Verdronken Ivan (16) kon niet zwemmen en was eigenwijs

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 14:17

Winged schreef:
wil best die man hulp bieden, maar dan in de vorm van mentale steun. En als het een 'wij' cultuur is waar die man vandaan komt dan kan hij eventueel ook beroep doen op zijn eigen familie, of zijn eigen land. Want die ben ik in dit hele verhaal nog nergens tegengekomen.

Ik heb niet gehoord dat dat hij gevraagd heeft om autochtone Nederlanders svp willen doneren. Volgens mij stelde hij die vraag in het algemeen; dus ja, misschien ook wel aan zijn familie of eigen land.

En dan over een uitvaartverzekering: er zijn hele hordes mensen die die niet hebben, waaronder ik. Waarom: omdat je kaalgeplukt wordt maandelijks en als dan puntje bij paaltje komt je nog steeds heel veel moet bijbetalen als je ook maar iets anders wilt dan de standaard kist of plak cake, laat staan als er dingen bijkomen als internationaal vervoer. Dus ik hoop dan maar dat als mijn tijd komt (ooit, ooit, ooit) ik voldoende spaargeld achterlaat om het te kunnen betalen. Dat je niet spaart als je in de schuldsanering zit en ook dat je heel andere prioriteiten stelt lijkt me logisch. Ik denk ook niet als eerste aan een overlijdensverzekering voor mijn kind (maar wie doet dat wel autochtoon of allochtoon?).

Onali

Re: Verdronken Ivan (16) kon niet zwemmen en was eigenwijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 16:05

Update;

http://www.ad.nl/ad/nl/1038/Rotterdam/a ... n-16.dhtml

Citaat:
Meerdere mensen bieden hulp aan om een waardige uitvaart mogelijk te maken voor de verdronken tiener Ivan Korkmaz (16). Op sociale media klinkt echter ook kritiek op de vader van de jongen. Zijn zoon verdronk zondag en was niet verzekerd.
'Het verzacht onze pijn niet, maar het is wel fijn,' reageert vader Kabir Korkmaz tegen het AD/Hoeksche Waard op alle steunbetuigingen. Verscheidene mensen uit de regio boden hulp aan om een afscheid in Turkije mogelijk te maken volgens de wensen van Ivans ouders. 'Ik word gebeld door mensen die ik al 20 jaar niet heb gesproken,' zegt Korkmaz, die in de schuldsanering zit en geen geld heeft voor een graf voor zijn zoon.

'Er is een jongen van 16 overleden'
'Het is gewoon menselijkheid,' zeggen Samantha Roubous (24) en Laura van Die (27). De twee collega's van een uitzendbureau in Rotterdam mobiliseren sinds gisteren op persoonlijke titel bevriende relaties en bedrijven. 'Er is een jongen van 16 overleden,' zegt Samantha Roubous, die zich het lot van het gezin aantrekt, tegen het AD/Hoeksche Waard. 'Niemand verdient het om zo aan zijn einde te komen. Deze jongen verdient een waardig afscheid, net als iedereen.'

Hulp voor de uitvaart werd gisteren ook aangereikt door Turken en een ondernemer uit Pernis, een vader van vier kinderen. 'Het verhaal van Ivan grijpt me aan,' zegt hij. Kabir Korkmaz reageerde ontroerd. 'Als we met z'n allen centjes bijdragen, denk ik dat we een heel eind komen.'

'Kritiek op vader is ongepast'
Roubous stoort zich enorm aan kritiek op social media. Mensen verweten Ivan dat hij in de rivier speelde terwijl hij niet kon zwemmen. Sommigen noemden vader Korkmaz een bedelaar.

'Iemand heeft zijn zoon verloren,' zegt Roubos, die de beschuldigingen ongepast noemt. 'Ik ken het Spui, het is een moeilijke plek om te zwemmen. Iedereen kan daar in de problemen komen. De stroming is extreem sterk.'

