Kinderen worden betutteld ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 13:48

Kinderen van nu vind ik wel verwend.
Voor veel ouders zijn hun kinderen hun afgodjes, die het aan niks mag ontbreken.

Dat is het verschil met vroeger.
Toen hielden de ouders ook veel van hun kinderen, maar het was gewoon niet mogelijk dat het kind het middelpunt vah het bestaan was. (en dat het kind dat ook wist.)
Kinderen moesten meehelpen, moesten vaak al vroeg aan het werk na de lagere school en meebetalen in het gezin.
Nu wordt er veel verspild/kapot gemaakt en veel weggegooid. (speelgoed, eten).
Maakt voor een kind niet uit, ouders kopen zo weer nieuw.
En dat is wel heel zonde, daarom kennen kinderen niet echt de waarde van eten, speelgoed, vakantie etc.

Maar ondanks dit, kom ik nog vaak genoeg leuke kinderen tegen, en netjes opgevoed. :)
Het is gewoon nu een andere tijd en manier van leven.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 13:50

Iris82 schreef:
Floor_x schreef:
Maar dan alsnog, 10 jaar geleden waren er ook hoogbegaafde kinderen, en die zijn toch ook prima uit de verf gekomen?

Sorry ik blijf een iPad voor een kind van 2 gewoon idioot vinden :')

Heb je er eigenlijk uberhaupt wel verstand van? Of roep je zo maar wat in je opkomt?
Mijn moeder werkt ook met hoogbegaafde kinderen en de posts die jij in dit topic plaatst stroken dus absoluut niet met de wijze waarop deze kinderen een leuke en onbezonnen jeugd krijgen...

Die indruk heb ik eigenlijk ook een beetje...

Floor, vertel nou eens WAAROM jij ZO tekeer moet gaan tegen iemand die haar kind, dat anders is dan andere kinderen, wil HELPEN in zijn ontwikkeling? Alleen omdat dat gebeurt met een apparaat dat JIJ onzin vindt? Waarom mag die moeder geen gebruik maken van de technologie die tegenwoordig gewoon voorhanden is?
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 15-08-13 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 13:50

Floor_x schreef:
Ik ben inderdaad super jaloers terwijl ik dit met mijn bovengemiddeld IQ typ vanaf een iPhone terwijl de iPod een leuk muziekje maakt en m'n iPad naast me ligt... :Z

Jaloers op een groot cadeau bedoel ik dus...

Waarom maak je er zo'n probleem van dat dat kind zoiets krijgt???
Laat die ouders dat lekker geven, daar heb jij toch geen last van. Je kent het kind niet eens.
Verschil met vroeger en nu is groot in alles...niet blijven hangen...

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 13:51

Iris82 schreef:
Floor_x schreef:
Maar dan alsnog, 10 jaar geleden waren er ook hoogbegaafde kinderen, en die zijn toch ook prima uit de verf gekomen?

Sorry ik blijf een iPad voor een kind van 2 gewoon idioot vinden :')

Heb je er eigenlijk uberhaupt wel verstand van? Of roep je zo maar wat in je opkomt?
Mijn moeder werkt ook met hoogbegaafde kinderen en de posts die jij in dit topic plaatst stroken dus absoluut niet met de wijze waarop deze kinderen een leuke en onbezonnen jeugd krijgen...

Ik ben zelf op redelijk late leeftijd (16) getest op hoogbegaafdheid. Dus ik spreek vanuit mijn eigen ervaring.

Blue_Eyes

Re: Kinderen worden betutteld ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 13:52

En wat was daarvan de uitslag, als ik vragen mag? Bovengemiddeld intelligent is nog iets anders dan hoogbegaafd.

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 13:53

@ChaseyHet gaat mij erop hoe de ouders hierop reageren. Ik snap niet waarom zij vinden dat die toets maar over moet worden gedaan of gewoon becijfert worden. Met andere woorden waarom zij het opnemen voor het kind in dit geval i.p.v. de docent.

@Milou123 Dit is een waar gebeurd verhaal.... Hoe jij handelt prima! Zou ik denk ik ook gedaan hebben.

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 13:54

superwoman schreef:
Floor_x schreef:
Ik ben inderdaad super jaloers terwijl ik dit met mijn bovengemiddeld IQ typ vanaf een iPhone terwijl de iPod een leuk muziekje maakt en m'n iPad naast me ligt... :Z

Jaloers op een groot cadeau bedoel ik dus...

Waarom maak je er zo'n probleem van dat dat kind zoiets krijgt???
Laat die ouders dat lekker geven, daar heb jij toch geen last van. Je kent het kind niet eens.
Verschil met vroeger en nu is groot in alles...niet blijven hangen...

Omdat dat topic hier toch over gaat (sort of) betutteling van kinderen... Ik vind een iPad voor een kind van twee verwennerij. En als het topic daarover gaat, dan discussieer ik daar graag over mee

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 13:54

SuzanH schreef:
Ik vraag het toch? ;)

dan had je je smiley achterwegen moeten laten....

