halal voedsel zonder dat je t weet wat vind je daar van??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Re: halal voedsel zonder dat je t weet wat vind je daar van??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 16:13

Ik wil het filmpje niet kijken dus weet niet om wat voor dier het gaat. Het is een heel langzame dood, de hersenen moeten als het ware verstikken omdat ze geen zuurstof meer krijgen. Bij een rund duurt dit heel erg lang omdat de ader die bij het rund zuurstof naar de hersenen brengt niet wordt doorgesneden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 16:15

Misschien een domme vraag, maar ik heb geen zin om het filmpje te zien: voelt het dier dat nog bewust of is die zodanig in shock dat het puur adrenaline is?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 16:39

Volgens de richtlijnen van de islam is halal vlees biologisch vlees. Ander vlees mag de naam halal niet dragen (hoewel dat veelvuldig gebeurd, maar daar staat de islam dus buiten).
Vanuit dat oogpunt vind ik als vleeseter een halal vermelding zo gek nog niet, want dan zou ik een afweging kunnen maken: een aangenamer leven met een halal dood, of een rotleven met een "nederlandse " dood. Dan is er ook nog biologisch vlees. Of je word vegetarier als dit issue je echt heel erg raakt.

Zolang ik vlees uit de bioindustrie eet, vind ik voor mezelf (en voor anderen eigenlijk ook) dat ik niet moet zeuren over de slachtwijze terwijl een leven zoveel langer duurt. Ook ik vind dat makkelijke hypocrisie. Maak een duidelijke keuze voor dierenwelzijn en je hebt mijn diepe respect.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 16:42

Boras schreef:
Volgens de richtlijnen van de islam is halal vlees biologisch vlees. Ander vlees mag de naam halal niet dragen (hoewel dat veelvuldig gebeurd, maar daar staat de islam dus buiten).
Vanuit dat oogpunt vind ik als vleeseter een halal vermelding zo gek nog niet, want dan zou ik een afweging kunnen maken: een aangenamer leven met een halal dood, of een rotleven met een "nederlandse " dood. Dan is er ook nog biologisch vlees. Of je word vegetarier als dit issue je echt heel erg raakt.

Zolang ik vlees uit de bioindustrie eet, vind ik voor mezelf (en voor anderen eigenlijk ook) dat ik niet moet zeuren over de slachtwijze terwijl een leven zoveel langer duurt. Ook ik vind dat makkelijke hypocrisie. Maak een duidelijke keuze voor dierenwelzijn en je hebt mijn diepe respect.

Alsof je daartussen moet kiezen.. Blijf het raar vinden dat mensen dat steeds met elkaar vergelijken. Waarom niet 'een aangenaam leven met een halal dood of een aangenaam leven met een snelle dood' ?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 16:52

Boras schreef:

In theorie heel mooi. In de praktijk is er in nederland zo goed als geen biologisch halalvlees te vinden. Enige uitzondering zijn enkele hele kleine zaakjes en de organisatie "groene moslims". Kies je voor halal, kies je ook vrijwel altijd voor slecht leven, slechte dood. Feit is dat moslims het goedpraten: als je moet kiezen tussen halal en biologisch halal moet je biologisch halal eten. Maar zolang dat er niet is, is gewoon halal ook goed.
http://dierenrecht.nl/fileadmin/documen ... apport.pdf

De wet dat het pijnloos moet zijn komt eigenlijk van heel vroeger, toen men nog niet kon bedwelmen. De meest diervriendelijke methode was dan om direct de hals door te snijden. Helaas is men in een oude traditie blijven hangen ipv hun eigen regels aan te blijven hangen daarin, waardoor er nog steeds veel onbedwelmd wordt geslacht.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 16:58

Geryon, een etiketje op biologisch vlees als het halal is kan ook. Gewoon naar een biologische Nederlandse slager gaan, is in dat geval ook een mogelijkheid.
Maar de discussie gaat niet over biologisch vlees, maar over vlees uit de bioindustrie en mensen die daar als het "halal" is een etiketje op willen zien en zich daarbij druk maken over de kortdurende slacht(methode) en voorbij gaan aan de kwaliteit van leven. Terwijl andere oplossingen voorhanden zijn om het dierenwelzijn te bevorderen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 17:02

