Kinderen ondanks snel groeiende wereldbevolking

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 14:26

Poiuytrewq schreef:
Overigens denk ik wel aan de natuur en het milieu enzo, maar niet over andere mensen.
thinka schreef:

even een kanttekening aan jouw berichten. Kinderen NEEM je sowieso niet.. ;)

Nee die krijg je natuurlijk :Z

Krijg je ze ook als je niet sext?! Gratis bij een abbonement of zo?

nee je maakt al dan niet een bewuste keuze om kinderen te willen, maar je neemt ze niet, het is geen pak melk uit de supermarkt ;).. zeker wanneer het niet gelijk wil door verminderde vruchtbaarheid, is het "nemen van kinderen" niet zo vanzelfsprekend.

maar dat staat natuurlijk los van de discussie die hier gevoerd wordt :D

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 14:40

hengstveulen schreef:
Er is duizenden jaren geleden al voorspeld dat de aarde ten onder gaan zal....Als ik de voortekenen zo zie denk ik ook niet dat het nog eeuwen duren gaat....
Het is zo makkelijk om commentaar te geven op de mensen uit derde wereld landen, over het krijgen van hun kinderen als jezelf comfortabel achter je computer zit met je buik vol van het eten etc etc, dat is zo´n moeilijke materie dat je er bijna geen oordeel over geven kunt, verbeter de wereld en begin bij jezelf denk ik dan maar altijd :o

Het is ook kortzichtig om te zeggen dat wij er zo tegen aan kijken en het lekker makkelijk is om zo te praten.

Ooit er bij stil gestaan dat er hier ook mensen zijn die wel bij zichzelf begonnen zijn en hun scholing, wijsheid en keuzes willen delen?

Natuurlijk heeft iedereen recht op leven en ik zou de laatste zijn die een kind een haar krenkt wit,zwart of groen. Geboren in Nederland, Pakistan of Mali.

Het is juist het voorkomen van dat deze kinderen er komen... En ik denk dat als iedereen zich in zou zetten om zijn stukje scholing, kennis en keuzes zou delen ook de 3de wereld landen daarmee geholpen worden en de bevolkingsgroei verminderd..

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 14:49

hengstveulen schreef:
verbeter de wereld en begin bij jezelf denk ik dan maar altijd :o

En dan is het natuurlijk wel een aardige vraag of je de wereld een dienst bewijst door er nog een wereldburger bij te maken voordat je aan de slag gaat ;) .

@Sallandval, volgens http://www.indexmundi.com is China al een tijdje geen wereldleider meer op het gebied van bevolkingsgroei. Ik denk zelf dat de kans dat wereldbevolking in aantal zal afnemen om 'natuurlijke' redenen (watertekort, voedseltekort, agressie, ziekte) heel veel groter is dan de kans dat de mens in staat zal blijken z'n aantallen zelf te reguleren. Maar goed, alle kleine beetjes helpen en bovendien is mijn persoonlijke ervaring dat het ouderschap mensen bepaald niet tot prettiger of interessanter gezelschap maakt, dus hoera voor iedereen die de wereld niet opzadelt met nog meer nageslacht.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 14:55

'Hier' had ik een tijd geleden ook een topic over. Mensen die kun kinderen alleen liefde te bieden hebben, ja jottem, en wat dacht je van gezond eten, beweging, drinken, slaapplek, opleiding, kleding...? :')

Vooral in China snap ik het niet, kunnen ze geen andere Chinees adopteren? Nee joh zet er nog een bij die erna lekker in/naast de fabriek kan zitten schooien omdat ze anders niks te eten krijgen... :roll:
Uiteraard zal het niet altijd zo zijn, maar de fabrieken zitten niet voor niets vol met kindertjes. Ook in andere landen, hoe wil je je kind zo een leven gunnen? Dat snap ik echt niet.

daniweerd

Re: Kinderen ondanks snel groeiende wereldbevolking

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 19:04

Wat ik probeerde te zeggen is dat wij (westerse wereld) geen enkel idee hebben over de omstandigheden waarin die mensen leven dus het ook zo moeilijk is om te oordelen over hoe die mensen met wel/niet kinderen omgaan...

