Update;
http://www.ad.nl/ad/nl/1038/Rotterdam/a ... n-16.dhtml
Citaat:
Meerdere mensen bieden hulp aan om een waardige uitvaart mogelijk te maken voor de verdronken tiener Ivan Korkmaz (16). Op sociale media klinkt echter ook kritiek op de vader van de jongen. Zijn zoon verdronk zondag en was niet verzekerd.
'Het verzacht onze pijn niet, maar het is wel fijn,' reageert vader Kabir Korkmaz tegen het AD/Hoeksche Waard op alle steunbetuigingen. Verscheidene mensen uit de regio boden hulp aan om een afscheid in Turkije mogelijk te maken volgens de wensen van Ivans ouders. 'Ik word gebeld door mensen die ik al 20 jaar niet heb gesproken,' zegt Korkmaz, die in de schuldsanering zit en geen geld heeft voor een graf voor zijn zoon.
'Er is een jongen van 16 overleden'
'Het is gewoon menselijkheid,' zeggen Samantha Roubous (24) en Laura van Die (27). De twee collega's van een uitzendbureau in Rotterdam mobiliseren sinds gisteren op persoonlijke titel bevriende relaties en bedrijven. 'Er is een jongen van 16 overleden,' zegt Samantha Roubous, die zich het lot van het gezin aantrekt, tegen het AD/Hoeksche Waard. 'Niemand verdient het om zo aan zijn einde te komen. Deze jongen verdient een waardig afscheid, net als iedereen.'
Hulp voor de uitvaart werd gisteren ook aangereikt door Turken en een ondernemer uit Pernis, een vader van vier kinderen. 'Het verhaal van Ivan grijpt me aan,' zegt hij. Kabir Korkmaz reageerde ontroerd. 'Als we met z'n allen centjes bijdragen, denk ik dat we een heel eind komen.'
'Kritiek op vader is ongepast'
Roubous stoort zich enorm aan kritiek op social media. Mensen verweten Ivan dat hij in de rivier speelde terwijl hij niet kon zwemmen. Sommigen noemden vader Korkmaz een bedelaar.
'Iemand heeft zijn zoon verloren,' zegt Roubos, die de beschuldigingen ongepast noemt. 'Ik ken het Spui, het is een moeilijke plek om te zwemmen. Iedereen kan daar in de problemen komen. De stroming is extreem sterk.'
Gemeentelijke begrafenis als vangnet
Burgemeester Tigelaar van Oud-Beijerland meldt dat het gezin ondersteuning krijgt van gemeentelijke hulpverleners. 'Het belangrijkste is dat de hulpverleners die deze familie ondersteunen de goede dingen kunnen doen', zegt hij tegen het AD/Hoeksche Waard.
Mocht er niet genoeg geld binnenkomen, dan wacht Ivan een sobere begrafenis op de gemeentelijke begraafplaats in Oud-Beijerland. 'We gaan daarbij uit van de goedkoopste uitvaart', zegt een woordvoerder van de gemeente. 'Dat is de regel bij mensen die de uitvaart niet kunnen betalen. De Sociale Dienst schiet het geld dan voor en kan het later verhalen.'