Gemeentelijke begrafenis als vangnet
Burgemeester Tigelaar van Oud-Beijerland meldt dat het gezin ondersteuning krijgt van gemeentelijke hulpverleners. 'Het belangrijkste is dat de hulpverleners die deze familie ondersteunen de goede dingen kunnen doen', zegt hij tegen het AD/Hoeksche Waard.

Mocht er niet genoeg geld binnenkomen, dan wacht Ivan een sobere begrafenis op de gemeentelijke begraafplaats in Oud-Beijerland. 'We gaan daarbij uit van de goedkoopste uitvaart', zegt een woordvoerder van de gemeente. 'Dat is de regel bij mensen die de uitvaart niet kunnen betalen. De Sociale Dienst schiet het geld dan voor en kan het later verhalen.'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 16:20

Mooi, stuk :) En goed om te lezen dat er toch mensen zijn die hem een helpende hand willen bieden :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 16:22

Ik hoop dat het gaat lukken om de zoon de uitvaart te geven die de vader voor ogen heeft :j

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 18:45

Ik heb gegoogled, maar ik kan het rekeningnummer niet vinden waarop de bijdrage gestort kan worden. Ik heb ook kleine bijdragen gegeven voor bokkers die zijn overleden, dus een bijdrage om een zoon in land van herkomst te kunnen begraven, doe ik ook. Kleine moeite en je helpt iemand die door een hel gaat.
Heel veel mensen zijn de laatste tijd in financiële problemen gekomen door de recessie. Ik weet dat een overledene overbrengen naar een ander land heel veel geld kost, daar is een standaard uitvaartverzekering niet voldoende voor. Ivan was pas sinds 2 jaar in Nederland en zwemles begint hier al tijdens de kleutertijd en vaak ook op de basisschool. Ik kan mij voorstellen, dat er geen geld of gelegenheid was om Ivan op zwemles te doen, toen hij 2 jaar geleden naar Nederland kwam. En zoals zoveel pubers, heeft Ivan zichzelf overschat en de krachten van het water onderschat. Ik werk vlak bij het Spui en ik weet dat veel jongeren daar zwemmen, ondanks de ontmoedigingsborden.
Wat betreft de uitvaartverzekering; voor mijn 2 kinderen heb ik kort na de geboorte een uitvaartverzekering afgesloten, maar ik weet dat heel veel mensen dat pas doen als ze volwassen zijn. Deels misschien uit geldgebrek (in het geval van Ivan), maar deels ook omdat mensen zich niet realiseren of niet willen weten, dat kinderen ook kunnen overlijden.

Verder staat het iedereen vrij om een kleine bijdrage te geven, dus ik vind de kritiek op de vader zeer ongepast.

karlijn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 22:20

_San87_ schreef:
Het is redelijk standaard om als Turk of Marokkaan begraven te worden in je land van herkomst :). En wat maakt het uit? Als die beste man graag wil dat zijn zoon in Turkije te ruste wordt gelegd, wie ben jij dan om je daaraan te ergeren?

Omdat er geen geld is om z'n kind in het land van herkomst te begraven. En buiten dat, zal de hele familie ook over moeten. Traditie of niet, mij is geleerd: geen geld = geen geld.

Twiggy2008 schreef:
Natuurlijk. Ik erger me kapot aan Nederlanders die meteen gaan gillen over het feit dat deze mensen uit Turkije komen. Het is altijd hetzelfde liedje en het zegt heel, heel veel over die mensen die meteen schreeuwen. Wat een nare persoonlijkheid moet je dan hebben. Geen enkele empathie, nee hoor, we vallen over de Turkse nationaliteit. Wat ik me afvraag is, of die mensen zelfs wel eens in een ander land hebben gewoond? Er zijn zat Nederlanders die jarenlang in het buitenland wonen (Belgie/Spanje e.d.) en als ze doodgaan ook gewoon in NL begraven worden. Alleen hebben de meeste NLers het geluk dat ze wat rijker zijn en dat zaken als verzekeringen hier in NL in principe goed geregeld zijn (de meeste NLers zijn zelfs oververzekerd!). Maar verdiep je eens in een land waar dat anders is en tel dat op bij iemand zijn situatie. Empathie lijkt ver te zoeken in ons harder wordende land. Jammer. Veel NLers kunnen nog een hoop leren van de Turken, dat is me allang duidelijk!