Boras schreef:
Geryon, een etiketje op biologisch vlees als het halal is kan ook. Gewoon naar een biologische Nederlandse slager gaan, is in dat geval ook een mogelijkheid.
Maar de discussie gaat niet over biologisch vlees, maar over vlees uit de bioindustrie en mensen die daar als het "halal" is een etiketje op willen zien en zich daarbij druk maken over de kortdurende slacht(methode) en voorbij gaan aan de kwaliteit van leven. Terwijl andere oplossingen voorhanden zijn om het dierenwelzijn te bevorderen.

Nou dan wordt de vergelijking een slecht leven met een zeer pijnlijk einde of een slecht leven met een snel einde. Alsof dat niet meer boeit omdat het dier toch al een slecht leven heeft gehad. Het is niet hypocriet om alsnog voor de fijnste dood te kiezen. Ik vind het juist een heel positiefs iets.

Al zouden mensen natuurlijk niets meer uit de bioindustrie moeten eten :n

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 17:05

Boras schreef:

De discussie zou moeten gaan over dat mensen zelf keuzes willen kunnen maken in wat ze eten en daarover dus geinformeerd willen worden. Heeft niks met bio-industrie te maken.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 17:28

Secrible, ik vermelde ook dat het meeste halal vlees de naam halal niet mag dragen omdat het niet biologisch is.
Is dat wel zo, dan enz enz. (De reden dat ik een etiket dan wel handig zou kunnen vinden).
Inderdaad, er zijn moslims die willens en wetens genoegen nemen met niet biologisch "halal" vlees (zijn die even goed geintegreerd :D ). Er zijn moslims die ten onrechte denken dat hun halal vlees biologisch is, te goed van vertrouwen. En er zijn moslims die naar een biologische halal slager gaan. Zo een opsomming geeft toch wat meer nuance dan spreken van "moslims".

Waarmee ik geen voorkeur uitspreek voor een manier van slachten overigens.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 17:46

Uiteraard...als iets halal is, wil ik dat weten.
De helft staat al niet op de verpakkingen vermeld, want anders kan de hele vleesindustrie wel stop gezet worden gok ik zo..
van biologisch weet je in de meeste gevallen hoe het geleefd heeft en je weet ook hoe het geslacht wordt. HEt slachten gaat niet anders bij de industriedieren, dan bij biologisch vlees..halal wel..
Dus ja, ik wil dat wel weten als ik ander vlees dan biologisch zou halen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 23:47

Jullie laten wel weer een top filmpje zien....

Mijn eigen ervaring..met eigen ogen gezien..

Schaap kreeg de snede..en binnen. 2/3 seconden waren de reflexen weg...geen beweging meer..geen ademhaling meer...niets meer...
Enkel nog een spiertrekking in de benen..

Bij een rund duurt dit langer..
Dit zijn gewoon grotere dieren..dikker vel...groter oppervlak..

Maar nee...
Ik ben geen voorstander.. Absoluut niet..
K vind het walgelijk..

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 08:54

Heeft niet met dikker vel en oppervlak te maken bij een rund, maar een rund krijgt zijn bloedtoevoer op een andere manier dan andere dieren. De bloedtoevoer naar de hersenen blijft daardoor veel langer aanwezig omdat deze slagader niet doorgesneden wordt.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 12:39

En waarom word de slagader niet doorgesneden?
Door de redenen die ik benoem.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 23:32

Halal is gewoon handel, laten we dat voorop stellen.
Vrijwel alle kalf wordt met halalcertificering uitgegeven:
http://www.overkalfsvlees.nl/kalfsvlees ... uctie.html

Waar het bij mij misloopt, is dat ik bij voorkeur biologisch vlees wil.
Als de slachtmethode 100% gegarandeerd diervriendelijk is (dit is relatief voor de veganisten en vegetariërs, maar toch) dan wil ik best halal vlees eten, prima!
Maar zolang er nog filmpjes opduiken van cowboys die met messen zwaaien en allemaal zielige bange beestjes in een hoek en rondspattend bloed (maar wel bismillah zeggen en naar Mekka gericht :Y) ) dan denk ik 'mwoah, laat maar'.
Ik wil dus niét heel bewust een biologisch stukje vlees uitzoeken (voor veel geld) en dan een :? ????? hebben over hoe het aan zijn einde is gekomen.
Ik heb dus ook problemen met de transport van vlees, het liefst zie ik gewoon een totaal keurmerk: zo min mogelijk vervoerd, zo min mogelijk pijn, enz.
Halal of niet maakt niet uit.

