Nationale Herdenking moet alleen over WOII gaan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 18:28

Nederland is neutraal geweest in WOI. In Belgie en Frankrijk wordt deze oorlog herdacht op 11 November. Maar ik kan nog zoveel begraafplaatsen bezoeken, nog zoveel oude films bekijken, veel ooggetuigenverslagen uit die tijd zijn er niet, en niemand meer die je daar nog wat over kan vertellen.

Ieder jaar weer zijn er ook lokale feesten in Nederland die verband hebben met oorlog. Het ontzet van Leiden, het ontzet van Alkmaar, het ontzet van Brielle. Wie heeft er echt nog gevoel bij deze feesten, en ziet het niet alleen als gezellige dag met een gezellig hapje en drankje?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 18:31

Cassidy schreef:
Even terugkomend op de openingspost: een herdenking heeft pas dan zin als men zich betrokken voelt bij wat men herdenkt. Natuurlijk is het vreselijk wat er toen is gebeurt en ook heel erg naar dat er mensen zijn van minderheden die zich weer of nog steeds onveilig voelen, maar de generatie die WOII heeft meegemaakt komt steeds meer weg te vallen.

Op het moment dat er geluiden komen om de dodenherdenking maar helemaal af te gaan schaffen - en die geluiden komen ieder jaar weer - doet men er in mijn ogen goed aan om de connectie weer te maken met het gevoel, en dat gebeurt door niet alleen de doden te herdenken van WOII (en dat waren niet alleen de Joden!) maar van alle oorlogen die er sindsdien geweest zijn. Mensen die recent een dierbare verloren zijn bij wat voor oorlog dan ook, kunnen steun vinden bij het feit dat ook zij herdacht worden op 4 Mei.

Dus alleen de doden van WOII herdenken? Nee. Gedenk alle doden die in oorlogstijden zijn omgekomen.

Amen!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 18:32

Cassidy schreef:
Nederland is neutraal geweest in WOI. In Belgie en Frankrijk wordt deze oorlog herdacht op 11 November. Maar ik kan nog zoveel begraafplaatsen bezoeken, nog zoveel oude films bekijken, veel ooggetuigenverslagen uit die tijd zijn er niet, en niemand meer die je daar nog wat over kan vertellen.

Ieder jaar weer zijn er ook lokale feesten in Nederland die verband hebben met oorlog. Het ontzet van Leiden, het ontzet van Alkmaar, het ontzet van Brielle. Wie heeft er echt nog gevoel bij deze feesten, en ziet het niet alleen als gezellige dag met een gezellig hapje en drankje?

Alkmaars Ontzet is inderdaad niets meer dan een vrije dag met veel straatfeesten. Maar mijn oma heeft de oorlog als 13jarige vaderjodin meegemaakt en zij leeft nog steeds. Dus ja, voor mij leeft die oorlog ook nog steeds. Verder heb ik kistjes met brieven en foto's. Ik wil die niet doneren aan 1 of ander museum.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 19:10

Boras schreef:
Cassidy schreef:
Goed geformuleerd...is idd helemaal waar.

Er zijn heel veel mensen omgekomen tijdens WOII. Niet alleen mensen uit de Joodse Gemeenschap.

Die meneer wil dan ook alle slachtoffers van WO II blijven gedenken zoals in het opening artikel staat te lezen. Hij wil het niet exclusief voor joodse slachtoffers maken, hij wil het bij de tweede wereldoorlog houden.

Hij bedoeld daarmee duidelijk vooral de Joodse slachtoffers of in iedergeval alleen de slachtoffers die passen in zijn straatje. Ik vind het raar om jezelf te zien als slachtoffer van discriminatie en haat en mensen dan vervolgens op nogal willekeurige kenmerken zoals geboortedatum en woonplaats uit te sluiten van een herdenkingsdag waar zij al 50 jaar gewoon bij horen. Ik noem dat toch discriminatie.

Overgens denk ik dat deze meneer vooral bijdraagt aan een negatiever beeld over Joden met een dergelijke opmerking. Voor veel mensen is dit toch weer zielig doen ten kosten van een ander en dan vanuit zo'n titel, 1+1=? .

Urbanus

Re: Nationale Herdenking moet alleen over WOII gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 19:13

Ik denk ook dat het antisemitisme voortkomt uit de situatie in Israel. Terwijl de meeste Nederlandse joden helemaal niet zo zionistisch zijn. En mijn vroegere beste vriendinnetje dat in Israel woont studeerde gewoon met Palestijnse jongeren en vertelde mij dat het ook gewoon normaal kan. Maar goed, dat zie je niet op tv...

