Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Cassidy schreef:Even terugkomend op de openingspost: een herdenking heeft pas dan zin als men zich betrokken voelt bij wat men herdenkt. Natuurlijk is het vreselijk wat er toen is gebeurt en ook heel erg naar dat er mensen zijn van minderheden die zich weer of nog steeds onveilig voelen, maar de generatie die WOII heeft meegemaakt komt steeds meer weg te vallen.
Op het moment dat er geluiden komen om de dodenherdenking maar helemaal af te gaan schaffen - en die geluiden komen ieder jaar weer - doet men er in mijn ogen goed aan om de connectie weer te maken met het gevoel, en dat gebeurt door niet alleen de doden te herdenken van WOII (en dat waren niet alleen de Joden!) maar van alle oorlogen die er sindsdien geweest zijn. Mensen die recent een dierbare verloren zijn bij wat voor oorlog dan ook, kunnen steun vinden bij het feit dat ook zij herdacht worden op 4 Mei.
Dus alleen de doden van WOII herdenken? Nee. Gedenk alle doden die in oorlogstijden zijn omgekomen.
Cassidy schreef:Nederland is neutraal geweest in WOI. In Belgie en Frankrijk wordt deze oorlog herdacht op 11 November. Maar ik kan nog zoveel begraafplaatsen bezoeken, nog zoveel oude films bekijken, veel ooggetuigenverslagen uit die tijd zijn er niet, en niemand meer die je daar nog wat over kan vertellen.
Ieder jaar weer zijn er ook lokale feesten in Nederland die verband hebben met oorlog. Het ontzet van Leiden, het ontzet van Alkmaar, het ontzet van Brielle. Wie heeft er echt nog gevoel bij deze feesten, en ziet het niet alleen als gezellige dag met een gezellig hapje en drankje?
Boras schreef:Cassidy schreef:Goed geformuleerd...is idd helemaal waar.
Er zijn heel veel mensen omgekomen tijdens WOII. Niet alleen mensen uit de Joodse Gemeenschap.
Die meneer wil dan ook alle slachtoffers van WO II blijven gedenken zoals in het opening artikel staat te lezen. Hij wil het niet exclusief voor joodse slachtoffers maken, hij wil het bij de tweede wereldoorlog houden.
Fiffill schreef:Daarom vroeg ik me dus af of antisemitisme werkelijk erger wordt, ik merk er dus niks van (en de Joden die ik ken ook niet, ik hoor er iig niks over van ze).
Zoolgangster schreef:Fiffill schreef:Daarom vroeg ik me dus af of antisemitisme werkelijk erger wordt, ik merk er dus niks van (en de Joden die ik ken ook niet, ik hoor er iig niks over van ze).
Het valt mij op dat je er rond 4-5 mei meer van merkt. De aandacht voor 4 en 5 mei triggert reacties, positieve en negatieve naar Joden toe. Je zou dus kunnen zeggen dat het erger wordt rond die datum...
_San87_ schreef:Wellicht komt dat omdat iedere keer rond die datum wel een of ander vreemd statement uit de hoek van de Joden komt.
Annemiek80 schreef:_San87_ schreef:Wellicht komt dat omdat iedere keer rond die datum wel een of ander vreemd statement uit de hoek van de Joden komt.
Daardoor denken mensen 'oja, dodenherdenking/bevrijdingsdag' komt er weer aan, en gaan er over praten/discussiëren.
In ieder geval zo werkt het bij mij persoonlijk wel.
Annemiek80 schreef:_San87_ schreef:Wellicht komt dat omdat iedere keer rond die datum wel een of ander vreemd statement uit de hoek van de Joden komt.
Nou dat vind ik wel weer een beetje kort door de bocht, ik denk eerder omdat er dan gewoon ook weer meer aandacht voor is in de (lokale) media, oorlogsfilms die op tv komen, mededelingen in de lokale krant waar er herdacht wordt, advertenties voor festivals, mededeling van supermarkten tot hoelaat ze open zijn etc.
Daardoor denken mensen 'oja, dodenherdenking/bevrijdingsdag' komt er weer aan, en gaan er over praten/discussiëren.
In ieder geval zo werkt het bij mij persoonlijk wel.
Citaat:Dat zou ertoe leiden dat steeds minder rekening wordt gehouden met de gevoelens van joden.