En het word duurder en duurder

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 18:36

love_wiepke schreef:
gohya schreef:
Als 'we' [de winkels enzo] eens beginnen om te stoppen met het weg gooien van nog goed voedsel.
Er word voor miljoenen aan goed voedsel weg gegooid.Vroeger kon je het kopen voor zeer weinig of kreeg je het gratis,nu word het liever weg gegooid.[het meeste dan].

Ik werk zelf in een supermarkt.. was het alleen maar zo makkelijk als het te zeggen..
Zo nu en dan komen er door een productie fout blikken en potjes binnen zonder etiket, nu gooien wij dat niet meteen weg.. schrijven met de hand een label en plakken het er op.. echter blijft dit soms wel meer dan een jaar in het schap staan.. omdat het originele etiket er niet op zit, zelfs met een 35% sticker beland het naar anderhalf jaar bij een verwerkingsbedrijf (conserven die nog 3 jaar goed zijn!) en tja.. als er 1 naast staat die er gelikt uit ziet? Welke kies je..

Het zelfde geld voor doosjes thee en cerials die beschadigd zijn of ingedeukt zijn in een hoekje.. product is niet beschadig.. kun je mee krijgen met 35% korting.. 't grootste deel van de klanten laten het staan..

Groente en fruit net zo.. tot morgen geldig? 35% korting.. ken veel mensen die dan toch het andere zakje mee nemen ondanks dat ze het vanavond gaan op eten..

Maar zodra het gratis is wil iedereen het opeens wel hebben..;) Ik denk dat de mentaliteit van de klanten ook moet veranderen..
Zo shopt er bij ons ook elke ochtend een vrouw die het niet breed heeft.. neemt het afgeprijsde vlees mee om het in te vriezen, mensen die het allemaal 'kunnen betalen' nemen dan toch liever iets mee wat langer houdbaar is, en daardoor blijft er zoveel over en wordt het 'weggooien' (deels) in stand gehouden..

Die mensen zijn er idd. ook.Maar ook genoeg mensen die zelfs gráág de goedkopere blikjes nemen omdat er geen origineel etiket op zit.Ik denk dat er in jou supermarkt dan net die mensen komen die het breed genoeg hebben.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 18:40

jaime_andrea schreef:
Weet je wat ik vd wk gedaan heb...na het aardappel rooien en uien rooien gewoon netjes aan de boer gevraagd of ik de aardappels en uien die er nog lagen mocht oprapen.

En dat mag gewoon...en weet je..mooiere en versere aardappels kan je niet hebben en uien zijn super vers en blijven lang goed als je ze maar op een koel plekje in het donker wegzet.
En het kost helemaal niks en je kan en mag net zoveel van het land halen al je wilt....

Kan ik me voorstellen. Aan de andere kant, weet je hoeveel het kost om aardappels of uien te telen?
Dus niet alle boeren vinden het leuk als er mensen "gratis" hun product van het land komen halen (nog erger, ongevraagd de aardappels eruit trekken).

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 18:46

Ik denk dat de grootgrutters nu een feestje vieren (voor zichzelf dan).
Jum.bo profileert zich als heel goedkoop, maar heeft in nog geen 2 jaar de prijzen aardig opgedreven....
Dat krijg je met al die grote partijen die andere winkels opkopen.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 19:20

senna21 schreef:
Ik denk dat de grootgrutters nu een feestje vieren (voor zichzelf dan).
Jum.bo profileert zich als heel goedkoop, maar heeft in nog geen 2 jaar de prijzen aardig opgedreven....
Dat krijg je met al die grote partijen die andere winkels opkopen.

D'r zijn zoveel winkels die zichzelf als goedkoop aanprijzen. Bij mijn ouders in Zuid-Holland heb je supermarkten als Hoogvliet en Dirk van den Broek, daar doe ik een stuk goedkoper boodschappen dan hier in Friesland bij de C1000 en de Jumbo. Moet eerlijk bekennen dat ik meestal naar de Lidl en Aldi ga tegenwoordig. De Lidl bijvoorbeeld verkoopt druiven voor bijna de helft van wat de C1000 ervoor vraagt, en het enige verschil is dat ze in een zakje zitten in plaats van in een bakje.

