'Ouderen geen recht op schone luier in zorg'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 13:04

Shadow0 schreef:
purny schreef:
Dat wil zeggen dat er audits worden gehouden, waarbij er op afspraak mensen komen kijken. Men zou eens onaangekondigd langs moeten gaan en dan de dingen horen en zien die spelen.

Dat zal ik ook nooit echt begrijpen - alleen vooraf aangekondigde afspraken. }:0

Nee, dat snap ik ook ooit. En dan willen ze drie dossiers zien die je dan zelf uit mag kiezen :+ dus weken van tevoren krijg je dan al een mail wie er uitgekozen zijn en dat iedereen dat dossier perfect op orde moet maken :D maar dat heeft te maken met privacy, je mag niet zomaar mensen in een dossier laten kijken, daar moet je eerst toestemming vn de client voor hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 22:03

Oh nee wij krijgen onaangekondige en anonieme audits over de vloer die dan even gaan zeggen dat de wachtrijen te lang zijn, dat het te traag gaat en dat we tegelijk niet genoeg controleren ivm privacy. Ja hoor eens, als ik bij elke patiënt 10 vragen moet stellen ter controle of zijn dossier nog in orde is, dan is het toch normaal dat het wat langer duurt dan wanneer ik maar 3 dingen moet vragen? En als de directie geen nieuw personeel wil aanwerven, dan kunnen we inderdaad ook geen extra loketten openen. De middagploeg start normaal om 11u30. Meeste collega's komen met openbaar vervoer en zijn vaak rond 11u al in de dienst, maar zitten nog even in het bureautje achteraan. Daar is de directie deze week over gevallen, ze vond dat we maar gelijk moeten beginnen dan.
Maar het mag niet meetellen als overuren én het valt ook niet onder verzekerde werktijd. Sorry hoor, maar ik ga geen gratis overuren draaien op eigen risico.

purny

Re: 'Ouderen geen recht op schone luier in zorg'

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 22:09

Van mij werd ook verwacht dat ik een kwartier van te voren aanwezig ben op de afdeling. 5 minuten vind ik prima maar ik ga niet een kwartier van te voren zitten. En er word verwacht dat ik ook wel eens als het moet langer door moet werken omdat iets niet af is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 22:50

Dat je vroeger komt vinden we helemaal niet erg en langer blijven op zich is ook geen probleem, maar hier is het tekort aan personeel echt chronisch. We willen wel extra bijspringen, maar door personeelstekort kunnen we die overuren nadien dan ook niet opnemen en laten uitbetalen... dan ben je de helft ervan kwijt aan belastingen, dus dat loont amper.
En tevens wil de directie dat we dat dagelijks doen op vrijwillige basis. Sorry, ik ga niet 5x/week 30min overuren of meer draaien zonder er ook maar iets voor terug te krijgen omdat ze niemand willen aanwerven...

SilverStorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 20:34

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 22:22

SilverStorm schreef:
En dan vandaag dat misselijkmakende stukje...

Geert kaart aan dat hij het niet vindt kunnen dat er weer een schep geld naar ontwikkelingshulp gaat terwijl er tegelijkertijd flink bezuinigd wordt op de ouderen/verzorgingshuizen.. en hij wordt gewoon uitgelachen! Ik kon die Rutte wel wat aandoen zoals hij daar stond te honen.... waar gaat dit heen?

http://www.telegraaf.nl/tv/nieuws/binnenland/21923324/__Rutte_houdt_Wilders_lachspiegel_voor__.html

bron telegraaf

Wat een zak, meer heb ik er niet op te zeggen :n
Er zal zeker logica achter zitten, maar nog, dit kun je niet maken :=

conejo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 06:27

Het is toch te belachelijk voor woorden, hij staat echt te lachen. verschrikkelijk :\

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 15:51

Ik werk sinds deze week in een verzorgingshuis en ik vind het een schande dat dit soort huizen noodgedwongen de deuren moeten sluiten. Verpleeghuiszorg is lopende band en fabriekswerk, rennen rennen rennen zolang het maar kan. In de zorginstellingen heb je 's middags even tijd voor de mensen om een praatje te maken en ervoor te zorgen dat ze niet vereenzamen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 18:07

Ik werk in een verpleeghuis en vooral 's avonds voelt het inderdaad als lopende band werk.
Dan ben je met z'n 3en op 30 bewoners die allemaal naar bed moeten.
En ondertussen ook nog eten en drinken moeten.
Soms kleed de ene collega vast een bewoner uit van boven, en dan komen later 2 anderen die de bewoner op bed leggen.
Je bent inderdaad de hele avond aan het rennen om iedereen op bed te krijgen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 18:16

Maar ook wanneer de bewoner kwam te overlijden stond er bij wijze van spreke een week later alweer iemand klaar voor opname. Kamer leeg, alsof deze mensen er nooit geweest waren... Vooral dat zat me niet lekker. Nu heb ik het naar mijn zin op de somatiek.

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 18:18

Zodra een bewoner overlijd mag de kamer ,vanaf de dag van overlijden, 13 dagen nog door de familie etc gebruikt worden.
Dat dit vaak anders gaat is een feit.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 18:26

purny schreef:
Maar ook wanneer de bewoner kwam te overlijden stond er bij wijze van spreke een week later alweer iemand klaar voor opname. Kamer leeg, alsof deze mensen er nooit geweest waren... Vooral dat zat me niet lekker. Nu heb ik het naar mijn zin op de somatiek.

