1100 Varkens gestikt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:51

keshia schreef:
ooit aangedacht dat varkens anders zijn dan koeien? dat die een andere temperatuur nodig hebben? en dat ze daarom in een dichte stal gehouden worden? tuurlijk je kunt varkens ook biologisch houden.. niet spuiten als ze toch eens kreupel zijn, uitval die wel kan oplopen tot 3x het niveau van een regulier bedrijf.. maar ach, voor de gemakkelijkheid vergeten we dat allemaal maar..

ik zou zeggen kijk eens een keer in een stal.. genoeg kijkstallen tegenwoordig!
stel je vragen daar aan een boer, waarom ze in zo'n stal zitten, wat er aan veiligheid word gedaan..
1 ding is zeker, ook voor de boer is dit een enorm drama..
een boer wil inderdaad 1 ding, en dat is geld verdienen.. en zonder die 1100 varkens, geen geld!
dus dit betekend voor die boer zowel een financiele als emotionele strop..

iets zegt me, dat de echte hutje mutje stallen toch niet openstal organiseren :')
nee, die organiseren dagen voor opleidingen met dierwetenschappen, om de leerlingen te laten ontwerpen hoe ze nog meer varkens op dat stuk kunnen proppen zonder dat er masaal ziekte uitbreekt. oplossingen ; flatstallen, 3 hoog

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 13:52

MarjanB schreef:
TS, biovlees hoeft helemaal niet veel diervriendelijker te zijn hoor! BIO is dat er geen antibiotica wordt gebruikt en de dieren biovoer krijgen. Qua leefruimte en productie verschilt het vaak niet zoveel. Dus jouw "goede" gedrag om alleen bio te kopen omdat de dieren heel erg anders gehouden worden is niet helemaal juist. Als het je gaat om leefomstandigheden moet je scharrelvlees kopen. Jouw enorme ervaring in de sector is dus iets minder dan je zelf dacht!

En toch zit er een groot verschil in dierenwelzijn bij de biologische boer en de conventionele boer.
Elk verschil is er een, en ik betaal liever voor het betere stukje vlees dan voor het slechte stukje vlees.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:52

Gini schreef:
Als dierenhouder heb je een verantwoordelijkheid naar je dieren toe. Er kunnen niet ineens 1100 lijken van gezonde dieren op je erf liggen en als dierenhouder zeggen "I know nothing". Juist doordat we weten dat het aan een defect in het materieel is, kunnen we naar de boer kijken. Moest er nu een tornado over de stal geraasd zijn, dan zouden we kunnen spreken van overmacht.

Stel, ik controleer mijn paarden om 11 uur nog eens, en 5 over 11 hang een paard met zijn been tussen te spillen, breekt zijn been, sterft. Als ik smorgens aan kom ben ik eigenlijk ook 'nalatig' geweest, maar of ik hier wat zou tegen kunnen doen? Ik weet het niet, het kan altijd gebeuren dat iets kapot gaat waar niemand wat vanaf weet en daardoor doden vallen.
Er kunnen dus wél ineens 1100 lijken daar liggen als dat klote ding kapot gaat, is de boer zijn schuld toch niet dat technologie, bij wijze van, nog geen 5 minuten zonder menselijke controle kan. Laten wij nu net niet zonder slaap kunnen... Voor het zelfde geld was het pas gebeurd toen de man na zijn zoveelste controle was gaan slapen.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:54

Scharrel is een treedje hoger dan bioindustrie, er wordt aanzienlijk minder antibiotica gebruikt en de dieren hebben iets meer ruimte per dier waardoor ze wat rond kunnen scharrelen. Veel van deze dieren komen nog steeds NIET buiten (kijk naar de kippen van de scharreleieren). Biologisch is geen preventieve antibiotica, meer ruimte per dier en ook een vastgestelde ruimte buiten per dier en beter voer. Scharrel is niet voor niets 1 ster en biologisch 3.
http://www.ah.nl/biologisch
Lees dit voor een indicatie van het verschil in ruimte tussen scharrel en biologisch. Even tussen haakjes, nee ik geloof niet alles wat hier op de site staat maar het geeft wel een beetje aan wat de wet is voor scharrel en biologisch.
edit: zoek ook eens de filmpjes op youtube van Allerhande

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:58

wat is het verschil daadwerkelijk ts?
leg het mij maar eens uit... is er niet hoor.. dat word alleen aangepraat!

