Discussie 'het is maar een dier'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 22:00

Mindim schreef:
ietjelover schreef:
Tuurlijk is dit veel erger en is het rouwproces vele malen heftiger,
maar als je hond nou overlijd heb je daar ook verdriet van, als iemand dan tegen je zegt och stop met janken en het is maar een hond!
vindt je dat een normale opmerking en kan je dat dan respecteren?
en dat is wat ik nou juist bedoel.
ik vindt dat geen normale opmerking en echt respectloos

Dat soort mensen hoef ik niet in mijn omgeving. Mijn hond is alles en bijna 11 jaar. Ja, ik zie er als een berg tegen op om mijn grote vriend te moeten weg brengen, als iemand dan ook tegen me zou zeggen, het is maar een hond, dan wordt zo'n persoon direct uit mijn adresboek geschrapt :D Met dat soort mensen heb ik niets, die kijken heel anders tegen de zaken aan, dan ik doe. Net zo goed als mensen die hun dieren waardeloos behandelen, daar hoef ik geen vrienden mee te zijn, hoe aardig ze verder ook zijn.
Ik ben aardig wat mensen tegen gekomen, die erg teleurstellend zijn, achterbaks of noem het maar. Bij dieren heb je dat niet, die zijn puur, daar houd ik van, je hebt weinig pure mensen.

In mijn beleving is emotie de sleutel. Mensen die bij mij emoties los maken, daar ga ik ver voor, mensen die me qua emoties niets doen, dan gaan mijn dieren voor.

Precies dit wilde ik even horen!
Echt precies wat ik bedoel.
Dacht even dat je er anders over dacht door je vorige reactie maar hier ben ik het 100% mee eens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 00:20

chevax schreef:
Dat zal wel heel heftig zijn, Mindim, sterkte!

Mensen moeten inderdaad niet zeggen dat het niets voorstelt als je dier dood gaat, dat is verschrikkelijk. Alleen hoe verschrikkelijk dat ook is, ik vind het overlijden van mensen toch erger.
Volgens mij zijn we het allemaal wel met elkaar eens, is alleen de nuance soms iets anders. Zoveel mensen, zoveel meningen ;-).

Dat denk ik ook wel Chevax. We hebben allemaal wel mensen in ons leven waar we alles wel voor doen en die voor gaan op dieren. Maar goed, we zijn ook dierenliefhebbers en hebben wel een band op gebouwd met bijvoorbeeld onze paarden. Emotie doet iets met je. Heb je goede ervaringen met mensen, dan ligt je emotie daar ook meer. Mijn ervaring met mensen is niet zo geweldig en ik heb altijd troost gevonden bij dieren. Ze zijn voor mij veel waardevoller dan de meeste mensen. Mijn emotie ligt veel meer bij dieren. Ik ben zelf ook geen sociaal mens, zoek ook weinig menselijk contact op een paar vrienden na en familie. Het is om die reden ook nooit maar een dier. Ik heb een opvangpaard, konijnen die een ander niet wil, duiven die aanvliegen en noem het maar op. Ik geniet enorm van dieren, een stuk meer dan ik van mensen doe.
Ik durf ook niet met zekerheid te zeggen dat wanneer er brand uitbreekt in een willekeurige woning dat ik als eerste op de mens zal aflopen. Werkelijk niet, niet vanwege de mens, maar omdat ik gauwer naar dieren neig.
Ik zou altijd als eerste mijn zoon helpen, maar oh jee, wat zou ik mijn uiterste best doen, om mijn hond ook te helpen.

Gini

Re: Discussie 'het is maar een dier'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 10:22

Ik vind die raadselspelletjes ook altijd zo vermoeiend: wie zou je het eerst redden, je moeder of je hond. Als mijn huis in brand zou staan, zou ik mijn ouders en broer roepen en tegelijkertijd mijn hond meesleuren. Ik zou echt geen hiërarchie kunnen opstellen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 20:58

Gini schreef:
Ik vind die raadselspelletjes ook altijd zo vermoeiend: wie zou je het eerst redden, je moeder of je hond. Als mijn huis in brand zou staan, zou ik mijn ouders en broer roepen en tegelijkertijd mijn hond meesleuren. Ik zou echt geen hiërarchie kunnen opstellen.

