geerke schreef:ik loop mijn hele leven lang al met een buik die ik eigelijk liever kwijt ben...
zoek eens een chirurg die dat buikje weg wilt halen
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
geerke schreef:ik loop mijn hele leven lang al met een buik die ik eigelijk liever kwijt ben...
bello2005 schreef:maar als het toch legaal is dat ze haar benen laat verlammen waarom heeft ze nu dan pas iemand gevonden, terwijl ze er al jaren mee zit?
bello2005 schreef:maar als het toch legaal is dat ze haar benen laat verlammen waarom heeft ze nu dan pas iemand gevonden, terwijl ze er al jaren mee zit?
chelle_dora schreef:Liposuctie zorgt er niet voor dat je niet meer op een reguliere manier kan functioneren in de maatschappij.
Als zij zich laat verlammen, geeft dat niet de garantie dat ze zelfstandig kan blijven leven, werken et cetera. Daarbij is een buikje laten weghalen iets wat lijkt op een cosmetische ingreep. Ik kan een verlamming nou niet echt als iets cosmetisch zien...
Ben het stiekem ook wel eens met inochiyo, misschien heel schandalig van mij en egoistisch of gemeen, maar zij wil graag verlamd zijn.. De rest van de wereld hoeft daar niet mee opgezadeld te worden..
MeesMo schreef:bello2005 schreef:maar als het toch legaal is dat ze haar benen laat verlammen waarom heeft ze nu dan pas iemand gevonden, terwijl ze er al jaren mee zit?
Ja, dat is de vraag. Ik denk dat veel chirurgen dit niet willen doen omdat ze wellicht het idee hebben dat het tegen hun eed ingaat. Ik vind echter dat je deze mensen juist helpt door ze van hun ongewenste lichaamsdeel te 'verlossen'. Overigens wil ik daar nog aan toevoegen dat veel mensen met BIID aangeven dolblij te zijn zodra hun lichaamsdeel verwijderd is. Spijt is er dan ook niet. Dit naar aanleiding van wat iemand anders zei, over spijt hebben na zo'n operatie.
Fiffill schreef:geerke schreef:ik loop mijn hele leven lang al met een buik die ik eigelijk liever kwijt ben...
En daar kun je wél voor geholpen worden.. liposuctie... maagband... vreemd toch eigenlijk?bello2005 schreef:maar als het toch legaal is dat ze haar benen laat verlammen waarom heeft ze nu dan pas iemand gevonden, terwijl ze er al jaren mee zit?
Maar wie zegt dat ze niet eerder gezocht heeft? Of misschien heeft ze dat wel gedaan maar nu pas iemand gevonden die het wil doen. Of het komt nu pas in de krant.
MeesMo schreef:bello2005 schreef:maar als het toch legaal is dat ze haar benen laat verlammen waarom heeft ze nu dan pas iemand gevonden, terwijl ze er al jaren mee zit?
Ja, dat is de vraag. Ik denk dat veel chirurgen dit niet willen doen omdat ze wellicht het idee hebben dat het tegen hun eed ingaat. Ik vind echter dat je deze mensen juist helpt door ze van hun ongewenste lichaamsdeel te 'verlossen'. Overigens wil ik daar nog aan toevoegen dat veel mensen met BIID aangeven dolblij te zijn zodra hun lichaamsdeel verwijderd is. Spijt is er dan ook niet. Dit naar aanleiding van wat iemand anders zei, over spijt hebben na zo'n operatie.
chelle_dora schreef:Ze zullen op psychisch vlak dan inderdaad beter functioneren Fiffill; daar heb ik geen twijfel over als dat echt is wat ze willen. Maar met het zicht op de beperkingen in het dagelijks functioneren (met betrekking tot werk en woning aanpassingen e.d.), daar doelde ik dus meer op. Sorry als dat onduidelijk omschreven is, hoop dat het nu dan duidelijker is.
Fiffill schreef:Overigens wie trekt de lijn tussen amputatie en cosmetische ingreep? Stel ik wil een liposuctie want ik vind mijn benen te dik. Dan is dat mijn eigen keus. Maar als ik mijn been wil laten amputeren omdat ik dood- en doodongelukkig ben dan mag dat ineens niet meer?chelle_dora schreef:Ze zullen op psychisch vlak dan inderdaad beter functioneren Fiffill; daar heb ik geen twijfel over als dat echt is wat ze willen. Maar met het zicht op de beperkingen in het dagelijks functioneren (met betrekking tot werk en woning aanpassingen e.d.), daar doelde ik dus meer op. Sorry als dat onduidelijk omschreven is, hoop dat het nu dan duidelijker is.
Deze vrouw zit nu al in een rolstoel dus ik denk niet dat er dan veel verandering in komt.
chelle_dora schreef:Ze zullen op psychisch vlak dan inderdaad beter functioneren Fiffill; daar heb ik geen twijfel over als dat echt is wat ze willen. Maar met het zicht op de beperkingen in het dagelijks functioneren (met betrekking tot werk en woning aanpassingen e.d.), daar doelde ik dus meer op. Sorry als dat onduidelijk omschreven is, hoop dat het nu dan duidelijker is.
chelle_dora schreef:Nynke1 schreef:
Als jij echt wat meer verstand hebt van psychische problemen, zou je moeten weten dat dit natuurlijk nergens op slaat. Om als gezond persoon te leven als een gehandicapte, en daadwerkelijk gehandicapt zijn zit nog altijd een heel groot verschil. Niemand die weet hoe die vrouw gaat reageren als ze daadwerkelijk verlamd is. Dan kan ze niet zomaar een keer opstappen uit haar rolstoel, of met haar voet aan haar andere voet "krabben" als ze jeuk heeft.