Leuk hoor de draak steken met iemand in het topic omdat zij een andere wijze verkiest om hem uitdagingen te bieden.
Haar leven, haar kind, haar keuze!
En dan ook nog van die betweters ertussen die zelf eens eerst nog het kind moeten baren...

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 13:55

Blue_Eyes schreef:
En wat was daarvan de uitslag, als ik vragen mag? Bovengemiddeld intelligent is nog iets anders dan hoogbegaafd.

Kunstzinnig creatief hoogbegaafd

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 13:58

In België dus ook zo.
Kinderen krijgen zo goed als alles : psp, wii, laptop, nintendo, noem maar op.
Je ziet ze vaak op 8 jaar al met een gsm rondlopen. (mijn moeder keelde vroeger door de hele wijk als ik moest komen eten, gsm was niet nodig)
Buiten spelen ? Naja ze maken het hun natuurlijk ook moeilijk.
Ik heb er even over nagedacht :

- Belletje trek doen zoals vroeger, geeft je nu vaak de politie achter je gat.
- Een kamp bouwen, moet je eerst nog kijken waar het mag.
- Op straat spelen zoals vroeger, voor je het weet lig je in het ziekenhuis.
- Bosspellen, rovertje, cowboy en indiaantje zoals vroeger... naja overal "vieze" mannen die je willen meenemen of zelfs vermoorden.
- Leuk rennen, vangertje doen, lekker gillen ... krijg je te horen dat er lawaaihinder is.

Vraag me af wat ze willen bereiken met de vooruitgang : gezonde kinderen of kasplantjes ?

Wat had ik toch een leuke kindertijd : eindeloos vechten met de buurkinderen, oorlogje spelen, kampen bouwen, door beken waden, trektochtjes doen, in het bos spelen, kampen bouwen, kamperen in de velden, moddergevechten houden, tot laat in de avond lopen gillen omdat je bezig was met een spel, elke avond zo vies naar binnen komen dat mijn moeder me haast moest afkoken, winkelhaken in je broek omdat je telkens in de prikdraden bleef hangen als je op "koeienjacht" ging.
Héérlijke tijden !!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 13:58

@Floor: Maar niet cognitief hoogbegaafd dus. En waarom wil je dan zo graag een oordeel vellen over een moeder met een naar alle waarschijnlijkheid cognitief hoogbegaafd kind, die het beste wil voor hem? Omdat JIJ het een te duur cadeau vindt? HAAR gaat het niet om de prijs van dat ding. Haar gaat het om het gelukkig houden van haar kind. Kan ik me wel wat bij voorstellen, als moeder - en dan laat ik nog even buiten beschouwing dat haar kind dezelfde *afwijking* heeft als het mijne.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 14:00

Hoogbegaafd, ADHD en noem alles maar op, bestond eerder niet eens.

Dus het is wel betutteling ten op zichte van vroeger dat kinderen zoveel getest worden en dat dan alles daarna draait om de gave/afwijking van het kind.

Blue_Eyes

Re: Kinderen worden betutteld ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 14:02

Hoogbegaafdheid bestaat echt al lang hoor :')

En hier draait het er helemaal niet om, maar het is wel iets waarbij je tegen bepaalde problemen aan kunt lopen, die ik vroeger al had, maar waarvoor toen geen andere oplossing was dan - inderdaad - kind maar klaasen over te laten slaan. Ik zat op mijn 10e op de middelbare school, nee da's leuk :+

En nu ga ik mijn betuttelde kinderen maar eens van school halen :D

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 14:03

Blue_Eyes schreef:
@Floor: Maar niet cognitief hoogbegaafd dus. En waarom wil je dan zo graag een oordeel vellen over een moeder met een naar alle waarschijnlijkheid cognitief hoogbegaafd kind, die het beste wil voor hem? Omdat JIJ het een te duur cadeau vindt? HAAR gaat het niet om de prijs van dat ding. Haar gaat het om het gelukkig houden van haar kind. Kan ik me wel wat bij voorstellen, als moeder - en dan laat ik nog even buiten beschouwing dat haar kind dezelfde *afwijking* heeft als het mijne.

Omdat ik het verwennerij vind om je kind van 2 een scherm van 300 euro te geven. Wat de intentie wás van dit topic.

Dus bij deze laat ik het hele hoogbegaafdheid-iPad-blablabla rusten :)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 14:04

mika11 schreef:

Dus het is wel betutteling ten op zichte van vroeger dat kinderen zoveel getest worden en dat dan alles daarna draait om de gave/afwijking van het kind.

Nou weet je, bestond het eerder maar!!

daardoor heb ik dus een ongelofelijke K.U.T. jeugd gehad!
Nu heb ik een verklaring, heb ik behandelplannen gevolgd en ben ik er enorm op vooruit gegaan....
Ja ik ben volwassen geworden maar de begeleiding die ik gehad heb en vooral het weten waarom is een hele ommekeer in mijn leven geweest!