Vind het ook altijd van die rare vragen en denk er precies hetzelfde over :=

Voor mij zijn dieren en mensen gelijk, maar is emotie ook de sleutel, net als wat Mindim vindt.

Ik vind een mensenleven niet meer waard dan een dierenleven. Ik heb het zelfs niet zo met mensen, zacht gezegd. Ze zijn zo ontzettend egoistisch, met maar enkele uitzonderingen.. Nee, als ik een onbekend (waarvoor ik dus geen gevoelens heb) mens of een onbekend dier kon redden (toch wel een beetje zo een raadselspelletje dit :+) dan zou ik voor het dier gaan.

_Saar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 11:29

Ik vind dat bizar. En naar mening voldoe je daarmee aan je eigen slechte beeld van de mens. Soort self fulfilling prophecy op jezelf?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 11:39

_Saar schreef:
Ik vind dat bizar. En naar mening voldoe je daarmee aan je eigen slechte beeld van de mens. Soort self fulfilling prophecy op jezelf?

Waarom vind jij dat zo? Ik voldoe natuurlijk wat aan dat beeld, want ik ben ook een mens en heb ook de hersenen van een mens. Die hersenen, de enige fout van de evolutie. Om ons zo goed te kunnen laten nadenken. De reden dat mensen zo walgelijk egoistisch zijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 11:52

Geryon en het is voor jou geen reden om de onbekende mens te redden omdat andere mensen liever hun ouders, kinderen of broers/zussen nog hebben dan hun kat?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 11:58

Urielle schreef:
Geryon en het is voor jou geen reden om de onbekende mens te redden omdat andere mensen liever hun ouders, kinderen of broers/zussen nog hebben dan hun kat?

Ik snap niet precies wat je hiermee bedoeld. Bedoel je met de ouders etc. de onbekende mens?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 12:25

Ja, voor jou een onbekende, maar voor iemand anders niet :)

_Saar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 12:29

Geryon schreef:
_Saar schreef:

Waarom vind jij dat zo? Ik voldoe natuurlijk wat aan dat beeld, want ik ben ook een mens en heb ook de hersenen van een mens. Die hersenen, de enige fout van de evolutie. Om ons zo goed te kunnen laten nadenken. De reden dat mensen zo walgelijk egoistisch zijn.

Puntje bij paaltje zijn dieren ook walgelijk egoïstisch. In de natuur wordt een kreupele zebra gewoon de kudde uit geknikkerd om opgevreten te worden. De mens heeft nog de mogelijkheid na te denken over zijn daden dus ik begrijp dat daar voor jou de kneep zit. Maar vanuit ons (kleine beetje) instinct wat nog rest zal de mens ook altijd voor het eigen overleven gaan. Naar mijn mening is hierin de enige uitzondering een moeder voor haar kind.

Waarom ik dat bizar vind is wat Urielle ook al zegt. Ik moet er niet aan denken dat je bij een brand met m'n cavia's aan komt lopen en m'n vriend hebt laten zitten.

Edit: nog iets toegevoegd.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 12:35

En voila, daarom zijn die raadselspelletjes zo dom. Want het huis in brand staat, gaat jouw vriend echt niet in de zetel blijven zitten wachten tot als ik kom om hen al reddend de hand te reiken en naar buiten te slepen. Jouw cavia's kunnen echter niets. Daarom dat ik waarschijnlijk naar de cavia's zou reiken. Want als ik het brandend huis nog binnen kan, kan jouw vriend het huis ook naar buiten.
Wanneer jouw vriend bewusteloos op de grond ligt, dan is de ramp te groot en kan je beter wachten op de brandweermannen.

Daarom dat die raadselspelletjes zo stom zijn, ze zijn totaal van de realiteit losgerukt.

Jammer genoeg kun je zoveel mogelijk voorbeelden uit de natuur aanhalen van kannibalisme, doodbijten van jongen, verkrachting en dergelijke, de mens blijft toch de diersoort met de meeste gruwelen op de kerfstok.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 12:41