Aangezien ik zelf in de vleeshandel zit, weet ik dat biologische bedrijven óók een halalcertificering (kunnen) hebben, er vliegt namelijk best veel vlees vanuit Zuid Amerika naar het Midden Oosten tegenwoordig.
Een ander probleem waar ik tegenaan loop is het eerder beschreven 'fixeren' van koeien.
Vleeskoeien zijn zo groot tegenwoordig, althans, groter dan vroeger in de woestijn, dat dat fixeren iets nieuws is, maar het lijkt mij helemaal niet gegarandeerd stressvrij, integendeel.

Halal kaas en halal kalfsvlees vind ik hypocriet.
Bron:
http://www.halalcorrect.com/articles/ac ... iten/43/1/
Citaat:
De Koran en andere islamitische geschriften melden op tal van plaatsen dat dieren beschermd moeten worden. Zo is het verboden jonge dieren te scheiden van de moeder.
Laatst bijgewerkt door Nic op 22-07-13 23:35, in het totaal 1 keer bewerkt

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 23:34

Vjestagirl schreef:
Aan de andere kant denk ik dat mensen er niet al te moeilijk over moeten doen. Bio industrie vlees is hoe dan ook niet diervriendelijk, dus als je al geen problemen hebt met de verschrikkelijke eerste levens maanden/jaren, dan is moeilijk te doen over het laatste uurtje mijns inziens een beetje hypocriet.

Inderdaad! Of je eet géén vlees of biologisch vlees, óf je moet niet zeuren. Of ze nou halal geslacht zijn of machinaal vermoord zijn in de bio-industire, het is allebei ziek. Dus hypocriet. Riekt naar xenofobie!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 23:36

Jolliegirl schreef:
En waarom word de slagader niet doorgesneden?
Door de redenen die ik benoem.

Omdat volgens hun regels het hoofd met minimaal 1/3 moet blijven zitten.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 00:22

Maaar die slagader zit niet achter bij de nek..maar aan de voorkant onder t strot zegmaar..

Want met gewoon slachten waarbij geschoten is word deze ook doorgesneden..
Je kunt hier vrij simpel bij...hij zit alleeb wat dieper..

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 00:57

"Wij willen niet de zaken die met sharia samengaan ondersteunen," zegt een meneer op 0:45 in het allereerste filmpje. Iets om over na te denken... jammer dat we niet horen wat hij nog meer te vertellen heeft.
Persoonlijk eet ik bewust geen halal rundvlees, omdat ik de indruk heb dat een rund inderdaad stukken langer lijdt onder halalslacht dan een lam of kip. En daar wil ik niet aan meewerken.
Ik probeer trouwens sowieso niet halal te eten... in wezen om de reden die de meneer op 0:45 zegt...

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 01:09

Voor zover ik weet worden kalveren en runderen die halal geslacht worden wel degelijk verdoofd geslacht.

Bij regulier slachten schieten ze de dieren met een schietmasker. Maar omdat je het dier daarmee beschadigd mag dit bij halal slachten niet. Daar maken ze gebruik van een soortgelijk systeem maar dan met een stoot lucht. Het dier is dan knock out op het moment van de halssnede. In theorie betekend dat dat het dier dat dus niet bewust meemaakt en dus ook niet meer zou lijden dan een dier dat met een gewoon schietmasker geschoten is.

