Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Air schreef:Ik had het idee dat je met een andere post wat anders insinueerde. Maar daar zijn we het dan over eens. Ik volg het namelijk alleen in grote lijnen juist om de ellendigheid.
Ik vrees overigens juist dat dat gebeurt op het moment dat ze alle beelden steeds heftiger maken. Een aantal jaren geleden werden er zelden bij bijv. grote geweldplegingen delen van lijken ed. laten zien, als het al gebeurde werd er gewaarschuwt. Nu is dat niet meer aan de orde, het wordt zonder waarschuwing vooraf getoond.
_San87_ schreef:Waar zeg ik dat nieuws alleen maar moord en doodslag is dan? Ik heb het over negatief nieuws. Neem bijvoorbeeld de bezuinigingen die het kabinet wil doorvoeren in de Wajong en WIA, een erg negatief bericht. En haat en nijd staat niet gelijk aan moord en doodslag, hé.
Gini schreef:Ik snap eigenlijk niet wat er zo erg is om je voor bepaalde negatieve dingen uit te sluiten. Ik denk dat mensen zeker wel afgestompt worden tegenwoordig. In de tijd dat mijn ouders kind waren, was zelfmoord bijvoorbeeld heel wat. Als het in je stad gebeurde dan kende iedereen de naam van de persoon en hoe het gebeurd is. Mijn ouders hebben mij zelfs die drie grote zelfmoordverhalen en zelfs ik kan ze nu nog zo doorvertellen met dezelfde "sfeer". Dat had toen echt impact.
Heden ten dage? Een zelfmoord? Damn, nu komen we weer te laat op het werk door een vertraagde trein. Ik merk toch echt wel een zekere gelatenheid ten opzichte van negativiteit.
Air schreef:Dat heet toch juist 'afgestompt'?Waarom zou iemand die je niet kent die voor de trein springt niet erg zijn?
Juist daar gaat het om, het gebeurt zo vaak dat mensen steeds minder geshockeerd zijn en eerder hun schouders ophalen.
sallandval schreef:Gini schreef:Ik snap eigenlijk niet wat er zo erg is om je voor bepaalde negatieve dingen uit te sluiten. Ik denk dat mensen zeker wel afgestompt worden tegenwoordig. In de tijd dat mijn ouders kind waren, was zelfmoord bijvoorbeeld heel wat. Als het in je stad gebeurde dan kende iedereen de naam van de persoon en hoe het gebeurd is. Mijn ouders hebben mij zelfs die drie grote zelfmoordverhalen en zelfs ik kan ze nu nog zo doorvertellen met dezelfde "sfeer". Dat had toen echt impact.
Heden ten dage? Een zelfmoord? Damn, nu komen we weer te laat op het werk door een vertraagde trein. Ik merk toch echt wel een zekere gelatenheid ten opzichte van negativiteit.
Het maakt ook nogal uit hoe direct je die zelfmoord meemaakt. Het lijkt mij nogal logisch dat een zelfmoord van een (in)directe kennis veel meer impact heeft dan de zelfmoord van iemand van wie je het verhaal niet kent maar die voor jou alleen een anonieme reden voor vertraging is.
Het is echt niet zo dat mensen nu allemaal hun schouders ophalen als hun eigen kennis of familielid zelfmoord pleegt.
Gini schreef:Het ging mij niet om kennissen of familieleden. Anonieme personen, in beide gevallen. Tot als het verhaal de ronde deed en dan kende iedereen de persoon. Nu niet, nu krijgt de persoon die voor de trein springt geen naam. Afgestompt. Het maakt niet meer uit. Er doen geen zelfmoordverhalen de ronde meer.
Gini schreef:Wauw, drie weliswaar, waarvan er dus nog bijzitten die je persoonlijk kende. Hoeveel zelfmoordgevallen zijn er de afgelopen jaren geweest. Ontelbaar. Nobody cares.
En natuurlijk wordt het hier weer zwart wit voorgesteld. Ofwel volg je al het nieuws en ben je van alles op de hoogte ofwel ben je en struisvogel die zich afsluit van alles wat er gebeurt. Waarom is het in discussie zo moeilijk om aan te nemen dat er ook een grijs gebied is. Dat er ook mensen zijn die wel deels het nieuws volgen en van de grote lijnen op de hoogte willen zijn, maar die inderdaad niet ieder verkrachtingsverhaal, niet iedere moord, niet ieder lijden willen zien.
Waarom zou ik mij daarom moeten schamen? Dat ik mij eens niet een dag slecht wil voelen omwille van alle miserie in de wereld? Ik wil niet wegkijken, maar ik wil mezelf ook niet onderdompelen in het verdriet en de leegte. Want dat is het enige wat lijden biedt.
BTW, ik had het eigenlijk niet over wegkijken, maar over afstomping. Ja, mensen zijn afgestompt. Een ramp moet al groots zijn voordat het ook nog maar iets losweekt. Kijk maar naar de tsunami. Alleen die ene grote wordt herinnerd. Dat er in die gebieden jaarlijks tientallen kleinere en grotere overstromingen zijn, dat deert niemand meer.
Gini schreef:Wauw, drie weliswaar, waarvan er dus nog bijzitten die je persoonlijk kende. Hoeveel zelfmoordgevallen zijn er de afgelopen jaren geweest. Ontelbaar. Nobody cares.
Citaat:BTW, ik had het eigenlijk niet over wegkijken, maar over afstomping. Ja, mensen zijn afgestompt. Een ramp moet al groots zijn voordat het ook nog maar iets losweekt. Kijk maar naar de tsunami. Alleen die ene grote wordt herinnerd. Dat er in die gebieden jaarlijks tientallen kleinere en grotere overstromingen zijn, dat deert niemand meer.