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 19:40

hengstveulen schreef:
Wat ik probeerde te zeggen is dat wij (westerse wereld) geen enkel idee hebben over de omstandigheden waarin die mensen leven dus het ook zo moeilijk is om te oordelen over hoe die mensen met wel/niet kinderen omgaan...

Oordelen over hoe mensen met hun kinderen omgaan is helemaal niet ter sprake. Zelfs al zou iedereen de perfecte ouder zijn zou dat nog niets afdoen aan het feit dat ze hun kinderen plaatsen in een wereld waarvan de levenskwaliteit of zelfs maar het voortbestaan niet zeker is.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 19:48

thinka schreef:
nee je maakt al dan niet een bewuste keuze om kinderen te willen, maar je neemt ze niet, het is geen pak melk uit de supermarkt ;).. zeker wanneer het niet gelijk wil door verminderde vruchtbaarheid, is het "nemen van kinderen" niet zo vanzelfsprekend.

maar dat staat natuurlijk los van de discussie die hier gevoerd wordt :D

Het is inderdaad geen pak melk maar 'nemen' betekent ook: 'zich in het bezit van iets stellen' of 'ontvangen'. Dat nemen in bepaalde gevallen niet vanzelfsprekend is betekent niet dat er dan geen sprake meer is van nemen, taalkundig gezien.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 12:35

cam schreef:
de natuur doet ook zijn best.
Alleen zijn wij slimmer dan de natuur.

Steeds meer vrouwen kunnen niet zwanger worden zonder dat er een dokter aan te pas komt,en sperma wordt steeds langzamer.
Dus helpen we die een handje door ze in de eicel in te brengen

De natuur zal ons te pakken nemen en is er al mee bezig en dat zal langzaamaan resultaat gaan krijgen, echt eens houdt t op en zijn we de natuur niet meer te slim af en te baas:
-Natuurrampen
-Klimaatproblemen
-Te weinig voedsel
-verminderd vruchtbaar
-Enge ziekten (virussen, kanker, en noem maar op)
-Mensen (oorlogszuchtig en moordzuchtig in bepaalde omstandigheden)

en noem maar op.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 12:50

En wat zal dan volgens jou dat resultaat zijn dat de natuur langzaamaan bereikt? Want in jouw lijstje zie ik eigenlijk geen zaken staan waar de mensheid al niet sinds Lucy mee te maken heeft en toch nog steeds overleeft.
Meer on-topic: heeft jouw lijstje invloed op een eventuele kinderwens?

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 12:54

Ik wil niet heel vervelend doen, maar in de meeste Westerse landen krijgen stellen gemiddeld geen 2 kids... Dit is vooral zo in niet-westerse landen en natuurlijk ontwikkelingslanden (te weinig voorzorg + kids zorgen voor jou als je oud bent, dus je moet wel...)

In China heerst(e) zelfs een 1 kindspolitiek... En dat is toch een grote groep mensen...

M.a.w. het komt er op neer dat de niet westerse wereld het op den duur over gaat nemen...

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 13:03

Lianne86 schreef:
M.a.w. het komt er op neer dat de niet westerse wereld het op den duur over gaat nemen...