Ik 'erger me kapot' (gelukkig niet, anders ergerde ik me 24u per dag en zeker hier op bokt) aan het feit dat je insinueert dat mensen die een ander standpunt hebben meteen racistisch zijn. En een nare persoonlijkheid hebben.
Hoe bedoel je mensen over 1 kan scheren... Je doet hiermee hetzelfde als waar je zegt tegen te zijn.

De kranten staan hier in ieder geval vol met dat er nogmaals gemeld moet worden dat het spui geen zwemwater is en er op de planning stond een campagne te beginnen. Maar ik denk dat je ondanks borden, waarschuwingen en vlagen nog steeds niet iedereen uit t water houdt..

Maargoed dat is nog steeds te laat voor deze jongen, wat vreselijk blijft.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 23:33

karlijn1985 schreef:
Omdat er geen geld is om z'n kind in het land van herkomst te begraven. En buiten dat, zal de hele familie ook over moeten. Traditie of niet, mij is geleerd: geen geld = geen geld.

.. en daarom is het zo fijn dat er mensen zijn die wél compassie kunnen tonen en bereid zijn geld te doneren om deze familie te helpen.

Wat ik me afvraag: waarom ben je daar zo fel op tegen?? Kom je zelf iets te kort? Ben je jaloers dat ze 'zomaar' geld krijgen? Ze gaan er geen vakantietripje van maken: ze gaan hun zoon begraven :(

Ik ben blij dat er tenminste nog mensen zijn die het verdriet van deze mensen begrijpen en ze hulp bieden !

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 23:38

Even een vraag tussendoor: wie uit dit topic gaat zelf doneren?

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 23:39

IndianLady schreef:
16 jaar vind ik niet echt jong meer. En onnadenkend als je al niet eens kan zwemmen.

Tjonge jonge jij bent ook een keiharde zeg. En afgeven op 'gebedel' van de vader.
Krijg hier bijzonder naar gevoel van. Bah.
Veel nare mensen in NL. IKKE IKKE IKKE en commentaar hebben op anderen die in een afschuwelijke situatie terecht zijn gekomen. Yegh Blegh kots van die nare mentaliteit die er bij veel mensen inzit.
:r :r :r

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 23:46

Winged schreef:

Ik heb het banknummer nog niet achterhaald, maar ik ken wat mensen uit zijn woonplaats, daar ga ik het morgen aan vragen. Echter weet ik dat er een termijn is waar binnen de overledene begraven/gecremeerd dient te worden (ik dacht 6 werkdagen), dus ik vraag mij af, of er nog wel een banknummer geopend wordt en dit op tijd geregeld kan worden.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 00:09

_San87_ schreef:
Het is redelijk standaard om als Turk of Marokkaan begraven te worden in je land van herkomst :). En wat maakt het uit? Als die beste man graag wil dat zijn zoon in Turkije te ruste wordt gelegd, wie ben jij dan om je daaraan te ergeren?

Waar komt deze traditie eigenlijk vandaan, ik vind het namelijk eigenlijk best raar. Als je al dood bent maakt het voor jezelf toch niet zoveel uit waar men je neerlegt. Een begrafenis en een graf is er toch eigenlijk voor de nabestaanden. Ik vind het dan vreemd om de begrafenis zo ver weg te houden dat een groot deel van zijn dierbaren er misschien niet bij kan zijn en het graf dus zo ver weg is dat de nabestaanden er ook niet naartoe kunnen? Uiteraard moet iedereen gewoon zelf kunnen kiezen hoe ze afscheid willen nemen van hun dierbare, dit is puur een vraag uit interesse.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 00:22

Fransje_70 schreef:
IndianLady schreef:
16 jaar vind ik niet echt jong meer. En onnadenkend als je al niet eens kan zwemmen.

