Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Shadow0 schreef:Het is ook niet waar... tenslotte is er best wel werk te vinden, alleen het geld ervoor ontvangen is een probleem. Voor kauwgumkrabben wordt bv tegenwoordig niet meer betaald, daar heeft men nu gratis krachten voor. Ook als glazenwassershulpje kun je mooi vergeten dat je loon ontvangt. Dat is juist in een notendop het probleem: werk genoeg maar niemand die er iets voor over heeft.
De overige ideeen klinken leuk maar zijn voor het overgrote deel zwart en daar kun je dus flink mee in de problemen komen. Want wat als je zwart werkt en je breekt een been? Dan heb je niks. En dan bedoel ik niks als in 0 euro: geen eten en direct financiele problemen omdat je je huur niet kunt betalen. Geen ziekengeld want je hebt geen behoorlijk contract, geen uitkering want je werkte zwart. En met een beetje mazzel krijg je ook nog gezeur met de belastingdienst. Doe je het naast je uitkering dan krijg je helemaal gezeur want dan sta je binnen no-time als fraudeur bekend. Kortom: HEEL voorzichtig mee zijn. Een slechter advies kan ik me zo gauw even niet voorstellen...
Ceriadwen schreef:Dit is nou het typische denken in onmogelijkheden, kan niet, wil niet, onmogelijk. Niks is onmogelijk en op elke vraag is een antwoord. Ons sociale vangnet heeft de creativiteit van mensen om verantwoordelijkheid te nemen over eigen leven behoorlijk ingedamt blijkt uit jouw antwoord Shadow
russel schreef:Maar wat is dan rechtvaardig? Thuis zitten voor 600 euro? Dat wil ik ook wel.
Citaat:Erg kort door de bocht, maar luilekerland wat Nederland 30 jaar lang is geweest, is niet meer.
Nog 20 jaar en de bijstand kent geen subsidies meer, dan is arm en armoede zoals in andere landen en werken met bijna armoe of zakken vullen, zoals het voor de 2e WO was......
Shadow0 schreef:russel schreef:Maar wat is dan rechtvaardig? Thuis zitten voor 600 euro? Dat wil ik ook wel.
Dan doe je dat toch, als je denkt dat dat leuk is?Citaat:Erg kort door de bocht, maar luilekerland wat Nederland 30 jaar lang is geweest, is niet meer.
Nog 20 jaar en de bijstand kent geen subsidies meer, dan is arm en armoede zoals in andere landen en werken met bijna armoe of zakken vullen, zoals het voor de 2e WO was......
We zouden dat ook kunnen proberen te veranderen. En niet door de banken uit de wind te houden (en de mensen die op hoog niveau hebben gegokt en verloren met andermans of niet-bestaand geld) en andere mensen om die problemen op te lossen tegen beneden minimumloon te werk te stellen.
russel schreef:Wie praat over leuk? Overigens is het leuk hoor om voor 600 thuis te mogen zitten....ik teken er voor, zat te doen hier! Maar moet er helaas ook op uit voor een stuk minder euries...
Ceriadwen schreef:Ik zal nooit in de bijstand komen. WW is heel wat anders dan bijstand. Al moet ik kauwgompjes van de stoep schrapen, maar ik zal altijd mijn eigen broek ophouden. TS en haar man hadden samen een werkweek van 30 uur werkten beide 15 uur per week (dat is voor sommige mensen 1 werkdag, voor fulltime werkende is dat 2 dagen werk). Als beiden 5 uur per week, wat mij betreft, stallen hadden gaan uitmesten hadden ze tezamen een fulltime baan waar ze hun inkomen mee hadden kunnen hebben. Als beide 25 uur per week hadden gewerkt, desnoods als poetsvrouw, babysitter of klusjesman, dan hadden ze een meer dan fulltime baan, met bijbehorende inkomen tezamen. Maar nog steeds slechts een 25 urige werkweek, waar menigeen jalours op zou zijn.
In plaats van desnoods voor een paar uur als glazenwassershulpje in de week erbij te gaan werken koos TS voor de bijstand, en komt er nu achter dat ook aan dat "gratis" geld voorwaarden zitten.
OsMo schreef:Ceriadwen dus als ik het goed begrijp vind jij dat de situatie waarin ik mij bevind mijn eigen schuld is? aan mijn keuze hangen consequenties toch? en die moet ik maar voor lief nemen want ik heb er zelf voor gekozen.
Ja hoor ik dacht ik ga gewoon mijn paard verkopen kan ik lekker minder werken.
Nou echt wat een gedachte.......
Citaat:Wat moet ik dan, de grenzen die mijn lichaam aangeeft negeren? gewoon door gaan met het risico helemaal niks meer te kunnen?
Wat heeft de maatschappij daar aan? En daarbij ik werk tenminste! en over mijn loon wordt gewoon belasting ingetrokken!.
Citaat:Maar goed jij zal nooit afhankelijk worden van de maatschappij daar zorg jij wel voor natuurlijk maar je voorkomt niet dat je ouder gaat worden en ja dan ben ook jij afhankelijk van de maatschappij.
En die maatschappij moet dan ook voor jou belasting betalen, ben jij dan ook een profiteur?