Wat gaat de niet-westerse wereld overnemen?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 13:08

dit probleem zit hem niet in Europa naar mijn mening. al nemen wij allemaal geen kinderen, dan nog zullen er in de ontwikkelingslanden flink want mensen bij komen. en eigenlijk doen we het zelf om het maar heel cru te zeggen. wij zorgen dat de zorg daar beter is, waardoor minder mensen sterven. als deze landen vervolgens verder gaan in de demografische transitie zal deze toename van de bevolking ook afnemen ( eerst: hoog geboorte, hoog sterfte cijfer daarna: hoog geboorte, gemiddeld sterfte cijfer daarna: gemiddeld geboorte cijfer, laag sterfte cijfer en uiteindelijk... LAAG GEBOORTE CIJFER laag sterfte cijfer. dan zal het allemaal wel stabiliseren.
wij zouden juist moeten investeren in deze landen om de gezondheidszorg beter te maken, en zorgen dat deze mensen niet meer al die kinderen NODIG hebben. daar helpen we ze meer mee dan zelf 1 kind minder te nemen. wij allemaal massaal minder kinderen nemen schiet je niks mee op. dit gaat namelijk ook niet goed komen. wij hebben nu al last van vergrijzing ( omdat een aantal jaar terug heel veel kinderen zijn geboren ) en hierna steeds minder. nog minder kinderen en er zullen niet genoeg zijn om voor de bejaarden te zorgen. willen we dat dan bereiken?

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 13:26

maura schreef:
Lianne86 schreef:

Wat gaat de niet-westerse wereld overnemen?

De "Westerse" wereld wordt straks gewoon een minderheid... En geen idee hoe het dan gaat... Als je je heel streng houdt aan bijvoorbeeld de Islam, dan gaat het nog leuk worden ;) (Niets mis met het geloof ansich, maar de "laat ademen, laat leven" en respect t.o.v. andere geloven is er gewoon minder... Dus in dat opzicht draait het vast uit op iets negatiefs :') (Er hoeft maar 1 iemand met macht iets te roepen, en mensen volgen)... Nogmaals, niets tegen het geloof, maar sommige nemen het heel letterlijk (vrouwen anders behandeld, ander geloof --> meteen slecht, make-up mag niet want anders ben je meteen een prutmuts of wat dan ook ;))

Aan de andere kant verwestert de wereld ook weer...

Maar het feit blijft: minder ontwikkelde landen, hebben vaak meer kinderen... Simpel omdat het gewoon "nodig" is voor je toekomst.....

Ben het met Unihorses eens voor de rest :)

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 14:25

Met bijna anderhalf miljard Chinezen, ruim een miljard Indiërs en een miljard Afrikanen zijn we nu al geen meerderheid hoor, zelfs niet als je de Verenigde Staten en Europa samen neemt en de Europeanen buiten de EU meetelt.

Ik ben het ook met unihorses eens dat er geïnvesteerd moet worden in landen waar de nood hoog is. De Chinezen hebben dat alvast heel goed begrepen. Die zijn overigens maar zelden moslim en behandelen vrouwen niet anders dan mannen. Iedereen die arm is wordt gewoon even slecht behandeld en iedereen die rijk is wordt in de watten gelegd.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 14:31

al is het investeren in Afrika (en andere derde wereld landen) door de aziatische landen groot en deels ook eigenbelang :=

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 14:38

unihorses schreef:
Nog minder kinderen en er zullen niet genoeg zijn om voor de bejaarden te zorgen. willen we dat dan bereiken?

Maar is dat serieus een argument voor jou om kinderen te nemen? Ik ken een hoop mensen met kinderen, maar er is er echt niet één die zegt kinderen te hebben genomen opdat die later voor bejaarden kunnen gaan zorgen. Ik zie niet in waarom bejaarden niet door jonge mensen van niet-Nederlandse oorsprong verzorgd kunnen worden. En die hoeven dan nog niet eens naar Nederland gehaald te worden, de bejaarden kunnen ook zelf die kant kant op gaan. Kunnen die oudjes fijn in het zonnetje zitten in plaats van achter een verlepte geranium.

unihorses schreef:
al is het investeren in Afrika (en andere derde wereld landen) door de aziatische landen groot en deels ook eigenbelang :=