Tjonge jonge jij bent ook een keiharde zeg. En afgeven op 'gebedel' van de vader.
Krijg hier bijzonder naar gevoel van. Bah.
Veel nare mensen in NL. IKKE IKKE IKKE en commentaar hebben op anderen die in een afschuwelijke situatie terecht zijn gekomen. Yegh Blegh kots van die nare mentaliteit die er bij veel mensen inzit.
:r :r :r

Ik vind het fijn dat je daarmee mijn hele karakter kan omschrijven :j

Vinden jullie het nou echt slim om te gaan zwemmen in een rivier ALS JE NIET EENS KUNT ZWEMMEN?
Bespaar me de BS van hij is puber, hij heeft geen kleuterzwemdiploma. Jullie laten je 3 jarige peuter/ kleuter toch ook niet zwemmen in zo'n situatie?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 00:28

Ach kom, natuurlijk was het stom dat hij daar ging zwemmen. Pubers doen stomme dingen. Natuurlijk was het zijn eigen fout dat hij verdronken is. Niemand die anders beweert, zelfs zijn bloedeigen vader niet. Maar was het dan zo een vreselijk criminele fout dat hij niet eens een waardig afscheid verdient zoals het in zijn familie een erg belangrijke traditie is? Ken een héleboel verkeersslachtoffers die dan ook helemaal geen fatsoenlijk afscheid waardig zijn want wat voor risico's mensen soms toch op de weg nemen...

En nee, ik doneer niet omdat je nu eenmaal keuzes moet maken in wie je wil en kan helpen, plus aangezien het buitenland is en ik sowieso geen rekeningnummer heb is het al lastiger. Mààr, ik begrijp wel waarom die man hulp vraagt en ik heb er niets op tegen als er anderen zijn die wèl iets willen schenken, iets wat blijkbaar sommige anderen in dit topic niet willen en kunnen begrijpen, dat er mensen zijn die niet denken "jouw fout, zoek het zelf maar uit want IK vind het niet belangrijk dat zijn graf in zijn thuisland ligt". En dat vind ik raar. Wat boeit het jouw dan als iemand anders er VRIJWILLIG een donatie aan zou geven? Dat is toch compléét iets anders dan aan belastingscenten zitten? Leef en laat leven, zou de wereld al een stuk mooier maken.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 00:36

Als mensen vrijwillig een bijdrage willen geven moeten ze dat zelf weten.
Zelf zou ik het nooit doen.

Ik vind het alleen niet netjes dat hij er om vraagt.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 00:40

Als hij het niet vraagt kan niemand weten dat hij het nodig heeft :D . Hij vraagt ook niet dat je moét, je hebt gewoon een keuze en als je je niet aangesproken voelt moet je niets doneren en gewoon negeren, heel simpel.

Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar hier is het traditie dat als iemand overlijdt, de buren de hele straat langsgaan en geld komen ophalen voor een bloemenkrans. Dan staan ze aan je deur met hun potje en dan kan je ethisch gezien gewoon niet anders dan iets geven, zelfs al is dat voor een man een halve straat verder die je nauwelijks kende. Dàn wordt er wel echt om gevraagd en krijg je geen keuze (je wil sowieso niet bekend staan als dat gezin dat niet eens een euro over heeft voor iemands begrafenis), maar nooit iemand wat over horen klagen, dat is heel normaal. Deze man laat tussen neus en lippen door weten dat hij het moeilijk heeft en of er misschien mensen hem willen helpen, maar hij krijgt de hele bakken stront over zich heen omdat hij maar dùrft toegeven het zelf niet aan te kunnen. Begrijpe wie begrijpe kan.

edit: wat vind jij trouwens van ouders die een zwaar ziek kind hebben en een benefiet organiseren voor geld in te zamelen? Mag dat ook niet, want dat is ook bedelen voor geld als je het zo bekijkt? Of is dat anders omdat een zwaar ziek kind wel belangrijk is? Wel, in de ogen van een Turkse man is het kunnen begraven worden in het thuisland òòk een zeer belangrijke zaak, dus voor hem is het erg logisch dat hij hulp vraagt.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 09:01

Electra63 schreef:
Winged schreef:

Ik heb het banknummer nog niet achterhaald, maar ik ken wat mensen uit zijn woonplaats, daar ga ik het morgen aan vragen. Echter weet ik dat er een termijn is waar binnen de overledene begraven/gecremeerd dient te worden (ik dacht 6 werkdagen), dus ik vraag mij af, of er nog wel een banknummer geopend wordt en dit op tijd geregeld kan worden.