Een week... Bij ons al de volgende dag vaak...

viphorse schreef:
Zodra een bewoner overlijd mag de kamer ,vanaf de dag van overlijden, 13 dagen nog door de familie etc gebruikt worden.
Dat dit vaak anders gaat is een feit.

Waar komt dit vandaan? Dit is volgens mij niet waar.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 18:29

Laatst bijgewerkt door Shadow0 op 05-10-13 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 18:30

Bij ons dus wel.
De kamer is vaak sneller leeg gehaald en dus weer gevuld maar vaak zitten wij wel tegen een week tot 10 dagen aan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 18:41

Shadow0 schreef:
Dat was vorige week in Kassa inderdaad, dat tehuizen daar nog wel eens te weinig of verkeerde voorlichting over gaven. (Hoewel dat volgens de voorzitter van die club geen structureel probleem was, welnee...)
http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/f ... n/speel/1/

Alleen dacht ik dat daar 7 dagen werd genoemd (geen zin om de aflevering terug te kijken.)

1 dag is in elk geval zeker tegen de regels!

Edit: zie ook http://www.volkskrant.nl/vk/nl/5270/Zor ... oden.dhtml

7 dagen klopt idd ;) er wordt nog 7 dagen doorbetaald na een overlijden. Persoonlijk vind ik dat echt geldverspilling en kan hier prima op bezuinigd worden :o

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 18:55

Ik niet. Een beetje waardigheid in het afscheid kan geen kwaad, waarom zou de familie niet even de tijd krijgen om de zaken behoorlijk te regelen? Lijkt mij heel menselijk. En die paar dagen gaan de wereld de kop ook niet kosten. Echt niet.

Ik vind het vooral kwalijk dat tehuizen over de rug daarvan extra geld proberen te cashen. Want je gaat mij niet vertellen dat die tehuizen de overbodige dagen niet declareren.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 18:58

Shadow0 schreef:
Ik niet. Een beetje waardigheid in het afscheid kan geen kwaad, waarom zou de familie niet even de tijd krijgen om de zaken behoorlijk te regelen? Lijkt mij heel menselijk. En die paar dagen gaan de wereld de kop ook niet kosten. Echt niet.

Ik vind het vooral kwalijk dat tehuizen over de rug daarvan extra geld proberen te cashen. Want je gaat mij niet vertellen dat die tehuizen de overbodige dagen niet declareren.

Dat kan niet, je kan niet meer plekken cashen dan dat je beschikbaar hebt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 18:59

In al die jaren, heb ik nog niet meegemaakt dat een familie er een probleem mee had om de kamer binnen een bepaalde tijd te ontruimen (of andere bij betalen als ze het wel langer willen aanhouden). Dus die 7 dagen is wel mooi, meestal is het zelfs al ruim voor de uitvaart leeg (uitzondering als diegene opgebaard ligt op de kamer, maar dat komt ook steeds minder vaak voor).
Wachtlijsten zijn er toch niet, dus wat dat betreft... Wij zijn wel soepel; als er nog een kamer leeg staat en er geen potentiële cliënt te bekennen is, dan mag de familie kosteloos langer de kamer gebruiken om het in alle rust leeg te halen. Maar dat is nog niet nodig geweest.

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 19:02

vuurneon schreef:
In al die jaren, heb ik nog niet meegemaakt dat een familie er een probleem mee had om de kamer binnen een bepaalde tijd te ontruimen (of andere bij betalen als ze het wel langer willen aanhouden). Dus die 7 dagen is wel mooi, meestal is het zelfs al ruim voor de uitvaart leeg (uitzondering als diegene opgebaard ligt op de kamer, maar dat komt ook steeds minder vaak voor).

En dat heb ik dus nog nooit meegemaakt :+
Bij ons worden kamers vaak leeg gehaald na begrafenis of crematie ook al liggen ze elders opgebaard.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 19:05

Bij ons ook wel :j maar 9/10 keer is de kamer al leeg. Maar ja, vaak heb je binnen een dag wel zo'n kleine kamer leeg. Kringloop neemt ook vaak wat mee. De waardevolle spullen zijn vaak al voor de verhuizing verdeelt onder de kinderen omdat er geen plek voor was in de kamer.

Grens van 7 dagen vind ik ook mooi, kunnen ze zelf nog kiezen; voor of na de uitvaart leegruimen. Of het laten doen door de instelling, want ook dat kan. Betalen ze wel voor natuurlijk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 19:18

verootjoo schreef:
Dat kan niet, je kan niet meer plekken cashen dan dat je beschikbaar hebt.

In dat geval is er ook niets te besparen :)

Mijn informatie is overigens anders, al moet ik toegeven dat dat informatie van enkele jaren terug is, en er dus recent wijzigingen geweest kunnen zijn.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 19:42

Hier hangt het er vanaf of de bewoner wordt opgebaard na overlijden op de eigen kamer.
Als de bewoner elders wordt opgebaard, is de kamer sneller leeg en dus ook sneller een nieuwe bewoner.
Dan meestal na zo'n 5 a 6 dagen.