Persoonlijk vind ik de vergelijking - correctie flaporen - en iemand verlamd maken ook niet opgaan.
Ik persoonlijk kan me er niks bij voorstellen dat je dit wilt. Ik heb zelf vorig jaar op drie plekken mijn rug gebroken en ik heb heel veel geluk gehad dat ik niet in een rolstoel ben beland. Ben nog nooit in mijn leven zo bang geweest en ik wens dat echt niemand toe.
Als zij dit wil is het natuurlijk haar eigen keuze, maar dan moet ze niet na een x aantal maanden of jaren gaan lopen janken dat ze er spijt van heeft. En ondanks haar ziektebeeld ben ik er nog niet 100% zeker van dat ze er geen spijt van gaat krijgen..
Hier sluit ik me volledig bij aan. Nu voelt het misschien alsof haar leven niet compleet is. Het is iets wat ze heel graag wil, en dat zal allemaal prima. Het is in mijn ogen maar goed dat die operaties dus zo duur zijn (al mogen ze van mij nog wel een stuk duurder), want zo zal ze het waarschijnlijk niet voor elkaar krijgen.
Maar inderdaad, wie zegt dat ze helemaal happy is als haar benen verlamd zijn? Een verlamming draai je niet terug. Als het toch anders is dan ze gedacht had, kan ze niet meer zeggen 'geef me het gevoel maar terug'.
Heb overigens ook net als Nynke m'n rug gebroken, ook 3 breuken (in 2 wervels, 1 wervel aan 2 kanten kapot) en snap dus ook niet hoe iemand zo afhankelijk wil zijn van een ander om te kunnen bewegen, dus ik zal er ook niet bepaald objectief over kunnen oordelen want ik snap het gewoonweg niet.
Ja, ik snap wel dat het een psychische aandoening is. Maar ik ben van mening dat als ze een gevaar vormt voor d'r omgeving door haar pogingen om zichzelf te beschadigen, het antwoord niet is om d'r benen dan maar te verlammen omdat ze dat zo graag wil. Dan is het antwoord om d'r in een passende instelling te plaatsen. Je kan moeilijk alles toestaan en alles maar doen omdat iemand dat graag wil, zo werkt dat niet, dus ik denk dat een instelling niet een hele rare gedachte is. Ik zeg niet dat ze kan en zal genezen van haar psychische aandoening, die kans acht ik zeer klein. Maar als ze opzettelijk ongelukken veroorzaakt zal er toch iets verder moeten worden gekeken, iemand verlammen is wat mij betreft geen oplossing, ik denk persoonlijk ook dat ze daar ook spijt van zou kunnen krijgen, wellicht is het gevoel absoluut niet wat ze verwacht had, en dan? Hoe kan ze nou weten dat ze verlamd wil raken, ze heeft toch geen idee hoe dat voelt?
Heb heel erg veel moeite zulke mensen te begrijpen en zulke aandoeningen te begrijpen, maar goed wellicht komt dat ook omdat ik er dus gewoon niet objectief over kan oordelen.
chelle_dora schreef:Maar toch ben ik van mening dat ik het in ieder geval niet vind kunnen als zo'n arts daadwerkelijk zo'n operatie door zou voeren. Je maakt iemand die lichamelijk gezond is, ongezond of 'stuk' om het maar even op de jip en janneke manier te noemen.
Fiffill schreef:Tsja, als jij een neuscorrectie laat uitvoeren maak je ook iets 'stuk' aan je lichaam... alleen haal je dan een stukje van je neus af ipv dat je een (ik noem wat) been laat amputeren. En dat noemen ze dan een cosmetische ingreep. Maar schijnbaar voelt die persoon zich beter als hij/zij die neuscorrectie laat uitvoeren. Hetzelfde geldt voor iemand met BIID. En dan is een neuscorrectie nog echt een keuze, dit is een ziekte. Dan denk ik, wie zijn wij om over het leven van zo iemand te beslissen? Ik ga ook niet bij iedereen die een neuscorrectie wil roepen dat het niet kan en niet zou mogen. Dat moeten die mensen zelf weten, als zij daar gelukkiger van worden.
Ibbel schreef:chelle_dora schreef:Maar toch ben ik van mening dat ik het in ieder geval niet vind kunnen als zo'n arts daadwerkelijk zo'n operatie door zou voeren. Je maakt iemand die lichamelijk gezond is, ongezond of 'stuk' om het maar even op de jip en janneke manier te noemen.
Dat schreef ik op de vorige pagina al. Een ethisch dilemma, waarbij je je ook kunt afvragen of iemand die zo ziek is, uberhaupt wel wilsbekwaam is. Ook al zijn er zat getuigenissen van mensen die wél blij zijn na afloop.