Badeendje

Re: En het word duurder en duurder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 19:23

2 jaar geleden, toen ik net begon met bakken, en toen de poedersuiker nog 50 cent was.
Inmiddels 80 cent. Iedem met de roomboter. Van 80 cent naar 1,20.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 19:27

Mcflurry was ooit 1, 35

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 19:29

takkie_muis schreef:
Mcflurry was ooit 1, 35

Ik heb hem eens als euroknaller gehad! En ik ben 15. Ongelovelijk :+.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 19:38

Toen ik begon met autorijden lag de benzineprijs op 1,45. Drie jaar geleden...

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 19:49

Hé Kirsha, die tijd kan ik me ook nog herinneren! :D Destijds had ik net een autotje gekocht. Toen was autorijden nog leuk ;)

Wij wonen met een AH op de hoek dus vanzelf sprekend ben ik eigenlijk 2 jaar lang naar de ah gegaan. Nu moest ik laatst voor een collega een pak ijsthee halen bij de aldi, wat een verademing was dat zeg! Ik reken nu lachend af ipv. tussen het winkelen door te moeten tellen of er nog genoeg op mijn rekening staat :+

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 19:54

Goeie ouwe tijd :D Jammer genoeg gebruik ik nu wat meer benzine dan destijds. Mag er bijna wel een fulltime baan bijnemen om mobiel te blijven :')

En wat dachten jullie van C1000 Basis? Het is even filteren wat wel goed is en wat niet, maar bijvoorbeeld het wc-papier is de helft goedkoper dan het 'standaard' huismerk en even goed :D

Aan de 'appeldrink' durf ik me dan weer niet te wagen. Want waarom heet het geen appelsap... :')

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 20:08

Janine1990 schreef:
Daarom gaf ik dus ook aan dat ze beter accijnzen op snoep en chips moeten heffen. Zodat in verhouding het fruit weer goedkoper wordt.

Zou dat er echt voor zorgen dat mensen dan gezonder gaan eten? Stel een kilo appels kost nu €2,- en dat is te duur voor mensen, dan maakt het toch niet uit of een zak chips 80 cent is of met accijns erop €1,50, die €2,- euro voor die zak appels blijft teveel geld.

Volgens mij is gezond eten voor iedereen haalbaar, zo lang je prioriteiten stelt, slim inkoopt en vooral moeite wilt doen. In heb in een topic ooit eens gelezen hoe een bokker met 4 kinderen voor haar gehele gezin gezond en gevarieerd eten kan halen voor echt schokkend weinig geld (geloof iets van €100,- in de maand, maar weet het niet zeker) echter stak zij daar ook redelijk wat tijd in, naar verschillende markten, groot inkopen en dan veel invriezen etc. Nu hebben niet alle werkenden daar tijd voor, maar de groep bijstandsmoeder juist wel.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 20:25

Kirsha schreef:
Aan de 'appeldrink' durf ik me dan weer niet te wagen. Want waarom heet het geen appelsap... :')

Ik gok om een soortgelijke reden als waarom 'sojadrink' op sommige plekken geen sojamelk mag heten. Sluw streekje van de zuivelindustrie.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 20:48

Anoli schreef:
Batlow schreef:
Ik moet af en toe kaartjes op hangen in Ah van prijs verlaagt... Wat varieert van 5 cent tot 35 cent..

Verlaagt?
Ik kan je foto's laten zien van de "verlaging van prijzen" bij de AH...
normale kaartje staat dan een zak chips voor 78 cent, er naast hangt voor die zelfde zak chips een kaartje met "in prijs verlaagt, dat helpt van 89 cent voor 83 cent" uhm dat is een verhoging en geen verlaging :n

Nu kan jij daar niks aan doen dat snap ik ook wel, maar veel supermarkten spelen het spelletje niet echt netjes :n
en heel veel andere winkels, kijk maar een goed bij de kruidvat, nu in de aanbieding voor 89 cent... kijk je onder dat actiekaartje... is de gewone prijs ook 89 cent... :?