Als je het achterhaalt, wil je het mij dan ook laten weten? Ik vind het een heel schrijnend verhaal en wil best een bijdrage doen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 09:13

Kwanyin schreef:
Wat boeit het jouw dan als iemand anders er VRIJWILLIG een donatie aan zou geven? Dat is toch compléét iets anders dan aan belastingscenten zitten? Leef en laat leven, zou de wereld al een stuk mooier maken.

Het boeit mij totaal niet of iemand wel of niet een donatie doet. Ik doe het alleen zélf niet.

Maar dat anderen hier uit worden gemaakt voor walgelijk en racist... Gaat ook behoorlijk ver := Ik blijf erbij dat de gemeenschap van deze meneer ook kan bijdragen. Laten we wel wezen: Vertrekken naar Nederland kost namelijk ook een behoorlijke duit.
Daarnaast, 2 jaar geleden zaten we al in een crisis, dan kom je er als allochtoon niet gemakkelijk tussen als je geen Nederlands spreekt. Dus wat heb je hier dan te zoeken?

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 09:44

IndianLady schreef:
Vinden jullie het nou echt slim om te gaan zwemmen in een rivier ALS JE NIET EENS KUNT ZWEMMEN?
Bespaar me de BS van hij is puber, hij heeft geen kleuterzwemdiploma. Jullie laten je 3 jarige peuter/ kleuter toch ook niet zwemmen in zo'n situatie?

Nee niet slim, en de jongen was gewaarschuwd maar (jonge) jongens zijn nogal eens geneigd om zichzelf te overschatten. Je houdt toch niet de hand meer vast van een 16 jarige? Ze vliegen uit en sommige gaan heel erg de fout in en deze jongen kan dat helaas niet meer navertellen.
Ja het was beter geweest als hij op zwemles had gezeten maar bij mensen van die afkomst is dat jammer genoeg niet gebruikelijk. Vrij veel allochtonen kinderen kunnen jammer genoeg niet of slecht zwemmen.

Winged schreef:
Laten we wel wezen: Vertrekken naar Nederland kost namelijk ook een behoorlijke duit.
Daarnaast, 2 jaar geleden zaten we al in een crisis, dan kom je er als allochtoon niet gemakkelijk tussen als je geen Nederlands spreekt. Dus wat heb je hier dan te zoeken?

Toch in hoop op een beter leven maar helaas heeft dat heel anders uitgepakt. ;(

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 10:02

Iedereen is vrij om te geven in dit land, alleen zal ik zelf niks geven.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 10:12

Winged schreef:
Kwanyin schreef:
Wat boeit het jouw dan als iemand anders er VRIJWILLIG een donatie aan zou geven? Dat is toch compléét iets anders dan aan belastingscenten zitten? Leef en laat leven, zou de wereld al een stuk mooier maken.

Het boeit mij totaal niet of iemand wel of niet een donatie doet. Ik doe het alleen zélf niet.

Maar dat anderen hier uit worden gemaakt voor walgelijk en racist... Gaat ook behoorlijk ver := Ik blijf erbij dat de gemeenschap van deze meneer ook kan bijdragen. Laten we wel wezen: Vertrekken naar Nederland kost namelijk ook een behoorlijke duit.

Winged, waar lees jij dat pa zich twee jaar geleden in Nederland heeft gevestigd?
Of dat hij geen Nederlands spreekt?
Ik kan dat zo gauww niet vinden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 10:20

Ik snap niet dat sommige mensen verwachten dat wij wel wat kunnen bijdragen voor deze man. Heel stom maar hij had geen begrafenisverzekering dus zal hij zelf ook voor de kosten op moeten draaien om zijn zoon naar Turkije over te brengen. Als ik iedereen zou moeten bijstaan puur omdat het verwacht word van onze gemeenschap ben ik blut, ik heb mijn geld harder nodig op het moment dan dat ik maar een cent ga geven aan deze man.