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 20:35

ieder moet gedenken wat hij wil.
Ik woon dicht bij de duitse grens en werk in de thuiszorg, daardoor kom ik veel in aanraking met oudjes die de oorlog hebben meegemaakt maar niet zo "haatdragend" zijn naar de duitsers als andere mensen die ik soms daarover spreek.
genoeg verhalen over piepjonge duitse militairen die gedwongen werden om te vechten en deserteerden door in mestkelders te kruipen. (17 jaar en gewoon uit huis geplukt omdat hitler de rest van zijn manschappen al had verbruikt)
duitsers die samen met engelsen en joden in op een hooizolder ondergedoken werden.
duitse militairen die door hun eigen "collega's" werden aangegeven omdat ze stiekem joden niet aangaven of omdat ze weigerden mee te werken.
dus ja,deze mensen spelen ook een rol tijdens de stilte

de oorlog was ontzettend verschrikkelijk voor veel mensen en ik maak daar geen onderscheid in.
dus tijdens de stilte gedenk ik slachtoffers van alle oorlogen en ben dankbaar dat wij in vrede kunnen en mogen leven.
en dit jaar ben ik ook dankbaar dat 30 april zo rustig verlopen is zonder extreme rare dingen :D

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 20:39

Zoo, er valt hier even een gigantische euro naar aanleiding van dit topic.

Toen ik in Brussel heb ik jarenlang langs een hevig bewaakte school gewandeld. En met hevig bewapend bedoel ik dus een paar agenten in burger en twee/drie tot de tand bewapende mannen in volle gevechtsuitrusting. In het begin dacht ik dat het een bank/kluis was en nadien had gewoon aangenomen dat het een of andere exclusieve privéschool was ofzo.
Maar heb ff gegoogeld en blijkt dus weldegelijk een Joodse school.

Weet niet zo goed wat ik daarvan vind eerlijk gezegd.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 13:36

Ik heb laatst dit topic al helemaal doorgelezen en reageer nu nog even.

Ik vind dat een ieder voor zichzelf moet beslissen of en wat hij/zij wil herdenken.
Voor mij draait het wel voornamelijk om de Tweede Wereldoorlog, maar kan me voorstellen dat mensen het breder trekken.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 14:25

Fiffill schreef:
Daarom vroeg ik me dus af of antisemitisme werkelijk erger wordt, ik merk er dus niks van (en de Joden die ik ken ook niet, ik hoor er iig niks over van ze).

Het valt mij op dat je er rond 4-5 mei meer van merkt. De aandacht voor 4 en 5 mei triggert reacties, positieve en negatieve naar Joden toe. Je zou dus kunnen zeggen dat het erger wordt rond die datum...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 14:57

Zoolgangster schreef:
Fiffill schreef:
Daarom vroeg ik me dus af of antisemitisme werkelijk erger wordt, ik merk er dus niks van (en de Joden die ik ken ook niet, ik hoor er iig niks over van ze).

Het valt mij op dat je er rond 4-5 mei meer van merkt. De aandacht voor 4 en 5 mei triggert reacties, positieve en negatieve naar Joden toe. Je zou dus kunnen zeggen dat het erger wordt rond die datum...

Wellicht komt dat omdat iedere keer rond die datum wel een of ander vreemd statement uit de hoek van de Joden komt :).

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 15:18

_San87_ schreef:
Wellicht komt dat omdat iedere keer rond die datum wel een of ander vreemd statement uit de hoek van de Joden komt :).

Nou dat vind ik wel weer een beetje kort door de bocht, ik denk eerder omdat er dan gewoon ook weer meer aandacht voor is in de (lokale) media, oorlogsfilms die op tv komen, mededelingen in de lokale krant waar er herdacht wordt, advertenties voor festivals, mededeling van supermarkten tot hoelaat ze open zijn etc.
Daardoor denken mensen 'oja, dodenherdenking/bevrijdingsdag' komt er weer aan, en gaan er over praten/discussiëren.
In ieder geval zo werkt het bij mij persoonlijk wel.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 15:26

Annemiek80 schreef:
_San87_ schreef:

Daardoor denken mensen 'oja, dodenherdenking/bevrijdingsdag' komt er weer aan, en gaan er over praten/discussiëren.

Klopt ook wel :j Als je deze discussie aangaat oktober/november dan zou het veel minder leven...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 16:43

Annemiek80 schreef:
_San87_ schreef:

Nou dat vind ik wel weer een beetje kort door de bocht, ik denk eerder omdat er dan gewoon ook weer meer aandacht voor is in de (lokale) media, oorlogsfilms die op tv komen, mededelingen in de lokale krant waar er herdacht wordt, advertenties voor festivals, mededeling van supermarkten tot hoelaat ze open zijn etc.

Ik zeg niet voor niets wellicht. Ik denk wel dat er een relatie bestaat tussen negativiteit en de berichten die rond deze datum weer naar voren komen uit de hoek van de Joden.

