Nieuws volgen... Ja of nee...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Volg jij het nieuws?

Ja
103 (55%)
Nee
82 (44%)

Totaal aantal stemmen: 185

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:10

Ik had het idee dat je met een andere post wat anders insinueerde. Maar daar zijn we het dan over eens. Ik volg het namelijk alleen in grote lijnen juist om de ellendigheid.

Ik vrees overigens juist dat dat gebeurt op het moment dat ze alle beelden steeds heftiger maken. Een aantal jaren geleden werden er zelden bij bijv. grote geweldplegingen delen van lijken ed. laten zien, als het al gebeurde werd er gewaarschuwt. Nu is dat niet meer aan de orde, het wordt zonder waarschuwing vooraf getoond.

vuurneon

Re: Nieuws volgen... Ja of nee...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:14

Daarom lees ik liever de krant, veel tekst en minder foto's. Kan van 1 foto makkelijker wegkijken dan van beelden van ellende...

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:14

Ik kijk al jaren niet tot nauwelijks het nieuws op tv. Ik lees truttig DvhN waarin vooral heel veel streeknieuws staat en het hele grote nieuws. Ook veel opmerkelijke nieuwtjes die erg leuk zijn om te lezen.
Krijg wel bijna elke dag het nieuws mee op de radio maar als ik een paar dagen niet in de auto stap hoor ik dit ook niet.
Ik ben genoeg op de hoogte om in hele grote lijnen te weten wat er speelt maar zet dat snel opzij. Het is zo ver van mijn bed geworden. Ik mis het niet om minder dan gemiddeld op de hoogte te zijn van het nieuws.
En wat echt belangrijk/groot is hoor ik wel van anderen :Y) Dan maak ik zelf een afweging of ik daar meer over wil weten.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:16

Ik volg het nieuws niet. Soms hoor ik wat op de radio en dat is tot daaraan toe, maar beelden van de NOS hoef ik vaak niet te zien. Soms heb ik het idee dat ze bepaalde beelden uitzenden om te shockeren. Niet alles hoeft zomaar in een nieuwsprogramma te zien te zijn. Ik kan er niet tegen iig.

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:27

Ik volg het nieuws, puur om te weten wat er speelt. Op vakanties doe ik dat niet. Ook zet ik zoveel mogelijk social media aan de kant dan, heerlijk! :D Eventjes niet bezig hoeven zijn met alle anderen. Ook een tijdje Facebook-loos geweest, super goed bevallen! :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 22:20

Air schreef:
Ik had het idee dat je met een andere post wat anders insinueerde. Maar daar zijn we het dan over eens. Ik volg het namelijk alleen in grote lijnen juist om de ellendigheid.

Ik vrees overigens juist dat dat gebeurt op het moment dat ze alle beelden steeds heftiger maken. Een aantal jaren geleden werden er zelden bij bijv. grote geweldplegingen delen van lijken ed. laten zien, als het al gebeurde werd er gewaarschuwt. Nu is dat niet meer aan de orde, het wordt zonder waarschuwing vooraf getoond.

De maatschappij verhardt in een abnormaal tempo :). Niet alleen qua beelden die we zien, maar ook wat het met ons doet, heb ik het idee. Zo kijk ik al helemaal niet meer raar op van een kapot geschoten lichaam (nu ben ik wel een slecht referentiekader, maar ik ben niet de enige die niet meer opkijkt van dat soort foto's) en bekijk ik rustig alles en slik ik net zo makkelijk m'n slok water weg.