Nou Gini, ik hoop toch dat er hier geen brand uitbreekt. Als ik mijn eigen huis bekijk, stel de droger vat vlam. Dat weet je pas als de rook op de bovendieping is. Door de giftige dampen ben je al heel snel buiten westen. Ik zou een baby en een kleuter op verschillende kamers uit hun ledikantjes moeten halen, mijn oudste dochter zou dan alleen de smalle overloop en nauwe trapgat vol rook doormoeten (lekker als ze in paniek zijn, zal wel net zoiets zijn als paarden uit een brandende stal, die komen ook hun box niet uit). Ondertussen hoop ik dan dat mijn vriend nog niet out is van de rook (zeker slapend is die kans nogal groot).
Als iemand op dat moment aan komt zetten met mijn kat terwijl mijn kind of vriend nog boven ligt ben ik echt niet dankbaar eerlijk gezegd. Ik vergeef het diegene nooit dat mijn kat leeft en mijn kind of vriend dood is. :o

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 12:44

Wat boeit het mij wat anderen vinden? Onze dieren horen bij ons gezin en betekenen daardoor heel erg veel. Die waarde kan niemand van jullie voor mij bepalen. Ik ben daarnaast nog eens een echte vega, al meer dan 24 jaar lang (mijn dochter al vanaf haar geboorte), juist omdat wij van dieren houden. Ik ben me bewust van de natuur, leef daar ook naar. Mensen, tja...... Ik heb een paar hele fijne, lieve mensen om me heen, ik heb een heerlijk kind, twee stiefkinderen, een lieve man, een fijne (schoon)familie en een aantal dierbare vrienden en vriendinnen om me heen. Van hun hou ik zielsveel en ik geef ze veel liefde, steun, begrip en vriendschap. Toch heb ik met de mensheid in zijn algemeenheid wat minder. Ik hou meer van mijn paard dan van de mensheid, zogezegd. En dus? Wat een ander vindt, mag hij of zij vinden, maar dit is hoe ik er in sta. En dan moet ik altijd erg lachen om bokkertjes met hun 'maar als dit of dat' en hun idiote argumentatie over wat je allemaal zou doen als het huis in fik staat of als je als er alleen maar vlees is om te eten of weet-ik-veel-wat-voor-andere-bullshit. Jij bent mij niet. Punt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 12:46

Uiteraard zal jij mij in het voorbijgaan schreeuwen dat er nog een baby boven is, dan ga ik idd niet achter een kat zoeken die god weet waar ergens zit.
Maar daarnaast hoop ik idd dat er geen brand bij jou uitbreekt. Het is hels en op korte tijd valt er niet veel meer te redden. Als de bewoners zelf niet meer naar buiten kunnen, is de brandweer eigenlijk nog de enige hoop, dan kan een simpele ziel zoals ik niet meer veel redden.

Probeer het alsjeblieft niet zo zwart wit te zien.

Want stel eens een ander scenario voor. Zowel jij als je vriend merken het vuur tegelijkertijd en lopen meteen naar de kinderkamers. Jij pakt de baby en de kleuter en je vriend de oudste dochter en banen jezelf een weg naar buiten waar je moet toezien hoe je huis en je dieren afbranden. Als ik dan vijf minuten later met je kat naar buiten kom, dan sla je je armen om me heen en moet je huilen omdat iedereen het levend gehaald heeft.

Kwestie van perspectief, niets is zwart wit.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 12:51

_Saar schreef:
Geryon schreef:

Puntje bij paaltje zijn dieren ook walgelijk egoïstisch. In de natuur wordt een kreupele zebra gewoon de kudde uit geknikkerd om opgevreten te worden. De mens heeft nog de mogelijkheid na te denken over zijn daden dus ik begrijp dat daar voor jou de kneep zit. Maar vanuit ons (kleine beetje) instinct wat nog rest zal de mens ook altijd voor het eigen overleven gaan. Naar mijn mening is hierin de enige uitzondering een moeder voor haar kind.

Waarom ik dat bizar vind is wat Urielle ook al zegt. Ik moet er niet aan denken dat je bij een brand met m'n cavia's aan komt lopen en m'n vriend hebt laten zitten.

Edit: nog iets toegevoegd.

Daar zit inderdaad voor mij de kneep. Mensen zijn echt niet te vergelijken met dieren en hun instinct. Mensen kunnen nadenken, maar doen toch zoveel dingen gewoon bewust. En dan heb je natuurlijk ook nog zoveel mensen die het niet eens in wíllen zien.

Het gaat mij niet alleen om het eigen overleven, maar om nog zoveel andere factoren die ons gewoon zo egoistisch maken.