Laten we eerlijk zijn, de berichten die hier gepost zijn naar aanleiding van het bericht in de OP zijn ook niet allemaal even positief.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 15:15

Citaat:
Dat zou ertoe leiden dat steeds minder rekening wordt gehouden met de gevoelens van joden.

dit zinnetje vind ik gewoon naar, want dit zinnetje heeft voor mij de keerzijde dat deze meneer vind dat vooral de Joodse gemeenschap slachtoffer is geweest , de rest mag barsten, dit komt ook door andere uitspraken van de beste man.
herdenk een ieder die slachtoffer is geweest of is van... dat zou herdenken pas zinvol maken, herdenken, onthouden en voorkomen dat er nog meer van dergelijke misstanden ontstaan...
niet "alleen die en die herdenken , want die en die zijn pas echt slachtoffer"
ik heb niets tegen wie dan ook met welke geloofsovertuiging dan ook, zolang ze maar geen last hebben van bekeringsdrang... maar ik krijg wel jeuk van sommige mensen die in de eeuwige slachtofferrol blijven hangen

ja de joodse gemeenschap is in die tijd beestachtig behandeld , maar de joodse gemeenschap leeft nog en zolang er mensen blijven hangen in de rol van slachtoffer, wat heeft dat voor zin?
waarom mensen tegen je in het harnas jagen, mensen buitensluiten, waarom het holyer than thou?
of in dit geval, meer recht op herinneren dan ??

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 17:41

Op NL2 nu ook over de Jappenkampen. Blijf mezelf maar afvragen waar je het beter zou hebben, daar of in een nazikamp, maar ik denk niet dat er een beter is.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 19:26

@lieveli... mijn vader zat als politiek gevangene in Buchenwald, waar hij bijna omkwam van de honger en kou, in elkaar geslagen werd en wie weet wat nog meer, sommige dingen heeft hij niet willen zeggen, die waren te erg... maar hij heeft jarenlang geen Japanse auto willen rijden vanwege de gruwelen die de Japanners zijn schoonvader hebben aangedaan...
Hij vond het voor zijn schoonvader te confronterend om met een Japanse auto aan te komen.

Het is eigenlijk ongepast om leed met elkaar te vergelijken, maar de mensen die in de Jappenkampen zaten hadden nog als extra last het feit dat mensen in Nederland niet naar hun verhaal wilden luisteren, want de Nederlanders dachten nogal eens dat niemand het zo erg kon hebben gehad als zijzelf tijdens de hongerwinter of ze zeiden domweg: "In de Jappenkampen leden jullie tenminste geen kou, wij wel."
Terwijl de Japanners de zon als martelwerktuig konden gebruiken.

Als Jood in een vernietigingskamp was je je leven uiteraard helemaal niet zeker, Hitler wilde Joden immers vernietigen... vaak werden die mensen al meteen na aankomst vergast. Dit is het allerergste: als iemand bepaald dat jij, je familie en je volk geen recht van leven hebben, van de aarde uitgeroeid moeten worden, hele families werden vergast en zelfs voor de stoffelijke resten werd geen plaats in de aarde gegund, die werden verbrand. Hetzelfde gold ook voor zigeuners die vermoedelijk als "proef" als eerste opgepakt werden: konden de soldaten dat zonder grote problemen doen, dan wist Hitler dat hij dat ook met Joden kon gaan doen. Zelfde gold voor homofielen, Jehova Getuigen en gehandicapten. Want Hitler wilde Arische supermensen en geen (wat hij dan vond) afwijkende of zwakke gehandicapte mensen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 21:20

Ik heb vanavond de herdenking op de Dam bekeken, inclusief het woord van Oud-Generaal Peter van Uhm die zijn eigen zoon verloren heeft in een inzet in Afghanistan in 2008. En daar word ik toch even stil van. Een leven kiezen van dienen, trots zijn omdat je zoon hetzelfde doet en deze dan verliezen, dat is naast het geven van je eigen leven, het grootste offer dat je geven kan.

Ik heb zelf een geestelijk gehandicapte broer (degenen die al langer meedraaien op Bokt weten ervan, zelfs dat hij Olympisch Goud heeft gehaald bij de Special Olympics in North Carolina 1999 en in China 2007), en ik houd zielsveel van hem. Naar hem kijken is dagelijks beseffen dat hij in tijden van Nazi Duitsland niet meer had geleefd omdat toen ook alle geestelijk minder validen werden opgeruimd.

Onderstaande foto toont mijn broer bij een etentje in NL na het winnen van individueel Bronzen medaille en Goud bij dubbelen bij het onderdeel Bowling in Shanghai, China 2007

Afbeelding

Dus hoezo op 4 mei alleen de Joodse Slachtoffers herdenken, meneer Vuijsje? Ik hoef maar dagelijks naar mijn broer te kijken om me te realiseren hoe blij ik mag zijn dat we tegenwoordig in vrijheid leven, en geestelijk minder validen (en niet alleen de Joden) niet worden vermoord.

Eerdere topics

[LZP] Broer is ingeloot! Special Olympics World Games - Shanghai

[LZP] Special Olympics China: Broer is aangekomen in Shanghai

[NM] Special Olympics Shanghai: Mijn broer heeft Olympisch Goud+B