Zoals ik al eerder zei, constante negativiteit stompt mensen enorm af. Er wordt zoveel over haat en nijd bericht, dat je je af gaat vragen of er überhaupt nog wel goeds is in de wereld, medegedeeld wordt het immers niet. Enkel negativiteit, waarom zouden we ons dan nog druk maken? Als je in een les enkel negatieve feedback krijgt, ben je er ook snel klaar mee. Waarom zou dat met het nieuws anders zijn. En volgens mij is het dat ook niet.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 22:36

Maar nieuws is toch niet alleen moord en doodslag?
Ik volg ook nieuws op het gebied van ontwikkelingen in de gezondheidszorg/arbeidsmarkt/woningmarkt/defensie/werkgelegenheid omdat dit invloed kan hebben op mijn toekomst of toekomst van mijn familieleden. Sommige zaken zijn werkgerelateerd, zoals bijv. gezondheidszorg of ontwikkelingen op de arbeidsmarkt/werkgelegenheid/belastingmaatregelen. Soms op persoonlijke vlak.
Ik probeer nieuws via verschillende media te volgen, omdat sommige meningen gekleurd zijn door politieke voorkeuren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 22:39

Waar zeg ik dat nieuws alleen maar moord en doodslag is dan? Ik heb het over negatief nieuws. Neem bijvoorbeeld de bezuinigingen die het kabinet wil doorvoeren in de Wajong en WIA, een erg negatief bericht. En haat en nijd staat niet gelijk aan moord en doodslag, hé :D.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 22:48

_San87_ schreef:
Waar zeg ik dat nieuws alleen maar moord en doodslag is dan? Ik heb het over negatief nieuws. Neem bijvoorbeeld de bezuinigingen die het kabinet wil doorvoeren in de Wajong en WIA, een erg negatief bericht. En haat en nijd staat niet gelijk aan moord en doodslag, hé :D.

Mijn bericht was niet persoonlijk aan jou gericht, maar in het algemeen. Al werd er de laatste berichten gesproken over dat het nieuws verhard en dat men tegenwoordig meer doden enz. ziet in het nieuws.
Door bezuinigingen van het kabinet zijn er altijd slachtoffers/benadeelden; het nieuws volgen kan je beter voorbereiden op bepaalde beslissingen/keuzes die je moet of wil gaan nemen.

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 00:02

Ik moet het nieuws wel volgen, gezien mijn werk (docent geschiedenis & maatschappijleer). Afgezien van dat ben ik graag op de hoogte van wat er in de wereld gebeurd, leuke en minder leuke dingen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 13:41

Ik zie helemaal niet dat mensen afgestompt raken, integendeel... volgens mij is er juist steeds meer sprake van intolerantie ten opzichte van narigheid.

Volgens mij komt dat doordat de nare dingen des levens steeds makkelijker uit te schakelen zijn: het nieuws zet je uit als het je niet aan staat, als je een pijntje hebt ga je desnoods midden in de nacht naar een dokter die je een verdoving geeft, heb je hoofdpijn pak je een aspirientje, zie je geweld dan kijk je gewoon de andere kant op en is je huwelijk geen gepassioneerde verliefdheid meer dan ga je simpelweg scheiden.

Omdat alles zo aan onze behoeftes is aangepast is het vermogen om onvrede, pijn en andere schaduwkanten van het leven te accepteren kleiner dan het ooit is geweest. Als iets niet 'leuk' is doen we er gewoon niet aan, en het wordt steeds makkelijker om dan maar iets anders te gaan doen en niet naar de negatieve dingen te kijken. We zijn zo gewend aan controle dat we helemaal van slag raken door controleverlies.

Volgens mij is dat ook de reden dat mensen sneller overstuur zijn. Als ze dan onverhoopt wél pijn, angst of boosheid voelen weten ze niet hoe ze er mee om moeten gaan. Dat verklaart ook de agressie jegens hulpverlenend personeel, mensen hebben pijn terwijl ze geen pijn gewend zijn en dan slaan ze sneller door omdat ze EISEN van hun pijn te worden verlost.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 19:12

Ik snap eigenlijk niet wat er zo erg is om je voor bepaalde negatieve dingen uit te sluiten. Ik denk dat mensen zeker wel afgestompt worden tegenwoordig. In de tijd dat mijn ouders kind waren, was zelfmoord bijvoorbeeld heel wat. Als het in je stad gebeurde dan kende iedereen de naam van de persoon en hoe het gebeurd is. Mijn ouders hebben mij zelfs die drie grote zelfmoordverhalen en zelfs ik kan ze nu nog zo doorvertellen met dezelfde "sfeer". Dat had toen echt impact.
Heden ten dage? Een zelfmoord? Damn, nu komen we weer te laat op het werk door een vertraagde trein. Ik merk toch echt wel een zekere gelatenheid ten opzichte van negativiteit.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 13:16

Hmmm.... maakte net de grote fout door even de expositie van World Press Photo te gaan bekijken. Over ellende gesproken.... pppfffttt....