unihorses.. stallen staan sowieso jaarlijks onder toezicht.. hutjemutje stallen zijn er eigenlijk niet meer.. varkensflats daarintegen inderdaad wel.. maar denk je dat het uit zou maken voor een varken om op de eerste of 3e etage te wonen?
ik heb op heel wat verschillende stallen gewerkt, en heb nog meer bedrijven gezien.. de kleine bedrijven verdwijnen, waar de zeugen nog aan de nek vastgebonden lagen..
dat was hoe het vroeger ging..
nu is het verplicht om zeugen een vrije ruimte te geven, zeugen in de box gedurende de dracht is voortaan verboden..
ze zitten gedurende de zoogperiode 3 weken vast, zodat ze niet hun eigen biggen pletten.. hoeveel ruimte je een zeug ook geeft, haar eigen jongen pletten blijven ze doen.. dit is dus om uitval van de biggen te voorkomen en betere hygiene en gezondheid te waarborgen..
na de zoogperiode worden de zeugen gelijk weer gedekt, wat betekend dat ze dan nog 1 week verblijven in een box. daarna lopen ze vrolijk weer 3 maanden 3 weken en 3 dagen rond in een groep.. beter als menig paard in NL hoor!

het is altijd gemakkelijk om van buitenaf te schoppen.. maar wat is de oplossing?
ipv 1100 zeugen in een bedrijf 100 zeugen op het land?
helaas daar is de buurt het niet mee eens.. dan zien ze kadavers in het land, het stinkt, en de zeugen maken herrie... enige oplossing? oogkleppen op, de nederlandse varkenshouderij kapot bekritiseren, en het vlees uit het buitenland halen voor een prikkie!

Marjo

Re: 1100 Varkens gestikt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 13:59

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:00

keshia schreef:

unihorses.. stallen staan sowieso jaarlijks onder toezicht.. hutjemutje stallen zijn er eigenlijk niet meer.. varkensflats daarintegen inderdaad wel.. maar denk je dat het uit zou maken voor een varken om op de eerste of 3e etage te wonen?
ik heb op heel wat verschillende stallen gewerkt, en heb nog meer bedrijven gezien.. de kleine bedrijven verdwijnen, waar de zeugen nog aan de nek vastgebonden lagen..
nu is het verplicht om zeugen een vrije ruimte te geven, zeugen in de box gedurende de dracht is voortaan verboden..
ze zitten gedurende de zoogperiode 3 weken vast, zodat ze niet hun eigen biggen pletten.. hoeveel ruimte je een zeug ook geeft, haar eigen jongen pletten blijven ze doen.. dit is dus om uitval van de biggen te voorkomen en betere hygiene en gezondheid te waarborgen..
na de zoogperiode worden de zeugen gelijk weer gedekt, wat betekend dat ze dan nog 1 week verblijven in een box. daarna lopen ze vrolijk weer 3 maanden 3 weken en 3 dagen rond in een groep.. beter als menig paard in NL hoor!

het is altijd gemakkelijk om van buitenaf te schoppen.. maar wat is de oplossing?
helaas daar is de buurt het niet mee eens.. dan zien ze kadavers in het land, het stinkt, en de zeugen maken herrie... enige oplossing? oogkleppen op, de nederlandse varkenshouderij kapot bekritiseren, en het vlees uit het buitenland halen voor een prikkie!

Zo enorm mee eens!!!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:01

Slvna, iemand die ik ken heeft een paard gekocht. Beestje stond op de wei met deken op. Beestje geraakte met been vast in deken en brak de heup. Twee dagen later werd het beestje ontdekt en uit zijn lijden verlost (al was er al niet veel paard meer over, was totaal in shock). DAT noem ik idd nalatigheid en daar ligt gedeeltelijke schuld bij de eigenaar.
Met deze temperaturen pas 's middags naar een stal gaan terwijl je weet dat de luchttoevoer in de stal via een mechanisme verloopt en niet op de natuurlijke manier is in mijn ogen ook nalatigheid.

Dit wil niet zeggen dat de boer gefusilleerd moet worden of dat ik het niet erg voor hem vindt, maar hem volledig uit de wind zetten zoals sommigen hier doen of zelfs nog beter, naar de consumenten wijzen, daar ga ik totaal niet in mee. :=

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:01

keshia schreef:

*\o/* Altijd fijn om te zien dat er mensen zijn die het wél begrijpen.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:03

keshia schreef:

het is niet meer zo erg als, maar zie toch afentoe nog wat langs komen :(:) maar kippenbedrijven kunnen d'r ook wat van brr... legbatterijen zijn er echt nog wel ! en dit wordt nog verkocht als scharrel ook

