love_wiepke schreef:gohya schreef:Als 'we' [de winkels enzo] eens beginnen om te stoppen met het weg gooien van nog goed voedsel.
Er word voor miljoenen aan goed voedsel weg gegooid.Vroeger kon je het kopen voor zeer weinig of kreeg je het gratis,nu word het liever weg gegooid.[het meeste dan].
Ik werk zelf in een supermarkt.. was het alleen maar zo makkelijk als het te zeggen..
Zo nu en dan komen er door een productie fout blikken en potjes binnen zonder etiket, nu gooien wij dat niet meteen weg.. schrijven met de hand een label en plakken het er op.. echter blijft dit soms wel meer dan een jaar in het schap staan.. omdat het originele etiket er niet op zit, zelfs met een 35% sticker beland het naar anderhalf jaar bij een verwerkingsbedrijf (conserven die nog 3 jaar goed zijn!) en tja.. als er 1 naast staat die er gelikt uit ziet? Welke kies je..
Het zelfde geld voor doosjes thee en cerials die beschadigd zijn of ingedeukt zijn in een hoekje.. product is niet beschadig.. kun je mee krijgen met 35% korting.. 't grootste deel van de klanten laten het staan..
Groente en fruit net zo.. tot morgen geldig? 35% korting.. ken veel mensen die dan toch het andere zakje mee nemen ondanks dat ze het vanavond gaan op eten..
Maar zodra het gratis is wil iedereen het opeens wel hebben..Ik denk dat de mentaliteit van de klanten ook moet veranderen..
Zo shopt er bij ons ook elke ochtend een vrouw die het niet breed heeft.. neemt het afgeprijsde vlees mee om het in te vriezen, mensen die het allemaal 'kunnen betalen' nemen dan toch liever iets mee wat langer houdbaar is, en daardoor blijft er zoveel over en wordt het 'weggooien' (deels) in stand gehouden..
Die mensen zijn er idd. ook.Maar ook genoeg mensen die zelfs gráág de goedkopere blikjes nemen omdat er geen origineel etiket op zit.Ik denk dat er in jou supermarkt dan net die mensen komen die het breed genoeg hebben.