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 15:07

Gini schreef:
Ik snap eigenlijk niet wat er zo erg is om je voor bepaalde negatieve dingen uit te sluiten. Ik denk dat mensen zeker wel afgestompt worden tegenwoordig. In de tijd dat mijn ouders kind waren, was zelfmoord bijvoorbeeld heel wat. Als het in je stad gebeurde dan kende iedereen de naam van de persoon en hoe het gebeurd is. Mijn ouders hebben mij zelfs die drie grote zelfmoordverhalen en zelfs ik kan ze nu nog zo doorvertellen met dezelfde "sfeer". Dat had toen echt impact.
Heden ten dage? Een zelfmoord? Damn, nu komen we weer te laat op het werk door een vertraagde trein. Ik merk toch echt wel een zekere gelatenheid ten opzichte van negativiteit.

Het maakt ook nogal uit hoe direct je die zelfmoord meemaakt. Het lijkt mij nogal logisch dat een zelfmoord van een (in)directe kennis veel meer impact heeft dan de zelfmoord van iemand van wie je het verhaal niet kent maar die voor jou alleen een anonieme reden voor vertraging is.

Het is echt niet zo dat mensen nu allemaal hun schouders ophalen als hun eigen kennis of familielid zelfmoord pleegt.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 15:33

Dat heet toch juist 'afgestompt'? ;) Waarom zou iemand die je niet kent die voor de trein springt niet erg zijn?
Juist daar gaat het om, het gebeurt zo vaak dat mensen steeds minder geshockeerd zijn en eerder hun schouders ophalen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 15:57

Air schreef:
Dat heet toch juist 'afgestompt'? ;) Waarom zou iemand die je niet kent die voor de trein springt niet erg zijn?
Juist daar gaat het om, het gebeurt zo vaak dat mensen steeds minder geshockeerd zijn en eerder hun schouders ophalen.

Waarom zou het wel erg zijn? "vroegah" vonden mensen echt niet meer dingen erg hoor of erger. Juist de massahysterie over mensen die je níet kent is typerend voor de 21e eeuw aangezien het net lijkt alsóf je ze kent door de media.

Dehumanisatie van mensen die je niet kent is al zo oud als de mensheid en in zekere mate ook gezond. Het heeft geen enkel nut om je druk te maken over dingen waar je geen invloed op hebt en die ook in feite geen invloed hebben op jou.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 21:50

sallandval schreef:
Gini schreef:

Het maakt ook nogal uit hoe direct je die zelfmoord meemaakt. Het lijkt mij nogal logisch dat een zelfmoord van een (in)directe kennis veel meer impact heeft dan de zelfmoord van iemand van wie je het verhaal niet kent maar die voor jou alleen een anonieme reden voor vertraging is.

Het is echt niet zo dat mensen nu allemaal hun schouders ophalen als hun eigen kennis of familielid zelfmoord pleegt.

Het ging mij niet om kennissen of familieleden. Anonieme personen, in beide gevallen. Tot als het verhaal de ronde deed en dan kende iedereen de persoon. Nu niet, nu krijgt de persoon die voor de trein springt geen naam. Afgestompt. Het maakt niet meer uit. Er doen geen zelfmoordverhalen de ronde meer.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 21:57

Ik volg het nieuws wel. Ik wil wel graag op de hoogte blijven van wat er in de wereld speelt. Daarnaast heb ik ook een beroep waarbij het ik het nieuws, en dan vooral het financiële nieuws, wel moet volgen wil ik enigszins bij blijven.

