Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Boras schreef:Volgens de richtlijnen van de islam is halal vlees biologisch vlees. Ander vlees mag de naam halal niet dragen (hoewel dat veelvuldig gebeurd, maar daar staat de islam dus buiten).
Vanuit dat oogpunt vind ik als vleeseter een halal vermelding zo gek nog niet, want dan zou ik een afweging kunnen maken: een aangenamer leven met een halal dood, of een rotleven met een "nederlandse " dood. Dan is er ook nog biologisch vlees. Of je word vegetarier als dit issue je echt heel erg raakt.
Zolang ik vlees uit de bioindustrie eet, vind ik voor mezelf (en voor anderen eigenlijk ook) dat ik niet moet zeuren over de slachtwijze terwijl een leven zoveel langer duurt. Ook ik vind dat makkelijke hypocrisie. Maak een duidelijke keuze voor dierenwelzijn en je hebt mijn diepe respect.
Boras schreef:Volgens de richtlijnen van de islam is halal vlees biologisch vlees. Ander vlees mag de naam halal niet dragen (hoewel dat veelvuldig gebeurd, maar daar staat de islam dus buiten).
Vanuit dat oogpunt vind ik als vleeseter een halal vermelding zo gek nog niet, want dan zou ik een afweging kunnen maken: een aangenamer leven met een halal dood, of een rotleven met een "nederlandse " dood. Dan is er ook nog biologisch vlees. Of je word vegetarier als dit issue je echt heel erg raakt.
Zolang ik vlees uit de bioindustrie eet, vind ik voor mezelf (en voor anderen eigenlijk ook) dat ik niet moet zeuren over de slachtwijze terwijl een leven zoveel langer duurt. Ook ik vind dat makkelijke hypocrisie. Maak een duidelijke keuze voor dierenwelzijn en je hebt mijn diepe respect.
Boras schreef:Geryon, een etiketje op biologisch vlees als het halal is kan ook. Gewoon naar een biologische Nederlandse slager gaan, is in dat geval ook een mogelijkheid.
Maar de discussie gaat niet over biologisch vlees, maar over vlees uit de bioindustrie en mensen die daar als het "halal" is een etiketje op willen zien en zich daarbij druk maken over de kortdurende slacht(methode) en voorbij gaan aan de kwaliteit van leven. Terwijl andere oplossingen voorhanden zijn om het dierenwelzijn te bevorderen.
Boras schreef:Geryon, een etiketje op biologisch vlees als het halal is kan ook. Gewoon naar een biologische Nederlandse slager gaan, is in dat geval ook een mogelijkheid.
Maar de discussie gaat niet over biologisch vlees, maar over vlees uit de bioindustrie en mensen die daar als het "halal" is een etiketje op willen zien en zich daarbij druk maken over de kortdurende slacht(methode) en voorbij gaan aan de kwaliteit van leven. Terwijl andere oplossingen voorhanden zijn om het dierenwelzijn te bevorderen.
Citaat:De Koran en andere islamitische geschriften melden op tal van plaatsen dat dieren beschermd moeten worden. Zo is het verboden jonge dieren te scheiden van de moeder.
Vjestagirl schreef:Aan de andere kant denk ik dat mensen er niet al te moeilijk over moeten doen. Bio industrie vlees is hoe dan ook niet diervriendelijk, dus als je al geen problemen hebt met de verschrikkelijke eerste levens maanden/jaren, dan is moeilijk te doen over het laatste uurtje mijns inziens een beetje hypocriet.
Jolliegirl schreef:Maaar die slagader zit niet achter bij de nek..maar aan de voorkant onder t strot zegmaar..
Want met gewoon slachten waarbij geschoten is word deze ook doorgesneden..
Je kunt hier vrij simpel bij...hij zit alleeb wat dieper..
Nic schreef:Ik vind handschoenen ja of nee in beeld ook niet dat je denkt: dat maakt het vlees zélf echt stúkken beter!
Het is goedkoper omdat ze het hele dier kunnen verkopen en wij (Nederlanders) alleen de beste stukken vlees willen.
De rest, ingewanden, kop, enz. weten we niet wat we ermee aan moeten en vinden we vies.
Het komt in principe van dezelfde boerderij, het is dus ook gewoon plofkip en antibioticakoe en kalf dat nooit de moeder heeft gezien.
Lam is altijd halal. Omdat wij maar heel weinig eten van het lam, en ook heel zelden, is de hele business inmiddels halal.
http://www.vacature.com/blog/werk-werel ... zo-koosjer
Een artikel.