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:04

unihorses schreef:
het is niet meer zo erg als, maar zie toch afentoe nog wat langs komen :(:) maar kippenbedrijven kunnen d'r ook wat van brr... legbatterijen zijn er echt nog wel ! en dit wordt nog verkocht als scharrel ook

Sinds 2012 zijn legbatterijen in de Europese Unie verboden. De meeste legbatterijen zijn vervangen door het zogenaamde verrijktekooisysteem. Daarnaast krijgen alle eieren een nummer van herkomst mee. Kun je zo afleiden waar het vandaan komt.
0 = bio
1 = vrije uitloop
2 = scharrel
3 = Kooi
Laatst bijgewerkt door Winged op 20-06-13 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:05

Gini schreef:
Slvna, iemand die ik ken heeft een paard gekocht. Beestje stond op de wei met deken op. Beestje geraakte met been vast in deken en brak de heup. Twee dagen later werd het beestje ontdekt en uit zijn lijden verlost (al was er al niet veel paard meer over, was totaal in shock). DAT noem ik idd nalatigheid en daar ligt gedeeltelijke schuld bij de eigenaar.
Met deze temperaturen pas 's middags naar een stal gaan terwijl je weet dat de luchttoevoer in de stal via een mechanisme verloopt en niet op de natuurlijke manier is in mijn ogen ook nalatigheid.

Dit wil niet zeggen dat de boer gefusilleerd moet worden of dat ik het niet erg voor hem vindt, maar hem volledig uit de wind zetten zoals sommigen hier doen of zelfs nog beter, naar de consumenten wijzen, daar ga ik totaal niet in mee. :=

Stel je doet je paard een alarm op dat als hij een hoge hartslag krijgt jij dat binnen krijgt op je mobiel.
Dat alarm heeft niet gewerkt.
Is het dan nalatig als de dag erop het paard pas gevonden is?

Want die vergelijking moet je maken.

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:05

Prima verwoord Keshia _/-\o_ _/-\o_

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:06

Jee, wat een verschrikking, voor zowel de varkens als de boer. Ik kan me nog zo goed voor de geest halen hoe het vroeger bij ons op de boerderij ging als het alarm af ging op snikhete dagen: laat het a.u.b niet de ventilatie zijn....

Ik moet zeggen dat de manier van varkens houden in de bioindustrie ook niet het bovenaan mijn lijstje staat, maar ik weet dat de bioindustrie ook niet enorm walgelijk is. De meeste boeren willen echt het beste voor hun dieren, maar niet iedere boer kan biologisch gaan produceren. Daar is geen ruimte, geld en afzet voor. Daarbij zijn er inderdaad ook bedenkingen bij biologisch produceren.

Voor boeren is het een moeilijke tijd: investeringen zijn enorm en dus ook de schulden. Grond, gebouwen, grondstoffen: alles is erg duur geworden. Steeds veranderende normen zorgen ervoor dat er steeds weer opnieuw geïnvesteerd moet worden: en een hogere investering vraag om een hogere productie, dus meer dieren. Bij het bouwen van een nieuwe stal ga je door een jarenlang traject waarbij je met een beetje pech jaren moet 'wachten' omdat milieu-activisten bezwaren indienen die alleen tot doen hebben de boel te rekken. En dat is funest voor sommige boeren. Waarom boeren dan toch doorgaan? Het is hun leven, zit in hun hart en vinden het het mooiste vak dat ze kunnen bedenken. Maar de zorgen af en toe.....mijn ouders hebben besloten te stoppen.

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:06

Wat erg! Ook voor de boer

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:07

en nog wat over al die mooie plaatjes van wakker dier:
stel je hebt een paardenfokkerij, 1100 paarden, waarvan er elke week ongeveer 50 moeten veulenen..
hoevaak zit daar een kreupel paard tussen? hoevaak ben je dan niet bij een geboorte?
hoevaak ligt er nog wat nageboorte achter het paard? hoevaak staan de paarden dan op stal tijdens de laatste dagen van de dracht?
ook daar kun je ellendige plaatsjes schieten van dode veulens, vieze nageboorte, en kreupele dieren waar volgens wakker dier niets aan gedaan word..
natuurlijk zijn er rotte eieren in de varkenshouderij! natuurlijk!
maar die komen zichzelf 3x zo hard tegen, want zonder 100% inzet voor je dieren, ten alle tijden, elke dag van het jaar, red een varkensboer het niet meer tegenwoordig..