Citaat:Wij hebben ook altijd geroepen nooit ons hand op te gaan houden bij de bijstand, mijn maag draaide al om bij het idee.
Maar toch is het zo gekomen.
Toen mijn man er uitgewerkt werd bij de zorginstelling na 10 jaar heeft hij 2 maand ter vergeefs gesolliciteerd en toen heeft hij besloten die taxipas te gaan halen.
En hij is daarop gelijk aan het werk gegaan als nachtchauffeur.
Citaat:Ik moest na het aflopen van mijn contract bij de wasserij (3 jaar gewerkt) eerst lichamelijk weer herstellen voor zo goed dat mogelijk bleek.
Maar na drie maand ben ik gelijk gaan werken als schoonmaakster, eerst bij opleidingsinstituut en nu alweer ander half jaar in een kantorenpand.
Mijn man had tijdens zijn 10 maanden WW dus werk als taxichauffeur, hij kreeg steeds meer uren en werd steeds vaker gevraagd.
Het is niet zo dat we niks hebben ondernomen en gewoon lekker ons handje hebben opgehouden.
Grote_Beer schreef:Ceriadwen schreef:Ik zal nooit in de bijstand komen. WW is heel wat anders dan bijstand. Al moet ik kauwgompjes van de stoep schrapen, maar ik zal altijd mijn eigen broek ophouden. TS en haar man hadden samen een werkweek van 30 uur werkten beide 15 uur per week (dat is voor sommige mensen 1 werkdag, voor fulltime werkende is dat 2 dagen werk). Als beiden 5 uur per week, wat mij betreft, stallen hadden gaan uitmesten hadden ze tezamen een fulltime baan waar ze hun inkomen mee hadden kunnen hebben. Als beide 25 uur per week hadden gewerkt, desnoods als poetsvrouw, babysitter of klusjesman, dan hadden ze een meer dan fulltime baan, met bijbehorende inkomen tezamen. Maar nog steeds slechts een 25 urige werkweek, waar menigeen jalours op zou zijn.
In plaats van desnoods voor een paar uur als glazenwassershulpje in de week erbij te gaan werken koos TS voor de bijstand, en komt er nu achter dat ook aan dat "gratis" geld voorwaarden zitten.
Dit is een uitspraak waar mijn haren echt recht van overeind gaan staan. 3 jaar geleden kwam ik door een rottige samenloop van omstandigheden in de bijstand terecht. Ondanks mijn hogere opleiding en grote inzet om zelf mijn eigen broek op te houden. Zoals jij dat brengt zou dat dus mijn eigen schuld zijn geweest.
Je kunt heel leuk bedenken dat je, mocht je zonder werk komen te zitten, dan wel even stallen zal gaan uitmesten, kauwgompjes van de stoep gaat schrapen of glazenwassershulpje zal worden, maar is het ooit bij je opgekomen dat iedereen, dus ook jij, in zijn leven ooit te maken kan krijgen met gezondheidsproblemen die dit domweg onmogelijk maken?
Ik had destijds dolgraag alles aangepakt om niet afhankelijk te hoeven zijn van een uitkering. Maar stallen uitmesten wordt toch wat lastig als je net een chemokuur hebt gehad.
Ik hoop niet voor je dat je ooit in een dergelijke situatie terecht zal komen, maar het zou geen kwaad kunnen als je zou proberen om je een beetje in te leven in de situatie waarin anderen zitten, in plaats van uit te gaan van jouw situatie zoals die nu is. Ook die kan namelijk zomaar ineens veranderen zonder dat je daar zelf iets aan kunt doen.
TS geeft aan gezondheidsproblemen te hebben. Hoe kun jij beoordelen of zij in staat zou zijn om extra uren aan de slag te gaan als glazenwassershulpje? Jij betrekt haar keuzes kennelijk op jouw mogelijkheden, maar hoe reëel is dat?
Sizzle schreef:Hoe het erger kan?
Denk Amerika?
Mensen die met hun kinderen in een auto wonen omdat ze het huis niet meer kunnen betalen bijv?
Armoede geeft bovendien agressie.
Boven een bepaalde armoedegrens ontstaat de kans op burgeropstand of nog later burgeroorlog.
Denk ook even aan de rellen in Frankrijk. Wil jij dat voor je voordeur?
Dagmar80 schreef:Pfff, inderdaad met stijgende verbazing de reacties lezen is ook wat ik doe... Ik snap het probleem van TS helemaal en vind dat Randalinpony goed verwoord wat voor praktijken er helaas gaande zijn.
Mensen ontslaan en ze dan vervolgens met behoud van uitkering aan het werk zetten, ik ken er veel voorbeelden van. Een straatveger die ontslagen werd, buiten zijn schuld om, en nu aan de slag 'mag' als straatveger, om 'werkervaring' op te doen, maar nu voor veel minder geld, want met behoud van uitkering... Waar zijn we mee bezig in Nederland?
Grote Beer, inderdaad, mijn haren springen er ook van overeind... Alles is helaas niet zo makkelijk als Ceriadwen denkt... Ook een geval van geen ervaring mee en het verhaal niet helemaal begrijpen denk ik.
Hoop voor TS dat een en ander op termijn makkelijker gaat worden, van deze situatie wordt je niet blij natuurlijk.