Zoiets dergelijks had ik een paar weken terug met blikjes kattenvoer; er 4 cent bij op gegooid en 2 dagen later er een kaartje erbij hangen van 'nu in prijs verlaagd' ; was er weer 2 cent afgegaan. Maar ja ik ben ook niet gek; blijft toch altijd nog een verhoging van 2 cent in vergelijking met de prijs van 3 dagen ervoor.

En dat van die actieprijs die gewoon hetzelfde blijkt te zijn als de reguliere prijs heb ik ook al eens meegemaakt ja

Zo en nu weer verder lezen :D

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 20:52

ik was eens bij de c1000. daar hadden ze net een grote zak afsnijsels van de worst. echt een kleffe troep(je kon er echt geen broodbeleg meer van maken),maar precies waar mn kippen gek op zijn. ik vroeg of ze dat wilden weggooien-ja, was het antwoord. ik vroeg of ik het mee mocht nemen voor de kippen. dat moest ff nagevraagd worden.na 3 x een ander t hebben geraadpleegd, was het antwoord, dat ik het voor de gemiddelde worstprijs mocht kopen.la-maar dan :roll: >;)
toen ik doorliep, ging het de vuilnisbak in..

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 21:19

Wendy schreef:
Janine1990 schreef:
En gebruik die potjes om te investeren, want dat heeft iedereen geleerd, als het slecht gaat, wordt er geinvesteerd door het rijk.

Dat komt omdat iedereen bij economie eerst Keynes leert ja :j
De VVD hangt echter een andere theorie aan, die juist leert dat je in tijden van recessie moet bezuinigen om op die manier uit het dal te komen (ik ben de naam alleen even kwijt, is lang geleden dat ik daar iets actiefs mee heb gedaan).

Zeer stompzinnig om die theorie aan te hangen, aangezien de economie draait op consumeren; dus geld uitgeven, goederen kopen.
Maar ja als je ervoor zorgt dat mensen naast hun vaste lasten alsmaar minder en minder overhouden(als je al overhoudt) wordt er alleen maar minder en minder geconsumeerd. Gevolg; weer minder geld, dus volgens die theorie nog meer bezuinigen en belastingen verhogen. En weer minder uit te geven.

Ondertussen zijn we op een niveau gekomen dat een groot deel van Nederland zelfs moeite heeft te voorzien in hun eerste levensbehoefte...laat staan daarnaast consumeren.

Vreemd dat ik en de rest van ons klootjesvolk inzien dat we in een vicieuze cirkel zitten die onze economie alleen maar verder het slop intrekt, maar de heren en dames die toch riant betaald krijgen om ons land te regeren (en daarbij de economie draaiende te houden) dit niet inzien.

En tja als ik ruim 12 duizend bruto per maand verdien merk ik ook niet veel van de crisis. En met het afschaffen van het ziekenfonds/partikuliere ziektenkostenverzekering, zou ik met zo'n inkomen ook niks merken van verhoogde ziektenkosten; immers die zijn voor dat soort inkomens met zo'n slordige 300 % goedkoper geworden (give or take)

Ik ben dan ook heel blij dat ik niet chronisch ziek ben, want dit is toch wel een groep die belachelijk hard genaaid word de laatste 6/7 jaar.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 22:09

Depende schreef:
Janine1990 schreef:
Daarom gaf ik dus ook aan dat ze beter accijnzen op snoep en chips moeten heffen. Zodat in verhouding het fruit weer goedkoper wordt.

Zou dat er echt voor zorgen dat mensen dan gezonder gaan eten? Stel een kilo appels kost nu €2,- en dat is te duur voor mensen, dan maakt het toch niet uit of een zak chips 80 cent is of met accijns erop €1,50, die €2,- euro voor die zak appels blijft teveel geld.