Wel ben ik selectief in mijn nieuwsselectie. De zoveelste ontwikkeling in de Sylvie Soap kan me dus echt níet boeien. Maar de situatie in Syrië, of de verkiezing in Australië, dat vind ik wel essentieel en belangrijk nieuws ja.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 21:59

Berdien schreef:
De zoveelste ontwikkeling in de Sylvie Soap kan me dus echt níet boeien.

Ik moet zeggen dat ik dat ook niet echt onder nieuws schaar.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 22:01

Ik help er niemand mee om te weten welke rare en zieke dingen gebeuren, waar dan ook in de wereld, dus ik volg ook geen nieuws.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 22:02

Ik persoonlijk ook niet. Helaas denkt de algemene, laagdrempelige media daar anders over. Open een willekeurige, algemene nieuwssite en er wordt wel weer over geblaat.

Niet voor niets dat ik zelf een abonnement heb op de NRC, daarin is dat gelukkig geen nieuws ;)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 13:16

Gini schreef:
Het ging mij niet om kennissen of familieleden. Anonieme personen, in beide gevallen. Tot als het verhaal de ronde deed en dan kende iedereen de persoon. Nu niet, nu krijgt de persoon die voor de trein springt geen naam. Afgestompt. Het maakt niet meer uit. Er doen geen zelfmoordverhalen de ronde meer.

Flauwekul, ik kan je er zo wel meer dan drie vertellen van de afgelopen jaren. Van mensen die ik al dan niet niet persoonlijk kende, inclusief details die na de suicide aan het licht kwamen.

Elvis zong in 1969 al: "Take a look at you and me,/Are we too blind to see,/Do we simply turn our heads/And look the other way?". Het is echt lariekoek dat dat iets is van de afgelopen jaren. Neem nou slavernij, wereldoorlogen, massamoorden, ... wegkijken voor het leed van anderen is van alle tijden. Dat is ook precies wat hier aanbevolen wordt: zet gewoon de TV uit, dan heb je nergens last van. Overigens is het idee dat "vroeger alles beter was" ook van alle tijden.

Overigens is de massale verontwaardiging over dierenleed wel nieuw, en dan vooral in de landen waar dieren het veel beter hebben dan veel mensen in andere culturen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 13:25

Wauw, drie weliswaar, waarvan er dus nog bijzitten die je persoonlijk kende. Hoeveel zelfmoordgevallen zijn er de afgelopen jaren geweest. Ontelbaar. Nobody cares.
En natuurlijk wordt het hier weer zwart wit voorgesteld. Ofwel volg je al het nieuws en ben je van alles op de hoogte ofwel ben je en struisvogel die zich afsluit van alles wat er gebeurt. Waarom is het in discussie zo moeilijk om aan te nemen dat er ook een grijs gebied is. Dat er ook mensen zijn die wel deels het nieuws volgen en van de grote lijnen op de hoogte willen zijn, maar die inderdaad niet ieder verkrachtingsverhaal, niet iedere moord, niet ieder lijden willen zien.
Waarom zou ik mij daarom moeten schamen? Dat ik mij eens niet een dag slecht wil voelen omwille van alle miserie in de wereld? Ik wil niet wegkijken, maar ik wil mezelf ook niet onderdompelen in het verdriet en de leegte. Want dat is het enige wat lijden biedt.

BTW, ik had het eigenlijk niet over wegkijken, maar over afstomping. Ja, mensen zijn afgestompt. Een ramp moet al groots zijn voordat het ook nog maar iets losweekt. Kijk maar naar de tsunami. Alleen die ene grote wordt herinnerd. Dat er in die gebieden jaarlijks tientallen kleinere en grotere overstromingen zijn, dat deert niemand meer.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 13:46