Ik zie niet in waarom ik voor een mens zou moeten gaan. Een dier heeft, ondanks dat het minder gemist zou worden, evenveel recht op een leven. Gelukkig hoef je in vele gevallen niet te kiezen en red je natuurlijk wat er te redden valt! :D

Dat jij het diegene niet kan vergeven dat het je kat heeft mee genomen ipv je vriend, geeft eerder iets aan over je eigen egoïsme. Je kan niet van een ander verlangen dat hij meeneemt wat voor JOU het dierbaarst is.

Denk dat de aarde op dit moment trouwens liever een mens minder heeft dan een dier. :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 12:52

Jij gelukkig niet Gini, maar Geryon blijkbaar wel.
Ik wilde alleen maar even aangeven dat het helemaal nog niet zo onrealistisch is, helaas gebeurt het ook dat volwassenen nooit hun huis meer uitkomen bij brand, en dat meestal niet zo zeer vanwege het vuur maar vooral vanwege de rook.
*gaat straks nog even op pad voor brandmelders*

Twiggy, je kunt het idiote argumentatie noemen maar jij komt op mij altijd over als betrokken moeder en ik denk dat jij ook niet bepaald gelukkig bent als iemand die denkt als Geryon jouw kind levend laat verbranden en trots naar buiten komt met een van je huisdieren omdat die persoon een dier zelf belangrijker vindt.

Ik vind dergelijke keuzes, op leven of dood, echt wel aangeven wat je uiteindelijke keuze is tussen mens en dier.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 12:54

Precies Gini, niets is zwart/wit en daarom moet ik altijd zo 'lachen' om bepaalde argumentatie van sommige bokkers. Ik zou blij zijn dat mijn kind is gered, maar ik zou ook enorm verdrietig zijn als de katten en de nijntjes het niet overleven. En dan gaan bokkers vast weer beginnen over wat erger is, maar het is ook verdriet, althans, bij mij wel. Nogmaals, ze horen bij het gezin. En er wordt van ze gehouden. Wij denken niet in de trant van 'het is maar een dier'. Ze voegen iets toe en ze worden net zo goed gemist, als ze er niet meer zijn.......... En ik heb niet zo'n behoefte aan 'waardebepaling' en al helemaal niet van anderen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 12:55

Geryon schreef:
Dat jij het diegene niet kan vergeven dat het je kat heeft mee genomen ipv je vriend, geeft eerder iets aan over je eigen egoïsme. Je kan niet van een ander verlangen dat hij meeneemt wat voor JOU het dierbaarst is.

Dat kan misschien egoïstisch zijn, ik vind het dan weer egoïstisch om als je de keuze KAN maken uit te gaan van je eigen prioriteiten.
Als ik weet dat mijn buurvrouw voor haar cavia gaat, probeer ik die eruit te halen voor haar, maar eerlijk gezegd vraag ik me dan wel echt serieus af waarom ze een familie heeft opgebouwd :o

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 12:56

Laat ons zeggen dat als ik een kind vast heb en ik kom onderweg een doodsbange hond tegen dan zal ik die ook proberen mee te sleuren. En dit is misschien stom, want die paar seconden kan het leven van mij en het kind kosten, maar die hond laten zitten en naar buiten lopen, ik weet niet of ik het zou kunnen.

Brrrr, nu ik zo verplicht wordt om er over na te denken hoop ik gewoon nooit in een dergelijke situatie terecht te komen. Is gewoon verschrikkelijk om een onschuldig leven te verliezen en zeker wanneer dat het resultaat is van jouw keuze. Schuldgevoel voor de rest van je leven.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 12:58

Natuurlijk ben je verdrietig Twiggy, maar eerlijk is eerlijk, als alle mensen en dieren eruit zijn ben ik ook weer dankbaar dat die het er levend afgebracht hebben, maar zou ik ook verdrietig zijn over verloren gegane foto's, geboorteboeken en andere dingen met sentimentele waarde.
Ik zou erg verdrietig zijn maar ik ben me er wel van bewust dat spullen lager op de ladder staan dan mensen en dieren :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 13:01

Urielle schreef:
Ik wilde alleen maar even aangeven dat het helemaal nog niet zo onrealistisch is, helaas gebeurt het ook dat volwassenen nooit hun huis meer uitkomen bij brand, en dat meestal niet zo zeer vanwege het vuur maar vooral vanwege de rook.

