verdienen dan immers minder (snel) geld, voor niets.

Marjo

Berichten: 37355
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 17:31

Geryon schreef:
Marjoow schreef:
Bont word altijd maar aan slecht & verkeerd gekoppeld. Bont is in mijn ogen prima, mits de beesten een waardig bestaan en einde hebben.

Is in mijn ogen hetzelfde als alle andere productiedieren ;)


Dat geldt voor mij hetzelfde. Maar hoe kies je het uit dan? Hoe weet je nou welk bont wel van een dier afkomt dat een goed leven en einde heeft gehad? Ik zie het ook gewoon niet zo rooskleurig in, want als mensen geld willen verdienen, willen ze zoveel mogelijk verdienen en dat gaat dan altijd ten koste van de dieren. Vandaar ook de bio-industrie die zo gangbaar is en het biologische dat meer alternatief is.

Heb je zoiets ook van bont? Nog nooit tegengekomen eigenlijk. En als dat er niet is dan kan je er vanuit gaan dat ze geen waardig leven en einde hebben gehad. Er zijn geen standaarden en waarom zouden ze dan ook zoiets doen als ze er geen stempel als 'biologisch' oid op krijgen? Ze verdienen dan immers minder (snel) geld, voor niets.


Bont is in de meeste ogen al slecht. Ik heb geen behoefte aan bont, vind het zelfs spuuglelijk zo'n bontkraag...
Maar als er mensen heel blij een jas laten zien die enorm goedkoop was met een echte bontkraag? nee dan spoor ik niet aan om dat te kopen ;)

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:41

Marjoow schreef:
Bont word altijd maar aan slecht & verkeerd gekoppeld. Bont is in mijn ogen prima, mits de beesten een waardig bestaan en einde hebben.

Is in mijn ogen hetzelfde als alle andere productiedieren ;)


Dieren die voor bont worden gehouden, hebben per definitie geen prima leven, net zo min als de dieren uit de bio-industrie. De reden noemde ik eerder: het is niet rendabel.

In mijn ogen is bont niet prima, omdat dieren die alleen voor bont om zeep worden geholpen het slachtoffer zijn van een modeverschijnsel en alleen om die reden worden gehouden/om zeep geholpen en omdat juist dit soort artikelen al gemakkelijk een modeverschijnsel tot en met een hype worden en daardoor de producenten worden aangespoord om zo snel mogelijk zo veel mogelijk te produceren; ook andere partijen dan de gemiddelde nertsenhouder er een slaatje uit zal willen slaan, zoals bepaalde chinezen dat nu met de uggs doen.
En dat gaat per definitie gepaard met dierenleed.