Floor: het was een kind van 2,5 en wordt 3 bij zn verjaardag wel bij de les blijven ;)
EN we spreken je nog ergens over 5-10? jaar als je zelf ook gebaart hebt

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 14:05

Ojajoh schreef:
mika11 schreef:

Nu heb ik een verklaring, heb ik behandelplannen gevolgd en ben ik er enorm op vooruit gegaan....
Ja ik ben volwassen geworden maar de begeleiding die ik gehad heb en vooral het weten waarom is een hele ommekeer in mijn leven geweest!

Floor: het was een kind van 3, wel bij de les blijven ;)
EN we spreken je nog ergens over 10? jaar als je zelf ook gebaart hebt

Kind is 2,5 maar oke hij krijgt de iPad voor zijn 3e verjaardag.
En wat betreft het baren, ik was niet van plan om dat te gaan doen :')

Misschien ben ik wel te nuchter om alle problemen van begaafdheid die niet wordt bevestigd te kunnen begrijpen
Laatst bijgewerkt door Floor_x op 15-08-13 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 14:06

Floor_x schreef:

o maar je hebt wel alle "opvoedwijsheid" in pacht :Y)

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 14:08

Ojajoh schreef:
Floor_x schreef:

o maar je hebt wel alle "opvoedwijsheid" in pacht :Y)

Nee, dat zeg ik toch nergens?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 14:09

Ik heb niet de hele discussie gelezen (zijn er zoveel van op Bokt), maar ik las laatst een artikel over een onderzoek naar de opvoeding in Frankrijk.

Het schijnt dat Franse kinderen zich netter gedragen dan bijvoorbeeld Amerikaanse kinderen. Er is onderzoek gedaan naar het verschil in opvoeden:

http://www.trouw.nl/tr/nl/4496/Buitenla ... afel.dhtml

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 14:11

Floor_x schreef:
Misschien ben ik wel te nuchter om alle problemen van begaafdheid die niet wordt bevestigd te kunnen begrijpen

Of misschien heb je gewoon te weinig ervaring met de problemen waar hoogbegaafde kinderen mee worstelen op het moment dat ze onderkent worden.

Dat je er wellicht zelf eentje bent doet daar niets aan af.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 14:12

Floor_x schreef:
Nee, dat zeg ik toch nergens?

nee maar zo stel je je wel op hier in het topic...

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 14:14

Gaat weer lekker, laat elkaar in hun waarde! Ik vind het belangrijk dat kinderen leren dat als ze iets doen er consequenties zijn, niet zozeer negatief maar wel dat ze leren na te denken als ze iets doen of niet doen. Ik heb ook een hekel aan ouders die bij voorbaat al roepen dat doet mijn kind niet!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 14:17

Ojajoh schreef:
mika11 schreef:

Dat kan ik me voorstellen. :)
Misschien is dat dan het verschil.
Dat het voorheen voor sommige kinderen zwaarder was om kind te zijn.
Omdat ze anders waren dan het gemiddelde kind, maar daar werd niet zachtzinnig mee omgegaan.
Maar toen waren de schoolklassen in het gelid en de knapste kinderen zaten vooraan in de klas.
En sommigen hadden het geluk dat ze mochten doorleren en de rest ging met 14 jaar aan het werk.
Dus op die manier is er wel veel verbeterd gelukkig.

Alleen het jammere van nu is dat een hoop mensen niet meer beseffen wat voor voorrecht dat eigenlijk is. :)
Ook wat betreft alle luxe in het dagelijks bestaan.
Maar dat geldt niet alleen voor kinderen.
Ik zit ook wel eens te klagen en zeuren, wat ook gewoon een luxe probleem is. :+

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 14:21

Floor_x schreef:
Omdat ik het verwennerij vind om je kind van 2 een scherm van 300 euro te geven. Wat de intentie wás van dit topic.

Dus bij deze laat ik het hele hoogbegaafdheid-iPad-blablabla rusten :)

En waarom is dat fout?
Wat ik verkeerde verwennerij vind is wanneer een kind geen grenzen krijgt, krijgt wat het vraagt en zonder dat echt te waarderen.
Zeker bij zulke jonge kinderen gaat het al helemaal niet om de prijs.
Zoals je al aan gaf,zal dit kind er zelf niet om vragen...
De ouders denken dat dit kind er veel plezier mee gaat hebben. Daar gaat het toch om??

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 14:23

Je spreekt hier over het verwennen van kinderen. Volgen mij is het gewoon een afspiegeling van hoe de volwassenen ook zichzelf verwennen in deze (consumptie)maatschappij. (of hun paard...hoeveel dekjes, halsters, dekens, frutsels enz. hebben jullie voor je lieveling?