Twiggy, je kunt het idiote argumentatie noemen maar jij komt op mij altijd over als betrokken moeder en ik denk dat jij ook niet bepaald gelukkig bent als iemand die denkt als Geryon jouw kind levend laat verbranden en trots naar buiten komt met een van je huisdieren omdat die persoon een dier zelf belangrijker vindt.

Ik vind dergelijke keuzes, op leven of dood, echt wel aangeven wat je uiteindelijke keuze is tussen mens en dier.

Dank je, Urielle, ik ben ook een betrokken mama :) , ik hou zielsveel van mijn dochter. Kan echt niet meer zonder haar, dan zou ik GEK worden. Maar ik zou natuurlijk ook verdrietig zijn als mijn beestjes het niet overleven. Ik denk overigens dat ik mijn kind zelf zou redden, ik ga letterlijk voor haar door het vuur, denk ik (weet ik eigenlijk wel zeker). Als dan iemand anders de beestjes redt, dat zou ik erg waarderen, hoor. Maar weet je, soms moet er gekozen worden, maar dan nog denk ik niet in de trant 'het is maar een dier'. Nogmaals, ze horen bij ons gezin. Mijn dochter mist onze grote nijn nog (hebben we helaas in moeten laten slapen afgelopen winter) en ze huilt er nog wel eens om. Ik ben blij dat ze onze dieren zo enorm waardeert, ze voegen heel veel toe aan haar leven. Als mijn paard ooit komt te overlijden, ben ik ook ontroostbaar. Wat een leegte zal hij achterlaten. En natuurlijk geldt dat ook voor mijn dochter. Ze is mijn enige eigen kind en ik ben dolgelukkig dat ik mama mag zijn. Dat wil ik NOOIT meer missen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 13:01

Urielle schreef:

En ik denk precies hetzelfde, maar dan omgekeerd :D

Ik zou sowieso eerder voor een dier gaan, dan voor een mens dat zich hoger voelt staan dan een dier. Want door zulk soort mensen zullen dieren altijd mishandeld blijven of een minder goed leven hebben dan ze horen te krijgen.
Laatst bijgewerkt door Geryon op 29-06-13 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 13:02

Urielle schreef:
Natuurlijk ben je verdrietig Twiggy, maar eerlijk is eerlijk, als alle mensen en dieren eruit zijn ben ik ook weer dankbaar dat die het er levend afgebracht hebben, maar zou ik ook verdrietig zijn over verloren gegane foto's, geboorteboeken en andere dingen met sentimentele waarde.
Ik zou erg verdrietig zijn maar ik ben me er wel van bewust dat spullen lager op de ladder staan dan mensen en dieren :)

Het is een hele traumatische ervaring, zo'n brand. Ook als iedereen het gered heeft, ja. Sta er net zo in als jij, hoor.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 13:02

Maar als ik moet kiezen tussen mijn bovenburen (vreselijk stel) en mijn dieren, kies ik toch echt voor mijn dieren. :j

_Saar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 13:20

Wauw, ik weet niet eens meer hoe te reageren hier. We zullen elkaar toch niet van elkaars mening kunnen overtuigen. En zeker hoop ik ook dat niemand van ons ooit in zo'n situatie beland. Wat Gini zegt, ik moet er ook absoluut niet aan denken om een doodsbang dier te moeten laten zitten. Als het kan, zou ik het altijd meenemen, ik zou er alleen geen mens voor laten zitten. En ik hoop van harte dat anderen dat ook niet doen. Ik zie het al voorbij komen bij Hart van Nederland.

@Geryon ik wil daar toch nog even op reageren. Dat ik mensen verkies boven dieren wil natuurlijk niet zeggen dat ik dieren mishandel of verwaarloos. Mijn dieren hebben en krijgen alles wat ze maar kunnen wensen. Iedereen heeft recht op een goed leven, mens en dier. Op leven en dood kies ik echter voor de mens, zo anders ook hypocriet zijn want ik eet ook vlees.
En in het geval van overlijden van een dier tijdens een evenement vind ik dat minder schokkend dan het overlijden van een mens. Tuurlijk zijn er mensen heel verdrietig over maar ik heb liever dan iemand z'n paard moet missen dan zijn vader/zoon/broer/beste vriend. En ik mag toch hopen dat iedereen dat met me eens is. Nu niet gaan roepen dat jouw vader oid toevallig een eikel is want dan kan je ook wel iemand anders dierbaars bedenken.