Natúúrlijk is dat eigenbelang. Niet eens grotendeels, gewoon 100%. Net zoals ontwikkelings- en noodhulp vanuit het westen 100% eigenbelang is. Alleen als je als ontvangend land kunt kiezen tussen investeerders zonder hypocriete voorwaarden en donoren met hypocriete voorwaarden (je krijgt het geld om een weg aan te leggen, maar dan moet je die weg wel door een door de donor uitgekozen partij laten aanleggen en dat is dan toevallig een bedrijf het donorland dat bijna failliet gaat en voor 2 keer de daadwerkelijke kostprijs jouw weg komt aanleggen), dan kies je voor de investeerders zonder hypocriete voorwaarden. En terecht.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 15:00

Velen vinden hier dat het probleem niet in de westerse landen ligt, en alleen in de armere landen, waar ze (te)veel kinderen krijgen.
Toch is dit niet helemaal waar: zelfs hier (ik spreek nu over België, maar dit zal ook wel in Nederland gelden) zijn er genoeg mensen die , excuse my words, kweken als konijnen, maar dan (helaas) vooral de armere gezinnen die waarvan vaak één of meerdere ouders geen werk hebben, leven van een uitkering en zo hun vele kinderen in (relatieve) armoede grootbrengen.

Zonder discriminerend of racistisch of weet ik wat te willen overkomen: hangt de hoeveelheid van kinderen de laatste tijd (vroeger kreeg iedereen veel kinderen) ook niet (een beetje) tesamen met intelligentie? Veel intelligente mensen willen geen, of maximum 1 kind krijgen (door wat hier allemaal al geopperd is bv) terwijl de iets minder begaafde, rijke of hoogopgeleide mensen helemaal geen problemen schijnen te hebben met de stijgende bevolkingsgroei.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 15:05

Maura, cru gezegd zijn kinderen in de Westerse landen wel nodig om de vergrijzing tegen te gaan. Kinderen van nu betalen ons pensioen later. Het is niet zomaar dat men nu al denkt dat wij tot 70+ zullen moeten werken. En nee, dat mag geen reden zijn om kinderen te krijgen, maar je kan er logischerwijs gewoon niet buiten dat het realiteit is.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 15:16

Damned, daar heb ik ook al over nagedacht. Lijkt wel alsof de mensheid zichzelf eigenlijk aan het 'verwoesten' is.
Best cru als ik het zo stel, maar ik wil het gewoon objectief bekijken.
Het is mens eigen om de zwakkeren te helpen, en dat is heel mooi, maar kan best ook voor veel problemen zorgen later, evolutionair gezien.

en lucy is geen homo sapien, wij zijn een ander menselijk ras.
Maar dat even helemaal terzijde.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 15:35

Afbeelding

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 16:35

Nouja één voordeel van vergrijzing is dat de bejaardenzorg misschien eens wat beter betaald zal gaan worden, want het slaat echt nergens op dat mensen in de zorg zo'n hongerloontje krijgen. Geen wonder dat er een tekort is aan goede krachten.

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 16:40

:) ga me bijna schuldig voelen met drie kinderen...

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 16:45

sallandval schreef:
Nouja één voordeel van vergrijzing is dat de bejaardenzorg misschien eens wat beter betaald zal gaan worden, want het slaat echt nergens op dat mensen in de zorg zo'n hongerloontje krijgen. Geen wonder dat er een tekort is aan goede krachten.

owja..en wie gaat dat betalen? en wie gaat er in de zorg werken
vergrijzing is juist dat er meer ouderen dan jongeren zijn..

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 16:57

Blabla1980 schreef:
sallandval schreef:

owja..en wie gaat dat betalen? en wie gaat er in de zorg werken
vergrijzing is juist dat er meer ouderen dan jongeren zijn..

Wie gaat dat betalen? De oudere ex-managers en directeuren dan wellicht ;)

Straks hebben we 2 werkenden op elke oudere die moet worden verzorgd; als niemand dat werk wil zal het toch iets beter betaald moeten worden. En dat gaat dan uiteraard ten koste van het loon van andere banen.

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 19:30

En ik voel me bijna schuldig met 4 :D