En ik snap zoiezo niet waarom mensen in deze crisis naar NL komen en ons werk afpakken, ze zouden de grenzen moeten sluiten al is het maar even om eerst onze burgers aan het werk te helpen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 10:22

Boras schreef:
Winged, waar lees jij dat pa zich twee jaar geleden in Nederland heeft gevestigd?
Of dat hij geen Nederlands spreekt?
Ik kan dat zo gauww niet vinden.

Herstel, de jongen zelf.
Citaat:
Jongens waren gewaarschuwd
De Turkse jongen, die nog maar twee jaar in Nederland woonde en niet kon zwemmen, sprong aan de hand van zijn jongere broertje (13) en een paar vrienden het verleidelijke koele rivierwater in. 'Ik had de jongens op het hart gedrukt om daar niet te gaan zwemmen', vertelt Kabir Korkmaz aangeslagen aan De Telegraaf. 'Mijn zonen zijn echter eigenwijs en makkelijk beïnvloedbaar.' Het water, dat zo veilig leek, bleek een sluipmoordenaar. De kolkende onderstroom zoog de tiener weg en sleurde Ivan los uit de handen van zijn broertje.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 10:25

Nergens dus. Het zijn aannames in een bepaalde richting.
Dat in combinatie met de uitspraak " wat hebben ze hier te zoeken" maakt dat ik denk dat je uh.. niet erg gastvrij bent aangelegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 10:26

purny schreef:
Ik snap niet dat sommige mensen verwachten dat wij wel wat kunnen bijdragen voor deze man. Heel stom maar hij had geen begrafenisverzekering dus zal hij zelf ook voor de kosten op moeten draaien om zijn zoon naar Turkije over te brengen. Als ik iedereen zou moeten bijstaan puur omdat het verwacht word van onze gemeenschap ben ik blut, ik heb mijn geld harder nodig op het moment dan dat ik maar een cent ga geven aan deze man.

En ik snap zoiezo niet waarom mensen in deze crisis naar NL komen en ons werk afpakken, ze zouden de grenzen moeten sluiten al is het maar even om eerst onze burgers aan het werk te helpen.

Ten eerste is het sowieso .
Ten tweede hoop ik maar dat je azijn bij je ontbijt hebt gedronken vanochtend, want je reactie is buitengewoon egoistisch.
Dat je niet wil doneren, prima, maar moet daar zo'n uiterst negatieve reactie bij?

En Nederland zou het een aantal jaren geleden helemaal! niet zo goed hebben gehad als er geen buitenlanders naar Nederland zouden zijn gekomen. Moet Nederland, nadat buitenlanders Nederland totaal hebben opgebouwd en gezorgd hebben voor een pensioen voor anderen, dan nu ineens de grenzen sluiten?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 10:29

purny schreef:
Ik snap niet dat sommige mensen verwachten dat wij wel wat kunnen bijdragen voor deze man.

Niemand verwacht dat. Dat is geheel vrije keuze. Je moet het absoluut niet. Als je het niet kunt of wilt dan doe je het niet - even goede vrienden.

Ik snap alleen niet dat sommige mensen het niet gewoon kunnen laten gaan, en er ook nog een vrij negatieve mening over moeten uiten. Want dat is nergens voor nodig. Je wordt nergens toe verplicht, dus doe ook niet alsof dat oneerlijk is.

Citaat:
Heel stom maar hij had geen begrafenisverzekering dus zal hij zelf ook voor de kosten op moeten draaien

Dat hoeft natuurlijk helemaal niet. Geen begrafenisverzekering = de verzekering betaalt het niet. Maar er is geen enkele verplichting dat de vader dat per se zelf moet betalen, en daarbij geen hulp mag ontvangen.

Citaat:

Maar misschien is dat de echte reden van de frustratie? Dat het menselijk leed je niet meer raakt omdat het buitenlanders zijn en je die liever gewoon helemaal niets gunt?