Volgens mij is gezond eten voor iedereen haalbaar, zo lang je prioriteiten stelt, slim inkoopt en vooral moeite wilt doen. In heb in een topic ooit eens gelezen hoe een bokker met 4 kinderen voor haar gehele gezin gezond en gevarieerd eten kan halen voor echt schokkend weinig geld (geloof iets van €100,- in de maand, maar weet het niet zeker) echter stak zij daar ook redelijk wat tijd in, naar verschillende markten, groot inkopen en dan veel invriezen etc. Nu hebben niet alle werkenden daar tijd voor, maar de groep bijstandsmoeder juist wel.

Mwah, wellicht helpt het door daarmee de aversie tegen belastingen cq de regering aan te spreken??

En misschien helpt het ook wel helemaal niet hoor...

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 22:16

Inderdaad makkelijk praten dat supermarkten geen goed voedsel moeten weggooien. Klanten 'klagen' zelfs, dat zoiets niet in het schap kan liggen omdat de verpakking wat gedeukt is of ziet er niet meer uit zoals het eruit hoort te zien. Dus het zijn niet de supermarkten die weggooien, maar de klagende klanten die dat er niet uit vinden zien. Of bijv een bakje aardbeien waar de deksel snel vanaf komt, dan ligt bijvoorbeeld een deksel scheef half erop omdat het bakje erboven bijv wat ruw is afgehaald. Dan komt er een klant naar me toe met het bakje: Hoi dit bakje lag open, beter om dit niet meer te verkopen. ok............

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 22:18

Heb niet alles gelezen maar op de eerste pagina had iemand de opmerking 'de boeren moeten ook aan hun geld komen'
Nou, wij zijn boeren en ik kan je vertellen dat de aardappelen prijs op dit moment rond de 25 cent per kilo zit. van jouw zakje aardappelen krijgt de boer dus 1 euro en daarvoor heeft hij alle risico's, kosten en zorg om zn gewas..... de overige 5 euro verdwijnt in de zakken van de tussenhandel en supermarkt.

Het is schrikbarend hoe duur alles wordt! schrik iedere week weer bij de kassa en dan hebben we zelf vlees van onze eigen koeien en eigen aardappelen!!!
Laatst bijgewerkt door dots83 op 23-07-13 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

kimberley12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 22:19

Volgens mij is zelfs de patat in de snackbar duurder geworden, door de slechte oogst van de aardappelen....Ik denk dat de voeselbanken het nog nooit zo druk hebben gehad als de laatste jaren. Zelfs de Aldi en Lidl zijn soms al niet goedkoop meer...Bij ons in de buurt gaan ze ook steeds meer naar Duitsland, daar is het veel goedkoper.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 22:19

vlees van eigen aardappel, apart B-)

kimberley12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 22:21

badeendje schreef:
takkie_muis schreef:
Mcflurry was ooit 1, 35

Ik heb hem eens als euroknaller gehad! En ik ben 15. Ongelovelijk :+.

Gisteren toevallig een Mc Flurry gekocht. Gewoon even € 2.49!

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 22:33

Nou dan weet ik niet waar jij zit, maar hier zijn ze 2,25. Nog steeds belachelijk duur, het is wel een goede motivatie om ze niet te vaak te halen :D

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-13 22:47

dots83 schreef:
Heb niet alles gelezen maar op de eerste pagina had iemand de opmerking 'de boeren moeten ook aan hun geld komen'
Nou, wij zijn boeren en ik kan je vertellen dat de aardappelen prijs op dit moment rond de 25 cent per kilo zit. van jouw zakje aardappelen krijgt de boer dus 1 euro en daarvoor heeft hij alle risico's, kosten en zorg om zn gewas..... de overige 5 euro verdwijnt in de zakken van de tussenhandel en supermarkt.

Het is schrikbarend hoe duur alles wordt! schrik iedere week weer bij de kassa en dan hebben we zelf vlees van onze eigen koeien en eigen aardappelen!!!

Dat bedoel ik, dat is toch gewoon schandalig!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 23:46

als ik veel geld voor iets moet neertellen, dan klaag ik ook, als er een deuk in zit. voor de hoofdprijs wil ik wel waar voor mn geld.
maar als het afgeprijsd is, bomt het me niet...dan heb ik een keuze.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 23:52

Tja dan moet er niet gezeurd worden over goed voedsel weg gooien.