Ik werk zelf in een slagerij. Al ons lamsvlees en kalfsvlees is halal en dat staat er ook op. Al het Nederlandse kalfsvlees is sowieso halal.
Ik vind dat het niet perse op de verpakking hoeft, maar je moet wel de mogelijkheid hebben km achter de informatie te komen. Door te vragen aan de verkoper of te kijken op internet.

Ik heb het filmpje overigens niet bekeken.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:02

Ik ga liever mijn vlees halen bij de turkse slager (dus halal geslacht).
Oke dit is in de meeste hun ogen minder diervriendelijk, slacht in algemeen is niet diervriendelijk.
Maar ik vind het wel een stuk zuiverder.

Hier worden kippenbouten met handschoen gepakt, dan de kippenfilet, handschoenen uit, nieuwe handschoenen aan. Ander vlees, zelfde procedure, ondertussen altijd handen wassen. En ook stuk goedkoper meestal.

Geslacht moeten ze toch, en dan ben ik maar zo egoistisch dat ik voor het zuivere en mooie stukken vlees ga die gesneden worden waar ik bij ben. Het gehakt word voor mijn ogen gemaakt. Mijn keuze is gemaakt.

Het opdwingen vind ik dan weer wel niet correct. Ieder moet zijn eigen keuze kunnen maken

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 14:50

Waarom denk je dat halal geslacht vlees zuiverder is?
Omdat ze handschoenen dragen bij het inpakken ?
Hoeveel van de Turkse slagers slachten illigaal ?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 20:05

@tweebelgen, ik snap ook niet waarom mensen denken dat halal geslacht vlees zuiverder is... op zich zegt de manier van slachten niets over de herkomst en de manier van houden van de koe.
Ook Nederlandse kalveren van typische vleesrassen zie ik vaak bij de moeder staan. Dat is niet omdat ze naar een Islamitische slager gaan, dat is omdat de moeder toch niet gemolken wordt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 20:15

Jolliegirl schreef:
Maaar die slagader zit niet achter bij de nek..maar aan de voorkant onder t strot zegmaar..

Want met gewoon slachten waarbij geschoten is word deze ook doorgesneden..
Je kunt hier vrij simpel bij...hij zit alleeb wat dieper..

Deze slagader zit wel degelijk achter bij de nek. Dit zijn de wervelslagaders en lopen achterlangs de nekwervel aan de rugzijde. Deze wordt dus nooit doorgesneden, ook bij regulier slachten niet als ik de wetenschappelijk gevonden bronnen mag geloven...

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 20:18

Ik vind handschoenen ja of nee in beeld ook niet dat je denkt: dat maakt het vlees zélf echt stúkken beter!
Het is goedkoper omdat ze het hele dier kunnen verkopen en wij (Nederlanders) alleen de beste stukken vlees willen.
De rest, ingewanden, kop, enz. weten we niet wat we ermee aan moeten en vinden we vies.
Het komt in principe van dezelfde boerderij, het is dus ook gewoon plofkip en antibioticakoe en kalf dat nooit de moeder heeft gezien.
Lam is altijd halal. Omdat wij maar heel weinig eten van het lam, en ook heel zelden, is de hele business inmiddels halal.

http://www.vacature.com/blog/werk-werel ... zo-koosjer
Een artikel.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 20:21

Nic schreef:
Ik vind handschoenen ja of nee in beeld ook niet dat je denkt: dat maakt het vlees zélf echt stúkken beter!
Het is goedkoper omdat ze het hele dier kunnen verkopen en wij (Nederlanders) alleen de beste stukken vlees willen.
De rest, ingewanden, kop, enz. weten we niet wat we ermee aan moeten en vinden we vies.
Het komt in principe van dezelfde boerderij, het is dus ook gewoon plofkip en antibioticakoe en kalf dat nooit de moeder heeft gezien.
Lam is altijd halal. Omdat wij maar heel weinig eten van het lam, en ook heel zelden, is de hele business inmiddels halal.

http://www.vacature.com/blog/werk-werel ... zo-koosjer
Een artikel.

Maar dan zou het in helemaal geen halal mogen zijn.. Niet dat ik ook maar een beetje geloof dat de slachterijen slachten volgens het (onrealistische) boekje, maar oke.