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:07

Winged schreef:
unihorses schreef:

Sinds 2012 zijn legbatterijen in de Europese Unie verboden. De meeste legbatterijen zijn vervangen door het zogenaamde verrijktekooisysteem. Daarnaast krijgen alle eieren een nummer van herkomst mee. Kun je zo afleiden waar het vandaan komt.
0 = bio
1 = vrije uitloop
2 = scharrel
3 = Kooi

en volgens menneer de kippenbedrijf moger er niet meer legbatterijen bij gebouw wordne, maar de al bestaanden nog wel in gebruik -O- ik weet wat de nummer betekenen... en dat nummertje 3 er niet opstaat...
en deze houd zijn deuren stijf dicht hoor... doodbang dat er gefilmt wordt

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:08

unihorses schreef:
en volgens menneer de kippenbedrijf moger er niet meer legbatterijen bij gebouw wordne, maar de al bestaanden nog wel in gebruik -O- ik weet wat de nummer betekenen... en dat nummertje 3 er niet opstaat...
en deze houd zijn deuren stijf dicht hoor... doodbang dat er gefilmt wordt

Dan ga je over op je burgerplicht en geef je het aan.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:09

Om even deels op de discussie in te haken. De consument heeft zeker weten zijn aandeel in dit proces, want de consument wil geen vlees meer wat op vlees lijkt, de consument wil de eerlijke prijs (uitgaande van slagerprijs) niet meer betalen, de consument wil vlees (en andere producten) wat langer houdbaar blijft, wat minder calorieën bevat, waar dit meer of dit minder in zit. Ga zo maar door. En de boeren hebben dat allemaal maar te produceren want het mag immers weer niet uit het buitenland komen.

De boeren hebben dus uiteindelijk aan deze eisen maar te doen willen ze zelf nog brood kunnen kopen. Simpel zeggen, dan gooi je de productie maar omlaag, kan niet want dan heb je ook minder inkomen. Simpel zeggen, dan vergroot je je stallen maar, kan vaak ook niet want de beschikbare grond en geld moet hiervoor wel zijn. Simpel zeggen, dan zoek je maar een andere baan, kan prima in deze crisis met al die werklozen!

En dan al dat geklaag van die mensen ook ja:

wendyenbram schreef:
Weet je aan iedereen die zo walgelijk reageren? Zullen we als boeren maar ophouden in nederland? kun je een stukje vlees uit het buitenland krijgen, waar dus echt geen of nauwelijks controle is op de dieren. EN mag ik je er op wijzen, dat hoe de stallen nu gebouwd worden afkomt van de CONSUMENT!
de consument die wel goedkoop hun stukje vlees willen, maar niet willen ruiken dat ergens vee is? de consument die tegenwoordig steeds meer buitenaf wil wonen, maar zodra ze vee ruiken gaan klagen? de consument die klaagt als de boer mest gaat rijden? de consument die klaagt als de boer savonds nog even gras maait om de dag erna gras binnen te kunnen halen voor hun koeien voordat de regen het gras verpest! Weet je als de consument zich niet zoveel bemoeit had met o dat is zielig en o dat kan niet hadden we nog kleinere boerderijen gehad. hadden we gewoon varkens varken gelaten (en hadden we nooit hoeven te gaan castreren.) Dan hadden we nu geen MEGA stallen gehad, want dan werd er gewoon geaccepteerd dat er vee woont op het platteland en hoefde er geen speciale dichte stallen gebouwd te worden. Zodat de "normale" mens geen vee ruikt.
Hier is een ongeluk gebeurd bij een boer die misschien (ik ken hem niet persoonlijk) wel aan alle eisen voldaan heeft die de consument afgedwongen heeft aan de boeren, en dat gebeurd er een ongeluk, is het WEER de schuld van de boer. Ga gewoon lekker je stukje vlees halen uit Argentinie dan weet je zeker dat het een stukje ongecontroleerd vlees is. BAH in een woord IK vind de concument maar walgelijk, Maar he welk topic ik ook open is dat wederzijds toch?

Die ventilatie is er dus wel degelijk indirect door de consument gekomen, want het mag niet geroken worden dat jouw vlees of dierlijke (bij)producten daar rondloopt. Maar ja, minder produceren mag ook niet want dan kun jij niet die heerlijke appeltaart (of wat voor een dierlijk product dan ook) meer eten want ja je gaat daar ook niet meer voor betalen.

Zo... dat was de achtergrond informatie.