Gini schreef:
Wauw, drie weliswaar, waarvan er dus nog bijzitten die je persoonlijk kende. Hoeveel zelfmoordgevallen zijn er de afgelopen jaren geweest. Ontelbaar. Nobody cares.
En natuurlijk wordt het hier weer zwart wit voorgesteld. Ofwel volg je al het nieuws en ben je van alles op de hoogte ofwel ben je en struisvogel die zich afsluit van alles wat er gebeurt. Waarom is het in discussie zo moeilijk om aan te nemen dat er ook een grijs gebied is. Dat er ook mensen zijn die wel deels het nieuws volgen en van de grote lijnen op de hoogte willen zijn, maar die inderdaad niet ieder verkrachtingsverhaal, niet iedere moord, niet ieder lijden willen zien.
Waarom zou ik mij daarom moeten schamen? Dat ik mij eens niet een dag slecht wil voelen omwille van alle miserie in de wereld? Ik wil niet wegkijken, maar ik wil mezelf ook niet onderdompelen in het verdriet en de leegte. Want dat is het enige wat lijden biedt.

BTW, ik had het eigenlijk niet over wegkijken, maar over afstomping. Ja, mensen zijn afgestompt. Een ramp moet al groots zijn voordat het ook nog maar iets losweekt. Kijk maar naar de tsunami. Alleen die ene grote wordt herinnerd. Dat er in die gebieden jaarlijks tientallen kleinere en grotere overstromingen zijn, dat deert niemand meer.

Helemaal mee eens Gini.

Ik lees de krant (op zaterdag) en ik zie nu.nl wel eens, maar ik zit niet standaard om 20.00 uur voor de TV om het nieuws te zien, en ik wil niet elke dag de krant lezen en de bijbehorende foto's zien. Ja, ik weet dat er gedoe is in Syrie, en ja ik weet ook waar dat over gaat. Maar nee, ik hoef niet te zien hoe de slachtoffers van de gifgasaanval erbij liggen.

En ik zal veel missen inderdaad, de kleinere dingen zullen totaal langs me heen gaan. Zo is het verhaal over de machete-aanval bijna langs me heen gegaan, als collega's het er niet over gehad hadden, dan had ik het niet geweten. Hád ik het maar niet geweten.
Net zoals met de handballers in Spanje die in stukjes waren begraven. Had ik ook niet hoeven te weten (helaas ook hier weer die collega's :Y) ).

Schaam ik me daarvoor? TOTAAL niet. Met mijn algemene ontwikkeling is niets mis, maar al die ellende... het hoeft voor mij gewoon niet.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 13:52

Gini schreef:

Dat het jou niet interesseert betekent niet dat het niemand interesseert he? In mijn vriendenkring heb ik inderdaad drie zelfmoorden meegemaakt (kennissen van vrienden; waarvan twee mannen van in de veertig en één meisje van 17 die voor een trein is gesprongen -geloof mij nou maar dat het hele dorp in rep en roer was, ook anno 2010-) de afgelopen vijf jaar en via mijn werk enkele tientallen mensen die ik dus niet kende. Je mag van mij best volhouden dat sinds jouw ouders jong waren alle mensen plotseling opgehouden zijn met zich interesseren voor het leed van een ander. Maar ik ben dus zo iemand die de schrijnende verhalen doorverteld (inclusief 'sfeerbeeld') en ik ben nog niemand tegen gekomen die daar zijn schouders over ophaalde. Een verhaal is echter iets heel anders dan een anonieme mededeling dat de trein verlaat is vanwege een persoon, dus die vergelijking gaat simpelweg niet op. Jij bent iets jonger dan ik, en je zult ook nog wel directe zelfmoordverhalen mee gaan maken. Let dan maar eens op hoe de reactie van mensen is als je het aan ze verteld.

Citaat:

Wat maakt dat je zo volhardt in het feit dat mensen nu ineens afgestompt zijn terwijl dat volgens jou eerder niet zo was? Hoe weet je dat het vroeger niet ook al zo was? Denk je echt dat Nederlanders in de 17e eeuw nachtenlang wakker lagen van al die gestorven slaven die door landgenoten werden verhandeld via Curacao? Of dat de Duitsers geen hap meer door hun keel konden krijgen vanwege de Jodenvervolging en massaslachting? Of dat Nederlanders (zoals jouw ouders) in de jaren '70 überhaupt nadachten bij de slachtingen door Nederlanders in Papua Nieuw Guinea?