Nu weer terug ontopic. Het is heel sneu wat er gebeurt is, maar ik vraag mij af in hoeverre de boer daadwerkelijk, de schuld volgens jullie moet dragen. Wie van ons weet hoe het systeem er daadwerkelijk aan toe was? Voor hetzelfde geld was het die avond ervoor nog prima en ging hij slapen en is het daarna radicaal mis gegaan waardoor het alarm niet af ging. Zolang daar geen zekerheid over is, kun je het imo niet maken om de vinger naar de boer te wijzen.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 20-06-13 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Gabsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:10

Wat een drama voor de boer en zijn vee.
Laten we aub stoppen met moddergooien Dit wil niemand maar zoals altijd, een 'ramp' is een samenloop van omstandigheden. Falend ventilatiesysteem, hoge temperatuur, falend alarm...

Off-topic:
veehouders krijgen steeds weer te maken met aanscherping van emissie- en welzijnsnormen. Dit vereist investeringen die enkel bekostigd kunnen worden bij een zekere schaalomvang. Op die manier wordt schaalvergroting in de hand gewerkt.
Vroeger waren varkensstallen nog natuurlijk geventileerd of per afdeling mechanisch geventileerd. Door de emissie-eisen wordt een hele stal nu vaak centraal afgezogen (en voorzien van luchtwasser), waardoor bij defecten de ventilatie van de hele stal stopt. Goed voor het milieu, in dit geval pakt het slecht uit voor het vee.

Ik irriteer me persoonlijk meer aan het feit dat (zelfs bij voldoende productie van vlees in nederland) in de supermarkt het vlees 8 van de 10 keer uit het buitenland komt. Biologisch en scharrel zijn ook niet heilig. Ik eet liever een gewoon nederlands stukje vlees (liefst uit de regio) omdat ik weet dat de veehouderij in Nederland wereldwijd gezien zo slecht nog niet is...

Gini

little_king schreef:
Gini schreef:

Stel je doet je paard een alarm op dat als hij een hoge hartslag krijgt jij dat binnen krijgt op je mobiel.
Dat alarm heeft niet gewerkt.
Is het dan nalatig als de dag erop het paard pas gevonden is?

Want die vergelijking moet je maken.

Dat vind ik geen goede vergelijking (maar dat is mijn mening maar hoor).
Want het is niet noodzakelijk dat paarden met een hartslagmeter rondlopen, paarden overleven prima zonder hartslagmeter.
De luchttoevoerinstallatie in de varkensstal is blijkbaar wel noodzakelijk, varkens overleven niet prima zonder luchttoevoerinstallatie.

De vergelijking loopt dus anders:
Stel dat mijn paard aan een mechanisme moet om zijn nieren te laten werken. Zonder stoppen de nieren met werken en sterft die binnen de drie uur. (Hierbuiten gelaten dat ik dan het paard zou laten inslapen) zou ik idd om de drie uur naar mijn paard gaan om het ding te controleren. Dat is het nadeel als je het leven van je dieren laat afhangen van technologie.

xSlvna

Gini schreef:

Ik heb het over als iets 's avonds of 's nachts fout gaat en dit in de ochtend/smiddags pas opgemerkt wordt.
's nachts koelt het lekker af en rond 12 begint het pas goed warm te worden, zou dus persoonlijk niet verwachten dat mijn dieren dood in de stal liggen, er van uitgaand dat alles het nog doet ( geen alarm af gegaan...).

Wij zijn het toch écht schuld dat die dieren in grote dichte stallen zitten, want ja het milieu, onze neus, onze ogen... Stel we zien of ruiken een varken op het platteland, dat mag niet! :oo
De koeienstallen worden alleen maar beter, de varkenstallen krijgen daar niet veel mogelijkheden voor, daarom vind ik het onzin om de boer gelijk negatief te bestempelen.

liekiej20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:12

nou zo zielig is het voor de boer niet, als het systeem gisteravond al gestopt is, en hij komt smiddags pas de stal in... krijgen ze in de ochtend geen eten dan ofzo.
en als boer zijnde check je je dieren toch nog voor je gaat slapen, tenminste boeren in mijn omgeving dan.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:13

liekiej20 schreef:
nou zo zielig is het voor de boer niet, als het systeem gisteravond al gestopt is, en hij komt smiddags pas de stal in... krijgen ze in de ochtend geen eten dan ofzo.
en als boer zijnde check je je dieren toch nog voor je gaat slapen, tenminste boeren in mijn omgeving dan.

En als alles toen nog in orde was?

[edit] Er wordt namelijk niet genoemd hoe laat het systeem exact gestopt is, 23:50 uur is nog steeds gisteravond namelijk maar dan kan de boer al op bed liggen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 14:14

liekiej20 schreef:

In veel stallen zijn er automatische voedersystemen :)